Ogyüst Roden – müasir heykəltəraşlığın
titanı
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
1872-ci ildən onun vəziyyəti xeyli
yaxşılaşdığından Rozanı Brüsselə gəlməyə
dəvət etdi və onlar bu şəhərdə bir yerdə
yaşamağa başladılar. Onların birgə
xoşbəxtliklərindən biri sayılan həmin dövr ərzində
Roden yenidən rəngkarlıqla məşğul olmağa
başladı. O, muzeydəki köhnə ustaların,
xüsusən də məşhur flamand rəssamı Paul
Rubensin əsərlərindən öz yaddaşına
uyğun olaraq bir sıra kopiyalar çəkdi və ən
azı iyirmi dörddən ibarət peyzaj seriyasını
yaratdı. Bu əsərlərdə təbiətin
öyrənilməsi Kamill Koro və Barbizon ustalarının
üslublarına yaxın idi. Bu onun Roza ilə
birlikdə Suaqne meşəsində gəzintilərinin nəticəsi
idi.
Bu
ekskursiyaları Avstriya şairi Rayner Mariya Rilke gözəl təsvir
edir: “Suaqnenin böyük fıstıq ağacları, uzun, gözəl
yollar, onlardan başlayıb, düzənliklərdən əsənə
qovuşan külək,
yaxşı kiçik mehmanxanalardakı onlar üçün
bayrama çevrilən istirahət və qida, çünki
onların hamısı olduqca sadə idi (əsasın, şəraba
batırılan çörəkdən ibarət idi, “bir
batırma” idi), bu, onun təəssürat dünyasının
uzunluğu üçün kifayət idi, bunun içərisinə
hər bir hadisə mələyin müşaiyət etdiyi kimi
daxil olurdu; çünki hər bir şeyin arxasında o,
müəyyən şöhrət qanadlarını
tanıyırdı”.
Rodenin fərdi dühası bu illər ərzində
Brüsseldə çiçəklənməyə
başladı, bu vaxt o, iri ölçülü sifarişləri
yerinə yetirməklə təkcə istedadının
çoxtərəfliliyini göstərmirdi, həm də bir
sıra kiçik dekorativ sənət əsərləri
yaradırdı. Bunlara “İksellin idilliyası”, “Kupid”,
“Bulaq” heykəlləri və iki – “Dosia” və “Suzon” büstləri
daxil idi.
Roden 1841-ci ildəki Rozaya məktublarında qeyd edir ki,
o, yoxsulluğuna və borclarına baxmayaraq, öz fərdi
layihələrini davam etdirməyə, hətta Parisdə
assistent işləyəndə də vaxt tapırdı, öz
mərmərlərindən bəzi heykəlləri nəqş
etməyini başa çatdırırdı.
Lakin onun sənət əsərlərini heç kəs
satın almırdı. Üç il sonra belə Paris
Salonunda onların vəziyyəti
yaxşılaşmamışdı.
Buna baxmayaraq o, müəyyən vaxtını səfərə
sərf etmək üçün pul qazandı və 1875-ci ildə
İtaliyaya yollandı. Azacıq təxəyyül gənc rəssamdan
özünün bu ilk əsl bayramından sevinclə istifadə
etməyi tələb edirdi və ona imkan verirdi ki, müəyyən
ölkələrə səfər edə bilsin. Onun səfəri Reyms yolu ilə gedirdi və Mon Sanidə
Alp dağlarından keçirdi. O, Turində, Genuyada və
Pizada dayandı. Apennin dağları boyu gəzdi,
Florensiyada və Romada bir müddət qaldı. Onun buradakı şən əhval-ruhiyyəsini Rozaya
yazdığı məktublardan görmək olar. O
yazırdı: “İndi yaxşı yeyirəm və sənin
sağlığına kifayət qədər çox
içirəm”. Başqa bir məktubunda isə yazırdı:
“Genuyada axşamları eskizlər çəkməklə məşğul
oluram”. Sonra isə o, Neapola və Venetsiyaya səfər
etdi.
Rodenin İtaliya, xüsusən də Florensiya barədə
təəssüratı mahiyyətcə onun həmin
epoxanın adamı olduğunu göstərirdi. Onun italyan heykəltəraşlığına
verdiyi qiymət vacib bir anda öz ölçüsünü
aldı, bundan bir qədər sonra Ceykob Burxardtın məşhur
“Tsistseron”u və onun daha çox bəyəndiyi “Renessans
sivilizasiyası” nəşr olundu. Roden Avropa mədəniyyətinə
olan özünün xüsusi meyli üçün həm də
yeni bir addım atdı.
Roden
İtaliyada olanda, bu təbii bir haldır ki, o, gənc bir adam idi. O, heykəltəraşlığın
bütün növlərinə tamaşa edirdi və bu
özünü onun əsərlərində açıb
göstərirdi. Lakin ona ən çox təsir
göstərən, əlbəttə ki, Mikelancelo idi. Rozaya bir məktubunda o, qeyd edir ki, “Florensiyaya gəlib
çıxan anda mən Mikel Ancelonu öyrənməyə
başladım və inanıram ki, bu böyük magikan
özünün bəzi sirrlərini mənə açmaq istəyir.
Şagirdlərindən heç biri və ya
müəllimləri onun etdiklərini edə bilməzdilər
və mən bunu anlaya bilmirəm. Onun əsl
şagirdlərinin əsərlərini təhlil etdim. Sirr onunku idi və yalnız onunku idi. Axşam otağımda eskizlər çəkdim,
onun əsərlərini deyil, onun texnikasını başa
düşmək qaydasında təxəyyul etdiklərim və
dəqiqləşdirdiyim fiqurların eskizlərini yaratdım.
Yaxşı tərzdə düşünürəm
ki, müvəffəqiyyət qazanmışam və
inanıram ki, onlar elə bir keyfiyyətə malikdirlər, bəziləri
hətta adsız da olsa. Bu adı isə təkcə
o, özü verə bilərdi”.
Rodenin Mikelancelonu öyrənməsi müşahidə
üslubunu inkişaf etdirmək üçün vacib idi və
həmin dövrdə onun sənətində dəyişiklik əmələ
gəldi. Həqiqətən də, çox sonralar o, qeyd
edirdi ki, “Mikel Ancelo məni akademik metodlardan azad etdi. Mənim
(Enqr məktəbində) öyrəndiklərimin diametral əksinə
olaraq mənə (müşahidə yolu ilə) qaydaları
öyrətdi, o, mənə sərbəstlik verdi...
Ən qüdrətli əli ilə o, məndən
yapışdı və bir məktəbdən digərinə
körpü ilə keçməkdə mənə kömək
etdi”.
Onun
Mikelanceloya münasibətdəki reaksiyalarında verilən
qiymətə bənzər digər çox tərifli sözlərini
Bartlett onun öz sözlərindən sitat gətirir:
“Mediçi sərdabələrinə baxarkən, onlar mənə
nə vaxtsa gördüyüm hər şeydən daha dərin
təsir bağışladı. Təəssürat
məsələsini mən sadə başa düşürəm.
Çünki Mikel Ancelo necə
böyükdürsə, modelləşdirilmədə isə
antik heykəllərlə müqayisədə zəifdir.
Onun əsərlərini ona görə sevirəm
ki, onlar yaşayır və mən istədiyimi onlarda tapa bilərəm.
Bu fiqurlara uzun müddət və yaxşı
baxdıqdan sonra mən oteldəki öz otağıma
qayıdır və eskizlər düzəltməyə
başlayırdım ki, kompozisiya yaratmaq
bacarığının dərinliyini və ondan
aldığım təəssüratı öz üzərimdə
sınayım. Anlayırdım ki, Mikel
Ancelonu kopiyalamasam, mən öz dənizçimə bənzər
heç nə edə bilmərəm. Sonsuz
qaydada, həm də daim eyni nəticə ilə eskizlər
düzəldirdim. Romaya, Neapola, Sienaya və Venetsiyaya səfərlərim
ərzində mən Mikel Ancelonun kompozisiyalarındakı əsaslandığı
prinsipləri kəşf etmək ümidi ilə bu
kompozisiyalardakı fiqurları çəkməkdə davam
edirdim. Həm də eyni vaxtda mənə bir
ideya hakim kəsilirdi ki, bu prinsiplər onun üçün
orijinal deyildir, onun sələfləri tərəfindən edilən
kəşflərin nəticəsidir. Mən
həmçinin onun həmin prinsiplərə şüurlu
qaydada yanaşmasına, onun kamil rəssam olmasına və
çox şeylərin adamı olmasına şübhə
edirdim. Mənə belə gəlirdi ki, o, bir başa təbiətdən
aldığı təəssüratla çox az
qaydada işləmişdir: hər vaxt və daim yenidən
yaratdığı bir fiqura və ya tipə malikdir, o,
bütün fiqurları Donatellodan
götürmüşdür. Bununla
yanaşı, qolun biləyinə və ayağa müəyyən
hərəkət verməkdən, axırıncı tam olaraq
ümumi hal şəklindədir, istifadə etmişdir. Mən düşünürəm ki, Mikel Ancelo sadəcə
bunları tamamlamışdır, hərəkətə və
ümumi sxemdə kompozisiyanın natural prinsiplərində
olan bədənlərin təsviri isə ondan əvvəl
olanlar tərəfindən kəşf edilmişdir”.
Roden ilə Mikelancelo arasındakı əlaqələr
xüsusi tədqiqat mövzusu olmuşdur, çünki
onların əlaqələri barədəki müşahidələr
mübahisəlidir. Mikelancelonun Rodenə verdiyi dərsdən
görünür ki, fransız öz etiraf etdiklərindəkilərə
dah çox əməl edirdi, özü üçün yeni
sensasiya və texniki imkanlar aləmini açmışdı.
Həm də onların əlaqələri
Rodenin öz sənəti üçün başlıca
problemlərdən birinə çevrilmişdi. Öz sələflərinin nümunələrindən
nəsə dəstək çıxarmaq bacarığına
qadir olmaqla yanaşı, eyni vaxtda onun qarşısında həm
də plagiatlıq tələsindən yayınmaq vəzifəsi
dururdu. Rodenin dövründə rəssam
hansısa orijinallığın yoxluğu şübhəsinin
qorxusundan uzaqlaşa bilmirdi və həm də öz sələflərinə
əsaslanmaqda da heç bir utanc yeri yox idi. Eyni simvola malik olma rəssam üçün əsl
qayda idi. Bu yolla o, keçmişinə,
geriyə baxa bilirdi, axı böyük ustalara həm bir rəqib
kimi, həm də bir ilham mənbəyi kimi
yanaşılırdı. Bunda heç bir
müstəsna hal yox idi ki, Roden də məhz Mikelanceloya tərəf
döndü.
Roden ənənənin sonunda gəldi – bu, qəhrəmanlıq üslubu idi, – bu vaxt xüsusi monumental heykəltəraşlığa münasibətlərdə fərdi baxış meydana çıxdı, ənənəyə bağlılıq isə artıq dərəcədə çətin bir iş idi. O, Böyük Üslubda öz əsərlərini nümayiş etdirirdi, lakin XIX əsrin sonunda, onun belə üzə çıxması, həm mənəvi, həm də sənət dəyəri baxımından atəşə tutulurdu, dövrün sənət intellektləri tərəfindən söyülürdü. Onların hücumları, obrazını Rodenin qəbul etdiyi cəmiyyətin dağılması zamanında uğur qazanırdı. O, ənənəçi – mühafizəkar idi. Rodenin Mikelancelo kimi rəssamlara məhəbbəti yaxınlığa və dövr ərzində haqq qazanmış inama əsaslanırdı. Bununla o, köməyin effektiv mənbəyini təklif edirdi, axı bu heç də köhnə dəbdə olmaq deyildi.
Mikelancelo, bədəni öz sənətinin mərkəzində qoyurdu, onun tablolarında bu heç də heykəllərində olduğundan az deyildi və o, pafos və patetik jest ustası idi. Mikelancelo əsərlərində bədən emosiyalarına və emosiyaların fiziki manipulyasiyası mənalarına üstünlük verirdi. Əsərin tamamlanmasına çatmaq üçün, o, insan əndamını demək olar ki, öz sərhədinə qədər fırladırdı və ardıcılları da onun üslubundakı bu izafililiklərdən istifadə edirdilər.
Roden Mikelanceloya digər bir cəhətə görə
də valeh olmuşdu. Bu ustanın sənətində o, kişi
və qadının qəribə, həm də əzabverici
bir qarışığını tapmışdı. Roden
cazibənin eyni növünü sınaqdan keçirdi və
“Cəhənnəm qapıları”nda və “Şəhvətin
başı”nda insan məxluqunda bu komponentlərin imicini təqdim
etməyə cəhd etdi.
Bəzi
hallarda buna işarə edirlər ki, o, homoseksual meylə malik
idi və onun kişi bədəni əzələlərinə
marağı temperamentinin gərginliyini əks etdirir. Axı Rodenin sitayiş etdiyi dahi Mikelancelonun da bu
xüsusiyyətin daşıyıcısı olduğu
güman edilir. Onun ailəsi yox idi, uzun
ömründə təkcə bir şairəyə –Vittoriya
Kolonnaya vurulmuşdu, bu münasibət isə platonik məhəbbətdən
heç də uzağa getməmişdi.
Brüsseldəki
1877-ci ildəki sərgiyə Roden gipsdə
yaratdığı “Məğlub olmuş adam”
heykəlini göndərdi, bu, yeddi il əvvəlki müharibədə
Fransanın Prussiya tərəfindən məğlub edilməsinə
işarə idi. Bir Belçika qəzetinin tənqidçisi
yazırdı ki, “Bu əsər orada diqqətdən kənarda
qalmadı, özü də təkcə qəribəliliyinə
görə deyil, həm də qiymətli və nadir keyfiyyət
olan həyatilik cəhətinə görə diqqəti cəlb
etdi... Belə görünür ki, heykltəraş
bizə insanı, özünü intihar etmək istədiyi
anda təqdim etmək istəyir”.
Hər halda Rodenin sonralar “Bürünc epoxası”
adını daşıyan bu əsəri diqqətsiz
qalmadı. O,
müharibənin çətinliyini simvolizə etməyə cəhd
etdi. Lakin əgər Roden üsluba azacıq
qayğı göstərsəydi, o, öz modelinin həyatının
canlı perpodüksiyasında hər şeyi düzəldə
bilərdi. Bu nöqteyi-nəzərdən
onun əsəri çox maraqlı olardı və o,
özünə qarşı tənqidlərdən asanlıqla
yuxarı qalxa bilərdi.
“Bürünc
epoxası” həyat illüziyasını nəzərdə
tutan kişi bədəni idi, özü də
tamamlanmamış şəkildə idi. Axı
tamamlamanın özü heç də onun müstəsna məqsədinə
daxil deyildi.
1877-ci ildə
yaratdığı məşhur “Addımlayan adam”
heykəlində isə bədən hansısa bir vəziyyətdə
donmuş adam kimi deyil, həqiqətən hərəkətdə
olan kimi göstərilmişdi. Məqsəd ifadə
xarakterini yüksəltmək idi. Bunda təhrif
olunma effektinə ehtiyac meydana çıxır. Sonra
Parisin Kiçik Sarayında nümayiş etdirilən “Bədən”
və xeyli sonra isə “Bir qulaqlı adam”
heykəlləri tuncdan töküldü.
Onun ilhamının güman edilən mənbəyi antik
sənət və ya çox hallarda qədim heykəllərin
qalıqları, bir də Mikelancelo idi. Burada estetik, mənəvi
və metafizik izahatlar mövcud idi. Mikelanceloya
maraq sənət əsərinin tamamlanması ilə deyil,
problemin özü ilə izah olunurdu. Rodenllə
Mikelancelo arasındakı bir fərq də müşahidə
oluna bilərdi. Rodenin “Cəhənnəm
qapıları” uğrunda mübarizəsi (bu, onun
başlıca niyyətlərinin başlıca bəyanatı
idi) – bunda vurğulanırdı ki, layihəni o, bütün
imkanlarını səsləndirməyənə qədər
tərk etməyə dözə bilməzdi. Burada bir element sonuncu bəyanata hələ də
müqavimət göstərirdi. O, işi başa
çatdırmağın ona görə əleyhinə idi ki,
sonda o, özünü heç də arzu etdiyi kimi tam ifadə
edə bilmirdi. Digər tərəfdən, Pol
Sezann həmçinin öz yağlı boyalarla çəkilmiş
tablolarında ideyanı “bitməmiş şəkildə”
bitirirdi və bunu akvarellə çəkdiyi rəsmlərdə
də təkrar edirdi.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2014.- 27 sentyabr.- S.25.