“Hasarın o üzü”ndə nələr
var...
Bu dünyada çoxlu hasarlar var. Belə baxanda, hara
baxırsansa, hasardı. Adamlar günü-gündən evini, ətrafını,
duyğularını hasarlayır. Kaş bunların yerinə
milli-mənəvi dəyərlərimizi, adət-ənənlərimizi,
unikal ailə modelimizi hasarlaya biləydik...
Hasar demişkən, ötən ilin son günlərində
Gənc Tamaşaçılar Teatrında “Hasarın o
üzü” tamaşasının premyerası oldu. Mənə elə gəlir ki, tamaşanın
uğuru premyeradan başlayır. Tamaşaçı
gəlir və şüuraltı onu narahat edən bir
yığın problemə kənardan baxmaq imkanı
qazanır. Bu mənada dramaturq Əli Əmirlinin qələmə
aldığı “Hasarın o üzü” pyesi rejissor Bəhram
Osmanovun quruluşunda tamaşaçını bir çox
suallardan azad edib, bir çox suallarla da baş-başa
buraxdı...
Zahiri
görüntü və sirr pərdəsinə
bürünmüş məna
İlk
müsahibim əsərin müəllifi, tanınmış
dramaturq Əli Əmirlidir:
– “Hasarın o üzü” ilk baxışda ənənəvi
ailə-məişət mövzusunda yazılmış
pyesdir. Bir qədər konkret desək, pyes bir ailə daxilində
dinə ikili münasibət üzərində qurulub, amma bu mətləb,
səviyyəsindən asılı olmayaraq, hər kəsin
başa düşə biləcəyi üst qatdır, üzdə
olan zahiri görüntüdür. Əslində
isə pyes həyatın bizə o qədər də məlum
olmayan, bəlkə də heç vaxt məlum olmayacaq mənasını
axtarmaq yolunda dörd insanın – əsərin
personajlarının gərgin mübarizəsidir. Sirr pərdəsinə bürünmüş o məna
isə hasarın o üzündə, görünməyən
üzündədir. Pyesdə özünü göstərən
daha bir motiv isə birbaşa dinin özü ilə
bağlıdır: insan Allahın buyurduğu kimi
yaşayıb dini düzgün anlayır, dərk edirsə,
din birləşdirici qüvvəyə çevrilir, əksinə
olanda isə din təfriqə vasitəsinə çevrilir.
– Pyesin səhnə
həlli sizi qane etdimi?
– Mənim
hər əsərim yazılanda, hətta ideya halında olanda
belə Bəhram Osmanov artıq məsələdən hali
olur, bu azdır, o məni yazmağa ruhlandırır və həmişə
də yazdığım əsərin səhnədə
reallaşmasına məndən çox
çalışır. Artıq iyirmi beş
ildir, bizim iş birliyimiz davam edir. O mənim bir dramaturq kimi
güclü və zəif cəhətlərimi bilir, mən də
onu bir rejissor kimi yaxşı tanıyıram. Bu
bizə bir-birimizi başa düşməyə, lazım gələndə
güzəşt etməyə kömək eləyir. Bir
neçə il əvvəl yazılmış
“Hasarın o üzü”nü də Bəhramın tamaşaya
qoyacağını bilirdim. Bir şey deyim,
teatrın direktoru, rejissor və dramaturq bir-birilərini
başa düşəndə, düzgün qiymətləndirəndə
işin nəticəsi uğurlu olur. Mübariz
Həmidov teatr işini gözəl bilən rəhbər kimi
dramaturgiyanı da gözəl duyur. “Hasarın
o üzü”nün uğurunu o əvvəlcədən
görürdü. Odur ki, əsərin
qarşısında tərəddüd etmədən
yaşıl işıq yandırdı. Əslində
o bu layihənin rəhbəri və prodüseri kimi hərəkət
elədi. Hətta teatrda çox
istedadlı truppanın olmasına baxmayaraq mənim və
rejissorun təklifini nəzərə alıb baş rollara Nurəddin
Mehdixanlını və Həmidə Ömərovanı dəvət
etdi. Nurəddin bəyin böyük
istedadı, populyarlığı, teatr təcrübəsi əvvəlcədən
uğura imza atmaq deməkdi, kinoaktrisa kimi böyük təcrübəyə
malik olan Həmidə xanım isə ilk dəfə
böyük teatr səhnəsinə çıxacaqdı.
Əslində bu həm aktrisa üçün,
həm də teatr üçün böyük risk idi, amma
bizim gözləntimiz özünü doğrultdu,
tamaşaçıların hərarətli
alqışları da göstərdi ki, biz səhv eləməmişik.
Həmidə xanım çox mürəkkəb
və maraqlı bir rolun öhdəsindən bacarıqla gəldi.
Bu iki böyük sənətkar ilk dəfə
tərəf-müqabil olsalar da, onların səhnə tandemi
çox yapışıqlı və məlahətlidir.
Onu da deyim ki, tamaşada teatrın dörd gənc
aktrisası da gözəl oyun nümayiş etdirir. Zərif rolunda Şəbnəm Hüseynova və
Günel Məmmədova, Çiçək rolunda Asya
Atakişiyeva və Səbinə Məmmədova özlərinin
yaşlı və təcrübəli həmkarlarından geri
qalmırlar. Yeri gəlmişkən, bu
gün Gənc Tamaşaçılar Teatrında çox
güclü gənc aktyor nəsli var.
Tamaşanın
keyfiyyətinə gəldikdə isə, mən bütün
tamaşalarıma, o cümlədən “Hasarın o
üzü”nə də tamaşaçı gözü ilə
baxıram, əgər tamaşaçı bilet alıb teatra gəlirsə,
sonra da gördüklərindən təsirlənib
aktyorları ayaq üstündə alqışlayırsa, deməli,
tamaşa tutub, ox hədəfə dəyib. Bir
dramaturq kimi mən tamaşaçılar üçün
işləyirəm, mənim üçün onların fikri və
istəyi birinci yerdədir.
“Teatrın
missiyası cəmiyyətə mesajlar ötürməkdir”
– Mən
düşünürəm ki, əsərin qəhrəmanlarının
hər birinin içində Allahı tapmaq yolunda bir qovğa
var. Bütün hadisələr evin xanımının
Allahı tanımasından və qəbul etməsindən
sonra başlayır. Əslində, ailədə
bir insan Allahı qəbul edib tanıyırsa, gərək əmin-amanlıq
olsun. Bəs niyə qovğa əmələ
gəlir? Niyə bu evin adət-ənənəsi
pozulur? Çünki Allahı dərk etmək,
tanımaq o qədər uzun yoldu ki, bu yolu tək keçmək
çətindir. Hamılıqla keçəndə
pyesdə olan suallar ortalığa çıxmır. Ailədə inamla inamsızlıq
qarşılaşır. Ortaya
saysız-hesabsız suallar çıxır. Bu, cəmiyyətə mesajdı. Yekunda elmin, tərəqqinin, təbabətin aciz qaldığı
xəstəlik qarşısında Qəribin diz çökməsi
ölüm qorxusu yox, hasarın o üzünü görməkdir.
– İki tanınmış sənətkar – Həmidə
Ömərova və Nurəddin Mehdixanlı ilk dəfə Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində
qarşılaşdılar. Bu barədə nə
deyərdiniz?
– Gənc
Tamaşaçılar Teatrında kifayət qədər
güclü orta və gənc nəslin nümayəndələri
var. Ancaq teatrın direktoru Mübariz Həmidov mənim fikrimlə
razı olub bu tamaşaya Nurəddin Mehdixanlını və Həmidə
Ömərovanı dəvət etməklə bu heyəti daha
gücl
Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Əməkdar incəsənət
xadimi Bəhram Osmanov:
ü və
maraqlı etdi.
Bu tamaşada mənim üçün ən əsas
fiqur Qəribdir. Mən Nurəddinlə uzun illər
müxtəlif səviyyəli, müxtəlif üslublu
tamaşalarda işləmişəm və Nurəddin bu
gün Azərbaycan incəsənətində, teatrında
sözünü demiş aktyorlardan biridir. Nurəddin Mehdixanlı Qərib rolunun öhdəsindən
layiqincə gəldi.
Təbii ki, Nurəddinə bir qədər yaxın olan tərəf-müqabil
lazım idi. Humay rolu Həmidə xanıma daha çox
yaraşdı. Həmidə xanımın
xarici görünüşü, nurlu siması, ibadət edən
qadına məxsus plastikası elədir ki, hər bir qadın
özünü onda görür. Həm də
səhnə üçün stampı olmayan aktrisadır.
Eyni zamanda Həmidə xanım kimi bir
aktrisanın yanında Nurəddin bəy daha güclü
görünür. Səhnədə biri
daxilən güclü, biri xaricdən güclü tərəf-müqabil
kimi.
– İstərdim ki, tamaşanın finalı və
hasarın o üzü barədə fikirlərinizi də
oxucularımızla bölüşəsiniz?
– Finalda mən
rejissor kimi bir çox sualları tamaşaçıların
ixtiyarına buraxıram. Qərib sağalacaq,
sağalmayacaq, Zərifin sevgilisi qayıdacaq, qayıtmayacaq.
Pyesdə bu suallara cavab verilsə də, biz o səhnələri
ixtisar elədik. Tamaşaçı finalda
hasarın o üzünə şübhə ilə yanaşan
Qəribin sonda şübhələrdən əl çəkib
ibadət etdiyini görür. İnsan hasarın o
üzünə inansa, sabah onu nə
gözləyəcəyini bilsə, bu gün
buraxdığı səhvlərə yol verməz. “Hasarın o üzü” tamaşaçıya bu
mesajı ötürür.
“Qərib
obrazı mənə yaxın obrazdı”
Xalq
artisti Nurəddin Mehdixanlı:
– Bəhram Osmanovla uzun illər müxtəlif
tamaşalarda bir yerdə çalışmışıq. Bəhram
Osmanov sözün bütöv mənasında rejissordur.
Onunla işləmək mənə həmişə
maraqlı olub və bütün tamaşalarımız
uğur qazanıb. Odur ki, dəvəti qəbul
elədim. Mövzu aktual bir mövzudur.
Bu gün bizim cəmiyyətimizdə din birləşdirici,
qovuşdurucu faktordan daha çox bəzən
ayırıcı faktora çevrilir. Bu
qarşıdurma ailələrimizin içinəcən gəlirsə,
daha pis. Azərbaycanda ilk dəfə belə
bir mövzunun bu şəkildə səhnəyə gətirilməsi
vətənə, millətə xidmətin ən gözəl
nümunəsidir.
Qərib obrazı isə, açığı, mənə
yaxın obrazdı. O Allahsız deyil, real düşünən
və reallığı qəbul edən ailə
başçısıdır, həkimdir. Onun
ailəsində ikitirəlik yaranıb. Qadını
mömün xanım, özü həyatı real görən
bir adamdı. Və ailədə bir
övlad böyüyür. İlk
baxışdan normal görünən ailənin içərisinə
tamaşaçı daxil olanda görür, heç də
düşündüyü kimi deyil. Qadın
gününün çoxunu ibadətdə keçirir, kişi öz sənəti ilə məşğuldur,
ortadakı övladdan xəbəri yoxdu. Övlad
yol ayrıcında qalır. Bu tamaşaya
baxandan sonra tamaşaçı xeyli suallara cavab axtarır.
Deməli, tamaşa düz qurulub, deməli,
rejissor hədəfi vurub. Nədən?
Çünki bir çox suallar var ki, biz ona
cavab vermək iqtidarında deyilik. Bu
gün o suallar açıqdır. Bu tamaşanın məziyyəti
ondan ibarətdir ki, hamının ikilikdə-üçlükdə
danışdığı məsələləri bu
tamaşa üç yüz, beş üz
adama birdən deyir.
Əminəm ki, Gənc Tamaşaçılar Teatrı
çox maraqlı bir işə imza atıb. Bir- iki kəlmə
də tərəf-müqabillərim barədə demək istəyirəm.
Həmidə Ömərova kino
aktrisasıdır. Amma mənim
üçün tərəf-müqabilimin kino və ya teatrda
çalışmasının heç bir fərqi yoxdu.
Əslində tərəf-müqabilin gözlərinin
içinə baxanda içində işıq görürəmsə,
səmimiyyətini hiss edirəmsə, içindəki
çırpıntıları duyuramsa, bu mənə bəs
eləyir. Həmidə xanımla bir səhnəni
bölüşmək mənim üçün doğrudan da
çox xoşdur, gənc aktrisalarımızla da o cümlədən.
“Mən
Humayda əridim”
Xalq
artisti Həmidə Ömərova:
– Əli Əmirlinin bu əsəri mənə təklif ediləndə oxudum və özümü bu obrazda gördüm. Bu qadının düşüncələrinin, fikirlərinin çoxu ilə razıyam. Tamaşa özünün çoxplanlı problemləri ilə diqqət çəkir. Burda gənc qızların evlilikdən əvvəl səhvlərə yol verməsi kimi aktual bir məsələ gündəmə gətirilir. Ailədə imanlı adamla imansız adamın ixtilafları bu gün ən aktual məsələlərdən biridir. İlk baxışdan zərif və bəlkə də zəif görünən qadın əslində xaraktercə kifayət qədər güclüdür. O, inamını, xeyirxahlığını sözdə yox, əməldə sübut edir.
Bir neçə kəlmə də Humay
obrazı barədə danışmaq istəyirəm. On ildir namaz
qılıram.
Mən Humayda əridim. Humay
vasitəsi ilə tamaşaçılarıma
çatdırmaq istədim ki, ancaq xeyirxah işlərə,
xeyirxah əməllərə can atsınlar, mərhəmətli
olsunlar, bir-birilərinin, əzizlərinin qədrini bilsinlər,
qohumda-qonşuda köməyə ehtiyacı olanlara əl
tutsunlar. Humayın timsalında mən bunu
göstərməyə çalışdım.
Tərəf-müqabilimdən çox razıyam. Tərəf-müqabil
var ki, impuls verir, tərəf-müqabil də var ki, səni
dondurur. Şükürlər olsun ki, bu
tamaşada bütün tərəf-müqabillərimdən o
implusu alıram. Birinci növbədə isə
Nurəddin Mehdixanlıdan. Bu səhnədə
özümü çox rahat hiss edirəm.
Gənc aktrisa Günel Məmmədova:
– İstərdim obrazım barədə danışım. Zərif ipə-sapa yatmayan, özbaşına qərarlar qəbul edən, adət-ənənəyə sığmayan çılğın bir qızdı. Hərdən tamaşaçıların necə qıcıqlandığını belə hiss edirəm. Təəssüf ki, həyatda olduğu kimi, səhnədə də Zərifin də son aqibəti yaxşı olmur.
Bu tamaşada həm də böyük sənətkarlarla bir səhnədə çıxış etmək imkanı qazandıq. Həmidə xanım mənə çox dəyərli məsləhətlər verdi. Ümid edirəm ki, biz başqa tamaşalarda da bir səhnəni bölüşmək imkanı qazanacağıq.
Gənc aktrisa Asya Atakişiyeva:
– Oynadığım Çiçək obrazı uşaq yaşlarından həyatın zərbələrini almış yeniyetmə bir qızdı. Nə keçmişi var, nə gələcəyi. Ağır sınaqlar bir-birini əvəz etsə də, sonda Allah onu mükafatlandırır. Humay xanımla qarşılaşır, qəlbindəki inam ən ağır xəstəliyə qalib gəlir.
Bütün bunlar “Hasarın o üzü” barədə fikirlər, mülahizələrdi. “Hasarın o üzü” isə başqa bir aləmdi. Yolunuzu Gənc Tamaşaçılar Teatrından salın.
Təranə VAHİD
525-ci qəzet.-
2014.- 18 yanvar.- S.16.