Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Şəkinin yeri və rolu
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Şəki təkcə qədim tarixi, memarlıq abidələri
ilə deyil, həm də görkəmli şəxsiyyətləri
ilə Azərbaycanın dövlətçililk və mədəniyyət
tarixində önəmli rol oynayır.
lll
Şərqdə opera yazan ilk qadın bəstəkar,
Xalq artisti Şəfiqə Axundova 1924-cü ildə Şəki
şəhərində dünyaya gəlib. 1943-1944-cü illərdə
A.Zeynallı adına Bakı Musiqi Məktəbində
oxuyarkən Üzeyir Hacıbəyovdan dərs alıb.
1956-cı ildə Ü.Hacıbəyov adına
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bəstəkarlıq
ixtisası üzrə B.Zeydmanın sinfini bitirib. 1998-ci ildə
Azərbaycan Respublikasının Xalq artisti adına
layiq görülüb. 2004-cü ildə isə
"Şöhrət" ordeni ilə təltif edilib.
O, 1972-ci
ildə "Gəlin qayası" operasını yazmaqla
Şərqin ilk opera yazan qadın bəstəkarı olub.
Şəfiqə xanım həm də bir sıra gözəl
mahnıların ("Leyla", "Bəxtiyar ellər" və
s.), "Ev bizim, sirr bizim" operettasının (1965), simli
kvartet üçün pyeslərin, dramatik teatr
üçün "Aydın", "Əlvida,
Hindistan!", "Nə üçün
yaşayırsan?" və s. tamaşaların, "Təlxəyin
nağılı", "Dovşanın ad günü" və
s. kimi uşaq tamaşalarının musiqisinin müəllifidir.
Onun Azərbaycan şairlərinin şeirlərinə
bəstələdiyi gözəl lirik mahnıları və
romansları xalq arasında çox məşhurdur. Bəstəkar mahnı yazmaq ilə kifayətlənməyib
mürəkkəb, eləcə də çətin bir janra
müraciət edib və Şərqdə ilk opera yazan
qadın kimi tarixə düşüb. 1971-ci
ildə "Gəlin qayası" operası ilə musiqisevərləri
valeh edib. 26 iyul 2013-cü ildə vəfat
edib.
Azərbaycanın Xalq şairi, dramaturq Bəxtiyar Vahabzadə
də 1925-ci ildə Şəki şəhərində fəhlə
ailəsində anadan olub. Kiçik
yaşlarında ikən ailəsi ilə Bakıya
köçüb. (1934). Burada orta məktəbi
qurtarandan sonra ADU-nun Filologiya fakültəsində təhsil alıb.
(1942-1947). Universitetin aspiranturasında
saxlanıb, "Səməd Vurğunun lirikası"
mövzusunda namizədlik dissertasiyası müdafiə edib.
Bədii yaradıcılığa 1943-cü ildə
"Ana və şəkil" adlı ilk şeirini çap
etdirdikdən sonra başlayıb. O vaxtdan dövri mətbuatda
şeirləri, elmi məqalələri, rəyləri müntəzəm
çap olunur. "Mənim dostlarım"
adlı ilk kitabında toplanmış lirik şeirlərdə
faşizmə qarşı mübarizədə qalib
çıxmış xalqın duyğu və
düşüncələri əksini tapıb. Onun lirik şeir və poemalarında, mənzum pyeslərində
müasir dövrün problemləri lirik-fəlsəfi planda,
yeni əlvan boyalarla təsvir edilir.
"İkinci
səs", "Vicdan", "Yağışdan sonra",
"Yollara iz düşür", "Fəryad" və
"Hara gedir bu dünya", "Özümüzü kəsən
qılınc", "Cəzasız günah", "Dar
ağacı", "Rəqabət" (1960-2003) pyesləri
Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
tamaşaya qoyulub. Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
kimi də fəaliyyət göstərib. "Səməd
Vurğunun həyat və yaradıcılığı"
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə edib. (1964). Dövlət Universitetində Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatı kafedrasının professoru vəzifəsində
çalışıb. 1990-cı ildə
təqaüdə çıxıb. Azərbaycan
MEA-nın müxbir üzvü (1980), sonra həqiqi
üzvü (2000) seçilib. 1981-ci ildə
SSRİ Yazıçılarının VII qurultayında
SSRİ Yazıçılar İttifaqı İdarə Heyətinin
üzvü seçilib. O, həmçinin Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının İdarə Heyətinin
və Ağsaqqallar Şurasının üzvü idi (1991). Ədəbi-bədii prosesin yorulmaq bilməyən təbliğatçısı
və təşkilatçısı kimi tanınırdı.
Azərbaycan KP Bakı şəhər Komitəsinə üzv
və bir neçə çağırış Bakı xalq
deputatları Sovetinə və X çağırış Azərbaycan
Ali Sovetinə, 1995 və 2000-ci illərdə Milli Məclisinə
deputat seçilib. 1976-cı ildə "Leninlə
söhbət" və "Muğam" poemalarına görə
Azərbaycan Dövlət mükafatına layiq
görülüb. "Qırmızı
Əmək Bayrağı" və "İstiqlal" (1995)
ordenləri ilə təltif olunub.
Bəxtiyar Vahabzadə 60-cı illərdən başlayan
milli azadlıq hərəkatının öncüllərindən
biri idi. O,
1958-ci ildə yazdığı "Gülüstan"
poeması ilə iki yerə parçalanmış Azərbaycanın
tarixi faciəsini dilə gətirib, rus və fars
imperiyasının pəncəsi altında inləyən Azərbaycan
xalqının azadlıq və istiqlal uğrundakı ədalətli
mübarizəsinə qoşulub.
Bu poemaya görə 1962-ci ildə şair "millətçi"
damğası ilə Azərbaycan Dövlət Universitetindən
çıxarılıb, yalnız 2 ildən sonra işə bərpa
edilib. Sovet rejimində milli varlığı tapdanan, hər
cür məhrumiyyətlərə məruz qalan millətin dərdlərini
rəmzlər və müxtəlif ədəbi üsullarla
ifadə edib, iri həcmli poemaları və pyeslərində
hadisələri ya tarixə, ya da başqa ölkələrə
keçirərək öz millətinin dərdlərini dilə
gətirib. Birbaşa Sovet
diktaturasını ifşa edən əsərlərini isə
şair, Sovet İttifaqı dağılandan sonra
"Sandıqdan səslər" başlığı
altında nəşr etdirib. B.Vahabzadə
70-dən artıq şeir kitabının, 2 monoqrafiyanın, 11
elmi publisist kitabın və yüzlərlə məqalənin,
eləcə də tarixi və müasir mövzuda 20-dən
artıq iri həcmli poemanın müəllifidir.
Şairin əsərləri - şeir kitabları, dramları və
publisistik yazıları dünyanın bir çox dillərinə,
o cümlədən, ingilis, fransız, alman, fars, türk,
polyak, ispan, macar, keçmiş Sovetlər Birliyi
xalqlarının dillərinə tərcümə edilib.
2009-cu il fevral ayının 13-də, 83 yaşında
uzun sürən xəstəlikdən sonra Bakıda
dünyasını dəyişib.
Şair,
tərcüməçi Hikmət Ziya 1929-cu il
mayın 13-də Şəki şəhərində anadan olub. ADU-nun Filologiya
fakültəsinin jurnalistika şöbəsində təhsil
alıb. (1947-1952). "Azərbaycan
pioneri" qəzeti redaksiyasında ədəbi işçi,
ədəbiyyat və incəsənət şöbəsinin
müdiri (1952-1969), "Göyərçin" jurnalı
redaksiyasında poeziya şöbəsinin müdiri (1969-1984), məsul
katib vəzifələrində işləyib. Ədəbi yaradıcılığa 1952-ci ildə
"Azərbaycan pioneri" qəzetində çap edilən
"Qeqola" adlı ilk şeiri ilə başlayıb.
Sonra dövri mətbuatda vaxtaşırı
çıxış edir. İlk satirik
şeirləri, eyni zamanda "Atamın hədiyyəsi"
(1957), "Bahar gözəldir, ya qış?" (1959), "Milçək ürəyi" (1960)
kitabları Hikmət Əfəndiyev imzası ilə çap
olunub. "Sınaq", "Ekiz
qardaşlar" pyesləri tamaşaya qoyulub. Librettolarına ("Nənəmin
nağılı", "İkilərin sərgüzəştləri",
"Solğun çiçəklər") və şeirlərinə
musiqi bəstələnib. Əsərləri
keçmiş SSRİ xalqlarının dillərinə tərcümə
olunub. O özü də bədii tərcüməyə
qayğı ilə yanaşıb. "Mozalan"
satirik kino-jurnalı bədii şurasının, Ümumittifaq
uşaq və gənclər ədəbiyyatı
şurasının, "Azərbaycan pioneri" və
"Literaturnıy Azerbaydjan" jurnalı redaksiya heyətinin
üzvüdür.
1995-ci il avqustun 2-də Bakıda vəfat edib. Adına "Hikmət Ziya" ədəbiyyat
mükafatı təsis edilib.
Azərbaycan
kinorejissoru, kinooperatoru, ssenaristi, Xalq artisti Rasim Ocaqov 1933-cü il
noyabrın 22-də Azərbaycanın Şəki şəhərində
anadan olub. 1951-1956-cı illərdə Moskvada
ÜDKİ-nin Kinooperatorluq fakültəsində təhsil
alıb. Daha sonra M.A.Əliyev adına
ADİİ-nun Rejissorluq fakültəsini bitirib. 1956-cı ildən "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında quruluşçu-operator, 1973-cü ildən
quruluşçu rejissor işləyib. 50-ci
illərin sonlarında Bakı kinostudiyasında ilk çəkilişlərinə
başlayıb. 1957-ci ildə ilk dəfə
operator kimi "Bir məhəlləli iki oğlan" filmini
lentə alıb. Filmdə baş operator
Marqarita Pilixina olub. "Onun böyük
ürəyi" (1958) flimi R. Ocaqovun ilk sərbəst işi
idi. Film Sumqayıt metallurqlarının həyatına həsr
olunub. Bu ağır peşə
adamlarının ekran həyatı operatorun kamerası ilə
romantik və cəzbedici bir formaya salınıb.
Bundan
sonra lentə aldığı "Əsl dost", "Bizim
küçə", "Mən rəqs edəcəyəm",
"Sən niyə susursan?" və "Skripkanın sərgüzəşti"
filmlərində Rasim Ocaqov Azərbaycan kinosunda operatorluq sənətinin
ən layiqli nümunələrini yaradıb. Rejissor
kimi ilk işi 1975-ci ildə yarımçıq qalmış
"Gəncəbasarlı qisasçı" filmini tamamlamaq
olub. Bu tarixi-qəhrəmanlıq
janrında çəkilən filmdə o qəhrəmanların
ifaçılarını dəyişdi, ssenarini yenidən
işləyib. Qatır Məmmədin
obrazını isə görkəmli aktyor Şahmar Ələkbərova
tapşırıb. Film ekranlara
çıxanda isə müəyyən iradlar deyilsə də,
bütövlükdə filmin uğurlu olduğu mətbuatda
geniş qeyd edilib. Onun ikinci rejissor işi
"Tütək səsi" filmi oldu. "Tütək
səsi" öz orijinal səhnələri, çəkiliş
manerası, mövzunun bədii həlli baxımından Azərbaycan
kinosuna xeyli yeniliklər gətirib. Bundan sonra çəkdiyi
"Ad günü", "Bağlı qapı",
"Özgə ömür", "Park", "Ölsəm
bağışla", "Həm ziyarət, həm ticarət",
"İstintaq" filmlərində R.Ocaqov müasirlərinin
əsl obrazını yaratmaqla tamaşaçıları ətrafa
diqqətlə yanaşmağa, cəmiyyətdə baş verən
neqativ hallara göz yummamağa çağırır. "Təhminə", "Otel otağı"
kimi son filmlərində də ciddi mövzulara toxunub, yenə
də insanın ətraf aləmə münasibəti
mövzusunda söhbət açıb.
R.Ocaqov 2006-cı ildə Bakıda dünyasını dəyişib.
Məşhur dilçi, türkoloq, tənqidçi,
ictimai-siyasi xadim Aydın Məmmədov da 1944-cü ildə
Şəkidə anadan olub. Bütün
ömrünü doğma Azərbaycanın tərəqqisinə,
xalqının elmi, mədəni və siyasi dirçəlişinə
həsr edib. Azərbaycan türklərinin bu torpaqda
eramızdan çox öncə yaşaması fikrini elmi
gerçəkliyə çevirməyi bacaran alim Aydın Məmmədov
"Sovetskaya turkologiya" jurnalının redaktor müavini,
istərsə də Bədii Tərcümə Mərkəzinin
rəhbəri kimi SSRİ-nin və bütövlükdə
bütün dünya türklərinin bir-birini daha yaxından
tanıması, onların doğmalaşması
üçün ölçüyəgəlməz işlər
görüb. Ömrünün təxminən
son onilliyini bütünlüklə ictimai-siyasi hadisələrə
həsr edən A.Məmmədov 1988-ci ilin fevralından
başlayan Azərbaycan Xalq hərəkatının ilk
günlərindən ön sıralarında dayanıb. Onu həmişə tətil edən fəhlələrin,
yerli ağalara etiraz edən kəndlilərin, tələbələrin,
ziyalıların içərisində, özü də ən
narahat, ən ağrılı anlarda görmək
mümkün idi. Ayıq siyasətçi
və ardıcıl demokrat olan Aydın bəyin hadisələrə
öz şəxsi münasibəti və onları öz şəxsi
yozum üslubu vardı.
Güclü məntiqə malik, alovlu natiq Aydın bəy on minlərcə insanı arxasınca aparmağı bacarırdı. Xalqın sevgisini qazanmış A.Məmmədov millət vəkili seçilib. Bu vəzifədə o, milli birlik yaratmaq, azadlıq və demokratiya uğrunda hərəkatımızı düz yolla aparmaq üçün ciddi işlər görürdü. Respublika Ali Sovetinin millətlərarası münasibətlər üzrə daimi komissiyasının sədri idi.
Qarabağa Xalq Yardımı Komitəsinin sədr müavini olub.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi katibliyi heyətinə seçilib.
1991-ci il aprel ayının 19-da avtomobil qəzasında faciəli şəkildə həlak olub. Doğma Kiş kəndində dəfn edilib.
Şəki həmçinin yaşlı nəslin yaxşı tanıdığı nəfəsli alət ifaçıları - Ələfsər Şəkili, Əbülfət Şəkili, Xalq artistləri Könül Xasıyeva, Gülyanaq Məmmədova, Əməkdar artistlər Gülyaz Məmmədova, Nüşabə Ələsgərli və digər tanınmış insanların doğulub böyüdüyü, mənəvi baxımdan formalaşdığı məkandır.
Şəkini digər bölgələrimizdən fərqləndirən özəlliyi təkcə tarixi region olması, görkəmli elm, incəsənət, ədəbiyyat xadimləri yetişdirməsi deyil. Şəki həm də özünəməxsus dialekti, baməzə camaatı, yumoru ilə Azərbaycanın unikal bölgəsidir. Şəkinin "Azərbaycanın Qabrovosu" adlandırılması da təsadüfi deyil. Şəkinin məşhur baməzə insanlarından Hacı dayının, Düfü Tahirin lətifələri indi də dildən-dilə dolaşmaqdadır, kitab şəklində müxtəlif illərdə nəşr də edilib. Şəki təkcə özündə qədim tariximizi yaşadan, çox qiymətli mənəvi-maddi memarlıq abidələrinə malik deyil, həm də Azərbaycanın gülən və güldürən dəyərli insanlarının doğma diyarıdır.
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.-
2015.- 16 aprel.- S.6.