M.Ə.Rəsulzadənin tədqiqatçılara
məlum olmayan iki əsəri
"İstanbul səyahəti həqqində
Rəsulzadə Məhəmməd Əmin bəyin
konfransı"
M.Ə.Rəsulzadə –
130
Bu barədə
ilk dəfə
Məlumdur
ki, 1918-ci il iyunun II yarısında
M.Ə.Rəsulzadənin başçılıq etdiyi
nümayəndə heyəti erməni və gürcü
nümayəndələri ilə birgə konfransda iştirak
etmək üçün İstanbula getmişdir. Konfransın baş tutmamasına rəğmən
M.Ə.Rəsulzadə və nümayəndə heyəti Azərbaycan
həqiqətlərini Türkiyə ictimaiyyətinə, rəsmi
dairələrinə şərh və izah etmək
üçün çox geniş fəaliyyət göstərmişlər.
Hətta 1918-ci il iyulun 3-də vəfat
etmiş Osmanlı sultanı V Mehmedin dəfn və iyulun 4-də
Sultan VI Mehmedin taxta oturması mərasimlərində
iştirak etmişdilər. Sentyabrın 6-da
M.Ə.Rəsulzadə və onun yoldaşları VI Mehmed tərəfindən
qəbul edilmişdi. Azərbaycan və
Qafqazdakı vəziyyət Sultana izah edildikdən sonra Sultan
bildirmişdir ki, Azərbaycana lazım olan bütün
yardımlar ediləcəkdir. M.Ə.Rəsulzadə
özü bu barədə geniş və hərtərəfli
məlumat vermişdir.
Bu dövrdə İstanbul mətbuatında M.Ə.Rəsulzadə
ilə bir sıra müsahibələr də dərc
olunmuşdur.
Məsələn, İstanbulda nəşr olunan “Yeni məcmuə”nin 25 iyul tarixli 54-cü nömrəsində
“Milli məsələlər” rubrikası ilə onun müxbir
Halim Sabit bəyin suallarına verdiyi cavablar dərc
olunmuşdur. Bu vaxta qədər bu müsahibə
tədqiqatçıların nəzər diqqətindən kənarda
qalmışdır. Bakıya
qayıtdıqdan sonra isə Məhəmməd Əmin bəy
İstanbul səyahəti ilə bağlı geniş bir
konfrans təşkil etmişdi. O, Rusiyada, İranda,
Türkiyədə və Qafqazda bilavasitə şahidi
olduğu və ümumiyyətlə, Avropada cərəyan edən
hadisələri öz milli təfəkkürünə
uyğun şərh etmişdi. Qeyd edim ki,
M.Ə.Rəsulzadənin həmin konfransdakı
çıxışı “Azərbaycan” qəzetinin 3 nömrəsində
(17, 20 və 22 noyabr tarixli 42, 45 və 47-ci nömrələr)
“İstanbul səyahəti haqqında Rəsulzadə Məhəmməd
Əmin bəyin konfransı” sərlövhəsi ilə dərc
olunmuşdur. Bu yazıların əhəmiyyətini
nəzərə alaraq onları “525-ci qəzet”in oxucularına
təqdim edirəm.
Cümə
günü 15 təşrini-sanidə (noyabrda) Türk
ocağı salonunda sevgili natiqimiz Məhəmməd Əmin bəy
bir konfrans verdi. Natiq cənabları
səhnəyə çıxar-çıxmaz alqışlar
ilə qarşılandı.
Konfrans təxminən
öylə başlandı:
– Əfəndilər!
Heç şübhəsiz ki, imdiki zamanda bütün cəmaətimizin
nəzəri, huş və guşi və həp
əfkarı bir şeyə mərcudur (yönəlmişdir).
Üsuli-siyasəyyə hamımızı
işğal ediyor.
İstanbulda Aləmi-İslamın mərkəzində
bulunduğumuz sırada gördüklərimiz şeylər,
aldığımız təəssürat və xatirat ilə
sizi aşina edəcəgiz. Nə
üçün Türkiyə müharibəyə girdi?
Nə üçün öylə bir surətdə
hərbdən çıxıyor? Türkiyədə
əhval və yeni cərəyanlar nasıldır? Azərbaycan həqqində nə
düşünürlər? Və əhvali-hazirə
nə kibi bir mövqe işğal edəcəgi xüsusunda
sizə söyləmək istiyoruz.
Hərbi-ümumi başlandığı sırada
Türkiyənin vəziyyət pək ağır idi. Bu zaman
Türkiyə Balkan müharibəsindən yeni
çıxmış – həm də məğlub olaraq
çıxmış idi. Burada o
böyük Şərq məsələsi Türkiyə məhafilini
(ictimaiyyətini) mütərəddid bir halda
buraxmışdı. Türkiyə hərbə
girsəmi çox qazanar, yaxud bitərəf dursa? Bu məsələ hamını
düşündürüyordu. Türkiyə
müharibəyə girdigi vəqt Rusiya bu gün
gördügümüz yorğun, məğlub,
dağınıq Rusiya degildi. O zaman Rusiyada qüvvətli
bir çarlıq (çarizm) var idi ki, bunun da məqsədi,
çalışdığı daima Aləmi-İslamı,
böyük türklügi əzməklə gələn bir
hökumət idi. Türküstan, Tatarıstan, Qafqasiya və
başqa türk irqi ilə məskun yerlərin nə kibi bir
istibdad altında olduğu hamıya aşikardır. O günlər
Türkiyə müharibəyə atılmazsa idi icbarən
boğazlar açıq olacağı mühəqqəqdi. Öylə olduqda İngiltərə Rusiyaya silah
daşımaqla, ərzaq dəfinəsi olan Rusiya da buğda və
arpa ilə İngiltərəyi təchiz edəcək və
yekdigərinə olduqca kömək edəcək idi. O
zaman Rusiya Almaniyayı Şərqi Prussiyadan
sıxışdırdığı kibi get-gedə iləriləyəcək
idi. Və Rusiyada böylə təzəlzülə
(sarsıntıya), böylə inqilaba düçar olmaz və
işlərin sonunda müharibədən qalib olaraq
çıxacaqdı.
Bunu Türkiyə hərbə soxulmadan görüyorduq. Etilaf Dövlətləri
zaman-zaman müvəffəqiyyətlərə nail oluyordu.
Türkiyə bitərəf də qalamıyacaqdı. Çünki
qəhhar dövlətlərin hankisi düşərsə
türk topraqlarını ayaqlıyacaqdı. Bu aləmşümul müharibədə bitərəf
qalmaq imkanı yox idi. Nitəkim yunan,
İran istənildigi kibi müharib dövlətlərin keyfinə
tabe oldu, hüdudu onlar üçün tamamən
açıq buraxıldı. Nəticədə
bir faidə çıxmadı. Odur ki, Türkiyə də
öylə vəziyyətə məruz ola
idi, olsun ki, Türkiyə istər-istəməz övzai-zamanə
və siyasiyyəti tədqiq etdikdən sonra müharibəyə
girdi. Girməsinə də səbəb
Rusiyanın etilaf zümrəsində olduğundan dolayı məlum
ki, Türkiyə də bu zümrəyə qarışıb
getməli idi. Türkiyə hərbə
girməzsə idi, o zaman qaliblər həpsini başında “Cəmiyyəti-Əqvam”
şüarı ilə bu gün meydana çıxmış
Vilson degil, istibdad heykəli-mücəssəmi olan Nikolay
duracaqdı. O zaman gərək islamiyyət, gərək
türklük nəşvü-nüması ümidləri
büsbütün sönəcək və cahanda bu qədər
qan tökmə nəticəsində yenə zülm və
istibdad paydar olacaqdı.
Türkiyənin bu müharibədə iştirak etməgə
olduqca həqqi var idi. Buna biz hökm edəriz. Zənn ediyoruz ki, atidə bitərəf müvərrixlər
(tarixçilər) Türkiyənin bu müharibəyə girməsindən
qələm yürüdür isə böylə hökm
xaricində bir hökm vermiyəcəklər.
Türklər üçün bu cahan müharibəsi
bir çox siyasi və ictimai məsələləri həll
edəcək və qəti bir cavab verəcək müharibədir.
Bu müharibədə fədakarlıqların yüksəkligi
gərək miqdarca, gərək ülviyyətcə təsəvvürat
xaricindədir.
Hələ Çanaqqala müharibəsində
4 yüz minə qərib qurban verən türklər qazanc
götürdülər degil, kəndi həyatlarını
müdafiəyə qadir olduqlarını isbat etmişlər.
Artıq göstərdilər ki, həqiqətən
onlar Vətən yolunda lazım gələrsə ölə
bilərlər. Düşmənlər nə qədər
insafsız olsalar da böylə bir cihadi-kəbir yapan
ruhi-ülviyyətinin qarşısında əgilmiyə bilməz!
Bu müharibədə türklər bir şey daha isbat
etmişlər ki, türk əskərinin vəqtində
qarını doyurulsa, əlbəsəsi verilsə, bilməmum
ehtiyacı ödənsə bu əskər öylə
bükülməz bir qol təşkil edərsə, heç
bir kimsə o qolu bükə bilməz. Nasıl ki, kəlibillah mərkəzə
yaxın olduğundan, zaman-zaman silahı, aşı, suyu gəldigindən
türk ordusu öylə bir müdhiş bir qol oldu ki, ingilis,
firəng və digərləri kibi qüvvətli düşmən
zərbələri bunları qaytarmağa müvəffəq
olamadığı kibi, Türkiyə də onlar
qarşısında məğlub olmadı.
Halbuki Rusiyada və digər Avropa dövlətlərində
olan miqdarda Türkiyədə vəsait yoxdur. Dəhşətli
dəniz toplarına qarşı çox zaman fəqət
köks gərmişlər və zirehliləri
batırmışlar.
Böylə bir millət heç bir vəqt həqqi-həyatdan
məhrum ediləməz. Türkiyədə şu müharibədən
sonra hər kəsin Çanaqqala müharibələrinin mənzərələrindən
söylər, mədhiyyələr ilə mütəhəssis
olur. Hər kəs bu müharibədə
bir adamını qeyb etmiş, qardaşımı,
özümü, pədərimi, burada iştirak etmiş hər
kəs sənə bu müharibədən mənqəbələr
(təriflər) nəql edər, onun əhəmiyyətindən,
ülviyyətindən bəhslər açar. Bu müharibədə alaylar nasıl yekdigərilə
rəqabət etdigini hər kəs burada şəhid olmaq
üçün əmr bəkləmədən hərbə
soxulduğunu söyləyəcəkdir.
lll
Mərkəzi-islama gəldikdə oradakı ənənatı,
o gözəlligi, o məhasını (əzəmətini)
tamamilə dərk etmiş olursunuz. Tamamilə bunları görər-görməz
hiss edəcəksiniz ki, islam nöqteyi-nəzərində
İstanbul bədayei içində yeni bir həyat doğuyor.
O vəqt anlarsınız ki, nə yolda və nə
üçün bu qədər fədakarlıqlar olur,
xarüqələr göstəriliyor. O zaman etiraf edərsiniz
ki, yeni doğmaqda olan həyat uğrunda həqiqətən fədakarlıq
etmək türklər üçün lazımdır.
Məəttəssüf Türkiyədə degil, bəlkə
Aləmi-İslamın həpsində ictimaiyyət Avropadakı
kibi olmayıb fəlc bir halda qalmışdır.
Avropanın bütün ictimaiyyəti xəlqinə də
xəlq üçün doğuyor.
Ədəbiyyat ümum heyətilə xəlq ruhilə,
xəlq əfkarilə ümumiyyət naminə yaşıyor. Bizlərdə isə
böylə degil, ədəbiyyatın əsaslarını xəlqin
malı etmək istəmədik. Ayrı-ayrı kimsələr pək alimdir, pək
müxbirdir. Fəqət onu bir araya gəlsə
onlarda bir ümumiyyət, bir həyat olmaz. Qiymətli bir
həyati-ictimai islam məmləkətlərinin
heç birində yoxdur. Bunun ən doğru
şəklini İranda görərsiniz. Küçələr
bir zibil yatağı, hər tərəfə baxılsa bir
xarabazar, bazardakı satıcılar əlinə zir-zibili
qarşısındakı çaya atar, suyunu öylə bir
hala gətirər ki, baxmaq istəməzsən. Haman bu
ümumiyyət halını qiymətsiz edən, alçaldan
cənabın həyat qapısından içəri girdikdə
evində bir cənnət olduğuna şaşıracaqsan, bu
nədir! Onun xüsusiyyəti
üçündür.
Bundan bəllidir ki, burada insanlar ayrı-ayrı yaşar,
fəqət xüsusi həyatından ləzzət aparar.
Ədəbiyyat da öylədir. Şeirlərimiz hər
bir şairin öz zövqünə mütabiq olmuş,
olsa-olsa ətrafındakı bir takım əhbabı
(dostları), rüfəqası onu anlar, yaratdığı bədiələr,
gözəlliklər fəqət onun kəndisi
üçün imiş zənn edər, xəlq
üçün yaramaz.
Qərbdə isə böylə degil. Orada
bütün ədiblər, şairlər xəlq dərinliginə
atılıb onun içərisində duyduğu təəssürata,
gördügü həyata həp yazdığını
uydurar. Olduqca həyati-ictimaiyyə həyati-münfəridəyə
tərcih verilər.
Qərbdə bugünki tərəqqi ilə bizdəki bu
inhitat (tənəzzül) bu iki aləmin miyanında olan fərqi
nəticəsindəndir.
Şərqdə bir zaman yüksək bir mədəniyyət
var imiş. Lakin o da xas olub gündən-günə zəifə
izmihalə uğradı.
Avropada isə ümumə mal olan mədəniyyəti-ammə
(xalq) sayəsində özünə tərəqqi
yollarını aradan buldu və bu gün də ondakı qələbə
ilə bizdəki məğlubiyyət həp bundan
dolayıdır.
İştə bunu da türklər ep iyi anlamış və
bu yolda get-gedə tərəqqi etməkdədirlər. Bu yolda ədəbiyyat
Türkiyədə gözəl bir mövqe tutuyor. Yeni türk ədəbiyyatı fəqət xəlqin
qalın təbəqəsinə enir və yazılanların həpsi
xəlq üçün yazılır. Türklər
ədəbiyyat yolunda çox çalışdılar.
Bu vəqtədək onlarda bir çox tərcümələr
olmuş, Qərb ruhunda kitablar yazılmış idi. Fəqət Qərbdən alınmış şəklin
eynən qəbul edilməsi yanlış olduğu artıq bəllidir.
Çünki iqlimdən iqlimin fərqli
vardır. Hər yerdə bir xüsusiyyət
bir də ümumiyyət olar. Sənət,
elm, fənn ümumidir. Dil, din, ənənat,
ruh başqa-başqadır. Bunların hər
birini qəbul etdikdə millətin ruhunu, xüsusiyyətini nəzərə
almaq lazımdır.
İşbu belə də Türkiyədə olmuş
idi. Türklər
bu vəqtədək London səyahətindən, Parisdən,
Hinddən və digər yerlərdən əhəmiyyətsiz
şeylərdən belə bəhs edib bircə Anadolunu bu
gün bütün xarüqələr, bütün rəşadətlər
yaradıcısı, həp İstanbulu və başqa yerləri
ərzaq ilə təchiz edən Anadolunu unutmuşlar idi. Məktəblər tamamən İstanbulda, həyati-ictimaiyyə
nümunələri İstanbulda, türklərin nəsi varsa
İstanbulda idi. Anadolunun məktəbi yox,
sənaəti yox, bəlkə belə həyatı da yox kibi
idi.
Şimdi isə öylə degildir. Yeni cərəyan
Anadolu xəlqi ruhundan, həyatından, ehtiyacından
yazıyor, dərdinə ağlıyor.
Bu da siyasətə təsir ediyor. Türk məhafili
də buna diqqət etməgə başlıyor.
Əbdülhəmid zamanı İttihad və Tərəqqi
firqəsi düşünürdü ki, hürriyyət olsa, hər
millət kəndisini unudar. Hamısı qardaş
kibi yaşamağa ibrazi-qeyrət edər. Böylə
bir düşüncəni həyatə də, siyasətə
də tətbiq etdilər. Fəqət məşrutiyyət
zamanı gəldi. Kimsə kəndisini
unutmadı. Arnaudlar, ermənilər, ərəblər,
hər kəs kəndisini düşündü. Unudulmuş bircə türklər
qaldığını artıq gördülər.
Bir türk mütəfəkkiri söylüyor ki, – bən
türklügümü fəqət hər millətin
Türkiyədə kəndisi üçün
çalışdığı zaman duydum.
Türklər də ümumən böylə bir fikrə
gəlmiş idi. Ona binaən türklərin siyasəti
böyük bir təbəddülatə uğrayıb hər
şeydə milliyyət iləri sürülmüşdür.
Lakin burada da bir qədər yanlışlıq,
bir qədər ifrat edilibdir. Məlumdur ki,
hər kəs öz millətini istədigi kibi digərini istəməz.
Hər kəsdə bir milliyyət fikri müqəddəs
tutuluyor. Lakin bir fikrin müqəddəs
olduğu kafi degil, o fikir namüqəddəs yollar ilə
yürüdülsə fikir də namüqəddəs
olacağı bəlli. Məsələn,
bolşevizm əqidəsinin müqəddəs olduğunu kimsə
inkar etməz. Fəqət bolşeviklərin
apardığı siyasət, tutduğu yol namüqəddəs
olduğundan bu gözəl məsləki nə kibi şəklə
saldığını gördünüz. Aləmi kəndilərindən mütənəffir
etməklə həpsini bolşevizmədən
ürkütdülər.
İştə bu müqəddəs “milliyyət” fikrində
türklər də bir çox ifratə uyduqlarından
dolayı bir çox yerlərdə məmurlar digər millətlərə
qarşı “milliyyət”dən suyi-istifadə etdilər. Ümuri-idarələrdə
əxlaqsızlıqlar vücudə gəldi. Böylə suyi-istemal müharibədən fürsəti
qənimət bilən və bundan dolayı üsyan
qaldıran ermənilər həqqində rəva
görüldü. Lakin üsyan bir ermənilər
miyanında vaqe olmuyor. Ərəbistanda
asilər olur. Türk ordusu çəkildigi
yerlərin həpsində qiyam başlanır. Muxtariyyət iddiasına qalkışıyorlar.
Böylə ki ümumiyyət üzrə
Türkiyənin daxilində rahatlıq pozulmuş oluyor.
Bundan maəda türk dörd il degil, səkkiz
il, bəlkə də bir az fəzlədir ki, müharibə
ediyor idi.
Dörd illik müharibədə Avstriya
parçalanmağa başlamış, Almaniyada isə böylə
bir inqilab qopduğunu görüyorsunuz. Artıq bu
kibi hər bir cəhəti qüvvətli dövlətlər
böylə taqətfərsa müharibənin təzyiqindən
bu halə gəldi, ondan maəda müttəfiqlərin yekdigərindən
əli də üzüldü. Türkiyə
də mütarikəyə məcbur oldu.
lll
Hərbi-ümumi zatən Almaniya ilə İngiltərənin
arasında olan müharibədən ədd edilməlidir. İki
müharib zümrələrin əvvəldə birinin
başında alman, digərinin İngiltərə durduğu bədihidir.
Burada iki mədəniyyət mübarizə
ediyordu. Alman sənaət və ticarəti İngiltərə
ticarətinə rəqabət etdigi və hər iki mədəniyyətin
özü üçün bu bir ərsə aramasilə
istehsalatına da satış meydanı bulmaq üçün
can atdıqlarından dolayı bu iki millətin faidələri
müğayir olurdu.
Almanlar gənc bir millət və olduqca mütəşəbbüs
xəlqdir. Onların güvəndikləri zor və qüvvələridi
və qüvvətli olduqlarını bütün cahana
anlatdılar. İnsafla deyilər isə bu
onlar üçün məğlubiyyət degildi, bu onların
siyasətinin bərhəm olması idi.
İngilislərin dənizlərə təsahübi bir tərəfdən
və yürütdükləri siyasəti, millətlər ilə
rəftarı tamamilə başqa bir tərzdə idi. Almanlar
bütün müvəffəqiyyətlərini fəqət
yumruq qüvvətlərində görüyor, vəqt
uzandıqca İngiltərəyə müavinət ediyordu.
Müharibənin başında daha zorlu, daha dəhşətli
almanın get-gedə yekdigərini təqib edən xətalara
uğruyordu. Həp millətləri və ən
axırda Amerika kibi müəzzəm bir milləti də
öz dəmir yumruğuna qarşı qaldırdı. Amerika hərbə girdikdən sonra Almaniyanın
işi fənalaşmağa başlıyor. Almaniya onun müharib bir dövlət
olmadığını onun üçün və Avropaya
lazımi miqdarda əskəri qüvvə çıxarmaz zənn
ediyor idi. Bunlar həp yanlış oldu.
Almanlar təsəvvüratlarında xətalı siyasətlərində
də əsla nəzakət bilməz olduqlarıyçun dost
və düşmənlərini özlərindən
incitmişlərdi. Türklərə
qarşı yürütdügü siyasətdən dolayı
hətta türk məhafilində də nifrət qazanmağa
başlamış idi. Qafqasiya məsələsində
Almaniyanın siyasət yaramazlığı meydana
çıxdı.
Onun
Estlandiya, Turliyandiya, Yiflıyanda və işğal etdigi
başqa məmləkətlərdə yapdığı hərəkəti
eynilə türklər də Qafqasiyada öz irqləri
üçün yapmaq istərlərdi. Lakin
burası Almaniyanın keyfinə müğayir gəliyordu.
Hətta Azərbaycanın kəndisinə ittixaz
etdigi paytaxtını gizlicə bolşeviklərə vermək
istədi.
İləridə ərz etdik ki, Türkiyənin hərbə
girməkdən məqsədi Rusiya çarizmini sərnigün
etmək idi.
İştə türk bu məqsədə nail olmuşdu. Ona binaən də sülhü əvvəlcə
yapmaq lazım idi. Çünki Türkiyə
üçün artıq məqsədi hərb qalmış
idi. Bu da hasil olduğu zamanlarda sülh əqd
edilsə idi. Qazanc çox olurdu. Bu babda İttihad və Tərəqqi ricali-dövləti
millət tərəfindən tənqid edilməkdədir.
Bilməm istənildigi vəqt hərbdən
çıxmaq səhl idimi? Buna da vəsait
mümkün idi. Ya yox məsələsi məchuldur.
Fəqət hər nədənsə türklər ilə
müttəfiqlərinin arası açılmış idi.
Bunu da təsviyə üçün Tələt
Paşa Berlinə əzimət etdi. Oradan da döndügi
kibi sülhə girişmək tərəfdarı olduğunu
göstərdi. Məlum oluyor ki, yolda
Avstriyanın və Bolqariyanın əhvalını Tələt
Paşa ep iyi tədqiq etmiş imiş.
Bu zamanda idi ki, Bolqariyada qarqaşalıq başladı, əskər
dönüklük göstərdi. Düşmənlər
Bolqariyayı sıxışdırmağa başladı.
O da bütün cəbhəxanasını anbarlara qoyur, onu da
müttəfiqlər kontrolu altına veriyor. Böyləliklə,
Türkiyənin Mərkəzi Dövlətlər ilə
münasibatı qət oluyor. Digər tərəfdən
də Avstriyanın da halı bərhəm oluyor, xəbərləri
gəliyordu. Şu sırada idi ki,
Almaniyanın özündə də daxili hərəkətlər
çıxdı. Artıq Almaniya da kəndi
zəifini və müvəffəqiyyətsizlikligini etiraf etməliydi.
Zatən böylə müvəffəqiyyətsizlik
bu gündən degil, ta almanların Paris üzərinə
hücum etdikləri zaman arxalarına baxmadan pək məğruranə
Fransa paytaxtına zərbə endirməgə
çalışdığı zaman meşəyə gizlənmiş
fransız ordusunun onları yardığı gündən
başlanmış idi.
Bu yarışdan başlayaraq gündən-günə
ricət davam ediyor. Nəticədə bugünki hal meydana gəliyor.
Nəhayət, Almaniyanın özündə hökuməti
sıxışdırmağa başlıyorlar. Üsuli-idarənin
dəgişməsi, hökumət məmurlarının məsul
olması məsailindən mübərra qalmış Almaniyada
parlamentarizm başlıyor. Az bir
zamanda millət özü öz idarəsinin başında
müntəxəb kişilər qoymaq arzusuna
düşüyor. Almaniya halı Türkiyəyə
də təsiri-nüfuz ediyor. Türkiyə
də daxili təşkilatı yolunda olmadığından
onları müntəzəm etmək üçün
çalışıyordu. Bu zamanda idi ki,
burada da hökumət böhranı başladı. İstefa vermiş hökumət əvəzinə
yeni bir hökumət gəldi.
Ta Tələt Paşa kabinəsi getməmiş Avstriya hökuməti münfəridən müttəfiqlərə sülh təklifini etmişdi. Hətta fransızlar da öz müvəffəqiyyətlərini bildiklərinə “Klemanso bu notanın cavabını keçmiş nitqində vermişdir” demişlər. Avstriyanın bu müraciəti etinasız qalmışdı. Ondan sonra Vilsonun nitqləri əsnasında sülh şəraiti həqqində anlatdığı 14 maddəyi almanlar da təsvib edib müttəfiqən tərəfi-müqabilə mütarikə təklif etmişlər idi. Bu maddələrin 13-cüsündən böylə seziliyor ki, türklər məskun olan yerlərdə tam hakimiyyət onların, türklərdən qeyri olan millətlər ayrı hökumət quracaqlar.
Bunun üzərinə Vilson nitqində 4 maddədən ibarət bir şey də əlavə ediyor ki, heç bir millət üçün bir dövlət təbəəligindən çıxıb digərinə keçmək olmaz.
Alman və Avstriyanın müraciətinə Vilson cavab verməyib sonra anlatdı ki, Almaniyada imperator olduqca mütarikə olmayacaqdır. Onun üçün Qeysər təxtdən əl çəkdi. Vəliəhd də qəbul etmədi.
Baxıyorsunuz ki, hər yerdə hökumət böhranı sühulət kəsb edərsə Türkiyədə nədən isə bir az çətinlik ilə oluyor. Burada bir də parlaman böhranı oldu. Səbəbi də o idi ki, parlamanda külliyyətli bir firqə təşəkkül ediyor, bunun bir müxalif firqəsi yoxdur. Onun üçün də İttihad və Tərəqqi firqəsi şübhələndi, tez bir zamanda “Hürriyyətpərvəran” firqəsi meydana gəldi. Hamısı buna bəyani-etimad etdi. Ümumi sülh müzakiratını təklif etmək mümkün degildi. Almaniya ilə müttəfiqlər arasında israr ediliyor. Türkiyə ilə də Almaniyanın əlaqəsi kəsilmiş idi.
Yeni parlamanda proqramı başında bütün dağınıq ordunu toplamaq Qafqasiyayı boşaltmaq, almanların Türkiyədən getməsi, siyasi cinayətkarların, sürgünlərin vətənə ovdəti müsaidəsi və bir çox böylə maddə qəbul etdigi kibi boğazların şimdilik müttəfiqlər dövlətlər və Amerikanın təhti-işğalında qalmasını qəbul etdi.
Bu ancaq mütarikədir və ümumi konfransadək hökmü vardır. Siyasətdə cilvələr pək müxtəlif ola bilər. Kim diyordu ki, iki ay əvvəl Paris üzərinə yürüyən o möhtəşəm ordu birdən-birə böylə məğlub bir halə düşəcəkdir. İki ay əvvəlki halət böylə bir vəziyyətə təbəddül ediləcəkdir. İmdidən də gələcək xüsusunda bir şey söyləmək imkan xaricindədir. Firəng və İngiltərə, Amerika ordusu Batum təriqilə gəlib Qafqasiyadan keçəcəkdir. Ola bilsin ki, gəlib buradan da keçsinlər, yaxud buranı özlərinə bir əsülhərəkə qərar verəcəkdir.
Bunu da zənn etmək olmaz ki, bu gün bütün cahanın 14 maddələr ilə hüsni-təvəccöhini qazanmış Vilson ümumi iğfal etmək üçün bir bilöf yapıyor. Yəqin ki, o da bu gün bir qüvvət qarşısındadır. Hər şeydən daha qüvvətli olan millətlər hüquqi bir cəmilə yapmaq üçün tədil və təfsirlər ola bilər. Lakin bu prinsiplər bütün-bütünə məhv olar fikri doğru degildir.
Bolşevizm bir yorğunluq fikridir. Millətlərin hüquqi-mədəniyyəsi fikri də bu yorğun və parçalanmış Rusiyadan doğdu. Əgər bu sosializmənin əsaslarından biri olan bu maddə cahil Rusiyada məsxərə şəklində oldusa da artıq Avropanın yarısı bununla müstövli olmuşdur.
Şübhəsiz bu qədər qan tökmənin bir nəticəsi, bir səmərəsi olacaqdır. O səmərə də bəşəriyyətin, insaniyyətin, millətlərin yekdigəri hüququnu tanıyan “Cəmiyyəti-Əqvam” təşkil edəcəkdir.
Onu da bilməlisiniz ki, bu şüar böylə nahaq qan tökməkdən bıkmış, yorulmuş bütün bəşəriyyətin nəticeyi-əfkarıdır.
İştə onun üçün xəlqimiz də öz hökumətləri arxasında dursunlar, həqqi-hüquqa layiq olduqlarını isbat etsinlər. Bu da macəra yapsınlar demək degildir. Maddətən tabe olmaq mənən də tabe olmaq degildir. Gələnlər də bizdəki intizamı, bizdəki birligi görüb hörmət etmək məcburiyyətində olacağı aşkardır. Ondan maəda şəhərimizə gəlmək istəyən ordu bir paraları kibi təkrar qarqaşalıq salmaq üçün gəlmiyor, onlar gəlib buradan gedəcək və Rusiyayı toplayacaqlar.
Burada hökumətin qaim olduğunu gördükdən sonra onlar bizə riayət edər. Bizim hökumət də o hökumətə etilaf edə bilər. Bunun üçün xəlqimiz də özünü toplayıb təşkil etdigi hökumətə müavinət etməlidir. Həyəcanə imkan yoxdur. Məyusiyyətə gəlməz, cürəbəcür küçələrdə danışılan sözlərdən artıq təşvişə düşülməsin. Vəzifəmiz kəndi idarəmizi müdafiə etmək olacaqdır. Yarından parlaman adından lazımi yerlərə müraciət edilir. Teleqraflar çəkilir, öylə olmaz ki, bu gün hər millətin öz kökü üstə bitməsi tərəfdarı olanlar bir dövlət rəisi, yaxud mədəni Avropa cümlənin səsini eşitdigi halda bizləri eşitməgə qadir olmasın, yaxud ümumcahanı iğfal etsin. Bu gün Avropayı millətlərin həqqi-hüququnu tanımağa məcbur edən yarınki məhkəməyi-kəbirada yəqin ki, orada bizim də həqqimiz aranılar. Biz də istədigimizə nail olarız. Bu gün millətlər hürriyyəti tərəfdarı olanlar da ədalətsizligin zirvəsinə qalxıb da bir şey yapamazlar.
M.H.
“Azərbaycan”,
17, 20, 22
təşrini-sani
(noyabr) 1918,
¹42, 45, 47
(Ardı gələn sayımızda)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2014.- 25 yanvar.- S,12-13.