Heydər Əliyev siyasətinin iki mühüm istiqaməti:
vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı və hüquqi dövlət quruculuğu
"Dövlət iki şeydən sarsıla bilər: günahkar cəzasız qalanda, günahsıza cəza veriləndə". Ulu öndər
Heydər Əliyevin bu kəlamının arxasında böyük məna dayanır. Məhz bu prinsipi əsas
götürdüyü üçün
Azərbaycanda müasir
demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlət quruculuğu,
vətəndaş cəmiyyətinin
təşəkkülü, milli-mənəvi dəyərlərə
qayıdış və
elmin, təhsilin, mədəniyyətin inkişafı
Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Ölkəmizin əsas qanunu - Konstitusiyanın qəbul edilməsi, hakimiyyətlərin
bölünmə prinsipinin
təsbit olunması, hüquq normalarının
və qanunvericilik bazasının beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması,
müasir idarəetmə
üsullarının bərqərar
olması və müvafiq dövlət qurumlarının formalaşdırılması
Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə gerçəkləşən genişmiqyaslı
quruculuq proqramının
tərkib hissələrindən
idi. Məhz bu prinsiplər
üzərində qurulan
Azərbaycan dövləti
yüksək sürətlə
inkişaf edərək
beynəlxalq arenada özünəməxsus yer
tutub.
Müasir dövrdə hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
maraqlarının qarşılıqlı
münasibətləri, xüsusən
vətəndaş cəmiyyətinin
mənəvi-əxlaqi dəyərlərinin
formalaşması ən
aktual, mühüm məsələlərdən biridir.
Cəmiyyətin siyasi sistemində mühüm yer tutan və onun
inkişafının əsas
müəyyənedicisi olan
dövlətin xüsusiyyətlərindən
biri də müxtəlif fərdi və kollektiv maraqların uzlaşmasını
təmin etməkdir. Müxtəlif növ dövlətlər
arasında mühüm
yer tutan hüquqi, demokratik dövlət cəmiyyətdə
mövcud olan, onun sosial strukturunu
təşkil edən müxtəlif qruplar, təbəqələr arasındakı
və cəmiyyət-şəxsiyyət
münasibətlərini tənzimləyir.
Vətəndaş cəmiyyəti dövlətdən
əvvəl formalaşıb.
Demokratiya şəraitində vətəndaş cəmiyyətinin
maraqları hüquqi dövlət maraqları ilə sıx bağlı olur. Vətəndaş cəmiyyətinin müəyyən mənada
sosial, iqtisadi, siyasi, mənəvi maraqların birləşməsi,
eyni zamanda, xüsusi və ümuminin ahəngdarlığı
əsas yer tutur. Bütün postsovet məkanında olduğu kimi, Azərbaycanda da cəmiyyətin keyfiyyətcə
yeniləşməsi, vətəndaş
cəmiyyətinin, hüquqi
dövlət dəyərlərinin
formalaşması, "insan
dövlət üçün"
prinsipinin "dövlət
insan üçün"
prinsiplə əvəz
olunması həyati zərurətə çevirdi.
Azad və bərabərhüquqlu
maraqları uyğun gələn adamların cəmiyyəti kimi nəzərdə tutulan vətəndaş cəmiyyəti
hüquqi dövlətin
sosial-mənəvi əsasını
təşkil edir.
Vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması ilə həm fərdin, həm kollektivin, həm də hakimiyyətin sivilizasiyalaşması
prosesi həyata keçir. Vətəndaş cəmiyyəti hüquqi
dövlət maraqları
və bir-birindən asılı olmayan, lakin bir-biri ilə əlaqədar olan insanların maraqları vəhdət təşkil edir. Vətəndaş cəmiyyəti dövlətin
məsuliyyətini demokratikləşdirir.
Hüquqi dövlətin mövcudluğu
vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması ilə
sıx bağlı olur. Elə buna görədir ki, vətəndaş cəmiyyəti olmadan hüquqi dövlət də mövcud ola bilməz.
Çünki hüquqi dövlət
vətəndaş cəmiyyətinin
maraqlarını əks
etdirir. Vətəndaş cəmiyyətinin əsasını sivilizasiyalı,
özfəaliyyətdə olan
tamhüquqlu fərd təşkil edir. Vətəndaş cəmiyyətindən insanların müstəqil
assosiasiyaları - dini,
siyasi korporasiyalar, həmkarlar ittifaqları onların qrup və fərdi maraqlarını və hüquqlarını ifadə
və müdafiə edir, dövlətlə xüsusi münasibətdə
olur. Vətəndaş cəmiyyəti nə
qədər güclü
inkişaf etsə, demokratik rejimlər üçün bir o qədər möhkəm əsaslar yaranır.
Vətəndaş cəmiyyətinin zəif olduğu regionlarda avtoritar və totalitar rejimlərin yaranması ehtimalı güclü olur. Müasir dünyada dövlətlərin
əksəriyyəti çoxmillətlidir.
Bununla əlaqədar olaraq, dövlətlərdə məskunlaşmış
millət və xalqların maraqları, dövlətin formalaşdığı
və həyata keçirdiyi maraqların qarşılıqlı münasibətləri
haqqında məsələ
xüsusi diqqət tələb edir. Dövlət
quruculuğu sahəsində
maraqların düzgün
anlaşılmaması millətçiliyin
artmasına, o da öz növbəsində
ənənəvi iqtisadi
əlaqələrin qırılmasına
və bu sahədə ümumi maraqların qəbul edilməməsinə şərait
yaradar.
Azərbaycanda müasir hüquqi, milli-dövlət quruculuğu
siyasətində "xalq
dövlət üçün
deyil, dövlət xalq üçün olmalıdır" prinsipi
həyata keçirilir.
Sözün həqiqi mənasında ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyətinin durumu dünyanın aparıcı dövlətlərinin vətəndaş cəmiyyətləri ilə müqayisə oluna biləcək səviyyədədir. Təbii ki, bu uğur təkcə ölkə daxilində söylənmir. Bir sıra beynəlxalq təşkilatlar, həmçinin Azərbaycana gələn xarici QHT nümayəndələri bu fərqi görür və dilə gətirirlər. 1990-cı illərlə müqayisədə isə hazırkı vəziyyət bəlkə də zamanında əlçatan görünmürdü. Amma bu, baş verdi, nəticədə Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti və bu cəmiyyətin subyektləri olan QHT sektoru özünün yüksək inkişaf dövrünü yaşayır. Hazırda Azərbaycanın QHT sektorunun keçdiyi inkişaf yoluna nəzər saldıqda, göz önünə ilk olaraq 90-cı illərin ölkəyə gətirdiyi çətinliklər gəlir. Çünki müstəqilliyini yenicə bərpa etmiş Azərbaycanda nəinki QHT sektorundan, yaxud hüququn yüksək pilləsinə ucalmış vətəndaş cəmiyyətindən danışmaq mümkün idi, ümumiyyətlə, ölkənin varlığının qorunması sual altında idi. Məhz belə bir məqamda 1993-cü il yetişdi və Heydər Əliyev yenidən siyasi hakimiyyətə gəldi. Heydər Əliyev dövlətin möhkəmləndirilməsi ilə yanaşı güclü vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasını da həyata keçirirdi. Təbii ki, bu qısa zaman kəsimində reallaşa bilməzdi. Bunun üçün beynəlxalq təcrübənin öyrənilməsi, QHT sektorunun cəmiyyətə daşınması və bir sıra mühüm mərhələlər keçilməli idi. Amma Heydər Əliyevin bu sektorun inkişafı üçün atdığı addımlar tezliklə öz nəticələrini göstərməyə başladı. O, postsovet ölkələri içində ilk dəfə olaraq bu sektorla bağlı bir çox tarixi addımlar atdı. Heydər Əliyevə müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin banisi deməklə yanaşı, ona Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin qurucusu adı vermək olar. Çünki çətin məqamlarda, vətəndaş cəmiyyətinin hələ təşəkkül tapmadığı bir dövrdə məhz ulu öndər Heydər Əliyev bu istiqamətdə çox ciddi işlər gördü. Azərbaycan yeni müstəqillik əldə etdiyi bir dövrdə beynəlxalq təcrübəyə, beynəlxalq qurumların bu işə töhfə verməsinə böyük ehtiyac var idi.
Təsadüfi deyil ki, Heydər Əliyev postsovet ölkələri içində ilk dəfə çox tarixi bir qərar qəbul edərək, BMT-ni Azərbaycana dəvət etdi. 1997-ci ildə BMT ilə Azərbaycan hökuməti arasında vətəndaş cəmiyyətinin gücləndirilməsi haqqında beynəlxalq saziş imzalandı. Heydər Əliyev o dövrdə hələ yeni addımlar atan, rüşeymləri yeni hiss olunan, yenicə formalaşmağa başlayan vətəndaş cəmiyyətinə BMT kimi böyük bir qurumu partnyor etdi. Həmin dövrdən ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin inkişafının yeni bir mərhələsi başlandı. BMT ilə Azərbaycanın tərəfdaşlığı səviyyəsində QHT-lərin səfərləri təşkil edildi, xüsusilə paytaxtdan regionlara doğru yayılmağa başladı. Bununla da vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması və gücləndirilməsi regionlarda da aparılmağa başlandı.
Məqsədyönlü və ardıcıl şəkildə görülən işlərin nəticəsində Azərbaycanda QHT-lərin inkişafı ilə bağlı bütün hüquqi və sivil cəmiyyətin qurulması çox ətraflı, çox geniş və qabaqcıl Avropa dəyərləri ilə tam üst-üstə düşdü.
Aqil
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2014.- 24 yanvar.- S.6.