Polkovnikə məktub olmayacaq...
Ədəbiyyatın "Titanik"i batdı. "100 ilin
tənhalığı"nı
bircə kitaba sığdıran adam 90 il də yaşamadı...
"Sehrli oyuncaqlar mağazası" adlı
bir filmdə heç vaxt unutmayacağım bir parça var: "Kral Lir beşinci
pərdədə öləndə
Şekspir bilirsən nə yazmışdı? "O öldü". Bu
qədər...
Artıq heç nə.
Şah- mah yox, bənzətmə
yox, şişirdilmiş
son sözlər yox.
Teatr ədəbiyyatının
ən təsirli əsərində yazılan
sözlər budur:
"O öldü". "O öldü" deyə bilmək üçün
Şekspir kimi dahi olmaq gərəkdi.
Amma yenə də nə zaman o iki kəlməni oxusam, üzərimə həmişə böyük
bir hüzn çökür. Bilirəm, üzgün
olmaq çox təbiidi.
Sadəcə, "o öldü" sözündən dolayı
deyil, o iki kəlmədən öncə
gördüyümüz həyat
üzündən. Mən
həyatımdakı beş pərdəni yaşadım və bitirdim"...
"Əslində Şekspir
daha bərbəzəkli,
gəlişi gözəl
söz tapmayıb"
- deyil bu parçanın çözümü. Əsas
məsələ Şekspirin
ölümün başlanğıc
ola biləcəyi
qədər bir son da olmasını diqqətə çatdırmağa
çalışmasıdır. Ölüm bütün dəbdəbənin
sona yetməsi, puç olmasının təsdiqidir. Ölüm dəbdəbəyə
sığmır. Ölüm
"o öldü" sözü
qədər soyuqdur...
Markes öldü...
Markeslə "tanışlığımın" uzun tarixçəsi yoxdu. Təxminən 5 il əvvəl kitabxanaların birinin tozlu rəflərini eşələyərkən, nazik, köhnə, vərəqləri siqaret çəkən kişilərin bığları kimi sapsarı bir kitab gördüm. Cildində yekə, qırmızı xoruz şəkli çəkilmişdi. Adıyla üz qabığındakı təzad məni cəlb etmişdi - "Polkovnikə məktub yoxdur". Təbii ki, kitabı oxudum, həm də birnəfəsə. İlahi, insanın yalnızlığı, ümidləri, inamı, mübarizə əzmi, çarəsizliyi detallarına qədər bu cür aydın təsvir edilə bilərmi?! "Yox" deməyin - Markes bacarıb.
Markesin qələmində şeytanilik var. İlk oxuduğumdan bəri bu fikirdəyəm. Sonralar onun başqa əsərlərini oxuyanda - "Gözlənilən bir qətlin tarixçəsi", "Hüznlü fahişələrim", "Sənin qar üzərindəki izinlə", "100 ilin tənhalığı", "Vəba günlərində eşq" - bundan daha çox əmin oldum. Şeytanla Tanrının əsas fərqi odur ki, Tanrını insan dərk etməlidir. Şeytansa həmişə adamın yanındadır və ruhumuzun müqabilində bizə hər şey verə biləcəyini durmadan təlqin edir. Yəni Markes insanı təbdən çıxara biləcək qədər möhtəşəm əsərlər yaratmaq müqabilində ruhunu şeytanamı satıb? Yaxud sata bilməzdimi? - adi insan bunları bacarmazdı, yəqin ki.
Markes insanın daxilindəki hansısa nöqtələrə toxunur və bu toxunuşda belə, nəsə bir şeytanilik var.
...Apreldi... Markes öldü... Görəsən, Makondada avqustda olduğu kimi yağış yağırmı? Yenə iki dost telefonda susurmu? Yenə böyük ev sevgiylə doludurmu? Yenə alnı xaçla damğalanmış aurelianolar dolaşırmı küçələrdə? Yenə güllələnmiş halda tapılırmı cəsədləri?
...Markes öldü...
Görəsən, yenə polkovnik hər səhər üzünü güzgüsüz, əlhavasına təraş edirmi? Yenə yarışlar başlayanadək xoruzu yemləməkçün nə qədər pul lazım olduğunu hesablayırmı? Yenə hər çərşənbə köhəlmiş kostyumunu geyinib poçt gəmisini qarşılayırmı? Hər dəfə "yox" cavabını alanda "yazacaqlar, mütləq yazacaqlar" deyə poçtalyondan daha çox özünü inandırmağa çalışırmı? Görəsən, yenə yaddaşsızlığa düçar olmuşlar şəhərin ən hündür yerinə "Tanrı var" yazırlarmı?!.
...Apreldi... Hava küləklidi... Hə, bir də gecədi...
Hə, bir də Markes öldü...
Polkovnik,
sizə heç kəs yazmayacaq! Markes öldü...
Cavid QƏDİR
525-ci qəzet.- 2015.- 21 aprel.-
S.7