Dalinin dəlisi
DAHİLƏRİN QADINLARI PƏRVİNin
təqdimatında
...heç
vaxt mətbəx arvadı olmayacam!
Qala Dali
“525-ci qəzet” Pərvinin “Dahilərin qadınları”
layihəsini davam etdirir. Layihə çərçivəsində
tarixdə iz buraxmış dahilərin həyatında,
yaradıcılığında rol oynayan qadınlar haqda
ayrı-ayrı esselər oxuculara təqdim olunur. Daha öncələr Pərvinin Aysedora Dunkan,
Cülyetta Madzina, Jorj Sand, Liliya Brik və başqaları haqda
yazıları qəzetimizdə yayımlanıb. Bu dəfə isə böyük ispan sürrealist rəssamı
Salvador Dalinin qadını Qala haqqında esseni
oxucularımıza təqdim edirik.
Qeyd edək ki, esselərin AYBkitab layihəsi çərçivəsində
işıq üzü görməsi nəzərdə tutulur.
Qala: “Sən
ömrün boyu məni çəkəcəksən!”
Dali: “Həyəcan
dəqiqələrində onun siması dəyişir,
başqalaşır, səmavi bir incəliklə dolur...”
Dalinin qabı idi, qəlibi idi Qala. Qalasız Dali
gur-gur axan, aşıb daşan, amma nə mənbəyi, nə
məcrası, nə də mənsəbi bilinən çay
kimiydi. Qalaya qədər Dali qorxaq uşaq,
kompleksli yeniyetmə, qüsurlu kişiydi. Qalanı
tanıyana kimi Dali sadəcə qəribə, çoxlu
psixoloji kəsirləri olan rəssam idi. Rejissorsuz,
rolunu unutmuş aktyor idi. Qala ilə dahi oldu... Qala ilə
özünü tapdı... Salvador Daliyə
çevrildi. Qala...
Qalateya... Qalüçka... Dalinin Qalası.
lll
Dahi ispan
sürrealist rəssamı Salvador Dali tarixdə təkcə
yaratdığı əsərləri, dizaynını verdiyi bəzək
əşyaları ilə deyil, həm də çərçivələrə sığmayan davranışı, əndrəbadi
xasiyyəti, epatajla dolu jestləri, dəli-dolu bəyanatları
ilə qalıb. Müsahibələrindən
birində o, “Sürrealizm - Mənəm” demişdi və
bununla da eyni cərəyana aid rəssam dostlarını
özündən incik salmışdı. Amma
doğrudan da nədənsə sürrealizm dedikdə
ağıla ilk öncə Salvador Dali gəlir. Sənəti ilə həyatı bu qədər
harmoniya təşkil edən başqa sənətkar adı
çəkmək çətindir. Dali təkcə
sürrealist rəssam deyildi, həm də sürrealist adam idi. O öz rəsmlərinə bənzəyirdi:
ilk baxışdan anlamaq, məntiqlə təhlil etmək
mümkün deyil, ayrı-ayrı elementlərə, cəhətlərə
ayıranda heç bir məna tuta bilmirsən, amma sənət
əsəri olması da şübhəsizdi... Dali
sadəcə reallıqla irreallığın kəsişməsində
gözəl sənət əsərləri yaratmırdı,
bu sərhəddə yaşayırdı. Yaxud
da bunu oynayırdı. O, mühitin, cəmiyyətin diqqət
mərkəzində olmaq üçün həmişə
rolda idi; bir az dəli, bir az aqressiv, gözlənilməz hərəkətlər
edən, müsahibələr verən sənətkar rolunda. Salvador
Dali xarakterində dəliliklə dahiliyin sərhəddi az qala gözəgörünməz idi, onun hərəkətlərini
də, yaşam tərzini də, sənətini də müxtəlif
cür yozmaq mümkün idi. Dahilik də saymaq olardı, Dəlilik
də... Məhz rus qızı Qalanın gəlişi
ilə Salvador Dalinin həyatı dəyişdi. Daha
doğrusu adi bir rus əyalətində, Kazanda, sadə bir məmur
ailəsində dünyaya
göz açmış Yelena Dyankova, yəni Qala cığal
uşaqdan Salvador Dali yaratdı desək, yalan olmaz.
lll
“Qala” sözünü özünə ləqəb
götürməyi Yelenaya anası məsləhət
görmüşdü. Özü də bu adı fransızca, orijinalda olduğu kimi
(vurğu ikinci hecaya düşməklə) tələffüz
edirdi. “Qala” fransızcadan tərcümədə
“bayram” deməkdi. Qalanın
bioqrafiyasına nəzər saldıqda bu adın ona necə
uyğun olması aydın görünür. Doğrudan da, Yelena Dyankova - Qala
çoxlarının həyatına bayram kimi gəlirdi, amma həyat
yalnız bayramdan ibarət olmadığı üçün
zamanı çatanda sakitcə gedirdi, buraxırdı,
uzaqlaşırdı. Onun qeyri-adi sənət
duyumu, çox incə zövqü vardı. Və çox güman ki o qədər də gözəl
olmayan bu qadında kişiləri cəlb edən məhz
zövqü, istedadı, ağlı idi. Amma ən əsası
kişilərin ağlını başdan alan
onun Qadınlığı idi. Qala
qadınlığının sadə bir resepti vardı.
O deyirdi:
“...heç
vaxt mətbəx arvadı olmayacam. Çoxlu
kitab oxuyacam, lap çoxlu. Ürəyim istəyən
hər şeyi edəcəm, amma bununla belə özünə
çox da əziyyət verməyən zərif qadın cazibəmi
saxlayacam. Məndən həmişə yüngül,
dəcəl qızlar kimi xoş qoxular gələcək,
dırnaqlarım manikurlu, əllərim gözəl olacaq”.
...Əslində
ilk baxışdan nə qədər sadədir, deyilmi?! Və
bunları oxuyanda sual yarana bilər: məgər
manikürlü dırnaqlar, səliqəli əllər,
gözəl ətir şərtdi? Bəli, şərtdi! Amma
daha vacib olan ürəkdi, ağıldı, ruhdu, iradədi, zəngin
daxili aləmdi... Və məncə, Qalanın
adidən adi görünüşünü sehirli edən də
bunların cəmi idi. Bir də yaratmaq
qabiliyyəti. Onun xarakterindəki analıq
mayası, valideyn mehri ifrat həddə idi. Sevdiyi
kişinin ana kimi qayğısına qalırdı, qadın
kimi sevirdi, amma həm də “yaradırdı” onu. Sənətkar yaradırdı.
Görünür Yelena bu bacarığını,
istedadını - Kişi, Sənətkar yaratmaq “sənəti”nin incəliklərinə bələd
olmasını özü hamıdan qabaq anlamışdı.
Ona görə azca sənət qoxusu duyduğu anda dəyişilirdi,
başqalaşırdı, gözəlləşirdi... Qarşı cinsdə də onu yalnız incəsənət
istedadı maraqlandırırdı. Qala
sevgini sənətdən kənarda, ayrı təsəvvür
etmirdi. Onun adi, yüngül flirtləri də,
ciddi, dərin sevgiləri də sənət “içində”,
aurasında olmalı idi.
lll
1912-ci ildə İsveçrəyə
vərəmini müalicə etdirməyə gedən 18
yaşlı Qala daha dərin kökləri olan, sağalmaz xəstəliyinin
dərmanını tapdı. Dəqiq söyləsək,
özünü ifadə etmək, bacarıqlarını
sınamaq üçün “obyekt”lə
qarşılaşdı. Fransız Pol Elüar ilə tanış oldu. Qala anadangəlmə
İlham Pərisi idi və qısa bir zamanda Pol Elüarı
sadəcə çılğın bir aşiqə deyil, həm
də gözəl sevgi şeirləri yazan şairə
çevirdi. Bir müddət Pol Parisdə,
Yelena Moskvada bir-birindən ayrı, uzaq yaşadılar. Həsrət, ayrılıq, məsafələr
bunlar hamısı şeir üçün yazışmalar
üçün bəhanə idi. Yelena uzaqdan da
qayğıkeş ana kimi əzizləyirdi sevdiyi kişini: “Əzizim,
ruhum, balacam. Sənə ehtiyacım var, əvəzolunmazım!”
- yazırdı. Elüarın
ailəsi onun rus qızıyla evlənmək arzusuna
qarşı çıxsa da, ailə qurdular və bu nigahdan
bir qızları da oldu. Amma bu ailə də
şablonlardan uzaq idi, fərqliydi, qeyri-adiydi. Məhz Pol Elüarın “imzası,
möhürü” ilə Yelena Dyankova həmişəlik Qala
oldu. Bu qadın əbədi bir enerji, ruh,
ilham mühərrikiydi. Sanki sənətin, şeirin
yaranması üçün nədən nə qədər
lazım olduğunu zərgər dəqiqliyi ilə bilirdi;
Çoxlu sevgini, ondan az olmayan ehtirası,
bir qədər əzabı iki qram zəhərlə,
üç damla fransız ətriylə
qarışdırıb səhər, axşam Elüara
“içirdirdi”... Və bu sirli iliksirin əvəzində çoxlu
sevgi şeirləri alırdı. Hə, bir də axı
şairə tənhalıq da, qorxu da, təlaş da
lazımdı, arada bir qısqansa, lap yaxşı... Qala yeni, gözəl sənətin yaranması
üçün lazım olan emosiyaları yaşatmaqda mahir
idi və ən qəribəsi bütün bunları
oynamamasıydı. O İlham Pərisi rolunda deyildi! Sadəcə
belə idi!
... Yazılan hər növbəti şeirlə Qala yenidən
doğulurdu sanki. Bir gün İblis, bir gün Mələk,
bir dəfə Ana, növbəti dəfə övlad kimi,
bunların hamısını özündə birləşdirən
Qadın kimi... Bu mənada Qala Elüarın həyatında,
yaradıcılığında nə qədər
böyük rol oynamışdısa, Elüarın da onun
Qadın kimi özünü dərkində xidməti az olmamışdı. O, bu hüdudsuz enerjiyə,
sevgiyə, ehtirasa, istedada - Qalaya hansısa çərçivələr,
qadağalar qoymaq, onu özününküləşdirmək
fikrindən uzaq idi. Məhz bu, onların
sevgisinin, münasibətinin izaholunmaz, qəribə cəhətidi.
Qalanın Salvador Dali ilə
tanışlığının səbəbkarı Elüar
oldu və onların arasında alovlanan məhəbbəti
görüb sakitcə kənara çəkildi, Qalanı
Dalinin evində qoyub Parisə qayıtdı. Və ən
heyrətamiz məqam - ömrünün sonuna kimi Qalaya - Salvador Dalinin
ilham pərisi, Qadını, sevgilisinə məhəbbət
dolu məktublar yazdı...
Özü artıq başqa qadının əri olsa belə!
lll
Yaxınları
Salvador Dalinin evdə, doğmaları arasında tamam başqa,
normal, sakit adam, maraqlı həmsöhbət,
qayğıkeş dost olduğunu söyləyirdilər. Hətta
deyilənə görə, bir dəfə evində dostları
üçün məclis quran Salvador sakitcə söhbət
etdiyi, danışıb-güldüyü məqamda qəfil
qapı zəngi çalınır və rəssam
özünü itirib “açmayın, gözləyin Salvador
Dalini əynimə “geyinim” - deyib otağına qaçır. Və dostları bir neçə dəqiqə
öncəki Salvadorla indikinin fərqindən - kənar
adamın yanında özünü qəribə aparan, dəliliklər
edən, aqressiv danışan rəssamın hərəkətlərindən
heyrətlənirlər. O yalnız molbert arxasında
özü olurdu. Ona görə heç vaxt iş prosesini
videoya, fotoya çəkməyə icazə vermirdi. Əsl
Salvador Dalini ancaq özünə çox məhrəm,
yaxın hesab etdiyi bir ovuc adam görə,
tanıya bilərdi... Dalinin ən böyük
iddiası, dünyadan yeganə təmənnası yadda qalmaq,
unudulmamaq idi. Ona görə insanları ən
fərqli üsullarla qıcıqlandırır, hirsləndirir,
düşündürürdü. Məsələn,
o başına skafandr taxıb müsahibə verməyə gələr,
yaxud tanınmış bir adamın görüşünə
paltarsız çıxar, restoranda ona heyranlıq
nümayiş etdirən fanatlarının üstünə yemək
ata bilərdi. Amma ən əsası o idi
ki, bütün bu qəribəliklərin arxasındakı
böyük sənət hər şeyi üstələyirdi.
İnsanlar Dalinin hər hərəkətini, hətta
səfehliklərini sənətinə görə
bağışlamağa hazır idilər. Ancaq bu sənətin üzə çıxması,
çiçəklənməsi, sözün birbaşa mənasında
rənglənməsi, təsdiqlənməsi üçün
o tarixi görüşə ehtiyac vardı. Bu mənada Qala ilə Dalinin görüşü sadəcə
iki insanın tanışlığı deyildi, Sənət
hadisəsi idi.
lll
Dalinin qadınlara, qadınlığa aid fikirləri,
baxışları başqa idi, seçilirdi. O, sadəcə gözəl
yox, eleqant, zərif qadın arzulayırdı. Təkcə
estetik xarici görünüşlə kifayətlənmirdi.
“Bir dahinin gündəliyi” əsərində yazırdı:
“Gözlər! Bu, çox vacibdi! Gözlər heç
olmasa ağıllı təsir bağışlamalıdı.
Eleqant qadının üzündə sadəcə gözəl
xanıma xas səfeh ifadə ola bilməz...
Eleqant qadının dodaqlarının ətrafında
mütləq bir yadlıq, özündənrazılıq, kədər
sezilməlidi. Amma hərdən - həyəcan dəqiqələrində
onun siması dəyişir, başqalaşır, səmavi bir
incəliklə dolur...”
Məhz bu qadın idimi Qala?! Dalinin
arzuladığı eleqant, zərif Qadın?! Bəli! Hər halda Dali onu ilk dəfə pəncərədən
görüncə bunu anladı. Və ömrünün
sonuna kimi buna inandı... Qala elə ilk
görüşdə - “Sən ömrün boyu məni çəkəcəksən!”
- demişdi ona. Doğrudan da Salvador Dalinin
ömrünün sonuna kimi onun sevgisi, ilham pərisi, modeli, əsərlərinin
baş qəhrəmanı oldu...
...O ərəfələrdə
Dali rejissor dostu Luis Bunyuel ilə birgə 16 dəqiqəlik
“Andaluz iti” filmini çəkmişdi. Film bəzi
kadrlarına görə elitar cameədə səs-küy
salmış, hətta qadağan olunmuşdu. Qalanın sənət
zövqünü, arzularını, baxışlarını yaxşı bilən Pol
Elüar xanımını bu əcaib adamla, Dali ilə
görüşdürmək, yaxından tanış etmək
istəyirdi. O zaman Dali
kiçik bir ispan kəndi Kadakisdəki evində
yaşayırdı. Fransız şairin həyat
yoldaşıyla birgə qonaq gələcəyini əvvəlcədən
bildiyi üçün bu görüşə xüsusi
hazırlaşmışdı. Göy boyaq
ilə bədənini “rəngləmiş”, özünün
hazırladığı üfunət qoxuyan maye ilə “ətirlənmişdi”.
Amma Qalanı hələ pəncərədən görüncə
bədənindən sanki elektrik keçmişdi, tez
boyasını, ətrini yuyub, əynini dəyişib,
qonaqları adi, normal adam kimi
qarşılamışdı. Məncə,
Dalinin Qalaya sevgisinin ən birinci əlaməti, işarəsi
budur. Dostlarının dediyi kimi - Salvador
Dalini “əyninə geyinib” qarşılamaması,
oynamaması, onu ilk baxışdan yaxın, məhrəm bilməsi.
Qala da bu saçları laklı, özündən
11 yaş gənc rəssamı görüncə qəribə
bir doğmalıq, istilik duymuşdu. Amma ən əsası
- əsl sənət
aurası, cazibəsi onu alıb aparmışdı. O,
müsahibələrindən birində deyirdi:
“O dəqiqə
başa düşdüm ki, Dali dahidi. Elüar
istedadlıydı, Dali isə DAHİ!”
Qalanın
kişiyə münasibətində istedad yeganə meyar idisə
və o axtardığı dahini tapdığını elə
ilk baxışdan anlamışdısa, bir ömür bərabər
qalmağa, birlikdə yaşamağa və yaratmağa nə
mane ola bilərdi?! Heç nə! Hətta Qalanın ailəli olması, qızı belə
maneə deyildi. Dali öz “Gündəliyində”
yazırdı:
“O mənə
dahi kimi baxmağa, öyrənməyə
başlamışdı. Yarıdəli hesab edirdi, amma həm də
böyük ruhu, gücü olan biri sayırdı. Və nəsə
gözləyirdi - öz xəyallarının, mifinin həyata
keçməsini gözləyirdi! Hesab edirdi ki, mən o xəyalların təcəssümü
ola bilərəm... “
Qala
Dalinin rəsmlərinə baxandan sonra qərarını verdi və ona da bildirdi: “Biz heç vaxt
ayrılmayacayıq, balaca!” Onları yalnız ölüm
ayırdı, Qalanın ölümü!
lll
Qala haqqında ayrı-ayrı yazıları, yaxud
Salvador Dalinin kitablarındakı təsvirləri oxuduqca bu
qadının sirrinin, sehrinin əsas açarı haqda
düşünməyə bilmirsən. Yazımın
əvvəlki sətirlərində onun cazibəsini
ağılla, istedadla, yüksək zövqlə
bağlamışdım. Amma məhz Dali
ilə münasibətləri haqda danışanda Qalanın
qadın kimi ən üstün cəhətini vurğulamaq
yerinə düşür. Bu, onun Qadın
xarakterinin möcüzəvi tərəfi idi; Qala sevdiyi
kişinin arzuladığını edirdi, eşitmək istədiyini
deyirdi, ürəyindən keçəni duyurdu. O
kişinin ehtiyacına uyğun qayğıkeş ana, mehriban
dost, tələbkar sevgili, yaxud ehtiraslı məşuqə ola bilirdi. Və ən
maraqlısı o, dilə gətirilməyən ehtiyacları
hiss edirdi. Qalanın bacısı Lidiya dostlarıyla
söhbətlərində təəccübünü gizlətmirdi:
“Qala Dalinin uşaq kimi nazıyla oynayır. Axşamlar onun
üçün kitab oxuyur, hansısa həbləri
içirdir, gecənin bir aləmi ərinin vahimələrini,
narahatlıqlarını qovmaq, dağıtmaq
üçün səbrlə nələrsə
danışır... Dali saatı qonağın üstünə
tullayır, Qala tez sakitləşdirici damcılarla onun
üstünə cumur ki, birdən Allah eləməmiş
ürəyi gedər...”
Dali “Bir
dahinin gündəliyində” yazırdı:
“Sanki
iştahdan kəsilmiş övladına görə narahat ana
kimi səbrlə təkrar edirdi: “Balaca, bax gör sənə
nə tapmışam?! Sən bir yoxla, bu, maye ənbərdi.
Özü də bişirilməyib... Deyirlər
Vermer də bununla çəkirmiş”.
Qalanın bacısının və Dalinin xatirələrindən
gətirdiyim bu parçalarda qadının ana kimi
qayğıkeş, kövrək münasibəti heyrətamizdir. Amma bu yupyumşaq, mehriban
“ana”nın yeri gələndə, təzadlı
hisslər keçirən, emosional krizis yaşayan sevgilisinə
“öldür məni”- deməsi möcüzədir. Dali
sevgisinin, emosiyalarının, ilhamının,
aqressiyasının aşıb-daşdığı bir məqamda
Qalanın boğazından yapışıb yüngül boğur və
“De görüm, nə edim səni, nə edim səninlə?” -
deyə qışqırır. Qala həmin möcüzəvi cavabını verir.
Öldür məni - deyir, ona görə yox ki, ölmək
istəyir, ona görə yox ki, qorxur... Yox, ona görə ki, indi, məhz bu
an Dali o cavabı gözləyir, o cavabı almaq istəyir! Bu, oyun deyil, əsla, burda riyakarlıq, saxtakarlıq
da yoxdur. Bu, sadəcə qadın fədakarlığının
daha dərin, daha gizlin məqamıdı.
lll
...Amma Qalanın fədakarlığı yalnız
sözdə deyildi. Qala hər kəsin anlaya, duya bilmədiyi
sürrealist rəssamı dünyaya təqdim etmək,
tanıtmaq, sevdirmək üçün hər şeyə
hazır idi. Dalinin işi sadəcə rəsm
çəkməkdi. Yerdə qalan
bütün təşkilati məsələləri, təbliğat,
reklam işlərini Qala öz üzərinə
götürmüşdü. O, bir yandan sevgilisini
ilhamlandırmaq, onda özünə, sənətinin gücünə
inam yaratmaq üçün əlindən gələni edir,
qeyri-adi bir ruh aləmində, real olmayan dünyada
yaşayır, digər tərəfdən də soyuq
hesablamalar aparır, sponsorlar tapır, rəsmləri müxtəlif
imkanlı adamlara bəyəndirmək üçün yollar
axtarır, Salvador Dali imperiyasını kərpic-kərpic
hörürdü... Onun qadın fəhmi menecer
kimi gördüyü işlərə əlavə rəng
qatır, kömək olurdu.
Qala təkcə
sevdiyi kişilərin həssas damarını yox,
dünyanın da nəbzini tuta bilirdi... 1934-cü il Amerika səfəri məhz onun istəyiylə
baş tutmuşdu. O, hansısa altıncı hisslə Salvador
Dalinin məhz Amerikada seviləcəyini, şöhrət
tapacağını duymuşdu və
yanılmamışdı. Dalinin səfəriylə
bütün Amerika sürrealizmlə xəstələnmişdi.
Kolleksionerlər Dalinin rəsmlərini baha qiymətə
alır, bütün mətbuat Dahi rəssamdan
danışırdı. Bir neçə il Amerikada
yaşadılar və yenidən İspaniyaya qayıdanda artıq varlı və
dünyaca məşhur idilər. Jurnalistlər
Qalanı Dalidən istifadə etməkdə
günahlandırırdılar. Guya o Dalini
gərgin işləməyə həvəsləndirməklə,
onun əsərlərinin satılmasına
çalışmaqla rəssama pislik edirmiş. Və bütün bunlar sadəcə
özünün varlanması üçün imiş. Əlbəttə, zamanla dəbdəbəli həyat,
daha çox qazanc əldə etmək istəyi insanın
xarakterini, dünyaya, münasibətlərə
baxışını dəyişə bilər. Amma hər
halda Qala Daliyə aşiq olub “Biz, heç vaxt
ayrılmayacayıq...” - deyəndə o, dünya şöhrətli
milyoner rəssam deyildi və bu fədakar qadın ərinin
qazancına qənaət etmək üçün uzun müddət
paltarlarını özü tikir, evdən maksimum dərəcədə
az çıxır,
ziyafətlərə qatılmırdı.
lll
Qalanın xarakterinin maraqlı tərəflərindən
biri də sirr saxlamaq bacarığı idi. O Daliylə
birgə yaşasa da, Pol Elüardan boşansa da, yalnız Pol
öləndən sonra Dali ilə rəsmi nikaha girir. Pol sağ olduğu vaxtda onu incitmək, əzab vermək
istəmir və heç vaxt birinci əriylə münasibətlərinin
intim tərəfləri haqqında danışmır. Salvador ilə isə hər şey daha qəliz, daha
çətin idi. Mətbuat Dali haqda ən
müxtəlif şaiyələr yazırdı. İndi
də Dalinin intim həyatı haqqında çox az məlumat olsa da, bəzən rəssamın
orientasiyası şübhə altına alınır. Hətta onun ən yaxın dostu Lorkayla münasibətləri
haqda bədii film də çəkilib. Rəssamın
psixi problemlərinin olmasını da deyənlər, yazanlar
var. Qaladan isə ömrünün sonuna kimi bu haqda heç
bir söz qoparda bilməyiblər.
Onların arasında heç bir məsuliyyət, borc, məhdudiyyət
yox idi. Dali yeni modellərini ürəklə Qalaya göstərir,
onları bəyənməsini arzulayırdı. Qala bəzən
təzə heyranlarını evə dəvət edir, Salvadorla
tanış edirdi. Və bütün bu
yüngül flirtlər, ötəri münasibətlər
onların sevgisi qarşısında adi idi, keçəri idi
və keçirdi də!!!
...
Möhtəşəm, güclü Qalanın tək bir
düşməni vardı: illər. İllər
onun dərisiylə birgə ruhunu də soldurur,
qocaldırdı. O öz şuxluğunu saxlamaqdan
ötrü min cür vasitələrə əl atırdı.
Amma çifayda... xeyri yox idi! İllərin necə
ciddi rəqib olduğunu başa düşüncə Qala təkliyə,
ərinin ona hədiyyə etdiyi qədim Pubol qəsrinə
çəkilir.
Dalidən
uzaqlaşır... Gənc aşiqləriylə
şəxsi qəsrində görüşür, onları
“vitaminlərim” adlandırır. Amma bu
“vitaminlər” də keçib gedən gənclik təravətini
qaytarmaqda aciz idilər. Qala Daliyə
yalnız özünün təyin etdiyi günlərdə
qalaçaya gəlməyə, onunla görüşməyə
icazə verirdi. Və bu da onun ərinə qeyri-adi
münasibətinin daha bir göstəricisi idi... Çox güman ki, Qala bu qaydanı öncədən
hazırlaşmaq, bacardığı qədər təravətli
görünmək üçün qoyub.
lll
Həyatının
son illərində Qala tez-tez təkrarlayırdı:
“Ölüm günü həyatımın ən xoşbəxt
günü olacaq!” Amma Salvador Dali sevgisi, sənəti
Qalaya əbədi bir həyat bəxş etmişdi. Cismani ölüm Qalanın ömrünün, varlığının
sona yetməsi demək deyildi. Hələ
ilk görüşdəki “ömrün boyu məni çəkəcəksən”
sözləri əbəs deyilmiş. Dahi rəssamın
əsərləri onun Qalaya sevgisinin,
heyranlığının ən bariz nümunəsidir.
Qala Dalidən ötrü Zəfər idi - “Amerikanın kəşfi”
tablosunda Kolumbun bayrağı üzərində Qalanın
şəkli idi... Qala Dali üçün
müqəddəs idi - Madonna əsərində Qalanı
qucağında oğlu ilə Müqəddəs Məryəm
obrazında çəkmişdi. Qala Dali
üçün Qadınlığın,
insanlığın, gözəlliyin, zərifliyin və ən
əsası ölməzliyin təcəssümü idi... Sevginin
ölməzliyinin, sənətin ölməzliyinin...
...Nəhayət,
o Qalanın təbirincə, xoşbəxt gün yetişir. Ömrü boyu güclü, cazibədar olan qadın
aciz bir qocaya çevrilmişdi və belə yaşamaq istəmirdi.
1982-ci ildə 88 yaşlı Qala vəfat edir.
O, Dalinin
hədiyyə etdiyi Pubol qəsrində dəfn olunmağı
vəsiyyət etmişdi. Dali xanımın bu vəsiyyətini
yerinə yetirmək üçün riskə gedir,
İspaniyanın qanunlarını pozur. Məsələ
burasındadır ki, ispan qanunlarına görə insan cəsədini
rəsmi icazə olmadan bir yerdən başqa yerə aparmaq
qadağan idi. Dali Qalanı geyindirib maşınına
qoyur və özüylə də tanış
bir rahibəni götürür, saxlayıb xəbər alan
olsa, qadının elə yolda keçindiyini söyləyəcəkdilər.
Qalanı Pubol Qəsrində dəfn edirlər,
Dali dəfndə iştirak eləmir. Yalnız bir
neçə saatdan sonra qəbrə yaxınlaşıb xeyli
baxır və deyir: “Görürsən, ağlamıram?!”
lll
Qaladan
sonra Dali 7 il yaşayır... Yaşayırmı?! Qalasız
Dali qorxaq uşaq, kompleksli yeniyetmə, qüsurlu kişiyə
çevrilir. ...Sadəcə qəribə, çoxlu
psixoloji kəsirləri olan rəssam... Rejissorsuz, rolunu
unutmuş aktyor... Salvador Dali - onu çoxları dəli
hesab edirdi. Amma yazının bu məqamında
düşünürəm, hansı daha çox dəli idi?
Qəribə, ipə-sapa yatmayan Salvador Dali?
Yoxsa bu adamın böyüklüyünə,
dahiliyinə ilk gündən inanan Qala? Qalateya...
Qalüçka... Dalinin Qalası... Dalinin DƏLİsi!
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2015.- 4 aprel.- S.20-21.