Memuar janrının ustadı
BÖYÜK ƏDİB VƏ ALİM
ƏZİZ ŞƏRİFİN 120 İLLİYİ TAMAM OLUR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Əziz
Şərifin "Keçmiş günlərdən"
seriyasına daxil olan və həcmcə ən böyük
memuarı (35 çap vərəqi) "Atam və mən" adlanır. Xatirə əvvəlcə hissə-hissə "Azərbaycan"
jurnalında oxuculara çatdırılıb. 1983-cü
ildə isə Bakıda kitab şəklində çap olunub. Xatirəni
yazmaqda müəllifin əsas məqsədi uzun illərdən
bəri davam edən gündəlik qeydləri və müxtəlif
şəxslər tərəfindən özünə və
atasına göndərilən məktublar, teleqramlar (həmçinin
öz məktub və teleqramları) vasitəsilə atası
Q.Şərifzadənin ictimai fəaliyyəti, hörmət və
ehtirama layiq olan bir sıra insani keyfiyyətləri,
qayğıkeş bir ata kimi ailəsinə münasibətinin
təzahür məqamları, özünün isə
oğulluq borcu və vəzifəsini necə başa
düşüb qiymətləndirməsini oxuculara
çatdırmaqdan ibarətdir.
Xatirəni
oxuduqca Q.Şərifzadənin məşəqqətli, lakin
son dərəcədə şərəfli həyat yolu ilə
tanış olur, uşaq və gənclik
çağlarında atasının incə qəlbini duymayan,
öz hərəkətləri ilə çox vaxt onu pərişan
edən oğlunu (Ə.Şərifi) qınayırsan:
"Atam xasiyyətcə romantik olsa da, mənim tərbiyəmə
xalis realist kimi yanaşır, məni reaizm ruhunda tərbiyə
etməyə çalışırdı, bu da mümkün
olmayanda mənə acıyır, danlayırdı";
"Atamı ən artıq narahat edən bir də mənim həddindən
artıq bədxərc olmağım idi"; "Bütün
varlığımı yalnız mütaliəyə, yalnız
bədii ədəbiyyata həsr etmişdim... Ancaq kitablarla əlləşirdim...
Bu ifrat həvəs atamın acığına gəlirdi".
Xatirənin sonrakı səhifələrindən
anlaşılır ki, ata-balanın arasında olan, bu
"ixtilaf" gah aradan götürülüb, gah da yenidən
davam edib. Ə.Şərifin
yaşı və təcrübəsi artdıqdan sonra isə
gec də olsa, başa düşmüşdür ki, tövsiyə
və tələblərini bəyənmədiyi
atasının heç bir günahı yox imiş, o, sadəcə
olaraq oğlunu "özünə yoldaş, həmdərd,
sirdaş görmək istəyirdi" və ona
ünvanladığı məktublarının birində nahaq
yerə yazmırdı ki: "Bunu nəzərdə tut ki,
ölü adamın cəsədinə hər tərəfdən
qarğa, quzğun, qəcələtökülər, amma diri
adamın üzünə bir milçək, bir
mığmığa da qona bilməz. Sənə
qəti sözüm budur ki, ölü olma, diri ol. Vəssəlam".
Xatirədəki belə epizodlar həmişə cəmiyyətdə
müzakirə mövzusu olan "atalar və oğullar"
probleminin araşdırılması, təhlili və həlli
yollarını tapmaq üçün ibrətli
götürüləcək nümunələrdir. Ə.Şərifin
ömrünün ahıl çağında
aşağıda verilən etirafı buna əyani sübutdur:
"Atalar və oğullar" problemi həmişə
oğulların lehinə həll edilmir. Çox
zaman atalar öz oğullarını düzgün
anladıqları halda, oğullar atalarını anlamaqdan
çox uzaq olurlar. Uzun ömür yaşamış, həyat
təcrübəsi toplamış, zəmanənin
isti-soyuğunu sınamış atalar oğullarını
düzgün anlayır, onların hərəkətlərini
düzgün qiymətləndirir, onların hansı hava ilə
nəfəs aldığını, hansı yolu seçdiyini,
nəyə doğru getdiyini görür və öz
mühakimələrində haqlı olurlar... Mən isə o
zaman bunları başa düşmür, buna görə də
qiymətləndirə bilmirdim, çünki hələ
öz yolumu tapmamış, ayaqlarımı yerə möhkəm
qoya bilməmişdim, həyatı romanlardan öyrənir, həqiqəti
başqalarının vasitəsilə axtarırdım... Buna görə də atama bir növ təkəbbürlə
baxır, onu özümdən azsavadlı hesab edir, onun nəsihətlərini
qulaqardına vururdum".
Ə.Şərifin
gündəlik qeydlərindən və atasının ona
yazdığı məktublardan öyrənirik ki, Q.Şərifzadə
xüsusi təhsil görməsə də, dövrünün
məşhur simaları ilə - M.T.Sidqi, C.Məmmədquluzadə,
F.Köçərli, M.Ə.Sabir, Ə.Talıbov, H.Cavid, N.Nərimanov,
İran inqilabçıları və başqaları ilə
tanış olmuş, həmişə xalqın taleyini
düşünmüş, "öz duzlu felyetonları ilə"
"Molla Nəsrəddin" jurnalında "Mozalanbəy"
imzası ilə çıxış etmiş, mükəmməl
bildiyi mühəndislik sənəti ilə ölkənin bir
sıra dəmir yollarının çəkilişində
"can qoymuşdur".
Q.Şərifzadəyə
məxsus olan ən səciyyəvi keyfiyyətlər
bunlardır: təmizlik, yaxşı mənada sadəlövhlük,
qayğıkeşlik, əməyə, zəhmətə aludəlik,
tələbkarlıq, məğrurluq, səxavətlilik. Bütün bu keyfiyyətlər Q.Şərifzadəyə
xatirə müəllifi tərəfindən sadalama yolu ilə
aid edilmir. Oxucuların özu bunları
sanki görür, hiss edir.
Ə.Şərifin bu memuarı o qədər yüksək
sənətkarlıqla yazılmışdır ki, "Q.Şərifzadə
haqqında faydalı elmi əsər, yaxud sənədli roman təsiri
bağışlayır" (Professor Y.Axundov).
"Atam
və mən" kitabının bir qiymətli cəhəti də
odur ki, biz burada M.T.Sidqinin "Məktəbi-Tərbiyə"si,
müəllifin görkəmli rəssam B.Kəngərli ilə
görüşləri, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının nəşr olunma şəraiti və onun əməkdaşları
haqqında da maraq doğuran məlumatlara rast gəlirik.
Qayıdaq xatirələrinin səciyyəvi xüsusiyyətlərinin
üzərinə.
Ə.Şərif
"Keçmiş günlərdən" seriyasına
daxıl etdiyi yazılarını "sənədli xatirələr"
adlandırmışdı. Bu,
heç də təsadüfi bir adlandırma deyil.
Çünki onun
elə bir xatirəsini tapmaq olmaz ki, o, ancaq müəllifin
yaddaşına əsaslanaraq yazılmış olsun. Vaxtilə
alimin özü də buna işarə edərək
yazmışdır: "...şəxsən mən sənədsiz
və sənədlə təsdiq edilməmiş xatirələrə
həmişə şübhə ilə yanaşmağı adət
etmişəm, özüm də uzaq keçmişin bir hadisəsini
yada salanda çox ehtiyatla, min dəfə
ölçüb-biçəndən sonra qələmə
alır, oxuculara təqdim edirəm".
Xatirələrinin məhz bu xüsusiyyəti onları
tutarlı tarixi sənədlərlə təsdiq edilmiş
samballı bir elmi mənbəyə çevirir. Ona görə
də həmin xatirələri dərindən dərk etmək
və tam mənası ilə başa düşmək
üçün oxuculardan müəyyən hazırlıq tələb
olunur. Bu mənada akademik Mirzə İbrahimovun
Ə.Şərifin xatirələri haqqındakı sözlərini
xatırlatmaq yerinə düşər: "Mənə elə
gəlir ki, 1905-ci il inqilabının o zamankı cəmiyyətdə
yaratdığı ab-hava, ümumi mühit nəzərə
alınmazsa", bu xatirələrdəki "adamların bir
sıra hərəkət və fikirlərinin səbəblərini,
təbiiliyini, həyati zərurətdən doğduğunu
bütün dərinliyi ilə dərk etmək çətin
olar".
Ə.Şərif
sadəcə olaraq müxtəlif məktublar, afişalar, vəsiqələr,
vizit kartları, avtoqraflı kitablar, teleqramlar, qeydlər və
digər tarixi və rəsmi sənədləri cəmləyib
xatirələrə daxil etməmiş, eyni zamanda onlara
dolğun elmi şərhlər də vermişdir ki, bu şərhlərsiz
həmin xatirələr kifayət qədər başa
düşülməzdi. "Tarixi sənəd olduğu kimi qəbul
edilirsə də, onu anlamaq, qiymətləndirmək, şərh
etməkdə hər kəs, hər oxucu tam sərbəstdir...
Mən də bu gündəliklərin bir oxucusu kimi həm də
bütün o biri oxuculara nisbətən ən bilikli oxucu kimi
yeri gələndə öz şərhlərimi, öz rəyimi
bura əlavə edirəm... Məncə, xatirə
əsərinin əsas şərti də məhz bundan ibarət
olmalıdır".
Ə.Şərifin xatirələrində onun öz
obrazı da görünür. Əslində həmin
xatirələrin baş qəhrəmanı da onun
özüdür. Maraqlıdır. Əziz Şərif obrazı xatirələrdə
necə təzahür edir? Bu sualın ən yaxşı
cavabını "Keçmiş günlərdən"in
ilk nəşrinə ön söz yazan akademik M.Cəfər
vermişdir: "Xatirələrdə müəllif
özü varsa da, bizə onun mənəvi aləminin ancaq bir
cəhəti - onun elm, mədəniyyət dostu, ədəbi-mədəni
irsin qayğıkeş qoruyucusu olması və əməlpərvər
sənətkarlara bəslədiyi dərin hörmət və
məhəbbəti görünür".
Ə.Şərifin bütün xatirələri
maraqlı bir üslubda yazılıb. Birinci növbədə
müəllifin məharəti onda özünü göstərir
ki, o, hər hansı bir mövzuya həsr etdiyi xatirədə
elə ilk sətirlərdən oxucunun diqqətini cəlb edir,
sonra isə müxtəlif ədəbi manevrlərlə bu diqqətin
yayınmasına imkan vermir. Oxucuları təəccübləndirmək,
inandırmaq, düşündürmək, təqdim edilən
fakt və məlumatlardan nəticə çıxarmağa
yönəltmək kimi xüsusiyyətlər bu xatirələrin
ən gözəl məziyyətləridir.
Ə.Şərif xatirələrində memuar janrına
verilən tələblərə əməl edərək bəbii
uydurmalara qətiyyən yol verməyib. Lakin bu xatirələrdə,
xüsusilə "Atam və mən"də Ə.Şərifə
məxsus obrazlı və emosional bir deyim tərzini də sezməmək
mümkün deyil. Xatirələrdə
özünü göstərən həmin ifadə tərzi təsadüfən
meydana çıxmayıb. Buna qida verən
onun hələ uşaqlıq və gənclik illərindən
Azərbaycan və dünya klassiklərinin əsərlərini
mütaliə etməsi, bir müddət isə bədii
yaradıcılıq (hətta o, "Məkrli məhəbbət"
adlı roman da yazmışdır) və tərcüməçiliklə
məşğul olması idi.
Obrazlılıq və emosionallıq xatirələrə "Gündəlik"dən daxil edilən parçalarda daha çox özünü göstərir. Bunun səbəbini Ə.Şərif belə izah edir: "...Bədii ədəbiyyata aludə olan və boş vaxtını mütaliəyə sərf edən mən "Gündəliy"imi də bədii əsər kimi yazmağa, öz istedadımı və bacarığımı bədii yaradıcılıqda da sınamağa çalışırdım ". Bir nümunə: "Ah, mənim zavallı, yaralı, məzlum qəlbim,... səni sevirəm... halına yanıram, gözlərimdən sel kimi heç arası kəsilmədən axan yaşlarla sənin əzablarını sərinlətməyə hazıram... Lakin mənim ağlım, amansız, mürüvvətsiz ağlım məni aldadır. O, sənə böhtan atır, qulağıma pıçıldayır ki, guya sən səmimi deyilsən, yalançısan... Mənim hiyləgər ağlım səni ləkələməyə çalışır, sənin əzablarını boş və mənasız hesab edir, məni çaşdırır, mənə hücum edir... Taleyə etibar yoxdur. Qələbəni gah sənə verir, gah da mənim ağlıma. Sizin aranızda qəti və son vuruşma hələ olmamışdır, amma olacaqdır. Ah, mənim mehriban qəlbim, mən necə də sənin qələbə çalmağını arzu edirəm, necə də sənin üstün gəlməyini istəyirəm!".
Ə.Şərifin xatirələrini səciyyələndirən ən mühüm xüsusiyyətlərdən biri də təxminən yüz illik bir dövrün ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni ab-havasını hifz edib özündə saxlamasıdır. Biz bu xatirələrdə Azərbaycan ədəbiyyatı, incəsənəti və mədəniyyəti tarixinin çox mühüm və öyrənilməmiş səhifələrini vərəqləmək, XIX əsrin 90-cı illərindən XX əsrin eyni illərinədək olan dövrü əhatə edən bir epoxanın ədəbi salnaməsi ilə tanış olmaq imkanı əldə edə bilirik.
Nəticə olaraq belə qənaətə gəlmək mümkündür ki, Azərbaycanda Ə.Şərifin xatirələri qədər zaman etibarı ilə böyük bir dövrü əhatə edən, etibarlı fakt və sənədlərə söykənən, öz aktuallığını uzun illər boyu saxlamaq gücünə malik olan, ədəbiyyat və mədəniyyət tariximizi öyrənən tədqiqatçılara elmi istiqamət verən, ensiklopedik xarakteri ilə seçilən ikinci bir memuar nümunəsi tapmaq çətindir.
Bu gün Ə.Şərifin xatirələri, necə deyərlər, öz missiyasını yerinə yetirib. Yüzlərlə məqalə, oçerk, dissertasiya və monoqrafiyalarda ən mötəbər mənbə kimi istinad edilən bu xatirələrin bir çox məlumatların dəqiqləşdirilməsində, irəli sürülən elmi mülahizələrin əsaslandırılmasında, yeni araşdırmaların izinə düşülməsində, bir sözlə ədəbiyyat tariximizdə yazılmamış ağ səhifələrin doldurulmasında xüsusi əhəmiyyəti olub.
Böyük alimin xalqımıza bəxş etdiyi bu mənəvi sərvət gələcək tədqiqatlar üçün də zəngin material verən tükənməz bir xəzinədir.
Fərman XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2015.- 8 aprel.- S.6.