40 illik borcun əvəzi
(Baba Vəziroğlunun 60 yaşına)
Əslində
bu gün Baba Vəziroğlu haqqında ölkəmizin ən
peşəkar bir jurnalisti, yazıçısı, tənqidçisi,
musiqi nəzəriyyəçisi kifayət qədər maraqlı material
hazırlaya bilərdi. Lakin mən, “525-ci-qəzet”in uzaq
90-cı illərdə “adqoyma” işində konsultant kimi
iştirak etmiş və bu
“tarixi xidmətin” mənə verdiyi imtiyazdan gen-bol sui-istifadə
edən bir şəxs kimi
redaksiyanın rəhbərliyinə müraciət etdim və
hamını qabaqladım. Yazını məhz
mənim tərəfimdən hazırlanması isə, fikrimcə
obyektiv əsaslara söykənir. Babanın
adını ən azı özümü dərk etdiyim
vaxtlarda eşitmişəm (Ata-babalarımızın
tanışlığı və dostluğu tarixi isə daha qədimlərə
gedib çıxır). Bu yazı həm də bir subyektiv amillə
bağlıdır. Mən Babaya 40 ildən
artıqdır ki, onun özünün də xəbəri
olmadan bir yazı borcluyam. Elə bu borcun tarixindən də başlamaq istərdim.
1973-cü ilin payızında İsmayıllı şəhər
3 saylı orta məktəbinin sonuncu sinfində oxuyurdum. Xəbər
verdilər ki, “Azərbaycan gəncləri” qəzetindən
müxbir gəlib əlaçı şagirdlərdən
oçerk hazırlayır. Məktəb rəhbərliyi
mənim də adımı verib. Baba ilə əyani
olaraq onda tanış olduq. Məndən
cəmi 3 yaş böyük olsa da, zəhmi və xarizması
kifayət qədər aşkar hiss olunurdu (Zarafat deyil, o
dövrdə onun təmsil etdiyi qəzet 500-600 min tirajla
çap olunurdu. Mən sonralar bildim ki,
Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsinin ilk
kurslarında oxuyan Babanın yazıları o dövrün əksər
qəzet və jurnallarına məmnuniyyətlə qəbul
edilir və dərc olunurmuş). Qısa müddətdən
sonra qəzetdə “Sən yanmasan, mən yanmasam...”
başlığı ilə mənim haqqımda
yazılanları oxuyanda keçirdiyim hissləri indi olduğu
kimi təsvir etmək mümkün deyil. (Həm
də çətin ki, müasir oxucu bugünki reallıqlar
baxımından bu hissləri düzgün dəyərləndirə
bilsin). Amma onda gəldiyim iki qənaəti
sizinlə bölüşmək istərdim. Birincisi, Baba
haqqımda olduğumdan xeyli artıq yazmışdı(indi
bu mənə tamamilə təbii görünür) və
yazını oxuyandan sonra belə
qərara gəldim ki, həmin yazıda təsvir edilən “qəhrəmana”
oxşamaqdan ötrü əlimdən gələni edim. Əlbəttə, bu gün bunu sovet ideologiyasının,
partiyalı mətbuatın güclü təsiri kimi də
qiymətləndirmək olardı. Amma mən
adı çəkilən sahədə xeyli müddət
çalışan bir keçmiş “funksioner” kimi deyə bilərəm
ki, Babanın yazıları bu ştamplardan xeyli uzaq idi. Daha çox gənclərin mənəvi
dünyası, ümumbəşəri və milli dəyərlərə
sədaqəti, dostluğu, məhəbbəti, vətənpərvərliyi
və bu kimi digər əbədiyaşar mövzularda
yazırdı Baba. (Qəzetdə işləyən
dostlarımdan biri mənə sonralar danışırdı
ki, Babanın o dövrdə yeniyetmələr arasında
geniş yayılmiş xatirə dəftərləri
haqqında yazdığı bir yazıya mindən artıq
oxucu məktubu gəlibmiş...).
Babanın baza təhsili jurnalistika ilə bağlı
olub və mənə görə ömrü boyu bu peşə
mənsubiyyətinə xəyanət etməyib. Onun ölkəmizin
müxtəlif kütləvi informasiya vasitələrində dərc
etdirdiyi yazıları, hazırladığı televiziya
verilişləri öz dəst-xətti ilə, səmimiliyi ilə
dərin təsir keyfiyyəti ilə fərqlənir və buna
görə də kütləvi oxucu və
tamaşaçı marağına səbəb olur. Ötən əsrin 90-cı illərində, hələ
ölkəmizin teleməkanında cəmi iki kanal fəaliyyət
göstərərkən mən dostlarımla birlikdə
Dövlət Televiziyasında “7 gün” həftəlik
analitik-informasiya verilişini hazırlayırdıq. Baba isə qonşu kanalda “Ömrün ayları”
verilişinin müəllifi və aparıcısı idi.
Bəzən verilişlərimiz üst-üstə
düşürdü. Tam səmimiyyətlə
etiraf edirəm ki, hətta yaxın qohumlarım və
dostlarım da seçim qarşısında olanda Babaya
baxırdılar. Onda əsəbləşirdim.
İndi isə bu mənə təəccüblü
görünmür...
Baba Vəziroğlunun prozası tamamilə başqa bir
mövzunun söhbətidir və təbii ki, bu barədə
danışmaq peşəkar yanaşma tələb edir. Onun “Səhər qatarı”
“Yaddan çıxan görüş”, “Ocaq” və “Yol”
kitablarında, müxtəlif qəzet və jurnallarda
işıq üzü görmüş çoxsaylı bədii
əsərlərinin hər birisi bir tədqiqat işinin
mövzusu ola bilər. Mən
isə onun müasiri, həmyerlisi və dostu kimi bir şeyi
burada vurğulaya bilərəm. Babanın
hekayə, povest və romanlarındakı irili-xırdalı
bütün personajları mən və onun digər həmyerliləri
yaxından “tanıyırıq”. Bəli,
onun yazdıqları gerçəkliyin tam özüdür.
Baba əl qatdığı istənilən işi
özünəməxsus istedadla, həvəslə və
şövqlə icra edir. Onun əlindən (qələmindən,
beynindən, dilindən) ortaya-ərsəyə gələn nə
varsa hamısında həmin istedad və zəhmətsevərliyin
nəticələri aşkar görünür.
Babanın ssenarisi əsasında çəkilmiş “Elegiya” (Zərifə
Əliyeva),”Yeri boş qalan adam” (Rəşid Behbudov),”Həsən
Seyidbəyli”, “Sənsiz və
ya ömrün son axşamı” (Həsən Turabov), “Beş nəğməlik
ömür” (Oqtay Kazımov) və s. sənədli filmlərə
baxanda adı çəkilən şəxslərin canlı
portretləri yaranır göz önündə. Sanki bu insanların taleyini, sevincini, kədərini, həyəcanını
sən də onlarla birlikdə yaşayır və duyursan.
Baba Vəziroğlunun xeyli bədii tərcümələri
və publisistik əsərləri də var. Çoxşaxəli
yaradıcılığının bütün digər sahələrində
olduğu kimi burada da o, yüksək peşəkarlıq və
istedad nümayiş etdirmişdir. (Hələ 1983-cü ildə İ.
Karacalenin “İtirilmiş məktub” dram əsərini Azərbaycan
dilinə müvəffəqiyyətlə tərcümə
etdiyinə görə SSRİ Mədəniyyət Nazirliyi və
Ümumrusiya Teatr Cəmiyyətinin diplomuna da layiq görülüb).
Babanın yaradıcılığının bu istiqamətləri
də ayrıca bir araşdırmanın obyekti ola
bilər.
Bu gün Babanı müasirləri daha çox gözəl
mahnıların mətn müəllifi kimi tanıyırlar. Hələ bir neçə
il bundan qabaqkı məlumata görə
mindən artıq mahnının sözləri məhz ona məxsusdur.
(Bu rəqəmə görə mən zarafatla
onu nəğməkar şairlərin Pelesi adlandırıram).
Bu barədə səthi də olsa məlumatı olan hər
bir kəs bilir ki, dəyərli bir mahnının sözlərini
tərtib etmək az qala bir roman və ya
povest yazmaq qədər əziyyət tələb edir. Bu təkcə bir şeir yazmaqdan ibarət deyil.
Burada hər bir sözü, hecanı
mahnının ritminə, tempinə və “qəlib”inə
oturtmaq kimi texniki problemi həll etməklə bərabər,
melodiyanın ruhunu, motivini və axımını da tutmaq
lazım gəlir. Hələ bütün
bunlardan sonra mətn öz bədii dəyərini də qoruyub
saxlamalıdır. Bu cür çətin
işin öhdəsindən gəlmək üçün təkcə
istedadlı şair olmaq kifayət deyil, burada həm də
çox incə musiqi duyumu tələb olunur. Təsadüfi
deyildir ki, ölkəmizin çox tanınmış,
istedadlı şairlərinin yalnız az bir hissəsi mahnı
mətnləri yazmaq kimi müşkül bir işin altına
girmişlər (Rəsul Rza, Nəbi Xəzri, Bəxtiyar
Vahabzadə, Cabir Novruz, Zeynal Cabbarzadə, Tofiq Mütəllibov,
Əlağa Kürçaylı və s.). Musiqidən
az-çox dərəcədə başı çıxan bir
adam kimi tam məsuliyyətlə bəyan edirəm ki,
(özü də bu tək mənim fikrim deyil) bu baxımdan Baba Vəziroğlunun
uğurlarını təkrarlamaq heç bir yazara müvəffəq
olmamışdır. Babanın mahnı mətnləri analoqu olmayan
yüksək bədii zövqlə yazılmış poetik
parçalardır. Baxın:
Sinəmdən
asılan bir daş imiş, daş!
Sən “getmə” deyəndə gözlərində
yaş.
Dinə
bilməyəydim, lal olaydım kaş,
Dilim quruyaydı “yox” deyəndə mən.
Adım
yaman oldu, dillərə düşdüm,
Dərddən
havalandım, çöllərə düşdüm,
Bilsən sənsiz necə günlərə
düşdüm.
Dilim quruyaydı “yox” deyəndə mən.
Artıq
gecikmişəm, getdi o qatar.
Daha “hə” deməyin nə mənası var?
İndi
gücüm bircə qarğışa çatar:
Dilim quruyaydı “yox” deyəndə mən.
Bu, bəstəkar
Kamalla Babanın hazırladıqları populyar bir hitin sözləridir.
Razılaşın ki, elə mahnısız da bu, kifayət qədər
səmimi və nakam bir məhəbbətin etirafını əks
etdirən,yerində işlənən bədii ifadələrlə
zəngin bitkin bir şeir parçasıdır. Burada
rastlaşdığımız “sinəmdən aslan daş”,
“dilim quruyaydı”, “lal olaydım” və sair ifadələr
mahnının melodiyası və motivi ilə son dərəcə
həmahəng səslənir.
Babanın mahnılara yazdığı mətnlər
mövzu baxımından xeyli rəngarəng olsa da onlar
hamısı eyni ustalıqla, professional səviyyədə,
başlıcası isə ürəkdən gələn
şeirlərdir. Məhəbbət lirikasına
aid olan “Ayrılığa dözərəm” “Təkcə səndən
nigaranam”, “Qədrimi bilsən də bilməsən də sən”,
“Məndən bir də olmayacaq” və digər yüzlərlə
parçalar nə qədər cəlbedicidirsə, ulu öndərimizə
həsr edilmiş “Xalq Heydər söyləyəcək”,
“Bahar oğlu”,dini tematikaya aid olan “İlahi”
mahnılarının, “Zəfər marşı”nın,
“Türkvizion” himninin sözləri
bir o qədər təsiredici və
düşündürücüdür. Yəqin elə buna
görədir ki, fərqli
ampluada mahnılar yazan ən məhşur bəstəkarlar
(Telman Hacıyev, Oqtay Kazımov, Eldar Mansurov, Kamal, Novruz
Aslan,Elza İbrahimova, Firəngiz Babayeva, Faiq Sücəddinov,
Elçin İmanov və s.), fərqli səs tembrləri olan
tanınmış müğənnilər (Zeynəb Xanlarova,
Şövkət Ələkbərova, Akif İslamzadə,
Mübariz Tağıyev, Flora Kərimova, İlhamə,
Yalçın Rzazadə, Brilliant Dadaşova, Zülfiyyə
Xanbabayeva, Ağadadaş Ağayev və s.) onunla müxtəlif
dövrlərdə məmnuniyyətlə əməkdaşlıq
etmişlər.
Babanın bütün zəngin
yaradıcılığını bir qəzet yazısı ilə
əhatə etmək mümkünsüz bir işdir. Amma hər
halda 60 yaşa qədər bu qədər işləri görmək
qabiliyyətinin arxasında nələrin durduğuna bir nəzər
yetirməyə cəhd göstərmək olar.
Şübhəsiz ki, bu zaman dərhal göz önünə
iki amil gəlir: birincisi, ulu Yaradanın yalnız
Seçilmişlərə bəxş etdiyi fitri
istedad.Babanın özünün bir müsahibəsində
dediyi kimi, “Mən bir yox, çox adamam. Bəzən
çox rəhmli, bəzən rəhmsiz, bəzən
amansız, bəzən yumşaq, bəzən çox vətənpərvər,
bəzən sakit, bəzən üsyankar, bəzən
yazıq”. Amma bir şey danılmazdır
ki, həmin o “adamların” hər birisi, bütün izhar
formalarında istedadlıdırlar.İkincisi, genetik olaraq
valideynlərindən ona keçmiş titanik zəhmətsevərlik.
Mənə bəzən elə gəlir ki, Baba
dostları ilə məclislərdə əylənəndə
də “işləyir”, nəsə beynində yazır, pozur,
yaradır. Baba əlahəzrət Vaxtı
dəqiq qiymətləndirməyi bacarır. Siz fikir vermisinizmi, özü daim şou-məkanın
lap mərkəzində olmasına baxmayaraq, adı bir dəfə
də olsun qalmaqallarda hallanmır. Buna kifayət
qədər cəhdlər göstərilməsinə
baxmayaraq. Sadəcə, Babanın
aldığı tərbiyə, böyüdüyü
mühit, başlıcası isə Vaxtını
düzgün dəyərləndirməyi buna imkan vermir.
Babanın sırf insani keyfiyyətlərindən söz açarkən onun, dostluğa sədaqətindən ayrıca danışmaq zərurəti yaranır. (Təəssüf ki, son dövrlərdə bir çoxları bu məsələdə əməlli-başlı axsayırlar. Bunu da qoyaq hər cür yükü çəkməyə öyrəncəli Zəmanənin üstünə). Babanın ətrafında 30-40 il əvvəl kimi görmüşüksə, elə həmin adamlarla da dostluğunu davam etdirir. Maddi vəziyyətinin, vəzifəsinin, ictimai baxışlarının və digər parametrlərinin dəyişməsindən asılı olmayaraq... Baba özünün ləyaqət hissinə çox həssas yanaşmaqla bərabər, onun çəkisində olan əksər istedad sahiblərinə məxsus kapriz, şıltaqlıq, dəymədüşərlik və ərköyünlükdən uzaqdır.
Yubiley günlərində adətən insanların aldıqları mükafatlar, layiq görüldüyü titullar da sadalanır. Biz də bu ənənəni pozmayaq. Yadımda qalanları sadalayıram: Respublika Lenin Komsomolu Mükafatı laureatı, “Humay ilahəsi”, “İlin mahnısı”, “Akademik Yusif Məmmədəliyev” mükafatı laureatı. Baba Vəziroğlunun miqyası və diapazonu sonadək hüdudlanmamış istedadını əks etdirən portretinə sonuncu cizgi: Azərbaycan Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyevin 01.08.2005-ci il tarixli Sərəncamı ilə Azərbaycan kinematoqrafiyasının inkişafındakı xidmətlərinə görə o, “Azərbaycan Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi” fəxri adına layiq görülmüşdür.
İndi Baba yaradıcılığının ən məhsuldar dövrünü yaşayır. Yarızarafat, yarıciddi özünə də demişəm ki, bu, həm də onun 10 il bundan qabaq bizim Buynuz kəndinə köçüb gəlməsi və böyük şairimiz Musa Yaqubla qonşuluqda özünə ev tikməsi ilə bağlıdır. (Babanın bitirdiyi məktəbin yerləşdiyi İsmayıllının Hacıhətəmli kəndinin su ilə təchizatı bizim Buynuz bulaqlarının hesabına həyata keçirilir. Kəndimizin suyunun və havasının qüdrətinə baxın...). Bütün həmyerliləri və yaxın dostları adından Babanı təbrik edir, bu cür yaradıcılıq ruhunu itirməməyi arzu edirəm.
P.S. Yazının əvvəlində 1973-cü ildə gəldiyim ikinci qənaəti xatırlatmağı unutdum. Onda özümə söz vermişdim ki, mən də nə vaxtsa Baba haqqında bir yazı yazacağam. Bilmirəm alındı, yoxsa yox!?
Simran
HƏSƏNOV,
Hüquq üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 11 yanvar.- S.24.