Dünyanı uşaqlara verək
Hər gün hər saat dünyaya minlərlə, milyonlarla körpə gəlir, o anda
dünya körpələşir, məsumlaşır. Zalım dünyada ilk səhv, günah etməyənə
qədər bəlkə də
çiyinlərimizdə mələk
kimi gözəgörünməz
qanadlarımız olub. Nə qədər ki, müharibələr
yer üzündə cəhənnəmi əvəz edib
insanları məhv etdikcə, irqindən asılı
olmayaraq uşaqların həyatına
son qoyulduqca, biz necə xoşbəxt ola bilərik? Televizor
qarşısında oturub kanalları tez-tez çeviririk,
müharibə dəhşətlərini görüntüləyən
kanallara baxandan sonra şou verilişlərə, şən mahnılara keçid
alırıq. Bu anda nə etdiyimizi axıra qədər
dərk etmirik. Dünyada ən xoşbəxt,
uzunömürlü ölkələr arasında rəqabət
yoxdur, yalnız
müharibələr, fırtınalar, zəlzələlər,
vulkanlar, cinayət və qəza hadisələri efirdə, mətbuatda xəbərlərin yarıdan
çoxunu təşkil edir. Qanı donduran
"qanlı" xəbərlər isə azalmaq əvəzinə
günü- gündən çoxalır.
Xaricdə saysız-hesabsız müharibələrdə
ölüb yaralanan uşaqlar azmış deyə, dünyada
sağ qalanları da yeni "pedaqoji" təlimlərin
qurbanı etmək çox dəbdədir. Bu gün
insanlar uşaqlıq dünyasından çox
ayrılmışlar. Belə bir deyim var:
"Dünyanı uşaqlara verə bilmiriksə, heç
olmasa, qəlbimizi verək". Nazim Hikmətin sözləridir:
"İnsanın qanadları qəlbindədir". Bu "qanadlara" xüsusilə, uşaqların
böyük mənəvi ehtiyacı var.
A.Makarenkonun
uşaqlarla bağlı ən dəyərli fikirlərindən
biridir: "Tərbiyə prosesi həmişə davam edir, hətta
siz evdə olmayanda da". Bu, daha çox XXI əsr
üçün qədər əhəmiyyət kəsb edən
fikirdir. Texniki imkanların uşaqların
savadlanmasında, dünyagörüşündə böyük rol oynaması
danılmaz həqiqətdir, bəs, onun zərərli, neqativ təsirlərindən
də istifadə olunursa, bunun qarşısını necə
almaq olar? Axı, valideyn günün 24 saatını məktəbli
uşağı ilə bir yerdə keçirə bilmir.
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, rus pedaqoqu "Pedaqoji poema", "Valideynlər üçün"
kitablarının müəllifi
A. Makarenkonun da XX əsrin əvvəllərində bir
neçə gənc nəslin tərbiyələnib
formalaşmasında zəhməti var. O, 1920-28-ci illərdə
M.Qorki adına uşaq koloniyasının əsasını
qoymuşdu. Makarenko əsas təlimini ingilislərdən
götürmüşdü: " Soyuqdan donursansa daha cəld
hərəkət et, əzmlə işlə".
Nadejda Krupskaya da 1920-ci ildə "Uşaqların
dostu" cəmiyyətini təsis edir, sovet xalq təhsili
sistemini yaradanlardan biri olur. O, həmişə Makarenkonun pedaqoji
təliminə qarşı çıxır, həmkarını
kəskin tənqid atəşinə tuturdu. Bu isə
Makarenkonun işdən azad edilməsi ilə nəticələnir.
Xalqın
mənəvi xəzinəsi olan incəsənətin, ədəbiyyatın
tərbiyəvi, estetik əhəmiyyətini dərindən
qiymətləndirə bilməyən N.Krupskaya partiyaçı
əqidəsi ilə
kitabxanalarda 90-dan çox yazıçının əsələrinin,
qədim rus nağıllarının, dini kitabların oxuculara
verilməsinə qadağa qoydurmuşdu. Onlar "siyasi
düşmən" kimi arxivlərdə sanki "həbs" olunmuşdu. M.Qorki də öz növbəsində mətbuatda
Krupskayanın bu mövqeyini bərk tənqid etmişdi.
1936-cı ildə
siyasi plakatlarda "Xoşbəxtlər, sovet ulduzu
altında doğulurlar" devizi altında kommunist
partiyasının ideologiyası təbliğ edilirdi.Lakin ondan əvvəlki
illərdə, məsələn, 1929-cu ildə isə plakatlar
başqa mövzuda idi: "Ata, içib sərxoş
olma", "Uşağı döymə, bu onun
inkişafına mane olur, xarakterini korlayır" və s. Bəs,
elə isə niyə uşaqların taleyinə qənim kəsilən
müharibələrin qarşısı alınmır? Bu yaxınlarda Rusiyanın Stavropol şəhərində
şagirdlərə Yesenin və Nabokovun əsərlərini
oxumaq qadağan edilmişdi.Guya onların əsərləri əxlaqi-etik
normalardan uzaqdır. Deyəsən, orda da ikinci Krupskaya peyda olub.
İbn
Sinanın "Əxlaqi-nasiri" kitabından:
"Uşağa xidmətçi-tərbiyəçi tapmaq
üçün onun istər xarici, istərsə də daxili
aləmini, saf və sağlam olmasını yoxlamaq
lazımdır".
Yaşlı nəsil təhsil sistemində gedən dəyişikliklərə
daha həssasdır. Professor Ə.Ağayev "Yeni təlim metod və
texnologiyalarından istifadənin nəzəri və praktik məsələləri"
məqaləsində qeyd edir: "Hazırda, digər
inkişaf etmiş ölkələrdə olduğu kimi, Azərbaycanda
da yeni təlim metod və texnologiyalardan istifadəyə
geniş yer verilir və bu barədə çox
danışılır, yazılır. Bunlar
yaxşıdır. Lakin bu yenilikçi
işlərdə qərb ölkələrindəki təcrübənin
təqlidi və ya köçürülməsi
açıq-aydın hiss olunur. Yeni təlim metod və
texnologiyalarının nə sosioloji-fəlsəfi, nə də
pedaqoji-psixoloji əsasları-nəzəri baxışlar,
fikir və ideyalar, başqa sözlə desək,
metodologiyası haqqında əhəmiyyətli fikirlər
deyilmir...ötürülən bu məlumatlarda qərb cəmiyyətinin,
qərb insanının ruhu
vardır".
Müasir zamanda uşaq hüquqları və təhsillə
bağlı məsələlərdə daha liberal tendensiyalar
mövcuddur. Çünki öz
tələbinə, ab-havasına uyğun zaman yeni ictimai
şüuru, həyat tərzini
formalaşdırır. Təəssüf ki, tarixi proseslərlə
yaxından tanış olanda bu qənaətə
gəlirsən ki, istər pedaqoq, istərsə də psixoloq
kimi hər bir tədqiqatçı alim daha çox subyektiv təhlillərə
geniş yer verir. Bəzən də həyatda verdiyi məsləhətlərə
özü nümunə ola bilmir. Məsələn, Con Uotson "Uşağa psixoloji
qulluq" əsərində valideynlərə
uşaqlarına mehribanlıq göstərməyi tövsiyə
etmirdi. Benjamin Spok da 1946-cı ildə
çap olunan "Uşaq və ona qulluq" əsərində
valideynlərə körpənin yemək rejimini
pozmamağı, ağlasa belə onu sakitləşdirmək
üçün qucağa götürməyi məsləhət
bilmirdi. Deyilənə görə, o, həyatda
öz uşaqlarını heç vaxt əzizləyib öpməzdi.
Arvadından ayrılandan sonra övladları
anasının soy adını götürmüşdülər.
Amerikanın
alim-sosioloqları belə qənaətə gəlmişdilər
ki, Spokun tərbiyə sisteminə uyğun böyüyən
insanlarla təcridxanalar ağzına qədər dolmuşdu.
Bir çox insanları məhkum skamyasına gətirən əsas
səbəblərdən biri, onların uşaqlıq illərinin
fərəhsiz, mürəkkəb, ağır şəraitdə keçməsidir. Rus
yazıçısı A. Çexovun fikridir: "İnsanın
qəlbini daha yaxından tanımaq üçün onun
uşaqlığını öyrən".
Əslində B.Spok sol pasifist idi, Freydin nəzəriyyələrinə
daha çox üstünlük verirdi. Bəzən onu Hitlerlə,
Barmaleylə
müqayisə edirdilər. 1972-ci ildə
prezidentliyə namizədliyini vermiş B.Spok homoseksual
münasibətlərin, narkotik maddələrin
leqallaşdırılmasının tərəfdarı idi.
Onun da yeni nəslin
"tərbiyələnməsində" rolu var.
Məsələn,
1947-ci ildə Anna Freyd (Ziqmund Freydin qızı) Doroti Berlinqel
ilə birlikdə Londonda uşaqlar üçün psixoanalitik
müalicə və tədris mərkəzi yaratmışdı. Ən
maraqlısı o idi ki, Anna sevgilisi Dorotinin ( o,
qadındır) uşaqları üzərində təcrübə
aparırdı....Bu müddət ərzində Doroti də
Ziqmund Freydin seanslarında iştirak edirdi. Anna
Freydin heç vaxt ailəsi olmamışdı. O,
bütün ömrünü atasına xidmətdə, qulluqda
keçirmişdi. Özü haqda isə deyirdi:" Mən
inanmıram ki, yaxşı tərcümeyi-hal
üçün yararlıyam. Bütün həyatımı
bir cümlə ilə ifadə etmək olar-mən uşaqlarla
işləmişəm."
Daha bir misal gətirim. Jan-Jak Russo
"Emil" traktatında uşağı necə tərbiyə
etmək haqqında bəlağətli fikirlər irəli
sürür. Valideynlərə müdrik məsləhətlərini
verir, amma öz uşaqlarını
tərbiyə evinə göndərir. O dövrdə
internat səviyyəli yer idi.
Ziqmund
Freydin fikrinə görə, öz təbiətinə
qarşı çıxıb "nəcib" olmaq istəyən
insanlar həmişə əsəb keçirirlər. Yaxşı olardı ki, onları öz pisliyi ilə baş-başa qoyasan,
onda özlərini daha rahat hiss edərlər". Axı, pis adama pisliyini həyata keçirməyə
imkan vermək olmaz.Görünür, Ziqmund Freyd öz şəxsi
təcrübəsinə əsaslanmışdı.
"Nəcib" olmaq istəyənlər arasında
"Uşaq psixoanalizi" kitabının müəllifi,
üç övlad anası Melani Klyaynı xatırlamaq kifayətdir. Təəssüf
ki, o, öz uşaqları ilə valideyn kimi səmimi
ünsiyyət qura bilməmişdi. Hətta
qızı onu son mənzilə yola salmağa gəlməmişdi.
Oğlu isə özünə qəsd
etmişdi. Melaninin
qaraqabaq, sərt xasiyyəti övladlarında anaya olan məhəbbəti
öldürmüşdü. Uşaq
psixologiyasının ilk tədqiqatçılarından biri
kimi Melani Klyayn və
Anna Freyd arasında həmişə fikir
ayrılığı olub.
Yaxşı
aforizmdir: "Uşaqları tərbiyə etməyə
çalışmayın, onsuz da sizə oxşayacaqlar. Yaxşı olar ki, əvvəlcə
özünüzü tərbiyə edin". Həm də uşaqlara təlqin etmək istədiyimiz
şeylərə əvvəlcə özümüz
inanmalıyıq.
Belə deyim var, azadlıq ürəyin istəyəni
yox, haqqın çatanı etmək deməkdir. Mənə elə
gəlir ki, atalar sözləri psixoloqu əvəz edə bilər.
Mənəvi, əxlaqi dəyərlərimizin daha da zənginləşməsi
üçün o qədər həyatı təcrübədən
çıxan müdrik fikirlər var. Dədə Qorqudun
öyüdlərinin, Nizami Gəncəvinin, Nəsirəddin Tusinin, Abasqulu
ağa Bakıxanovun və bir çox dahilərimizin əsərləri
müsbət mənada əsl
psixoloji təsir mənbəyi deyilmi?
İslam dinində övladın valideynə hörmətlə
yanaşması vacib şərtlərdən biridir. Peyğəmbərimiz (s.s.) buyurub ki, yaşlılara ehtiram Allaha ehtiramdır.
Həzrət Əlinin (ə) "Nəhcül-Bəlağə"
kitabında oğlu
imam Həsənə(ə) vəsiyyəti öz
diqqətəlayiq cəhətləri ilə yadda qalır:
"...Əziz oğlum, məndən 4 şey öyrən, istədiyin
zaman sənə zərər verməyəcək. 4 şeyi də
ağlında tut; zənginliyin ən üstünü ağıldır; yoxsulluğun
ən böyüyü axmaqlıqdır; qorxulu şeylərin
ən qorxulusu özünü bəyənməkdir;
nəslin, kökün ən ucası gözəl xasiyyətdir...Yalançı
ilə dost olmaqdan çəkin,
çünki o, ilğıma bənzər, sənə
uzağı yaxın göstərər, yaxını isə səndən
uzaqlaşdırar".
İnsanları
doğru yola yönəldən müqəddəs kitablar nə
qədər ki, bizim masamızın üstündən uzaq
olacaq, evdə əlçatmaz bir yerdə ağzı
bağlı saxlanılacaq, biz heç vaxt özümüzü dərk edə
bilməyəcəyik. Deyirlər, müqəddəslər
torpağın duzudur. Təəssüf ki,
onlarsız torpaq da öz əvvəlki gücünü itirib.
Əslində bu yazını yazmağa məni məcbur
edən əsas məsələ Rusiyanın İctimai
Palatası tərəfindən "Uşaqlıq-2030"
adlı forsayt-layihəsinin irəli sürülməsidir. "Forsayt"
sözü ingilis dilində "gələcəyə
baxış" deməkdir. Cəmiyyətdə
struktur dəyişikliklər gözlənilir. Layihədə
ideologiya və paradiqmaların dəyişdirilməsi,
uşaqların problemlərinin həllində yeni ictimai
şüurun formalaşdırılması kimi məsələlər
gündəmə gətirilib. Vətəndaş cəmiyyətində
ideologiya zərərli
məqsəd daşıyırsa, o dini dəyərləri
üstələməyə
qadirdir. Uşaqların təhsili ilə
yanaşı təlim-tərbiyəsi də vacib şərtlərdən
biridir. Sivilizasiyanın sosial genetik kodu olan
mədəniyyətimizə diqqət və qayğı daha da
çoxalmalıdır. (Yadınızdadırsa,
əvvəllər məktəblərdə, təhsil müəssisələrində
psixoloqlar çalışmırdı.)
Bu gün
uşaqların psixoloqa ehtiyacı olduğunu sübut edənlər müəyyən
bir dövr keçdikdən sonra
etiraf edəcəklər ki,
robotlaşan bir zamanda buna ehtiyac yoxdur. Çünki yeni
layihədə hər hansı bir peşənin virtual reallıq vasitəsilə əldə
edilməsinin mümkünlüyü qeyd olunur. Forsayt
layihəyə əsasən 2023-cü ildə ailədə
"valideynlər" canlı uşaqları əvəz edən
biorobotlara üstünlük verəcəklər. Yaxud uşağın təlim-tərbiyəsi ilə
robotlar məşğul olacaqlar. Guya
valideyn əslində öz övladına laqeyddir, onun məhəbbəti
adicə instinkt kimi qələmə verilir. Hətta
uşaqların bacarıq keyfiyyətlərinin, istedadının genetik modifikasiyalar vasitəsilə
artırılmasının mümkünlüyü irəli
sürülür. İnsan qəlbinə, ruhuna mənəvi qida verən
incəsənətin, ədəbiyyatın keçmişin
qalığı kimi arxivlərə təhvil verilməsinə
nail olmaq üçün çalışırlar. Yenə də Krupskayanın ruhu deyəsən,
zühur edir. Axı, o da valideyn olmaq səadətindən
məhrum insan idi. Ailə dəyərləri
ona yad idi. Yəqin onun ruhunu şad etmək üçün
doğum evlərinin bəziləri onun adını
daşıyırdı.
Layihədə ailə, dostluq, münasibətlərinə
diqqət azdır. Belə nəticəyə gəlmək olar ki, gələcəkdə
ali məktəb binalarına da ehtiyac
azalacaq. Tədris prosesi internet vasitəsilə tənzimlənəcək.
İnsanın cəmiyyətdən
ayrılması onun "robota" çevrilməsini sürətləndirir.
Uşaqlara müsbət şəxsi keyfiyyətlər nə vaxt aşılanacaq? Buna isə ilbəil vaxt çatmır. Şagirdlərin dərslərlə həddən çox yüklənməsi nə qədər effektlidir? Yeni layihələr, forsayt texnologiyaları Amerika və Avropada artıq geniş yayılıb. İctimai tərbiyə alan yeniyetmənin öz ailə dəyərlərindən tədricən məhrum olması ən böyük mənəvi itkidir. Üstəlik də kiçik yaşlı məktəblilər əsas dərs fənlərindən fərqli olaraq yeni "dərslik" ilə üzbəüz qalıb. Cinslərin cinsizləşmə prosesini sürətləndirən şəkillərlə yeni ailə modelləri təbliğ edilir. Artıq iki analı, iki atalı ailələrin təbii ailə olmasında uşaqlarda şübhə qalmır.
1983-cü ildə Amerikanın prezidenti D.Reyqan ölkəsində təhsilin vəziyyəti haqqında çıxışında qeyd etmişdi ki, əgər hər hansı bir ölkə öz təhsil sistemini bizə təklif edirsə, bu, müharibənin elan olunmasına bərabərdir. Əslində Benjamin Spok kimi psixoloqu olan cəmiyyətə kənardan düşmən axtarmaq lazım deyil.
Qəribə də olsa müxtəlif əsrlərdə, tarixi şəraitlərdə yaşamalarına baxmayaraq Nəsirəddin Tusi və Con Lokkun uşaqların tərbiyələnməsi ilə bağlı qohum fikirləri az deyil. Con Lokkun fikrincə, valideynlərin əsas vəzifəsi, marağı uşaqların yaxşı tərbiyə almasına yönəlməlidir, çünki millətinin uğurları bundan çox asılıdır. İspan rəssamı Bruno Amadio isə valideyn kimi öz uşağı tərəfindən lənətlənmişdi. O uşağın göz yaşlarını tarixdə yaşadan "Ağlayan oğlan" şəklini xatırladım. O şəkli hardan assaydılar, o, yerdə yanğın baş verirdi. Şəkildəki oğlanın uzun illərdir ki, acı göz yaşları körpə yanaqlarında donub. Onu kim ovundura bilər? Şəkildəki uşağın ağlamağına insan qəlbi dözmür. Rəssam Brunonun öz oğlunun göz yaşlarını çəkmək üçün kibriti yandırıb onu qorxutması nə qədər acınacaqlıdır. O, oğlunun oddan çox qorxduğunu yaxşı bilirdi. Uşaq atasının amansızlığına dözməyib sonda qəzəblə çığırır: "Özün yan!" Əsər hazır olandan sonra rəssamın oğlu sətəlcəmdən ölür, özü isə öz evində yanır. Evdəki yanğın zamanı "Ağlayan oğlan" şəkli ziyan çəkmir.
Zöhrə Əsgərova
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.-
2014.- 30 yanvar.- S.8.