Azərbaycan Konstitusiyası - hüquqi dövlət quruculuğunda
əsas istinad mənbəyi kimi
Hüquqi dövlət - dövlət
təşkilinin və
fəaliyyətinin elə
bir formasıdır ki, burada insan
və vətəndaşın
hüquqları və
azadlıqları tam təmin
olunur, dövlət hakimiyyətinin fiziki şəxslər və onların müxtəlif birlikləri ilə əlaqələri hüquq
əsasında qurulur. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına görə,
Azərbaycan dövləti
hüquqi dövlətdir.
Əsas məqsədi şəxsiyyətin
hərtərəfli inkşafına
imkan yaratmaqdan, onun hüquq və azadlıqlarını
real olaraq təmin etməkdən, insan hüquq və azadlıqlarını tanımaq
və müdafiə etməkdən ibarət olan, özünün həyata keçirdiyi dövlət hakimiyyətini
qanunla məhdudlaşdıran
dövlət hüquqi
dövlət adlanır.
Hüquqi dövlətdə hakimiyyət qanuna əsaslanır, qanunla məhdudlaşır və
qanun vasitəsi ilə həyata keçirilir. Hüquqi dövlət
qanunla bağlı olan dövlətdir.
O, qanuna tabedir. Respublikamızda qəbul edilən qanunlar, uğurla həyata keçirilən məhkəmə-hüquq
islahatları, hakimlərin
vəzifəyə təyin
edilməsi zamanı
test imtahanlarının tətbiqi,
hüquq-mühafizə orqanlarına,
dövlət orqanlarına
yalnız imtahan verdikdən sonra təyin edilmə və sair bu
kimi tədbirlər həqiqətən də ürəkaçan haldır
və hüquqi dövlət quruculuğunda
mütərəqqi və
zəruri addımlardan
biridir.
Hər bir xalqın tarixində xüsusi qeyd edilən önəmli günlər var. Azərbaycan
dövlətinin tarixində
12 noyabr - Konstitusiya günü məhz belə günlərdəndir. Ümummilli lider
Heydər Əliyev hazırkı Konstitusiyamızın
memarıdır. Məhz Heydər
Əliyevin bilavasitə
təşəbbüsü ilə 1995-ci ildə siyasi plüralizm şəraitində ümumxalq
səsverməsi yolu ilə suveren dövlətin ilk Konstitusiyası
qəbul edilərək,
Azərbaycan dünya birliyinin bərabər hüquqlu dövlətləri
sırasına daxil oldu. Bu, hüquqi
dövlət quruculuğu
sahəsində strateji
proqramın ilk mərhələsi
oldu. Həqiqətən
Azərbaycanın bu ali qanununda
hüquqi dövlətin,
insan hüquq və azadlıqlarının
bütün normaları
aşkar şəkildə
ifadə edilib.
Konstitusiyaya əsasən, Azərbaycan
dövləti hüquqi,
dünyəvi, unitar respublikadır. Əsas qanunumuzun xeyli
hissəsi insan hüquq və azadlıqlarına həsr
olunub. Konstitusiyamızın əsas insan
və vətəndaş
hüquqları və
azadlıqları beynəlxalq
hüquq normalarına,
bəşəri dəyərlərə
söykənən prinsipləri
əsasında təsbit
edilməsi onu göstərir ki, Azərbaycanda hüquqi, demokratik dövlətin qurulmasında maraqlıdır
və bu yolla irəliləyir.
Konstitusiyamız təsbit edir
ki, hər bir kəsin doğulduğu andan toxunulmaz, pozulmaz və ayrılmaz hüquqları və azadlıqları var. Respublika
Konstitusiyası ölkə
ərazisində yaşayan
bütün xalqların
bərabər hüquq
və azadlıqlara
sahib olduqlarına zəmanət
verir. Milli, irqi mənsubiyyətlərə
əsaslanmaqla vətəndaşın
qanunla qorunan hüquq və azadlıqlarının pozulmasına
qəsd edilməsinə
görə qanun cinayət və başqa məsuliyyət növləri müəyyən
edir. Konstitusiyaya əsasən hər
bir kəsin azadlıq hüququ var və qanuni
əsaslar mövcud olmadıqda insan azadlıqdan məhrum edilə bilməz. Yalnız cinayət etməkdə təqsiri olan şəxs cinayət məsuliyyətinə cəlb
edilə və azadlıqdan məhrum etmə cəzasına məhkum oluna bilər.
Hüquqların Konstitusiyamızda bu qaydada təsbit edilməsi beynəlxalq hüquq normalarına tam cavab verməklə, inzibati-amirlik dövründə
hökm sürən məhdudiyyətləri aradan
qaldırır, azadlıq
və hüquqları
dolğunluqla həyata
keçirmələri üçün
insanlara geniş imkanlar yaradır. Demokratik prinsipləri
əsas tutaraq Əsas Qanunda insan hüquqlarına, azadlıq və vəzifələrinə geniş
yer verilir. Hər bir şəxs ömrünün sonunadək
toxunulmaz, pozulmaz, ayrılmaz azadlıq hüquqları ilə təmin edilir. Hüquqi dövlətin başlanğıc
nöqtəsi və
son məqsədi insan
və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təminatıdır.
Məhz hüquqi dövlətdə
azadlığın, ədalətin
və ümumi sülhün əsasını
təşkil edən insan ləyaqəti etiraf olunur və
kütləvi hakimiyyət
tərəfindən qorunur.
İnsan
hüquqları fərdin
özünə məxsusluğu,
bütövlüyü və
azadlığı ilə
bağlıdır. İnsan hüquqları
hər bir insanın mövcudluğunun
və birgə yaşayışının bünövrəsi
olmaqla, müasir dünyada sülhün və tərəqqinin ifadəsidir. İnsan hüquqları
həqiqətən heç
bir mədəniyyətə
yad deyil və bütün millətlərə xasdır.
İnsan
hüquq və azadlıqlarının pozulması
nəinki şəxsiyyətə
qarşı yönəlmiş
bir haldır, həm də sosial və siyasi problem olmaqla dövlətlə cəmiyyət
arasında tarazlığın
pozulmasına, cəmiyyətin
özündə zorakılıq
və konfliktlərə
səbəb olur.
Bu baxımdan Konstitusiyamız mütərəqqi
siyasi-hüquqi sənəd
olmaqla bütünlüklə,
xalqın iradəsini ifadə etməsi, sosial ədalət, insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının, digər
mühüm prinsiplərin
layiqincə təsbit olunması baxımından
tariximizə əvəzsiz
töhfədir. Konstitusiyada
insan və vətəndaş hüquqlarının
və azadlıqlarının
təmin edilməsi dövlətimizin ali məqsədi kimi bəyan edilib. Konstitusiyada sadalanan insan
və vətəndaş
hüquqları və
azadlıqları Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrə
uyğun tətbiq edilir. Azərbaycan dövləti siyasi-hüquqi
potensialından tam istifadə
etməklə bu məqsədə nail olmaq
və müvafiq hüquqi mexanizmlər yaratmaq üçün tədbirlər görür.
Konstitusiyada irqindən,
milliyyətindən, dinindən,
dilindən, cinsindən,
mənşəyindən, əqidəsindən,
siyasi və sosial mənsubiyyətindən
və s. hallardan asılı olmayaraq hər bir insanın
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
dövlət orqanları
qarşısında ümdə
vəzifə kimi qoyulub. Konstitusiyanın
52-ci maddəsində deyilir:
"Azərbaycan dövlətinə
mənsub olan, onunla siyasi və
hüquqi bağlılığı,
habelə qarşılıqlı
hüquq və vəzifələri olan şəxs Azərbaycan Respublikasının vətəndaşıdır.
Azərbaycan ərazisində və
ya Azərbaycan vətəndaşlarından doğulmuş
şəxs Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşıdır".
Qanundan göründüyü kimi,
Azərbaycan ərazisində
doğulmuş vətəndaş
qanunla ona verilmiş hüquq və azadlıqlardan məhrum edilə bilməz. İnsan və vətəndaş
hüquqları və
azadlıqları, şərəf
və ləyaqətin
müdafiəsi həmişə
diqqət mərkəzində
olmalıdır. Konstitusiyamızın
46-cı maddəsində hər
kəsin öz şərəf və ləyaqətini müdafiə
hüququ müəyyənləşdirilir
və insan üçün şərəf
və ləyaqət toxunulmaz olduğu, dövlət səviyyəsində
qorunduğu bildirilir.
Yəni hər kəsin şərəf və ləyaqətini müdafiə
etmək hüququ var.
Hamının ləyaqəti,
istisnasız olaraq dövlət tərəfindən
qorunur. Heç bir halda şərəf və ləyaqətin alçaldılmasına
əsas verilə bilməz. Konstitusiyamızda respublikamızda yaşayan
vətəndaşlara milliyyətindən,
irqindən və başqa nişanələrindən
asılı olmayaraq bərabər hüquq verir. Azərbaycan dili dövlət
dili olmasına baxmayaraq Respublikamızda hər bir millətin
öz dilində təhsil almasına və mədəniyyətlərindən
istifadə etməsinə
şərait yaradılıb.
Konstitusiyamızın 57-ci maddəsi vətəndaşlara
dövlət orqanlarına
şəxsən heç
bir vasitədən istifadə etmədən müraciət etmək hüququ verir. Dövlət orqanları onlara edilmiş müraciətə
qanunla müəyyən
edilmiş müddətdə
baxmalı və müraciət edən şəxsə yazılı
cavab verməlidir.
Konstitusiyada bu hüququn təsbit edilməsi, həmçinin dövlət orqanlarının, ictimai təşkilatların, vəzifəli şəxslərin fəaliyyətlərini və işlərini heç bir məhdudiyyət olmadan tənqid etmə imkanlarının yaradılması demokratik prinsiplərə uyğunluq baxımından xüsusi diqqətə layiqdir. Hər bir vətəndaş onu qane etməyən, onun hüquqlarını məhdudlaşdıran, onun qanunla qorunan istək və azadlıqlarına uyğun olmayan hərəkət və hərəkətsizliklərə qarşı çıxış etməyə, bu hərəkət və hərəkətsizlikləri tənqid etməyə, təkliflər verməyə, həmçinin öz müraciətlərinə cavab tələb etməyə haqlıdır. Konstitusiyamız bu hüquqların icrasını məhkəmə müdafiəsi ilə bağlayır və bu imkanlardan maneəsiz istifadə etmək mexanizmini təsbit edir. Konstitusiyanın bu baxımdan 65-ci maddəsi hüquq və azadlıqların məhkəmə vasitəsi ilə müdafiəsinə təminat verir. Vətəndaşın öz azadlıq və hüquqlarının dolğun surətdə müdafiə edilməsinə nail olması üçün həmçinin Konstitusiya xüsusi norma nəzərdə tutur. Konstitusiyanın 61-ci maddəsində müəyyən edilir ki, respublikanın hər bir vətəndaşı yüksək keyfiyyətli hüquqi yardım almaq hüququna malikdir. Maddi imkanı yol vermədiyi hallarda hüquqi yardım dövlət vəsaiti hesabına göstərilir. Bu imkan yüksək əhəmiyyətə malikdir. Ona görə ki, vətəndaşların heç də hamısı öz azadlıq və hüquqlarının hansı yollarla müdafiə edilməsini bilmir, bəzi hallarda isə qanunları düzgün dərk etməməsi üzündən onun azadlıq və hüquqlarından çox-çox kənara çıxan tələblər irəli sürürlər. Bu baxımdan hüquqi yardım alma imkanları bir tərəfdən hüquqların və azadlıqların dolğun surətdə qanunla qorunmasını təmin etməklə yanaşı, əsassız və qanunlara əsaslanmayan iddiaların irəli sürülməsinin qarşısını alacaq. Təqsirsizlik anlayışının Konstitusiya səviyyəsində təsbit edilməsi xüsusi əhəmiyyətlidir. Konstitusiya müəyyən edir ki, hər kəsin təqsirsizlik prezumpsiyası hüququ vardır. Yəni təqsiri qanunda nəzərdə tutulduğu qaydada sübut edilmədən şəxs hər hansı cinayətin törədilməsində təqsirli sayıla bilməz. Məhkəmənin hökmü olmasa, kimsə cinayətdə təqsirli sayıla bilməz. İnsan hüquqları özgəninkiləşdirilə bilməz. Yəni heç kim bu hüquqlardan məhrum oluna, yaxud da könüllü olaraq onlardan imtina edilə bilməz. Məqsəd ondan ibarətdir ki, hər bir şəxs insan hüquqlarının həyata keçirilməsində öz məsuliyyətini dərk etsin. Vətəndaşın davranışı qanunun tələblərinə uyğun olmalıdır. Cəmiyyətin mənafeyinin, insan və vətəndaş hüquqlarını və azadlıqlarının təmin edilməsi daim diqqət mərkəzində olmalıdır. Göründüyü kimi, Konstitusiyamızda hüquqi dövlət quruculuğu ilə bağlı bütün məqamlar öz əksini tapıb.
AQİL
525-ci qəzet.- 2014.- 28 yanvar.- S.6.