Mustafa Çəmənlinin ensiklopedik “Sənət hekayələri” – 35 illik zəhmətin bəhrəsi
Tanınmış yazıçı, publisist,
naşir Mustafa Çəmənli
indiyədək qələmə
aldığı “Mənim
dünyamın adamları”, “İtirilmiş
səs”, “Şövkət Ələkbərova”, “Xallı gürzə”, “Səs qərib olmur”, “Fred Asif”, “Nəğməli xatirələr”, “Muğam dünyasının Xanı”,
“Burdan bir atlı keçdi”, “Səsin ruhu”, “Oxu, gözəl”, “Mən olmayanda dostum ol”, “Sənətkar
ömrünün izləri”, “Ruhların üsyanı”, “Leyli və Məcnun”
–100 il səhnədə”,
“Çahargah”,
“Şəmsəddin Eldəniz”, “Məcnunun Məcnunu”, “Mübariz”, “Ölüm mələyi”, “Yaddaşlarda yaşamaq haqqı” əsərləri, tərtib
və redaktə etdiyi çoxsaylı nəşrlər, “Azərbaycan
Respublikasının Xalq
artistləri” silsilə
albom-kitabları ilə
geniş oxucu rəğbəti qazanıb.
Bugünlərdə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə yazıçının daha
bir dəyərli kitabı –”Sənət hekayələri” toplusu işıq üzü görüb. Dahi bəstəkar Üzeyir
Hacıbəylinin ev-muzeyində
geniş təqdimatı
keçirilən kitabda
müəllifin son 35 ildə
yazdığı sənədli
hekayələri, portret-oçerkləri,
esseləri, xatirələri
toplanıb. Yazıçının publisistika ilə nəsrin vəhdət təşkil etdiyi özünəməxsus bədii
dillə, bəzən
də emosional əhval-ruhiyyə ilə qələmə aldığı
bu ensiklopedik nəşrdə Azərbaycan
mədəniyyətinin, incəsənətinin
ən görkəmli şəxsiyyətləri, ən
parlaq simaları haqqında geniş söz açılıb.
“Sənət hekayələri”
təkcə kütləvi
oxucu auditoriyasına hesablanmayıb, kitab bütövlükdə sözügedən
sahənin tədqiqatçıları,
araşdırmaçıları üçün də qiymətli mənbə hesab oluna bilər.
Nəşrdəki materialların daha
əyani, dolğun alınması üçün
müəllif həm Üzeyir Hacıbəylinin
ev muzeyi, Salman Mümtaz adına Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivi ilə, həm də Azərbaycan Musiqi Mədəniyyəti Muzeyi
ilə sıx əməkdaşlıq edib.
Kitabın redaktoru və ön sözün müəllifi sənətşünas,
əməkdar incəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyevdir. “Səsləri əbədiləşdirmək istedadı”
adlı önsözdə
sənətşünas vurğulayıb
ki, Mustafa Çəməli
yaradıcılığının fərdiliyi bir tərəfdən maraq dairəsinin genişliyidirsə,
digər tərəfdən onun
hadisələrə münasibətində
zamansızlığa nail olmasıdır:
“Fikrimizcə, bunu şərtləndirən başlıca
səbəb müxtəlif
mövzulu yazılarında
araşdırdığı sahəyə yüksək
bələdçiliyni nümayiş
etdirməsi, bədii üslubunda-yazı manerasında
müdrikliklə emosionallığı
qoşalaşdırmağa nail olmasıdır. Əslində,
müəllifin əsas
yaradıcılıq kredosunu
və həyat amalını özündə
hifz edən “Sənət hekayələri”
onun sənət dünyasına bədii münasibətinin çoxillik
mənzərəsinin məcmusudur”.
Ön sözün müəllifi
yazıçının yeni
kitabına daxil edilmiş “Səs qərib olmur”, “Borc”, “Şur dərsi” hekayələrində
bədiiliyin qabarıq
olması ilə yanaşı məzmun və fakt tutumuna görə
də tarixi-mənəvi
əhəmiyyət daşıdığını
qeyd edib: “Müəllifin “Nəğməli
xatirələr”, “Oxu,
gözəl”, “Son görüş”,
“Mənsuriyyə harayı”,
“ “Rast”da yaşayan ömür” və “Azad bir quşdum” yazılarında
isə oxucuya adları muğam tariximizi bəzəyən
Yavər Kələntərli,
Xan Şuşinski, Şövkət Ələkbərova,
Əbülfət Əliyev,
Yaqub Məmmədov, Şahmalı Kürdoğlu
və Səxavət Məmmədovun yaradıcılığını
bəzəyən və
çoxlarına məlum
olmayan məqamlar təqdim olunduğundan, onların məzmun tutumu çox yeni və təravətli
qəbul olunur...”
Ziyadxan Əliyev “Sənət hekayələri”ni Mustafa Çəmənlinin musiqi
tariximizə yeni və özünəməxsus
baxışı kimi səciyyələndirib: “...Bu kitabda
yuxarıda adları çəkiləndən başqa
onlarla görkəmli sənət adamının
yaradıcılığına da münasibət bildirilib. Amma bu zənginliyi
şərtləndirən başlıca
səbəb çoxluğun
əldə olunmasından
öncə, milli musiqimizin inkişafına töhfələr vermiş
insanların xatirələrinə
ehtiramın ifadəsi,
dəyərli yaradıcılarını
unutmağa haqqımızın
olmadığını hamımıza
bir daha xatırlatmasıdır. Bu sırada Hüseynqulu Sarabski, Əhməd bəy Ağdamski, Əli Zülalov, Cahan Talışinskaya, İsmayıl Eloğlu, Sona-Mustafayeva-Bağırova, Şirzad
Hüseynov, Səməd
Səmədov, Hacıbala
Hüseynov, Gülxar Həsənova, Adili Gəray, Sara Qədimova, Kamil Əhmədov, Simuzər Hətəmova, Gülağa Məmmədov,
Habil Əliyev, Əlibaba Məmmədov,
Elman Bədəlov, Mürşüd
Məmmədov, Ramiz Hacıyev, Xaləddin Xəlilov, Arif Babayev, Süleyman Abdullayev, Qədir Rüstəmov, Canəli Əkbərov, Ramiz Quliyev, Ağaxan Abdullayev, Mənsum İbrahimov və Nəzakət Teymurovaya həsr olunmuş esse və oçerklərin
adını çəkmək
olar”.
Müəllif kitaba “Yaddaş-bir
teşt buğdanı
başı üstə
qaldırıb: “Yel baba, yel baba,
yel göndər”-deyə meh gözləyən
adam kimidi,
adi sözdən, mehriban təbəssümdən
oyanar, çiçəkləyər”
mükaliməsi ilə
giriş verib. Kitabı açan “Yaddaş” yazısında da müəllif məhz bu aspektdən
yanaşaraq oxucuları
özü ilə sənət aləminin içərilərinə götürür.
Özünəməxsus ifadə
tərzi və orijinal poetik üslubla qələmə
alınmış “Yaddaş”da
oxucu sözlərin vasitəsi ilə özü də hiss etmədən sanki Qarabağa – müəllifin
doğma kəndi Çəmənliyə yol
başlayır: “...Mən
deyərdim ki, yaddaş da yazılmış val kimidir, dünyanın bütün
səsləri bu valda öz əksini
tapır. Hər bir görüşdən
bu vala iz
düşür və
nə vaxtsa o səsi təkrar-təkrar
eşidirsən. Budur, indi
mən bu sözləri yazarkən beynimdə həzin-həzin
balaban çalınır.
Balabanda çalınan
bu həzin, yanıqlı havanı Mən Gülablıdan Ağdama qayıtdığım
o gözəl may gecəsində
yaddaşıma köçürtmüşdüm...”
Mustafa Çəmənli dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığına
böyük həssaslıqla
yanaşdığı “Ürəyimdə
qalan sözlər” yazısında zəngin fakt və sitatlardan
istifadə etməklə
yanaşı görkəmli
sənətkara bəslədiyi
sevgini də qələmə alıb:
“Ürəyimdə qalan
sözlərimi 1948-ci ildə
Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin Üzeyir
bəyin vəfatı
münasibətilə yazdığı
bu sözlərlə bitirirəm: “Fəqət beyhuda, dəmir pərdənin arxasında
kəndisinə süni
marşlar yazdırılsa
da, Moskvada çiyni diktatorun əli ilə oxşadılsa da, tabutu başında Azərbaycan mənəviyyatı
ilə ilgiləri olmayan komissarlar növbəyə dursalar da, Hacıbəyli Üzeyiri Azərbaycandan, Azərbaycan kulturundan və Azəri türk tarixindən kimsə ayıramaz! O milli Azərbaycan varlığının məsnədləri
arasında qalacaq dəyərdir!”
Azərbaycanın ilk rəqs ansamblı
haqqındakı yazısında
Mustafa Çəmənli 80 ildən artıq tarixə malik Mahnı və Rəqs Ansamblının yetirmələrindən söz
açıb: “Görkəmlii
sənətkarlarımızdan Şövkət Ələkbərova,
Rübabə Muradova, Tükəzban İsmayılova, Gülağa Məmmədov məhz Dövlət Mahnı və Rəqs Ansamblının yetirmələridir.
Ansamblın tərkibi
daim yeniləşib, dəyişib...”
“...Mən Şuşanı hələ lap uşaqkən,
kəndimizdə onu görənlərin gözləriylə
görmüşəm. Onunla
öyünən, onunla
fəxr edən doğmalarımın tez-tez
işlətdikləri “Qalaya
gedirəm”, “Qaladan gəlirəm” kəlmələrinin
şirinliyini, məhrəmliyini
indi də unutmamışam. Bax, elə
o zaman hardansa əlimə Firidun Şuşinskinin “Şuşa”
adlı nazik, yaşıl üzlü kitabçası keçmişdi.
Mən bütün gecəni yatmayıb o kitabı oxumuşdum. O anda da Şuşanı görməyə qəlbimdə
şiddətli bir arzu doğmuşdu. Elə bilirdim, Şuşanı görməsəm bağrım
çatlayacaq. O zaman
mənim 17 yaşım
vardı. Bir gün sonra uşaqlıq dostumla Şuşaya getdim...Cıdır düzündən
Daşaltı çayına
tamaşa etdiyim o ilk
an, piyada İsa bulağına getməyimiz
mənim üçün
unudulmaz xatirədir...”
Bədiiliklə publisistikanın maraqlı
şəkildə çuğlaşdığı
bu mətn M.Çəmənlinin “Bu işıqlı
dünyada” yazısındandır.
Bu hekayə həm
də kitabın “Yaddaşlardan yaddaşlara”
bölümündə təqdim
edilmiş sonuncu hekayədir.
Kitabın bundan sonrakı “Sənət hekayələri”
bölümü isə
görkəmli tarzən
Əhsən Dadaşovdan
bəhs edən “Səs qərib olmur” yazısı ilə açılır. Bu bölümdə
“Borc”, “Şur dərsi”, “Nəğməli
xatirələr”, “Oxu gözəl”, “Son görüş”,
“Mənsuriyyə harayı”,
“Rast”da yaşanan ömür”, “Azad bir quşdum” hekayələri
Azərbaycanın ən
görkəmli mədəniyyət
xadimlərinin həyat
yoluna işıq tutur.
Nəşrin sonuncu – “Portret-esselər” bölməsində isə
müəllif tanınmış
musiqi adamlarının
portretini bədii sözlə təsvir etməyə müvəffəq
olub. Mustafa Çəmənlinin Xalq artisti Qədir
Rüstəmovla bağlı
yazdığı bir neçə yazısında
isə sadəcə faktları, məlumatları
qələmə alan bir publisistin deyil, bir yazıçının-
muğamı, xalq mahnılarını, musiqinin
və sözün qüdrətini iliyi, canı- qanı ilə hiss edən, illərdir torpağı işğal altında inləyən qəlbi yaralı bir qələm adamının
harayı
Mürvətqızı Sevinc
525-ci qəzet.-
2014.- 27 sentyabr.- S.18.