“Dünya ölkələrinin müasir
siyasi sistemləri” (kitab haqqında təəssüratlar)
Bu gün internet dünyasının virtual imkanları və
bu imkanların bəşəriyyətə verdiyi dəyər
barədə çox danışılmaqdadır. Hətta bu
virtual aləmin artıq yazılı nəşrləri –
kitabı, qəzeti, jurnalı əvəzləməsi barədə
də geniş disskusiyalar getməkdədir. Doğrudanmı elektron “oxu” vasitələri ənənəvi
nəşriyyat – çap məhsullarını tam əvəzləyə
bilər? Bu sualı informasiya vasitələrinin
sürətli inkişafı meydana gətirir. Ənənəvi nəşriyyat nəsli nostalji
hisslərin yaxında olduğundan narahatlıq keçirir,
informasiya texnologiyalarına bələdliyi ilə öyünən
yeni nəsil hər şeyin elektron dünyasına tabe
olacağından qürurla danışır. Ortada bir həqiqət
də var: hər anın, hər məqamın hadisələrinin
anındaca elektronikaya köçürülməsində
baş verən obyektiv və qeyri-obyektiv səbəblərin
doğurduğu səhvlər zamanı, “bir azdan düzəldərik”
ehtimallarına söykənmək və bununla da cəmiyyətə
səhvlər, fərziyyələrlə dolu qüsurlu
informasiyaların ötürülməsinə biganəlik bəzən
internetin nüfuzunu azaltmaq, ona istehlakçı inamını
qırmağa da gətirib çıxarır. Rusiyanın
RTR kanalının məşhur reportyoru və
aparıcısı S.B.Brilyovun bu günlərdə virtual aləmlə
bağlı bir reportajını xatırladım.
İnternetlə bağlı bu analitik reportajda jurnalist hər
dəfə internet sözünün əvvəlində “fərziyyələr”,
“ehtimallar”, “qeyri-dəqiq anlayışlar”, “məsuliyyətsiz
informasiya” və s. kimi epitetlər işlədirdi. Və internetlə bağlı deyilən bu mənfi
epitetlərin hamısında həqiqət vardı. Bu epitetlər məni internetin qarşısında
narahatlıq keçirən ənənəvi kitab haqqında
düşünməyə məcbur etdi.
Doğrudanmı internet və onun saytlarındakı “kitab” ənənəvi
“Səfillər”i, “Cinayət və cəza”nı, “Savaş və
barış”ı, “Kəlilə və Dimnə”ni,
“Söyüdlü arx”ı, “Qətl günü”nü,
“Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”ni,
“Ağ dəvə”ni, “Ağ bayraqlar”ı v s. bu kimi
kitabları əvəzləyə biləcək? Əvəzləyə
bilməyəcək və ənənəvi kitabın əvəzlənməyəcəyinin
iki mühüm səbəbi var: 1. Kitab dünyanın mədəniyyət
atributlarının ən müqəddəsidir; 2. Kitab hər
şeylə bərabər, onun müəllifinin oxucu
qarşısında dəqiqliyinə, verdiyi informasiyaya, estetik
idealına görə cavabdehlik faktıdır. İnternetə
yerləşdirilən kitabı istədiyin anda virtual aləmdən
çıxara bilərsən, ənənəvi kitab oxucu
arasında paylanandan sonra onu geri qaytarmağa heç kimin
gücü çatmaz. “Yazıya pozu yoxdur” kimi xalq misalı internet versiyasını deyil, ənənəvi
yazını – bizim kontekstdə ənənəvi kitabı nəzərdə
tutur: yazdınsa, çap etdirib payladınsa
peşimançılığa yer yoxdur. Zəhmət
çək, yazanda elə yaz ki, mümkün olmayan pozuya
ehtiyac qalmasın. Bütün bu miqayisələr
eyni şəkildə həm ədəbi-bədii, humanitar
kitablara, həm də və yəqin ki, daha çox “həm də”
elmi kitablara aiddir.
Ənənəvi kitab, onun müqəddəsliyi,
gücü və təsiri barədə geniş görünə
biləcək düşüncələrə varmağa məni
bir monoqrafiya vadar etdi. Tarix elmləri doktoru, professor Əli Həsənovun
və siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent Adil Vəliyevin “Dünya ölkələrinin müasir
siyasi sistemləri” kitabı. Bu kitab
özünün tipoloji xarakterinə görə müəyyən
bir mövzunun elmi şərhini ortaya qoyan monoqrafiya kimi də,
dünya ölkələrinin birər-birər –
hamısının müasir siyasi sisteminin konkret təhlilini
verən ensiklopediya kimi də qəbul edilə bilər. Tipoloji əsasın monoqrafiya xarakteri əsərin
elmi dəyərini, ensiklopediya xarakteri isə
informasiyalılıq dəyərini ortaya qoyur. Məsələn, əsərin lap elə giriş
hissəsindəcə siyasi sistem anlayışının
izahı çox maraqla qarşılanır. Belə bir dəqiq xatırlatma təqdim olunur ki,
“son zamanlar dünya siyasətşünaslıq mərkəzləri
və politoloqlar dövlətlərin siyasi rejimlərinin,
dövlət idarəçilik sistemlərinin, hakimiyyət
institutları və ictimai-siyasi təşkilatlar
arasındakı münasibətlərin xarakterini tədqiq edərək
ölkələri daha bir əlamətinə – siyasi sistem fərqinə
görə də təsnif edirlər”. Qeyd edək ki,
dövlətlərlə bağlı son zamanlar gündəmə
gələn siyasi rejim fərqlərinə diqqət
dünyanın hansı məkanda demokratik, sivil olduğunun,
hansı məkanda antidemokratik idarəçiliyin
özünü göstərdiyinin elmi-politoloji mənzərəsini
yaratmaqla, bunun səbəb və nəticələrini ortaya
qoymaq və bunu nəinki bir dövlətin, konkret bir millətin
nəzərinə çatdırmaqla, habelə bütövlükdə dünya
birliyinə mesaj göndərməklə birinciləri tətbiq
etmək, ikincilərə müqavimət göstərmək hərəkatına
təkan vermiş olur. Kitabın müəllifləri beynəlxalq
təcrübədən çıxış edərək belə
bir elmi nəticəyə gəlirlər ki, əgər “əvvəllər
beynəlxalq münasibətlər sistemində ölkələrin
daxili siyasət məsələləri, dövlət-vətəndaş,
hakimiyyət və ictimi-siyasi institutlar arasındakı
münasibətlər və s. dövlətdaxili idarəçilik
məsələləri hər bir milli dövlətin daxili
işi hesab edilirdisə, “yeni dünya nizamı”nın bərqərar
olduğu XXI əsrdən başlayaraq bu sahələr
transmilli xarakter alaraq dünya siyasətinin diqqət mərkəzinə
çıxarılmışdır...” Mən də qeyd etmək
istərdim ki, “yeni dünya nizamı”nın
bu tələbinin nəticəsi kimi yaranan beynəlxalq
demokratiya institutları, səmimi demokratik ölkələr
dünyanı, rejimləri sivil görmək arzusu ilə bəzən
hətta, antidemokratik dövlətlərin demokratik hərəkatına
dəstək olmaqdan da çəkinmirlər. Doğrudur,
bəzən hansısa dövlətin siyasi rejiminin
antidemokratikliyinə qarşı mübarizə pərdəsi
altında yeni iqtisadi maraqlar, yeni imperiya siyasəti kimi tədbirlərə
də qol qoyanlar olur. Bir neçə il
bundan əvvəl məhz bu pərdə altında Qərbin
Ərəb ölkələrinə açıq müdaxilələrini
o zaman Rusiyanın Baş naziri postunda oturan V.Putin nahaqdan “səlib
yürüşü” adlandırmamışdı. Elə bu günün özündə də davam edən
təmənnalı müdaxilələrin perspektivsizliyi
sübut edir ki, bu “müdaxilələrin” yalnız səmimi
olanları səmərəlidir. Ona görə də qəti
əminliklə qeyd edə bilərik ki, “Dünya ölkələrinin
müasir siyasi sistemləri” əsəri öz elmi yanaşmaları və
faktlara cəsarətli münasibəti ilə kimin kim
olduğunu da ortaya qoyur.
Kitabda tədqiqatçıların
siyasi sistem anlayışına verdiyi elmi izah diqqəti cəlb
edir: “... siyasi sistem cəmiyyətin siyasi, sosial, hüquqi,
ideoloji, mədəni norma və kodekslərinə
tabe olaraq, hər bir xalqın tarixi və milli ənənələrinə,
siyasi dünyagörüşünün mahiyyətinə və
fəallıq dərəcəsinə uyğun qurulur”. Bu izahdakı xalqın tarixi və milli ənənələri,
siyasi dünyagörüşünün mahiyyəti və fəallıq
dərəcələri kimi anlayışlar siyasi sistem
quruculuğunun gəlişigözəl atributları deyil, bu
sistemin dayaqlarını təşkil edən faktorlardır.
Vaxtilə İrana ixrac olunan Qərb demokratiyasının aqibəti
məhz bu məsələlərin diqqətə
alınmaması ilə, hətta təcrübədən
keçmədən iflasa uğradısa, kommunistlərin Şərqi
Avropaya ixrac etdikləri sosializm rejimi ələ girəvə
düşən kimi aradan qaldırıldısa, inqilabın və
demokratiyanın ixracının səmərə vermədiyini
kimin deməsindən asılı olmayaraq, bir həqiqət
kimi diqqətdə saxlanılmalıdır.
Haqqında bəhs etdiyimiz kitabın əsas səmərəsi
müəlliflərin “o siyasi sistemlər effektli hesab olunur ki,
onlar inkişafı təmin edir, əhalinin istək və
arzularını, təşəbbüslərini əks etdirir,
azad siyasi rəqabətə, şəffaf idarəçiliyə,
vətəndaş – dövlət əlaqələrinə,
ictimai fikrə ciddi dəstək verir” kimi dəqiq postulata
söykənmələrində də özünü göstərir. Hər kəsin anlaya biləcəyi
aydın bir üslubda ifadə olunan siyasi sistem
anlayışının məzmunu əsərdə belə
izah olunur: “Siyasi sistem hakimiyyətin sosial məzmununun səciyyəsini,
onun daşıyıcısı olan hakim dairənin xarakterini,
iqtisadi quruluşu; hakimiyyətin həyata keçirildiyi və
siyasi münasibətlərin cərəyan etdiyi təsisatlar və
təşkilatlar sistemini göstərir; siyasi hakimiyyət və
təsisatların (partiyalar, ictimai təşkilatlar və s.) fəaliyyət prinsiplərini, normalarını,
bu fəaliyyətin yönünü müəyyən edir”. Bu
dəqiq elmi
izahdan sonra, insan öz ətrafına baxır,
öz dövlətinin, idarəçilik sisteminin həmin nəzəri
tələblərə cavab verib – vermədiyini
düşünür. Və bu düşüncələr
zamanı yaşadığın dövlətin siyasi sisteminin
xarakterindən asılı olaraq hər bir şüurlu vətəndaşın
qəlbində, ideyalarında, fəaliyyətində
dünyanı dəyişməkmi, onları inkişaf etdirməkmi
kimi sual – istəklər yaranır. Vətəndaşın
öz ölkəsini demokratik görmək istəyi bu dəqiq
məzmundan doğur.
Əsərdə siyasi sistemin strukturunu təşkil edən
əsas institutlar – dövlət, siyasi partiyalar, ictimai hərəkatlar
və təşkilatların elmi təhlili çox qısa,
lakin dəqiq şəkildə öz təhlilini tapır. Məsələn, bu
atributlar sırasında dövlət anlayışının
belə bir elmi izahı yəqin ki, politoloqdan tutmuş jurnalistədək,
siyasətçidən tutmuş elm adamınadək hamıya
bu barədə dəqiq bilgi verir: “Hər bir ölkənin
siyasi sistemində hakim yer dövlət və onun orqanlarına
məxsusdur. O, bütün cəmiyyətin təşkilatı
çərçivələrini təyin edir, hüquqi
normaların köməyi ilə öz vətəndaşlarının
və mülki təşkilatların davranışını
formalaşdırır, təşəbbüslərini dəstəkləyir”.
Daha sonra kitabda dövlətin bir çox digər
funksiyaları da detalları ilə təqdim olunur.
Burada
siyasi partiyaların funksiyası konkret olaraq belə ifadə
olunur: “Bu institutlar (siyasi partiyalar – C.M.) bir qayda olaraq
ayrı-ayrı qruplar (şəxslər) tərəfindən
yaradılaraq siyasi hakimiyyətə gəlmək, yaxud ona təsir
etmək yolu ilə özlərinin, tərəfdarlarının
və təmsil etdikləri digər qrupların
marağını reallaşdırmaq məqsədi
daşıyırlar”. Nə gizlədək, Azərbaycan
reallığı uzun müddət – sovet dövrü müddətində
təkpartiyalı sistemə malik olduğundan və bu tək
partiya həm də hakimiyyət rolunu ifa etdiyindən cəmiyyətin
böyük bir hissəsində siyasi partiyanın hakimiyyət
uğrunda mübarizəsinə qəribə bir qeyri-elmi
münasibət formalaşmışdır. Bəzi
jurnalistlərin təhlili yazılarında hər hansı bir
partiyanın siyasi hakimiyyətə gəlmək istəyi az qala dövlət çevrilişinə təşəbbüs
kimi qiymətləndirilir. Əlimizdəki əsərin
siyasi partiyaların funksiyalarına dair dəqiq elmi
yanaşmaları belə məqamda elə jurnalistlərin
özü üçün də vacib informasiya mənbəyi
hesab oluna bilər.
Jurnalist demişkən, əsərdə mətbuat da
siyasi sistemin əsas tərkib hissəsi kimi təqdim olunur. Doğru göstərilir ki,
“demokratiyanın və siyasi plüralizmin hökm
sürdüyü ölkələrdə mətbuat
bütöv cəmiyyətin maraq və mənafelərini,
yürüdülən siyasətlə bağlı ictimai rəyi əks etdirərək,
dövlət siyasətinə bilavasitə təsir edir”. Təsadüfi
deyil ki, demokratiyaya ən kəsə yolun mətbuatdan
keçdiyini yüksək qiymətləndirən Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev müstəqil Azərbaycanın
siyasi sisteminin vacib atributlarından olan mətbuatla
bağlı yeritdiyi siyasəti belə ifadə edirdi: “Müstəqil,
demokratik və hüquqi dövlət quruculuğu prosesini
yaşayan Azərbaycan dövlətinin ictimai-siyasi həyatının
bütün sahələrində olduğu kimi mətbuat və
informasiya sahəsində də demokratiya prinsiplərinə
dönmədən əməl olunur. Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının yeni Konstitusiyasında təsbit
olunmuş fikir və söz azadlığı, siyasi
plüralizm mətbuat və informasiya sahəsində Azərbaycan
dövlətinin yeritdiyi siyasətin əsasını təşkil
edir”. “Dünya ölkələrinin
müasir siyasi sistemləri” monoqrafiyasının bir çox təhlillərində
olduğu kimi, mətbuatla bağlı hissəsində də məhz
bu ideyaya söykənməsi ayrıca maraq doğurur.
Əsərin maraqlı cəhətlərindən biri də
budur ki, müəlliflər dövlət idarəçiliyinin,
dövlət strukturunda siyasi sistemin vacib atributlarından
tutmuş digər bütün faktorlarınadək hər
şeyi diqqət mərkəzində saxlamışlar. Və həm də bu
atributların izahlarında, təhlillərində dəqiqlik
və yığcamlıq prinsiplərinə ciddi əməl olunmuşdur.
Məsələn, “hər bir dövlətin xarakterini, siyasi
sisteminin əsas məziyyətlərini” ifadə edən Ali
Qanunun – Konstitusiyanın mahiyyəti o qədər aydın izah
edilir ki, bu izahdan sonra həmin Ali Qanunun qiymətini oxucu daha dərindən
duya bilir: “Konstitusiya
siyasi sistemin strukturunu əks etdirən sənəd
və ya sənədlər toplusu olmaqla, hakimiyyətin necə
bölüşdürüldüyünü, hökumət təsisatlarının
funksiyasını və
quruluşunu, onların necə fəaliyyət göstərməli
olduqlarını müəyyənləşdirir”. Əsərdə
Konstitusiyada üç əsas hakimiyyət institutuna: qanunvericilik, icraedici
və məhkəmə hakimiyyətinə başlıca yer
ayrılır və bu institutların prinsipləri barədə
dəqiq fikirlər deyilir. Əsərdə daha sonra
Konstitusiyanın Ali Qanun olaraq dövlətin müxtəllif
sahələrinə dair konkret qanunların mənbəyi
olduğu bildirilir və belə bir dəqiq fikir nəzərə
çatdırılır: “Ölkələrin
konstitusiyaları xaraktercə fərqli olsalar da, onların tam əksəriyyəti
dövlətin idarə edilməsi və fəaliyyətini həyata
keçirən institutlara aid mövcud qanunvericilik
bazasının əsaslarını təşkil edir”.
Əsərdə
siyasi rejim, dövlət rejimi, dövlət idarəçilik
formaları, o cümlədən monarxiya, respublika, məhdud
hakimiyyətli prezident idarəetmə üsulu, kommunist
sisteminin idarəetmə üsulu, məhdudiyyət
olmayan prezident idarəetmə üsulu, hərbi rejimli idarəetmə,
mütləq formalı idarəetmə üsulu kimi
anlayışlar ətrafında konkret informasiyalar verilir.
Əsərin ən maraqlı bölmələrindən
biri “dünyanın demokratikləşməsi tendensiyası və
dövlətlərin siyasi rejimlərində baş verən dəyişikliklər”lə
bağlıdır. Bu hissə müasir dünya dövlətlərinin
demokratik idarəçilik sisteminə xüsusi meylinin güclənməsi
prosesini önə çəkir. Belə
bir maraqlı cəhətə diqqət yetirilir ki, “hazırda
dünyada dövlətlərin xüsusiyyətlərini
öyrənən və təsnifatını aparan xüsusi
institutlar və qeyri – hökumət təşkilatları fəaliyyət
göstərir ki, onların əsas işi ayrı-ayrı
parametrlər üzrə ölkələrin inkişaf səviyyəsini
öyrənmək, demokratiya dərəcəsinə görə
yerini müəyyən etməkdən ibarətdir”.
Əsərdə belə təşkilatların xarakteri,
onların obyektiv, subyektiv fəaliyyətindən doğan
faktlar, gəldikləri nəticələrin tarixi mərhələləri
araşdırılır və ayrı-ayrı tədqiqatçılara
istinadən bu təşkilatların bəzən siyasi maraqlara
xidmət etdikləri də nəzərə
çatdırılır. Demokratik dəyərlərin uzun
dövrlərlə formalaşdığı ölkələrin
– dövlətlərin bu dəyərlərə təzəcə
yiyələnmək istəyən dövlətlərdə bəzi
milli ənənələri, cəmiyyətin xarakterini və
s. məsələləri nəzərə almadan problemlərə
yanaşma tərzi barədə əsərdə maraqlı
fikirlər var. Və bu elmi yanaşma əsərin müəlliflərinin
belə bir dəqiq postulata gəlib çıxmalarını
şərtləndirir: “Demokratiya başlanğıcı olan,
lakin sonu və son imkanları hələ heç kim tərəfindən
dəqiq müəyyən edilməyən uzun bir inkişaf
yoludur”. Həqiqətən də “transmilli
demokratikləşmə dalğası əsasən o ölkələri
əhatə edir ki, onlarda artıq neçə illərdir,
liberallaşma prosesi həyata keçirilib və ictimai fikir,
ölkə əhalisinin çoxu demokratik institutlaşma
işinə hazırdır”. Dəqiq ifadə
edilən bu fikir belə düşünməyə əsas
verir ki, demokratik dəyərlər sisteminə, hüquqi
dövlət quruculuğuna təzəcə girişən
ölkələrdən, məsələn, konkret olaraq
postsovet məkanından dərhal bütün sahələrdə
demokratikləşməni başa vurmaq kimi bir tələb məsələyə
qeyri-elmi yanaşma hesab olunmalıdır.
Hər hansı bir ölkənin demokratik təsisatlara və
demokratik idarəçilik sisteminə malik olması
üçün onun müstəqilliyi ən vacib şərtdir. Ona görə də
haqqında bəhs edilən əsərin müəllifləri
Azərbaycan üzərində dayanarkən belə bir dəqiq
fikirdən çıxış edirlər: “Müstəqilliyini
əldə etdikdən sonra (1991) dövlət quruculuğu
prosesinin həyata keçirilməsi, dövlətin əsaslarının
yaradılması – iqtisadi, siyasi, sosial, mədəni həyatın
bütün sahələrinin yenidən qurulması, ölkənin
daxili və xarici siyasətinin formalaşdırılması Azərbaycan
dövlətinin qarşısında dayanan ən mühüm
vəzifələr idi. Bütün bunlar ölkə
rəhbərliyindən, siyasi institutlardan və ictimai təşkilatlardan
məsuliyyətli yanaşma və ciddi seçim tələb
edirdi. Azərbaycanın hansı inkişaf
yolunu seçməsi, dövlət – vətəndaş
münasibətlərinin və siyasi idarəçiliyin
hansı modelinə üstünlük verməsi təkcə
onun daxili inkişafını deyil, həm də beynəlxalq
aləmdə əlaqələrini, dünya dövlətləri
ilə münasibətlərini müəyyən etməli
idi”. Bu fikir kitabın birinci fəslinin son cümlələridir
və bundan sonra gələn ikinci fəsil birbaşa “Azərbaycanın
siyasi sistemi: formalaşma və əsas xarakteristikası”nı əhatə edir. Burada ölkəmizin
siyasi sistemini şərtləndirən əsas amillər,
müasir dövlət quruluşu, dövlət
başçısı, qanunvericilik, icra, məhkəmə
hakimiyyəti, siyasi partiyalar və ictimai təşkilatlar
haqqında və ayrıca olaraq Naxçıvan Muxtar
Respublikasının siyasi sistemi barədə hər kəsə
vacib olan elmi informasiyalar yer alıb. Cəmi
dörd səhifəlik bir həcmdə Azərbaycanın
tarixi, bu tarixin keşməkeşli, əzablı, lakin həm
də şərəfli dövlətçilik ənənələri
barədə heyrətamiz bir yığcamlıqda çox
maraqlı informasiyalar verilmişdir. Müstəqilliyimizin
yeni çağda keçdiyi yol da beləcə qısa, lakin
zəngin elmi faktlarla oxucuya çatdırılır.
Əsərin səmərəli informasiyalılıq
keyfiyyətini təşkil edən məqamlardan biri də
özünü hər hansı bir problemə elmi
yanaşmanın həmin sahəyə dair izahlarında
tapır. Həm də bu yanaşmalarda müəlliflər
tarixi keçmişimizə müasir baxışda çox
zaman özünü göstərən populizmdən uzaq olub,
hadisələrə, dövrə, zamana obyektiv qiyməti ilə
diqqəti cəlb edirlər. Məsələn,
Azərbaycanın müstəqillik əldə etməsindən
sonra ortaya çıxan tarixə dair bir çox monoqrafiya və
məqalədə, adətən, ölkəmizin sovet
dövrünə birtərəfli – yalnız neqativ istiqamətdən
baxış hər kəsə yaxşı məlumdur. Və bu birtərəfli – yalnız neqativ hadisələrdən
çıxış etmək həmin dövrün hadisələrinə
çox da bələd olmayan yeni nəsildə birtərəfli
mövqe yaradır. Ə.Həsənov və
A.Vəliyevin zamana, dövrə elmi yanaşmasının
obyektiv xarakterini misal gətirəcəyimiz bircə abzasda
aydın görmək olar. Azərbaycan tarixinin müxtəlif
dövrlərinə yığcam ekskurs edən müəlliflər bu
tarixin sovet dövründən bəhs edərkən
bolşevik Rusiyasının işğalçılıq siyasəti
barədə danışır və həm də belə bir
həqiqəti də göstərirlər ki, “Azərbaycan
xalqının sovet dövrü (1920-1991) bütövlükdə
ümumi imperiya çərçivəsində mövcud olsa
da, xalqın maddi-mənəvi inkişafı, respublika həyatında
mühüm sosial-iqtisadi uğurları ilə də yadda
qalmışdır. Xüsusən, 1969-cu ildə Azərbaycana
rəhbər təyin edilmiş görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin bütün sahələr üzrə
həyata keçirdiyi fundamental islahatlar və əzəmətli
quruculuq işləri, milli şüur və milli qürur hisslərinin
oyanışına, nəticədə isə XX yüzilliyin
70-80-ci illərində Azərbaycan xalqının milli
azadlıq hərəkatının yeni yüksəliş mərhələsinə
daxil olmasına səbəb olmuşdur”. Mən də əlavə
edərdim ki, 1970-1980-ci illərdə Azərbaycanda və
SSRİ-də yüksək vəzifələr tutmuş
H.Əliyevin ölkəmizdə təkcə milli-azadlıq hərəkatına
təkan verən “altmışıncıların” bədii
yaradıcılığına açdığı yol Azərbaycanın
yeni müstəqillik uğrunda mübarizəsində müstəsna
rol oynamışdır. Bu mənada təkcə
M.İbrahimovun, İ.Əfəndiyevin, R.Rzanın, X.Rzanın,
İ.Hüseynovun, Anarın, Elçinin,
M.Süleymanlının və digər onlarca yaradıcı
şəxsiyyətin əsərlərinin yayılmasına
yaradılan şəraiti xatırlamaq kifayətdir. Bütün bunların nəticəsidir ki, bu gün
“Azərbaycan dövləti demokratik, hüquqi, dünyəvi və
unitar respublika” xarakterinə sahib olmuşdur. Və
“Konstitusiyaya görə Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyətinin əsas
mənbəyi xalqdır”. Əsərdə Azərbaycan
Respublikasının dövlət quruluşu, dövlət
başçısı, qanunvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyətləri barədə təhlillərdən oxucuya
bir daha aydın olur ki, Azərbaycan dünyanın ən
demokratik dövlətlərinin tarixi təcrübəsini əsas
götürərək, qısa bir müddətdə
hüquqi, demokratik dövlət səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Əsərin “Dünya dövlətlərinin siyasi sistemləri” adlanan ikinci hissəsi, respublika idarəçilik sisteminə daxil olan ölkələrə həsr edilib. Bu məqamda əsərin respublika idarəçilik sistemini bir dövlət quruluşu olaraq təhlil etməyi oxucuya xeyli yeni məlumat verir. Qeyd olunur ki, respublika quruluşlu dövlətlərdə hakimiyyətin əsas mənbəyi xalqdır. Bu idarəçilik sistemində dövlətin ali hakimiyyət orqanları və vəzifəli şəxsləri vətəndaşlar tərəfindən seçilir. Və belə bir mühüm cəhət də göstərilir ki, “müasir dünyada respublikanın üç əsas növü mövcuddur: parlamentli respublika, prezident idarə-üsuluna əsaslanan respublika və bunların qarışıq forması”. Daha sonra respublika quruluşunun həmin növləri kitabda öz təhlilini tapır.
Kitabın əsas hissələrindən birini Prezident Respublikası quruluşlu ölkələrin siyasi sistemləri təşkil edir. Burada Amerika Birləşmiş Ştatlarından başlamış Zambiya Respublikasına qədər 68 dövlətin hamısı haqqında çox maraqlı məlumatlar var. Bu məlumatlar sırasına ölkə haqqında ümumi tarixi faktlar, dövlət quruluşu, inzibati bölgü, dövlət başçısı və onun statusu, qanunvericilik, icra, məhkəmə hakimiyyəti, siyasi partiyalar haqqında aydın təhlillər daxildir.
Daha sonra monoqrafiyada Parlament Respublikası tipli dövlətlərin siyasi sistemləri təhlil edilir. Burada ilk növbədə parlament respublikasının xarakteri aydınlaşdırılır. Oxucuya məlum olur ki, “Parlament Respublikası – hökumətin öz fəaliyyətinə görə qarşısında tam məsuliyyət daşıdığı ali qanunverici orqanın (parlamentin) aliliyi prinsiplərinin elan edilməsi ilə səciyyəvidir”. Burada seçkili orqanların, hökumətin formalaşması, seçki prinsipləri, siyasi partiyaların yeri və s. barədə bizə çox vacib olan informasiyalar var. Bu tipli ölkələr sırasına daxil olan dövlətlərin hamısı barədə hər kəsin (mübaliğəsiz olaraq hər kəsin) bilməsi vacib olan informasiyalar var. Almaniyadan başlamış Yunanıstana qədər 44 dövlətin siyasi sisteminin aydın təqdimatının oxucuda xüsusi maraq doğuracağına əminəm.
Yuxarıda qeyd etmişdim ki, respublika idarəçilik sisteminin üç əsas növünü təhlilə çəkən əsərdə parlament və prezident idarə üsulunun qarışığı olan üçüncü növ dövlətlər də vardır ki, bunlar “dualist” (qarışıq) formada idarəetmə üsuluna malik respublikalardır. Kitabda respublikanın bu tipinin həm izahı, həm də bu idarəetmə tipinə malik ölkələrin xarakteristikası var. Yeri gəlmişkən, belə bir məlumat da maraq doğurur ki, “dualist üsul-idarəli ölkələrdə prezidentlə baş nazir arasında hakimiyyətin səlahiyyətli bölgüsü müxtəlif formalarda ola bilər.
Bu bölgü, əsasən dövlət və hökumət başçılarının fərqli siyasi düşərgələri təmsil etdikləri hallarda tətbiq olunur. Fransada bu situasiyada prezident dövlətin xarici siyasətinə, baş nazir isə daxili siyasət kursuna cavabdeh olur”. Daha bir maraqlı aspekti nəzərə çatdırmaq istərdim: “Bir çox digər qarışıq (dualist) idarəetmə sisteminə malik dövlətlərdə xalqın ehtimad göstərdiyi dövlət başçısı, mövcud parlament çoxluğu ilə hesablaşmadan öz hökumətini formalaşdırmaq, habelə bu ziddiyyətli vəziyyətlə bağlı Parlamentlə siyasi konfliktə getmək və onu buraxmaq səlahiyyətinə malikdir. Bu hal nə prezident, nə də parlament respublikalarında de-yure mümkün deyil və məhz buna görə də dualist idarəetmə sistemi, hakimiyyətin parlament və prezident idarəetmə üsuluna malik forması ilə yanaşı, müstəqil bir sistem kimi qəbul edilir”. Kitabda bu idarəetmə sisteminə malik 31 ölkənin, o cümlədən Fransa, Rusiya, Gürcüstan, Litva, Misir Ərəb Respublikası, Ukrayna kimi dövlətlərin siyasi rejimləri barədə müfəssəl məlumatlar var.
Monoqrafiyanın “Monarxiya, kommunist, dini və digər quruluşlu idarəçilik sisteminə aid olan dövlətlər” adlanan IV fəsli də xüsusi maraq doğurur. Məlum olur ki, dünyanın qloballaşdığı, dəyişdiyi müasir çağımızda da çoxlu sayda monarxiya, kommunist, teokratik və mütləq monarxiya tipli xeyli sayda dövlət mövcuddur. Əlbəttə, bəzən dünya siyasi sistemlərinə nabələd adamlarda bu tipli siyasi sistemlər haqqında, məsələn, monarxiya tipli dövlət haqqında təsəvvür tarixən son dərəcə antidemokratik bir sistem kimi qəbul etdiyimiz təsəvvürdən o yana keçmir. Məhz buna görədir ki, monoqrafiyanın müəllifləri monarxiya tipli dövlətlərin demokratik əsaslarını da şərh edir və belə bir fikir xüsusi vurğulanır ki, “bu gün monarxiyaya keçmişin qalığı, bir sıra Avropa dövlətlərində, Yaponiyada isə sadəcə olaraq ənənələrin lazımi dərəcədə qiymətləndirilməsi kimi baxılır”. Və o da qeyd edilir ki, “monarxiya idarəetmə forması, müasir dünyada hökmranlıq edən xalq hakimiyyəti və insanların hüquq bərabərliyi ideyası ilə bir o qədər də uzlaşmır. Monarxiyada əsas fiqur sayılan monarx, hakimiyyəti nümayəndələr qaydası ilə deyil, öz iradəsinə uyğun surətdə həyata keçirir. Bütün monarxiya quruluşlu ölkələrdə monarx qanunla toxunulmaz və üzərinə heç bir məsuliyyət qoyulmayan zat sayılır”. Daha sonra məlum olur ki, dünyada parlament monarxiyası, konstitusiyalı monarxiya, dualist monarxiya sistemləri vardır. Bunların da hamısının xarakterik xüsusiyyətləri barədə əsərdə yetərincə məlumat almaq mümkündür. Bu sırada dünyada indi 39 ölkə mövcuddur. Lakin oxucunu monarxiya haqqında bəzi yanlış və stereotip təsəvvürdən uzaqlaşdırmaq üçün qeyd edim ki, bu gün özünün son dərəcə demokratik ənənələri ilə dünyaya örnək olan Böyük Britaniya, Yaponiya, Danimarka, İsveç, Kanada, Lüksemburq, Norveç kimi dövlətlər də monarxiya idarəçilik sisteminə malikdir.
Dövlət idarəçilik sisteminin kommunist tipli ölkələri barədə də kitabda maraqlı məlumatlar var. Əlbəttə, bu sistemin dünyada ən tanınan və vaxtilə bəzi ölkələr üçün “təcrübə” rolu oynayan SSRİ artıq yoxdur. Əsərdə hələ də kommunist idarəetmə üsulundan daşınmayan Çin, Kuba, Laos, Şimali Koreya, Vyetnam kimi beş ölkənin xarakteristikası özünə yer tapıb. Teokratik və mütləq monarxiya tipli dövlətlər sırasında isə oxucu Bruney, İran, Səudiyyə Ərəbistanı, Oman, Qətər kimi beş dövlət haqqında maraqlı məlumatlar alacaqdır.
Hiss olunduğu kimi, mən “Dünya ölkələrinin müasir siyasi sistemləri” monoqrafiyasından bəhs etdiyim bütün məqamlarda əsərdən geniş sitatlar vermədən ötüşə bilmədim. Yazının bu üslubunun bircə səbəbi var: həmin sitatlar kitabın ayrı-ayrı problemlərə elmi yanaşma məqamlarını hər kəsdən və hər şeydən aydın izah edir. Bu yazıda əsas məqsəd həmin əsərin geniş oxucu kütləsi üçün nə qədər gərəkli olduğunu bildirmək olduğundan həmin üsuldan istifadəni məqbul saydım. Əlbəttə, nəşriyyatın kitaba annotasiyasında onun geniş oxucu kütləsi üçün nəzərdə tutulduğu, habelə ondan ali məktəblərin politologiya, beynəlxalq münasibətlər və beynəlxalq hüquq ixtisasları üzrə təhsil alan tələbələr, doktorantlar və digər müvafiq ixtisas sahiblərinin dərs vəsaiti kimi istifadə edə biləcəkləri vurğulanır. Lakin mən xüsusi qeyd etmək istərdim ki, bu əsər özlərinin gündəlik fəaliyyətlərində hər an xarici xəbərlərlə də işləyən jurnalist zümrəsi üçün, qeyri-hökumət təşkilatlarının fəalları üçün, hakimiyyətə can atan siyasi partiyalar üçün, səfirliklərdə çalışan diplomatlarımız üçün və daha kimlər... kimlər üçün çox maraqlı bir mənbədir. Dünya dövlətləri haqqında geniş bilgilər verən qiymətli bir ensiklopedik mənbə!
Cahangir MƏMMƏDLİ
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2014.- 11 yanvar.- S.10-11-12.