“Dedin, gətirmir səninki...
”
Esse-xatirə
Ömür-ömür
qırılıb,
Çiliklənib bu dünya.
Boş
xırman yeri olub,
ləklənib bu dünya...
Dünyaya gələn hər insan öz taleyini yaratmaq
gücündə deyil. Belə bir güc Tanrının öz
seçilmişlərinə bəxş etdiyi qismət
payı, bir kəramətdir. Bir də Adəm
övladının dünyaya gəlişi hər zaman əzizləri
üçün nə qədər yaddaqalan olubsa, həyatdan
gedişi isə onu sevənlər, doğmalar tərəfindən
uzun müddət bir o qədər unudulmayan, ağrısı,
acısı həmişə qövr edən bir yanğı
olub... Xatırlayıb
düşündükcə hər birimizin
yaddaşımızın bir küncündə ilişib qalan
bir neçə xatirə belə əlbəəl onları
yada salıb sərf-nəzər etməyə kifayət edər.
Bəlkə də yüzlərlə, minlərlə
insanın arasında daim özünü axtaran, ancaq
axtardığını da tapıb ona yetişə bilməyən,
elə bunun da ağrı-acısı ilə iç
dünyasında özü-özünü didib tökən,
dərdi-səri ilə yalqız, tənha qalmağa
çalışan, fəqət, gözlərinin gur
işığının arada söngüyüb özələməsini,
həm də heç də bunu gizlətməyib aşkarca bədirləyən,
çoxlarından ötrü yanmağa can atan insanlardan biri də
mənim indi xatırladığım bu xatirələrimin qəhrəmanı
şair – Allahverdi Məmmədli idi.
Dedin gətirmir
səninki...
Gətirmir,
qoy gətirməsin...
Yaz
yelpikli bu rüzgarın
Gətirdiyi
ətir bəsim...
Təmiz havası, saf suyu burada yaşayan, elə sakinləri
olduğu insanların da hərtərəfli daxili zənginliyinə
nüfuz, sirayət edən Lerikin füsunkar bir guşəsində,
Zuvandın yuxarı Amburdərə adlı bir kəndində
1947-ci ilin yayında, hələ qarşıdakı olacaqlardan
xəbərsiz, “Quşam yer adlı qəfəsdə,
Tanrı ilə nəfəs-nəfəsdə...” demək
üçün dünyaya Allahverdi adı ilə bir körpə
gəlmişdi.
“Elin bu baş-o başı olmaz”, deyiblər. Ancaq bir eldən,
eyni bir bölgədən olsaq da, çox gec görüb
tanımışdım Allahverdi Məmmədlini.
...Bir
payız günü Bakıdan iki şairin rayona qonaq gəldiyini
eşitdim. Yanıma dəvət etdim,
görüşdük. Onlardan biri çoxdan
tanıdığım gözəl şairimiz Camal Yusifzadə,
o biri isə o
gün ilk dəfə üzünü gördüyüm
Allahverdi Məmmədli idi. Açığını deyim ki,
adını eşitsəm də, o vaxta qədər bu dəyərli
şairin nə özü ilə, nə də
yaradıcılığı ilə hələ tanış deyildim.
Mərkəzdən gələn şairlərlə
işdən sonra qonaq evində yenidən bir də
görüşüb birlikdə şam elədik. Bax, o gün orada, gecədən
xeyli keçənədək davam edən söhbətimizdə
mən Allahverdinin şeirlərini o ki var dinlədim,
söz-söhbətindən zövq aldım, səmimiyyəti,
saflığına görə ona elə bu ilk
görüşümüzdən “quşum qondu”, yaxın, isti münasibətimiz,
dostluğumuz başladı.
Elə Allahverdi də ilk
tanışlığımızdan məni, necə deyərlər,
qəbul eləmişdi. Tez-tez “gərək mən sizi çoxdan
tanıyaydım”,– deyə elə hey təkrar
edirdi. Lakin nə yazıqlar olsun ki, Allahverdinin vaxtsız
ölümü onun ömrü ilə birgə bizim
dostluğumuzu da yarıda qoydu...
Sağlığındakı son kitabını –“Bizi
ayrılıq gözləyir”i elə o
görüşümüz zamanı, qonaq evində
üstünü yazıb mənə bağışladı.
Budur, indi
şairin şeir və poemaları toplanmış, “Dünya”
nəşriyyatı tərəfindən 1997-ci ildə
çapdan çıxmış o kitabı, bir də onunla
bağlı xatirələrimlə baş-başayam...
Allahverdi
Məmmədli bu kitabını belə bir müəllif
sözü ilə çap etdirmişdi: “Ürəyi qanad
taxıb sinəmə uçan bacım Rəziyyəyə
sonsuz sayqılarla...”
Bəri başdan, elə əvvəldən
burasını da deyim ki, onda hələ Allahverdidə xəstəliyin
izi-sorağı yox idi. Rəziyyə xanımın da təkcə bacı məhəbbəti
ilə deyil, doğma ana kimi gecəsini gündüzünə
qatıb xəstə şairin qulluğunda duracağına hələ
var idi...
Belə deyirlər ki, Qu quşu öz yaşamı
boyunca dilə gəlib nəğmə demir, səssiz-səmirsiz
yaşayıb, lal-dinməz ömür sürür. Ancaq... ancaq
bircə dəfə oxuyur, o da son nəfəsində... oxuyur və
öz quş ömrünü o nəğmə ilə də
başa vurur. Mənsə fikirləşirəm
ki, Qu quşu heç son nəfəsində də ötüb
nəğmə demir, sadəcə olaraq özü öz
ağısını çağırıb haray çəkir.
Və...
Allahverdi
də öz sonuncu kitabı ilə sanki illərlə
içində, qəlbində kök salan
ağrıları-acıları hayqırır, ruhunu silkələyib
öz “mənini” qıyya çəkir:
... Məni
ayrılıq gözləyir –
Gedim
görüm nə söz deyir...
Gedim,
Görüşüm,
Gəlim...
Bax, beləcə,
qıyya çəkib ancaq birdəfəlik də çıxıb getmir,
“qayıdım, gəlim”, ümidi ilə sözünü
deyir...Öz “avtoportretini” eyni adlı bir şeirində
şair belə təsvir edirdi.
Onun
çiyinləri asılqan idi,
Boynuna bənd olmuş əymə asılqan.
Köhnə
köynəyini, köhnə şərfini,
Köhnə pencəyini asmışdı ordan.
İçində
sınanla sınıb içində
Bağrının başına basardı dərdi.
Asılqan
çiynindən atıb sevinci,
Gətirib
yerinə asardı dərdi...
Görkəmli söz ustalarından söhbət
düşəndə çox vaxt “filankəs
düşündürən şairdir” ifadəsi genə-bol
işlədilir.
Allahverdi Məmmədli də həqiqətən oxucusunu
düşündürən, həm də
sızlada-sızlada, göyüm-göyüm göynədib
düşündürən bir şair idi. Oxuduqca
oxucusunu öz ruhu ilə həmsöhbət etməyi bacaran
şair idi. Şeirlərini oxuduqca üzünü
görməyənlərin, onu tanımayanların da nəzərində öz
portretini yaradırdı.
Qüdrəti
çatsa yan-yörəsindəkilərə də öz
ömür payından
illəri bağışlamağa hazır olan ipək
xasiyyətli, kimsənin bədxahı olmayan, pisliyini istəməyən
bir insan içindəki ağrıları oxucunun ürəyini çəkib aparan poetik bir dillə
misralara çevrilib necə də sənətkarlıqla ifadə
edir:
Kök
qırmağa köklənənlər,
Budaq-budaq
təklənənlər...
Kürəyimi
teyləyənlər,
Sinəm
var – namərd deyiləm!
Başqa
bir şeirində isə:
Söz
dedim, başına ip salmadı vaxt,
Üzü
mənə baxan, dağ olmadı vaxt!
Baxtımın
üzünə ağ olmadı vaxt
Hamı
“adam oldu” məndən savayı...
–deyə-deyə haray çəkirdi.
Sonra da:
–“Min ildi
dünyanı yandırır çölüm,
Min ildi
söndürə bilmirəm, Allah!
İçimdə “sellənən arxı”
heç kimin
Başından
əndərə bilmirəm, Allah!-
deyəcəkdi, yanıqlı misraları ilə ürəkləri
ağrıdacaqdı, bəzən də sətiraltı fikirləri
ilə çoxlarını düşüncələrə qərq
edəcəkdi. Axı, hər dəfə əlini
Allaha uzatmaqdan qorxub çəkinməzdi. Bəlkə bu
da ona Allahın verdiyi bir böyük istedadın təsirindən
doğurdu...
Doğulub boya-başa çatdığı yerlər,
yaşadığı mərkəz Bakı şəhəri –
Vətənin hər bir guşəsi ona əziz və
doğma idi.
“Çəkil
əfsanəsi” adlı bir şeirini Allahverdi belə
tamamlayırdı:
...Bu
çəkil Qaxlı,
Qazaxlı.
Muğanlı,
Şirvanlı çəkil,
Samuxlu,
Şabranlı çəkil,
Qubalı, Salyanlı çəkil.
(Allah,
indi bildim onu
Niyə belə qanım çəkir!)
Allahverdinin
anadan olduğu kənd də ötən əsrin 50-ci illərində
keçmiş SSRİ-in dövlət sərhədlərinin
“etibarlılığını” qorumaq adı altında
boşaldılıb bütün sakinləri öz dədə-baba
yurd-yuvalarından, dağdan arana
köçürülmüşdü. Sonralar insanların tədricən
qayıdıb öz yurd-yuvalarını
abadlaşdırdığı Yuxarı Anburdərəyə
hər yolum düşəndə, rüzgarın sərt
üzünün pozub yağmaladığı kalovları
qalmış köhnə yurd yerlərini görəndə
yadıma Allahverdi
də düşərdi. Axı
Allahverdi doğulduğu kənddən ayrılığın
hər bir anını həsrət yanğısı ilə
yaşayıb.
Yanımda olsaydı, elə hey istəyərdim ondan
soruşam ki, ay Allahverdi, bu kənddə nə qədər
yaşadın?
Bu kəndin
gözəl, təmiz havasından heç doyunca
ciyərlərinə çəkdinmi? Allahverdi də
yəqin ki, cavab vermədən mənalı-mənalı,
başını sinəsinə əymədən göy
üzünün özü kimi saf kənd havasını
içinə dolduraraq gülümsünərdi. Gözləri,
baxışları haradansa-hara tuşlanar, uzaqdan gələn bir ağ
atlıya baxırmış kimi əlini qara, sıx
qaşlarının üstünə qaldırıb, sanki mənim
sualımı eşitmirmiş kimi, “hələ bir hovur otur
görək, qulaq as gör mən
nə yazmışam” – deyə söz boxçasını
özünəməxsus səxavətlə ortaya
töküb:
Yolum hara
düşsə, əlimi açıb
Bu kəndin
adına güvənməyim var.
Məni
qovuranda həsrətin sacı
Üstümə
bu kəndin yağışı yağar...-
–məni
bu nisgilli sualımdan yayındırmağa
çalışardı...
Bəlkə
də gözlərində iki damla qəm yağışı
da lillənib duracaqdı... Yal-yamacında səkən
xınalı kəkliklərin səsindən səsinə
ovqat qatıb çiçəklərin ətrindən nəfəsinə
çəkərək hər addımda rastına
çıxan kol dibindən boylanan fağır, ürkək
dovşanların ovçu gülləsindən qaça bilməyən
canından öz canına bir həyəcan da qatacaqdı o
gün... “Kənd adamlarının ürəkdən
gələn salam-kalamından sarı çox darıxıram,
ay qardaş!” demək istəyəcəkdi, deməyəcəkdi
bəlkə də. “Eyni dərddaşıq
axı, sözə nə lüzum var ki bu arada”. Amma yox...Yenə
də sözlə ülfət bizi çəkəcəkdi
bir araya, bir süfrədə o ki var belə söz bərəkətindən
pay alan nemətlər yeyəcəkdik
onunla, Allah bilir...
Hər görüşümüzdə, hətta
ölüm yatağında olanda da Allahverdi Yuxarı Amburdərəyə
birgə gedəcəyimiz barədə istəyini dönə-dönə
dilə gətirirdi. Fəqət, amansız ölüm onun bəlkə də
saysız hesabsız neçə-neçə arzusu kimi bu istəyini də ürəyində
qoydu. Ancaq sonralar mən
Yuxarı Amburdərəyə yenə dəfələrlə
gedib gələsi oldum.
Hər dəfə
də bu axar-baxarlı kəndə yolum düşəndə Savalanla göz-gözə dayanan,
tikanlı məftillərin arxasında, kəhrizin
döşündə vadi boyu adda-budda gözə dəyən
evlərin arasındakı köhnə yurd yerlərinə,
yarı uçuq kalovlara baxdıqca çox sevdiyi, xəyallarında
yaşatdığı doğma kəndinə birlikdə getməyimizə
əli çatmayan, qismət olmayan dostumu yad edirəm.
Allahverdinin
doğulduğu, dünyaya göz açdığı o kənddə
nə qədər yaşadığını özü
yanımda olsaydı soruşardım, soruşardım ki;
–Dost, sən
bu kolovlardan hansının divarları arasında dünyaya gəlmisən,
bu yerlərin torpağı neçə müddət sənin
dabanlarını sığallayıb?!.
Soruşa
bilmədim ki, ay qardaş, “Sən harda doğulmusan?O şeirlərinin ilhamı hardan dolub sənin
qəlbinə?” Bəlkə də o kənd üçün hələ
də burnunun ucu göynəyir:
O kəndin
buludu boşalar-dolar,
çiçəyi çırtlayar çiçək
nənəmin.
Qələmə
arzular qələmim olar-
Daşların ovcunda cücərər dənim.
Şeirlərindən duyulur ki, şair kəndindən
uzaq düşsə də, ömrü boyu elə o kənddə
yaşamaq fikri, xəyalı ilə qol-boyun olub, şeirləri
ilə qanadlanıb uçubdu oralara.
Fəqət, illər keçdikcə, dönüb arxada
qoyub gəldiyimiz keçmişə boylandıqca kol dibində
boynubükük bənövşə sayağı yolumuzu
gözləyən balaca bir kənd evi də fikrimizdə-xəyalımızda
boy verib görünür. Həyətindəki
cığırları ot basmış, hətta
divarları belə göyərmiş, yarıuçuq bir kənd
evi. Daşına-divarına
anamızın həzin laylası hopduğundan burda hər
şey elə əziz və doğma gəlir ki adama...
Atamızın ağayana, təkəbbürlü səsi hələ
də qulaqlarımızda cingildəyir...Analı günlərini,
atalı günlərini bəlkə də belə
xatırlayırdı Allahverdi, əslində xatırlamır,
onları andığı hər günə ağı deyirdi
şeirinin dili ilə:Yaşadıqlarını, ürəyindən
keçənləri mücərrəd formadan çox uzaq,
öz istədiyi kimi, özünə tam arxayın, sanki “elə belə də
olmalıdır” fikri ilə misralara hopdururdu Allahverdi. Onun şeir misraları nə qədər də sadə
və axıcıdır. Elə bil bütün istədiklərimizdən
bir az da var o misralarda... Havadan, sudan, daşdan, dənizdən, hətta
ölümdən belə yazanda əli əsmir onun...
Allahverdini özünün dediyi kimi, “bəxti gətirməyən”
şair də hesab etmək olmaz. Hər bir şairin, elə
onun da istedadı şəksiz ki, minlərin həsəd
apardığı bəxtiydi. Hələ
BDU-nun Jurnalistika fakültəsinin 3-cü kursunda oxuyarkən Tələbə
Elmi Cəmiyyətin xətti ilə Allahverdi yeganə tələbə
olur ki, respublikamızdan Qazaxıstan Dövlət Universitetində
elmi məruzə ilə çıxış etmək
hüququ qazanır. Bu, əlbəttə
ki, Allahverdinin hələ gənc ikən necə bir biliyə,
savada, erudisiyaya malik olmasının göstəricisi idi.
O, “Məmməd Cəfərin publisistikasında ədəbi-bədii
tənqid” mövzusunda bir məruzə ilə
çıxış edib xüsusi diplomla
mükafatlanmışdı.
Dilimizin səs ahənginə uyğun ənənəvi
üslubda yazıb yaradan elə şairlərimiz də var ki,
indi dəbdə olan postmodernizm, hansısa izmlərdə
şeirlər yazır, yaradıcılığı da dəbə
uyğunlaşdırırlar. Həm də vəzn,
qafiyə, ölçü, dilimizin ahəng qanunlarına məhəl
qoymadan. Deyirlər ki, indi
yaradıcılıq azad, sərbəstdir. Axı, fikir plüralizmi mövcuddur. Mənsə düşünürəm ki,
yaradıcılıq elə həmişə azad olub da. Sözə sərhəd qoyulsa da, ancaq heç vaxt
zirehli sipər olmayıb axı.
Əgər
sözə sipər olsaydı, ona sərhəd qoyulduğu illərdə
qələmə alınan, hələ bundan sonra da neçə-neçə
nəsillərə xidmət edəcək əvəzsiz ədəbi nümunələr
yaranmazdı.
Azərbaycanda çap olunan bir çox qəzet və
jurnallarda ən kiçik vəzifədən başlayaraq ən
yuxarı vəzifələrə qədər yüksələn
Allahverdi Bakıdan uzaq bir bölgədə doğulsa da,
paytaxtda böyük bir ədəbi ortamda tanınıb
özünə yeni dostlar tapmışdı. Allahverdi o
dövr üçün çağdaş şeir
formasında yazırdı. Bir çox qapılarda sərt
üzlərlə rastlaşsa da, öz şeir dəsti-xəttini
dəyişmirdi və indiki bir çox gənclərin indi üz tutduğu ədəbi
formanı o hələ ədəbiyyata ötən əsrin
80-cı illərində gətirənlərdən biriydi.
Bax indi
çoxunun can atdığı üslubda şeirləri
Allahverdi qırx il əvvəl
yazırdı, həm də milli ahəngdə.
O təbiəti
də bir başqa vurğunluqla vəsf edirdi. Quşlardan,
çiçəklərdən heç kimin
yazmadığı bir tərzdə söz açır,
öz dili ilə onları danışdırır, onlara dil
verir, can verir və əlbəttə ki,
qarşılığında da onlardan ilham almağı
bacarırdı:
Gördüm,
Götürdüm.
Nənəmuçdan, arıdan,
kəpənəkdən, qırğıdan
Gördüm-götürdüm-
Üzünə
ağ oldum,
Üzüqoylu
Yer üzünün yanında,
Üzüqoylu
göy üzü!
Onun misralarındakı fəlsəfə və güc vəhdət
halında birləşir, şeirini məzmununu
dolğunlaşdırır. Əslində onun irili-xırdalı
hər bir şeirini tam, bütöv bir mənanı
özündə daşıyan bitkin bir əsər hesab etmək
olar.
Növbəti
bir şeirində şair öz ağrısı ilə
oxucusunu az qala göz yaşlarında
boğur.
Bir
içim gülüşçün içim gülləyib,
Di gəl,
neynim, nənəm,
qönçəm gülməyib.
Dedin
“ağlamaqdan heç kim ölməyib”-
Üzümə
üz tutub mən də ölmədim...
Sanki Allahverdi hər şeirini tamamladıqca onları bir
kənara qoyur, öz yazdıqlarına heç dönüb
baxmır, onlar sarıdan narahat olub özlüyündə
baxmaq ehtiyacı da hiss etmirdi özünə güvənərək
yazırdı.
Şeirlərindəki hər misranın
gücünə və qüdrətinə inanaraq onları qələmə
alırdı. Bəlkə də yazdıqlarını eləcə
qələmə alıb Allah ümidinə buraxır, bununla
da: “beləliklə gedin, mənim kimi özünüzü
doğrultmağa çalışın”, demək istəyir:
Məni
bülbül bilmə, gülmə,
Ağladıban gülmə, gülüm.
Nə
dibçəyim var, nə gülüm-
Nə dibçəyi gül edənəm.
Hər
bir şairin və yazıçının özünəməxsus,
bəlkə də özündən xəbərsiz təhtəlşüur
ən çox müraciət etdiyi, üz tutduğu daimi bir mövzu olur: dünya,
sevgi, ayrılıq, yağış, yol, nə bilim daha nələr...
Bütün yazılarında ancaq gülümsəyən
Günəş, bitməz səadət, maneəsiz sevgini tərənnüm
edən biri varmı!? İlk baxışdan sanki
içində bir qəribçilik yaşadan Allahverdi Məmmədli
üçün də belə bir mövzu da var idi ki, bu da qəm,
üzüntü, iztirab idi. Əlbəttə
ki, hər kəsi özü kimi heç tanıya bilməz.
Nəyin qəmi, nəyin iztirabıdırsa, Allahverdi belə
deyir:
Duz
yanındakı qənd kimi
Gözü gözlərdən nəm çəkir.
Ətini
qızmar şişə çək-
Yenə deməz ki, qəm çəkir.
Canı-cəsədi
daş dibçək,
Ürəyi tər gül ləçəyi.
Dinmir-elə
bilirsiniz
Nə dili var. Nə dilçəyi?!
Real bənzətmədir, bu təsvir öz dövrü
üçün çox yeni idi. Bir-birini təkrarlayan
bəzi şairlərdən fərqli idi Allahverdi. Bu fərqlilik də indi onu cismani yoxluğunda belə
unutdurmur.
Hələ
1984-cü ildə, “dünyanın yaxşı vaxtı”
dediyimiz bir zamanda Allahverdi sanki olacaqlardan xəbərdar kimi
yazırdı:
Bu necə
məmləkətdi,
Necə
ölkədi, Tanrım
“Azadlıq”-
xirtdəyimdə
Qanlı
ilgəkdi, Tanrım!
Bu sətirlər onun vətəndaşlıq cəsarətinin,
millilik hisslərinin bariz nümunəsidir.
Əslində sovetlər dövründə belə bir
şeir yazmaq, necə deyərlər, hər oğulun işi
deyildi, bax belə bir şeiri isə Allahverdi Əbdül
oğlu o vaxtlar yazmışdı. Hətta arxasınca da “Qışqırmaq istəyirəm,
Mənə səs vermir səsim, Dartır ilgəyi məhbəs,
Gedir gəlmir nəfəsim”, – deyə repressiyaya
uğramış və bəlkə də artıq repressiyadan
çıxmış bir fədai kimi xalqının, Vətəninin
ağrı-acısını dilə gətirirdi.
1992-ci ildə
şəhid soydaşlarımıza yazdığı bir
şeirdə isə ölümü poetik boyalarla rəngləyir,
Vətən yolunda ölən oğulların “al günəş
rəngində” ki ölümünü yaza-yaza bu rəngdəki “ölümlə
olumu” birləşdirirdi:
Ölüm
nə rəngdə olur-
Qara,
Qırmızı,
Sarı?!
Geyib
qanlı yollar
Yürüyür
bahadırlar-
Hansı ölümə sarı?
“Hər kəsin ürəyində bir çeşməsi
var”, deyirlər. Söz çeşməsi, fikir çeşməsi,
ümid çeşməsi və s. İnsan özü
yaradır o çeşməni və özü də o
çeşmədən dadaraq yaşayır, ömür
sürür.İçindəki çeşmələrdə
boğulub ölənlər, çeşmələri quruyanlar
da olur, min təəssüf! Allahverdi isə qəlbindəki
söz, ağrı çeşməsi ilə yeri gələndə
lap Tanrıdan ötrü də ağlayırdı:
Qalıb
bəndəsinin əlində naçar
Bir əlcə uşaqtək hıçqırır
Tanrı.
Süfrətək
yer üstə sərdiyi göyü
Görüb
ayaq altda qışqırır Tanrı...
Onun çox incə, zərif sevgi duyumu var idi və
sevgiyə möhtac olduğu qədər də ümidsiz idi
şair. Bu
ümidsizlik onun əl-qolunu bağlayır və o,
özünə qapanaraq hisslərini belə misralara
çevirirdi:
Gülü
qürbət eldə solan qəribin
Çiçəyi
çırtdayan həsrəti kimi
Sevəsən
məni sən!
Elə
sevəsən-
Balamın
canına and içib deyim:
“Anam da heç məni
sevməyib belə.”
Allahverdi
Məmmədlinin poeziyası yəqin ki, bundan sonrakı dövr və zamanlarda da təzə,
müasir olacaq.
Əslində onun özü üçün
ağlamağı “sair yalan”ı idi. O ağladıqca başqaları
üçün “gün ağlamağa”
çalışırdı. “Ürəyimdə açan
çiçək”, “Haçandır
görüşmürük”, “Bizi ayrılıq gözləyir”
şeirləri və poemaları, “Mərdlərə
körpü oldum” povest-şəhadətnamə
kitablarının müəllifi olan Allahverdinin əsərləri
rus, ukrayna, moldav, tuva, bolqar, türk və başqa dillərə
də tərcümə edilib. Onun öz
oxunaqlığını, təravətini saxlayan əsərləri
hələ də bizləri özünə cəlb etməkdədir.
Neçə-neçə gəncin titrək
addımlar atdığı bir vaxtda əlindən tutaraq ədəbiyyatın
çalpaşıq yollarında onlara arxa olur, kömək
edir. Belə şairlər əlbəttə
ki, cismani yoxluqlarında belə yaşamaq qüdrətinə
malik olurlar. Onlar ən azından xeyirxah əməllərinin
işığında hər zaman xatırlanır və
anılırlar.
Gözəl şair, publisist, sadə bir insan olmuş
Allahverdi Məmmədli hər görüşdüyü və
münasibətdə olduğu istər yaradıcı, istərsə
də qeyri-yaradıcı insanlarda güclü təsir
buraxmağı bacarıb. Çöhrəsindəki
məsumluqdan doğan sadəliyini itirmədən
yaşayıb, yaradıb, üzdə olan bir çoxlarından
daha layiqli işlər görsə də, heç vaxt
özünü gözə dürtmədən həyatını
haysız-küysüz başa vurmağı özünə
şərəf bilib.
Allahverdinin
oğlanları ataları kimi söz, sənət adamı
olmasalar da, elə o kişinin adına layiq
vətəndaş, Vətən övladlarıdırlar. Ləyaqətli oğullar əslində həm də
atalarının yarımçıq ömrünün
ardını, davamını yaşayırlar.
Belə hesab etsək, balalarının bu dünyada
varlıqları da Allahverdini sevənlərə indi bir təsəllidir. Bir də ki, 2 iyun 2000-ci ildə bu sətirlərin
müəllifinin imzası ilə Allahverdi Məmmədlinin
xatirəsinin əbədiləşdirilməsi, Lerik qəsəbəsində
(indiki Lerik şəhərində) küçələrdən
birinə şairin adının verilməsi barədə bir sərəncam
qəbul edildi. Əlbəttə, indi Allahverdi müəllimin
bitkin ədəbi yaradıcılığı, hər cür
qeyri səmimilikdən uzaq, elə
yaradıcılığı qədər də dolğun
şəxsiyyəti haqqında düşünəndə
dağlar diyarında abad bir küçənin şairin
adını daşıması da hələ ki onun
özünə, yaradıcılığına tanış olanlara bir təsəlliyə
çevrilir.
Allahverdi
Məmmədli hələ keçən əsrin 80-cı ilərində
yazdığı “Qəfil ölsəm” şerində deyirdi:
Qara
torpaqlarda gömülüncə,
Qara-qara qarışqalara yem olunca.
Qara
torpaqlara gömülüb-
Qara-qara
qarışqalara yem olub
Ölüncə
Bağlamayın gözümü.
Ağ
yaylıqlar-
Qara
ayrılıqlarla
Örtməyin üzümü.
Qoyun
doyunca baxım
Sizə
Bu vida
günü –
Baxım
gün uzunu...
Tale qisməti belə gətirdi ki, Allahverdi qəfil
ölmədi.
Sağalmaz bir dərdə düçar olub bir ara
yataq dustağı oldu.
Onun xəstəliyini qələm dostumuz, nəcib və
kübar bir qadın, təəssübkeş, dostcanlı, qədirbilən
bir xanımdan, cənub bölgəsinin sənət dərgisi
olan “Söz”ün təsiçisi və baş redaktoru Sevda
Əlibəylidən eşitdim.
On beş il bundan qabaq, 1999-cu ilin bir erkən
payız günü Sevda xanım mənə zəng vurub:
– Xəbəriniz
var, – dedi, – şair Allahverdi xəstədir. Burada
Lənkəranda yaşayan bacısı Rəziyyə
xanımgildə yatır.
Söz-söhbətindən bilirdim ki, şair dostum erkən
yaşlarda yetim qalıb. Böyük bacısı Rəziyyə
xanım istəkli qardaşına atalıq, analıq edib.
Onu böyüdüb, boya-başa
çatdırıb.
Doğurdan
da, həyatın qəribəlikləri çox imiş... Taleyin işinə bax ki, indi sağalmaz dərdə
düçar olduğu, xəstə yatdığı vaxtlarda
da bacısı cani-dillə sevimli qardaşının
qulluğunda durmuşdu. Qardaşı ilə
birgə amansız xəstəliyə qarşı mübarizə
aparırdı.
Vaxtaşırı Lerikdən Lənkərana enir, xəstəyə
baş çəkirdim. Sağalıb ayağa durması
üçün dostlarla birgə mən də əlimdən gələni
əsirgəmirdim.
Vəziyyəti ağır, əlacsız olsa da,
Allahverdi nikbin idi. Həyat eşqi o qədər güclü idi ki, xəstəliyinə
qalib gəlib sağalacağına inanır, hər dəfə
mənə yataqda yazdığı təzə bir şerini
oxuyur, “qoy bir bu yorğan-döşəkdən durum, Zuvanda,
Ambuldərəyə sizinlə gedəcəyəm”, deyirdi.
Lakin nə
yazıqlar ki, o yurd yerini mənimlə birgə gəzib dolaşmaq ona qismət
olmadı.
Xəstəliyi uzun sürmədi. 1999-cu ilin dekabr
ayının 18-də Allahverdi bu dünya ilə
vidalaşıb səssiz-səmirsiz gözlərini yumdu...
Bu da həyatın digər bir qəribəliyi ki,
yetmiş yaşının tamamını Allahverdinin evində
keçirən Rəziyyə bacısı da elə qəflətən
mərhum qardaşının evində dünyasını dəyişdi.
Bunlar da
dünyadan vaxtsız getmiş – neçə-neçə
söz adamı kimi sağlıqlarında öz layiqli qiymətini
almamış unudulmaz, köhnəlməyəcək köhnə
dostum Allahverdi Məmmədlinin misralarıdı:
Bir kənd
qəbiristanı var-
Ev-eşiyim ordadı.
Ərşə
çəkilmiş yuxum,
Gül beşiyim ordadı.
O “Gül
beşiyində” rahat uyu, dostum! İndi bundan artıq sənə
nə arzulayım?!.
Yanvar, 2014-cü il
Şabran
Novruz Nəcəfoğlu
525-ci qəzet.-
2014.- 25 yanvar.- S.16;28.