Stenli Kramer- yeni əsrdən
nigaran sənətkar
Rusiyanın
“Don” jurnalında dərc edilmiş “İttiham” povestimi
dünya şöhrətli sənətkar, böyük amerikan
kinorejissoru Stenli Kramerlə görüşdən,
tanışlıqdan sonra yazmışam. Belə
bir əsər yazmaq ideyasını da mənə o
görüş, o tanışlıq verib. Povestin süjeti real hadisələr üzərində
qurulub. Hadisələr ucqar əyalət qəsəbəsində
baş verir. Qışı sərt
keçən dağətəyi qəsəbədəki klub təpənin
yastanında idi. Dikdirə qalxan ensiz yolu qar tutanda
axşamlar kinoya gələn olmurdu, üç nəfərdən
savayı: avtovağzalda kassir işləyən Abbas kişi, dəmiryolçu Əşrəf və
bir də bir orta məktəb şagirdi. Şaxtalı havada,
qarda-boranda da onları qış klubuna gətirən kinoya
olan sonsuz maraq və sevgiydi... Bir axşam Abbas kişi
kinoya gəlmir, səhər xəbər yayılır ki,
iyirmi manat kəmi çıxdığına görə onu
həbs ediblər. Abbas kişinin məhkəməsi klubda
keçir... Məhkəmə bitəndən
yarım saat sonra qış klubunun soyuq zalında – ayrı bir
məhkəmə prosesi başlayır – “Nürnberq prosesi”.
Filmdə beynəlxalq hərbi tribunal müttəhimləri əyalət
vağzalının kassiri Abbas kişi kimi
qəpik-quruş üstündə yox, İkinci Dünya
müharibəsini başlamaqda və törətdikləri dəhşətli
cinayətlərə görə ittiham edir...
Ağlıma
belə gəlməzdi ki, dövran hərlənib ötəcək,
günlərin birində mənə Stenli Kramerlə
görüşmək nəsib olacaq və mən ona bir
qış axşamı əyalət qəsəbəsinin
qızdırılmayan klubunda “Nürnberq prosesi” filminə
baxdığımı danışacaq, kino vurğunu olan
kassir Abbas kişidən, dəmiryolçu Əşrəfdən
söhbət açacağam...
Dünya kinosunun korifeylərindən sayılan Stenli
Kramerin ekran əsərləri çoxdur, onların
arasında 1961-ci ildə çəkdiyi “Nürnberq prosesi”
xüsusi yer tutur. Rejissor antifaşist mövqedən
çıxış edərək, bu filmlə insanları
ayıq-sayıb olmağa, bugünümüzü, gələcəyimizi
faşizm taunundan qorumağa çağırır.
Kramer deyir: “Mən həmişə
çalışmışam və çalışıram
ki, filmlərimdə böyük sosial problemlər
qaldırım – irqçilik, atom müharibəsi təhlükəsi,
insan azadlığı, millətlərin əxlaqi siması və
digər problemləri...” Bu bu nigaranlıq demək
olar ki, rejissorun bütün ekran əsərlərində
aydın duyulur. Stenli Kramerin bir neçə filmində
oynamış, o cümlədən “Nürnberq prosesi”ndə
baş hakim Den Heyvud rolunda çəkilmiş və bu rolun
öhdəsindən son dərəcə ustalıqla gəlmiş
Spenser Tresi onun haqqında demişdir: “Bu insan Amerika kinosunda
hamıdan çox iş görür və
bu yolda inadkardır. O, öz məqsədinə çatmaq
üçün həmişə müdriklik göstərir. Təəssüf ki, bu, getdikcə az
qarşılaşdığımız bir keyfiyyətdir”.
Filmdə Spenser Tresi ilə yanaşı, Bert Lankaster, Marlen
Ditrix, Maksimilian Şell kimi tanınmış aktyorlar da
çəkilmişlər.
Dünya
ekranlarına “Son sahildə”, “Nürnberq prosesi”, “Bir zəncirlə
buxovlanmışlar”, “Heyvanlara və uşaqlara xeyir-dua ver”, “Sərsəm,
sərsəm, sərsəm dünya”, “Domino prinsipi” və
neçə-neçə digər maraqlı filmlər bəxş
etmiş Stenli Kramer humanist ideyalar carçısı, tərəqqipərvər
sənətkar kimi tanınır, sevilirdi. Onun
çəkdiyi filmlərin bir çoxu Azərbaycan
tamaşaçılarına da yaxşı
tanışdır. Bu filmlər bəşəriyyəti
narahat edən mühüm və aktual problemlərə toxunur,
insanları düşündürür. İnsanları
düşündürmək – ümumilikdə Kramer filmlərinin
hamısının məğzində bu məqsəd, bu məram
dayanır.
Onunla XV Beynəlxalq Moskva Kinofestivalında
görüşdüm. Bir saatadək sürən söhbətdə
mən daha çox rejissorun həyat və
yaradıcılığına toxunmağa
çalışsam da, ümumilikdə dünya kinosunun qayğılarını,
problemlərini də unutmurdum. Zahirən soyuqqanlı,
qaraqabaq görünsə də, əslində olduqca sadə və
mehriban adam idi. Sifətindəki
ciddilik heç vaxt dəyişmirdi. Söhbət əsnasında
bir dəfə də olsun gülümsəməyən, daim
ciddiliyini saxlayan və elə filmlərində də ciddi
problemlərə toxunan Stenli Kramerin ilk baxışdan yumor
hissindən uzaq olduğu qənaətinə gəlir və az
qala inanmaq istəmirsən ki, belə xarakterli bir insan dünya
kinosuna “Sərsəm, sərsəm, sərsəm dünya” kimi
maraqlı komediya bəxş edib. Belə bir
mövzuya müraciət etməsi o vədə Hollivudda da
böyük çaşqınlıq yaratmışdı, yəni
Kramer hara, komediya hara? Hətta onun haqqında belə bir
fikir söyləyirdilər ki, bu qarabaq adam
özü gülmürsə, başqalarını necə
güldürə bilər? Bu hələ
harasıdır, rejissoru köhnəpərəst
adlandıranlar da tapılırdı. Kramer belə
söz-söhbətlərə məhəl qoymurdu, nə
iş gördüyünü, nə
yazıb-yaratdığını, nə çəkdiyini
yaxşı bilirdi və heç nə onu öz fikrindən
döndərə bilməzdi. Əslində, bu
film də Stenli Kramerin digər ekran əsərləri kimi həyat
hadisələrinə toxunur, müasir Amerikanın problemlərindən
danışır, insanların var-dövlət xülyası
ardınca boş-boşuna qaçdıqlarını yumor
diliylə, canlı boyalarla göstərir. “Sərsəm, sərsəm, sərsəm dünya”
filmi insanları güldürür, güldürə-güldürə
də düşündürür. Rejissor özü bu
haqda deyir: “Mən duyduğum, hiss etdiyim və
inandığım hadisələrdən söhbət
açıram, istəyirəm ki, dediklərim insanlara
maraqlı, həm də faydalı olsun. Bəzən buna nail oluram. Ən
başlıcası budur ki, həqiqəti danışasan.
Mən bütün psixoloji çətinliklərin
yanından keçirəm ki, fikrimi bacardıqca daha aydın
şərh edim. Ona görə də bir
çox işimi məmnuniyyətlə xatırlayıram.
Mən bu günədək etdiklərimdən razıyam...”
Özü haqqında çox danışmağı
sevmir. Əslində isə onun keçdiyi ömür və
yaradıcılıq yolu o qədər və məhsuldar olub
ki, danışmaqla qurtaran deyil. Kinoya, sənətə
gəlişi barədə qısaca danışdı.
Dedi ki, gəncliyində yazıçı olmaq istəyib, amma
tale onun yolunu başqa səmtə yönəldib. 1933-cü ildə universiteti bitirdikdən sonra
anası onu çalışdığı “Paramount”
kinostudiyasına işə düzəldir. Gənc Stenli
bir neçə il burada elektrik ustası,
quraşdırıcı, maşinist işləyir. Sonra rejissor assistenti, prodüser kimi fəaliyyət
göstərir. Rejissor Mark Robsonun “Mən zənciyəm”
filminin prodüseri olur. Bu, Amerika kinosunda
irqçilik probleminə toxunan ilk ekran əsəri idi.
İkinci
Dünya müharibəsi qurtarandan sonra ordudan tərxis olunan
Kramer həyat yolunu müəyyənləşdirərkən
hiss edirdi ki, onun yeganə seçimi kinodur. Necə
bir çətin və məsuliyyətli addım
atdığının fərqindəydi, yaxşı bilirdi
ki, sənət dünyasının öz tələbləri,
qayda-qanunları var və burda baş çıxarmaq, fərqlənmək
elə də asan məsələ deyil. Bütün
bununla yanaşı, özündə inam da duyurdu və bu
inamın şöləsinə, işığına
tapınıb sənət aləminə qədəm qoydu.
Şöhrət eşqi çox romantikləri,
xəyalpərvərləri Hollivuda dartıb gətirib, amma bu
möhtəşəm kino dünyası qapısını hər
kəsin üzünə açmır. Hollivud
mübarizə, döyüş meydanıdır, burda ancaq
güclülər qalib gəlir, burda ancaq istedadlar parlayır,
başqa yol yoxdur. Stenli Kramer başa
düşürdü ki, gənclik xülyaları, xəyalpərvərliyi
ilə Hollivudun qapısını döymək
ağılsızlıqdır. Hələlik
bilmədiyi bu idi ki, kinoda ilk addımlarını
atdığı yol sonradan onu şöhrətə aparacaq,
dünyaya tanıdacaq. Hələlik isə
o, çətin və keşməkeşli yolun başlanğıcında
idi və bu yolda Gənc Krameri gərgin zəhmət, yuxusuz
gecələr gözləyirdi. Uzun illər
prodüserlik etməli olur. Rejissor kimi ilk fəaliyyəti
Nerk Duqlasla birlikdə çəkdiyi “Çempion” filmindən
başlayır. Beləcə, Hollivuda
düşən, ancaq çoxları kimi yalnız pul qazanmaq məqsədilə
deyil, dərin məzmunlu, gərəkli ekran əsərləri
yaratmaq eşqi-həvəsilə yaşayan Stenli Kramer
yaradıcılıqda ilk uğurlu addımlarını
atır. İlk filmləri ilə də
tanınan, tamaşaçıların rəğbətini
qazanan Kramerin ekran əsərlərinin gücü onların həyatiliyindədir.
Çəkdiyi dərin məzmunlu, problematik
filmlər tezliklə dünyanın ən nüfuzlu
kinofestivallarına yol tapır.
XIII Moskva Kinofestivalında Stenli Kramerin filmlərinin
retrospektiv nümayişi təşkil okunmuşdu. Bu,
vicdanlı, realist və humanist ideyalar carçısı kimi
tanınan sənətkara, onun yaradıcılığına
verilən yüksək qiymət idi. Kramerin filmlərində
dünyanın ən məşhur kino ulduzlarından Ketrin
Hepbern, Spenser Tresi, Sidney Puatye, Anna
Manyani, Marlon Brando, Marlen Ditrix və neçə-neçə
məşhur aktyorlar, aktrisalar çəkiliblər. Onlar Kramerlə işləməyi, onun filmlərində
çəkilməyi şərəf sayıblar.
1987-ci ildə
Moskvaya növbəti gəlişində Kramer festivala film gətirməmişdi,
qonaq kimi dəvət edilmişdi. Dedi ki, bir neçə ildir
Hollivuddan uzaqlaşıb, daha doğrusu, ordakı mühit,
şərait kənarlaşdırıb onu. Bu, məndən
ötrü gözlənilməz yenilik idi, Stenli Krameri kinodan
ayrı təsəvvür edə bilmirdim. “Yoxsa,
bu onun yaşa dolması ilə bağlıdır?” – özlüyümdə
düşünürdüm. Belə baxanda, yetmiş dörd
yaş sənətkar üçün az
ömür deyil. Marağımı gizlədə
bilmədim, səbəbini soruşdum. Dedi ki, həmişə
ön sırada durduğum halda, birdən-birə
özümü Hollivudun axırıncı, necə deyərlər,
ikinci dərəcəli rejissorları arasında
gördüm. Ona görə də uzaqlaşdım... Bu
sözləri qürurla dedi, təəssüflənmədən.
Stenli Kramer sənət meydanını yox, pul,
şöhrət dünyası Hollivudu tərk etmişdi.
Dedi ki, kino haqqında məqalələr yazmaqla məşğuldur,
dövrü mətbuatda çıxış edir, televiziya
proqramları aparır, universitetdə dərs deyir.
Tamaşaçılar, kino həvəskarları
hansı isə yeni bir filmin titrlərində Stenli Kramerin
adını bir daha görməyəcəklərmi? Doğrusu, ona
belə bir sualla müraciət etmək mənə çətin
idi. Qəlbinə toxunacağından, həm
də “yox” cavabı alacağımdan ehtiyat edirdim. Müasir kinonu Stenli Kramersiz təsəvvür etmək
nə qədər ağır idi. Ancaq
öyrəndim ki, sinninin bu çağında da o,
bütün bacarığını, qüvvəsini humanist
ideyalara, dünya kinematoqrafçıları arasında dostluq
və yaradıcılıq əlaqələrinin möhkəmlənməsi
işinə sərf etməyə çalışır.
Çernobıl hadisəsi haqqında film
çəkmək fikrində olduğunu söylədi. Yazıçı Ales Adamoviçin povesti əsasında
çəkmək istədiyi film bəşəriyyət
üçün aktual bir problemi ekrana gətirəcəkdi.
– Filmdə
mən ümumbəşəri bir problemə toxunmaq istəyirəm,
– deyə Stenli Kramer söhbətinə davam etdi. – Qoy, insanlar
bilsinlər ki, dinc atom bu qədər ziyan vurursa, nüvə
silahı necə dəhşətlər törədər? Əlbəttə, filmdə qəhrəmanlıq
pafosu da qabarıq veriləcək. Çernobıl
qəzasında öz həyatını qurban verərək
başqalarını xilas edən şücaətli, mərd
insanların obrazı ön planda duracaq.
– “Dinc atom” dediniz. Atomun dinc duracağına kim təminat
verə bilər?
– Heç kim... Atomun o bir üzünü biz
amerikanlılar göstərdik dünyaya. Hirosima,
Naqasaki faciəsinin qara ləkəsi amerikanlıların
vicdanındadır. Tarix bu ləkəni
heç vaxt silməyəcək, silə də bilməz.
Məni dəhşətə gətirən budur
ki, insan atom silahının nə demək olduğunu bilə-bilə,
inadla ona can atır. Əslində, belə
çıxır ki, insan öz faciəsinə,
özünün məhvinə tələsir...
Müsahibim danışdıqca, bəzən sifətinin
ifadəsi dəyişir, alnının qırışları
dərinləşirdi, elə bil dünyada baş verən
olayların ağrısına ağrınmaq, insanların
törətdikləri bəd əməllərin xəcalətini
çəkmək yalnız ona qalmışdı. Gəlimli-gedimli
dünyamızı başqa ab-havada, özgə cür
görmək istəyirdi – dinclik içində, firavan,
şad-şalayın. Yaxşı bilirdi
ki, bundan ötrü isə mübarizə aparmaq gərəkdir
– yorulmadan-usanmadan. Kramerin dediklərindən bir fikri də
tutmaq çətin deyildi: “Binayi-qədimdən dünyanın
dinc vədəsi olmayıb, amma bu o demək deyil ki, əllərimiz
qoynumuzda kirimişcə durmalıyıq...”
Stenli Krameri həmişə bəşəriyyətin
taleyi düşündürüb. O, hələ 1959-cu ildə “Son
sahildə” filmilə nüvə müharibəsinə can
atanlara qarşı çıxmış, atom silahının
bəşəriyyətə gətirəcəyi dəhşətlərdən
söhbət açmışdır. Kramerin bu
filmi bir xəbərdarlıq kimi səslənmişdir. Film 1960-cı ildə ekranlara çıxdı.
“Son sahildə” eyni gündə dünyanın on
səkkiz ölkəsinin paytaxtında göstərildi. Əlbəttə, bu, rejissor üçün
böyük müvəffəqiyyət idi. Film Kanada
yazıçısı Nevil Şyutun romanı əsasında
çəkilib və Kramerin bu əsərə müraciəti
heç də təsadüfi deyildi. O vaxtlar beynəlxalq vəziyyətin
gərginləşməsi mütərəqqi sənətkarları
belə bir sual üzərində düşünməyə
vadar edirdi: üçüncü dünya müharibəsi
başlasa, bəşəriyyətin taleyi necə olacaq? Stenli Kramer öz filmilə məhz bu suala cavab verməyə
çalışır. “Son sahildə”
dünyamızı, planetimizi qorumağa səsləyən bir
çağırışdır. Filmin əvvəlində
yazılır: “Bu hadisə hələlik baş verməyib və
baş verməyəcək, əgər insanlar birləşsələr.”
Bu fikir filmin leytmotivini təşkil edir. Bir ağılsızın düyməni basması nəticəsində
Üçüncü dünya müharibəsi
başlayır, Avstraliyadan başqa planetin hər yerində həyat
məhv olur. Bir neçə aydan sonra
radioaktiv toz bu yerlərə də gəlib çıxacaq.
Hələlik isə burdakı insanlar baş
vermiş fəlakətdən xəbərsizdirlər. Ancaq fərqi yoxdur, insanlıq artıq məhvə
düçar olmuşdur. Filmin sonunda kamera
iri hərflərlə yazılmış bu sözlərlə
bitir: “Hələ vaxt var.” Əslində,
bu sözlər təkcə tamaşaçılara deyil,
insanlığa, bəşəriyyətə müraciət
kimi başa düşülməlidir.
Kramerin yaradıcılığında çox əhəmiyyətli
yer tutan əsərlərdən biri də “Heyvanlara və
uşaqlara xeyir-dua ver” filmidir. Rejissorun bu filmində
tamaşaçı tüfənglərdən açılan
atəşlərin şahidi olur, dəhşətə gəlir.
Yox, film müharibə mövzusunda çəkilməyib,
lüləsindən od püskürən, ətrafı
tüstüyə bürüyən silahların hədəfi
heyvanlardır, dilsiz-ağızsız heyvanlar. Beş
günlük bizon ovu başlayır. Ovçular
zavallı heyvanları qəddarcasına qurğuşuna
tuturlar. Dilsiz-ağızsız
heyvanların yeganə müdafiəçiləri düşərgədə
kovboyluq öyrənməyə gələn müxtəlif
xarakterli, dünyagörüşlü yeniyetmələrlir.
Onlar gecəykən bizonları açıb
buraxırlar, azadlığa öyrənməmiş heyvanlar isə
heç yerə getmir. Uşaqlardan biri
maşınla onları qovmağa çalışır.
Qəzəblənmiş ovçular atəşi
maşına yönəldirlər və güllə Kottona dəyir.
Sabah yenə də bizon ovu başlayacaq. Ancaq uşaqlar da çox şey qazanıblar, onlar
indi başqa adamdılar, mübarizdilər, zəifləri
müdafiə etməyi bacarırlar. “Heyvanlara
və uşaqlara xeyir-dua ver” – bu ad filmdəki mahnıdan
götürülüb və film elə bu sözlərlə
də sona yetir.
Kramer sosial realizm prinsiplərini üstün tuturdu,
novatorçuluğa o qədər də meylli deyildi, ənənəçilikdən
uzaqlaşmamağa çalışırdı. Kramerdən
ötrü mövzu, ssenari, aktyor oyunu çox önəmliydi.
Bir də onun yaradıcılığı
üçün xarakterik olan konflikt axtarışı idi ki,
rejissor nəinki kinonu, teatrı, ümumiyyətlə
yaradıcılığı bunsuz təsəvvür etmirdi.
Onu həyati mövzular maraqlandırırdı
və bu mövzuları isə axtarmağa gərək yox idi,
onlar həyatın özündəydi. Bununla
belə, rejissor özünü problem axtaran, problem dalınca
qaçan sənətkar saymırdı, deyirdi ki, mən o
mövzunu ekrana gətirirəm ki, o mənim ürəyimcədir,
məni narahat edir.
Stenli Kramerin yaradıcılığı həmişə
yüksək qiymətləndirilib, iki dəfə
“Qızıl qlobus” mükafatına layiq görülüb,
Amerika kino akademiyasının, Berlin və Moskva
kinofestivallarının prizlərini alıb. Onun
yaradıcılıq karyerası 40 filmlə səciyyələnir.
O, heç vaxt kəmiyyət dalınca qaçmayıb və
ərsəyə gətirdiyi filmlərlə
çoxlarının dediyindən də çox söz deyib,
dünya kinosunun nəhəng qapısını yumruğuyla
döymək haqqını qazanıb.
Hollivud ulduzlarının həyatına nəzər yetirəndə,
çox qəribəliklərlə rastlaşırıq. Əslində
isə bizim qəribə bildiklərimiz, bizə qəridə
görünənlər Hollivud üçün adidir. Amerikanın nəhəng kino dünyasının
öz mühiti, öz prinsipləri və qayda-qanunları var.
Bir şeyin də şahidi oluruq – Hollivud sanki həm də nəhəg
Səadət sarayıdır. Hollivud kimlərin
nigahına şahidlik etməyib, kimlərə toy
çaldırmayıb – hər kəsə də
iki-üç dəfə. Dörd-beş dəfə evlənib
boşananlar da az deyil. “Ulduzlar”
filmlərini dəyişdikcə sevgilərini, sevgililərini
də dəyişiblər, hər yeni film çoxlarından
ötrü yeni məhəbbət, yeni eşq macərasıdır.
Hollivud çox ulduzların taleyini qovuşdurub,
qovuşdurduğu kimi, onları tez də ayırıb. Stenli Kramer də istisna deyil. Taledən
onun qismətinə üç evlilik nəsib olub. Sonuncu evliliyi 1966-cı ildə aktrisa Karen Şarpla
olub.
Stenli Kramer maraqlı müsahibdir. Məni
maraqlandıran suallara tələsmədən, təmkinlə
cavab verirdi.
– Bu
gün “dünya kinosu böhran içindədir” deyirlər. Stenli Kramerin bu haqda fikri necədir? – soruşdum.
– Bu fikir
Qərbdə dəbdir, – dedi. – Amma mənim fikrimcə, kino
heç də böhran keçirmir. Kino
yaşayır və yaşayacaq. Böhranı
dünyamız keçirir – nüvə silahı qorxusundan səksəkəli
dünyamız.
– Birləşmiş
Ştatlarda rusların guya sizin ölkənizi zəbt edəcəyindən
danışan “Amerika” adlı televiziya filmi göstərilib. Xalq bu filmi necə qarşıladı və bir vətəndaş,
həm də sənət adamı kimi sizin fikriniz?
– Mən
belə filmlərə məhəl qoymuram. Əhalinin
əksəriyyəti bu filmin boş bir iftira olduğunu
yaxşı bilir.
– Qərb
mətbuatında tez-tez rastlaşdığımız “sənət
siyasətdən uzaq olmalıdır” fikrinə Stenli Kramerin
münasibəti?
– Mən
bu fikirlə razı deyiləm. Sənətkar nə
həyati, nə də siyasi hadisələrə biganə
qalmamalıdır. O, dünyada baş verən hadisələrin
axarında durmalıdır. Bu hadisələr isə
daha çox siyasətdən doğur.
– Amerika
kinosunun problemləri haqqında nə deyə bilərsiniz?
– Bəlkə
də çoxları mənimlə razılaşmaya bilər.
Bu gün Amerika Birləşmiş
Ştatlarında zorakılıq və qarətdən söhbət
açan filmlərin sayı çoxalır. Doğrudur, belə hadisələrlə
qarşılaşsaq da, o demək deyil ki, həyat
başdan-başa zorakılıq üzərində qurulub.
Mənim fikrimcə, kino humanist ideyalara xidmət
etməlidir, insanların belə filmlərə daha çox
ehtiyacı var.
– Bu fikir
sizin yaradıcılığınız üçün
xarakterikdir, o cümlədən “Nürnberq prosesi” filmi
üçün. Sizin
yaradıcılığınızla
tanışlığım da bu filmdən başlayıb.
Orta məktəbdə oxuyurdum, soyuq bir
qış axşamı əyalət qəsəbəsinin
qızdırılmayan klubunda baxmışam.
– O soyuq
vücudumdan keçdi elə bil...
– Siz Beynəlxalq Moskva Kinofestivalına ilk dəfə
deyil ki, gəlirsiniz, bu festivaldan nə gözləyirsiniz?
– Ümumiyyətlə onu deyim ki, hər bir festival dünya kinosuna baxışdır. Festival həm də yaradıcılıq mübadiləsidir, yeni filmlərlə tanışlıq, yeni görüşlər deməkdir. Moskva festivalı bəşəri bir devizlə keçirilir və mənə elə gəlir ki, bu devizin özü hər şeyi deyir. Əlbəttə, kino humanizmə, sülhə, xalqlar arasında dostluq əlaqələrinin möhkəmlənməsinə xidmət etməlidir. Moskva festivalı mənim üçün həm də köhnə dostlarımla yeni görüşlər deməkdir. Təəssüf ki, zaman keçdikcə bu görüşlərin sayı azalır. Çoxları həyatdan köçüb. Ancaq mən həmişə onları xatırlayıram. Bəlkə bir vaxtlar kimsə burda Stenli Krameri də yada salacaq...
Həyatda hərəyə bir ömür payı verilir. Stenli Kramer payına düşmüş o ömrü ləyaqətlə, vicdanla və çox da mənalı yaşadı. Ahıl çağlarında sağlamlığını itirən, tez-tez xəstələnən Kramer evinə, ailəsinə qayğı gətirməsin deyə qocalar evinə daşınır. Burada qalmaq ona ucuz başa gəlmir, hər ay doqquz min dollar ödəməli olsa da, başqa çıxış yolu görmür. Memuar yazır və yazısında yalnız çəkdiyi filmlərdən söz açır, insanlara münasibətindən, qayğılarından, xəstəliyindən bir kəlmə də danışmır. Memuar bu sözlərlə bitir: “Mən ahıllar səltənətinə gəlib çatdım. Burda nə işlə məşğul oldum? Əlbəttə, yeni filmə hazırlıq işi gördüm. Amma məni təbrik etməyin, sadəcə, məndən ötrü sevinin...”
O, iki dünya müharibəsinə şahidlik etmiş, bəşəriyyətə atom faciəsini yaşatmış iyirminci əsrdən gileyliydi, nigaranlığını çəkdiyi iyirmi birinci əsrinsə cəmi bir ay, on doqquz gününü yaşadı...
2013-cü il sentyabrın 29-da Hollivud böyük sənətkarın 100 illik yubileyini qeyd elədi.
Kamil Əfsəroğlu
525-ci qəzet.- 2014.- 18 yanvar.-
S.24-25.