İçimdəki Məmməd Araz
şırımı
I
Bu
yazı həm Sözə, həm də M. Araz ruhuna
ehtiramımdı!
Əvvəl poeziyasının vurğunu idim, sonra
özünü tanıyıb özünü sevdim. Vətən nişanəsi,
vətən rəmzi kimi sevdim! Mənəvi atam, uca
dağım kimi sevdim! İndi bilmirəm, hansını daha
çox sevirəm - özünü ya sözünü?! Onda hər şey sevgiyə layiqdi. Özü də!
Sözü də! Ruhu da! Bunları necə ayırmaq olar,
hamısı bir-birinin içindədi - üçməchullu
tənlik kimi...
Məmməd Arazdan yazanda istəyə qənaət etmək
olmur. Bir
abzasa gör nə qədər “sevdim” doldu! Sözün
miqyasını onu oxuyanda dərk etmişəm, onun sözlərindən
lələk taxanda, qanadlarımın necə şövqlə
açıldığını, güclü-ləngərli
olduğunu, sözün istənilən qatına uça bilmək
iqtidarına yiyələndiyini duyuram. Onun
şeirlərinin hər birinin hazır kardioqramı var
içimdə. Torpaq ətirli,
yağış qoxulu, dolu qorxulu o şeirlərin təfsirin,
yozumun, şərhin vermək dünyanın ən xoş əyləncələrindən
biridi mənim üçün.
Sənsizliyin
qulağına bir daş atmaq istəyirəm, Məmməd əmi!
Ancaq gərək
bir az uzaqdan - bir misranın cazibəsindən
başlayım...
"-
Evində, ocağında xeyli məhrəm söhbətdən
sonra sağollaşıb çıxmışdım, dəhlizdən
qaytardı məni Gülxanım bacı:
- Məmməd
çağırır, nəsə demək istəyir.
Qayıdıram, çöl qapının ağzında
üz-üzə dayanırıq, mənə elə gəlir,
çöhrəsinə qeyri-adi bir İşıq - Nur
yayılıb.
- Ürəyimə
bir misra gəlib, sənə demək istəyirəm...
Səsi yavaş çıxır, lap
yaxınlaşıram, çəliksiz əlini əlimlə
tutub sinəmə sıxıram. Nəfəs-nəfəsəyik.
Qayibanə tərzdə, sehrli səslə dillənir:
Sonuncu
qorumla od qalamışam,
Daha...
Yenə nəsə
deyir, başa düşülmür, fikri tamamlanmır, araya
ağır sükut çökür...
Bu bircə sətrin nisgilinə bələyib göynədir
məni Məmməd əmi - qəhər boğur,
danışa bilmirəm. Bu sehrli misraların ardını gətirmək,
tamamlamaq mümkün olmasa, neyləyəcəm, görəsən...
Körpənin ana bətnindən dünyaya gəlməsinə
bənzəri var bunun. Azad ola bilməsən,
özün də məhv olursan, körpən də!
Ömründə bircə misra şeir yazmayan mən, bu
cür fiziki ağrı keçirirəm. Şeirin
yaranmasına, həmin o azadolma prosesinə təkan vermək
istəyirəm, bacarmıram. Mənə elə gəlir,
Məmməd Araz dünyayla son davasına, qəti
döyüşə girmək istəyir..."
Bu epizod 1998-ci ilin dekabrında
"Ekspress" qəzetində gedən "Sonuncu qorumla od
qalamışam" başlıqlı essemdəndi və
söhbət açacağım mövzuya giriş, ön
izahat kimi verdim bunu.
Yazdığım, təsvir etdiyim bu təmasdan sonra sərxoş
kimi dolanır, özümü-sözümü bilmirəm,
diqqətim yayındığından maşınla qəza vəziyyətləri
yaradıram. Nəhayət ağlıma gəlir ki, bu xoş
stresdən, cazibədən çıxmağın əlacı
da elə sözdü, yazmaqdı və beləcə, ikinci
yazı yaranır. (Ondan bir ay qabaq isə Məmməd
Arazın 65 illiyinə ilk yazım getmişdi "Ulus" qəzetində.)
"Ekspress"dəki yazıdan bir
həftə sonra, evlərinə gedirəm,
görüşürük:
- Məmməd
əmi, o gün bir misra ilə məni hipnoz edib yola saldın,
düz üç gün - "səmə" gəzdim! -
Ürəkdən gülür...
Yəqin,
ədəbi dildə "səmə" sözü yoxdu,
ancaq kənddə mal “doxdur”u var, dost-müsayıbları ona
sataşanda, deyir, sizə bir iynə vuraram, üç gün
səmə gəzərsiz!
Görürəm
qəzet də qarşısındadı, xətləyib,
cızıb, yazıb, işarə qoyub, çay
dağılıb, yemək tökülüb üstünə...
Eynəyini taxıb yenə baxır, baxır...
danışmaq, qeydlərini oxumaq istəyir... Səslənir,
ancaq nitqi açılmır, başa düşülmür, xəttinə
də gərək böyüdücü ilə baxasan.
Baxışlarını üzümə, gözümə
zilləyib xəfifcə "yaxşıdı... yaxşıdı" - deyə bilir... Yazdığı,
cızdığı yerlərə baxıb, təxmin edirəm
deyəcəklərini: fikrini tutanda "hə... hə..."
- deməklə təsdiqləyir, "səmimi
yazırsan..." - deyir.
Gülxanım
müəllimə:
- Yaxşı, yer eləyin, çay
gətirim, içək, - deyib gedir. Əlində
padnos qayıdır, ancaq Məmməd əminin gözü elə
yazıdadı. Çayı-şirniyyatı düzə-düzə,
bu dəfə bir qədər narazı tonda:
- Ay Məmməd, sən Allah,
yığışdır o qəzeti!
Mənə
izah edir:
- Ətrafda qəzet köşkü
yoxdu, təzəsini alım, bunu da bir həftədi, əlindən
yerə qoymur, çirklənib üstü...
Mən də
qəzet gətirmişdim, təbii, ancaq görürdüm ona
cızdığı, yazdığı şeyləri demək,
oxumaq, müzakirə etmək lazımdı və heç
birini də edə bilmir!.. Sözsüz ki,
Gülxanım müəllimə bunu məndən də
yaxşı bilirdi, ancaq neyləsin... Ağır dərddi,
ürəyin, beynin yerində ola, ancaq
fikrini çatdırmağa nitqinin, əlinin gücü yetməyə!
Müntəzəm şəkildə çox ağır
dərmanlar qəbul edirdi, onları cavan, sağlam adama,
idmançıya da versən, halsız-hərəkətsiz
qalardı.
Əzgin, üzgün olurdu, ancaq sözdən doymazdı, yorulmazdı...
Nəhayət,
getməyə hazırlaşıram:
- Dayan...
- deyir. Qalxıb arxadakı servantdan
özünün təzə kitabını götürmək
istəyir, mənə bağışlamaq üçün.
Tez durub o tərəfə keçirəm ki, birdən
yıxılar:
- Məmməd
əmi, varımdı bundan, narahat olma, otur...
Mən oturmasına
kömək edərkən, başqasını götürmək
istəyir, qoymuram ki, ondan da var. Fikrini tuta bilmədiyimdən,
bir az hirslənən kimi olur, baxmadan əlini uzadıb ixtiyari
bir kitabı çəkir, qabağına qoyub oturur. Yerimə
keçirəm, Məmməd əmi də kitabı
açıb ilk səhifəsinə nəsə yazır, sonra
özü oxuyub əmin olanda ki, oxumaq mümkündü, eynəyin
çıxarıb zəndlə üzümə baxır... Və kitabı xüsusi jestlə mənə verir.
Götürüb
çətinliklə oxuyuram, pıçıltı ilə
danışa bildiyi kimi, elə pıçıltı ilə
də yazıb:
- "Qələm dostum poeziya xiridarı Aydına. M. Araz" - gülmək məni
tutur... Deyirəm:
-Ay Məmməd
əmi, "mən hara, proletarlar hara"?!
Uğunub
gedirəm "qələm dostum” sözünə...
- Mən haaa, mən?!
Gülür,
səslənir, əli ilə özünü göstərir,
yəni:
- Bunu mən
deyirəm - Məmməd Araz!
-Vaxt gələr,
mən də qanaram, həə!? - soruşuram.
Yadıma
buna bənzər əhvalat düşür və
danışıram ki, Məmməd əmi də
gülsün:
- Tələbə vaxtı yataqxanada
Talıb adlı yoldaşımız vardı, bizim qonşu kənddən
- Qıvraqdan idi. Saçını vurdurmağa
gedəndə, dəllək soruşur ki, saqqalını da
qırxım? Bu da üzünə ülgüc dəyməmiş,
abırlı-həyalı uşaq; utanır, qızarır,
qımışa-qımışa qalıb səsini
çıxarmasa da, dəllək sabunlayıb
başlayır işə. Düz bir həftə Talıbın gülməyi kəsilmədi.
Dərsdə otura bilmirdi, , çölə
çıxırdı, gizlənirdi, başqa otaqda
qalırdı ki, böyük qardaşı eşitməsin,
bilməsin bu nəyə gülür... Deyirdik ay Talıb bəsdi,
bir dəfə gül, qurtar! Saxlaya bilmirdi özünü:
- Yox ey,
yenə deyəydi, "üzünü qırxım", bir az gülüb dayanardım; deyir,
"saqqalını qırxım?!”
Ancaq
etiraf edirdi ki, üzünü qırxanda tüklərin səsini
eşidib yaman xoşlanırmış! Tez-tez güzgüdə,
parıldayan sifətinə baxıb soruşurdu ki, indi bundan
sonra mənim də bakenbardım çıxa bilər da, hii?... Qorxudurdum ki, bundan sonra sənin üzünə
heç vaxt tük gəlməyə də bilər!
-Hə, ay Məmməd əmi, indi
sənin mənə "qələm dostum" yazmağın
həmin o dəlləyin Talıbın sarı tüklərinə
"saqqal" deməsinə oxşadı, - deyirəm.
Onun üzündə gülüş görəndə
dünyanı mənə verirdilər. Elə
bilirdim, gülən elə mələklər özləridi,
sadəcə Məmməd əminin üzüylə
gülürlər ki, görən-bilən olmasın. Odur ki, yumorla danışır, əhvalının
yüksək olmasına çalışırdım. Uşaqla təmas, uşaq təbəssümü,
uşaq gülüşü dünyanın ən böyük
paklığı, məsumluğu, saflığı olduğu
kimi, Məmməd Arazla təmas da insanı
paklaşdırır, saflaşdırır, həzin, həlim,
kövrək edirdi.
İndi Məmməd Arazın şair
intuisiyasının qismən çin olduğunu da demək
olar. Yazmaq
iddiasından yenə uzaq dursam da, indiyəcən, mənəvi
ehtiyacdan yaranmış, 5-10 yazım, essem mətbuatda
gedib. Bu yazıların bəzisini xəyalən
Məmməd əmiyə oxumuşam da. Bəyənəndə
- üzündə yaranan ənənəvi körpə təbəssümünü,
işığı-nuru yenidən görmək
üçün - gözümə, üzümə baxaraq xəfif,
çətinliklə duyulan “yaxşıdı...”sını
eşitmək üçün. Bir də o vaxt ironiya ilə
qəbul etdiyim avtoqrafın təsdiqinə çalışdığımı
göstərmək üçün!
Bu
xatırlamada ən başlıca məramım isə, bir
misralıq Məmməd Araz pıçıltısı -
"Sonuncu qorumla od qalamışam..."la bağlı
etirafı, yaşımın imkan verdiyi qədər, ifadə
etməkdi:
- Bu adicə bir misra deyildi,
Körpü idi, Keçid koduydu,
zaman, yaş, sərhəd, ixtisas
anlayışlarını bir andaca söküb kənara ata
bilən duyğuydu, İlahi axındı, Məmməd Araz
Sirri, Sehri, Məmməd Araz Nəfəsi, Məmməd Araz
Ahı idi... Və... Ruhum qəbul edib, sarıla bildi dağ
boyda bir Aha! Suçəkən kağız kimi
çəkdi özünə böyük Məmməd Araz kədərini,
dərdini. Qarışdı ruhumuz bir-birinə... Ona qədər içim xam torpaq kimiydi, beləcə
şumladı, xışladı, suladı, becərdi. Ərköyünləşdirib ədəbiyyata,
sözə çəkdi və sözü məndən elə
keçirdi ki, mən heç vaxt o sözdən keçə
bilməyim. İçimdə Məmməd Araz boyda
şırım açdı Məmməd əmi: Eninə!
Uzununa! Toxum özündə var, qoy cücərsin - dedi,
özü heç nə səpmədi...
II
Mən onun misralarını dırnaq içinə almaq
istəmirəm, çünki Məmməd əmidən
söz açanda yazdığım yazını da,
özümü də bütövlükdə bir bənd Məmməd
Araz şeiri kimi hiss edirəm. Məramım isə, bal
arısı kimi, Məmməd Araz bağçasının hər
bir gülünə, çiçəyinə toxunub ətrini
yaymaq, boyunu oxşamaq, sözlə bu sözlərə
sığal çəkmək və ətrini duya bildiyim bu
çiçəklərdən bir çələng hörmək
olur.
O bu
dünyaya Söz qoyub getdi. Qəribədi ki, bu dünyadan
umacağı da elə Söz oldu: - Söz verdim, Söz
adlı dəfinə verə - söylədi. Və kimin kimə
borclu qaldığını da yalnız özləri
bildi: Bir bu dünya, bir də Məmməd
Araz!
Bir əliylə ömrünə vay salıb, o biri əliylə
saç yolub hay salan bu dünyanın ətəyindən
tutmadı, heç küsmədi də. İti bazarında
atından baha olanın nəyindən küsəcəkdi! Dəhnəni tutmuş xırsız əjdəhaları
da, dünyanı qumara qoyan nadanları da, elə bir
üzü məkrli qadın, bir üzü
gülçöhrə qız olan bu dünyanın
özünü də yaxşı tanıyırdı. Bilirdi ki, dag olsan, istəsə, qolunda saxlar,
büküb bir hörümçək torunda saxlar.
İstəməsə, ömrün yarıdan çoxunu
zarıncı edib, dörd divar arasında qoyar... Ona görə
də: - ondan inciyənin beləsi belə,-
dedi və əriyib öz içindəcə öləzidi. Sözü ən etibarlı
sığınacaq yeri bildi, sözə
sığındı, elə söz də ona
sığındığı kimi!
Onun bütün şeirlərindən Vətən
görünür.
Məmməd Araz poeziyası bütövlükdə bir
insan ömrünün Vətənə, Sözə ibadəti,
səcdə nümunəsidir. Onun şerindən keçən nəinki
dağ, daş, adicə quş lələyi, kola-kosa ilişib
qalmış ilan köynəyi belə, vətən nişanəsinə,
vətən rəmzinə çevrilir - vətənləşir!
Məmməd
Arazı oxuyanda adam özünü unudur,
onun misralarına qoşulub gəzir, o gəzdiyi, üz
qoyduğu, mamır olub bitdiyi daşı, qayanı, gədiyi,
yoxuşu, yastanı - yalmanına dolu yatan o dağ
döşünü, daş otağı... Şairin
bütün keçilməzlikləri keçə bilən Vətən
nidasına oxucunun da səsi, nidası qarışır.
Şeirinin, sözünün sarılıb
keçdiyi yurd yerlərini, vətən göylərini, oxucu
da - həmin şeirlərin qanadlarında - keçə bilir.
Hərə
öz ürəyi, öz sözü boydadı, - deyiblər
ulular. Mən həmişə böyük
Füzulimizi Sözün dost-doğma babası, Məmməd əmini
isə böyük Sözün böyük Əmisi bilmişəm.
Neçə-neçə usta söz adamının
şirin-şirin "Məmməd əmi" dediyini eşidəndə
elə bil, onlardan çox, mənim ağzımda bal əriyib, dilim şəkər dadıb. Bunu
həm də Sözə ehtiram kimi qəbul etmişəm!
Məmməd Araz sözünə, şəxsiyyətinə
olan rəğbətdən, istəkdən ətrafımda indi
bütöv bir Məmməd Araz "klanı" yaranıb. Oğluna, yəni nəvəmə
Araz adı qoymaqla Azərbaycanı Amerkaya, özünü mənə,
Arazını Məmməd Araza yaxınlaşdırmaq istəyən
qızım Əfsanə, uşaq vaxtı tez-tez deyərdi:
- Mən bilirəm, ata niyə Məmməd
Arazı çox istəyir: Əziz babaya oxşayır, ona
görə!.."
Etiraf edim ki, özüm əvvəl bunun fərqində
deyildim, Əfsanə deyəndən sonra qəbul etdim.
...Adətən, ananı çox istəyərlər,
biz atamızı çox istəyirdik. Təkcə
öz qardaş-bacılarım yox, əmim uşaqları,
dayım uşaqları - hamımız istəmişik ata zəhmini,
ciddilik, dürüstlük, halallıq payını ondan -
qağamızdan (hamı qağa deyirdi) götürək, ona
oxşayaq. Cəmi 62 il ömür yaşamış
atamıza Allah kişi gözəlliyi sayıla biləcək
heç nəyi əsirgəməmişdi. Hirsli,
qanıqara, pərt vaxtlarında belə, razı
qaldığı kiçicik bir şey olurdusa,
görürdün, o dəqiqə qaşlarının
arası açılır, üzünə xəfif təbəssüm
sızırdı. Çöhrəsinə
nə qədər qaş-qabaq endirmək istəsə də,
mümkün olmurdu, daxilindəki işıq üzünə
yayılırdı, eynən Məmməd əmidə
olduğu kimi. Atamın zəhmqarışıq
bu ağayana, nurlu simasını, yəqin, özüm də
bilmədən, Məmməd Arazda tapırdım.
Bu
günlərdə səhhətində problem yaranmış əmioğlum
Məmmədin qarasınca deyinirdim, çünki ömür
boyu laqeyd, məsuliyyətsiz olub öz
sağlamlığına qarşı... Qızım
qayıtdı ki:
- Ata, heç fikir vermisən, Məmməd
əmi yaşlaşdıqca necə də Məmməd Araza
oxşayır?...
Mat
qalıram!
-
Çox incə müşahidədi, ay Fəridə, - deyirəm.
- Düz deyirsən, oğlu Arazın da
oxşarlığı var. Naxçıvanda Məmməd
Arazla dövlət səviyyəli görüş keçiriləndə
bu "balaca Məmməd Arazın" cəsarətlə
şeir deməsini televiziyadan izləyib, qürur duymuş və Bakıya gələndə Arazı
- mükafat kimi - özümlə Məmməd əmigilə
də aparmışdım.
Mən özüm Məmməd əmi ilə çox
istədiyi qardaşı oğlu Qorxmaz arasında tam fizioloji
oxşarlıq görürəm. Qorxmazın təkcə əlləri
əmisinə oxşamır! Məmməd Arazın cavanlıq
şəkillərinə, videosuna baxıb, sonra Qorxmazı
görən adam çaşıb qala bilər
- bir adamdılar! Mən də Qorxmazı
çox istəyirəm, əlaqəmiz isə yalnız onun
diqqəti sayəsində olur, xeyirdə-şərdə daim
arayıb-axtarandı. Məsəl var ki, birinci salam verən böyükdü. Və
Qorxmazın bu sülük-qılığı, əfsus, məndə
yoxdu. Elə hallar olur, Aqil Abbas, yaxud İradə Tuncay
haqqında məndən ya nəsə soruşurlar, ya
telefonların istəyirlər, “vallah, əlaqəm yoxdu, bilmirəm”
cavabıma inanmırlar, görünür, bu da mənim qəribəliyimdi.
Ancaq İradə xanımın
yaradıcılığını izləyir, təəssübünü
çəkirəm, Məmməd Araz ocağından söz
adamı çıxmasını təbii sayır və buna
sevinirəm.
Qorxmazla nə
vaxt görüşsəm, qeyri-ixtiyari gözümü
yayındırıb, - hansı ümidləsə əllərinə
baxır və eyni təəssüfü ürəyimdə
yüzüncü dəfə təkrarlayıram: "Heyf, təkcə
əlləri əmisinin əllərinə oxşamır!.."
Məmməd
əminin əlləri atamın əlləri kimi canlı, ifadəli
idi...
Toxunmaqdan, tumar çəkməkdən çox vaxt
utansam, özümü saxlasam da, gözlərimlə o əlləri
öpər, baxışlarımla sığallardım.
Dostum Nemətə
tapşıranda ki, şəkil çəkəndə Məmməd
əminin əllərini ayrıca çək,
gülmüşdü:
- Hər
şeyi başa düşdüm, bundan başqa: şəkil
çəkəndə əl də düşür da, "ay
şair", ayrıca, adamsız əl çəkim?
Və
çəkmişdi ayrıca, sağ olsun!
Onunla
baglı xatirələri vərəqləyəndə
içimdə bir göy qurşağı açılır
bütün rəngləri, çalarları ilə... Odur ki, bu yazını bəzi xatirələri yada
salmaqla davam etdirmək istəyirəm.
Bir dəfə
Səməndər Rzayevdən, bir də Rəmişdən
söz salır: ...Səsi xəzinə idi Səməndərin...
Rəmiş gitaranı barmaqlarıyla yox, ürəyi ilə
çalır...
Deyirəm,
Məmməd əmi, Səməndər Rzayevlə
görüşmək qaldı o dünyaya, Rəmişi isə,
istəsəniz, tapa bilərik, "ürəyi ilə
çalsın" sizin üçün:
- Hə,
istəyirəm...- deyir.
Fikirləşirik, harda axtaraq Rəmişi
- o vaxtlar televiziyada görünmürdü -, Gülxanım
müəllimə deyir:
- Aqil bilməmiş olmaz, sabah öyrənərəm.
Öyrənir ki, Rəmişin
dostunun "Qu gölü" deyilən restoranı var, orda
olur, elə orda da yaşayır. Maraqlanırıq,
Sumqayıta yaxın otel-restorandı,
yığışıb gedirik.
Rəmiş
eşidib gəlir və çox səmimi
görüşür, sevinir, Məmməd Araza hüsnü rəğbətini
bildirmək üçün əldən-ayaqdan gedir, söz
ehtiyatı məhdud olduğundan, bolluca “sözgücləndiricilər”
işlədir, təkrarlayır və nəhayət, bunlara
qane olmayıb, məni qaldığı otağa aparır:
- Bax
gör mənim "evimdə" olan yeganə şəkil
kimindi? Harda olsam, bu şəkil və
Gülü (yoldaşı) mənim yanımda olur. Baxıram, Məmməd Arazın böyük
portretinin sağında-solunda Aqil Abbas və Rəmiş
olmaqla çəkilmiş şəklidi.
- Bu
gün Rəmişin canlı Məmməd Arazla şəkillərini
çəkərik, - deyirəm.
Kostyum geyinir, gitarasını götürür, zala
qayıdırıq. Rəmiş içmir, yeməyi də zəifdi, əməliyyat
yolu ilə qoluna-damarına qoyulmuş kateteri göstərir:
“Müalicə olunuram”, - deyir. Gitarasının bir simi də
qırıqdı, sallanır, əl-ayağına
dolaşır, nə qoparıb atır, nə də dəyişir,
eləcə dilləndirir gitarasını...
Adətən dağ yerində, təbiət qoynunda
müşahidə olunan hadisə baş verir. Ətrafda hava quru, günəşli
olsa da, təkcə biz olduğumuz ərazini bulud alıb,
iri-iri, ağappaq
yağış tökməyə başlayır.
Videokamera ilə çəkilib: indiyədək saxlayıram. Təəccüblənən, şərh etmək
istəyənlər hamısı bunu Məmməd Arazla
bağlayır, elə Rəmiş də. Ancaq Rəmişin
sözü də, gücü də gitarasında,
çalğısındadı...
Yumub
gözlərini, sarılıb gitarasına, heç nə
görmür, heç nə eşitmir, Məmməd Araz təbirincə
desək, "ürəyi ilə çalır, barmağı
ilə yox", inlədir, yandırır Rəmiş, simləri
də, bizi də... Bir nəğmənin ahı, naləsi bitməmiş,
digər bir oda bələnirik:
-
Dağları duman alanda...
Gözüm
yollarda qalanda...
Yadıma
səni salanda...
Gözüm
yaşla dolmasınmı...
Sonra:
-
Dünyanın bilinməz yaşı...
Qəm
yükünü özün daşı...
Axma,
anamın göz yaşı...
Qalmaz belə,
qalmaz dünya...
...Rəmişin
bütün görüş boyu çaldıqlarının
zirvəsi, şah ifası böyük bəstəkar Cahangir
Cahangirovun"Ana" mahnısı olur. Ona
görə yox ki, bu ifa altında Məmməd Araz göz
yaşlarını saxlaya bilmədi, heç saxlamaq da istəmədi.
Ona görə də yox ki, mən birinci dəfəydi
Məmməd Arazın ağlamasının şahidi olurdum.
Sadəcə, gitarada bu mahnının notları
elə təsirli, elə ecazkar səslənir ki,
mahnının sözləri musiqidən bir boy
aşağıda qalır. Bu
mahnının tarda, fortopianoda, qarmonda, ya da digər bir alətdə
solo ifası gitaradakı qədər effektli alınmır.
"Ana"
mahnısını bizim nəsil dünən - korifey Rəşid
Behbudovun canlı ifasında da, bu gün - fərqli stilə
malik Yaqub Zurufçunun səsində də dinləyib. Heç birində bu mahnı gitara ilə
müşayiət olunmur. Çox təəssüf! Solo gitara onsuz da gözəl olan bu nəğməni
əsl brendə çevirir, musiqi adamın iliyinə işləyir,
möcüzə baş verir, tam fərqli bir təqdimat
çıxır ortaya. İslam Səfərlinin
ruhuna da, yaradıcılığına da böyük
sayğılarımı bildirməklə yanaşı,
özümdən asılı olmadan, solo gitara xətrinə
bu musiqiyə ana haqqında daha fəlsəfi, ülvi bir mətn
seçmək istəyi yaranır içimdə. Həmin
gün bu musiqinin - gitaranın müşayiətilə Məmməd
Arazın neçə şeirini deyirəm... Və o vaxtdan
içimdə bir istək, bir arzu qalıb: Məmməd Arazın bir neçə
şeiri var ki, peşəkar qiraət ustaları o şeirləri
təkcə gitaranın və Cahangir Cahangirovun "Ana"
mahnısının notları altında desinlər.
Həmin gün Məmməd əmiyə bir sürpriz də etmək istəyirəm! Sumqayıtda yaşayan Firudin adlı bir muğam ifaçısı var, görünüşcə də Oədir Rüstəmova oxşayır, "Sona bülbüllər"i də Qədirin ifasına çox bənzədir! Qardaşıma - Bəxtiyara zəng edirəm, görsün Firudini tapıb dəvət edə bilər bura?! Təşkil edir, sağ olsun, eşidib-bilən çox adam da Məmməd Arazı görmək, onunla görüşmək istəyi ilə qoşulub gəlirlər. İçlərində həqiqi Məmməd Araz pərəstişkarları olanlar da var, eləcə həvəsə düşüb gələnlər də: böyük bir məclis alınır...
...Söz verdiyim kimi Rəmişə şəkillər göndərir, Məmməd əmigilə də özüm aparıram, töküb baxırıq. Var olsun, Gülxanım müəllimə çox diqqətli, fədakardı belə işlərdə, plyonkalara qədər toplayıb yığır. Cibimdə ayrıca qoyduğum şəkillər də vardı: restoranda yalvar-yaxar edıb Məmməd Arazla şəkil çəkdirmək istəyən və kişinin boynuna sarılıb öpən gənc xanımlar da olmuşdu. Gülxanım müəllimədən xəlvət, onları Məmməd əmiyə göstərib gülürəm:
- Necəsən "aranızı vurum"...
Alıb baxır, gülür, səslənib çağırmaq istəyir Gülxanım müəlliməni. Mən çağırıram, gəlir, Məmməd əmi şəkilləri əlində kart kimi yayıb, məxsusi əda ilə, Gülxanım müəllimə tərəfə, stolun üstünə atır, sözləri isə böyük ləzzətlə mən deyirəm:
- Al!.. Götür!.. Yol-daş, Mə-lik-məm-mədova!..
Üçümüz də ürəkdən gülürük...
Məlikməmmədova - Gülxanım müəllimənin qız soyadıdı, evlənəndən sonra da saxladığına görə Məmməd əminin hərdən bu formatda sataşması olduğunu bilirdim və indi də yeri gəldiyini düşünüb, dilə gətirdim. Sonra da aranı qızışdırmaq üçün:
- Gülxanım müəllimə, bax, o şəkilləri gizlətmişdim, istəmirdim qısqanıb narahat olasınız, günahkar kişindi...
- Eeh, ay Aydın... Qısqanan vaxtlarım vardı, daha qısqanmıram. Moskıvada oxuyurdular, Söhrab Tahirin yoldaşı Lida ilə bir-birimizə qoşulub, qatarla Moskvaya getmişdik, İradə də qucağımda, özlərinə demədən... Bizi görəndə gözlərinə inana bilmirdilər...
Çözdükcə çözülür xatirələr...
Onu xatırlamamaq üçün gərək nə yaddaşın, nə də ürəyin ola. Həm də zamanla tərs mütənasibdi mənim Məmməd Araz istəyim, kədərim - zaman uzaqlaşdıqca o yaxınlaşır!Ancaq onu hər adi yazıya gətirmək də olmaz. Onsuz da sığmır hər sözün, yazının qəlibinə Məmməd Araz. Gərək canından-qanından yoğurub təzə qəlib yapasan. Və mən, hər nə qədər iddiasız da olsam, "100 şeirin 101 yozumu" adlı belə bir qəlib – bütöv mətn yaratmaq iddiasındayam. Görək...
Aydın QACAR
525-ci qəzet.-2014.-
11 yanvar.- S.26-27.