Ədəbi-bədii və ictimai
fikir tariximizdə silinməz imza - Əbdül Rəhman Dai
(Əvvəli ötən sayımızda)
Rəhman
Əbdül Rəhman
oğlu Birləşmiş
Dövlət Siyasi İdarəsi (BDSİ) Kollegiyası
yanında Xüsusi Müşavirənin 25 aprel
1924-cü il tarixli qərarı ilə üç il müddətinə Ağ dənizdə yerləşən Solovetski
həbs düşərgəsinə
- "Buzlu cəhənnəm"ə
sürgün edilir.
Məhkumun anası ahıl
yaşında ikən
yeganə oğlundan ayrı 3 il
məşəqqətlər yaşayır. Bütün gözləntiləri puça çıxır.
Əbdül Rəhmanın
həbsindən üç
il yarıma
yaxın vaxt keçsə də, onu azad etmək
istəmirlər. Ana həyəcan siqnalı çalır, fəryad qoparır. Növbəti
göynərti dolu, göz yaşları ilə yazılmış
29 may 1927-ci il tarixli məktubunu İ.V.Stalinə göndərir.
ÜK(b)P MK-nın Məxfi şöbəsi Gülsüm Əbdülovanın
məktubunu iyunun 3-də
alır. Ertəsi gün MK Məxfi
şöbəsinin müdir
müavini Berzanovski G.Əbdülovanın müraciətini
BDSİ-yə ünvanlayır.
Dainin 83 yaşlı atası Əbdül Rəhman kişinin ağır yataq xəstəsi olduğu ərizədə vurğulansa
da, daş qəlbli Sovet məmurları şairə
azadlıq vermək əvəzinə, həbs
müddətini əlavə
üç il də uzadaraq onu Ural vilayətinin İşimski rayonunun Vikulov kəndinə göndərirlər. Gülsüm xanımın oğluna qovuşmaq üçün
yalvarış və ümid dolu məktubları keçmiş
SSRİ-nin əksər
rəhbər şəxslərinə
ünvanlanır. Onun
NKVD-yə yolladığı
12 noyabr 1927-ci il tarixli məktubu fərqli biçimdə özünü
büruzə verir.
Oktyabr inqilabının
10-cu ildönümü münasibətilə
oğlunun əfv olunmasına ümid bəsləyən Gülsüm
xanım həyat yoldaşının bu dərdə dözməyərək
yenicə dünyasını
dəyişdiyini, özünün
də ağır, dözülməz vəziyyətdə
olduğunu vurğulayır. G.Əbdülovanın ərizəsini Bülbülə
kənd sakinlərindən
yüz nəfər - Ağaəli, M.Dəmirov,
K.Babayev, S.Rəhimov, İ.Nağıyev, D.Kərimov,
S.Kərim, Həmid Ağazadə və b. imzalamışdı (AR MTN Arxivi.
İş-25703, Pr-19881, vərəq-24).
Bəlkə də bu məktub
ömrünün son anına
qədər yeganə
oğlunu görmək
arzusu ilə yaşayan Gülsüm xanımın sonuncu cəhdi idi. O da həqiqətdir ki, yorulmadan Azərbaycan və SSRİ rəhbərliyinə
müraciət edən
Gülsüm Allahverdi
qızı bir daha oğlu Rəhman Əbdül Rəhman oğlu Əbdülovu görmədən
həyatla vidalaşıb.
Əbdül Rəhman Dai isə
Ural vilayətinin İşimski
rayonunda əlavə üç illik sürgün müddətini
başa vurduqdan sonra Birləşmiş Dövlət Siyasi İdarəsinin Kollegiyası
yanında Xüsusi Müşavirənin 1930-cu il
13 yanvar tarixli qərarı ilə Moskva, Leninqrad, Kiyev şəhərlərində
və Zaqafqaziyada üç il yaşamaq hüququndan məhrum edilməklə onun DSİ-nin Aşqabad şöbəsinin
sərəncamına göndərilməsi
qərara alınmışdır.
Bu məlumatdan xəbərsiz
olan Rəhman 1930-cu il fevralın
6-da Moskvaya BDSİ sədrinə
və prokuroruna teleqram göndərərək
yazırdı: "Sürgün
müddətim noyabrın
13-də başa çatsa
da sənədləri
almamışam. Xahiş edirəm
aydınlaşdırın və
məlumat verin. Siyasi məhkum Əbdülov Rəhman" (AR MTN Arxivi.
İş-25703, Pr-19881, vərəq-31).
Teleqram
1930-cu il fevral ayının 9-da BDSİ-də
qeydə alınmış,
prokuror Kondratyev iki gün sonra
SSRİ Ali Məhkəməsinin Siyasi İdarə üzrə nəzarət prokuroruna müraciət edərək Əbdülov
Rəhmanın sürgün
müddəti bitdiyi üçün müraciətin
yoxlanılması və
sərəncam verilməsi
üçün sənədləri
göndərdiyini bildirmişdir.
Rəhman Əbdülovun və prokurorun müraciətinə
BDSİ Kollegiya Katibliyində
Novruz bayramı günü - 21 mart 1930-cu ildə
yenidən baxılmış
və qərardad qəbul olunmuşdur. Qərardadda R.Əbdülovun
32 yaşı olduğu,
"Müsavat" partiyasının
gizli fəaliyyətində
iştirak etdiyi və onun haqqında
müvafiq orqanlar tərəfindən üç
dəfə qərar qəbul olunduğu nəzərə çatdırılaraq
gələcəkdə də
sosial müdafiə istiqamətində dəyişikliyin
məqsədəuyğun olmadığı
vurğulanmışdır.
Teleqramına müsbət cavab almayan Rəhman Əbdülov Aşqabada göndərilsə də
onun sənədlər
qovluğu müvafiq siyasi idarəyə təhvil verilməmişdir.
Türkmənistanın Dövlət Siyasi İdarəsinin sədr müavini Amelin 18 may 1931-ci ildə
BDSİ-nin İşimski
rayon şöbəsinin rəisinə
göndərdiyi məktubda
yazırdı: "Türkmənistan
SSR DSİ Sizin 18.III.1930-cu il
8112 saylı vəsiqə
ilə Aşqabad şəhərinə inzibati sürgün olunan Əbdülov Rəhman Əbdüloviçin şəxsi
işini göndərməyi
beşinci dəfədir
xahiş edir" (AR
MTN Arxivi. İş-25703,
Pr-19881, vərəq-34).
BDSİ-nin İşimski rayon şöbəsinin rəisi
Balaxonuyev 5.VI.1931-ci ildə
yazdığı 416 saylı
cavab məktubunda bildirirdi: "BDSİ-nin dairə şöbəsi ləğv edilərkən
Əbdülovun işi
Fəal Bölməyə
göndərilmişdir, indi
Əbdülov Rəhmanın
şəxsi işinin
harada olması barədə İşimski
rayon şöbəsinin arayış
vermək hüququ yoxdur" (AR MTN Arxivi. İş-25703, Pr-19881, vərəq-35).
Sovet rejimi Azərbaycanın milli istiqlal ədəbiyyatına
sanballı töhfələr
vermiş Əbdül
Rəhman Dainin yalnız sənədlərini,
azadlıq vəsiqəsini
itirməyib, onu vətənindən, ailəsindən
didərgin, dərbədər
salıb, bütövlükdə
həyatını məhv
edib. Ömrünün son 13 ilini ölüm düşərgələrində, "Buzlu cəhənnəm"lərdə
keçirən Əbdülov
Rəhman Əbdül
Rəhman oğlu (Dai)
39 yaşında, 1937-ci ildə
qanlı sovet repressiyasının qurbanı
olub.
lll
Əbdül Rəhman Dainin ədəbi-bədii irsi ədəbiyyatşünaslar, araşdırıcılar
tərəfindən uzun
illər tədqiq edilməmiş, əsərləri
zamanın, mühitin dumanlığında görünməz
olmuşdur. Xalqımız dövlət müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra onun "Uşaq və quş", "Aslan və qurd" şeirləri "Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatı
antalogiyası"na (Bakı,
"Öndər" nəşriyyatı,2004,
II cild) daxil olunsa da, bütövlükdə
külliyyatı hazırlanıb
müasir oxucuya çatdırılmamışdır.
Əbdül Rəhman Dai yaradıcılığa
çox erkən başlamış, səkkiz
il ərzində
(1915-1923) dəyərli əsərlərinin
bir qismini nəşr etdirməyə
nail olmuşdur. Onun ilk qələm
təcrübələri arasında
lirik və satirik şeirlər üstünlük təşkil
etsə də, 1915-ci ilin aprel ayında
uşaqlar üçün
yazdığı "Rəhimli
Səyyah" didaktik hekayəsi gənc və istedadlı bir sənətkarın ədəbiyyata gəlişindən
xəbər verirdi.
Kitabın üz qabığında
"Birinci əsər"
yazılan bu nəsr nümunəsi çox aydın bir dil ilə
qələmə alınmış
və avtobioqrafik səciyyə daşıyır.
Əsər bu cümlələrlə başlayır:
"Bir kənddə bir qarı arvad
və bir qoca kişi olurdu. Bunlar kasıb olduğundan
hər səhər qoca durub işləməyə
gedirdi və qarı da cəhrəsini
götürüb, yun
bir yanında, oturub əyirirdi. Bunların on
üç yaşında
Əhməd adlı bir oğulları var idi. Əhməd çalışqan
və zirək olduğundan atasına həmişə deyirdi:
- Ata, sən daha qocalmısan,
bəsdir bu qədər işləmək.
İndi işləmək
mənim borcumdur, qoy mən işləyim
və sizi dolandırım..." (Əbdül Rəhman Dai.
"Rəhimli səyyah", Bakı,
"Məktəb" elektrik
mətbəəsi, 1917, səh.3).
Əhmədin
anasının adı Gülpəridi və bu ad müəllifin
anasının adı ilə də (Gülsüm) səsləşir.
Əhmədin də, müəllifin də ata-anaları
çox qocadır və kənddə yaşayırlar. Əhməd
tutulub aparıldıqdan sonra qoca atası bu dərdə
dözməyib dünyasını dəyişir. Hadisə əsər çap olunandan on il sonra
müəllifin də
başına gəlir.
Bu nədir? Müəllifin antisipasiyası, öncəgörməsidirmi?
Hekayədə xeyirxahlıqla bədxahlıq,
zəhmətsevərliliklə müftəxorluq, ziyalılıqla
nadanlıq ziddiyyətli
prosesdə verilmiş,
dövrün qaranlıq
mühitindən, sosial,
mənəvi bürküsündən,
dalanından yeganə
xilas yolunu müəllif elmin və təhsilin inkişafında olduğunu
nişan vermişdir.
"Fəhlənin nitqi"
Əbdül Rəhman
Dainin 1917-ci ildə nəşr olunan kiçik həcmli, ikinci kitabıdır. İlk misralardan Rusiya inqilablarının ideoloji
küləyi oxucunun çöhrəsinə çırpılır:
Görürəm halını yaman,
xozein,
Səbəbin gəl eylə bəyan, xozein.
Gələcək günlərin üçün
heç də sən,
Ağlayıb, eyləmə fəğan,
xozeyin.
(Ə.R.Dai. "Fəhlənin
nitqi". "Baku" qəzetinin
mətbəəsi, 1917, s.2)
Əbdül Rəhmanın mənsub olduğu fəhlə sinfinin təəssübünü
çəkməsi, mənafeyini
müdafiə etməsi
təbii və başadüşüləndir. Lakin fəhlənin
sahibkarı ittiham etməsi, öz sinfini onlardan intiqam almağa çağırması məlum
siyasi xətt tərəfdarlarının sifarişilə
bu əsərin yazıldığı daha
çox əminlik yaradır. Əsər satirik üslubda,
məsnəvi şəklində
yazılıb, zamanında
ciddi əks-sədaya səbəb olub.
(Ardı var)
Asif Rüstəmli
525-ci qəzet.- 2015.- 10 aprel.- S.6.