Axtarışlara həsr olunan ömür
Son otuz ilin ədəbiyyatşünaslıq, mətnşünaslıq
elmlərinə yeni ruhlu, tədqiqatlarında təzə
söz deməyi bacaran istedadlı alimlər gəlib. Onların ön cərgəsində
artıq bişkin qələmiylə, yorulmaz
axtarışlarıyla diqqəti cəlb edən, təkcə
Azərbaycanda deyil, onun hüdudlarından kənarda da
tanınan bir alimin-filologiya elmləri doktoru, professor Asif
Rüstəmlini görməyə adət etmişik.
Asif Rüstəmlinin adı çəkiləndə ilk
növbədə, onun adıyla AŞİQ sözü yada
düşür. Amma bu Aşiq o aşiqlərdən, o Məcnunlardan
deyil. Bu, gecəli-gündüzlü arxivlərdə,
qalaq-qalaq sənədlər içində bir işıq ucu qədər
həqiqət axtaran, bir faktın dəqiqliyinə nail olmaq
üçün min bir sənədin tozunu udan,
axtarışlarının sonunda "bax, həqiqət bu
imiş" sevincinə
tapınan fədakar bir elm aşiqidir.
1954-cü
il, fevralın 14-də, Ağcabədinin
Qiyaməddinli kəndində gözlərini bu dünyaya
açan Asif Heydər oğlu Rüstəmli 60 yaşına gəlib
çatıb. Onu tanıyanların hamısı buna heç
cür inanmırlar və inanmaq istəmirlər ki, zahiri
görkəmcə 40-45 yaşlı bir cavan kişiyə
oxşayan, bəstəboylu, yanaqlarından zərif
qızartıları əskik olmayan, sağlam və
danışdıqca yorulmayan, yol gedəndə şax
addımlarla yeriyən, özündən böyüklərə
hörmət və ehtiramını, kiçiklərə
qayğısını əsirgəməyən Asifin 60
yaşı olar. Heç mən də, Asifdən
5 yaş böyük dostu da inanmaq istəmirdim. Amma bu qədər
cavan və sağlam olmasına baxmayaraq zaman da öz
hökmünü verib: Asif Rüstəmlinin bir neçə
gündən sonra 60 yaşı tamam olacaq. "Geriyə baxma,
qoca"! Amma filologiya elmləri doktoru, professor
Asif Rüstəmli haqqında danışanda mütləq
geriyə, ötən illərə boylanmaq lazımdır. O
zaman çox şərəfli, örnək bir ömür
yolunun səhifələri bizi müşayiət edəcək.
Onda gəlin, tələsməyək və Asif
müəllimin bu ömür yolunun səhifələrini bircə-bircə
çevirək.
Orta məktəbi bitirir və bir müddət,
Bakıda, zavodların birində fəhləlik edir, sonra ordu
sıralarında xidmət edir.
Sonra ali təhsil alır, ADU-nun Filologiya fakültəsini
bitirir (1982). 1988-ci ildən taleyini Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutuna bağlayır və bu 26 il ərzində
kənar yerlərdə işləsə də, ondan
ayrılmamışdır. İnstituta
müsabiqə yolu ilə daxil olanda baş laborant idi, indi isə
baş elmi işçidir. İnstituta qədəm
basanda böyük-böyük alimlərin yanında utanan,
sıxılan, daim onlardan nəsə öyrənməyə
can atan Asif Rüstəmli indi filologiya elmləri doktoru,
professordur və indinin gənc alimləri, aspirantlar,
dissertantlar ondan öyrənirlər.
Neçə ildir ki, o, bu institutun həmkarlar
təşkilatının sədri vəzifəsində
çalışır və onun həm də
qayğıkeş bir insan olduğunu bütün Ədəbiyyat
İnstitutu əməkdaşları hiss edirlər.
Ümumiyyətlə, Asif Rüstəmlidə, həqiqi idarə
müdirinə, nümunəvi kollektiv rəhbərinə xas
olan məziyyətlər var və bu xüsusiyyətlər
onun 1991-1994-cü illərdə "Folklor sarayı" elmi-mədəni
mərkəzinin (indiki Folklor İnstitutunun) direktoru vəzifəsində
çalışanda aşkar nəzərə
çarpırdı. Asif Rüstəmli Ədəbiyyat
İnstitutu Elmi Şurasının üzvü, Bakı
Dövlət Universiteti nəzdində Dissertasiya
Şurasının üzvüdür və bu sahələrdə
də özünün qabiliyyət və
bacarığını kifayət qədər nümayiş
etdirə bilir.
Asif Rüstəmli təkcə Ədəbiyyat
İnstitutunda və Azərbaycan elmi ictimaiyyətində deyil,
bir sıra xarici ölkələrdə də tanınır. O, Ankaraya, Bağdada, Tehrana,
Təbrizə, Bəsrəyə, Urmiyaya, Varşavaya,
Budapeştə, Diyarbəkirə, Tomskiyə..müxtəlif
səpgili beynəlxalq elmi konfranslarda iştirak edib, Azərbaycan
elmini layiqincə təmsil edib. Elmi və ictimai fəaliyyətinə
görə Ankaradakı Azərbaycan Kültür dərnəyinin
mükafatına (1994), "Cəfər Cabbarlı
mükafatı"na (2010), Varşava
Universitetinin "Sertifikat"ına (2007), Elazığ
(Türkiyə) valisinin xüsusi mükafatına (2010),
İstanbul şəhərində fəaliyyət göstərən
Türk Ədəbiyyatı Vəqfinin "Türk Ədəbiyyatına
Xidmət Baratı"na (2013) layiq görülüb.
Mən istəmirəm bu faktlarla, sizə məlum və
sizə məlum olmayan məlumatlarla başınızı
yoram. İstəyirəm çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızda
özünəməxsus yeri və mövqeyi olan Asif Rüstəmlini
bir alim kimi səciyyələndirim.
Asif Rüstəmli ilk növbədə, görkəmli
Cabbarlışünasdır. Həyatı, şəxsiyyəti
və yaradıcılığı haqqında
çoxsaylı monoqrafiyalar, elmi və publisistik məqalələr,
xatirələr yazılan Cəfər Cabbarlı XX əsrin səksəninci
illərindən başlayaraq özünün yeni bir tədqiqatçısı
ilə şərəfləndi. Necə
oldu ki, Asif, Cabbarlı irsinə bu dərəcədə
qızğın, deyərdim ki, qarşısıalınmaz bir
meyl və həvəs göstərdi və bu meyl və həvəs
niyə hələ bitib-tükənməyib? Səksəninci illərdə Asif Rüstəmli
"Bayraməli Abbaszadə Hambalın həyat və
yaradıcılığı" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası üzərində işləyirdi. Tədqiq
prosesində hiss edir ki, Bayraməli Abbaszadəyə aid edilən
bir çox şeirlər heç də onun deyil, burada
C.Cabbarlının və ola bilsin, başqa bir şairin nəfəsi gəlir. Odur ki,bunun izinə düşür.
C.Cabbarlının məqalələri çap olunan kitabda isə
C.Cabbarlının olmayan, amma onun adına
yazılan məqalələrə də belə bir
şübhəylə yanaşır və çox keçmədən,
bu şübhələr özünü doğruldur. Lakin bununla da işini bitirmir, illər uzunu Cəfər
Cabbarlının elm aləminə, ədəbi ictimaiyyətə
məlum olmayan əsərlərinin izinə düşür,
onları bircə-bircə toplayıb işıq üzünə
çıxarır. O, Cabbarlının indiyədək
heç bir kitabına salınmamış 6 pyesini, 4 hekayəsini, 30-dək
lirik və satirik şeirini, 60 ədəbi-tənqidi məqaləsini
toplayır, transliterasiya və tərtib edib, ön söz,
qeydlər və şərhlər yazaraq "Ədirnə fəthi"
adı ilə 1996-cı ildə "Elm" nəşriyyatında
çap etdirir. Qüdrətli söz ustasının 20
çap vərəqi həcmində naməlum və az məlum əsərlərinin ilk dəfə
üzə çıxarılması ədəbi ictimaiyyət
tərəfindən böyük maraqla qarşılanır.
Qətiyyətlə deyə bilərik ki, bu gün Cəfər
Cabbarlı irsinin ən mötəbər, yorulmaq bilməyən
bir tədqiqatçısı var-o da Asif Rüstəmlidir. Diqqət yetirin:
bütün televiziya kanallarında Cəfər Cabbarlı ilə
bağlı verilişlər Asif Rüstəmlisiz təsəvvür
edilmir. Cabbarlının ev muzeyində
bütün tədbirlərdə onun
aparıcılığı və məsləhətçi
funksiyası gözəl bəhrələr verir. Məhz elə
bu səbəbdən, 1 nömrəli Cabbarlışünas missiyasını şərəflə
yerinə yetirdiyi üçün Respublika Prezidenti İlham
Əliyevin 12 yanvar 2004-cü il tarixli sərəncamı ilə
nəşr olunan C.Cabbarlının dörd cildlik "Əsərləri"nin
tərtibi, ön sözü və şərhləri Asif
Rüstəmliyə məxsusdur. Təhsil Nazirliyinin qərarı
ilə "Azərbaycan ədəbiyyatı"
seriyasından buraxılan Cəfər Cabbarlının
seçilmiş əsərlərini də (2004) A.Rüstəmli tərtib
etmiş, nəşrə geniş ön söz, qeydlər,
şərhlər yazmışdır.Nəhayət,
bütün bu tədqiqlərin, axtarış və
araşdırmaların məntiqi nəticəsi kimi "Cəfər
Cabbarlı və ədəbi-mədəni mühit"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir
(2011). Həmin dissertasiya iki il öncə
"Cəfər Cabbarlı: həyat və mühiti"
sanballı monoqrafiyası şəklində ədəbi-elmi
ictimaiyyətə çatdırılmışdı.Bax, Asif
Rüstəmlinin bir Cabbarlışünas kimi ədəbiyyatşünaslığın
bu qoluna hansı şaxələr artırması, hansı
yeniliklər gətirməsi adını çəkdiyimiz
monoqrafiyada görə bilərik.
"Yaradıcılığın sübh
çağı" fəslində A.Rüstəmli inamla (!)
qeyd edir ki, Cəfər Cabbarlı ilk yazısını 1915-ci
ildə deyil, 1911-ci ildə dərc etdirmişdir. Onun "Şücaətim satirik" və
"Eşidənlərə" adlı lirik şeirləri
"Mətrud" imzası ilə Mirzə Cəlal Yusifzadənin
Bakıda nəşr etdirdiyi "Həqiqəti-əfkar"
qəzetində işıq üzü görmüşdür.
Bunu sübut etmək üçün A.Rüstəmli
"İnqilab və mədəniyyət" jurnalının
1935-ci il 1-ci nömrəsində Cəfər
Cabbarlının vəfatı münasibətilə dərc
edilən geniş bioqrafik məlumata istinad edir:
"Cabbarlı ədəbiyyat sahəsinə 12 yaşlı
cocuqkən daxil olmuşdur". 1936-cı il təqviminin Azərnəşr
tərəfindən buraxılmış "31 dekabr" vərəqəsində
də həmin fikir təkrar edilir. Daha sonra:
Cabbarlının ilk pyesi-"Vəfalı Səriyyə"nin yazılma tarixi indiyə kimi 1915-ci ilə
aid edilirdi. A.Rüstəmli isə C.Cabbarlının öz
qeydlərinə əsasən 1912-ci il,
noyabrın 1-də, Qurban ayının 3-də bitirdiyini
sübut edir. O zaman Cabbarlı hələ məktəbli idi.
"Cabbarlı
Cümhuriyyət dönəmində", "Cəfər
Cabbarlı və gizli istiqlalçılar" fəsillərində
biz böyük ədibin həyatının,
yaradıcılığının, ədəbi mühitinin məlum
olmayan hadisələri, olayları ilə tanış
oluruq. Məlum olur ki, Cəfər Cabbarlı gənc
olmasına baxmayaraq Cümhuriyyət dönəmində
tanınmış ictimai-siyasi xadimlərlə bir sırada
olmuş, müstəqil Azərbaycanın parlamanında
iştirak etmiş, (Cümhuriyyət dönəmində Cəfər
Cabbarlı, Mirzə Bala Məhəmmədzadə ilə birgə
parlamentdə stenoqrafçı vəzifəsində işləmişdir)
o qısa müddət ərzində gənc respublikanın
ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni həyatında fəal
iştirak etmişdir. Məsələn, indi adamda qürur
hissi oyanır ki, 1918-ci il 10 noyabrda Bakının qurtuluşu
münasibətilə təşkil olunan ziyafətdə Fətəli
Xan Xoyski "Ədirnə fəthi" əsərinin müəllifi,
Bakı Politexnik məktəbinin müdavimi, gənc dramaturq Cəfər
Cabbarlını Nuru Paşaya təqdim edir: "Nuru Paşa
ayağa duraraq, bu bəstəboy, qarayanız dağlı
balasını bağrına basdı. 29
yaşlı Bakı fatehi, general Nuru Paşa 19 yaşlı,
"Ədirnə fəthi"nin müəllifi, söz sərkərdəsi
Cəfərlə qucaqlaşdı". Həmin
ziyafətdə Cəfər Cabbarlı da
çıxış edir, "türk xalqının qədimliyindən,
zəngin mədəniyyət və döyüş ənənələrinə
malik olmalarından söz açır, "Ədirnə fəthi"ni
bu mövzuya həsr etdiyini, Trablis müharibəsində Ramiz
obrazının prototipinin Nuru Paşa olduğunu bildirir.
Nuru Paşanın hərbi xadim və şəxsiyyət kimi
onu heyran qoyduğunu duydurmaqla yanaşı, generalın
Bakının xilası uğrundakı zəfər
yürüşündən bəhs olunacaq yeni əsərini
yazacağına söz verdi. Cəfər Cabbarlının alovlu nitqi Nuru
Paşanı heyran qoymuşdu. General ziyafətdən
sonra arkadaş adlandırdığı Cəfərin dəvətini
qəbul edərək, onun qonağı oldu". Doğrudan da
belə bir görüş barədə indiyə qədər heç
harda söylənməyib və Asif Rüstəmlinin
Cabbarlıya həsr etdiyi tədqiqatda onlarla belə bir
faktın aşkara çıxarılması son dərəcə
maraqlıdır. Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan
sonra bir sıra istiqlalçılarla bir sıra Cəfər
Cabbarlının da həbs olunmağı, bununla bağlı
istintaq materialları ilk dəfədir ki, qaranlıqdan
işıqlığa çıxır və bu
işıqlar altında biz Cabbarlının necə
böyük əzm və dözüm sahibi olduğunun
şahidinə çevrilirik.Asif Rüstəmli də elə
Cabbarlı kimi əzm və səbat göstərərək
ustadın təhsil illəri, onun bədii həqiqətlər
axtarışı, gizli imza problemi, mütərcimliyi, həyat
və yaradıcılığının son dövrü barədə
az məlum olan, lakin əksəriyyəti heç məlum
olmayan faktları bircə-bircə işığa
çıxarır. Doğrudan da, bütün bunları
aşkarlamaq üçün nələrə
tablaşmalısan, illər uzunu arxivlərə baş
vurmalısan, müxtəlif fikir və mülahizələri
tutuşdurmalısan..amma Asif Rüstəmli
bu işdən qətiyyən yorulmur və onun cavan
qalmağının da səbəbi elə bu
inadcıllığı və elm yolunda fədakarlığıdır.Elə
bilirəm ki, Cəfər Cabbarlının elmi tərcümeyi-halının
tam və dolğun şəkildə tamamlanması prosesi
artıq başa çatmaqdadır və burada Asif Rüstəmlidən
əvvəlki alimlərimizin zəhmətini də unutmamaq
şərtilə Asifin xüsusi xidmətlərini nəzərə
çartdırmalıyıq.
Asif Rüstəmlinin bir alim kimi əsas tədqiqat obyekti
Cəfər Cabbarlı olsa da, o, yeri gəldikcə ədəbiyyatşünaslığın
digər mövzularına da müraciət edir. O, mollanəsrəddinçi
şair Bayraməli Abbaszadə-Hambalın həyat və
yaradıcılığı haqqında monoqrafiyanın müəllifidir.
Bir neçə gün əvvəl Asifin "Bayraməli
Abbaszadə: Mühiti və mücadiləsi" adlı
kitabı işıq üzü gördü və bu kitabı
oxuduqca mürəkkəb bir həyat yolu keçmiş bir
şairin (indi onun məzarı Bakının Əhmədli kəndinin
qəbristanlığındadır) mükəmməl
elmi-publisistik bioqrafiyası ilə tanış
olduq.
Asif Rüstəmlinin bir sıra tədqiqatlarında alimliklə publisistliyi birləşir və bu vəhdət bəzən onun faktlara, hadisə və olaylara qızğın vətəndaş münasibəti ilə müşayiət olunur. Asifin "Çırpınırdı Qara dəniz" (1992) kitabı Türkiyədə, Nizami Gəncəviyə həsr olunan beynəlxalq elmi konfransdan alınan təəssüratları əks etdirir və biz bu kitabda Asifi həm də Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının ilk tədqiqatçılarından biri kimi tanımağa başlayırıq.
Asif Rüstəmli ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin ədəbiyyat, mədəniyyət və incəsənət mövzusunda 30 illik dövrü əhatə edən məruzə, çıxış və söhbətlərini toplamış, 2000-ci ildə "Nəcib, mənəvi idealların tərənnümü" sərlövhəsi ilə çap etdirmiş, ulu öndərin "Ədəbiyyatın yüksək borcu və amalı" kitabının (2000) redaktoru olmuşdur. A.Rüstəmli M.Ə.Rəsulzadənin "Azərbaycan Cümhuriyyəti" (1990), "Bolşeviklərin Şərq siyasəti" (1994) əsərlərini ərəb qrafikasından müasir əlifbaya çevirmiş, onlara lüğət və şərhlər yazmışdır.
Və nəhayət, onu da qeyd edim ki, Asifin bu çoxcəhətli elmi fəaliyyəti, axtarışları bizim və xarici ölkələrin alimləri tərəfindən yüksək qiymətləndirilmişdir. Akademiklər: Bəkir Nəbiyev və İsa Həbibbəyli, professorlar: Yavuz Axundlu, Vilayət Quliyev, Vaqif Arzumanlı, Cabbarlının qızı Gülarə xanım Asif Rüstəmlini daim axtarışda olan bir alim, elmi həqiqət uğrunda çarpışan fədakar tədqiqatçı kimi dəyərləndirmişlər.
Olsun ki, Asif Rüstəmlinin ədəbi-elmi fəaliyyətini tam işıqlandıra bilmədim, amma fakt budur ki, müasir ədəbiyyatşünaslıq elmində öz sözü olan bir tədqiqatçını, hal-hazırda 1 nömrəli Cabbarlışünas kimi tanınan bir görkəmli alimdən söz açdım. Ona elm aləmində yeni uğurlar arzulayıram!
Vaqif YUSİFLİ
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2014.-
29 yanvar.- S.7.