Qadın olmaq...
XXI yüzillik həm
də deqradasiya, mənəvi aşınma
əsridir. Texnikanın, informasiya texnologiyalarının,
internetin sürətli
inkişafı, hüdudsuz
imkanları danılmazdı.
Bununla belə, incəsənətin,
az qala, bütün sahələrindəki geriləməni,
əsl sənət kriterilərinin dəyişilməsini,
itməsini də açıq-aydın görmək
olar. Amma daha ciddi və qorxulu olan insan münasibətlərinin,
insanlıq meyarlarının
sıradan çıxmasıdı.
Dünən ayıb sayılan
bu gün normal qarşılanır, hətta
təqdir də edilir.
Azadlıq, sərbəstlik düşüncəsi,
demokratiya ideyaları çoxlarını sanki çaşdırıb, təlaşa
salıb. Azadlıqdan sonacan yararlanmaq
arzusu, sərbəstliyi
maksimum nümayiş etdirmək istəyi eybəcər bir mənzərə yaradıb.
Və zamanla bu eybəcərliyin
özü də o qədər adiləşib
ki, daha bununla
mübarizə aparmaq,
nəyisə dəyişmək,
düzəltmək cəhdlərinin
də mənası qalmayıb. Bir sözlə, dünya
öz “taleyi” ilə barışıb.
Amma hər halda mühafizəkar Şərq
inkişafı, yenilikləri
Qərbdən gec qəbul etdiyi kimi, geriyə doğru addımları da daha ləng
atır. Qərbdə
çoxdan sıradan çıxan ailə, insan münasibətləri,
kökə, keçmişə
sayğı, bağlılıq
Şərqdə hələ
indi-indi “can verir”... Bir sözlə, Şərq hələ tam robotlaşmayıb.
Və məncə, bunun səbəblərindən biri
də qadınlardı.
Şərq qadını
Qadınlığı az-çox
qoruyub...
Əgər cəmiyyətdə qadının
və kişinin vəzifələri bölüşdürülsə,
qadının boynuna düşən işlər
gözəgörünməzdi. Kişi
gücdüsə, Qadın
enerjidi... Kişi bədəndisə, Qadın ruhdu. Və cəmiyyət bunların birgəliyindən,
yanaşı addımlamasından,
hər kəsin öz yerində olmasından yalnız xeyir görə bilər. Amma təəssüf ki, son vaxtlarda bu məsələlərdə
də aləm qarışıb bir-birinə.
Qadın kişi
bərabərliyi, gender məsələləri
zərif cinsin başını gicəlləndirib.
Hamı lider olmaq, aparıcı qüvvəyə çevrilmək,
əmr vermək istəyir.
Və yenə də azadlıq, sərbəstlik
təlaşları qəribə
görünür.
Nədənsə müasir qadın heç bir ölçüyə, qaydaya
sığmayan “azadlıq”
arzusundadı. Mətbuatı, televiziyanı, gündəlik
həyatı, ictimai mənzərəni müşahidə
etdikcə, adama elə gəlir ki, yalnız bir çıxış yolu var; zamanı
maqnitafon lenti kimi bir az geriyə fırlatmaq. Azərbaycanda qadın azadlığının
tarixini təxminən
XIX əsrdən hesablamaq
olar. XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərində ölkəmizdə
maarifçi qadınlar
cəmiyyətlərinin meydana
çıxması, Tağıyevin
qızlar məktəbinin
açılması, “İşıq”
adlı birinci qadın jurnalının işıq üzü görməsi, Həmidə
xanım Cavanşirin
“Molla Nəsrəddin”də
qadın problemlərini
qaldırması - bütün
bunlar ilk ürkək addımlar idi.
Eyni zamanda, ədəbiyyat da, incəsənət də öz təsirini göstərirdi. Mirzə Cəlilin, Mirzə Ələkbər Sabirin, Cəfər Cabbarlının
və o dövrdə yazıb-yaradan neçə-neçə
sənətkarların öz
əsərlərində aşıladıqları
azad qadın ideyaları effektini verirdi. Amma heç şübhəsiz,
o zaman qadını sərbəst görmək
istəyən Cəfər
Cabbarlı Sevilə çadrasını atdıranda
bundan o tərəfə
soyunmağın tərəfdarı
deyildi. Yaxud o vaxtkı milyonçuların
xanımları cəmiyyətdə
imkanlı qadının
simvolu idisə və bu adamlar
ərlərinin maddi vəsaitindən istifadə
edib xeyriyyəçiliklə
məşğul olurdularsa,
indi hər şey tamam fərqlidi. Əlbəttə, hamının gözü
önündə olan bu ağrılı fərqləri təsvir etmək niyyətində deyiləm. Sadəcə, əsası ötən
əsrlərdə qoyulmuş,
min əziyyətlə başlanılmış
məsələlərin indi
hansı görkəmə
düşməsinə diqqət
çəkmək istəyirəm.
Yusif Vəzir
Çəmənzəminli Şərq qadınının
savadsızlığından ürək ağrısı
ilə yazırdı,
savadlı anaların cəmiyyət üçün
nə qədər faydalı olmasını vurğulayırdı. Amma Yusif Vəzir beş-üç mənasız kitab oxuyub “burda mənəm...”
deyəcək qadınları
təsəvvürünə gətirmirdi, bəlkə də. Bu gün
bir çox universitetlərin əsas tələbə kütləsi
qızlardı, ancaq bircə sosial şəbəkələri izləmək
yetər ki, bu “biliklilərin” kəmsavadlıqdan gələn
bəsit düşüncələrinə
heyrətlənəsən. Bir sözlə, sanki mizan-tərəzi, orta xətt pozulub. Və elə bil mətbuat
da Azərbaycan qadınlığına qənim
kəsilib. Sputnik vasitəsiylə
bütün dünyaya
yayımlanan televiziya məkanımızda qadınlar,
az qala,
kloun kimi, karikatura kimi təqdim olunur. Kanalın birində baş soğan yemək yarışmasında cani-dildən
qalib gəlməyə
çalışan qadınlarımız,
digərində tum çırtlayıb sponsorunu
reklam edir. Hələ ədəbiyyatımızda bayağılığın,
harınlığın simvolu
kimi göstərilən
pul cırmaqdan danışmıram. Tok-şoularda ən abırsız mübahisələrə girişib
qarşısındakını susdurmaq da əlimizdə.
Efirdən “kişilər
nəyimizə lazımdı”
deyib bəyanatlar verən, əli pula çatan kimi özünü zirək alverçi görkəminə
salanlar da heç... Şou-biznesin bayağılığına, duzsuz, mənasız mübahisələrinə yoluxan
efir evdar qadınlarının böyük
əksəriyyətini öz
təsirinə salıb.
Ötən əsrin 60-cı illərindən
sonra quruluşun müğənnilər üçün
qoyduğu qaydaları,
çərçivələri sındıran Zeynəb Xanlarova tamaşaçıya
zövq verirdi. Əgər
o zamankı senzura efirdə, az
qala, robot kimi durub ağzını açıb-bağlamağa icazə
verirdisə, Zeynəb
Xanlarova rəqs də edə bilərdi, mahnıya uyğun emosiyalarını
da çatdırardı.
Sənətinin böyüklüyünə, istedadına görə “yuxarılar” da, senzura da ona
bu şeyləri bağışlayırdılar. Amma tamaşaçı üçün
bütün bunlar qürurverici idi, çünki Zeynəb xanımın hərəkəti,
sənətinə, gücünə
arxalanıb qaydaları
pozması Azərbaycan
qadınının azadlığından,
sərbəstliyindən xəbər
verirdi. Ancaq bu gün heç bir qadağa ilə, senzura ilə qarşılaşmayan bəzi
qadın müğənnilərin
davranışları azadlığı
yox, məhdudluğu, boşluğu, mənəvi
kasıblığı ifadə
edir. Və təəssüf ki, efirdə, saytlarda da daha
çox bunlar reklam olunur, bunlar qabardılır.
Hələ yetkinləşməmiş müasir yeniyetmə qız gözünü açıb bunları görür, bunları ideallaşdırır.
Müasir
dəb haqqında düşünəndə də
adam xeyli
pessimistləşir. Bu günlərdə məktəbdə
valideyn iclasına gedən dostlarımdan biri təəccübünü
gizlədə bilmirdi;
nədənsə bütün
xanımlar bir-birinə
bənzəyirdi, hamısı
eyni idi elə bil - deyirdi. Səbəb plastik əməliyyatlar,
silikonlar, botokslar, qoyma, uzun kirpiklərdi.
Kim dəb saldı
bu dəzgahdan çıxmış burunları,
“üfürülüb” şişirdilmiş,
hissiyyatsız dodaqları,
plastmas kirpikləri, bilmirəm. Düşünürəm ki, Pərisini
vəsf eləyib “ağız nazik, dodaq nazik, dil
nazik...” - deyən Molla Pənah Vaqif indiki dövrdə
yaşasaydı, yəqin
çaşıb qalardı.
Bu mənada bir
müddət sonra şairlərimizin də işi çətin olacaq. Şair qadının üzündə,
simasında təbii rəng, şirinlik, istilik, doğmalıq görməyəcəksə, nədən
ilhamlanıb yazacaq görəsən?!
Təbii ki, bu yazdıqlarımla
xanımların baxımsız,
səliqəsiz daha gözəl, maraqlı olduğunu demək istəmirəm. Qətiyyən! Hər kəs öz qüsurlarını gizlədə,
müasir vasitələrdən
istifadə edib aradan qaldıra bilər. Amma nədən ölçü
hissi bu qədər itib, insan özünü qoruyaraq dəyişmək,
gözəlləşmək istəmir?! Hamıdan biri olmaq, hamıya bənzəmək
nədən belə xoş gəlir müasir qadına?!
Bütün bu sadaladığım və bir yazıya sığışdırılması çətin olduğu üçün demədiyim məsələlər ilk öncə ailəyə, daha sonra ümumi cəmiyyətə təsir edir. Qadın “azadlaşdıqca”, “sərbəstləşdikcə” heç bir çərçivəyə sığmaq istəmir. Və ailənin özünü də buxov kimi, məhdudiyyət kimi qəbul edir. Təbiətin kişiyə aid etdiyi məsələlərlə barışmır. Hətta “zərif”, “incə” kimi sözləri də, az qala, təhqir sayır. Çox güman ki, son illərdə “xasiyyətimiz tutmadı”, “bizdə alınmadı” kimi mənasız bəhanələrlə dağılan, ömrü beş-üç ay sürən ailələrin sayının artmasının bir səbəbi də budu.
Amma axı, Qadın olmaq ocağı qorumaqdı...
Həm də bir az sığınmaqdı, özünü güclü kişidən “asılı” saymaqdı Qadın olmaq.
Qadın olmaq hirsini, qəzəbini udmaqdı...
Qadın olmaq özünü, səviyyəni qorumaq üçün nələrəsə göz yummaqdı...
Qadın olmaq kişidən üstünlüyü nümayiş etdirmək deyil, ona - ərinə (sevgilinə) ruh, güc, enerji bəxş etməkdi.
Qadın olmaq qılığlı, mehriban, gülərüz simanı saxlamaqdı hər zaman.
Oxumaqdı, öyrənməkdi, amma biliyini başa qaxınc etməməkdi.
Sevməkdi Qadın olmaq! Sevginin gücüylə dağları aşmaqdı!
Essemin əvvəlində vurğuladığım kimi, bütün bu məsələlər o qədər adiləşib, bonal həqiqətlərə çevrilib ki, onlar haqda danışmaq, yazmaq, hər hansı şəkildə mübarizə aparmaq mənasız, yersiz görünür. Amma axı, məşhur bir deyim də var: dünyanı gözəlləşdirməyə, düzəltməyə özündən başla. Elə bu gündən, sabahdan, biri gündən başla! Sən - evdar qadın, alim xanım, qadın yazar, müəllimə, şairə, katibə...
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2015.- 11 aprel.- S.21.