Ləyaqətlər və qüsurlar
tarixin sınmayan güzgüsündə
Özümə gəldikdə mən elmdə məskun
olanlardan biri deyiləm. Mən keçmişi sadəcə sevənlərdən
və onu ciddi-cəhdlə tədqiq edənlərdən biriyəm.
Konfutsi
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Yəqin
ki, onlar XIX əsrin ortalarında çapdan çıxan və
hətta İngiltərədə 1 milyon tirajla yayılan
amerikan qadın yazıçısı Harriet Biçer Stounun
Tom dayının koması romanını oxusaydılar, yəqin
ki, belə kobud və insafsız səhvə yol verməzdilər.
Müəllif zəncilərin ifrat sədaqət hissini, hətta
zülmə də qisas fikrindən uzaq olmaqla boyun əymələrini
əsas götürərək, belə bir fikir irəli
sürmüşdü ki, əgər Allah nə vaxtsa
dünyaya rəhbərliyi bir xalqa etibar etmək istəsəydi,
yəqin ki, ürəklərinin genişliyinə görə
bu ali missiyanı məhz zəncilərə həvalə edərdi.
Doğrudan da Cənubda yaşayan zəncilər ağ ağalarından əsasən zülm, ədalətsiz
cəzalar gördükləri halda, ABŞ-dakı Vətəndaş
müharibəsinin son dövrlərində malikanələrini
tərk etmiş bu adamlara xəyanət etməyərək,
qayıdanda hər şeyi əvvəlki tərzdə onlara təhvil
vermişdilər. Harriet Stou öz geniş
müşahidələrinə əsaslanaraq yuxarıdakı
illuziya xarakterli ideyasını qələmə
almışdı. Yazıçı
teatrda görüşdüyü prezident Abraham Linkolna
quldarlığı ləğv etdiyinə görə təşəkkür
etdikdə, ABŞ prezidenti onun bu sahədə xüsusi əməyi
olduğunu qeyd etmişdi.
Hitlerin yaxın
silahdaşı, ölüm düşərgələrinin təşkilinin
təşəbbüskarı və idarə edəni olan Henrix
Himmler yəhudiləri yırtıcı, acgöz və adam olmayan məxluq hesab edərək
yazırdı ki, İnsan görünüşü olan
adamların heç də hamısı insan deyildir”. Onun rəyinə görə, yəhudilər əgər
onları mənəvi və psixoloji şkala ilə
ölçsək, heyvanların istənilən növündən
aşağıdadırlar.
Afrikadakı müstəmləkəçi
işğalçılar və natsist xadimlər bir-birinə
çox yaxın təfəkkürə malik idilər. Guya ki, zəncilərin
və yəhudilərin insan sifəti, insan olmayan özəyi
gizlətmək məqsədini güdür. Təfəkkürün
bu nümunəsi beləliklə məkanda və zamanda dəhşətli
ardıcıllıqla öz əksini tapırdı, bir mədəniyyətdən
digərinə, bir tarixi epoxadan sonrakına keçirdi.
İnsan olmayan (subhumanity) anlayışında insan həyatı
yüksək dərəcədə qiymətli olduğu kimi
xarakterizə edilsə də, belə qiymət tarakanın qiymətliliyi
barədəki görüşlərə kəskin surətdə
əks çıxır. Adamlarda adətən
müəyyən mənəvi statusun olduğu etiraf edilir və
onun tarakanlarda olması isə inkar edilir. Onlar
insan tərəfindən ayaqları ilə əzilə bilər,
lakin insanın özü ilə belə davranmaq olmaz. 1994-cü ildə Ruandada iki tayfa arasındakı
müharibədə Hutu döyüşçüləri
Tutsi tayfasından olan öz qonşularını tarakan
(inyenzi) adlandırırdılar. Bu isə
onların məhv edilməsini mümkün olan bir işə,
hətta məcburi vəzifəyə çevirirdi, nəticədə
tutsilər əsl qırğına məruz qaldılar.
Mənəvi sərhədlərin yoxluğu şəraitində
nəticədə adamların sosial həyati
qeyri-mümkün olana çevrilirdi. İstənilən cəmiyyətdə
əxlaqi imperativlər vardır. Elə
bir insan cəmiyyəti yoxdur ki, orada onun üzvlərindən
birinə alaq otu, parazit və ya heyvan kimi münasibət bəsləməyə
icazə verilsin. Çünki bunun
dalınca onun canına da qənim kəsilmək
üçün ov başlanır. Donuzun,
qoyunun boğazını kəsmək olar, ancaq bunu uşağa
qarşı etmək ağlasığmaz bir işdir. Axı Bibliyada Allah da yalnız özünə olan sədaqəti
sınamaq üçün Abrahamdan bunu tələb etdikdə,
onun möminliyinə əmin olub, uşağın qurban kimi kəsilməsinə
icazə verməmişdi. Min illər
keçdikdən sonra uşağın ya başqa insanın həyatına
qəsd etmək isə ən ağır cinayət hesab olunur.
Təəssüf ki, zorakılığa qarşı
ambivalet (ikili) münasibət mövcuddur. İnsanlar əvvəlcədən
digər adamlara qarşı olan zorakılığa müstəsna
dərəcədə güclü qadağalar qoymalı idilər.
O vaxt zorakılığın bu və ya başqa tərəfə
qarşı törədilməsindən asılı olmayaraq,
ona qiymət verilməsində fərqli yanaşmalara
bütünlüklə son qoyulardı. Tam sağlam,
düzgün tərbiyə olunmuş fərd, ruhi və fiziki
stress keçirməyə qadir olan adam hətta
döyüş səhnəsində belə, digər
adamın öldürülməsinə münasibətdə də
bu cür güclü bir daxili və adətən
anlaşılmayan müqavimət hissinə malik olur. Müharibənin köməyi ilə genosid tətbiq
edildikdə və ya gücsüz əhali əsarətə
alındıqda belələri öz borcunu yerinə yetirməkdən
imtina edərək, hətta atəş açmaq da istəmir.
Hansısa müstəmləkəçi xalq öz sərəncamına
özgənin resurslarını ala bilər, bəlkə də
bu, başqaları üçün qeyri-mümkündür,
ancaq bu, heç olmazsa daha yumşaq yollarla baş
tutmalıdır. Ona görə də qan
axıdılması perspektivindən yaranan öz şəxsi
dəhşətinə görə adamların bundan
yayınmaları ilə yanaşı, belə perspektivin,
ümumiyyətlə bütövlükdə belə cinayətlərin
baş verməsinin qarşısını almaq
üçün metodlar işlənib
hazırlanmalıdır.
Ziyan vurmaq məqsədi güdülən adamlara
qarşı adətən dehumanizasiya baş verir, mənəvi,
əxlaqi məhdudiyyətlər
sıxışdırılıb çıxarılır. Dehumanizasiya təkcə
Hitler və Pol Pot kimi nadir eybəcər əjdahaların
(monstrların) qisməti deyildir. Hitler bütün
Avropanı, Pol Pot isə öz doğma ölkəsi
Kambocanı qan dənizinə çevirməyə can
atırdı və əsasən buna nail olmuşdular. Dehumanizasiya dəhşətli
zorakılığın və qəddarlığın tətbiq
edilməsinə yol aça bilər.
Təbabət sahəsindəki mütəxəssislərin
birgə fəaliyyətləri nəticəsində bəşəriyyət
bir vaxtlar onun üçün lənət sayılan xəstəliklərə
qalib gəlməyi bacarmışdır. XX əsrdə 0,5 milyon adamın həyatına son qoyan
çiçək xəstəliyinin kökü bu gün kəsilmişdir.
Vərəm və ya taun xəstəliklərinin
meydana çıxması halları hələ baş versə
də, yaxşı məlumdur ki, onların qabaqcadan
qarşısını almaq və təhlükəsini aradan
qaldırmaq artıq mümkündür. Bəlkə
də nə vaxtsa insanlar öz resurslarına müvafiq olan
istiqamətlərin əhəmiyyətini başa düşməklə
dehumanizasiyanın da qarşısını almağı, onu
dayandırmağı və ya bütünlüklə
kökünü kəsməyi bacaracaqdır.
İrqçiliyin ilkin təzahürlərini ispanlar
Meksikanı və Perunu işğal edəndə, ağlar,
xüsusən ingilislər Şimali Amerikada məskunlaşdıqdan
sonra onların yerli, tuzəm əhaliyə göstərdikləri
qəddarlığın, vəhşiliyin timsalında görmək
mümkündür. Ernando Kortesin başçılığı altında
ispan ekspedisiyası 1519-cu ildə Meksikada sahilə
çıxıb, indiki Mexikonun yerində olan atstek paytaxtı
Tenoçtitlanı işğal edəndə, atstek
hökmdarı Montesuma onun şəxsində, rəvayətə
görə vaxtilə himayə etdiyi xalqı tərk etmiş
ağ sifətli Allahın qayıdıb gəldiyini güman
edərək, ona qiymətli hədiyyələr verdi. Montesuma Kortesi inandırmağa
çalışdı ki, o, şəhərə girməsin.
Kortes isə Tenoçtitlanı tutub,
Montesumanı girov götürdü. Atsteklər
qiyam qaldırıb, işğalçıları şəhərdən
qovdular. İspanlar dörd ay davam edən
qızğın döyüşdən sonra paytaxtı yenidən
tutdular və əhalini kütləvi surətdə
qırmağa başladılar. Meyitlərin
üfunəti şəhərin havasını
korlamışdı, bundan Kortesin özü də xəstələnmişdi.
Montesuma da ispanların vurduğu yaradan 1520-ci ildə
ölmüşdü.
1531-ci ildə ispan konkistadoru Fransisko Pisarro Peruya qədəm
basanda imperiyanı idarə edən Atahualpanı
oğurlatdırdı. Peru hökmdarı müşavirlərinə
xəbər göndərdi ki, ispanların tələb etdiyi
girov məbləğini ödəsinlər. Lakin Pisarro
onu azad etmədi və1532-ci ildə edam
etdi. Həmin ili Kusko şəhərini
işğal edib, oradan nəhəng həcmdə qızıl
götürdü. Hətta perulular ispanların
tələbi ilə çox yer tutmasın deyə, olduqca qiymətli
qızıl bəzək şeylərini əridib, kütlə
şəklində təhvil verirdilər.
Şimali
Amerikada isə yerli əhali olan hindulara qarşı yeni məskunlaşan
ingilislər əsl genosid həyata keçirirdilər, bərabər
olmayan döyüşlərdə çox sayda hindu
qırılırdı. Amerikanlar onların
yaşadıqları əraziləri ələ keçirirdilər.
1776-cı ildən indiyə qədər Birləşmiş
Ştatlar Şimali Amerikanın yerli əhalisinin təqribən
1,5 milyard akr torpağını onların əllərindən
almışlar ki, bu da Böyük Britaniya ərazisindən 25
dəfə çoxdur. Amerika hindularının
zorla torpaqlarından köçürülməsi Göz yaşları
yolu adlanır. Hindulara qarşı
müharibə onların kökünü kəsmək məqsədini
güdürdü. İnqilabın elan
etdiyi azadlıq və bərabərlik idealları onlara aid
deyildi. 1800-cü ildə sonralar Birləşmiş
Ştatlara məxsus olacaq ərazilərdə yerli amerikalı
hindular əhalinin 15 faizini təşkil edirdi, 1900-cü ildə
isə Şimali Amerika hinduları əhalinin təqribən
0,5 faizinə bərabər idi, beləliklə öz vətənlərində
milli azlığa çevrilmişdilər. İndi onlar 3,8 milyon nəfər olmaqla, ABŞ əhalisinin
1 faizindən çoxunu təşkil edirlər.
İnsana nifrət özünü müxtəlif
formalarda göstərir, onun ən iyrənc növlərinə
də tarixdə rast gəlmək mümkündür. Kompraçikoslar
(bu söz ispan dilində uşaqları satın alanlar deməkdir).
İspaniyada, İngiltərədə və digər
ölkələrdə XIII-XVII əsrlərdə
uşaqları oğurlamaqla və ya satın almaqla, onları
təlxək, akrobat və sairə şəklində satmaq
üçün eybəcər hala salmaqla məşğul
olurdular. Viktor Hüqonun Güləyən adam
romanının qəhrəmanı Quinplen uşaq vaxtı
kralın əmri ilə həmin adamlar tərəfindən belə
eybəcərləşdirilmişdi. Onun
ağzı qulağına qədər cırılmış
olduğundan, daim, hətta ağlayanda da gülən kimi
görünürdü. Yeganə yaxşı hal orasında idi
ki, Quinplenə vurulmuş gözəl qız Deya Ursus kor
olduğuna görə onun eybəcərliyindən hali deyildi. Quinplenin dəhşətli qılafının arxasında
onun həssas, fədakar və sevən könlü gizlənirdi.
Dahi Hüqo uşaqlara qarşı
insanlığa zidd olan bu qəddarlığı özünə
məxsus olan təsirli yaxmalarla, yüksək effektliliklə təsvir
edir.
Kompraçikoslar çoxdan tarixin zibilliyinə təhvil
verilmişdir.
Lakin uşaqlara qarşı cinayətlər
formasını dəyişməklə başqa şəkil
alır. Bütün dünyanın hiddətinə
səbəb olan pedofiliya genişlənərək, artıq
biabırçı şəbəkələrin köməkliyi
ilə yayılmağa başlamışdır.
Tarixə
daxil olanlar köçəri quş deyildir
Tarixi şəxsiyyətlərə onların əməllərindən asılı olaraq hörmət bəslənilməklə yanaşı, çoxları nifrət obyektlərinə çevrilirlər. Əlbəttə, qəddarlıq simvolu olanlara tarix arealında daha çox rast gəlinir. Onlar qarşıya qoyduqları məqsədə çatmaq, nail olduqlarını qoruyub saxlamaq üçün bu sərt vasitəyə əl atırlar. İnqilablar isə bir qayda olaraq qanla qidalanır, qan tökmədən ötüşə bilmirsə, onların arasında İngiltərə Şanlı inqilabı yeganə istisna hesab edilməlidir, bu sosial kataklizmə başçılıq edənlər həmin güclü silaha barmaqarası baxa bilmirlər. Burada təəccüb doğuran bir şey də yoxdur, axı inqilab vasitəsilə həyatın bütöv məhvəri dəyişilməyə məruz qalır, qanla suvarılan torpaq isə zəhərli meyvələr yetişdirməyə qadirdir. Buna başçılıq edənlər heç də mələklərə çevrilə bilməzlər, onlar cəmiyyətdə köklü dəyişikliklər etmək missiyasını öz üzərlərinə götürmüşlər. Mələklər isə özləri dəyişmədikləri kimi, belə metamorfozlarda da iştirak edə bilməzlər. Digər tərəfdən mələklər məkandan və zamandan kənardadır, dinin, mistikanın məhsuludur.
İnqilaba başçılıq edənlər isə atlant Göy qübbəsini çiynində saxladığı kimi, insanlar qrupunun ona bəslədiyi və təzyiqi Göy qübbəsinin ağırlığından heç də az olmayan ümid kütləsini çiynində daşımaq üçün diqqəti heç də vasitələrin mülayimliyinə deyil, yararlı olub-olmamasına yönəldir və ona görə də miqyasından asılı olmayaraq qan tökməkdən belə çəkinmirlər. Ona görə də heç bir siyasi xadim özünə mələk və ya göyərçin qiyafəsi seçmir, onu birinci növbədə yalnız qarşıya qoyulan məqsəd düşündürür. Quzğunlar qidalandıqları leşin iyləndiyinə fikir verməyən kimi, inqilab da öz hədəfinə qarşı mübarizədə istənilən vasitəyə haqq qazandırır. İnqilab rəhbəri o vaxt böyük şəxsiyyətə çevrilir ki, zamanın, şəraitlərin irəli sürdüyü çağırışa müvafiq qaydada cavab verməyi bacarır.
Axı o, müəyyən məkan və zaman çərçivəsində hərəkət etməyə məcburdur. Ona görə də onun fəaliyyətinə qiymət verərkən hadisələrin cərəyan etdiyi məkan və dövr konteksti hökmən nəzərə alınmalıdır. Konkret tarixi hadisədə fəaliyyət göstərən bir şəxsə mücərrəd ölçüdən, xeyli zaman məsafəsi güzgüsündəki əksə görə qiymət vermək düzgün deyildir. Çünki onun fəaliyyəti tam başqa paralellərdə gedir, həmin parametrlərə müvafiq olaraq da onun tarixə daxil olub-olmaması məsələsi həll edilir.
(Ardı
var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2015.- 18 aprel.- S.26