Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının tarixi: ilk QHT-lərin yaranması və
fəaliyyəti
İLK
XEYRİYYƏ TƏŞKİLATLARININ YARANMASI
Azərbaycanda ilk xeyriyyə cəmiyyətinin
yaradılması Həsən bəy Zərdabinin adı ilə
bağlıdır. XIX əsrin 70-ci illərinin əvvəllərində
Axund Molla Cavad H. Zərdabiyə müraciət etdi: "Gəlin
nəsə edək.Həsən bəy, məktəblərin
açılışına şirkət təşkil edin. Türk dilində nizamnaməni yazın. Şəhərin 200 adlı-sanlı vətəndaşının
siyahısını təşkil edin, onların hər birindən
50 rubl olmaqla üzvlük ödəmələrini
yığın. Və gəlin məktəblər
açaq. Bakıda xeyriyyə cəmiyyətini
yaratmaq mütləq lazımdır". Buna H. Zərdabi
cavab verdi ki, xeyriyyə cəmiyyətinin
nizamnaməsi təşkil edilmişdir və ödəmələr
yığılır.
Beləliklə, 1872-ci ildə ilk dəfə Azərbaycan
milli xeyriyyə cəmiyyəti yaradıldı. Nizamnamənin birinci bəndində
yazılmışdı: "Zaqafqaziyanın müsəlman əhalisinin
artan ehtiyacını onların yoxsulluğunu nəzərə
alaraq, biz oxuyanlara kömək və vəsaitlərə malik
olmayanlar üçün cəmiyyət yaradırıq". Həsən bəy Zərdabi Azərbaycanda
bütün ziyalı insanları bu işə cəlb
edirdi.Tanınmış ziyalılar olan N. Vəzirov və
Ə.Gorani də ona kömək edirdilər. Onlar böyük zəhmətlə ödəmələri
yığırdılar. Bu, Həsən bəyi
qətiyyən ruhdan salmırdı. 1872-ci
ildə o, Qafqazı şəhərbəşəhər gəzərək,
cəmiyyətə üzv toplamağa başlayır. Üzv yazılanlar ona üzvlük haqqından
başqa əlavə ianə də verəcəklərini vəd
edirlər. Bakıya qayıdan Həsən
bəy cəmiyyətin başqa işlərini də sahmana
salmaqla məşğul olur. Bu müddətdə
Qafqaz şəhərlərindən cəmiyyətin xəzinəsinə
xeyli pul daxil olur. Hətta Bakıda məktəbə
düzəlmək üçün onun yanına iki uşaq da
göndərirlər. Həsən bəy
çətinliklə olsa da, onları şəhər məktəblərinə
düzəldə bilir. Ancaq təəssüf ki, bu vəziyyət
çox davam etmir. Ödəmələr
az-az daxil olurdu və cəmiyyətin ehtiyaclarını təmin
etmirdi. Cəmiyyətin nizamnaməsinə görə, hər
il gəlirlər və xərclər
haqqında hesabat təqdim edilməli idi. Vəsait
yetərsiz olduğu üçün cəmiyyətin fəaliyyəti
dayanır.1873-cü ildə isə cəmiyyət tədricən
bağlanır.
BAKIDA
CƏMİYYƏTLƏR
Məşhur
"Manifest..." nəşr edilməsindən sonra 1905-ci ildə
Azərbaycanda tədricən maarifin yayılmasına xidmət
edən yeni xeyriyyə cəmiyyətləri yaradılmağa
başlandı. İlk qeydə
alınmış Cəmiyyət 1905-ci ildə "Bakı
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti" idi. Cəmiyyət əsasən Bakı
varlılarının və varlı ziyalıların cəmiyyəti
idi. Onun müəssisləri Hacı Zeynalabdin
Tağıyev, Həsən bəy Zərdabi, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy
Hüseynzadə, İsmayıl bəy Səfərəliyev,
Hacı Aslan Aşurov, İsa bəy Hacınski, Kamil bəy Səfərəliyev,
Əbdülxalıq Axundov, Məmmədrza Vəkilov, Həsən
bəy Ağayev, Nəcəfqulu Sadıqov, İsrafil
Hacıyev, Həsənağa Həsənov, Mirzə Əsədullayev,
Əsəd bəy Səlimxanov, Ağabala Quliyev, Əsədullah
Əhmədov, Hacı Həsən Ağamalıyev, Nəcəf
Əmiraslanov olmuşlar.
Bu cəmiyyətin fəaliyyətinə xeyriyyə ilə
yanaşı, mədəni və təhsil müəssisələri
də daxil idi.
Bu məqsədlə məktəblərin və
tələbələrin dərsliklə təmin edilməsinə,
həmçinin ən kasıb şagirdlərin məktəbə
daxil olmasına və orta təhsil müəssisələrində
təhsillərini tamamlamalarına köməklik göstərirdi.
Birinci
iclasda H. Z. Tağıyev sədrliyə, İsrafil Hacıyev
müavinliyə, Hacı Mustafayev xəzinədarlığa,
Əhməd bəy Ağayev katibliyə, İsmayıl bəy
Səfərəliyev, Əlimərdan bəy Topçubaşov
və Əsədullah Əhmədov İdarə Heyətinin
üzvlüyünə seçilirlər.
Birinci
Dünya müharibəsi illərində "Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyəti"nin fəaliyyəti
xeyli genişlənmişdi. Qaçqın və
acları yedirtmək, pul-paltarla təmin etmək sahəsində
onun böyük xidməti olmuşdu. Cəmiyyət
Nargin adasında saxlanılan əsir türk əsgərlərinə
də öz köməyini əsigəmirdi. "Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyəti"nin idarəsi
"İsmailiyyə" binasında yerləşirdi. Onun yardımçı təsərrüfatları
da elə burada idi.
Qeyd edək ki, 1914-cü ildə Bakı "Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyəti" idarə heyətinin fövqəladə
iclasında Peterburqda keçiriləcək müsəlman
qurultayına nümayəndələrin ezam edilməsi
haqqında məsələ müzakirə edilirdi. İdarə heyəti cəmiyyət
adından çıxış etmək səlahiyyətini M.
Ş. Əsədullayevə verdi və
qurultayın sərəncamına 6 min rubl ayırmağı qərara
aldı.
1917-ci ilin 6 aprelində "Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti"
müsəlman ictimai təşkilatlarının şura
iclası keçirildi, orada 45 nümayəndə iştirak
edirdi. M.
Hacınski iclası müvəqqəti komitənin fəaliyyəti
haqqında məruzə ilə açdı. Komitənin layihəsinə
əsasən Qafqaz müsəlmanlarının münasibətlərinin
möhkəmlənməsi və yeni quruluş
hazırlığı,bölgələrdə
kənd komitələri yaratmaq üçün hər
nümayəndəyə bir rayon komitəsi yaratmaq nəzərdə
tutulurdu. Rayon komitələrinin nümayəndələrindən
eyni üsulla quberniya komitələri yaradılır və
onların tərkibindən mərkəzi komitə
seçilirdi. Bu layihənin həyata
keçirilməsi üçün aprel ayının 15-də
Bakıda müsəlmanların Ümumqafqaz qurultayının
keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdu.
Aprelin
15-də, saat 11:30-da Qafqaz Müsəlmanları
Qurultayının təntənəli
açılışı oldu. Qurultayı
Müsəlman İctimai Təşkilatları
Şurasının müvəqqəti icraiyyə komitəsinin
nümayəndəsi M.Hacınski açdı. Rəyasət
Heyətinə daxil idilər: Ə. M. Topçubaşov, N. Nərimanov,
İ. Heydərov, F. Xoyski, M.Hacınski, N. Yusifbəyli; katibliyə
isə - M. Ə. Rəsulzadə, İ. Qabulov, M. M. Axundov, M.
Mahmudov, N. Ağayev, M. Mehdiyev.
Qurultayda Qafqaz müsəlmanlarının siyasi
proqramının müzakirəsi ilə yanaşı, fondun
yaranması haqqında da məsələ
qaldırıldı.
Qeyd edək
ki, Bakı qubernatorunun 30 noyabr 1906-cı ildə baş idarəyə
göndərdiyi məktubda Bakıda qüvvədə
olan 25 ictimai təşkilat göstərilirdi. Siyahıda
"Bakı Quberniyasının Müsəlman Əhalisinin
Arasında Savadın Yayılması Üzrə Bakı Cəmiyyəti"
birinci yerdə idi. H. Z, Tağıyev cəmiyyətin sədri
idi, sədrin köməkçisi - Ağa Aşurov, xəzinədar
- A. Q. Tağıyev, katib - A. İ. Cəfərov; daimi
üzvlər - İ. Əliyev, A. A. Kərbəlayi Nəsrulla,
Ə. Əhmədov, İ. Heydər, A. Həsənov, A.
Mehdiyev, Q. Mahmudbəyov, A. Hacınski, M. Q. Seyidməmmədovdan
ibarət idi. Cəmiyyəti təsis edənlərin
arasında həmçinin A. A. Həsənov (Bakı taciri),
M. Q. Hacınski (mühəndis - texnoloq), A. Q. Axundov (mühəndis),
İ. Məlikov (tacir), İ. Səfərəliyev (irsi
nöhtərəm vətəndaş) idilər. 1907-ci ildən "Bakı Quberniyasının
Müsəlman Əhalisinin Arasında Savadın
Yayılması Üzrə Bakı Cəmiyyəti" "Nəşri
- Maarif" adlanmağa başlandı. Onun
fəaliyyəti başqa maarifçilik cəmiyyətləri
ilə müqayisədə xüsusilə məhsuldar idi.
Cəmiyyət əsas işini yüksək səviyyədə
yerinə yetirirdi.
BALAXANIDA
CƏMİYYƏT
Qeyd edək
ki, XX əsrin
əvvəllərində Balaxanıda Maarifçilik Cəmiyyəti
mövcud idi. O, belə adlanırdı: "Orta təhsilin
yayılmasının Balaxanı cəmiyyəti". Cəmiyyət
sənaye rayonları olan Balaxanı və Sabunçuda kişi, qadın və qarışıq təhsil
müəssisələrinin təşkilatı ilə məşğul
olurdu. Cəmiyyətin rəhbərlərindən
biri olan F. F. Zeys neft sənayesi sahibi idi. Cəmiyyət
1910- cu ildə
açılmışdı.
"MÜSƏLMAN
DRAM TRUPPASI" VƏ "HƏMİYYƏT"
TƏŞKİLATI
1913-cü ildə yeni teatr "Müsəlman dram
truppası" və "Həmiyyət" kollektivi
yaradılır. Onlar teatr işi ilə fəal məşğul
olmağa başlayır. Amma bu cəmiyyətlərin
rəqabəti teatra əhəmiyyətli zərər verirdi.
İ. Qasımov yazırdı: "Əgər cəmiyyətlər
toplaşıb teatr işlərinin vəziyyətini müzakirə
etsəydi, teatrın inkişafı üçün vahid yolu
seçib müəyyən nəticələrə nail ola bilərdilər". Məşhur
yazıçı Haşım bəy Vəzirov bu ideya ilə
razı idi: "Əgər truppalar birləşəcəksə,
onda əhəmiyyətli müvəffəqiyyətlərə
nail olacaqlar". Və 1915-ci ildə bu istiqamətdə
Bakıda "Müsəlman Dram Cəmiyyəti" təşkilatının
təşəbbüsü də olmuşdu. Cəmiyyəti
təsis edənlər isə aşağıdakılar idi:
Sadıq bəy, Əhməd bəy, Cəmo bəy Hacınski,. Təsis edənlərin
arasında həmçinin Hüseyn Ərəblinski,
Hüseynqulu Rzayev (səhnə adı Sarabski)".
Cəmiyyətin
hədəfi:
1. Dram sənətinin
inkişafına kömək etmək, Bakı bələdiyyəsində
daimi və təsadüfi müsəlman
tamaşalarının quruluşunu vermək.
2. Senzura
qaydalarına riayət etməklə, müsəlman dilində
orijinal və tərcümə edilmiş dram əsərlərini
hazırlamaq.
3. Müsəlman
dilində ən yaxşı dram əsərləri
üçün mükafatlar təyin etmək.
4. Bakı şəhərində teatr kassalarını lazımi qaydaya salmaq hazırlığı və aktyorların təkmilləşmələri üçün müvəqqəti kurslar yaratmaq.
Qeyd edək ki, 29 fevral 1916-cı ildə "Müsəlman Dram Cəmiyyəti" N103 altında reyestrə salınaraq rəsmən qeydə alınmışdı.
"MÜQƏDDƏS NİNA" CƏMİYYƏTİ
Bakıda "Müqəddəs Nina" Xeyriyyə
Cəmiyyəti" də mövcud idi. Bu cəmiyyətin mərkəzi
təşkilatı hələ 1846-cı ildə Tiflisdə
yaradılmışdı. 30 aprel 1848-ci ildə Şamaxıda
onun bölməsi açılır. "Müqəddəs
Nina" Şamaxı bölməsinin üzvləri
aşağıdakılar idi: Fatma xanım
Əsədbəyova, Hoca xanım Haqverdiyeva, İbrahim
xanın qızı Gövhər ağa, Süleyman xanın həyat
yoldaşı Güri xanım və başqaları. 1859-cu ildə
quberniyanın paytaxtının Bakıya
köçürülməsindən sonra "Müqəddəs
Nina" Şamaxı bölməsi syni adlı məktəblə
birlikdə orada fəaliyyətə başlayır. Bakı
bölməsinin sədri qubernator D. S. Staroselskinin həyat
yoldaşı Yekaterina Staroselskaya olur. Üzvlər isə qubernator
özü, Çimnaz xanım Səlimxanova, Hacı Mirzə
Qulu, Hacı Hüseyn Qulu, Səfər Əli oğlu, Məlikməmməd
Əliyev, Ağahüseyn Tağıyev və başqaları
idilər. "Müqəddəs Nina" Cəmiyyəti
yanında olan məktəb maarifin məşhur mərkəzi
idi. Bu tədris - tərbiyə müəssisəsinin
1894-cü il ərzində məzunların
arasında 128 rus, 36 erməni, 5 gürcü, 3 tatar olmuşdu.
Bu, əsasən qadın məktəbi, xristian
dininə mənsub olanlar üçün idi.
BAKIDAKI
DİGƏR XEYRİYYƏ TƏŞKİLATLARI
Arxiv sənədləri arasında
Bakıda yaradılmış bir sıra maarifləndirici cəmiyyətlər
haqqında da məlumatlar var: 1) "Bakı şəhər məktəblərinin
şagirdlərinə kömək cəmiyyəti" -
1907-1916-cı illər; 2) "Bakı ticarət məktəbinin
ehtiyac duyan şagirdlərinə kömək cəmiyyəti"
- 1907-1916-cı illər; 3) "İmperator II-ci Aleksandr
adına Bakı kişi gimnaziyasının ehtiyac duyan
şagirdlərinə kömək cəmiyyəti" - 1907-ci
il; 4) "İkinci Bakı şəhər məktəbinin və
Bakı şəhərinin rus-tatar məktəblərinin
ehtiyac duyan şagirdlərinə kömək cəmiyyəti"
- 1907-ci il; 5) "Bakı yəhudi maarifçilik cəmiyyəti "Talmud-Torun" - 1911-1913-cü
illər; 6) "Şüvəlan müsəlman
maarifçilik cəmiyyəti "Millət
bağçası" - 1911-ci il; 7) "Bakı cəmiyyəti
"Bizim məktəbimiz" - 1915-ci il; 8) "Elm"
özünütəhsil Bakı cəmiyyəti" - 1911-ci
il; 9) "Bilik-Güc" cəmiyyəti - 1911-ci il; 10)
"Bakı real məktəbinin yoxsul şagirdlərinə
kömək cəmiyyəti" - 1911-ci il.
(Ardı var)
Nəsiman Yaqublu
tarix elmləri namizədi
525-ci qəzet.-
2014.- 29 yanvar.- S.6.