Elçinin “Ölüm
hökmü” romanının fəlsəfi
aspektləri
Xalq yazıçısı Elçinin
məşhur üç
romanı - “Mahmud və
Məryəm”, “Ağ
dəvə” və “Ölüm hökmü” bir çox xarici dillərə tərcümə olunub, səhnələşdirilib, ekranlaşdırılıb.
Hər üç roman serb
dilinə də çevrilərək Belqradda
nəşr edilib və ədəbi ictimaiyyət tərəfindən
də, oxucular tərəfindən də
yüksək qiymətləndirilib.
Tanınmış serb yazıçısı və
ədəbiyyatşünası Militsa Liliç Elçinin romanları haqqında məqalə yazaraq, çap etdirib. Həmin məqalənin ixtisarla
tərcüməsini oxuculara
təqdim edirik.
(Serbiya, Belqrad)
İdeyalılıq ədəbiyyatı
daima müşayiət
edir, daima ədəbiyyatda nəbz kimi vurur və bəzi hallarda yazıçının
fəlsəfi düşüncələr
sistemini göstərmək
üçün ön
plana çıxır,
insan taleyini, həyatın mənasını,
qəhrəmanların ölümə
və həyata baxışını, özünü
axtarışını, insan
ontoloji statusunu obyektiv reallıq kimi təsvir edir. Mürəkkəb strukturlu əsərlərdə
istifadə olunan mifologizasiya müasir dövrdə insan varlığı ilə bəşəriyyətin qədim
özülləri arasındakı
əlaqə baxımından
əlamətdar və
qiymətlidir. Elçinin romanlarında
isə bütün bunlarla bərabər, Azərbaycan ekzistensiyası
da öz bədii ifadəsini tapmışdır.
Azərbaycanın ən görkəmli
dramaturq və yazıçılarından olan
Elçin (Elçin İlyas oğlu Əfəndiyev) keçən
əsrin son rübündə
yazdığı “Mahmud və
Məryəm”, “Ağ
dəvə” və “Ölüm hökmü” romanları ilə nəinki Azərbaycan, həmçinin bütün
Sovet ədəbiyyatına
böyük töhfə
vermişdir. Bu romanlar düşüncə
və hadisələr
arasındakı tarazlığın
gözəl nümunəsidir.
Elçin bu koloritli, əsrarəngiz və ustacasına yazılmış
romanların strukturuna
tarixi məqamları,
əsatirləri daxil etmiş, millətin, etnosun, insanın zaman məfhumu kontekstində rolunu və missiyasını müasirlik prizmasından işıqlandırmışdır.
Yazıçı zamanla ali
mənada sənətə
və mənəviyyata
tərəf çevrilmiş
şəxsiyyətlər arasındakı
ziddiyyətləri, müsəlman
gənc ilə xristian qızın timsalında qadağan olunmuş məhəbbət
vasitəsilə dinlərarası
toqquşmaları, homogenləşmiş
ideoloji cəmiyyətdəki
şəraitdə yaşamaq
uğrunda mübarizəni
göstərmişdir.
Elçin Sovet bütpərəstliyi
dövründə əsarət
mövzusu ilə məşğul olaraq, öz daxillərindəki metafizik boşluğa qul olanlar, xoşbəxtliyə
müqavimət göstərən
və bəlalara yol açan insanlar barəsində, mövcud həyat qanunları ilə razılaşmanın mümkünsüzlüyü,
kinin, qeyri-tolerantlığın,
qlobal anlaşılmazlığın
mahiyyəti və mənası haqqında yazmışdır.
Elçin hakimiyyətin gücü ilə azadlıq arasındakı təzadları
göstərmək sayəsində
dramatik süjet və yüksək estetik səviyyəli personajlar yaradır. Hər üç
roman bir sıra struktur oxşarlıqları
ilə bir-birinə bağlıdır, onlarda insan ömrü və zaman sonsuzluğu
kontrasının fəlsəfi
mahiyyəti açılır.
Birinci roman olan
“Mahmud və Məryəm”də
hadisələr XVI əsrin
əvvəllərində Ziyad
xanın hakim olduğu
Qarabağ bəylərbəyliyinin
paytaxtı Gəncədə
baş verir. Ziyad xan
hökm etməyi bacaran, var-dövlətə,
şan-şöhrətə malik, ağlı və iradəsi ilə fərqlənən,
eyni zamanda tale qarşısında aciz olan mürəkkəb və ümumiləşdirilmiş
bir ədəbi qəhrəmandır. İlk öncə,
bir ata mübarizəsi,
sonradan isə çox gözlənilən
vəliəhdin öz
mənəviyyatı etibarilə
siyasətdən və
hakimiyyətdən uzaq
olduğunu, hakimiyyətin
və taxtın gələcək nəsillərə
ötürülməsi üçün
lazımi sərtliyə
malik olmadığını
anladıqda - tam acizlik.
İnsan fəaliyyəti modellərinin
təkrarlanmasını göstərmək
üçün hər
bir böyük yaradıcılıq məhsulu,
onun daxilinə düzlənmiş olan əbədi arxetip əsaslara malik olmalıdır. Elçinin romanlarındakı Xeyir və Şərin
bütün nümayəndələri
özlərində davranışın
arxetip modelini daşıyırlar. Ziyad xan
hakimiyyəti təmsil
edirsə, onun həyat yoldaşı Qəmərbanu tam bir analıq simvoludur və o, öz övladına kömək
etmək üçün
hər şeyə qadir bir anadır.
Onun fədakarlığı
və hərəkətləri,
hətta bəd əməlləri oğlu
ilə bağlı istədiyi effekti vermir, ancaq yazıçının
məharəti ondadır
ki, ananı bəd əməllərə təhrik
edən səbəblərin
həyat və yaşayışın mənası
baxımından fəlsəfəsini
sənətkarlıqla açıb.
Ümumiyyətlə, Elçinin hər üç romanı ümid və səbr fəlsəfəsi
üzərində yazılmışdır. Gənc şahzadə
Mahmudun aşiq olduğu xristian Məryəmin keşiş
atası qızı üçün öz düşüncələrinə uyğun, övladının
qəlbinin səsini dinləmədən bir yol seçir və mənəvi məğlubiyyətə uğrayır.
Bütün böyük yazıçılar
kimi, Elçin də hadisələrə
və qəhrəmanlara
birtərəfli münasibətdən
uzaqdır. Romanın ikinci planını
eyni hadisənin həm uğur, həm də bədbəxtlik kimi bədii izahı təşkil edir. Qüdrətli Ziyadxan sevdiyi
həyat yoldaşından
vəliəhdin doğulmasını
səbirsizliklə gözləyir,
nəhayət, arzusu yerinə yetdikdə məmnun olur. Ancaq hər şey başqa cür dəyişir. Vəliəhd valideyn gözləntilərinə
cavab vermir, maddi yox, mənəvi
dəyərləri qiymətləndirir
və atasının böyük üzüntülərinə
səbəb olur.
Zaman və məkanın böyük rol oynadığı tarixi xronika konsepti, romanın əsas süjet xətlərindən
biri olmaqla yanaşı, böyük
mənada Azərbaycanın
tarixini və Azərbaycan xalqının
həyatını əks
etdirir. Əslində,
böyük ədəbiyyat
zamanı, dövrü tarixi
kitablardan daha artıq ifadə edir.
Harvard Universitetindən tarixçi C.Şamanın
fikrincə, “böyük
yazıçılar keçmişi
elə göstərə
bilər ki, bu, heç bir hörmətli tarixçinin ağlına
belə gəlməz. Keçmiş hadisələr müasir xəbərlər üslubunda
ortaya çıxırsa,
tarixi hiss və dərk etmək çətindir. Həqiqət həmişə böyük
romanların təsvir
etdiyi tarixə daha yaxındır, nəinki, sosioloqların axtardığı ümumi
elmi qanunauyğunluqlara.
Bədii
təxəyyül itirilən,
görünməyən tarixi
bağları tapmaq və bərpa etmək üçün ən yaxşı vasitədir və əsl həqiqət də bu zaman
meydana çıxır.
Yazıçı bu mənada
tarixçidən daha
çox tələb olunandır”.
Bu baxımdan Elçin
folklordan, hekayətlərdən,
əfsanə və miflərdən geniş və yüksək bədiiliklə istifadə
etmişdir, bununla da Azərbaycan xalqının qədimiliyini
və bənzərsizliyini
göstərməyə nail olmuşdur. Onun mətnlərində poetiklik, incə və təsirli lirika böyük rol oynayır. O, gözəlliklə dolu, mənəvi dəyərlərlə
bol olan ruhi həyatı harmonik şəkildə təsvir edir. Elçinin romanlarında saz, kaman - adi çalğı
alətləri deyil, bunlar metafizik baxışı ifadə edən metodlardan biridir və bəzən hətta səmavi qəhrəmanların
mənəvi komponentləri
səviyyəsinə ucalırlar.
“Ölüm hökmü” romanının personajları XX əsrdə Sovet İttifaqı respublikalarından biri olan Azərbaycanda vətəndaşların beyninə yeridilən Sovet ideologiyasını özündə daşıyan hakim dairələrin və pozulmuş cəmiyyətin nümayəndələridir. Şəxsiyyətə pərəstiş, satqınlıq, itaət, korrupsiya - bunlar sonradan ağır nəticələr vermiş, insanları manipulyasiyaya sövq etmişdir. O zamanlar hər hansı bir dirçəliş həm milli və həm də adi məişət səviyyəsində məhv edilə bilərdi, insanların böyük əksəriyyəti həm qorxu, həm də yaşamaq zərurəti baxımından bir-biri ilə bağlı idilər.
Hökmdarlar və təbəələr həyat sürmək üçün qarşılıqlı olaraq şüurlu, yaxud təhtəlşüur elə hərəkət etməli olurlar ki, yaşaya bilsinlər və əslində, bu, indi də bütün dünyada belədir.
Əbdul Qafarzadə (“Ölüm hökmü”) pisliklər edən bir insan metaforasıdır. Taleyin və insanların üz çevirdiyi bədbəxt bir müəllimin: “- Sənsən! Bütün müsibətləri başımıza açan sənsən! Məni öldürən sənsən! Sən taunsan! Taun! Taun!” - sözləri-fəryadı konkret olaraq bir fərdin yox, həyatın bəd əməllərindən azad ola bilməyən və bəşəriyyətin tarixi boyu əzab çəkən günahsızların və köməksizlərin daxili aləminin ifadəsidir.
“... günün şüaları altında par-par parıldayan Gəncə çayının şırıltısı indi dünyanın daimiliyindən və insan ömrünün də əbədiliyindən danışırdı: altı gündə yaradılmış dünya bir idi, insanlar isə çoxdur və insan ömrü də Adəm ömründən başlamış yüz min il bundan sonrakı insanın ömrünəcən üst-üstə götürülməli idi”.
Lakin Elçinin bu üç romanı göstərir ki, insan həyatının bütövlüyü dünyada, millətdə, cəmiyyətdə, ailədə, həmçinin fərdin özündə baş verən təbəddülatlardan sonra, yenidən yaranan, ancaq əvvəlki ilə eyni görünən məxluqatın zaman və təfəkkür baxımından mozaika kimi rəngarəng fəlsəfi mahiyyəti olduqca mürəkkəb və çoxcəhətlidir.
Ədəbiyyat - insan mənəviyyatının və ruhunun miqyaslı təhlilidir. “Mahmud və Məryəm”, “Ağ dəvə”, “Ölüm hökmü” romanları harada yaşamasından, hansı dinə, ideologiyaya və ya millətə mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, insan varlığındakı oxşar cəhətləri həyatın fəlsəfi bir fenomeni kimi götürür. Bu isə, insan həyatının mənasını dərk etməkdə və fəlsəfi missiyasının təsnifatını verməkdə çox vacib bir cəhətdir.
Beləliklə, Elçinin bu romanlarda oxucunun qarşılaşdığı qəhrəmanlar yüksək bədiiliyinə görə həmin regionun insanlarını tanıdır, ən əsası isə odur ki, onları bir-biri ilə doğmalaşdırır, çünki malik olduqları xüsusiyyətlər, onların daxili aləmi bəşəri mahiyyət kəsb edir, onlar - bu qəhrəmanlar bütün zamanların açılmamış və yəqin ki, heç vaxt da açılmayacaq həyat sirrlərinin daşıyıcılarıdır.
Böyük Bədii Sözün gücü də elə bundadır.
Elçinin romanları isə bu Böyük Bədii Sözü deyə bilir.
Militsa LİLİÇ
525-ci qəzet.- 2015.- 18 aprel.- S.30