İhsan Doğramacı fenomeni
Aprelin 3-də
türk dünyasının nadir şəxsiyyətlərindən
olan, dünyaca məşhur alim, pediatr, maarifçi, xeyriyyəçi,
əsl xoşbəxtliyin yolunu kəşf etmiş comərd,
altruist (ictimai mənafeyi şəxsi maraqlarından qat-qat
üstün tutan) insan, Azərbaycanın böyük dostu Dr.,
professor İhsan Doğramacının 100 yaşı tamam olur.
Tanınmış
alim və diplomat, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor,
1992-ci ildən 2009-cu ilədək fövqəladə və səlahiyyətli
səfir kimi ölkəmizi Türkiyədə və
İspaniya Krallığında ləyaqətlə təmsil
etmiş Məmməd Novruzoğlunun insanlığa örnək
insan İhsan Doğramacının çoxsahəli fenomenal fəaliyyətinə
həsr olunmuş "Hocabəy" kitabını (Azərbaycan
və rus dillərində) maraqla oxudum, onun qəhrəmanının
mənalı ömür yolu ilə tanış oldum, aldığım
bilgilərin bir qismini oxucularla bölüşmək qərarına
gəldim.
Tanrı hər bir insanı müəyyən missiya ilə
yaradır, ona həmin missiyanı yerinə yetirəcək qədər
enerji və ömür verir. Missiyası
böyük, enerjisi çox olanlar təkcə özlərinin,
qohum-qardaşlarının deyil, bütöv bir elin, millətin
yolunu işıqlandırır, bu yolda inkişafa, tərəqqiyə
mane olan əngəlləri aradan qaldırır, lazım gələndə
yeni yol açır, pozitiv enerjisi ilə o yolu
nurlandırır. Allahın türk
dünyasına bəxş etdiyi belə nurlu, ziyalı şəxsiyyətlərdən
biri adı və xeyirxah əməlləri bütün
dünyaya bəlli olan İhsan Doğramacıdır
(1915-2010).
İhsan
Əli Paşa oğlu Doğramacı düz yüz il öncə,
1915-ci il aprelin 3-də, o vaxt Osmanlı İmperatorluğunun tərkibində
olmuş İraqın və bütövlükdə Yer kürəsinin
ən qədim şəhərlərindən biri,
özülünü şumerlərin qoyduğu ehtimal edilən
Ərbildə, həm maddi, həm də mənəvi cəhətdən
zəngin bir ailədə dünyaya gəlib. İhsan
bəyin atası Ərbil bələdiyyəsinin rəisi
olmuşdur. Anası İsmət xanım
Osmanlı İmperatorluğunun Məclisi-məbusanının
(Parlamentinin) Kərkükdən olan üzvü Mehmet Əli Bəy
Kırdarın qızıdır.
Köklü
türkman ailələrində ilk oğlan uşağına
babalardan birinin adını vermək ənənəsi var,
lakin Əli Paşa və İsmət xanım bu tarixi gələnəkdən
kənara çıxaraq ilk övladlarını "İhsan" adlandırıblar, onu
adının mənasına (yaxşılıq edən, bəxşiş
verən, lütfkar) uyğun böyütməyi
qarşılarına məqsəd qoyublar və nəticədə
bu məqsədlərinə tam nail olublar. "Balaca
İhsan adını doğrultmaq üçün
böyüməyi gözləmədi... İbtidai
məktəbdən 6-7 yaşlarında evə bəzən pencəksiz,
bəzən də paltosuz döndü. Nənəsi Heybət
Xatun, anası İsmət xanım "Niyə pencəksizsən,
niyə paltosuzsan?" - deyə
soruşanda balaca İhsan "Yolda bir uşaq gördüm.
Paltosuzdu, pencəksizdi, ona verdim", - deyərdi" (M.N., s.
24).
Ərbildə türk
dilində ibtidai təhsil aldıqdan, xüsusi müəllimlərin
köməyi ilə ingilis dilini orta səviyyədə öyrəndikdən
sonra İhsan 1930-cu ildə Beyruta gedərək oradakı
Amerika Kollecinə qəbul olunur, proqramı vaxtından əvvəl
yerinə yetirir. Həmin dövr haqqında
İ.Doğramacı yazmışdır: "Arzum həkim
olmaqdı. O vaxtlar İstanbul Şehremeni (bələdiyyə
rəisi) Salih Salim Paşanın oğlu Vahid ilə dostluq
edirdim. Ən yaxşı tibb təhsilinin Vyanada
və Şotlandiyada Edinburqda olduğunu Vahiddən öyrənmişdim.
Braziliya vətəndaşı, alman əsilli
bir müəllimdən alman dili dərsləri aldım. Bir də Edinburq Universitetinə müraciət etdim.
Oradan verilən məlumata görə, bu universitetin xarici tələbə
kontenjanı dolmuşdu, ancaq üç il
sonra açılacaqdı. Digər tərəfdən
universitetin Bağdadda öz proqramlarını tətbiq etdiyi bir Tibb
fakültəsi olduğunu və üç il sonra Edinburq Tibb
fakültəsinə alına biləcəyini mənə
bildirdilər. Bağdad Tibb fakültəsinə
müraciət üçün 18 yaşında olmaq lazım
idi. Halbuki mənim 17 yaşım vardı.
Bu bir ili Beyrut Amerika Universitetinin Ədəbiyyat
fakültəsində keçirdim... 1933-cü ildə
Bağdad Tibb fakültəsinə yazıldım".
1936-cı ildə buranı bitirdikdən sonra tibb təhsilini
Edinburqda deyil, doğma yurdda - İstanbul Universitetinin Tibb
fakültəsində davam etdirmək qərarına gəlir. Onu imtahan edərək
birbaşa 5-ci kursa qəbul edirlər. Bir il
tələbə, bir il isə praktikant olur və ali təhsilli
həkim diplomu alır.
Təbabətin sahələri çoxdur. Bəs onlardan
hansını seçməli? Xoş bir təsadüf bu
suala cavab tapmaqda 23 yaşlı gənc doktora
yardımçı olur: "1938-ci ilin yayında İhsan
Manisa vilayətinin qubernatoru olan dayısı Dr. Lütfü
Kırdarı görməyə getmişdi. Elə bu günlərdə
Türkiyə Cümhuriyyəti Səhiyyə və Sosial
Yardım Nazirliyi Ankara Nümunə Xəstəxanasının
Uşaq Klinikasının direktoru, professor Albert Ecksteinin
başçılığı ilə bir heyəti Qərbi
Anadolu vilayətində uşaq sağlamlığı və
xəstəliklərlə əlaqəli problemləri öyrənmək
üçün ezamiyyətə göndərmişdi...
Professor Albert Eckstein Atatürkün dəvəti ilə
Türkiyəyə gəlmiş yəhudi əsilli alman
professorlardandı. Heyətdə onun xanımı, məşhur
pediatr Artur Schlossmanın qızı Erna Eckstein və Dr.
S.Tekand da vardı" (M.N., s. 32).
İhsan
da həmin heyətə qoşulur və biləndə ki,
Türkiyədə hər yüz çağadan 30-35-i bir
yaşına çatmadan ölür, uşaq həkimliyini
ixtisas olaraq seçir, 4 il Bağdad Uşaqqoruma Təşkilatının
xəstəxanasında çalışır, 1944-cü ildə
ABŞ-yə gedərək Harvard və Vaşinqton universitetlərində
araşdırmalar aparır, 1947-ci ildə Amerika Akademiyası
üzvlüyünə seçilir. Universitet
müəllimliyi təklifindən imtina edərək Türkiyəyə
dönür. Ankara Tibb Fakültəsi Uşaq
Klinikasının direktoru professor A.Ecksteinin dəvəti ilə
həmin klinikanın dosenti, sonra isə (1954) professoru olur və
beləliklə də ömrünün "şirətoplama"
mərhələsi, bir mütəxəssis kimi formalaşma
prosesi başa çatır, çoxdan bəri xəyalında
yuva qurmuş müqəddəs arzuların gerçəkləşmə
dövrü başlanır.
Dr. İhsan Doğramacı gələcəyi
proqnozlaşdırmağı, şəraitə uyğun
proqramlar qurmağı xoşlayar, onları uğurla yerinə
yetirməyi öz vətəndaşlıq, vətənpərvərlik
borcu sanarmış. Bu keyfiyyətinə görə yaxın
ailə dostu, İ.Doğramacı haqqında ən dolğun kitabın
müəllifi, professor Cəlal Ərtuğ onu
"planlaşdırdıqlarını yerinə yetirən,
yerinə yetirə yetirəcəklərini planlaşdıran
insan", "Kompüter İhsan"
adlandırmışdır.
İhsan bəyin ilk planlarından biri Hacəttəpə
Uşaq Xəstəxanasının yaradılması olub.
Bu işi o, "hələ 1939-cu ildən
planlaşdırmışdı" (M.N., s. 50).
1957-ci il avqustun 20-də 1954-cü il iyunun 14-də təməli
qoyulmuş Uşaq Sağlamlığı İnstitutunun və
Xəstəxanasının açılışı oldu. "Professor Doğramacı 1962-ci ilin sonunda Dövlət
Planlama təşkilatına gələrək Sosial Planlama
İdarəsinin rəisi Ərtuğrul Erqunu öz şəxsi
maşını ilə klinikaya gətirdi. Klinikanın
onun əsasında qurulmuş Fizioterapiya və Reabilitasiya,
Tibbi Texnologiya, Dietik Nutrisiya, Tibb Bacılığı ali məktəblərinin
laboratoriyalarını, dərs ləvazimatlarını,
auditoriyalarını ona göstərərək bütün
bunların əsasında ikinci bir Tibb fakültəsinin Ankara
Universiteti nəzdində rahatca qurula biləcəyinə onu
inandırdı. Ənvər Erqun 1963-cü il
planının tətbiqi qanununa "Uşaq
Sağlamlığı İnstitutundakı potensialdan
faydalanaraq Ankara Universiteti nəzdində ikinci bir Tibb fakültəsi
qurulması" hökmünü qoydurdu" (M.N., s. 62-63).
Hər bir yenilik kimi professor
İ.Doğramacının bu innovasiyası da köhnə
fikirli şəxslərin ciddi müqaviməti ilə üzləşir.
Əslində heç bir vəzifədə gözü olmayan
Dr. İrfan öz ideyasının gerçəkləşməsi
naminə 1963-cü ilin oktyabrında Ankara Universiteti rektorunun
seçkisinə iki gün qalmış namizədliyini irəli
sürür və qalib gələrək iki il
müddətinə rektor seçilir.
İki il (1963-1965) Ankara Universitetinə, iki il
(1965-1967) Ortadoğu Texnika Universitetinin Himayəçilik
Şurasına rəhbərlik etdiyi müddətdə professor
İ.Doğramacı həm də yeni tipli bir universitet
yaratmaqla məşğul olmuş, 1967-ci ildən 1975-ci ilədək
"Hacəttəpə Universiteti" adlanan həmin elm və
təhsil mərkəzinə rektorluq etmişdir.
"Şəxsiyyətinə, xarakterinə görə
adamlara yaraşan ləqəb, ad qoymaqda türk
insanının ustad olduğu yaxşı məlumdur. Professor
Doğramacıya da yaratdığı Hacəttəpə
Universitetinin əməkdaşları "Hocabəy" ləqəbini
qoymuşlar. Dostları,
tanışları, onu yaxından tanıyanlar "Hocabəy"
adının professora çox yaraşdığını və
bu ləqəbi çox bəyəndiklərini söyləyirlər.
Hacəttəpə Universitetində qoyulmuş
bu ləqəb artıq ölkəyə, dünyaya
yayılmışdır. Dünyada tibb, təhsil
cəmiyyətlərində, Türkiyədə, ictimaiyyətdə,
mətbuatda Professor İhsan Doğramacı "Hocabəy"
kimi tanınır, bilinir.
...Alimlərin alimi, müəllimlərin müəllimi
anlamı verilən "Hocabəy" olmaq nazir, baş nazir
olmaqdan daha çətin, daha şərəflidir" (M.N., s.
8-9).
"Dünyada
sülhə, elmə, təhsilə, tibbə, mədəniyyətə
təmənnasız xidmət yolunda qazandığı
böyük uğurlara görə Prof. Dr. İhsan
Doğramacı böyük dövlətlərin 250-dən
çox ən yüksək mükafatlarına, 40-a yaxın məşhur
akademiyanın fəxri üzvlüyünə, 30-dan çox
tanınmış universitetin fəxri doktorluğuna layiq
görülmüşdür.
Həyatda ikən Türkiyədə, Azərbaycanda heykəlləri,
büstləri qoyulmuş, adına İhsan Doğramacı
Beynəlxalq mükafatları təsis edilmişdir" (M.N.,
s. 8).
2000-ci ildə Azərbaycanın
"İstiqlal" ordeni ilə, 2005-ci ildə isə Azərbaycanın
ən ali mükafatı olan "Heydər
Əliyev" ordeni ilə təltif olunmuşdur.
Hocabəy Türkiyədə ən müasir tələblərə
cavab verən universitetlər sistemi yaratmaq istəyirdi. Hacəttəpə
Universiteti də bu sistemə bir örnək olaraq
qurulmuşdu. Lakin hər yerdə olduğu kimi, Türkiyədə
də bu yeniliyə qarşı mübarizə aparan mürtəce
qüvvələr az deyildi. Məhz
onların səyi nəticəsində 1973-cü il iyulun 7-də ölkədə 1750 saylı
qanun qəbul edildi ki, bütün universitetlər eyni idarə
modeli ilə işləməlidir. Hocabəy iki il dirənsə
də, Hacəttəpə Universitetini bu qanunun təsir dairəsindən
çıxarda bilmir və bir qədər incik halda Paris
Universitetinə "qonaq professor" qismində
çalışmağa gedir. "Hocabəy
mübarizəsində məyus olmuşdu, ancaq yenilməmişdi.
Yeni həmləyə hazırlaşmaq və
vaxt qazanmaq məqsədilə Türkiyədə universitet
sistemində islahat işlərində müvəqqəti
olaraq fasilə götürmüşdü" (M.N., s. 73).
Təhsil
sahəsində köklü islahatlara həqiqətən
ehtiyac olduğunu anlayan Türkiyə rəhbərliyi 1981-ci
ildə Dr. İhsan Doğramacını Vətənə dəvət
edir və o, qısa müddətdə dünyanın
qabaqcıl universitetlərinin təcrübəsi əsasında
Yüksək Öyrətim Kurulu (Ali Təhsil Şurası)
haqqında qanunun layihəsini hazırlayır, qanun qəbul
edilir və Professor İhsan Doğramacı Şuranın sədri
təyin olunur.
ABŞ
prezidentlərindən birinin (Təəssüf ki, adını
dəqiqləşdirə bilməmişəm) maraqlı fikri
var: "Amerika universitetləri ona görə qüvvətli
deyil ki, Amerika dövləti qüvvətlidir, Amerika dövləti
ona görə qüvvətlidir ki, Amerika universitetləri
qüvvətlidir". Hocabəy də bu fikirdə
olub ki, nümunəvi təhsil sistemi qurmadan güclü
dövlət yaratmaq mümkün deyil. Professor Məmməd
Novruzoğlu yazır: "Hocabəylə söhbətimiz
zamanı universitetlərin ölkə üçün əhəmiyyətini
əyani şəkildə göstərmək məqsədilə
Almaniyanı və Yaponiyanı misal göstərdiyini
xatırlayıram: "Almaniya və Yaponiya müttəfiq
dövlətlər tərəfindən İkinci Dünya
müharibəsində yerlə bir edildilər, ancaq çox
qısa müddətdə Yaponiya da, Almaniya da sənayesini bərpa
etdi, ayağa qalxdı. Bu gün Almaniya və Yaponiya dünyanın
ən güclü iqtisadiyyatına malik olan, ən çox
ixracatı olan ölkələrdəndir..., çünki
Almaniyanın da, Yaponiyanın da fabrikləri, zavodları
dağılsa da, universitetləri, ali təhsil sistemi yerində
idi, məhv edilməmişdi. Bu universitetlərin
yetişdirdiyi yüksəkixtisaslı kadrların sayəsində
Almaniya və Yaponiya
qısa bir zamanda sənayelərini,
iqtisadiyyatlarını yenidən qurdular, ayağa
qalxdılar" (s. 73-74).
Bu sözlər müasir Azərbaycan
üçün də çox önəmlidir. Əslində,
ulu şəxsiyyət İhsan Doğramacının 100 illik
yubileyi ilə yanaşı, məni bu yazını yazmağa
vadar edən başqa bir səbəb də məhz bunu
vurğulamaqdan ibarətdir ki, müstəqil dövlətimizi
daha da inkişaf etdirmək, ölkəmizin
ərazi bütövlüyünü bərpa etmək,
qabaqcıl dövlətlər səviyyəsinə ucalmaq istəyiriksə,
dahi şəxsiyyət İ.Doğramacının,
bütövlükdə qardaş Türkiyənin zəngin təcrübəsini
dərindən öyrənməklə ölkəmizdə təhsil
sistemini yenidən qurmalıyıq.
Nəsir ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 2 aprel.- S. 5.