Qərbin tarixindəki qara ləkələr...
TELMAN ORUCOV: "İNGİLİSLƏR SUDANLILARI MİLÇƏK KİMİ QIRIBLAR"
Həmsöhbətimiz keçmiş dövlət xadimi,
yazıçı-publisist Telman Orucovdur. Sovet hakimiyyəti
dövründə Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin katibi, Ali Sovetin sədrinin birinci müavini olmuş,
bir sıra nazirliklərə rəhbərlik etmiş Telman
Orucov 1992-ci ildən etibarən yaradıcılıqla məşğul
olmağa başlayıb. 75 illik yubileyi
münasibətilə Telman müəllimi təbrik edib, əməkdaşımızın
onunla müsahibəsini oxucuların diqqətinə
çatdırırıq.
- Telman müəllim,
75 yaşınız tamam olub, özünüzü neçə
yaşında hiss edirsiniz?
- Bəzi
insanlar bu yaşda özünü çox cavan, bəziləri
isə həddindən artıq qoca, ahıl hiss edir. Əsas cəhət orasındadır ki, fəal həyat
sürəsən. Daim öz üzərində
işləməli, fəaliyyət göstərməli, nəsə
yaratmağa çalışmalısan. Bizim
həyatımız - bizim düşüncələrimizin nə
etdiyidir. Bəlkə də digərləri
ömrü başqa cür təsəvvür edir. Mən isə belə qənaətdəyəm ki,
insan yaşını nə azalda, nə də artıra bilər.
Axı zaman birölçülü olmaqla
yanaşı, həm də müstəqildir, bizim iradəmizdən
asılı deyil. Vay o günə ki,
insanın və ya xalqın həyatında zaman
dayanmış olsun.
- Həyatda
itirdiyiniz çox olub, yoxsa qazandığınız?
- Həyat
mürəkkəb prosesdir. Heç kəs
öyünə bilməz ki, mən nəsə itirməmişəm,
həmişə qazanmışam, uğurlar əldə
etmişəm. İnsan həyatda uğur
da qazanır, uğursuzluqla da üzləşir.
İngilislər bunu daha qısa: yuxarı və
aşağı mənasını verən "ups and downs"
adlandırırlar. Yəqin ki, itkilər
də olub. Lakin itkilərin necə
olmasından asılı olmayaraq, gərək onlar həyatın
mənasına təsir etməsin, həyatın özünə
isə təsir edə bilər.
Bu baxımdan mən elə ciddi nəsə itirməmişəm. Lakin bu o demək
deyil ki, həmişə qələbə yolu ilə gedib, guya
zirvələri fəth etmişəm. Həyatın
enişini, yoxuşunu da görmüşəm. Bəzən ən kiçik hadisə də
böyük əhəmiyyət kəsb etməmiş
qalmır. Adamın lap içindən gəlib
keçir...
-
Yazıçılıq səmimilik, siyasət isə daha
çox incə diplomatiya tələb edir. Ruhunuza
daha çox hansı yaxındır?
- Mən
öz işimi yazıçılıq adlandırmazdım. Çünki bu bir qədər böyük səslənir.
Yazı prosesi təkcə mürəkkəb
deyil, həm də çətindir. Hər
qiymətli fikrin təsviri və izahı böyük əziyyətlər,
əzablar tələb edir. Qədim yunanlar
böyük işlərə başlamamışdan əvvəl
Delfı orakuluna müraciət ediblər. Onun sözlərindən
düzgün nəticə çıxarmaq üçün
özünü daha yaxşı bilmək,
"Özünü dərk et"
prinsipinə əməl etmək lazım idi. Yoxsa
onun sözlərini düzgün izah etməmək, anlamamaq
ağır nəticələrə gətirib
çıxarardı. Hər bir yazar da
yazının səviyyəsinə qayğı göstərməli,
qələminin məhsuluna məsuliyyətlə yanaşmalıdır.
Yeni söz, yeni fikir demək üçün
müəyyən baza, səviyyə olmalıdır. Mənim yazıb-yaratmağım əsasən
mütaliəmin genişliyi ilə bağlıdır.
Çünki ibtidai siniflərdə oxuyandan məndə
ədəbiyyata böyük maraq yaranıb. Əvvəlcə
bu maraq sırf bədii əsərlərin üzərində
qurulub. Lakin sonradan tarixi, fəlsəfi əsərlərə
daha çox üstünlük verməyə başladım.
Bünövrə oradan başlayır. Əgər mənim
yazdıqlarım oxucuya təzə bir fikir, ideya
aşılayırsa, bundan yalnız şad ola
bilərəm. Amma bu o demək deyil ki, hər
şeyi bilirəm. Bu barədə bir az
sokratçıyam. Özümü yalnız təvazökarlıq
nöqteyi-nəzərindən Sokratın şagirdi hesab edə
bilərəm. Dahi yunan filosofu mən onu
bilirəm ki, heç nəyi bilmirəm deməklə, əslində
elmə, biliyə yol açıb. Bu fikirdə olan adam mütləq bilik qazanmağa
çalışır. Lakin özündən razı adam, hesab edir ki, hər şeyi bilir, hər
şey ona məlumdur. Konfutsi isə özünü elmdə məskunlaşanlardan
biri hesab etməyib: "Mən keçmişi sadəcə
sevənlərdən və ona ciddi-cəhdlə tədqiq edənlərdən
biriyəm". Ona görə də, müəyyən
mənada özümü Konfutsinin şagirdi hesab edirəm.
Elmdə nəyisə bilməkdə öyünmək də
ağılsızlıqdır. Çünki hətta dahilərə
belə, mütləq zirvəni fəth etmək xüsusiyyəti yaddır. Biz isə onlara səcdə etməliyik. Tarixə marağım böyük olduğundan, onu
tədqiq etməyə çalışıram və ümid
edirəm ki, yazdığım kitablardan, məqalələrdən
kimsə nəsə götürəcək. Bu baxımdan mən öz vəzifəmi yerinə
yetirməyə çalışıram. Kimin
nə götürəcəyi isə artıq onun özündən
asılıdır.
Siyasət isə mübarizədir. Hərçənd onu iyrənc
iş adlandıranlar da çoxdur. Çünki onda məkr,
hiylə də az rol oynamır. Həm də
siyasətdə bir qrup adam böyük əziyyət
çəkir və heç bir nəticəyə nail olmur. Siyasətdə də idman kimi bəxti gətirməyin
özü də kiçik məsələ deyil. Ona
görə də siyasətdə az sayda
uduş qazananlarla yanaşı, uğursuzlar ordusu da
mövcuddur. Lakin bu heç də o demək
deyil ki, siyasətdə udanlar yalnız iyrənc məqsədlər
güdürlər. Siyasi uğuru öz xalqına xidmət
üçün istifadə edənlər az
deyil və onların siyasət səhnəsindəki
yaxşı gedişlərinə yalnız sevinmək
lazımdır. Bəxti gətirməyənlər
isə paxıllıq xəstəliyinə qarşı
immunitetə malik olmalıdır. Yazıçılığa
gəldikdə, bu, insanın özü ilə mübarizəsidir,
bütün imkanlarını səfərbərliyə
almağın bir növüdür. Siyasət isə
birinci növbədə rəqiblərlə mübarizədir, burada daha
çox ayıqlıq tələb olunur.
-
Hazırda hansı mövzular üzərində işləyirsiniz?
- Mən
ümumiyyətlə, boş dayanmağı sevmirəm. Əgər
heç bir işim yoxdursa, vaxtımı mütaliəyə
sərf edirəm. Müəllifi olduğum 15
kitab və ingilis dilindən tərcümə etdiyim iki
amerikalı siyasətçinin əsəri işıq
üzü görüb. Yazdıqlarım əsasən
tarixi əsərlər, fəlsəfi, publisistik və etnoqrafik
məqalələrdir. Üçcildik
"Ümumdünya tarixi", "Qədim Roma: qüdrətin
qabarması və çəkilməsi", Amerikanın kəşfindən
1900-cü illərə qədər olan dövrü əhatə
edən "ABŞ: beşikdən zirvəyə gedən
yol" da həmin kitabların siyahısına daxildir. Məqalələrimdə isə Avropa tarixinə
daha çox toxunuram. Bu yaxınlarda isə
Çin haqqında tarixi- etnoqrafik bir kitabı başa
çatdırmışam. Çini həm
dünyanın ən qədim sivilizasiyalarından biri kimi, həm
də müasir möcüzələr ölkəsi kimi təsvir
etmyə çalışmışam. Doğrudan
da, bu dövlət son 30 ildə elə inkişaf edib ki,
bütün dünyanı heyrətə gətirib. Bəşəriyyətin iqtisadi böhrandan əziyyət
çəkdiyi bir vaxtda onun nəinki tufanı, heç zərrəsi
belə, Çinə yaxın düşə bilməyib.
Digər məqaləm isə irqçiliyin eybəcər
sifətləri barədədir. Müxtəlif ölkələrdə
baş verən hadisələr onu göstərir ki, dünyada
hələ də irqçiliklə bağlı problemlər
qalmaqdadır. Yazıda müxtəlif
tarixi hadisələr öz əksini tapsa da, əsas etibarilə
alman natsistlərinin irqçiliyinə, yəhudilərin faciəli
holokostuna həsr edilmişdir. Məqalədə
Hitler Almaniyasının yəhudilərə,
qaraçılara və slavyan xalqlarına qarşı etdiyi
böyük haqsızlıqları əks etdirməyə
çalışmışam. Qeyd edim ki, o dövrdə
almanlar yəhudi və slavyanlara "unter menschen", yəni
insan olmayan, yaxud da adamdan aşağı varlıq kimi
baxırdılar. İrqçilik zəminində
baş verən hadisələrin axırı ya həbs, ya da
ölüm düşərgələrinə gəlib
çıxırdı. Ona görə də
irqçiliyin hər cür təzahürlərinə
qarşı mübarizə aparılmalıdır. Hətta müharibə aparan dövlətlər,
xalqlar da irqi ayrı -seçkiliyə yol verməməlidir.
Bu hədd keçilməz qalmalıdır. Çünki
bu hədd keçildikdə onun zərbəsi təkcə
başqa xalqa dəymir, həm də irqçilik kimi eybəcər
silahı seçən xalqın özünə qarşı
kəskin nifrət hissləri yaradır.
- Faktlara
görə, alman faşistləri İkinci Dünya müharibəsində
yəhudilərə qarşı soyqırım planını
ABŞ-ın hindulara qarşı qətliam üsullarından
götürüblər...
-
Amerikanların və avropalıların tarixində qara ləkələr
çoxdur. Yeni dünyada ən böyük
miqyaslı irqçilik əvvəlcə qırmızıdərililərə
qarşı olub. İngilislər Amerikada məskunlaşandan
sonra yerli əhali olan hinduların əksəriyyətini məhv
ediblər. Lakin fakt burasındadır ki,
son əsr ərzində onlara münasibət müsbətə
doğru dəyişilmişdir.
Əgər qırğın siyasəti
davam etsəydi yəqin ki, ABŞ ərazisində hindulardan əsər-əlamət
qalmazdı. Afrikadan qullar bura gətirildikdən
sonra onlara qarşı əsasən irqçilk və qəddarlıq
münasibəti nümayiş etdirilirdi. Ku
Kluks Klan və Linç məhkəməsi, əslində zəncilərin
mühakiməsiz, özbaşına cəzalandırması
qaradərili əhaliyə qan uddururdu. Təkcə
1950-ci ilə qədər amerikanlar "Linç"
qaydasında 4 min zəncini məhv ediblər. Bütün bunlar Amerikanın tarixidir. Lakin irqçiliyin daha eybəcər sifətləri
həm də avropalıların adı ilə
bağlıdır. Birinci dəfə qul
ticarətinə avropalılar başlayıb. İngiltərənin Liverpul şəhəri qul
ticarətində xüsusi rol oynayırdı. Afrikanın qərbindən Şimali Amerikadakı
koloniyalara gətirilən qullar Cənubda pambıq becərirdilər.
Daha sonra 19-cu əsrdə Afrikanın bölünmə
prosesi başlayanda avropalılar yerli əhaliyə
qarşı özlərini qul ticarətində olduğu kimi
yenə də çox qəddar aparırdılar. 1898-ci ildə ingilislər
Sudanda general Horatsio Kitçenerin komandanlığı
altında yerli mahdistlərlə müharibə aparanda o vaxtlar
yenicə icad edilən pulemyotdan istifadə edərək
sudanlıları milçək kimi qırmışdılar. Omdurman döyüşündə sudanlılar əsl
qırğına məruz qaldılar. Burada
28 britaniyalıların öldürülməsi müqabilində
11 min sudanlı məhv edilmişdi.
Yaxud Belçika kralı İkinci Leopold Konqonun (indiki
Zairin) kəşfindən sonra onun ərazisinin tutulması zamanı
çox eybəcər üsullara əl atıb. O heveya ağacının
şirələrindən təbii kauçuk istehsalında
böyük gəlir əldə etmək üçün hər
bir yerli adama gün ərzində bu şirəni toplamaq
üçün müəyyən norma
qoymuşdu. Kim normanı ödəyə
bilmirdisə onun sağ qolunu kəsirdilər. Axırda Leopold dərk etdi ki, belə etməklə
onun bu sahədə bir nəfər də olsun işçisi
qalmayacaq. Bundan başqa Brusselin
özündə heyvanxana kimi bir yer düzəldib zənciləri
oraya salırdılar ki, şəhərlilər gəlib onlara
tamaşa etsin. Avropalılar hesab edirdilər
ki, qaradərililər insan deyillər. Bu
onların kifayət qədər günaha
batdıqlarının göstəricisidir.
-
"Düşmənçilik əgər irqçilik
fazasına keçirsə, dəhşətli nəticələrlə
yadda qalır"
- Qərbin
irqi zəmində apardığı siyasətlərdən
biri də "Səlib yürüşləri"dir. 1095-ci
ildə Roma Papası İkinci Urban xristianlara
çağırış edib ki, İsa peyğəmbərin
qəbrini kafirlərdən- müsəlman səlcuqlardan azad
etmək lazımdır. Bunun nəticəsində
ümumilikdə 8 səlib yürüşündən birincisi
baş verib. Ən dəhşətliləri
ilk yürüşlər olub. Səlibçilər
1099-cu ildə Yerusəlimi ələ keçirəndə
müsəlmanlara qarşı amansız qətllər törədiblər.
Bir səlibçi öz ölkəsinə
göndərdiyi məktubda qeyd edib ki, Yerusəlimdə bizim
atlar dizinə qədər qan içində gəzirlər.
O qədər insan qətlə yetirilib ki, 6 ay keçsə
belə cəsədlərin iyindən şəhərdə
dayanmaq mümkün olmayıb. İrqçilik
böyük bəladır. Düşmənçilik
əgər irqçilik fazasına keçirsə, dəhşətli
nəticələrlə yadda qalır.
- Siyasi fəaliyyətinizin
sonları Qarabağ münaqişəsinin
alovlandığı dövrə təsadüf edir. Nəyə görə, erməni təcavüzünün
qarşısını almaq mümkün olmayıb?
- Səbəblər
həddindən artıqdır. Bir bədbəxtlik
var ki, səbəblərin çoxu bizim xeyrimizə deyil,
ziyanımıza işləyib. Bunu tarixin
sonrakı gedişi də təsdiq edib. Mixail
Qorbaçov hakimiyyətə gələndən sonra demokratiya
adı altında həm də müəyyən
ölçülərdə anarxiyaya yol açdı.Bu vaxt
digər qüsurlarla yanaşı, millətçiliyin eybəcər
sifətləri də ön sıraya çıxdı. Erməni millətçiləri
gördülər ki, Qorbaçovun hakimiyyəti
dövründə öz bədnam ideyalarının həyata
keçirilməsi üçün əlverişli şərait
yaranıb. Həm də bu xalqda millətçiliyin
tarixi kökləri var idi. Qatı millətçiliyin
təşəkkülündə isə Ermənistan
"ziyalılarının" xidmətləri "əvəzsizdir".
Məsələn, Raffinin romanlarına,
Xaçatur Abovyanın "Ermənistan yaraları" əsərinə
diqqət yetirsək, onların tamamilə qatı millətçilik
ruhunda yazıldığını görərik. Bundan əlavə Zori Balayan, Silva Kaputikyan kimiləri
başqa millətlərə qarşı erməniləri
qızışdırmaq üçün xeyli canfəşanlıq
göstəriblər.
Xüsusilə türk millətlərinə qarşı
nifrət aşılamağı onlar özləri
üçün "müqəddəs borc" səviyyəsinə
qaldırıblar.
Bu kin
virusu (latın dilində "zəhər"
deməkdir) isə erməni xalqının şüuruna sirayət
edib. Ancaq erməni xalqının belə sadəlövhlüyünə
də inanmaq istəmirəm. Böyük alman şairi
Höte yaxşı deyib:
"Nə qədər ki, xalq belə hədsiz dərəcədə
səfehdir, şeytana heç ağıllı olmaq lazım
deyil". Dağlıq Qarabağda separatizm üçün elə
bir ciddi əsas yox idi. Vilayətin iqtisadi və
əhalisinin sosial vəziyyəti Ermənistanın
regionlarında olduğundan xeyli yaxşı idi. Akademik
Abel Aqanbeqyan 1987-ci ilin noyabrında Parisdə Erməni
institutundakı çıxışında provakasiya xarakterli
"Bir iqtisadçı kimi mən hesab edirəm ki,Qarabağ Azərbaycandan daha çox Ermənistanla
bağlıdır" sözlərini işlədib. Bu, əslində erməni millətçiləri
üçün çağırış siqnalı, sakit dənizdə
fırtına qaldırmaq parolu idi.
Qatı erməni millətçiləri tufan arzusu ilə
öz bayquş qanadlarını Dağlıq Qarabağın
üzərinə sərdi. Bundan üç ay
keçməmiş ermənilər vilayətin paytaxtında
açıq şəkildə çıxışlar etməyə
başlayıblar. Etirazçılara qarşı isə kəskin cavab
verilmədiyi üçün onların, miqyas etibarı ilə
daha böyük həyasızlıq nümayişləri
baş alıb gedib.
Burada drammaturgiya məsələlərinə müraciət
etsək, əgər birinci səhnədə divardan silah
asılıbsa, üçüncü səhnədə
mütləq ondan istifadə edilməliydi. Erməni millətçilərinin
Qarabağı Azərbaycandan qoparmaq məqsədi güdən
itaətsizliyinin sonu nəticə etibarilə silahlı
münaqişəyə gətirib çıxarıb. Ermənistan əsl təcavüzkar müharibəyə
başlayıb. Volterin
"ölümün qızı"
adlandırdığı müharibədə isə torpaq
qanla suvarılır.
Ədalət naminə də demək lazımdır ki,
Azərbaycan xalqı öz tarixi ərzində millətçilikdən
qıdalanan heç bir hərəkətə yol verməyib.
Bu məsələdə erməni ziyalılarının
böyük bir qisminin əslində öz xalqına xəyanət
etdiyi aydın görünür. Dağlıq
Qarabağın və ətrafdakı sırf azərbaycanlıların
yaşadıqları rayonların Ermənistan silahlı
qüvvələri tərəfindən işğalı da məhz
bünövrədən erməni millətçilərinin xəyanətindən
vüsət alıb və indi də məhz xəyanətlə
qidalanır.
Əgər
erməni xalqı bu gün aydın ağılla təhlil
apararaq müsbət və mənfi tərəfləri tərəziyə
qoysa, hesab edirəm ki, onlar bu düşmənçiliyə
son qoymağa çalışar və öz hökumətlərini
Dağlıq Qarabağdan, eləcə də işğal
olunan ətraf rayonlardan əl çəkməyə məcbur
edərlər. Bəlkə də bu kimlərəsə
illuziya kimi görünə bilər. Lakin
dilemmanın ən ağıllı və asan həll yoludur.
Bununla da iki xalq arasında əksəriyyətin
arzuladığı əvvəlki tək normal münasibətlər
yaranar. Çünki biz təkcə bir
ölkənin vətəndaşları deyilik. Bir insan kimi biz bəşəriyyətin üzvləri,
dünyanın vətəndaşlarıyıq. Qədim yunanlar bunu "kosmopolit"
adlandırırdılar. Ona görə də
bəzi filosoflar belə hesab ediblər ki, insan təkcə
yaşadığı dövlətə yox, həm də bəşəriyyətə
özünün mənsubluğunu hiss etməlidir.
Bu baxımdan əgər bir-birinə qonşu ərazilərdə
türklər, azərbaycanlılar və ermənilər
yaşayırlarsa, onların arasındakı düşmənçiliyin
davam etməsindən bəşəriyyət heç nə
qazanmayacaq. Düşmənçilik əsrlərlə davam edə
bilməz. İngiltərə ilə Fransa
orta əsrlərdə yüzillik müharibə aparıblar.
Lakin indi bu iki dövlət yaxın müttəfiqdir.
Yaxud Almaniya son iki əsrdə üç dəfə
Fransa ərazilərini işğal edib, hal-hazırda isə
Avropa İttifaqında hər ikisi çiyin-çiyinə fəaliyyət
göstərirlər. Azərbaycan xalqı
isə həmişə sülhsevər xalq olub. Bunu ölkəmizdə yaşayan qeyri-millətlər,
xarici qonaqlar da təsdiqləyir. Bura gələn
hər kəs şahid olur ki, azərbaycanlılar nə dini
inanca, nə milli mənsubluq fərqinə, nə dilinə, nə
də dərisinin rənginə görə kiməsə hətta
mehribanlıqdan uzaq olan hansısa bir münasibət göstərmirlər.
Ona görə də hesab edirəm ki, ermənilər
bütöv xalq kimi xırda bir qrup "ziyalının",
qatı millətçilərin əsirinə, girovuna
çevrilmələrinə nəhayət son
qoymalıdırlar. Ermənilər bu əsirlikdən
nə qədər tez azad olsalar, bir o qədər bu,
onların xeyrinə olar. Qonşu xalqlarla
düşmənçilk isə onlara nəinki bir fayda verməyib,
əksinə onları iqtisadi gerilik, yoxsulluq və təcrid
olunma girdabına sürükləyib.
- Sizcə,
Dağlıq Qarabağ yaxın gələcəkdə
işğaldan azad edilə bilərmi?
- Azərbaycanın
xarici siyasətində birinci növbədə vurğulamaq istədiyim
məqam tarazlaşdırılmış mövqe və ondan
müsbət mənada istifadə edilməsidir. Dövlətimiz
bəzi qlobal proseslərə reaksiya verməməklə
düzgün addım atır. Çünki
münaqişədən əziyyət çəkən
dövlət Suriya, Yəmən və ya başqa yerlərdə
baş verən proseslərə qarışmaqla
özünü çətin vəziyyətə sala bilər.
Bu baxımdan bizim dövlət beynəlxalq siyasətdə
səhv addım atmırsa, bu təqdir olunmalıdır.
Həm də bizim əsas problemimiz hələ
aradan qalxmayıb. Lakin bu müvəqqəti
haldır. Dağlıq Qarabağı və
ətraf rayonların torpaqlarını düşmən
tapdağından azad edəndən sonra xarici siyasətdə
dövlətimizin səsi, heç şübhəsiz, daha
ucadan səslənəcək.
Gələcək barədə isə dəqiq proqnoz vermək çətindir. 19-cu əsrin əvvəllərində Rusiyanın jandarm şefi olan Benkendorf deyib ki, Rusiyadan gözəl dövlət yoxdur və onun gələcəyi fantastik dərəcədə parlaq olacaq. Bu tamamilə ağılsız ifadədir. Birincisi, heç bir dövlət özünü gözəl hesab etməməlidir. Nartissizm insana olduğu kimi, dövlətə də ziyan vurur. Dövlət öz quruluşu ilə canlı bir orqanizmdir. Canlı orqanizm isə fəaliyyətsiz, inkişafsız dayana bilməz, yoxsa məhv olar. O cümlədən, dövlət də daim irəliyə baxmalı, həm də baxışlarını daha da itiləşdirməlidir. Çünki müasir dünya çox mürəkkəbdir. Ətrafımızda görün necə hadisələr cərəyan edir. Biz illuziyalar aləmində yaşamamalı, reallıqla hesablaşmalıyıq. Reallığın bir tərəfi isə ondan ibarətdir ki, Azərbaycan hazırda iqtisadi cəhətdən güclü, inkişaf etmiş, infrostrukturunu müasirləşdirmiş bir dövlət statusu qazanıb. Lakin bu xüsusiyyət özündən razılıq əhval-ruhiyyəsi yaratmamalıdır. Gələcəkdə daha böyük vəzifələr və çağırışlar olacaq və bunlara hazır olmaq lazımdır.
- Telman müəllim, sonda yubiley arzularınızı dilə gətirərdiniz.
- İstərdim ki, həyat daha cazibədar olsun, insanlar ehtiyacdan bütünlüklə azad olsunlar. Xalqımız böyük uğurlara imza atsın, ölkəmiz daim inkişaf etsin. Belə mühit insanı həyata daha çox bağlayır. Şarl de Qoll hesab edirdi ki, hər ölkənin göydə bir ulduzu var. O, Fransanın ulduzunun daha parlaq olmasını arzulayırdı.
Mən isə istərdim ki, Azərbaycanın da belə ulduzu varsa, o daha parlaq və cazibədar olsun. Bütün xalqlar anlasın ki, azərbaycanlılara və onların ölkələrinə hörmətlə yanaşmaq lazımdır. Bizim fəlsəfəmiz xeyirxahlıqdır. Xalqımız özünə yalnız layiq olduğu münasibəti umur və ondan artığına iddia etməkdən çox uzaqdır.
Ceyhun ABASOV
525-ci qəzet.-
2015.- 16 aprel.- S.4.