"Vətəndaş cəmiyyətini
qeyri-hökumət təşkilatları olmadan təsəvvür
etmək mümkün deyil"
ELMƏDDİN
HACILI: "ÖLKƏMİZDƏ MÖVCUD OLAN QHT-LƏR
VƏ İNSANLAR ARASINDA VƏTƏNDAŞ
CƏMİYYƏTİ QURUCULUĞUNA MARAQ SON
İLLƏRDƏ DAHA DA GÜCLƏNİB"
Müsahibimiz Vətəndaş Cəmiyyəti Problemlərinin
Tədqiqi Mərkəzinin sədri Elməddin
Hacılıdır. Söhbətimizin məğzini vətəndaş
cəmiyyətinin mahiyyəti, tarixi inkişaf yolu, QHT-lərin
vətəndaş cəmiyyətində yeri və rolu
haqqında fikirlər təşkil edir.
- Əvvəlcə vətəndaş cəmiyyətinin
mahiyyəti və tarixi inkişaf yolu haqqında fikirlərinizi
bilmək istərdik.
- Əsrlərdir ki, vətəndaş cəmiyyəti
bir institut olaraq filosoflar, tarixçilər və digər tədqiqatçıların
maraq dairəsindədir. Vətəndaş cəmiyyətini
müxtəlif aspektlərdən öyrənən tədqiqatçılar
ilk öncə bu anlayışın mahiyyətini izah etməyə
və bunun əhəmiyyətini insanlara çatdırmağa
çalışıblar. Bunun nəticəsidir
ki, müasir dövrümüzdə vətəndaş cəmiyyəti
anlayışı daha geniş məna kəsb etməyə
başlayıb. Tədqiqatçılar vətəndaş
cəmiyyəti anlayışını ilk dəfə izah edənlər
arasında daha çox qədim yunan filosofu Platonun və
Aristotelin adını çəkirlər. Məsələn, ukraynalı politoloq Vladimir Litvin vətəndaş
cəmiyyətinə həsr etdiyi məqaləsində
yazır ki, "Vətəndaş cəmiyyəti" - antik
dövrün ictimaiyyətşünaslıq terminidir, qədim
Roma (Siseron) və hətta qədim yunan (Platon) müəllifləri
onu, "şəhər-dövlətlərin vətəndaş
birliyi" mənasında işlətmişlər.
Platonun və Aristotelin öz əsərlərində qeyd
etdiyi bir sıra məsələlər: ideal insan cəmiyyəti,
insanlara xas sosial xüsusiyyətlər, dövlət hakimiyyəti
haqqındakı baxışları, dövlət və vətəndaş
münasibətləri barədə mühakimələri
Vladimir Litvinin yuxarıdakı tezisini əsaslandırmağa
imkan verir. Aristotelə görə, insan ictimai-siyasi varlıq,dövlət isə siyasi vətəndaşlar
cəmiyyətinin təbii məhsuludur.
Tədqiqatlar göstərir ki, antik dövrün
filosofları o zamankı mürəkkəb sosial-iqtisadi və
siyasi münasibətlər vətəndaş cəmiyyətini
və dövləti bir-birindən fərqləndirməyi
bacarıblar.
Vətəndaş cəmiyyətinin xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırmağa cəhd göstəriblər.
Müasir elmdə "vətəndaş cəmiyyəti"
ifadəsini ilk dəfə XVII əsrdə Tomas Hobbs işlədib. O, vətəndaş cəmiyyəti
anlayışından artıq birbaşa öz mənasında
istifadə edir. Lakin araşdırmalar göstərir
ki, onun dövlət və vətəndaş cəmiyyət
haqqındakı baxışlar bəzən bir-biri ilə
ziddiyyət təşkil edir. Con Lokk isə vətəndaş
cəmiyyəti anlayışını izah etməyə
çalışıb və mülkiyyəti cəmiyyətin,
o cümlədən vətəndaş cəmiyyətinin əsası
sayır. Onun "vətəndaş cəmiyyəti
daxilində heç bir insan həmin cəmiyyətin
qanunlarından istisna edilə bilməz" fikri hələ də
öz aktuallığını qoruyub saxlamaqdadır.
XVIII əsrdən başlayaraq isə dövlət, idarəçilik,
hakimiyyət cəmiyyət və digər problemləri tədqiq
edən alimlər arasında vətəndaş cəmiyyəti
anlayışına diqqət daha da artmağa başlayıb. Bu sahədə
XVIII əsr fransız maarifçiləri kifayət qədər
seçilir. Onlardan biri olan Monteskyö elmə
vətəndaş cəmiyyəti haqqında yeni ideyalar gətirib.Onun
fikrincə, vətəndaş cəmiyyəti tarixi
inkişafın nəticəsi kimi qiymətləndirilir. Monteskyö vətəndaş və dövlət
qanunlarını bir-birindən fərqləndirir. Vətəndaş qanunları vətəndaş cəmiyyətinə
xas münasibətləri - mülkiyyət, vətəndaşların
könüllü təsisatları və s.münasibətləri
reqlametləşdirir. Dövlət
qanunları isə başlıca olaraq siyasi hüquqları və
elə həmin vətəndaşların
azadlıqlarını nizamlayır. Vətəndaş
cəmiyyəti haqqında təsəvvürləri Kant daha da
dərinləşdirib. Kanta görə vətəndaş
cəmiyyəti aşağıdakı aprior prinsiplərə əsaslanır:1) cəmiyyət üzvünün bir insan kimi
azadlığı; 2) bir təbəqə kimi onun digərləri
ilə bərabərliyi; 3) cəmiyyət üzvünün
bir vətəndaş kimi müstəqilliyi.
XVIII sərin sonu-XIX əsrin əvvəllərində
alman filosofu Hegel vətəndaş cəmiyyəti
anlayışını araşdırıb təhlil edərək
onu yeni müddəalarla daha da zənginləşdirib. Hegel dünya
tarixinin inkişafının fundamental prinsiplərini
hazırlayıb. Bunlar tarixdə nəyin
vacib və qanunauyğun olduğunun məntiqliyi; dünya
inkişafının son məqsədi kimi azadlıq
haqqında; məqsəd və vasitələrin
qarşılıqlı əlaqəsi, iqtisadi və siyasi
inkişafın dəyişkənliyi və s. haqqında
görüşlərdir. "Mövcud
olan hər şey - məntiqlidir" və "Tarixin mənası
azadlığın dərk edilməsinin tərəqqisindədir"
kimi dərin mənalı fikirlərin müəllifi də
Hegeldir. Onun siyasi nəzəriyyəsində
vacib yerlərdən biri "vətəndaş cəmiyyəti"
və "hüquqi dövlət" konsepsiyasına aiddir.
Hegelin siyasi-hüquqi nəzəriyyəsi
dövlətin tərifinə həsr olunub. Hegel dövləti cəmiyyətdən və insandan
üstün yerə qoyurdu. Hegelə
görə, vətəndaş dövlət
qarşısında borcunu yerinə yetirdikdən sonra
azadlığı əldə edir. Dövlət
isə görüşləri, ictimai düzəni pozan vətəndaşlardan
özünü qorumalıdır. Hegelin vətəndaş
cəmiyyəti haqqındakı görüşləri də
xüsusi maraq kəsb edir. Onun təliminə
görə, vətəndaş cəmiyyəti
dayanıqsız və münaqişəlidir. Cəmiyyətin ziddiyyətli olması insanların
mülkiyyətlərindəki fərqliliklə və cəmiyyətdəki
təbəqələşmə ilə əlaqədardır.
Burada hər bir kəs şəxsi maraqlarına
görə hərəkət edir. Dövlət,
vətəndaş cəmiyyətini məhdudlaşdıraraq
onun azadlığını təmin edə bilər. Hegel konsepsiyasına görə, cəmiyyət və
dövlət, düşüncə və idrak olaraq əlaqələndirilir.
Cəmiyyətin birliyinə müxtəlif maraqların
uyğunlaşdırılması yolu ilə, yəni ali hakimiyyət qurumlarında qrupların təmsilçiliyinin
nəticəsində nail olunar. Hegel
konstitusiyalı monarxiyanı ideallaşdırırdı.
O da vətəndaş cəmiyyətini tarixi inkişafın
bir nəticəsi kimi qiymətləndirir və belə bir nəticəyə
gəlir ki, vətəndaş cəmiyyəti öz tələbatlarını
əmək vasitəsilə başqalarının tələbatlarına
uyğunlaşdıran individiumlar sistemi kimi
çıxış edir. Vətəndaş cəmiyyətinin
təməlini şəxsi mülkiyyət, maraqların birliyi
və vətəndaşların qanunla təsbit olunmuş
formal ümumi bərabərliyi, insanın təsadüflərdən
qorunması təşkil edir. Öz sələflərindən
fərqli olaraq Hegel vətəndaş cəmiyyətini və
dövləti müstəqil institutlar kimi nəzərdən
keçirir. Hegelə görə vətəndaş
cəmiyyəti dövlətin daxilində deyil, onunla
yanaşı mövcuddur.
Fransız mütəffəkkiri Benjamin Constant vətəndaş
cəmiyyətinin mənasını izah edərkən
vurğulayır ki, bu ideya yalnız müasir dünyada əhəmiyyət
qazanıb. Qədim
insanla müasir insanın azadlığı arasında Constant
deyr: "Müasir dünyanın kəşfi insanların
hakimiyyətdə iştirak etmək azadlığından
deyil, insanların bir-biri ilə bir araya gəlmək
azadlığından ibarətdir ki, bu da ən vacib
azadlıqdır". Onun fikrincə, cəmiyyət
azad olmasa, insanların əməkdaşlığı da
mümkün deyil.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin əsas məqsədi nədir?
- Vətəndaş
cəmiyyətinin əsas məqsədi, amalı dövlətinin
cəmiyyətdəki hakimiyyətini, gücünü
neytrallaşdıraraq tarazlığa nail olmaqdan ibarətdir. Fərdlər ayrılıqda qalanda, mütəşəkkil
olmayanda, hansısa qruplarda birləşməyəndə
yalnız hökumətin təsir dairəsində qalırlar.
Vətəndaş cəmiyyəti insanların
etimadını qazanmaqla hökumətin təsirini azaldır və
nəticədə hökumət insanlardan özünə
qarşı loyallıq tələb edə bilmir. Vətəndaş cəmiyyətini təşkil edən
QHT-lər, azad həmkarlar ittifaqları, kütləvi
informasiya vasitələri və digər könüllü təşkilatlar
və təsisatlar hökumətə imkan vermir ki, o
insanların inandığı yeganə quruma çevrilsin.
Siyasi hakimiyyətə bir sıra məhdudiyyətlər
qoymaqla vətəndaş cəmiyyəti elə bir
qarşılıqlı öhdəliklər şəbəkəsi
yaratmalıdır ki, cəmiyyət
özü-özünü idarə edə bilsin. Vətəndaş cəmiyyəti azad insanların
spontan hərəkətlərinin nəticəsidir. O, tələb
edir ki, hökumət insanların yolundan çəkilsin və
onlara istədikləri kimi birləşməyə imkan versin. Vətəndaş cəmiyyəti ilk növbədə
müstəqil təşkilatlara aiddir ki, bir tərəfdən
dövlət qurumları, digər tərəfdən
insanların və müxtəlif insanların fərdi həyatı
arasında özünə yer tutur. O, könüllü
birliklərin və ictimai hərəkatların geniş
spektrindən, yəni müxtəlif ictimai maraqlar və fəaliyyət
növünü təmsil edən çoxlu sayda qruplar və
təşkilatlardan ibarətdir. Vətəndaş
cəmiyyəti demokratiyanın bərqərar olduğu ölkələrdə
demokratikləşmə prosesinin ifadəsi, eyni zamanda
mühüm və aparıcı amil olaraq onun inkişafına
müstəsna rol oynayır. Vətəndaş
cəmiyyəti fəal surətdə siyasi liderlərə
xatırladır ki, dövlətin ehtiyacları
üçün olan xərclər və dövlət siyasəti
ilə bağlı olan qərarlar qəbul edilərkən
müxtəlif mənafe və maraqlar nəzərə
alınmalıdır. Ona görə də
fəal vətəndaş cəmiyyəti demokratiyanın
inkişafı üçün əsas şərtdir. Onun dövlət hakimiyyətinə müxalif
mövqe tutmaq və avtoritarizmə müqavimət göstərmək
üçün potensialı, plüralistik təbiətə
malik olduğundan müəyyən qrupların mənafeyinin dəstəklənməsində
dövlətin bir alətinə çevrilməməsinə
qarşı çıxmaq üçün hər cür
imkanı vardır.
- Vətəndaş
cəmiyyətinə yanaşma da müxtəlifdir. Bu müxtəliflik içərisində əsas məğzi
necə anladardınız?
-Ümumiyyətlə,
vətəndaş cəmiyyəti anlayışına
zaman-zaman müxtəlif təriflər verilib. Cəmiyyətin,
sosial-iqtisadi formasiyanın inkişafı ilə əlaqədar
bu təriflərin mahiyyətində dəyişikliklər
baş verib. Vətəndaş cəmiyyəti
- azad insanların özlərinin, onların könüllü
birliklərinin və cəmiyyətlərinin dövlət
hakimiyyətinin müdaxiləsi olmadan, uyğun qanunlar tərəfindən
qorunan özünüifadə sahəsidir.
-Vətəndaş
cəmiyyəti anlayışına siyasi nöqteyi-nəzərdən
necə yanaşılır?
- Vətəndaş
cəmiyyəti müasir politalogiyanın əsas
anlayışlarından biri, eyni zamanda müasir tariximizin
reallıqlarındandır. Vətəndaş cəmiyyəti
ilk öncə əmək vasitəsilə öz fərdlərinin
tələbatlarını təmin edən və müəyyən
inkişaf mərhələsində olan insan birliyinin
formasıdır. Görkəmli alman
filosofu Hegelin sözləri ilə desək, "Vətəndaş
cəmiyyəti öz tələbatlarını əmək
vasitəsilə başqalarının tələbatlarına
uyğunlaşdıran individiumlar sistemi kimi
çıxış edir". Vətəndaş
cəmiyyətinin təməlini şəxsi mülkiyyət,
maraqların birliyi və vətəndaşların qanunla təsbit
olunmuş formal ümumi bərabərliyi, insanın təsadüflərdən
qorunması təşkil edir. Ümumilikdə,
vətəndaş cəmiyyəti özündə müxtəlif
sosial və siyasi subyektlərin maraqlarını cəmləşdirir.
Totalitar rejimlərdə vətəndaş cəmiyyəti
mümkün deyil. Yalnız bazar münasibətləri
məkanında və hüquqi dövlətdə iqtisadi cəhətdən
müstəqil insan kütləsinin mövcudluğunda vətəndaş
təşəbbüsü və özfəaliyyəti
üçün imkan yaradır. Beləliklə,
vətəndaş cəmiyyəti bir növ sosial məkandır,
burada insanlar, dövlətin birbaşa müdaxiləsi olmadan, fərdlər
olaraq, qarşılıqlı münasibətlər
yaradır. Vətəndaş cəmiyyəti
quruluşunun əsası öz xüsusi maraqlarını, digər
fərdlərlə qarşılıqlı əlaqələrlə
yanaşı, müstəqil şəkildə həyata
keçirən aktiv şəxsiyyətdir.
-Elməddin
müəllim, vətəndaş cəmiyyətinin əsas
mövcudluğunu nə, yaxud nələr şərtləndirir?
- Vətəndaş
cəmiyyətinin mövcudluğunun vacib forması, bu və
ya digər məqsədlərini həyata keçirmək
üçün, könüllü əsasda insanları birləşdirən,
qeyri-hökumət təşkilatlarının (QHT) sistemidir. Vətəndaş cəmiyyəti kifayət qədər
mürəkkəb daxili struktura malikdir. Bu
strukturda qeyri-hökumət təşkilatları mühüm
yer tutur və onun vətəndaş cəmiyyətinin
yaranmasında, formalaşmasında və inkişafında rolu
danılmazdır. Əslində, vətəndaş
cəmiyyətini qeyri-hökumət təşkilatları olmadan
təsəvvür etmək mümkün deyil. QHT şəbəkəsi daha çox inkişaf
etmiş ölkələrdə vətəndaş cəmiyyəti
daha güclüdür. Onu qeyd etmək lazımdır ki,
bu təşkilatlar bütün ölkəni, ya regionu əhatə
edir və ya lokal xarakter daşıya bilər; rəsmi və
ya qeyri-formal ola bilər, uzunmüddətli
və ya yaranmış yerli problemin həllinə yönəlmiş
konkret hadisə üçün qurular.
Vətəndaşların əsas tələbatları və
istəkləri əvvəlcə məhz QHT-lər vasitəsi
ilə formalaşmış görkəm alır. QHT-lər vətəndaş
cəmiyyəti fəlsəfəsinin,onun
ideyalarının həyata keçirilməsində,reallaşmasında
mühüm rol oynayır. Fikrimizcə, QHT-lərsiz
bu fəaliyyəti həyata keçirmək çətin məsələ
olardı. Vətəndaş cəmiyyəti
özü təşkil olunan və özü-özünə
inkişaf edən sistemdir. Vətəndaş
cəmiyyətinin əsas atributlarından olan QHT-lərin onun
formalaşmasında və inkişafında rolu yuxarıda qeyd
olunduğu kimi böyükdür. QHT-lər
vətəndaş cəmiyyətinin üst təbəqəsini
təşkil edən əsas amillərdən biridir. Vətəndaş cəmiyyətinin bir tərkib hissəsi
olaraq QHT-lərin cəmiyyətdə əsas rolu vətəndaşların
tələbatının ödənilməsi istiqamətində
onların öz potensial qüvvələrinin səfərbər
edilməsindən, bu yöndə vətəndaş
şüurunun artırılması və işlək mexanizmlərin
formalaşdırmasından ibarətdir.
-Azərbaycanda QHT-lərin fəaliyyətini necə qiymətləndirərdiniz?
-Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən QHT-lərin də ölkəmizdə
vətəndaş cəmiyyətinin qurulmasında rolu müstəsnadır.
QHT-lərin mənası, funksiyaları, əhəmiyyəti
və fəaliyyətləri barədə əhali geniş məlumatlı
olmasa da, intellektual insanlar və cəmiyyətin ictimai fəalları
arasında bu barədə informasiya kifayət qədərdir.
Respublikamızda fəaliyyət göstərən QHT-lər əsas
etibarilə insan hüquqları və demokratiya, ailə,
qadın və uşaq məsələləri, iqtisadi və
sosial məsələlər, elm, təhsil, mədəniyyət,
ekologiya, gənclər və digər sahələrdə fəaliyyət
göstərir, oz istiqamətlərinə uyğun müxtəlif
layihələr həyata keçirirlər. Onlar
insan hüquqlarının təbliğində, əhalinin
müxtəlif sahələrdə maariflənməsində, vətəndaşların
sosial problemlərinin həllində layihələr həyata
keçirirlər.
Təəssüflə demək lazımdır ki, hələ
də cəmiyyətimizdə QHT fəlsəfəsini,
anlayışını, fəaliyyətini bilməyən,
anlamayan insanlar mövcuddur. Bəziləri hətta
QHT-ləri antidövlət, antihökumət xarakterli bir qurum
kimi qəbul edirlər.
Bunların qarşısını almaq üçün
QHT-lər cəmiyyətlə, insanlarla daha yaxından işləməli,
öz fəaliyyətlərinin daha çox
işıqlandırmalıdırlar. Lakin buna baxmayaraq qeyd
etmək istərdim ki, ölkəmizdə mövcud olan QHT-lər
və insanlar arasında vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğuna maraq son illərdə daha da güclənib.
Buna səbəb QHT-lərin uğurlu fəaliyyəti
və dövlətin vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşmasına verdiyi dəstək, bu sahədə qəbul
etdiyi qanunlar, qərarlar səbəb olub. Bu
qanunların qəbulundan istifadə edən QHT-lər öz fəaliyyətini
daha da genişləndirib. Həmçinin
Azərbaycanın Avropaya inteqrasiya olunmasında QHT-lərin
rolunu xüsusi qeyd etmək lazımdır. Vətəndaş cəmiyyətinin əsasını
təşkil edən QHT-lər onun fəlsəfəsinin,
ideyalarının reallaşması istiqamətində fəaliyyət
göstərməlidirlər. Bu istiqamət
vətəndaşların sosial, intellektual və psixoloji
inkişafının, daxili azadlığının və bu və
ya digər vətəndaş cəmiyyəti institutuna
qoşularkən tam özfəaliyyət qabiliyyətinin
yüksək səviyyədə olmasıdır. QHT-lər də öz növbəsində dövlətin
müxtəlif sahələrdəki fəaliyyətinə
kömək etməli, ona tərəfdaş olmalıdır.
Müasir dövrümüzdə QHT sektorundakı
mövcud vəziyyəti ümumiyyətlə, qənaətbəxş
hesab etmək olar. Çünki bu sektorun fəaliyyət
göstərməsi üçün əlverişli şərait
və imkanlar dövlət tərəfindən
yaradılmışdır. QHT-lərlə
bağlı qanunvericilik bazası dövrün tələblərinə
uyğun təkmilləşdirilmişdir. QHT-lərin
qeydiyyatı prosesi də sadələşdirilib. Azərbaycanda fəaliyyət göstərən QHT-lərin
əksəriyyəti xarici donorlardan aldığı qrant əsasında
fəaliyyət göstərir. Lakin
dövlətin son zamanlarda vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı sahəsində atdığı bir sıra
uğurlu addımlar xarici donorlardan bu
asılılığın azalmasına səbəb olacaq.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2014.- 22 yanvar.- S.6.