Əli Kərim novatorluğu: əbədi
səfərdə
Əli Kərim XX əsr poeziyasında özünəməxsus, orijinal və bənzərsiz bir sənətkardır - bu fikri ustad Rəsul Rzadan tutmuş, bütün digər söz sərraflarına qədər, bir çoxları təsdiq edib.
Azərbaycan
şeirinin altmışıncı illərdən başlayaraq
dərininə - keyfiyyətə doğru inkişafında,
intellektual səviyyəsinin yüksəlməsində Əli
Kərimin müstəsna xidmətləri var. Ancaq onun bir
şair kimi özünəməxsusluğu
sağlığında deyil, yalnız ölümündən
sonra qiymətləndirildi ki, bu da Azərbaycan ədəbi
mühiti üçün normal hal sayılmalıdır,
çünki Əli Kərim vaxtilə şeirlərinin birində
yazmışdı ki:
"Bəzən haqq qazanır insan öləndə". Doğrudan da,
şairin ölümündən sonra onun yaradıcılığı
ilə bağlı xeyli məqalələr yazıldı,
dissertasiya qələmə alındı, monoqrafik tədqiqatlarda
ona xüsusi fəsillər həsr olundu.
Ancaq bu
yazıların yalnız az qismi Əli Kərim
yaradıcılığının özünəməxsus
xüsusiyyətlərini açıqlaya bildi.
Məsələ
burasındadır ki, əksər məqalələrdə
yalnız bu suala cavab verilirdi: "Əli Kərim nə
yazmışdır?".
Amma əslində, "Əli Kərim necə
yazmışdır?" sualına cavab vermək lazım idi. Həmin suala
ilk cavabı da biz görkəmli tənqidçi Yaşar
Qarayevin "Həmişə səfərdə" məqaləsində
(1970) cavab tapdıq. Yaşar Qarayev yazırdı:
"Əli şeirimizdə "fərdi intellektual
üslub" deyilən bir istiqamətin nümayəndəsidir.
Məhz obrazlı, emosional, poetik bir intellekt bu əsərlərin
Əliyə məxsus fərdi bədii ədasını şərtləndirir.
Şairi ayrılıqda anın və dəqiqənin,
faktın təfərrüatı maraqlandırmır. O,
həmişə yalnız iti bir fikrin nüfuz edə bildiyi
gizli, daxili, həqiqi mahiyyətin kəşfi, icadı
üçün axtarışa çıxır, ən adi,
real həyati süjetə və fakta da simvolik bir məna
verir. Bu ikinci mənadan-simvolik mənadan məhrum obraz və
hadisələr bu poeziya üçün qeyri-səciyyəvidir" .
Əli Kərim şeirinin mövzu və məzmun dairəsi,
ideya dolğunluğu və genişliyi, rəngarəngliyi barədə
kifayət qədər söz açmaq olar. Yəni
yaşadığı qısa zaman müddətində
şair onu düşündürən bütün məsələlərə
biganə qalmamış, öz dövründən tarixin ən
uzaq çağlarınacan, yaşadığı məkandan
dünyanın ən uzaq qitəsinəcən "yol
getmişdir".Tədqiqatçılar şairin fərdi
poetik üslubundan söz açarkən onun assosiativ poetik təfəkkürə
malik olduğunu və bu cəhətiylə başqalarından
seçildiyini xüsusilə vurğulamışlar. Arif
Abdullazadə yazırdı ki: "Əli Kərim şeirində
assosiativlik Rəsul Rza yaradıcılığında
olduğu qədər kəmiyyətcə zəngin sayıla
bilməz. Ancaq keyfiyyət və üslubi
müstəqillik baxımından isə Əli Kərim
şeiri heç kəsə bənzəmir".
Cavanşir
Yusifli Əli Kərimin Azərbaycan poeziyasında yeri və
mövqeyini belə müəyyənləşdirir:
"Şair kimi Əli Kərimin missiyası Azərbaycan
poeziyasında yeni mərhələ yaratmaqdan ibarət idi" . Tədqiqatçı
Əli Kərim poeziyasının özünəməxsusluğunu
açıqlamaq üçün ilk növbədə, bunu
şairin forma-sənətkarlıq axtarışlarında izləyir,
onun poetik sisteminin müəyyənedici cəhətlərini,
bədii dilinin obrazlılığını, poetik mətnlərinin
gizlinlərini aşkarlamağa çalışır.
Fikrimizcə, Əli Kərim şeiri Azərbaycan
poeziyasında SÖZÜN DİRİLMƏSİ, EHYA OLUNMASI,
SÖZÜN POEZİYAYA ÇEVRİLMƏSİ kimi
böyük bir missiyanı həyata keçirdi. Heç
şübhəsiz, bu missiyanın həyata keçirilməsində
Əli Kərimlə yanaşı digər şairlərin də
rolunu unutmaq olmaz. Sovet poeziyası
Sözün gizlinlərdə qalan potensialının tam
qüvvətlə üzə çıxmasına
böyük maneə yaradırdı. Səməd
Vurğunun poetik ustalığı sayəsində şeir
lisanımız xəlqiləşdi, amma dilin bədii təsvir
arsenalı,obrazlar, metaforalar, məcazlar
qatı tam açılmadı. "Bu dildə varlığın
hər sədası var" -bu, Əli Kərimin
misrasıdır və həmin misra-dərk edilmiş zərurət
tam reallığı ilə ilk dəfə Əli Kərim
poeziyasında öz bəhrəsini verdi.
Elə bil köksündən çəkib
çıxarır
Titrək kəmanəni bir xəncər
kimi.
Ondakı ağrını,
qanı,
kəlamı
Töküb ,
titrədirdi hər gümüş simi.
Sözlü ürəyinə əyib
başını,
Hər bir adiliyə yumub
gözünü
Çalır,
yırğalanır səs dəryasında.
O çalmır elə bil...
Unutmuş bizi,
Dərin bir yuxuya
yuvarlanıbdır.
Hansı əsrdəsə ilişib
qalıb,
Neçə əsrdir ki,
xumarlanıbdır.
Mahir kaman ustası Habilə həsr olunan bu şeir
sözlərin, söz birləşmələrinin,
misraların necə ahəngdar bir şəkildə birləşib
poetik vəhdət yaratmasının əyani sübutudur. Hələlik
şeirin iki bəndini təqdim elədik, amma bu iki bənddə
elə buradaca bitə, sona vara biləcək bir tamlıq var.
Şair həm Habilin zahiri görünüşündə
üzə çıxan daxili dünyasını əks
etdirir, həm də əsrləri dilə gətirir. Habil həm bu dünyanın-bu əsrin
adamıdır, həm də ötən əsrlərin.
Davam edək:
Əli-kəmanədir,
kəmanə-əli.
Çalır kamançanı
kəmanə özü.
Gözümdə ilk məna dəyişir,
dönür,
Dünya düşəcəkmi
sahmana özü?
Elə bil unudub segahı
Habil.
Qırılsa musiqi o neyləyəcək?
Habil ilan dili çıxarır, nədir,
Arzu qızmarında ilantutantək.
Bu iki bənddə isə Habil kamanının sehri
canlandırılır. Habilin kamana, kamanın Habilə
çevrilməsi "prosesi" sözlərin
yaratdığı çoxçalarlı məcazların
bir-birini əvəz etməsində üzə
çıxır. Misralar arasından Habil
kamanının yanıqlı səsini də eşidirsən.
Əli Kərimə məxsus bənzərsiz məcazlar
heyrətə gətirir səni -"Habil ilan dili
çıxarır nədir, Arzu qızmarında ilantutantək".
Bu müqayisə hansı şairin ağlına
gələ bilərdi? Yenə davam edək:
Habilin gözünə qonun damlalar,-
Eşqilə simlərə
qonur damcılvar.
Qo
nur, Habil isə yumur gözünü,
Qorxur ki,damlalar,
düşər,
dağılar.
Segah gah uzanır bir ağrı kimi,
Onu üfüqlərə
sancır kəmanə.
Düşüb Yer kürəsi gah
bir guşəyə,
Gah sakit fırlanır, gah yana-yana.
Sonuncu iki bənd iki mənaya xidmət edir-həm
tamamlayıcı funksiyanı yerinə yetirir, musiqidən
yaranan ağrı, məhəbbət təbiəti sahmana
salır, dünyada bir harmoniya, ahəngdarlıq yaradır. Damcılı
bulaq Habil əllərinin qüvvətinə təslim olur.
Həm də ikinci məna- şeir sanki bitmir,
çünki musiqi davam edir. Şair Habil
kamanının sehri ilə oxucuda dünyanın sahmana
düşəcəyinə bir inam oyadır. Şeiri oxuduqca sözlərin necə
DİRİLDİYİNİN, CANLANDIĞININ şahidi olursan.
Habilin əlləri, Habilin gözü,
damcılar, damlalar...bu sözlər və söz birləşmələri
sanki şeirdə ilk dəfə işlədilirmiş kimi bir
təsəvvür yaradır.
Əli Kərim poeziyasından söz açan müəlliflər
iki mühüm cəhəti də xüsusilə qeyd edirlər. Bunlardan
birincisi Əli Kərimin bir şair kimi mövzu məhdudluğu
ilə üzləşməməsidir. Professor
Tofiq Hacıyev qeyd edir ki, Əli Kərimin
"mövzuları ən azı əsərlərinin sayı
qədərdir. Düzdür, bəzi
mövzularda bir neçə əsər yazdığı da
olub, ancaq əvvələr, hər dəfə həmin
mövzuya bir tərəfdən yanaşıb-predmeti poetik
lövhəyə köçürərkən hər dəfə
baxım mərkəzini dəyişib, hər dəfə bir əlaməti
"qəhrəman" götürüb". Deyə bilərik ki, Əli Kərimin hər bir
şeiri mövzusundan asılı olmayaraq öz müstəqil
"həyatını" yaşayır. Azərbaycan şeirində (xüsusilə müharibədən
sonrakı dövrdə-V.Y.) eyni bir mövzunun işlənməsində
şablonlar, steotiplər istənilən qədərdir.
Məsələn, müharibə mövzusunu
götürək. Bu mövzuda minlərlə şeir, yüzlərlə
poema qələmə alınıb, amma
Bu kəmiyyət heç də keyfiyyət göstəricisinə
çevrilməmişdir, poeziya tarixində müharibə
mövzusu ilə bağlı yalnız bəzi nümunələr
xatırlanmaqdadır. Əli Kərimin müharibə
mövzusunda yazdığı şeirlərin hər biri
indinin özündə də bədii təravətini itirməmişdir.
Səbəbi isə budur ki, Əli Kərim istənilən
bir şeirini mövzu xatirinə qələmə
almırdı, əsas məqsəd şeirə xas olan
obrazlılığı, bədii təsvir vasitələrinin
rəngarəngliyini yaratmaq idi. "Alman əsir",
"Bomba üstündə ev", "Analar ağlar",
"¹ 3702", "Gül və çörək"
şeirləri, həmçinin "Heykəl və heykəlin
qardaşı" poeması müharibənin doğurduğu
ağrı və acıları təsvir edir. Ancaq
bunlar adi təsvir deyil, obrazlılıq üzərində
qurulan təsvirlərdir. Məsələn,
"Alman əsir" şeirini götürək. Şair burada Göyçaydan keçib Mingəçevirə
gedən əsirləri bir uşağın gözləriylə
seyr edir. Əsirin biri birdən bir uşaq
gördü, durdu, Əsirə nə oldu bəs? Bir ildırımmı vurdu? Dünən bu
uzundraz cəllad olmuşdu çox da: xəfəli göy
gözləri qalmışdı bu uşaqda. Əsir
durub baxırdı diqqətlə, yaxşı-yaxşı.
Tökülürdü o cəllad gözdən
insan baxışı, mehribanlıq yağışı.
Fikrə getmişdi hamı... Gözətçi
hey səsləyir toz içində uzaqdan. Əsir ayrıla bilmir gözləri mavi kinli, bu
qalib, doğma və yad, bu sevimli uşaqdan".
Əli Kərim poeziyasına xas olan ikinci
mühüm bir cəhət onun poema
yaradıcılığı ilə bağlıdır. Tədqiqatçılar onun poemalarından da
xüsusi məhəbbətlə söz açmışlar,
amma şeirlərinin təhlilində olduğu kimi genişliyə,
əhatəliliyə varmamışlar. Şairin poemaları
onun şeirlərinə xas olan bir çox xüsusiyyətləri
tam halda özündə əks etdirir. Şeirlərinə xas
olan obrazlılıq, fikirlə hissin vəhdəti, bədii
təsvir vasitələrinin əlvanlığı, assosiativ
ifadə üsulu, bir sözlə, sözlərin poeziyaya
çevrilməsi poemalarında da hifz olunur. Ancaq
Əli Kərimin poemalarının məziyyətini təkcə
şeirlərinin gözəlliyi ilə müqayisə eləmək
doğru olmazdı. Bu poemalar ilk növbədə, janrın
poetikasını zənginləşdirən əsərlərdir.
"İlk simfoniya" və "Üçüncü
atlı" poemaları lirik-epik səpgili poemalar kimi təqdim
olunmuşlar. Ancaq hər iki poemada bunların sərhəddini
müəyyənləşdirmək çətindir,
çünki hadisələrin, təfərrüatların təsvirində
lirika ilə epiklik bir-birinin daxilindədir, vəhdət
halındadır. Ona görə də Əli Kərimin
"İlk simfoniya" və "Üçüncü
atlı" poemalarını lirik hisslər, duyğular,
"düşüncələr romanı" kimi də səciyyələndirmək
olar. Bu mənada "İlk simfoniya" poeması xüsusilə
diqqətəlayiqdir. Bu poema ilə Əli Kərim
ilk dəfə "Motsart və Salyeri" mövzusunun Azərbaycan
ədəbiyyatında bədii həllinə nail oldu, sənətdə
dahiliyin, bənzərsizliyin nadanlıq, cahillik, biganəlik,
riyakarlıq və paxıllıqla üzləşdiyini
İlhamla Azadın qarşılıqlı münasibətlərində
canlandırdı. Əli Kərimin bu iki poemasında
sanki ayrı-ayrı parçalar bir ana çaydan
ayrılıb şaxələnən, sonra yenə o çaya
qovuşan kiçik qolları xatırladır. Bu
da Ə.Kərimin təkcə poema janrına deyil, həm də
nəsrə bələdliyini sübut edirdi.Sonralar o, "Pillələr"
romanını yazacaqdı, bu romanda da o, obrazların psixoloji
halətini, hiss və həyəcanlarını bədii
lövhələrə çevirəcəkdi.
Əli
Kərimin Azərbaycan poeziyasında özünəməxsus
şair fərdiyyəti təkcə bu deyilənlərlə məhdudlaşmır.
Onun obraz yaratmaq məharəti sözün əsl mənasında adamı heyrətə gətirir. "Van-Qoqun günəşi", "Xirosimada məktəbsiz uşaq", "Salyeri", "Şəhidliyin zirvəsi", "Atamın xatirəsi", "Poçtalyon", "Qonşuda bir qız ağlar", "Füzuli", "Babəkin qolları" şeirləri Azərbaycan poeziyasında sözlə portret yaratmağın ən parlaq nümunələridir. Şeirimizdə Ata itkisindən çox yazıblar, amma Əli Kərimin Ata obrazı 22 misralıq şeirdə bu itkini bizə unutdurur, Atanın sadə ömür yolunun cizgi-cizgi mənalandığını və nəticədə, adiliyin qeyri-adi mənzərəsi ilə qarşılaşırıq: bu Ata sərtdir, qəlbindəkindən bircə dəfə söz açmaz, "övladına bircə kərə "can" söyləməkdən, övlad üçün can verməyi" asandı ona". "Sevgisi də soyuq idi-təzə əkini hər bəladan hifz eləyən qalın qar kimi". Dahi Van-Qoqun Günəş tablosunu yaradarkən keçirdiyi sənət yanğısı və Günəşi çəkə-çəkə Günəşə dönməsi, Nəsiminin şəhidlik anındakı dəhşətli mənzərənin tarixləri "qızartdığını" Əli Kərim təkcə şair kimi deyil, rəssam məharəti ilə canlandırır.
Əli Kərimin "Pillələr" romanı, "Mavi nəğmənin sahilində" povesti nəsr dililə yazılan poetik əsərlərdir,-desək, səhv etmərik. O, nəsrində də şair idi, təhkiyeyi-kəlamı şeirə məxsus obrazlılıq, poetik təsvir vasitələri ilə zəngin idi.
Şairin "İnsan dünyaya bənzər -
Səfərdədir əbədi" misralarını
xatırlayıram. Məncə, Əli Kərimin səfəri
də əbədidir, çünki hər yeni nəsil
üçün o, təzədən doğulur.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 2 aprel.- S. 6.