Milli fəlsəfi fikir tariximizin fədakar
tədqiqatçısı
Qədim
və erkən orta əsrlərdə Azərbaycan fəlsəfi
fikir tarixinin araşdırılıb üzə
çıxarılmasında və nəşr olunub elmi
ictimaiyyətə çatdırılmasında AMEA-nın
müxbir üzvü, fəlsəfə elmləri doktoru,
professor Zakir Cabbar bəy oğlu Məmmədovun xidmətləri
əvəzsizdir.
Zakir Məmmədovun fəlsəfə sahəsinə gəlişinə
qədər bu dövrə aid fəlsəfi fikir tariximizin səhifələrində
bir boşluq mövcud idi, açıq-aşkar
çatışmazlıq hiss olunurdu. Qədim və erkən
orta əsrlərdə Azərbaycanın fəlsəfi fikir
tarixi haqqında deyilənlər çox vaxt səthi xarakter
daşımış və ya konkret faktlara əsaslanmamışdır.
Bu dövrə aid müəyyən fikir və
mülahizələr irəli sürən filosoflar və tədqiqatçılardan
çoxu ya ərəb dili üzrə yaxşı mütəxəssis
olmamış, ya bu haqda fikir söyləmiş
başqalarının yazdıqlarına əsaslanmış,
ya da tədqiqatın çətinliyini dərk edərək,
dərinliyə getməmiş, yaxud gedə bilməmiş, nəticədə
elmi dəyəri etibarilə çox da qiymətli olmayan məlumatlarla
kifayətlənmişlər.
İşin çətinliyi onda idi ki, bu dövrdə
mövcud olmuş Azərbaycan filosoflarının fəlsəfi
fikrini araşdırıb üzə çıxarmaq
üçün dünyanın bir sıra ölkələrinə
getmək, kitabxanalarda işləmək, material toplamaq lazım
idi. Bu isə
həm maddi, həm də fiziki cəhətdən çətin
və ağır bir iş idi.
Bu cür ağır, çətin və məsuliyyətli,
lakin şərəfli bir vəzifəni icra etmək
böyük fədakarlıq tələb edirdi. Bu fədakarlıq,
vətənpərvərlik, xalqına bağlılıq
yalnız Zakir Məmmədovda özünü göstərdi.
Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, Zakir Məmmədov
heç də maddi cəhətdən tam təmin olunmuş
alim deyildi. Lakin onda xalqının tərəqqisi,
yüksəlişi, hər bir sahədə uğurlar
qazanması yolunda daim yanan, şölələnən bir
ürək var idi. Ona qüvvət, cürət
verən, çətinliklər qarşısında ruhdan
düşməyə qoymayan da həmin ürək idi.
Digər tərəfdən, bir sıra burjua alimləri və
fəlsəfə tarixçiləri Şərq
xalqlarının mədəni irsinə çox zaman mənfi
münasibət bəsləyirdilər. Şərqdə
peşəkar filosofların olmadığını iddia edir və
olanları da "Aristotelin şərhçiləri"
adlandırırdılar. Məsələn,
klassik alman filosofu Hegel "Fəlsəfə tarixinə dair
mülahizələr" kitabında deyirdi ki, ərəbdilli
filosofların fəlsəfəsi fəlsəfənin
inkişafında özünəməxsus mərhələ təşkil
etmir. Şərq fikrini fəlsəfə
tarixindən çıxarmaq lazımdır.
Zakir Məmmədovu bu cür ağır bir yükün
altına girməyə, qədim və erkən orta əsrlərdə
yaşamış Azərbaycan filosoflarını və
onların fikirlərini araşdırıb üzə
çıxarmağa və bununla da burjua müəlliflərinin
yanıldıqlarını və qərəzçi
olduqlarını sübut etməyə vadar edən də həmin
elməzidd müddəalar oldu.
Professor Zakir Məmmədov ömrünün qırx
ilini elmi yaradıcılığa, elmi fəaliyyətə həsr
etmiş və bu müddət ərzində Şərq fəlsəfəsi
tarixi, xüsusilə Azərbaycan fəlsəfəsi tarixi məsələləri
ilə ətraflı və dərindən məşğul
olmuş, bu sahəyə aid çox qiymətli əsərlər
yazmışdır.
Zakir Məmmədov "Bəhmənyar istisna olmaqla, orta
əsrlərdə Azərbaycanda peşəkar filosoflar
yaşamamışlar" kimi yanlış bir müddəanı
elmi araşdırmaları ilə təkzib etmiş, tarixin
qaranlıqda qalan və əl dəyməmiş səhifələrində
zəngin milli fəlsəfi irsə malik olduğumuzu əks
etdirən materialları üzə
çıxartmışdır. Bu da onu milli fəlsəfi
irsimizin əvəzolunmaz tədqiqatçısı kimi məşhurlaşdırmışdır.
Professor
Zakir Məmmədov ərəb dilini mükəmməl bildiyi
və müəyyən təcrübəyə malik olduğu
üçün milli fəlsəfi irsimizin təməl
daşını qoyan filosofları, onların fəlsəfəsini
(varlıq təlimi və idrak nəzəriyyəsini), məntiqini,
sosial-siyasi və etik görüşlərini, əsərlərini,
dünyanın müxtəlif kitabxanalarında əlyazması
şəklində olan nüsxələrini dərindən
araşdırıb üzə çıxarmağı və
elmi ictimaiyyətə çatdırmağı layiqincə
bacarmışdır.
Adətən,
orta əsrlər cəhalət və nadanlıq dövrü
kimi xarakterizə edilir və göstərilir ki, bu dövrdə
fəlsəfə "ilahiyyatın kənizini"nə
çevrilmişdi., elmi fəlsəfə yox idi, yalnız zəif
şəkildə sxolastika və mistika
yayılmışdı. Zakir Məmmədov öz tədqiqatları
ilə sübut etmişdir ki, qədim və erkən orta əsrlərdə
Şərqdə, o cümlədən Azərbaycanda dini fəlsəfə
ilə yanaşı , elmi fəlsəfə
də mövcud idi. O, müəyyən etmişdir ki,
üç elmi-fəlsəfi təlimdən birini - Şərq
peripatetizmini türk filosofu Əbunasir Farabi (873-950), digər
ikisini - panteizmi və işraqiliyi Azərbaycan
filosoflarından Eynəlqüzat Miyanəci (1099-1131) və
Şihabəddin Yəhya Sührəvərdi (1154-1191)
yaratmışlar.
Zakir Məmmədovun tədqiqatlarına qədər Bəhmənyarın
"Metafizikanın mövzusu" və "Mövcudatın
mərtəbələri" adlı kiçik həcmli iki
traktatı haqqında məlumat var idi. Araşdırmalar
nəticəsində məlum oldu ki, Bəhmənyarın
"Təhsil" adlı geniş həcmli əsəri də
vardır. Əlaqədar təşkilatlara
çoxsaylı müraciət və xahişlərdən
sonra həmin əsər Azərbaycana gətirilmiş və
ilk dəfə olaraq professor Zakir Məmmədov onu tədqiqata
cəlb etmişdır.
Bəhmənyarın hər üç əsərini
("Metafizikanın mövzusu", "Mövcudatın mərtəbələri"
və "Təhsil" əsərini Zakir Məmmədov tam
şəkildə Azərbaycan dilinə tərcümə
etmişdir.
O, Şərq, xüsusən Azərbaycan filosoflarının əsərlərini,
nadir əlyazmalarının mikrofilmlərini, çap nüsxələrini
sifarişlə bəzi ərəb ölkələrində
işləyən yoldaşları, daha çox isə öz
şəxsi vəsaiti hesabına əldə edirdi.
Zakir Məmmədov dünya şöhrətli
filosoflarımızın irsini araşdırmaqla bərabər,
onların elmi ictimaiyyət tərəfindən
tanınması uğrunda da
çalışmışdır. Şihabəddin Yəhya
Sührəvərdinin də ilk tədqiqatçısı
Zakir Məmmədov olmuşdur. O, filosofun bir çox
traktatlarını Azərbaycan dilinə tərcümə
etmişdi. Zakir Məmmədov bir çox
dünya şöhrətli filosofların, mütəfəkkirlərin
yubileylərinin keçirilməsinin təşəbbüsçüsü
olmuşdur. Həmin yubileylərdə
dolğun məzmunlu, geniş və əhatəli məruzələrlə
çıxış etmişdir.
Zakir Məmmədovun
yaradıcılığında mühüm yer tutan və əsərlərinin
şahı olan "Azərbaycan fəlsəfəsi tarixi"
kitabı onun otuz ildən bir az da çox
müddətdə aşkar etdiyi Azərbaycan
filosoflarının və mütəfəkkirlərinin zəngin
fəlsəfi irsinə dair tədqiqatlardan xülasədir.
Kitabda qədim dövrdən X1X əsrin sonuna qədər Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixinin inkişaf yolu izlənilir, ideoloji cərəyanlar,
təlimlər, onların azərbaycanlı nümayəndələrinin
dünyagörüşü Şərq fəlsəfi fikir zəminində araşdırılır,
feodalizm dövründə xristian aləmində yalnız dini
fəlsəfə (sxolastika və
mistika)yayıldığı halda, müsəlman ölkələrində
üstəlik Şərq peripatetizmi, habelə, Azərbaycan
filosoflarının yaratdıqları panteizm və işraqilik
kimi qeyri-dini fəlsəfi təlimlərin mövcud olduğu,
bəşər fəlsəfəsi tarixini zənginləşdirdiyi
göstərilir.
Zakir Məmmədov
bu cür ağır və məsuliyyətli bir işə
girişməyin səbəbini konkret dəlillər əsasında
izah edərək yazır:" Şərqdə
yaradılmış əzəmətli mədəni irsə mənfi
münasibət bəsləyənlər, onun böyük əhəmiyyətini
görmək istəməyənlər çoxdur. Avropasentrist burjua alimlərinin və M.Petrov kimi sovet
fəlsəfə tarixçilərinin Şərq fəlsəfəsinə
qarşı qərəzli müddəalarını təkzib
etmək üçün zəngin elmi-fəlsəfi
materialları üzə çıxarıb, onlara əsaslanmaq,
arxalanmaq lazımdır. Qədim dövrdə
Azərbaycanda peşəkar filosofların yaşamaması
haqqında olan yanlış fikirlər 1966-cı ildə rus
dilində buraxılan "Azərbaycan fəlsəfəsinin
tarixinə dair oçerklər" kitabında da bu
yanlış müddəalar tez-tez təkrar olunur.
Peşəkar filosoflarımızı tanımamaq,
onları danmaq tarixi həqiqəti təhrif etməkdən
başqa, həm də digər Şərq xalqları
arasında xalqımızın mədəni irsini mənfi qiymətləndirən,
həmin mənəvi sərvətin əhəmiyyətini
heçə endirmək istəyən bir para alimlərin
qeyri-elmi müddəalarına müəyyən qədər
haqq qazandırmaq deməkdir.
1989-cu ildə
Moskvanın "Politizdat" nəşriyyatında
buraxılmış "Fəlsəfəyə giriş"
kitabında feodalizm dövrünə aid olan ,
digər xalqların kilsəyə tabe yoxsul dini-fəlsəfi
fikrinə xeyli yer verildiyi halda, Azərbaycan xalqının
müstəqil, zəngin elmi-fəlsəfi fikrinə tam
laqeydlik göstərilmişdir". (Zakir Məmmədov."Azərbaycan fəlsəfəsi tarixi."səh.6).
Elə buna görə də belə bir tədqiqat əsərinin
yazılması olduqca vacib və zəruri idi. Qərb və
rus fəlsəfə tarixçilərinin
qısqanclığını və
yanıldıqlarını göstərmək
üçün bu kitab ən yüksək dəyərə
malikdir.
"Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixi" kitabının birinci fəsli
"Qədim və erkən orta əsrlərdə Azərbaycan
fəlsəfi fikri" adlanır.Burada tarix kitablarından bizə
məlum olan problemlər, məsələlər: ölkədə
sosial-siyasi və iqtisadi vəziyyət, mədəniyyət və
dünyagörüşü, atəşpərəstlik və
xristianlıqla bağlı fəlsəfi fikir geniş şəkildə
araşdırılır və şərh olunur. Bəşəriyyətin həyatında bu dinlərin
tutduqları mövqelər də, bir növ, müqayisə
edilir.
İkinci
fəsil " V11 - X əsrlərdə Azərbaycan
fəlsəfəsi" adlanır. Bu fəsildə
də ölkənin sosial-siyasi və iqtisadi vəziyyəti
haqqında ətraflı məlumat verilir. Azərbaycanın
ərəblər tərəfindən işğal edildikdən
sonra ölkədə yaranmış dözülməz həyat
şəraiti, xalqın başına gətirilən müsibətlər,
İslam dininin yayılması və buna etiraz edənlərin cəzalandırılması,
başqa dinlərə əqidə bağlayanlara qarşı
görülən ağlasığmaz və amansız cəza
tədbirləri, xilafətə qarşı narazılıq,
xürrəmilik hərəkatı,Babəkin
başçılığı ilə xilafətə
qarşı çıxmış xalq hərəkatı, dil
və ədəbiyyat məsələləri, elm, şiəlik
və sufilik, qədərilik və cəbərilik, mütəzililik
və əşərilik, Şərq peripatetizmi və s.
haqqında çox ətraflı məlumat verilir. Burada müəllifin əsl tədqiqatçılıq
məharəti, hadisələrə soyuqqanlı yanaşma
metodu özünü aydın göstərir.
Kitabın üçüncü fəsli "X1-X11 əsrlərdə
Azərbaycan fəlsəfəsi" adlanır. Bu fəsildə
də əvvəlcə ölkədə sosial-siyasi və
iqtisadi vəziyyət haqqında açıqlama verilir.
Məlumdur ki, zaman keçdikcə, dünyanın
ayrı-ayrı bölgələrində ,
o cümlədən Azərbaycanda da sosial-siyasi və iqtisadi vəziyyət
dəyişir. İşğalçı ərəb
xilafəti getdikcə genişlənən azadlıq hərəkatı
nəticəsində yavaş-yavaş öz nüfuzunu itirməyə
və süqut etməyə başlayır. Xilafətdən
asılı bölgələrdə , vilayətlərdə
xilafətin zəifləməsi nəticəsində xırda
dövlətlər yaranmağa başlayır. Azərbaycanda
da kiçik feodal dövlətlər yaranır. Hakimiyyətlərini möhkəmlətmək və
daha geniş ərazilərə sahib olmaq üçün
feodal dövlətlər arasında tez-tez müharibələr
baş verir, nəticədə xalqın vəziyyəti hərtərəfli
ağırlaşır, kəndlər, şəhərlər
dağılır, təsərrüfata ağır zərbələr
endirilir.
Zakir Məmmədov göstərir ki, Azərbaycan ərəb
xilafətinin tərkibindən çıxdıqdan sonra onun
sosial-siyasi, iqtisadi və mədəni həyatında müsbət
dəyişikliklər baş verir. Məhsuldar qüvvələrin
inkişafı üçün şərait yaranır. Mədəniyyət və incəsənət sahəsində
də mühüm yeniliklər baş verir. X1-X11 əsrlərdə
Azərbaycanın görkəmli şairləri Əbülhəsən
Miyanəci, Ömər Gəncəvi, Qətran Təbrizi, Fələki
Şirvani, Məhsəti Gəncəvi, Əfzələddin
Xaqani Şirvani, Nizami Gəncəvi və başqaları bu
dövrdə yaşayıb-yaratmışlar.
Müəllif
həmin dövrdə yaşayıb-yaratmış şəxsiyyətlərin
yalnız adlarını və bəzi məlum olan əsərləri
sadalamır, məlum olmayan şəxsiyyətləri üzə
çıxarmış, əsərlərini axtarıb
tapmış, gecəsini gündüzünə calayaraq
onların üzərində çalışmış,
müqayisəli şəkildə təhlil etmiş, zaman, məkan
və mühiti, şəraiti nəzərə alaraq yekun nəticəyə
gəlmişdir.
Oxucuların diqqətini özünə cəlb edən
məqamlardan biri də müəllifin Şərq peripatetikləri
haqqında verdiyi məlumatdır. O göstərir ki, orta əsrlərdə
Şərq peripatetizmi fəlsəfi fikrin əsasını təşkil
edirdi. Fəlsəfə deyilərkən, ilk
növbədə dünyəvi elmləri özündə
toplayan, ehtiva edən bu təlim yada düşürdü.
X1-X11 əsrlərdə müsəlman ölkələrində
Əbu Reyhan Biruni (973-1048), İbn əl-Heysəm (965-1038),
İbn Sina(980-1037), Bəhmənyar(993-1066), İbn Rüşd
(1126-1198) elmi-fəlsəfi əsərləri ilə bəşər
mədəniyyəti xəzinəsini zənginləşdirmişlər.
Professor Zakir Məmmədovun tədqiq etdiyi şəxsiyyətlərdən
biri və öz dövründə məşhur olmuş
böyük mütəfəkkir - filosof Əbülhəsən
Bəhmənyardır. Kitabda ən çox səhifə ona
ayrılmışdır. Bu da onu göstərir
ki, mütəfəkkir-filosofun istər həyatında, istərsə
də yaradıcılığında böyük problemlər
olmuşdur. Problemli həyat yaşayan, müxtəlif
xasiyyətli, müxtəlif əqidəli insanlarla üzləşən,
haqsızlıq və ədalətsizliyin hökm
sürdüyü bir cəmiyyətdə ,
siyasi quruluşda yazıb-yaradan bir insan haqqında yazmaq, əlbəttə,
tədqiqatçıdan hadisələri hərtərəfli və
obyektiv şəkildə göstərməyi tələb edir.
Ona görə də Zakir Məmmədovun Bəhmənyar
kimi dahi bir filosofun həyat və
yaradıcılığının şərhinə geniş
yer ayırması təbii idi.
Professor
Zakir Məmmədov Bəhmənyarın bir neçə əsərinin
adını çəkir: "Təhsil", "Məntiqə
dair zinət", "Gözəllik", "Səadət",
"Musiqi kitabı", "Metafizikanın mövzusu",
"Mövcudatın mərtəbələri" və s.
Əbülhəsən Bəhmənyarın
yaradıcılığı , xüsusən, "Təhsil"
əsəri bütün Yaxın və Orta Şərq ölkələri
xalqlarının fəlsəfi fikrinin mühüm nailiyyətlərindən
sayıla bilər.
Zakir Məmmədov Bəhmənyarın xüsusən Varlıq təlimi üzərində daha çox dayanır. "Təhsil" əsərində göstərilir ki, Varlığa məntiqi tərif vermək mümkün deyil. Belə ki, o, təsəvvürdə daha ilkindir. Bir sözlə, Varlığı tanıdacaq daha ümumi bir şey yoxdur.
Zakir müəllim göstərir ki, Bəhmənyarın "Təhsil" kitabında müxtəlif baxımdan nəzərdən keçirilən Varlıq vacib və mümkün, səbəb və nəticə, ilkin və meydana çıxmış və s. hissələrə bölünür. Zəruri, yaxud vacib Varlıq mövcudatın əsasını təşkil edir, ondan savayı mövcud olan hər şey mümkün varlıq sayılır. Bəhmənyar qeyd edir ki, vacib Varlıq (Allah) qeyri mövcudluğunun fərz edilməsi mümkün olmayan Varlıqdır. Mümkün varlıq isə nə varlığı, nə də yoxluğu cəhətdən zəruridir. Müəllif açıqlamasına davam edərək yazır ki, Əbunasir Farabiyə görə, vacib Varlıq üçün heç bir mahiyyət yoxdur, mahiyyət ancaq mümkün varlıq üçündür.
Professor bir məsələni də nəzərə çatdırır ki, X1-X11 əsrlərdə yaşamış Azərbaycan peripatetikləri maddi aləmin dərk edilməsi məsələsinə müsbət yanaşmışlar. Bu filosofların fikrincə, insan bütün bilikləri hissi və məntiqi idrak yolu ilə yalnız xarici aləmin təsiri nəticəsində əldə edir, çünki xarici aləm idrakın yeganə mənbəyidir. Lakin bəziləri idrakda istər hissi, istərsə də əqlin qüvvəsinə şübhə ilə yanaşırdılar.
Ümumiyyətlə, milli fəlsəfi irsimizin araşdırılmasında və üzə çıxarılıb elmi ictimaiyyətə təqdim edilməsində professor Zakir Məmmədovun göstərdiyi əvəzsiz xidmətləri, qarşılaşdığı ədalətsizliyi, qısqanclığı, yersiz və əsassız mübahisələri bir məqalədə əhatə etmək qeyri-mümkündür. Bu elm fədaisinin yaradıcılığını geniş oxucu kütləsinə, elmə və alimə yüksək qiymət verməyi bacaran insanlara çatdırmaq üçün silsilə yazılar lazımdır.
Müstəqil
AĞAYEV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2014.- 23 yanvar.- S.8.