Yorğunluq
Tanınmış
tənqidçi-ədəbiyyatşünas, mənim tələbə
yoldaşım və dostum Arif Əmrahoğlu barədə
düşünəndə, onunla birgə keçirdiyimiz ilk
günlərin yaddaqalan məqamlarını xatırlayanda
fikir-xəyal məni Universitet yataqxanasına
götürüb aparır: Qışın oğlan
çağıdır. Arif pəncərənin
nəfəsliyini açıq qoyub kitab oxuyur.
Otaq
yoldaşları “soyuqdan qırıldıq” deyib yalvarsalar da,
Arif nəfəsliyi örtmək istəmir və
bığaltı qımışıb öz işi ilə məşğul
olur, yəni kitab oxumağını davam etdirir... Ailəvi
oturduğumuz məclislərdə arabir yada salıb tələbəliyin
məzəli olaylarından biri kimi
danışdığım, Ariflə, Arifin ailəsi ilə
birlikdə ürəkdən güldüyüm bu əhvalatın
məndən ötrü həm üzdə olan, həm də
alt qatda gizlənən mənaları var. Əhvalatın
üzdə olan və ailəvi məclisdə deyib-gülmək
üçün xoş bir bəhanəyə çevrilən
mənası budur ki, Arif tələbə vaxtı idmanla məşğul
olurdu və pəncərə nəfəsliyini otaq
yoldaşlarının Arifdən icazəsiz örtməsi
müşkül məsələ idi.
Əhvalatın
üzdə olan bir mənası da budur ki, tələbə
yoldaşlarının Ariflə hesablaşmasının, Arifə
hörmət-ehtiram göstərməsinin əsl səbəbi
fiziki güc-qüvvətlə yox,
onun daxili zənginliyi ilə bağlı idi və gecə-gündüz
vaxt itirmədən kitab oxumaq, ciddi və əsaslı şəkildə
mütaliə ilə məşğul olmaq həmin daxili zənginliyin
mühüm göstəricilərindən idi. Pəncərə
nəfəsliyi ilə bağlı əhvalatın alt qatda gizlənən
mənası məndən ötrü daha əziz və daha
unudulmazdır. Məsələ
burasındadır ki, mən o nəfəsliyə, daha
doğrusu, qışın oğlan çağında o nəfəsliyin
saatlarla açıq saxlanmasına Arifin həyatının,
Arifin keçib getdiyi ömür yolunun rəmzi mənası
kimi baxıram. Şaxtalı günlərdə
belə, pəncərə nəfəsliyini saatlarla
açıq saxlamaq otaq yoldaşları ilə
zarafatlaşmaqdan qat-qat artıq dərəcədə
otağa təmiz hava gətirmək ehtiyacından doğurdu.
Sözün hərfi mənasında təmiz
hava, heç şübhəsiz, sözün məcazi mənasında
təmiz hava ilə qırılmaz surətdə bağlı
idi. Arif beş il qaldığı yataqxanada, oxuduğu və
sonradan müəllim kimi çalışdığı
Filologiya fakültəsində, həmçinin elmi
işçi olduğu Ədəbiyyat İnstitutunda, direktor
müavini olduğu Ədəbiyyat Muzeyində, katib olduğu
Yazıçılar Birliyində yeni ab-hava axtardı və bu
ab-havanın yaranmasında əlindən gələni əsirgəmədi,
gücü çatan işi bu gündən sabaha saxlamadı.
Belə olmasaydı, yazıçı Anar, Arifin
Yazıçılar Birliyindəki fəaliyyəti barədə
bu sözləri deməzdi: “Arif təşkilatımıza yeni
dövrün ab-havasını gətirdi... Arif Əmrahoğlunun
Birliyimizə gətirdiyi yenilik, təbii ki, tək texniki vasitələrlə
məhdudlaşmır. O, katibliyinin hələ ilk
dövründə ən istedadlı gənc nasir, şair, tənqidçi,
dramaturqlarla ünsiyyət yaratmağa, yeni nəslin sağlam
qüvvələrini Yazıçılar ocağıyla daha
yaxından bağlamağa nail oldu”.
Anarın
sözünə qüvvət olaraq xatırladım ki, birinci
dəfə Yazıçılar Birliyinə katib seçiləndə
Arif gənclərlə
iş üzrə katib seçilmişdi və bununla ona
çətin bir vəzifə həvalə edilmişdi.
Çətinliyin səbəbi aydın idi: özlərindən
kifayət qədər razı olub heç kimi bəyənməyən
gənc yazarlar əhli-qələmin ən ərköyün təbəqəsidir.
Bu təbəqə ilə dil tapmaq
üçün katib yüksək daxili mədəniyyət
sahibi olmalı və ədəbiyyatı dərindən bilməlidir.
Gənc yazarlarla ünsiyyəti Arif məhz həmin məziyyətlər
(yüksək daxili mədəniyyət sahibi olmaq və ədəbiyyatı
dərindən bilmək) hesabına yarada bildi. Ən
cığal gənclər belə, Arifin yanında ucadan
danışmaq, ona ədəbiyyatdan dərs demək xəyalına
düşmədilər. Ariflə hər
hansı maksimalist gənc arasında, indiki medianın təbirincə
desək, hansısa bir insident baş vermədi.
Arif
ağlayıb-sıtqamağı özünə
sığışdırmayan, həyatının kədərli
məqamlarından danışıb dost-tanışı
kövrəltməyi xoşlamayan bir adam
idi. Tələbə vaxtı oxuduğum birbəndlik
şeirindən bildim ki, Arifin ana nisgili var. Şeirin məzmunu
təxminən belə idi: ana, səni görmək
üçün ölmək istəyirəm. Bu
şeiri oxuyub Arifi sorğu-suala tutandan sonra mənə məlum
oldu ki, Arifin anası cavankən rəhmətə gedib. Öyrənə bildim ki, anası uzun müddət
yataq xəstəsi olub, o, rəhmətə gedəndə Arif
doqquzuncu sinifdə oxuyurmuş. Arifin doğulduğu
Ağqula kəndini görmək isə mənə Universiteti
bitirəndən üç-dörd il sonra
qismət oldu. Ədəbiyyat İnstitutunda
Arifin laborant işlədiyi, mənim aspirant olduğum vaxtlar
idi. Qış çoxdan gəlmişdi,
amma qardan əsər-əlamət yox idi. Borçalının
Kosalar kəndinə - tələbə yoldaşımız
Vahid Ömərovun toyuna getməli idik. Arif dedi, əvvəl
qalxaq bizim kəndə, sonra enərik Vahidgilin kəndinə. (Xatırladım ki, Vahidgilin kəndi
Borçalının aran, Arifgilin kəndi
Borçalının dağ kəndlərindəndir.)
Yaşıllığın solub getdiyi, yal-yamacın bomboz
bozardığı, yarpaqların tamam töküldüyü
bir vaxtda belə, Ağqulanı mən bir cənnət guşəsi
kimi gördüm: kəndə qalxan dolama yol boyunca dağ
çayı axıb gedir, kənd özü uca bir
taxçada yerləşir, kəndin qabaq tərəfi isə
boya-boy meşədir. Ariflə məni evlərində
analığı qarşıladı. Atası Əmrah kişi hardasa qonaqlıqda idi, evə bir az gec gəldi.
Çox mehriban görüşdük, şirin-şirin
söhbət elədik, Əmrah kişi saz
çaldı, qədimi havalar bizi məchul uzaqlara apardı. Və Ağqula məni o qədər mütəəssir
etdi ki, o təəssüratın havasına bir şeir də
yazdım. “Aydınlıq içində”
adlandırdığım o şeirdə belə misralar
vardı:
Bu torpaq
aydan arı, sudan durudu.
Elə
durudu ki,
Ölülərini
görmək olur,
Sevgisini
duymaq olur
Ölülərin...
Ürəyindəkiləri
hər kəslə bölüşməyi xoşlamasa da, Arif
doğulduğu kəndin bir parçası kimi müəmmadan-filandan
uzaq, aydın adam idi. Ağqula kəndlisi səhərdən
axşamacan çalışıb-çabalayıb əlinin
qabarı, alnının təri ilə çörək
qazandığı kimi, Arif də Bakıya gəldiyi gündən
heç kimə ümid bağlamadı, həm
dolanışıq qurmaqda, həm də yavaş-yavaş cəmiyyətdə
mövqe tutub nüfuz qazanmaqda
daha çox öz istedadına və öz zəhmətinə
güvəndi. Bu istedad və zəhmətkeşliyi BDU-nun
Filologiya fakültəsində Pənah Xəlilov, AMEA-nın Ədəbiyyat
İnstitutunda Kamal Talıbzadə, Əziz Mirəhmədov,
Yaşar Qarayev, Arif Hacıyev... gördü və onlar Arifə
böyük rəğbətlə yanaşdılar. Bu rəğbətin
bir göstəricisi idi ki, Arif Hacıyev (kifayət qədər
ciddi alim və doğru-dürüst insan) Ədəbiyyat
İnstitutundan Ədəbiyyat Muzeyinə direktor gedəndə
Arifi özünə müavin apardı; BDU-nun Filologiya
fakültəsində “Türk xalqları ədəbiyyatı”
kafedrasının müdiri Pənah Xəlilov (bizim gözəl
müəllimlərimizdən biri) Arifin həmin kafedraya müəllim
gətirilməsinə nail oldu. Bir müddət Prezident
Aparatında - “Milli siyasət” şöbəsində
çalışması və Yazıçılar Birliyində
katib vəzifəsinə irəli çəkilməsi də,
təbii ki, Arifin cəmiyyətdə səriştəli bir ədəbiyyatşünas
və ayıq-sayıq bir ziyalı kimi tanınmasının nəticəsi
idi.
“Nəsrin
poetikası” adlı ilk kitabını Arif mənə belə
bir avtoqrafla bağışlayıb: “Əzizim Muxtar! Elmdə namuslu söz deməyə
çalışdıq, deyə bilmişiksə, xoşbəxtik.
M.Arif. 23. XII. 90”. Bu avtoqrafla bağlı birinci onu demək istəyirəm
ki, Arif o vaxtlar “Arif Məmmədov” imzası ilə çap
olunurdu. (Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, tələbə
vaxtlarından bu yana əksər hallarda mən ona yarızarafat-yarıciddi “Məmmədov”
deyərdim, o da mənə “İmanov”. Məsələn,
söhbətimiz təxminən bu şəkildə olardı:
“Məmmədov, yenə aya-günə dönübsən,
haralardasan?” “Başım yaman
qarışıqdı, İmanov. Bir
yazı yazıram, amma bir az ağır yazıdı”.
Sonralar Arif öz imzasında “Məmmədov”u “Əmrahoğlu”
ilə əvəz etsə də, mən öz imzamda
“İmanov” yerinə “Kazımoğlu” yazdırsam da, əvvəlki
müraciət formaları aramızda olduğu kimi qaldı: “Məmmədov”,
“İmanov”.) Yuxarıda
xatırlatdığım avtoqrafla bağlı
toxunacağım ikinci məsələ məhz ağır
yazı məsələsidir. Məsələ
burasındadır ki, Arif ədəbiyyatın ən
ağır, ən mürəkkəb problemlərinin
araşdırılması ilə məşğul oldu və ədəbiyyat
haqqında namuslu söz deyə bildi. Birinci
kitabının həsr olunduğu təhkiyə problemi az araşdırılan (xüsusən bizim ədəbiyyatşünaslıqda
qətiyyən öyrənilməyən) problemlərdən
biri idi. Klassik Azərbaycan nəsri, o cümlədən, bu nəsrin
“Aldanmış kəvakib” və “Danabaş kəndinin əhvalatları”
kimi nümunələri əsasında Arif təhkiyənin
strukturunu, tipini və xarakterini müəyyənləşdirdi,
təhkiyədə hekayəçi, müəllif obrazı və
müəllif kimi fiqurların mövqeyi barədə
dolğun təsəvvür yaratdı və Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
yeni elmi informasiya gətirdi. Yenilik təhkiyə məsələsi
ilə bitmədi və Arif etnik-milli şüur və simvol,
etnik-milli şüur və şəxs adları, ad və bədii
mövqe, stereotip davranış və obraz
yaradıcılığı, nəsrdə xronotop, komediya və
mifologiya... kimi mövzuların tədqiqinə ilk dəfə
olaraq təşəbbüs göstərdi və yeni
sözü həmin mövzular çərçivəsində
də deyə bildi.
Arif gözünü açıb saz
görmüşdü. Onun öz sözü ilə desəm, fikrimi belə də
ifadə edə bilərəm: Arifin beşiyi başında saz
çalınmışdı. Arif
uşaqlıqdan Borçalının (və
bütövlükdə məmləkətimizin) Aşıq Əmrah,
Aşıq Hüseyn Saraclı və Aşıq Kamandar kimi
ustad sənətkarlarına qulaq asıb saz-söz mühitində
boya-başa çatmışdı. Saza
vurğunluğunu Arif ömrünün axırına qədər
canında-qanında yaşatdı. Amma bu
vurğunluq Arifdə əyalətçilik meyli yarada bilmədi.
Arif sənətə və sənətkara ümumdünya meyarları ilə
yanaşdı.
Azərbaycan mədəniyyətinə ümumdünya mədəniyyətinin,
eləcə də ümumdünya mədəniyyətinə
Azərbaycan mədəniyyətinin gözü ilə
baxdı. Azərbaycan
folklorunu dərindən bilmək Arifə imkan verdi ki, dünya
xalqlarının əfsanə və rəvayətlərini
dilimizə ustalıqla tərcümə etsin, dünya
xalqlarının mifologiyası barədə professional folklorşünas səviyyəsində
məqalələr yazsın. Ümumtürk ədəbiyyatına,
bütövlükdə dünya ədəbiyyatına bələd
olmaq, C.Rumi, A.S.Puşkin, A.P.Çexov, A.Axmatova, M.Svetayeva,
Ç.Aytmatov kimi dünya miqyaslı sənətkarların
yaradıcılığına məqalələr həsr etmək,
dünyanın bir çox görkəmli yazıçılarından
əsərlər tərcümə etmək Arifə imkan verdi
ki, Azərbaycan poeziyasına, nəsrinə və
dramaturgiyasına aid nümunələri məhdud çərçivədə
yox, böyük ədəbiyyat müstəvisində, yüksək
poetik tələblər baxımından dəyərləndirə
bilsin.
Sözü
yavaş-yavaş çağdaş ədəbi proses üzərinə
gətirmək istəyirəm. Xatırlatmaq istəyirəm
ki, Arif namizədlik dissertasiyasını və müdafiə
etməyə macal tapa bilmədiyi doktorluq işini klassik nəsrə
həsr etsə də, həmişə ədəbi prosesin
içində olub, yəni bu günün poeziya, nəsr və dramaturgiyasını,
həmçinin tənqid və ədəbiyyatşünaslığını
addımbaaddım izləyib, ədəbi prosesdəki müsbət
və mənfi meylləri professional ümumiləşdirmələr
əsasında üzə çıxaran “Milli poeziyamız:
axtarışlar, problemlər”, “Tənqidin qayğıları
və tənqidə qayğılar” kimi mükəmməl məqalələr
yazıb. Arif ədəbi proseslə məşğul
olan qələm yoldaşlarının bir çoxundan fərqli
olaraq, hər hansı zəif əsəri şişirdib
göylərə qaldırmayıb, yazanda həqiqi sənətdən,
həqiqi sənətkardan və həqiqi ədəbiyyatşünasdan
yazmağa çalışıb. Amma bu yerdə bir məsələni
aydınlaşdırmağa ehtiyac var: sənətkarlığı
və alimliyi heç bir şübhə doğurmayan adamlardan
hər təzə kitab münasibətilə, hər növbəti
yubiley münasibətilə saysız-hesabsız məqalə
yazmaq Arifin ürəyincəydimi? Ürəyincə
deyildisə, bu qədər məqaləni niyə
yazırdı? Bu cür “niyələrə” az-çox
düzgün cavab vermək üçün öz
başıma gələn və Arifin də müəyyən
qədər iştirakçısı olduğu bir əhvalatı
yada salmaq istəyirəm:
Əlimiz yenicə qələm tutan, ilk məqalələrimiz
yazılan vaxtlardır. Arifin dövri
mətbuatda bir neçə resenziyası
çıxıb, amma məndə bir “irəliləyiş”
yoxdur - populyar qəzet-jurnalda bir yazım da çap
olunmayıb.
Arif məni passivliyə görə qınayır və
oturub məsləhətləşirik ki, uzağa getmədən
Ədəbiyyat İnstitutunun elmi katibi Həsən Quliyevin
çağdaş nəsrdən bəhs edən (və mənim
namizədlik işimə az-çox uyğun olan) təzə
kitabı haqda bir resenziya yazım. Resenziyanı
yazıram və “Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetində
çap etdirirəm. Böyük intizarla
gözləyirəm ki, bizimlə bir İnstitutda
çalışan Həsən Quliyev resenziya barədə
öz fikrini bildirəcək. İntizarım
gözümdə qalır, Həsən Quliyevdən səs
çıxmır ki, çıxmır. Və
mən resenziyaçılıqdan ilk ibrət dərsini belə
alıram. İbrət dərsinin başlıca mahiyyəti
məni
düşündürüb-daşındırmasından ibarət
olur: Ya Rəbb, bir yazı ki, oxucunun tükünü də tərpətməyə,
o yazı kimə və nəyə lazımdır?
Gənc tənqidçinin bu cür ağlamalı və
gülməli vəziyyətə düşməsi Arifi narahat
etməyə bilməzdi və narahat edirdi. Bu
narahatlıq heç də sirrə, gizli qayğıya
çevrilib Arifin ürəyində qalmırdı. Arif bu narahatlığı yeri gəldikcə öz
yazılarında birbaşa və yaxud dolayı şəkildə
ifadə etməyə çalışırdı. “Tənqidin
qayğıları və tənqidə qayğılar”
adlı məqaləsində Arif deyir: “Tənqidçi
çap olunmaq naminə məşhur müəlliflərdən
yazır; tənqidçi taktiki mövqe seçir - hansısa
marağının, mənafeyinin həyata keçməsində
rolu olanlardan və ya ola biləcəklərdən
yazır; tənqidçi ya müəllifin, ya müəllifin
dostlarından birinin xahişi ilə yazır”. Deməli,
hər şey çap olunub tanınmaq arzusundan
başlayır. Gənc tənqidçi
nüfuzlu müəlliflərdən resenziyalar yazıb
çap etdirməklə tədricən ədəbi mühitdə
tanınır və bu tanınma Arifin qeyd etdiyi xahişlər
silsiləsinin ortaya çıxmasına səbəb olur.
Tənqidçi bu xahişlərin bir qismini
can-başla, bir qismini yarıkönüllü,
yarıkönülsüz, bir qismini isə müəllifdən
ehtiyat edərək candərdi yerinə yetirir və mütəmadi
şəkildə ortaya çıxan portret yazıları tənqidçinin
bütün vaxtını və enerjisini almağa
başlayır. Tənqidçi bir də
gözünü açıb görür ki, ömrün xəzan
çağıdır və öz istədiklərinin
heç onda birini də yazmağa macal tapa bilməyib.
Qələm yoldaşlarının, dostlarının çoxu ilə müqayisədə Arif daha ötkəm, daha prinsipial adam idi. Hər qohumla, hər tələbə yoldaşı ilə, hər iş yoldaşı ilə oturub-durmağı xoşlamayan, hər əsərə yaxşı əsər, hər yazıçıya yaxşı yazıçı, hər alimə yaxşı alim deməyən Arif yaxşılar barədə yazdığı saysız-hesabsız resenziya və oçerk müqabilində mehribanlıqdan, məhrəmanə münasibətdən başqa, müəlliflərdən xüsusi bir şey ummurdu. Haqqında yazdığı müəlliflərdən xüsusi umacağı olsaydı, Arif orda tam ştat, burda yarım ştat hesabı ilə 2-3 yerdə işləməzdi.
Yazılarında Arif “abırlı söz”, “urvatlı söz” ifadələrini tez-tez işlədir və çətinlik qarşısında insanın sınıb-sınmamağından tez-tez söhbət açır. Bu, o deməkdir ki, çətinliklərə tab gətirməyib urvatsız sözə sığınmaq Arifin nəzərində ölümə bərabər bir şeydir. Arif ölümə bərabər tutduğu urvatsız sözdən qaçmağa, qorunmağa çalışan adam idi.
Bir yandan iqtisadi çətinlik təhlükəsi, bir yandan ədəbi mühitdə çəkisi olan adamların xahişini yerə salıb, onlara “diqqətsizlik” göstərib nəticədə təklənmək, arxasız-köməksiz qalmaq təhlükəsi, bir yandan da urvatsız söz deyib urvatdan düşmək təhlükəsi... Bütün bu təhlükələrdən sovuşmağa çalışan insan övladı - ucqar bir eldən çıxıb paytaxta pənah gətirmiş kəndli balası əvvəl-axır yorulmazmı? Yorular. Mən bilən, bir çoxumuz kimi Arif də yorulmuşdu.
Arif təkbaşına, minbir əzab-əziyyətlə qurduğu evinə, gözəl ailəsinə son dərəcə bağlı adam idi. Balaları ilə nəfəs alırdı. And içəndə gözünün ağı-qarası iki qızının canına and içirdi. Qızlarının ad günündə hərdən (söz arası, sağlıq arası) ləyaqətlə yaşamaq barədə danışardı, deyərdi, mən elə yaşamamışam, balalarım nə vaxtsa mənim adım gələndə narahatlıq, nigarançılıq keçirsinlər. Bəli, Arif Əmrahoğlu bu fani dünyada tək ailəsindən, balalarından ötrü yox, həm də dostlarından, qələm yoldaşlarından ötrü əziz bir ad qoyub getdi.
26 mart
2015-ci il
Muxtar Kazımoğlu (İmanov)
525-ci qəzet.- 2015.- 4 aprel.- S.26;29