"Hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti demokratiya ilə sıx bağlı
anlayışlardır"
Gülzar
İbrahimova: "Qanunun aliliyini tanıyan hüquqi dövlət
qurulmuş bir ölkə vətəndaş cəmiyyəti
üçün münbit zəmindir"
Müsahibimiz
AMEA İnsan Hüquqları İnstitutu, Din və İctimai Təhlükəsizlik
şöbəsinin müdiri, siyasi elmlər doktoru
Gülzar İbrahimovadır. Söhbətimizin məğzini
vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət
quruculuğu mövzusu təşkil edir.
-
Gülzar xanım, vətəndaş cəmiyyəti dedikdə
nə başa düşülür?
-Vətəndaş
cəmiyyəti haqqında zaman-zaman müxtəlif fikirlər
söylənib. Teylora görə: "Vətəndaş cəmiyyəti
ideyası müasir dünyada aparılan mübarizənin tərkib
hissəsidir". Valtserin fikrincə isə: "O dövlət
məfhumundan, istənilən təzyiq və təsirdən
azad həyat uğrundakı axtarışların nəticəsi
olaraq müxtəlif dəyərlərin cəmidir". Vətəndaş cəmiyyəti hüquqi
baxımdan birbaşa dövlət müdaxiləsi olmayan, lakin
vətəndaşların hüquqlarını müdafiə
edən liberal qanunlar vasitəsilə tənzimlənən azad
fərdlər birliyinə əsaslanır. Kantın da
dediyi kimi: "Vətəndaş cəmiyyətindəki
insanlar dövlətdən asılı deyil və tam sərbəstdirlər".
Vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı
üç mərhələdən keçib. Üçüncü
mərhələ indi yaşadığımız müasir
dövrü əhatə edir və məhz bu mərhələdə
vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət
bazar iqtisadiyyatı, demokratiya, millət ideyası, milli
dövlət anlayışı ümumbəşəri dəyərə
çevrildi. Siyasi plüralizm, söz,
fikir, mətbuat azadlığı, çoxpartiyalı sistem həyata
keçirildi.
Demokratiyanı siyasi sistem formalaşdırır. Onun
dayanıqlı olması üçün isə vətəndaş
mövqeyi, vətəndaş cəmiyyəti, eləcə də
hüquqi dövlətin mövcudluğu zəruridir. Vətəndaş cəmiyyəti insan
azadlığı və hüquqlarından xəbərsiz,
özünü ifadə etməkdən çəkinən, məqsədlərinə
çatmaq naminə neqativ yollara əl atmaqdan çəkinməyən
vətəndaşlardan yarana bilməz. Əgər
bir vətəndaş öz hüquq və
azadlıqlarını bilmirsə, sosial məsuliyyətini dərk
etmirsə, hüquqlarını tələb etməkdən vaz
keçirsə, onda nə demokratiya, nə də vətəndaş
cəmiyyətindən danışmağa dəyər.
Vətəndaş cəmiyyəti sosial, sosiomədəni
və mənəvi sahələrin dövri fəaliyyətini,
təkrar istehsalını, varisliyini təmin edir. Burada
xüsusi maraqların reallaşması və müdafiəsi
üçün şərait yaradan dövlətdən
ayrı və müstəqil ictimai təsisatlar və
münasibətlər mövcuddur. Vətəndaş
cəmiyyətində ayrı-ayrı sosial və siyasi qüvvələr,
dövlət və xüsusi maraqlar arasında ziddiyyətlər
və münaqişələr baş verdikdə onlar aradan
qaldırılır, həll edilir və konsensus, kompromis
yaranır.
Mürəkkəb daxili struktura malik olan vətəndaş
cəmiyyətində dövlətə xas olan şaquli
iyerarxik əlaqələrin əvəzində üfüqi əlaqələr
mütləq çoxluq təşkil edir. Üfüqi əlaqələr
də öz növbəsində cəmiyyətin
mövcudluğunun təmininə xidmət edən münasibətlərə
əsaslanır.
-Vətəndaş
cəmiyyətinin struktur elementləri hansılardır?
-Vətəndaş
cəmiyyətinin struktur elementləri sahələrə
görə aşağıdakı kimi təsnif edilir: İqtisadi
(qeyri-dövlət müəssisələri, birliklər,
aksioner təşkilatları, korporasiyalar, sahibkarlıq, təşəbbüskarlıq
və digər könüllü birliklər və
qeyri-dövlət sosial-iqtisadi əlaqələr və sair );
sosial-siyasi (ailə, şəxsiyyət, ictimai-siyasi təşkilatlar
və hərəkatlar, siyasi partiyalar, məktəblər, məscidlər
(kilsə, sinaqoq və sair), sosial qruplar, siniflər, müstəqil
məhkəmələr, təhlil sistemi, müstəqil
kütləvi informasiya vasitələri, ictimai
özünüidarə orqanları və s.); mənəvi (
söz, fikir azadlığı, vicdan azadlığı, sərbəst
toplaşmaq azadlığı, məlumat azadlığı,
yaradıcılıq azadlığı, öz mövqeyini
açıq ifadə etmək azadlığı,
yaradıcı, elmi birliklərin müstəqilliyi və
dövlətdən asılı olmaması).
Beləliklə,
vətəndaş cəmiyyəti vətəndaşın
suverenliyinə, hüquqi, demokratik dövlət quruluşuna,
azad sahibkarlığa, yerli özünüidarəçiliyə,
parlamentarizmə, insanların könüllü birləşməsi
birliklərinə, qeyri-dövlət, qeyri-siyasi münasibətlərə,
azad rəqabətə, əməkdaşlığa, müxtəlif
mülkiyyət formalarına, konsensus və kompromisə,
özünütəşkilə və sinergetik
başlanğıclara, tolerantlığa, humanizmə, fərdlərin
uyğunlaşdırılmış fəaliyyətinə,
qarşılıqlı yardıma, azadlığa, demokratiyaya əsaslanan,
yüksək inkişaf etmiş, xüsusi tipli açıq cəmiyyətdir.
Bu cəmiyyəti qurmaq bütün bəşəriyyətin
əzəli, əbədi, müqəddəs məqsədidir.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin uğurlu fəaliyyətini nələr
şərtləndirir?
- Vətəndaş
cəmiyyətinin uğurla fəaliyyət göstərməsi
üçün zəruri olan bir neçə şərt var:
Birinci şərt mülkiyyətdir. O, vətəndaş cəmiyyətinin
hər bir üzvünün onu azad insan edən mülkiyyətə
malik olmasını nəzərdə tutur.
İkinci şərt- cəmiyyətin maraqlarını əks
etdirən müxtəlif sosial-iqtisadi, ictimai strukturların
kifayət qədər inkişaf etməsini nəzərdə
tutur. Burada ilk növbədə siyasi qrupların,
ittifaqların, partiyaların, təşkilatların, təzyiq
qruplarının müxtəlifliyindən söhbət gedir.
Bu struktur (şəxsiyyətin və dövlətin
qarşılıqlı münasibətlərində öz
ifadəsini tapan mövcud (şaquli əlaqələrlə
yanaşı) cəmiyyətdə üfüqi əlaqələr
yaradır, onu daha mütəşəkkil, möhkəm və
sabit edir. Sonuncular olmadıqda vətəndaş
dövlətlə birbaşa bağlı olur və belə
halda şəxsiyyətlə dövlət arasında kəskin
ziddiyyət yaranır.
Üçüncü şərt -şəxsiyyətin
inkişafı (vətəndaş cəmiyyətinin bu və
ya digər təsisatına daxil olunma zamanı tam müstəqil
fəaliyyəti nəzərdə tutulan), ictimai idarəetmədə
onun fəal, şüurlu iştirakıdır. Vətəndaş
cəmiyyəti fərdin inkişafının yalnız elə
bir səviyyəsində mümkündür ki, o, həm
sosial, həm də psixoloji mənalarda şəxsiyyət
adlandırıla bilsin.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin əsas prinsipləri hansılardır?
- Vətəndaş
cəmiyyətinin aşağıdakı əsas prinsiplərini
göstərmək olar: 1. İqtisadi azadlıq, müxtəlif
mülkiyyət formaları, bazar münasibətləri. 2.
İnsan və vətəndaşların təbii
hüquqlarının qeyd-şərtsiz tanınması və
qorunması. 3. Qanun qarşısında hamının bərabərliyi.
4. Demokratik və legitim hakimiyyətin mövcudluğu. 5.
Hüquqi, demokratik, sosial, sivil dövlətin
formalaşması. 6. Siyasi, ideoloji plüralizm, leqal müxalifətin
mövcudluğu. 7. Müstəqil kütləvi informasiya vasitələri,
azad mətbuat, söz, fikir azadlığı. 8. Dövlətin
şəxsi və ictimai həyata müdaxilə etməməsi,
vətəndaş və dövlətin
qarşılıqlı vəzifələri, məsuliyyət
və öhdəlikləri. 9. Milli barışıq, sinfi
konsensus, kompromis, qarşılıqlı əməkdaşlıq.
10. Şəxsiyyətin ləyaqətli həyatını təmin
edən səmərəli sosial siyasət.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin mövcudluğunu təmin edən, ona real
imkan yaradan "hüquqi dövlət" və onun
"dövlət sistemi"ndə yeri nədən ibarətdir?
- Dövlət
anlayışını lakonik şəkildə bu cür səciyyələndirmək
mümkündür: dövlət ortaq həyat və mədəniyyəti
paylaşan bir cəmiyyətdə bu cəmiyyəti nizamlayan,
cəmiyyətdə təhlükəsizlik, rifah və əmin-amanlıq
təmin etmə məqsədi daşıyan və bu məqsədə
yönələn qanunvericilik, qəbul edilmiş qanunları tətbiq
etmə, cəzalandırma kimi güclərə sahib olan
quruluşdur. Siyasi leksikonda "hüquqi
dövlət" termininə tez-tez təsadüf edilir. Məlumdur ki, bir siyasi hadisə olaraq "dövlət"
çoxformalıdır. Hazırda dövlətin
idarəçilik (respublika və monarxiya), quruluş (unitar,
federasiya, konfederasiya) və rejim (demokratik və anti-demokratik)
formaları mövcuddür. Hüquqi
dövlətdə qeyd edilən strukturun normalara müvafiq
olması mütləqdir. Belə dövlət
liberal qanunvericiliyə, demokratik icraedici və konstitusion
hakimiyyətə, insanların bütün təbii və vətəndaş
hüquqlarını təmin edən və eyni zamanda onlara
hörmət edən hüquqi normalara və insanlararası
azad münasibətlərin yer aldığı vətəndaş
cəmiyyətinə malik olmalıdır. Bu
formaların hər birinin hüquqla əlaqəsi vardır.
"Hüquqi dövlət" deyilən
üçüncü forma ilə - dövlət rejimilə
bağlıdır. Hüquqi dövlət
isə demokratik dövlətin ayrılmaz əlaməti hesab
edilir. Anti-demokratik dövlətlərin
"hüquqi dövlət" olmasından söhbət gedə
bilməz, çinki bu fenomenin orada mövcudlugu istisnadır.
Demokratiya bir dövlət formasıdır və
onun zəruri əlamətlərdən biri də "hüquqi
dövlətdir". "Hüquqi dövlət" əlamətilə
yanaşı bu sıraya həm də: 1) azad və həqiqi
seçkilər vasitəsilə seçilən xalq nümayəndəliliyi;
2) dövlət idarəçiliyi üstündə nəzarət
mexanizminə malik olan parlamentar (xalq nümayəndəliyi)
sistem; 3) hakimiyyətə münasibətdə hər bir fərdə
muxtarlıq təminatı verən bir sıra fundamental
hüquqlara malik olma daxildir. Bu xüsusiyyətlər
birlikdə müasir demokratik dövlət formasının məzmununu
təşkil edir və onların hər biri digərlərini
həlledici hesab edir. Lakin belə bir daxili
struktur heç də bütün dövlətlər
üçün məqbul sayıla bilməz. Məsələn, Yaxın Şərq ölkələrinin
çoxunda qanuni tənzimləmələrin dinamik, mobil
artımına uyğun mühafizə mexanizmi müşayiət
etmir, qanunun aliliyi pozulur, bununla da hüquqi nihilizm güclənir.
Bu ölkələrdə
qarşıdurmaların möhkəmləndirilməsinin və
sosial gərginliyin səbəblərindən biri, rəhbərlikdəki
keyfiyyətin, icra intizamının, qanunların və digər
normativ hüquqi aktların səmərəsiz şəkildə
idarə edilməsidir. Yaxın gələcəkdə
ölkələrin sabit inkişafı bu kimi əhəmiyyətli
məsələlərin həllinə bağlıdır.
-
Hüquqi dövlətin formalaşmasında vətəndaş
cəmiyyətinin rolu nədən ibarətdir?
-
Hüquqi dövlətin formalaşması vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı ilə bağlıdır. Kanta
görə, hüquqi dövlətdə qanunlar xalqın iradəsi
ilə qəbul olunur. Onun fikrincə,
hüquqi dövlətin fəaliyyətinin əsas prinsipi
azadlığın hüquqi təminatçısı olmaqdan
ibarətdir. Hüquqi dövlət
konsepsiyası insanın azadlığının təzahür
sferasını müəyyənləşdirməyə
yönəlib. Dövlətin vətəndaşın
azadlığına müdaxiləsi qeyri-məqsədəuyğun
və qanunazidd kimi tanınır. Hüquqi
dövlətin yaradılmasının
formalaşdırılması insan hüquq və
azadlıqlarının maksimal təminatı, dövlətin vətəndaş
qarşısında və vətəndaşın dövlət
qarşısında məsuliyyəti, qanunun nüfuzunun
yüksəldilməsi və hüquq-mühafizə
orqanlarının effektiv işi ilə əlaqələndirilir.
-
Hüquqi dövlətin mövcudluğu üçün
hansı şərtlər zəruridir?
- "Hüquqi dövlət"in "dövlət
sistemi"ndə yerinə müəyyən aydınlıq gətirdik. Hüquqi dövlətin
mövcudluğu üçün aşağıdakı şərtlər
zəruridir:
1) Hakimiyyətin
fəaliyyəinin hüquq normaları ilə tənzimlənməsi.
Burada söhbət bütün dövlət
orqanlarından gedir. Məlumdur ki, müasir demokratik cəmiyyətlərdə
hakimiyyət üç qoldan: qanunverici, icraedici, məhkəmə
hakimiyyətindən ibarətdir. Hakimiyyətin hər
üç qolunun fəaliyyəti hüquq normaları ilə
tənzimlənməlidir. Bununla
bağlı hüququn bütün sahələrində
çoxlu sayda normalara rast gəlmək
mümükündür. Bu o deməkdir ki,
dövlət başçısından tutmuş ən
kiçik məmura qədər, onların bütün fəaliyyəti
hüquq çərçivəsində olmalı və ondan
kənara çıxmamalıdır.
2) Hakimiyyətdən müdafiə hüququ- fərdlərə aid olan hüquqdur. Hakimiyyət orqanı səlahiyyət həddini aşdıqda, hüquq normasının onun üçün cızdığı dairədən kənara çıxdıqda fərdin bundan qorunmaq - müdafiə olunmaq hüququ olmalıdır.
3) Qanunun aliliyi və qanunçuluq. Bu əlamət bir tərəfdən Qanunun göstərişlərinin hüququn bütün subyektləri üçün eyni məna və qüvvə kəsb etməsini, digər tərəfdən isə hüquqi aktların "nərdivan"ında aşağıda duran aktın yuxarıda durana uyğunluğunu ehtiva edir. Ən yuxarıda isə - birinci yerdə Qanun (Konstitusiya, referendum yolula qəbul edilən aktlar və sair) durur ki, aşağıda duran aktda mövcud olan normanın ona mütləq uyğun olmasını, olmadıqda isə hüquqi qüvvə kəsb etməməsini şərtləndirir.
4) Hakimiyyətin bütün hərəkətlərinin hüququn ümumi prinsiplərinə uyğunluğu. Çox vaxt hakimiyyət orqanının çoxcəhətli fəaliyyətinin bütün istiqamətlərini zaman, təbii fəlakət, gözlənilməyən hadisə və digər səbəblərdən vaxtında normativləşdirmə imkanı olmur. Amma onun fəaliyyəti zəruri və qaçılmaz olur. Belə hallarda da hakimiyyətin fəaliyyəti hüququn ümumi prinsiplərindən kənara çıxa bilməz. Bu halda qəbul edilən qərarlar mütləq ədalətə söykənməli, cəmiyyətin fundamental maraq və mənafelərinə cavab verməlidir. Bununla bağlı ədalətsiz qanun qanun deyil (lex iniusta non est lex) tezis-ideyasından çıxış edilir və qərarın leqitimlik məsələsi əsas görürülür. Hüququn ümumi prinsiplərinə cavab verməyən norma leqitim hesab olunmur. Son dövrlərdə belə prinsiplər daha çox beynəlxalq hüquq normaları ilə müəyyən edilir. Məsələn, "İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında" Avropa konvensiyasının 6-cı maddəsinə görə, "hər kəs, onun mülki hüquq və vəzifələri müəyyən edilərkən və ya ona qarşı hər hansı cinayət ittihamı irəli sürülərkən, qanun əsasında yaradılmış müstəqil və qərəzsiz məhkəmə vasitəsi ilə, ağlabatan müddətdə işinin ədalətli və açıq araşdırılması hüququna malikdir". Tək bu normanın özündə bir neçə prinsip (məhkəmələrin qanun əsasında yaradılması, müstəqil və qərəzsiz olması, məhkəmə prosesinin ağlabatan müddətdə baş tutması, onun ədalətli və açıq olması və sair) ehtiva olunub.
5) Dövlət hakimiyyəti sisteminin hüquqi təşkili - Qanuni hakimiyyət özünün qərarlaşması və möhkəmlənməsi üçün hüquq formasında ifadə olunur. Çünki güc öz-özlüyündə hakimiyyəti yarada bilməz. Dövlət hüquqla, hüquq normaları ilə bağlıdır və o, elə bir qüvvədir ki, hüquqa xidmət göstərməlidir. Yəni, dövlət insan hüquqlarına zidd olan qanunlar yarada bilməz.
6) Vətəndaş cəmiyyətinin varlığı. Hegel ilk dəfə şəxsiyyət və dövlət arasında həm şəxsiyyət, həm də dövlət üçün əhəmiyyətli olan ictimai mühitin mövcud olduğunu göstərmişdir. Hegelə görə, əgər dövlət özüylə müxtəlif şəxslərin vəhdətini ehtiva edirsə, onda vətəndaş cəmiyyətində hər kəs özü üçün məqsəd, bütün qalanlar isə heç nədir. Başqaları mahiyyətdir, buna görə də xüsusi məqsəd üçün vasitələrdir. Odur ki, başqaları ilə nisbətsiz fərd tam həcmində öz məqsədlərinə nail ola bilməz. Vətəndaş cəmiyyəti vətəndaşları birləşdirən ictimai şəbəkə olmaqla dövlət vasitəsilə deyil, vətəndaşların özü və müəssisələr tərəfindən yaradılır, fəaliyyətdə olan qanunlar çərçivəsində dövlətə münasibətdə muxtar xarakter daşıyır. Vətəndaş cəmiyyəti sivilizasiyasının müasir səviyyəsində fərdlər, qruplar və birliklər arasında dövlət vasitəsilə şərtlənməyən, özünəməxsus, inkişaf və yetkinlik səviyyəsi olan iqtisadi, mədəni, hüquq və siyasi münasibətlərdir.
Yekun olaraq deyə bilərik ki, "hüquqi dövlət" demokratiyanın, onun mahiyyətini ifadə edən, əsas əlaməti olub, özündə hakimiyyət orqanlarının hər bir fəaliyyətinin hüquq normalarıla tənzimlənməsini, hakimiyyətdən müdafiə hüququnu, Qanunun aliliyini və qanunçuluğu, hakimiyyətin bütün hərəkətlərinin hüququn ümumi prinsiplərinə uyğun olmasını ehtiva edir. Əlbəttə "hüquqi dövlət" kateqoriyasıla bağlı məsələ bununla bitmir və o, bir sıra digər geniş spekterli məsələlərlə (hüquq, dövlət, qanun, ədalət mühakiməsi, hüquq mədəniyyəti və s.) əlaqədə öyrənilir və tədqiq edilir.
- Hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyətinin birgə vəhdət təşkil etməsi nə dərəcədə doğrudur və labüddür ?
- Hüquqi dövlətdə, bazar münasibətləri və iqtisadi cəhətdən müstəqil insan kütləsi məkanında vətəndaş cəmiyyətinin olması mümkündür. Vətəndaş cəmiyyəti siyasi yox, sosial cəmiyyətdir və orada siyasi elitanın "söz keçirməsi" cəmiyyətin liberallığına şübhə yaradır. Nəzərə alsaq ki, onun özəyi iqtisadi sərbəstlikdir və sərbəstlik demokratiyanı yaradan şərtlərdən biridir və demokratik şəraitdə hüquqi dövlət daha da inkişaf edir, onda prosesin bir-biri ilə labüd bağlılığı göz önündədir. Kantın da dediyi kimi: "Ümumdünyəvi vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması demokratiyanın yaranması deməkdir". Hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti demokratiya ilə sıx bağlı anlayışlardır, biri bərqərar olmadan o biri mümkün deyil. Fransız politoloqu Tokvill demokratiya şəraitində hüquqi dövlətin cəmiyyətdə oynadığı rolu təhlil edərək bildirir ki, demokratiya əmlakın mövcudluğunu, mülkiyyət anlayışını bütün adamlar üçün aydın etdiyi kimi, siyasi hüquqlar analyışını da hər bir vətəndaşın şüuruna çatdırır.
Düzdür, qeyri-demokratik şəraitdə də cəmiyyət mövcuddur. Lakin bu cəmiyyət hakimiyyət strukturlarının nəzarəti altında olur və onlara hesabat verir. Məsələn, avtoritar rejimdə əgər vətəndaş cəmiyyətini təşkil edən qurumlar dövlət tərəfindən təsdiq edilərək birbaşa onun nəzarəti altına alınırsa, demokratiya şəraitində cəmiyyət nəzarətdən azaddır və əksinə, cəmiyyət yox, dövlət ona hesabat verir. Platon "Qanun" dialoqunda yazırdı ki, o yerdə ki, qanunun qüvvəsi yoxdur və kiminsə hakimiyyəti altındadır, orada dövlətin məhvi labüddür. Qanunun aliliyini, primatlığını tanıyan hüquqi dövlət qurulmuş ölkə vətəndaş cəmiyyəti üçün münbit zəmindir. Yəni, vətəndaş cəmiyyəti yüksək inkişaf etmiş hüquqi dövlət çərçivəsində fəaliyyət göstərə bilər. Belə dövlət vətəndaş cəmiyyətinə "qanunun qadağan etmədiyi hər işi görməyə" imkan verir, ona şərait yaradır, hüquqlarını müdafiə edir. Vətəndaş cəmiyyəti isə öz növbəsində ölkə qanunlarına riayət edir. Göründüyü kimi, bu göstəricilər arasında hər tərəfə xeyir verən demokratik əlaqə mövcuddur. Yəni, vətəndaş cəmiyyəti dövlətdən asılı deyil, lakin onunla məqsədinə doğru "qarşılıqlı anlayış" şəraitində fəaliyyət göstərir.
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
(Ardı var)
525-ci qəzet.-
2014.- 23 yanvar.- S.6.