O şəhərdə bu şəhərin aktyoru

 (Cahangir Novruzov-60)

 

 

Azərbaycanın əməkdar incəsənət xadimi Cahangir Novruzov artıq 60 yaşındadır.

Bu münasibətlə Türkiyənin Adana şəhərində, yaxşı tanımadığım, bilmədiyim o şəhərdə, hansı şəhərdəki Cahangir teatr sənətindən dərs deyir, cavanlara aktyorluq öyrədir, adına möhtəşəm bir törən düzəldilib, şərəfinə "Adanaya güc qatanlar" projesi çərçivəsində retro üslubunda ağ-qara fotolarla süslənmiş bir kitab basılıb.

 

Olsun! Fəxrimizdir!

 

İndisə onu qutlamaq görəvi bu şəhərdə mənim boynuma düşüb. Şünas isə heç vədə çal-çağır eləyə bilmir: çünki araşdırıb yazmaqdan savayı əlindən ayrı bir iş gəlmir. Elə isə... bir zamanlar bu şəhərdə: 

 

BİRİNCİ BÖLÜM

ORDAN-BURDAN 

 

Epizod ¹ 1. Bir səhər Cahangir yuxudan ayılır və görür ki, bütün Bakı, bütün Azərbaycan onu tanıyır, onu sevir və bir gecənin içində o, dönüb ulduz olub. Bu olay baş vermişdi 1987-ci ildə, əgər səhv eləmirəmsə, yanvar ayında, AzTV-də "Ordan-burdan" teletamaşası efirdə göstərildikdən sonra... Nədən ki, Azərbaycan mədəniyyətinin o çağlarında, ol əyyamda "Ordan-burdan" bomba kimi partlamışdı; seyrçilər dahi Üzeyir bəy Hacıbəyli felyetonlarından kollaj prinsipi ilə hörgülənmiş bu teletamaşada hamıdan çox Cahangirin hərif və sadəlövh, türkəsaya milyonçusu Salman bəyi bəyənmişdilər; "bəyənmişdilər" nədir, onu keçmişin fraklı kuklası, keçmişin milli zarafatı kimi əzizləmişdilər. Cahangir müasirliyə inteqrasiya olunmaq istəyən, amma bunu bacarmayan həpənd Salman bəyin dostyana şarjını yaratmışdı teleekranda. Çox suyuşirin idi onun lopabığ, günahsız-günahsız gülümsəyən əfəl milyonçusu: üzündə şeytan tükü vardı elə bil; ətli dodaqları gah təəccübdən, gah da heyrətdən qabağa uzanıb biçarə-biçarə cütlənirdi; bərəli, gilgilə gözləri hər qəfil hadisədən sonra öz-özünə böyüyüb məəttəl-məəttəl "gillənirdi" sanki. Əslində, Cahangirin ifasında Salman bəy yekə bir pul çuvalını xatırladırdı və bu çuvalda puldan başqa heç nə olmadığından hamı onun başına rahatca corab hörə bilirdi. Salman bəy isə bu fırıldaqlara cavab verə bilmək iqtidarında deyildi: odur ki, axmaq yerində qalırdı və seyrçidə zavallı bir həpənd təəssüratı oyadırdı.

Epizod ¹ 2. Başqa bir səhər Cahangir yenə yuxudan ayılır və yenə görür ki, bütün Bakı, bütün Azərbaycan camaatı küçədə, yolda, orda-burda, bazarda-dükanda rastlaşanda onun personajının ayerobikanı milliləşdirmək coşqusu içində dediyi "hanı bunun duzu... istiotu? Hanı bunun zəncəfili... darçını?" ifadəsini bir-birinə söyləyib qımışır, zarafatlaşır. Bu hadisə də, yəni Cahangirin xalis komediya ulduzuna çevrilməsi baş vermişdi 1987-ci ildə, əgər səhv eləmirəmsə, noyabr ayında, AzTV-də "Yaşıl eynəkli adam" teletamaşası axşam efirində göstərildikdən sonra... Telehoqqa-detektiv kimi düşünülmüş bu tamaşada Cahangir studiyada ayerobikaya quruluş verən ədabaz cavan bir telerejissora şarj eləmişdi. Lakin bu dəfə onun şarjında satirik çalarlar da, qroteskvari elementlər də vardı: qızların ayerobikasını milliləşdirmək üçün cəfəng-cəfəng fikirlər söyləyən qara gödəkçəli, qara eynəkli telerejissoru Cahangir əməllicə məsxərəyə qoyurdu, ona şəbədə bağlayırdı.

Epizod ¹ 3. Daha bir başqa səhər Cahangir yenə yuxudan ayılır və yenə görür ki, hamı barmağını tuşlayıb heyranlıqla ona tərəf baxır, "dərviş, dərviş" deyib onun arxasınca pıçıldaşır. Bu hadisə də baş vermişdi 1993-cü ildə, əgər səhv eləmirəmsə, mart ayında, AzTV-də "Ac həriflər" teletamaşası efirdə göstərildikdən sonra... Bu teletamaşada Cahangir fırıldaqçı bir Dərvişi oynayırdı, söz dəllalını oynayırdı: onun saçı-saqqalı pırpız, yarı yalın əndamına suf geymiş personajı dodaqlarını şökləyib dini mifologiyadan biçarə zavallılar, fağırlar üçün dəli-dəli hap-gop düzəldirdi və dadlı loxmaları bir-bir alıb içəri ötürürdü. Elə bu tamaşada onun tünd göy mundirli, iri yanbızlı, biganə, maymaq, keykülə Jandarmı isə Dərvişin kazarma variantı kimi "oxunurdu". Hələ bu harası idi: bu teletamaşada Cahangir daha iki epizodik rolda çıxış edirdi. Onun çarşab altında ehtirasdan qıvrılan bant dodaqlı müsəlman qadını yumor haşiyəsi içində "biabırçı seksual fəlakət" kimi yozulurdu, Aktyoru isə kasıblıq və avaraçılıq ucbatından mənəviyyatını itirmiş intelligent geyimli peşəkar dələduz təəssüratı oyadırdı.

Epizod ¹ 4. Başqa-başqa səhərlərin birində Cahangir yenə yuxudan ayılır, amma görəndə ki, hamı onu dövrəyə alıb gülə-gülə, lağ eləyə-eləyə nazir İzzət Nəfislini söyür, bu dəfə qayıdıb təzədən yatır. Bu olay isə baş vermişdi 1995-ci ildə, bilirəm ki, səhv eləyəcəyəm, hansı ay olduğunu tamamən unutmuşam, AzTV-də "Bala - başa bəla" teletamaşası efirdə göstərildikdən sonra... Bu kəndistan temperamentləri komediyasında, ailəiçi didişmələr, boğuşmalar, qışqırıqlar komediyasında Cahangir şişirtmə yolu ilə çatmışdı karikatura sərhədinə və bu sərhəddə hələ də öz aborigenliyindən qurtulmamış yekəpər, qaraşın, vızbaş, ayı kimi tüklü nazir İzzət Nəfislini elə onun öz yuxusundaca biabır eləmişdi; onu qorxacağın, arvadağızın birisi kimi oynamışdı. Xalq bunu görmüşdü və Cahangirin bu dəfəki nazir personajına aşkar neqativ münasibət bəsləmişdi.

 

lll

 

Aktyor dahi olanda xalq onun oynadığı personajları aktyorun şəxsiyyətilə eyniləşdirir.

 

lll

 

 

 

İKİNCİ BÖLÜM

ÇOX XARİZMATİK ADAM

 

1987-1995-ci illərdə Cahangir öz aktyor populyarlığının zirvəsində dayanmışdı.

Amma demək ki, onu 1987-ci ilədək tanınmırdılar, sevmirdilər, düzgün olmaz.

Kinorejissor Həsən Seyidbəyli hələ 1969-cu ildə 15 yaşlı Cahangiri "Bizim Cəbiş müəllim" filminə, epizodik Saşa Rəsulov roluna çəkdi; ancaq elə çəkdi ki, uşaqlarla birlikdə çırtma çalıb meyxana deyən Saşa Rəsulovu seyrçilər unutmadılar.

Di gəl ki, Cahangir aktyorluğu seçmədi, rejissuraya meylləndi: bu, ona prestijli lider imici üçün yetərincə münasib göründü və o, 1971-ci ildə Azərbaycanın üç ən məşhur teatr rejissorundan biri professor Mehdi Məmmədovun sinfinə düşdü. Hərçənd mən bilirəm ki, Mehdi Məmmədov və Cahangir Novruzov min il yaşasaydılar, min il müəllim - tələbə kimi birgə çalışsaydılar, min il eyni bir teatrda rejissor işləsəydilər belə, yenə paralel dünyaların adamları olaraq qalacaqdılar: nədən ki, gerçəkliyi qavrama tərzi, düşüncə, zövqlər, duyğusallıq bu adamlarda koordinal şəkildə müxtəlif idi, fərqli idi.

Daha sonra Musiqili Komediya Teatrında cüzi bir maaşa vokalçı işlədi Cahangir; sonra elə oradaca bir neçə rol oynadı yerli dramaturqların əsərlərində. Daha sonra isə Şəki Dram Teatrına quruluşçu rejissor getdi.

Şəki Teatrına rejissor getdi də, özünü bir rejissor kimi təsdiqlədi də: amma sorağı Şəkidən yenə bir aktyor kimi eşidildi; əvvəlcə dedilər ki, Şəki teatrının səhnəsində, ardıyca söylədilər ki, yox e, Azərbaycan teatrının səhnəsində onun kimisi olmayıb. 1981-ci ildə Bakıda Şəki Teatrının qastrolları zamanı mən onun Tarıverdisini ("Hekayəti xırs quldurbasan" tamaşası), Möhtəşəm Müğeymini ("Meteor" tamaşası), Aktyor və Şiitini ("Arturo Uinin karyerası" tamaşası) fenomenal aktyor işləri kimi dəyərləndirdim. Bunun səbəbini təkcə Cahangir Novruzovun istedadının hüsnü, peşəkarlığı, dərin sənət bilgisi ilə izah etmək, əlbəttə ki, sadəlövhlükdür.

Nədən ki, Cahangir çox xarizmatik şəxsiyyətdir, çox koloritli, zarafatcıl, ünsiyyətcil, aktyor ədası ilə ibarəli danışmağı sevən bir adamdır, lətifələr "ölüsüdür": azərbaycanlıların necəliyini, azərbaycanlı tipini anlamaq üçün bir dəfə onun üzünə baxmaq kifayət edir məncə. Hətta, məncə, Cahangir Azərbaycan mətbəxinin ətli-quyruqlu, turşulu-şabalıdlı, ədviyyatlı yeməklərinə oxşayır; süfrə üzərinə qoyulmuş qatı xurma doşabı kimidir Cahangir. Haradasa onu sobalı qış evlərinin xovlu xalçalarına da bənzətmək olar.

Təsadüfi deyil ki, Cahangirin teatr səhnəsində, kino filmlərdə, teletamaşalarda oynadığı rolların, tiplərin fakturasını xatırlayarkən mənim assosativ təfəkkürümdə həmişə Ərzuman küftəsinin ekzotikası canlanır. Qoyun ətindən soğanla hazırlanmış qiymədən iri küftə tuturlar, içinə isə ya bərk bişirilmiş yumurta, ya da toyuq qoyurlar, işgənədə (bulyonda) qaynadırlar və ədviyyatını bol eləyirlər. Adətən, bir belə küftə bir ailənin şam yeməyi ola bilir. Cahangirin də personajlarının plastik rəsmində həmən bu Ərzuman küftəsinin ekzotikasını tapmaq mümkündür: onların hamısının enerji cövhəri sanki bu Ərzuman küftəsinin çox doyumlu olması ilə müəyyənləşir.

Cahangirin, əlbəttə ki, mətnə görə, xronometraja görə irili-xırdalı rolları o qədərdir ki... Lakin onların hamısı bir qayda olaraq yağlı boyalarla işlənib: o, qrafikadan xoşlanmır, karandaşla rəsm çəkmir, akvareldən uzaq durur, yanız interyerdən asılacaq gülməli portret-xarakterlər yaradır, istər səhnədə, istərsə də kamera qarşısında. Hərçənd mən düşünürəm ki, Azərbaycanda teatr situasiyası bir az daha dinamik olsaydı, Cahangir çox böyük uğurla Məşədi İbadı ("O olmasın, bu olsun"), Şeyx Nəsrullahı ("Ölülər"), Şayloku ("Venesiya taciri"), Firsi ("Albalı bağı"), Skvoznik-Dmuxanovskini ("Müfəttiş") və hətta Mefistofeli və ya İblisi oynaya bilərdi, yenə əlbəttə ki, əgər tamaşaların konsepsiyası onun istedadının hüsnünə uyğunlaşdırılsaydı... və ya tamaşalar məxsusi Cahangir Novruzov üçün qurulsaydı...

Düzdür, mən görməmişəm, amma qulaq şahidiyəm, deyirlər ki, bir rejissor kimi Cahangirin "Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli Şah" tamaşası öz konseptual yozumuna görə çox orijinal və gülməli alınıbmış. Tarxi faktdır ki, bu tamaşa 1987-ci ildə ilk Azərbaycan dramaturqu M.F. Axundzadənin 175 illik yubileyinə həsr olunmuş Teatr Festivalında Baş Mükafata layiq görülüb.

1993-cü ildə isə Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının təşkil etdiyi I Mono Tamaşalar Festivalında U.Şekspirin "Hamlet" faciəsinin motivləri əsasında onun Şəki Teatrının aktyoru Fərman Abdullayevlə birgə qara komediya janrında yazıb hazırladığı "Ölüm ya Olum" tamaşası da festivalın əsas Ödülünü qazanır.

 

Bunlardan əlavə də neçə-neçə tamaşası olub Cahangirin, həm Şəkidə, həm Bakıda, həm də Türkiyədə. Ancaq mən bir məqama diqqət elədim ki, Cahangir həmişə özünə yaxın, onun qəbul etdiyi estetik qanunlara, öz teatr mədəniyyətinə, teatr tərbiyəsinə uyğun dramaturji nümunələrlə işləyir və bu nümunələr haradasa eyni bir bədii-estetik çənbərə, eyni bir zövq dairəsinə mənsub olur. Əgər bir aktyor qismində onu xarakterlərin özəl cizgiləri, qəribəlikləri, qeyri-adi vərdişləri maraqlandırırsa, bir rejissor kimi Cahangirin diqqət mərkəzində həmişə ağrılı mənəviyyat problemləri qərarlaşır. Yəni dediyim odur ki, bir aktyor və bir rejissor kimi, Cahangir Novruzov, əslində, iki fərqli adamı təmsil edir: onu aktyor kimi formalaşdıran genetikası, bədəni və qəlbidir; onu rejissor olmağa məcbur edənsə ağlı, zövqü və dünyaya analitik münasibətidir.

Cahangirin aktyor materialı azərbaycanlıların meydan teatrı hüsnündədir, qaravəllilər hüsnündədir; rejissurası isə Avropa və rus teatrının gələnəkləri üzərində zühura gəlir. Axı, Cahangir Moskvanın Malaya Bronnaya Teatrında sovet səhnə sənətinin ən nüfuzlu rejissorlarından biri Anatoli Efrosun yanında bir stajor qismində çalışmışdı və elə bu zaman anlamışdı ki, Efros onun teatr, rejissura haqqındakı təsəvvürlərini, estetik baxışlarını kökündən dəyişib. Daha doğrusu, Moskvadan Tokioya qədər rus teatr məktəbinin yeni siması, yeni təmsilçisi kimi ad çıxarmış Efros Cahangirin rejissor dünyasını bir başqa tərzdə qurmuşdu, o dövrün çağdaş teatr mədəniyyətində təzə-təzə meydana gələn dalğalara kökləmişdi. Görünür, elə buna görə də Cahangir öz rusiyalı müəllimini xatırlamayanda sanır ki, öz sənət həqiqətini axıracan söyləməyib.

Beləcə bir Cahangirdə həmişə iki Cahangir yaşayır: rejissor və aktyor Cahangirlər; bəzən dost olurlar, sirdaş olurlar, bəzənsə rəqib, antoqonist...

 

 

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM SUPERVƏRƏSƏ

 

 Dünyanı fəth etmiş adama Cahangir deyirlər...

Əgər dünya teatr adlanırsa, onda fatehin fəth etdiyi nə olur?!

Dünyada yaşayırlar, teatrda oynayırlar.

Bəlkə əksinədir?

Baxır fateh dünyanı nə üçün alıb: oynamağa, yoxsa yaşamağa?

Həyat təsadüf və zərurətlərin qurduğu oyundur...

Cahangirsə Cahangirin nəvəsi...

Və onların hər ikisi dünyanı teatr bilib bura oynamağa gəliblər... səhnədə onun-bunun həyatını yaşamağa gəliblər... səhnəni yaşatmağa gəliblər...

O Cahangir bığıburma peşəkar tacir idi, cənab Zeynalov idi...

Bu Cahangir peşəkar rejissordur, aktyordur, ustad pedaqoqdur, dünya adamıdır, sənətçi Novruzovdur (və ya türk qəzetlərinin yazdığı kimi Cihangir Nevruzdur)...

O Cahangirin Bakı şəhərində bir küçə boyunca düzülmüş neçə-neçə dükanı vardı... Lakin xalq bilirdi ki, Kərbəlayi Cahangir həm də aktyorluq eləyir, öz evində millətin fikir işçiləri, maarifçi ziyalıları ilə birgə teatr düzəldir...

Bu Cahangirsə Türkiyənin Adana şəhərində T.C. Çukurova Universitetinin "Səhnə sənətləri" bölümündə "Teatro oyunçuluğu"ndan dərs deyir...

O Cahangir XIX əsrin kübar avropalısı kimi şıq geyinirdi, başına şlyapa qoyurdu, əlinə şirmayı, nazik qara çəlik götürürdü...

Bu Cahangir professor, prokuror, millət vəkillərinin rəsmi və ciddi libaslarını xoşlayır; sanki içindəki azman gülüşü, sonsuz yumoru bu imiclə "söndürür", buxovlayır; amma məqam axtarır ki, hər hansı bir kimsə ilə zarafatlaşıb onu "ölənəcən" güldürsün.

O Cahangirin yeri Azərbaycanın ilk həvəskar aktyorları sırasındadır, Azərbaycanda səhnə sənəti tarixinin başlanğıcında dayanan birincilər sırasındadır.

Bu Cahangirsə Adana əhlinin elə bir sevgisini qazanıb ki, onu Azərbaycana həmişəlik qayıtmağa qoymurlar.

O Cahangir respublikanın sərvəti idi...

Bu Cahangir isə Türkiyə-Azərbaycan Dərnəklər Federasiyasının sədr müavinidir, neçə-neçə yaradıcılıq birliklərinin üzvüdür, 2011-ci ildən Azərbaycanın əməkdar incəsənət xadimidir, ödüllər, fəxri fərmanlar sahibidir.

Belə ki, hər ikisinə teatr sənətinin fatehi demək mümkün...

Lakin iki "fatehi", yəni o Cahangirlə bu Cahangiri bir-birinə qohum etmiş bir aktrisa da yaşayıb bu məmləkətdə - Azərbaycanın komediya dahisi Nəsibə Zeynalova, yəni o Cahangirin qızı, bu Cahangirin anası, yəni nəsilləri, əsrləri, missiyaları görüşdürmüş fantastik bir istedad.

Deməli, məhz aktrisa Nəsibə Zeynalova bu Cahangiri o Cahangirə vərəsə eləyib!

Tacir Cahangirdən rejissor Cahangirə qalan miras isə yalnız aktyorluq istedadıdır, ayrı heç nə... Bəs təmiz ad, ləyaqət, kübarlıq? Bunlar məgər miras sayılmaz?

Ancaq Cahangir Novruzov da təkcə adi vərəsə deyil; supervərəsədir. Çünki sənət Olimpində sənətçi məharətinə, dahi aktyor potensialına və ictimai nüfuzuna görə o, öz babası və anası ilə eyni məşhurluq müstəvisini, eyni şöhrət hücrəsini paylaşır və heç nədə onlardan geri qalmır.

Teatr onun həyat tərzidir, yaşamaq, mövcud olmaq üsuludur. Bir anlığa teatr yox olsa əgər, o, dənizdən çıxarılıb kənara atılmış balıq vəziyyətinə düşər. Cahangir Novruzov sənətinin xiridarıdır, dağ gövdəli, hündürboy, cüssəli bir aktyordur, amma son dərəcə yumşaq plastikaya malikdir: hətta Disneyin cizgi filmlərinin qəhrəmanları kimi rahat, ustufca, səssiz-səmirsiz davrana bilir, hənirti, küy salmadan barmaqları ucunda ehmalca yeriyə bilir, kök fakturasının "pintiliyi"ni xarakterin bənzərsiz cazibəsinə çevirə bilir; ol səbəbdən ki, öz bədənini idealcasına yüngül idarə etməyi bacarır. Davranış plastikası baxımından o haradasa uzaqdan uzağa Fransanın və İtaliyanın dahi aktyoru Fernandeli xatırladır.

Lakin içi Azərbaycan folkloru ilə dolu, universal bir aktyordur Cahangir: onun istedad palitrasının rəngləri milli teatr mədəniyyətinin dərinliklərindən gəlir; nağıl danışar nağılçı kimi aramsız, zümzümə eləyər xanəndə kimi; diringəyə köklənib meyxana da deyər meyxanaçı kimi, gərçi istəsələr; komediyanı drama qatar, dramdan ekssentrikaya, buffonadaya, qroteskə keçər, qroteskdən vodevilə adlayar, vodevildən sivişib faciənin qapılarını döyər; xülasə, teatrın bədii-estetik məkanında heç nəyi özünə yabançı bilməz, dünya dramaturgiyasından hər hansı bir personajı desən öz aktyor materialına yaraşdırıb oynayar.

Təqribən 20 ildir ki, Cahangir Türkiyədədir; təqribən 20 ildir ki, Azərbaycanın sənət aləmində yaradıcılıqla aktiv məşğul olmur bu adam. Amma camaat onu görən kimi yenə də əlüstü tanıyır. Çünki Cahangirin iştirak etdiyi filmlər, teletamaşalar Azərbaycanın çağdaş teleməkanında vaxtaşırı təkrarlanır, dəfələrlə təkrarlanır və onun ekranda şarj, qrotesk tərzində, lakin milli koloritə, milli zövqə uyğun "duzlayıb", "istiotlayıb" oynadığı personajlar seyrçilərin düşüncəsində, emosional yaddaşında özlərinə həməncə, asanlıqla yer bulurlar.

 

lll

 

Aktyorlar o insanlardır ki, güzgülərə tez-tez baxmağı xoşlayırlar, güzgülərsiz keçinə bilmirlər. Son zamanlarda getdikcə daha çox hind brəhmənlərinə, hind racələrinə oxşamağa başlayan Cahangirə də mən bu yazı-güzgünü onun 60 illiyi münasibətilə hədiyyə eləyirəm. Güzgünün içindənsə o, salam göndərir sizlərə, Azərbaycana, Bakıya...

 

Aydın Talıbzadə

525-ci qəzet.- 2014.- 28 yanvar.- S.7.