“Rənglərin fəlsəfəsi”
“GÜZGÜDƏ ÖZÜNÜ TANIYAN RƏSSAM” XƏYYAM ABDULLAZADƏNİN YOZUMUNDA
Rənglər təbiətdə olduğu kimi heç
yerdə parlaq “dil açmır”. Əlimdə təbiət kimi
canlı kitab var: “Rənglərin fəlsəfəsi”...Tanınmış
rəssam Məryəm Ələkbərli ilə rejissor,
şair Xəyyam Abdullazadənin birgə işi olan, təbiətlə
həyatın tandemi kimi bir nəşr. Sözəgəlişi
demədim təbiətlə həyat tandemini. “Rənglərin fəlsəfəsi”ndə Məryəm
Ələkbərlinin rəngləri dil açıb, sözə
çevrilib, Xəyyam Abdullazadənin fəlsəfəsi isə
rənglənib. Onun hər bir rəsmə verdiyi poetik fəlsəfi
yozumlar isə rəngbərəng işıqlar kimi
sayrışmada... Bu kitabda Məryəm Ələkbərli rənglə
təbiəti yaradıb, Xəyyam Abdullazadə sözlə həyatı...
Təbiətlə həyat
qarışıb-qovuşub bir-birinə və bu sevgidən “Rənglərin
fəlsəfəsi” doğulub. Məryəm Ələkbərlinin
hər bir rəsmi hansısa rəngin fonunda təqdim edilib,
yanındakı səhifədə isə Xəyyam Abdullazadənin
həmin rəsm üçün yozumladığı poetik
nümunələr... Fon rəngi qətiyyən təkrarlanmır,
rənglərin nə qədər çaları,
sözün, fikrin nə qədər sayrışması
varmış... Və bunlar hamısı “Rənglərin
fəlsəfəsi”nə sığışdırılıb.
Kitab “Dincəlmə”
rəsmi ilə açılır... Üstündə
yetişmiş barı olan nar kolunun dibində
incə bir qız uzanıb... Ətrafında yetişmiş
narlar... Qara saçları dağılaraq nar
ağacının köklərinə qovuşub sanki...
Üzündəki laübalı ifadə ilə elə bil
kimisə gözləyir... Bəlkə də heç gəlməyəcək
birini... Xəyyam Abdullazadəyə görə isə “Dibinə
düşmüş nardır bu qız...”
“Cülyettanın
portreti” gəlir ardınca... Çox maraqlı
rəsmdi. Qadının üzü təsvir edilməyib,
dərirəngi bir qarışım yayılıb üzünə-gözünə...
Fikrə gedib... Və qəribədir ki, üzü təsvir edilməsə də,
üzünün ifadəsi var sanki... Kədərli,
qayğılı bir sima canlanır çəkilməmiş
üzündə... Qara saçları ilə qara paltarı
uyum təşkil edən bu qadına bəlkə bir gülərüz
yaraşardı, siması da oturduğu güllü fonda olduğu kimi çiçəkləyərdi,
bir təbəssüm tumurcuqlayardı üzündə... Xəyyam
Abdullazadənin fəlsəfi sualları yağır həmin
qadının başından aşağı:
Üzsüzlər
üzündə üz qoymadımı,
Yaradan
üzünə iz qoymadımı?...
Qadın mövzusu Məryəm Ələkbərlinin
yaradıcılığında xüsusi yer tutur. Onun
fırçasının məhsulu olan çılpaq qadın rəsmləri nədənsə
mənə çox kədərli təsir
bağışladı. Sarı fonda təqdim
edilən “Luiza və ay” rəsmində göydəki ay da
sarı təsvir olunub. Ümumən, isti bir
duyğu oyadan rəsmdəki çılpaq qadın isə
sanki soyuqdan büzüşüb uzanıb. Bu, təbiətin soyuqluğundan deyil. Qadın
təbiətinin, qadın mahiyyətinin simvolu olan Aya
arxasını çevirib uzanmış Luiza əslində elə
öz mahiyyətindən küsmüş kimi
görünür... Öz içində
qadınlığına arxa çevirib yatan qadından daha
ağrıdıcı mənzərə varmı? Bir çox qadın məhz elə bu şəkildə
yaşamaqda deyilmi? Xəyyam Abdullazadə rəsmə fərqli
yozum verib:
Mən
ölümdən sənə,
Sən əbədiyyətdən
mənə sığınıb,
yatmaq
istəyirik...
Kitabda həmin
rəsmi “Ağrı” izləyir... Qapqara fonda
qırmızı ilə qaranın ən müxtəlif
tonlarında bir insan başı təsvir edilib. Baxışlar
da qeyri-müəyyəndi, dodaqların vəziyyəti də...
Əzab dolu gözlər harasa yuxarı - məchul
bir boşluğa dikilib. Xəyyam Abdullazadə bu
ağrını ölümə bənzədib:
Demək,
sən qadın sevgisi kimisən!
Elə
qadın sevgisi də sənin kimi...
...adınsa Ölüm.
Bir qabam -
qanla dolu,
Tanrı
qədəh kimi tutub əlində
Sərxoş baxışlarla süzəcək məni.
Mələklərdi
sağı-solu,
Lakin
öz sağlığına içəcək məni...
Məryəm
Ələkbərlinin 12 saylı kompozisiyasına
yazılmış bu fəlsəfi uyğunlaşdırma həmin
rəsmi tamamilə izah edir... Bu, xüsusilə
gözəl təsir bağışlayan rəsmlərdəndir.
“Çılpaq” rəsmində yenə qadın öndədir. Maraqlıdır, Məryəm
Ələkbərlinin çılpaq qadın rəsmlərində
vücud çılpaq olsa da, hisslər, duyğular
çılpaq deyil və bəlkə də məhz bu amil o
çılpaqlığın üstünə görünməz
bir örtü kimi çəkilir. Məryəmin
rəsmlərindəki qadınlar adətən yanakı
uzanaraq sağ əlini arxaya başı üzərindən
geriyə atır sərbəst şəklidə. Bu jest bəzən laqeydliyin, bəzən qadın
cazibədarlığının, bəzən də sadəcə
qadın duyğusallığının nişanəsidir.
Xəyyam Abdullazadə “Çılpaq”dan belə təsirlənib:
Gecələr
bir qadının bədəninə
Şeir yazıram.
O
qadın, heç vaxt çap olunmayacaq
Əlyazmam.
Bu əlyazmamdakı
şeirlərin mövzusu
Bir kişinin tənhalıq qorxusu.
Bir
qadının bədəninə şeir yazıram
Dodaqlarımla.
Bəzən
də yazdıqlarımı pozuram
Yanaqlarımla.
Yaza bilmədiklərimin,
Yazıb
poza bilmədiklərimin,
Əlyazması çılpaq Qadın.
Məryəmin bir “Dilək ağacı” da var rəsmlərin
arasında.
Bütün gövdəsi, budaqları ilə gözgörəsi
nəfəs alan dipdiri ağac.
Ağlımdan keçirirəm: görəsən Məryəm
o rəsmi çəkərkən ürəyində hansı
diləyi tutubmuş?... Xəyyam Abdullazadəyə
görə, o həm də Qədr ağacıdır:
Səni
bu şəhərdə axtarmadığım bağ,
Aramadığım
bağça qalmayıb
Elə bil ərşə çəkilmisən.
Əgər
varsansa,
Bəs
harda, harda əkilmisən
Qədr ağacı?
Bildim sənin sirrini.
Sən
yeganə ağacsan ki,
Yalnız
sözə əkilmisən...
“Şarpanteli
qadının portreti”ndə yenə Məryəm Ələkbərlinin
özünəməxsus tərzi gözə çarpır:
Qadının üzü aydın sezilmir. Simada
qırmızı dodaqlar, allanmış yanaqlar və qəribə
bir ifadə ilə naməlum boşluğa zillənmiş
gözlər olsa da qətiyyən onun nə
düşündüyünü anlamağa imkan vermir. Məryəmin
çəkdiyi qadınların ortaq cəhətidir bu: qəribə
bir sirr var simalarında. Və o qadınlar bədən
dili ilə “danışsalar” da, mimikaları qətiyyən
daxili təbəddülatlarını, nə hiss etdiklərini
büruzə vermir. Və
düşünürəm ki, yəqin bu, Məryəm Ələkbərlinin
rəssam kimi özəlliyini şərtləndirən amillərdən
biridir. Onun çəkdiyi sağlam
görünüşlü, gözəl qadınların
daxilində tamam başqa bir qadın gizlənib. Məryəm çəkdiyi qadınların
simasında, o cümlədən də “Şarpanteli
qadının portreti”ndə bunu ustalıqla təsvir edib.
Onun çəkdiyi qadınlar ilk baxışda sadə,
anlaşılan, üzdə olduqları qədər də dərindədirlər,
hardasa öz iç dərinliklərində bir yerdə... Xəyyam
Abdullazadə üçün bu qadın:
Unuda bilmədiyim
Adam,
Sənin ucbatından Allaha yadam.
Səni
unuda bilmədiyim üçün
Hamı tərəfindən unudulmuşam.
Buna,
şadam...
Buna,
şadam!
Məryəmin ən təsirli əsərlərindən
biri də “Qar yağır” rəsmidir. Bir andaca qar
saflığının, qış təmizliyinin ortasına
düşürsən sanki...və bu saflıq təkcə
ağappaq qarın yağmasına görə deyil, birbaşa
rəsmin və o saflığı kətana köçürən
rəssamın ruhundan qaynaqlanır. Xəyyam Abdullazadə
bu saflığın nişanəsini şeirə belə gətirib:
Qar dənəsi,
Niyə qara, qırmızı yox, ağappaqsan?
Bəlkə
yerin üzünə ağ olduğun kimi,
Göy
üzünə də ağ olmusan?
Qar dənəsi,
qar yağışı...
Göy
üzünə ağ olan ruhların
Yer
üzünə qayıdışı...
Məryəmin
“Yağış”ı elə qəribə yağır ki, bu
yaşıl-çəhrayı, sarı yağışın
ən müxtəlif tonlarında yağan
yağışın altında ruhun tamam islanıncaya qədər
gəzmək istəyirsən... Yaşadığın
bomboz bir həyatın içindən bu al-əlvan
yağış rənginin içinə atlamağı
arzulayırsan. Bəlkə bu rənglərdədir
rahatlıq tapmayan ruhun dincliyi?...
“Gün batımı” elə qəribə rənglərin
qarışımından yaranıb ki, bu fantaziyaya heyrətlənməyə
bilmirsən.
Və düşünürəm ki, uzaq üfüqdə
artıq batmaq üzrə olan və sanki bütün
narıncı rəngini, istisini mavi dənizin yaxasına tərk
etmiş ağappaq(!) Günəşin
soyuqluğu necə də üşüdür... Hətta rəngi,
yalnızlığı, genişliyi ilə ətrafa soyuqluq
hissi aşılayan dənizdən də soyuqdu Günəş.. Maraqlıdır, rəssam günəşin
rəngini dənizə tapşırmaqla, onu ağappaq,
sönmüş ulduz kimi təsvir etməklə nə demək
istəyib əcəba?...
Xəyyam Abdullazadəyə isə bu rəsm, bu dəniz, bu
soyuq Günəş “get” deyib:
Min illərdir
dönə-dönə, təkrar-təkrar
Eyni sözü söyləyirsən, “get” deyirsən.
Min illərdir “qal” deyəcəyin birinimi gözləyirsən?
Kimdir? Nədir sənin belə sevdiyin?
Bunca vəfana layiq bildiyin?
Cavabın
da “get”dir.
Sualın
da “get”!
İncitmirəm
səni, gedirəm dəniz...
Bu da
“Küsdürdülər” rəsmi... Yenə qadın, yenə
göz yaşı... Kədərdən islanan gözlər,
incikliklə büzülən dodaqlar... İsti
rənglərin fonunda gözdən axan soyuq, mavi göz
yaşı... və bu qadın sadəcə kiminsə acı
sözündən, iynəli tikanlı kəlməsindən
küsməyib. Həyatın küskünüdür
çəkilən... Narıncı, sarı rənglərin
sıcaqlıq fonunda soyumuş, mavilənmiş göz
yaşı göstərir ki, bu indicə küsməkdən
axan göz yaşı deyil, illərdir küsməkdən
göz yaşı soyuyub, göyərib... Necə də tanış rəsm, tanış üz ifadəsi...
Necə də ruha doğma bir əsər! Xəyyam Abdullazadənin
sualları, fantaziyaları, yaraşdırmaları bitmək
bilmir:
Sevincdənmi,
kədərdənmi ağlayırsan,
bunu bilmək
istəyirəm...
Nə
hıçqırıq, nə hönkürtü, nə də
ağı səsi gəlir
Nə gülüş, nə qəhqəhə, nə
lağlağı səsi gəlir.
Səsini içinə, yaşını üzünəmi
atmısan?
Heç
vaxt sevincə girməyib,
hər
vaxt kədərəmi batmısan?
Demək,
hələ dərdin güldürən mərhələsinə
çatmamısan...
Göz
yaşını yanağına döymə kimi döydürən,
Kədəri
könlünə, göz yaşı üzünə
yaraşan qadın...
Məryəmin özünü, ruhunu, istedadını
ifadə edən ən gözəl rəsmlərindən biri də
avtoportretidir, zənnimcə. Bu, həm göz
qarşısında olan, həm də görmədiyimiz, tanımadığımız,
bilmədiyimiz Məryəm Ələkbərlidir. Rənglərin möhtəşəm
harmoniyasından onun həm özü olan, həm də
özü olmayan təkrarsız bir əsər yaranıb.
Xəyyam Abdullazadənin rəsmdən
çıxardığı qənaət isə belədir:
Təəssüf
ki, hər kəs güzgüdə üzünə baxıb,
Özünü tanıya bilmir.
Sənsə
rənglər məkanında zamansan, vaxtsan,
Özünü
tanıyan rəssam, özünü tanıyan rəssam!
Sevinc Mürvətqızı
525-ci qəzet.- 2015.- 11 aprel.- S.30.