General əmri...
Şair sözü...
İnsan yaşa dolduqca zaman da, məkan da
başqalaşır elə bil. Çox şeyin mənası
dəyişir. Əslində, dəyişilən adam özüdü, onun həyata
baxışıdı. Çağdaş, sürətli
dünyanın insanından ötrü isə hər şey
daha çətindi... Sanki
dünya atlı olub, insan piyada.
İnkişafın, yeniliklərin arxasınca
qaça-qaça, hər təzə çıxan nəyisə
öyrənə-öyrənə vaxtın necə
keçdiyinin fərqinə də varmır adam.
Bu günün, indinin dadını çıxarmağa macal
tapmamış “sabah” qapını döyür... Axır bu günlə, sabahla qaçdı-tutdu
oynamaqdan yorulub oturur. Sakitcə sonunu gözləyir... Amma yaşayaraq, sadəcə dünənində,
xatirələrində yaşayaraq edir bunu.
Bu günlərdə Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Dram Teatrı səhnəsində canlandırılan
General da dünənində qalmış adamdı. Söhbət
Vaqif Səmədoğlunun “Generalın son əmri” pyesinin qəhrəmanından
gedir. Bu əsərə illər öncə
mərhum rejissor Hüseynağa Atakişiyev “Gənclər”
Teatrı səhnəsində quruluş vermişdi.
Bildiyimə görə elə baş rolu, General rolunu da özü ifa etmişdi. Təəssüf
ki, o tamaşanın lent yazısı-filan qalmayıb, ona görə
iki fərqli rejissorun eyni əsərə yanaşmasını
müqayisə etmək imkanından məhrumam. Bu
dəfə tamaşanın rejissoru Xalq artisti Ramiz Həsənoğludu.
Bu rejissor-dramaturq “duet”inin, yəni Vaqif Səmədoğlu
və Ramiz Həsənoğlu birliyinin həmişə
uğurlu nəticə verdiyini bildiyim üçün
tamaşanın premyerasını xüsusi həvəslə
gözləyirdim. Hələ üstəgəl
Cavanşir Quliyev musiqisi, Cəfər Namiq Kamal oyunu və s.
Bir sözlə əla olmalı idi!
Hələ
yay aylarından “Benefis” layihəmin növbəti
yazısını hazırlayanda Ramiz müəllimin bir neçə
məşqini izlədiyim üçün bu əsərə xüsusi bir
doğmalıq duyurdum. Həm də yeniyetməlikdən
üzübəri Vaqif Səmədoğlu
yaradıcılığının heyranı kimi kağız
üstündə oxuduğum, həvəslə, gülərək,
kövrələrək, ağlayaraq, düşünərək
bir çox cümlələrinin altını
cızdığım əsərin səhnədə necə
görünəcəyi, nə cür təqdim
olunacağı xeyli maraqlı idi. Son illər Azərbaycan
səhnə əsərlərini ardıcıl izlədiyim və
tamaşaçının nəyə meyl etməsini
az-çox bildiyim üçün bu işin çətinliyini
də dərk edirdim. Əvvəla ona görə
ki, əsər 1998-ci ildə “ramstor”, “şirvan” zamanında
yazılıb. Və indi xeyli uzaqda
qalmış, amma keçmiş statusunu da hələ
qazanmamış bir dövrü bu gün səhnəyə gətirmək
mənə qəliz görünürdü. Eyni zamanda əsərdə
fantasmaqoriya elementlərinin, sürrealist səhnələrin
varlığı, daha doğrusu reallıqla
irreallığın sərhəddinin itməsi işi bir az da ciddiləşdirirdi. Amma əlbəttə
bütün bunlar mənə oxucu kimi çətin gələ
bilərdi. Uzun illərin təcrübəsi və
peşəkarlıq isə öz sözünü dedi və
19 sentyabrda, Dram Teatrı səhnəsində “Generalın son əmri”
tamaşasının premyerası baş tutdu. Elə
ilk səhnələrdən əsl sənət, səviyyə
özünü göstərirdi.
Hadisələr köhnə bir Bakı həyətində
cərəyan edir. Sovet dövründə yüksək mənsəb
sahibi olan general evin ikinci mərtəbəsində, onun əyyaş
nəvəsi isə aşağıda yaşayır. Və ilk baxışdan konflikt də elə bu evin
üstündə qurulub. Generalın bir
qız nəvəsi də var ki, o da arabir gəlib hay-küy
salır, anasından qalma lüstranı tələb edir.
Amma Generalın nəvələrinin davası əsasən
evə görədi, evi ələ keçirməkdən
ötrü babalarının ölümünü gözləyirlər.
Elə baba özü də
ölümünü gözləyir. Ölüm
mələyi, sevgilisi gələn gün hər şeyi nəvələrinə
buraxıb gedəcək. Bircə general
formasından və Marşal Rokosovskinin hədiyyə etdiyi
silahdan başqa heç nə götürməyəcək
özü ilə. Hələ möcüzə də
baş verəcək həmin gün: Qız Qalasının
üstündə nar ağacı bitəcək.
Tamaşa, rejissor işi və aktyor oyunu barədə
fikirlərimi bildirməzdən əvvəl Vaqif Səmədoğlu
dramaturgiyası və əsas da bu əsər haqda bəzi
mülahizələrimi bölüşmək istərdim.
Mənə
görə, Vaqif
Səmədoğlu yaradıcılığı XX
əsr Azərbaycan ədəbiyyatında ayrıca bir hadisədir.
İstər poeziyası olsun, istər dramaturgiyası... Bu böyük sənətkar öz dəsti-xəttini,
qeyri-adi, tamam yeni, orijinal üslubunu gətirib ədəbiyyatımıza.
Və bu o qədər qəliz, fərqli bir
yoldu ki, onu nə yamsılamaq mümkündü, nə də
ona bənzəmək. Vaqif Səmədoğlunun
şeirlərini, yaxud pyeslərini oxuyanda qəribə bir asudəlik,
rahatlıq, arxayınlıq duyursan. Elə bil
dünyanı, qaydaları vecinə almayan, çərçivələri
sındırıb dağıtmaqdan zövq alan
bir adam oturub yazıb özüyçün. Elə-belə
yazıb da... Bir az sözlə oynayıb,
bir az insan hissləriylə, bir az aldadıb özünü,
bir az açıb ürəyini, bir az gizlədib fikirlərini,
ironiya edib, atmaca atıb... Hə, sadəcə
yazıb... iddiasız, filansız. Amma nəticədə
sənət əsəri alınıb. Və
bu əsərlərin dərinliyinə gedəndə, bir balaca
ədəbiyyatşünas kimi yanaşıb araşdıranda
zərgər işini duyduqca heyrətlənməyə bilmirsən.
“Generalın son əmri” pyesi də mənə
görə Vaqif Səmədoğlunun bu cür rahat, çərçivəsiz,
arxayın yazdığı, yaratdığı amma sözlə
zərgər kimi işlədiyi, hər səhnəni, hər
replikanı yüz ölçüb bir biçdiyi əsərdi.
Müəllifin özü haqda dediyi və
heç unutmadığım bir fikri var. Deyir, mən pyes
yazanda da şairəm. Bu tamaşada da
şair Vaqif Səmədoğlu çox vaxt gizlin işləsə
də, ara-sıra qəhrəmanlarının diliylə bəzi
fikirlərini açıq bildirir. Məsələn,
Generalın dilindən səslənən
“Sevgidən ötrü bütün dünya birotaqlı evdir”,
“Məhəbbət ölmür”, “Məhəbbət skleroz
olmur” və s. aforizmlər şeir misralarına bənzəyir.
Əsərdə düşündürücü məqamlardan
biri insanın keçmişində qalması, xatirələrlə
yaşaması, zəmanəyə uyğunlaşa bilməməsidir. Yazımın
əvvəlində dediyim kimi General dünənində
qalıb. Keçmişinin bütün
ağırlığına, çətinliklərinə
baxmayaraq oranı arzulayır. Sovet dövrü,
müharibə, Stalin, aldığı yaralar, sevgilisinin qoxusu
– “Krasnaya Moskva” ətri, əmrinə müntəzir cəllad
və s. bütün bunlar onun əsl həyatının hissələridir.
Xalq artisti Cəfər Namiq Kamalın oyununu seyr
etdikcə aktyorun rola yanaşması bir qədər qəribə
görünürdü. Nədənsə adam generalı bu qədər
həlim, yumşaq təsəvvür eləmir. Amma sonra fikirləşirsən
ki, axı bu adam, qəhrəman
keçmişdə general olub. İndi o
sevgilisini həyəcanla özləyən, ölümü səbrsizliklə
gözləyən bir qocadı. Onun amiranə
səsi, sərt tonu, qəddar əmrləri də
keçmişdə qalıb. Ona görə
Cəfər Namiq Kamalın yaratdığı General bu qədər
mülayimdi.
Pyesdəki qeyri-adi məqamlardan biri də Generalın xəyalında
olan hadisələrlə reallıqda baş verənlərin
bir-birini əvəz etməsidi. Məsələn,
şeypurçu, sevgili, fərari, cəllad obrazları
hamısı xəyaldı, dünəndən gəlmiş
ruhlardı sanki. Amma Oğul nəvə,
qonşu, qız nəvə, polislər, qisasçı
qadın bunlar hər biri real, bu günün qəhrəmanlarıdı.
Və bu ruhlarla, xəyali obrazlarla real
adamları görüşdürmək, danışdırmaq,
onları bir süjetdə birləşdirmək həm dramaturqun,
amma artıq səhnədə daha çox rejissorun
böyük uğurudur. Ramiz Həsənoğlunun
özünəməxsus estetikası, yumoru, zərif
ironiyası bu tamaşada da özünü göstərir.
Əsərdə əsas hadisələr, gizlin məqamlar
oğul nəvə ilə qonşunun dialoqlarında
açılır. Oğul nəvəni Sabir Məmmədov,
qonşunu isə Rövşən Kərimduxt ifa edirlər.
Bütün tamaşa boyu alkoqoldan ayılmayan bu
iki əyyaş dünyanın ciddi məsələləri,
mühüm problemləri haqqında söhbətlər edirlər.
Və deyim ki, hər iki aktyorun oyununun
arxasında zəhmətin, həm də ciddi rejissor işinin
durduğunu aydın sezmək olur. Bir
anlıq mənə elə gəlirdi ki, yəqin Rövşən
Kərimduxt tamaşadan çıxanda da evinə
aşa-aşa gedəcək. Bir sözlə
sərxoşluq bu iki aktyorun təbii halına
çevrilmişdi sanki.
Qız nəvəni canlandıran Mehriban Xanlarovanın
enerjisi ilə obrazın ruhu, ovqatı xeyli üst-üstə
düşür. Aktrisa anasının lüstrasından ötrü
yeri-göyü dağıtmağa hazır sonsuz, bir az da çoxbilmiş bir qadını
çatdıra, yarada bilib. Və birdən
lüstra deyə-deyə özü də lüstraya dönən
qadın səhnəyə çıxanda tamaşaçı
çaşıb qalır. Bu da müəlliflərin
ironiyasıdı. Dünya malından
ötrü özünü öldürən yazıqlara
kinyalələridi. Və rejissorun bu səhnəni
eyhamsız, filansız olduğu kimi səhnəyə
çıxarması son dərəcə
düşündürücü, həm də gülməlidi.
Hər halda zal uğunub getmişdi gülməkdən.
Amma Vaqif Səmədoğlu
oxucusunu, tamaşaçısını gülə-gülə
ağlatmağı, gözündə yaş güldürməyi
hər kəsdən yaxşı bacarır. Və
Ayşad Məmmədovun canlandırdığı Cəllad,
yaxud Almaz Amanovanın yaratdığı Qisasçı
qadın obrazları sanki məhz düşündürmək,
kövrəltmək üçün gəlirlər səhnəyə.
... Bütün tamaşa boyu kəndir hörən, kitablardan, əsərlərdən sitatlar gətirən mütaliəli cəllad ölüm, həyat, intihar haqqında müxtəlif fikirlər səsləndirir və bəzən hətta diksindirir də adamı. Bu fikirlərin də hamısı Vaqif Səmədoğluna aiddi, onun aforizmləridi. Kitab oxuyan və sonda özünü asan cəllad, yaxud düşmənə güllə ata bilməyən fərari (Pərviz Məmmədrzayev) nə qədər qəribə görünür, deyilmi? Məncə, burda müəlliflərin əsas çatdırmaq istədiyi bir başlıca fikir var... İnsanın taleyindən, məşğuliyyətindən, xarakterindən, hansı peşəyə sahibliyindən asılı olmayaraq sadəcə insan olması. Yüzlərlə adamın qanına əlini bulaşdırmış Cəllad da insandı: çay içir, kitab oxuyur... heç kimə əl qaldıra bilməyən, düşmənə güllə atmayan Fərari də insandı: qorxur, ağlayır, kövrəlir... bir vaxt əmrləriylə dünyanın çarxını tərsinə fırlada bilən, indi isə öz hücrəsinə çəkilib ölümü gözləyən General da insandı: “Ramstor”a gedir, pendir alır, qəhvə içir... Bu qeyri-adi, bir az da əndrəbadi qəhrəmanların içindəki adi, “sıravi” adamı, insanı göstərmək əsərin əsas uğurlarından biridir.
Hadisələrə son dərəcə uyğun musiqi isə tamaşaya xüsusi ovqat gətirir. Şübhəsiz ki, Cavanşir Quliyevin peşəkarlığı və uzun illər Ramiz Həsənoğlu ilə birgə çalışması, uğurlu işlərə imza atması bu dəfə də öz bəhrəsini verib. Xüsusən, qısasçı qadının Generalı öldürmək üçün gəldiyi səhnədə musiqi xeyli təsirlidi.
Bu məqamda ümumiyyətlə bütöv əsərdən – pyesdən, rejissor işindən, musiqidən, aktyor oyunundan və hamısının birgə vəhdətindən danışıb bir vacib məsələni də vurğulamaq istərdim. Bu əsər hazırlıqlı, intellektual tamaşaçı üçün nəzərdə tutulub. Daha doğrusu tamaşadan bütöv zövq almaq üçün bir az o dövrü, insanları, xarakterləri bilməyə ehtiyac var. Məsələn, tamaşada bir dialoq var. Şeypurçu ilə Generalın dialoqu. Şeypurçu generala deyir ki, Fima Qolşteyn dolların kursunu bilmək istəyir. General cavabında deyir: Bu da sənə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı... O dövrdən xəbərdar tamaşaçı bilir ki, onda valyuta alqı-satqısı ilə məşğul olan adamlar həbsə atıla, xalq düşməni elan edilə bilərdilər. Bu mənada çoxbilmiş, yəhudi Qolşteynin özü Sovet İttifaqı Qəhrəmanı ola-ola dollarla maraqlanması uğurlu tapıntı deyilmi? Həm də Generalın bunu necə şərh etməsi... Lakin xəbərsiz adamdan ötrü bu sadə, adidən adi bir söhbətdi. Tamaşada onlarla bu cür replika, dialoq var... Və kimsə bunları qəbul edə, anlaya bilmirsə, səbəbi özündə görsün.
... Əsərin əsas, həlledici məqamı yaxınlaşır və göydən zanbaqlarla birgə qapqara paltarlı sevgili gəlincə səhnədəki ovqat dəyişir. Məncə, quruluşçu rəssam Nazim Bəykişiyev və işıq üzrə rəssam Rafael Həsənovun “əl izləri” ən çox bu yerdə özünü göstərir. Rəngbərəng zanbağların “içindən” sevgilinin qara gəlinlik paltarında çıxması son dərəcə təsirli, yaddaqalandı.
...Nəhayət, o gözlənilən vüsal
anı yetişir. General Krasnaya Moskva qoxulu sevgilisinə qovuşur. Onsuz da tamaşa boyu kövrək,
həssas Cəfər Namiq Kamal sevgilisini, Sənubər İsgəndərovanı
görüncə az qala əriyib gedir. Onu deyim ki, aşiq-məşuqə obrazı
onların hər ikisinə yaraşır. Bir az xatirələrə dalandan, ötənləri
yada salandan sonra getmək zamanı çatır. General məktub yazır, daha doğrusu nəvələrinə
baba məktubu yox, Generalın son əmrini yazıb qoyur... Və
güllə açılır!
Sevgilisinə,
ölüm mələyinə qoşulub “gedir” General... Nəvələrinin, polislərin hay-küyünə,
şeypurçunun ciddi-cəhdinə baxmayaraq ayılmır.
Yalnız sonda gözlərini açıb bizə,
tamaşaçıya baxır və “Mən burdayam!” – deyir. Amma harda?
Keçmişdə, xatirələrdə, xəyallarda...
Axı General üçün “bura”
anlamı yalnız keçmişlə bağlıydı...
... Və
sonda Qız Qalasının təpəsində nar ağacı
bitir, çiçək açır, nar gətirir!
İnsan inamının yaratdığı möcüzə. Nar
ağacımı? Yox! Vaqif Səmədoğlunun gözləri...
Aylardı xəstəliyi ilə döyüşən Sənətkarın,
Kişinin qalibiyyəti... Lojadan hər bir
tamaşaçısının gözünün içinə
baxması, üzündən yağan nur, baxışlarındakı sevinc və “Mən burdayam” –
deməsi. Ramiz Həsənoğlunun illərdi birgə
çalışdığı sənətkara
ehtiramının, sayğısının
açıq-aydın duyulması... Nüşabə
xanımın həyat yoldaşından gizlətdiyi göz
yaşları... Ayaq üstə alqışlamaqdan yorulmayan
bizlər, tamaşaçılar... Bütün
bunlar sənət əsəri deyildimi? Yox! Həyat idi!
Sadəcə Həyat!
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2014.- 27 sentyabr.- S.21.