"Azərbaycanda
multikulturalizmin tarixi çox qədimdir"
Müsahibimiz milli məsələlər üzrə
ekspert, "Kamillik" Vətəndaşların Hüquqi
Maarifləndirilməsi İctimai Birliyinin sədri Niyaz
Niftiyevdir. N.Niftiyevlə Azərbaycanda milli məsələlər
və multikulturalizm mövzusunda söhbətləşdik.
-
Multikulturalizm nədir və Azərbaycan cəmiyyətinə
bu termini daha sadə necə izah edə bilərik?
- "Multikulturalizm" "çoxlu mədəniyyətlər"
deməkdir. Termini siyasi leksikona ilk dəfə 1970-ci ildə
Avstraliyada immiqrasiya naziri vəzifəsində
çalışmış Al Kresbi tərəfindən daxil
edilib. Amma Avstraliyadan da əvvəl Kanadada
multikultural cəmiyyətin formalaşması prosesi 1960-cı
illərə təsadüf edir.
Azərbaycanda isə multikulturalizmin tarixi çox qədimdir. Yəni
Avropadan da çox-çox əvvəl. Termin
olaraq multikulturalizm Azərbaycanın ictimai-siyasi fikir tarixinə
yeni daxil olsa da, ona qədər biz bu anlayışa mədəni
müxtəliflik kimi yanaşmışıq. Prezident İlham Əliyev də bu məsələ
ilə bağlı multikulturalizm ənənələrinin Azərbaycanda
əsrlər boyu həmişə mövcud olduğunu bəyan
edib.
- Bəziləri
iddia edir ki, multikulturalizm daha çox inkişaf etmiş
demokratik ölkələr üçün xarakterikdir...
- Təhrif
olunmuş və ümumiyyətlə qəbul edilməyən
fikirdir. Təcrübə göstərir ki, əksinə,
belə ölkələrdə mültikulturalizm heç də
uğur qazanmayıb. Almaniya, Fransa və
Böyük Britaniya kimi demokratik ölkələrin liderləri
dəfələrlə bəyan ediblər ki, onların ölkələrində
multikulturalizm tənəzzülə uğrayıb və bu
ideya milli identikliyin zəifləməsinə gətirib
çıxarır. İspaniyada milli
azlıqlar məsələsi qonşularına nisbətən
daha da ağır formadadır. Əgər
Fransa və ya İtaliyada milli azlıq özünün həm
italyan, həm də kataloniyalı olduğunu qəbul edirsə,
İspaniyada katalon yalnız ölüm hədə-qorxusu ilə
ispanca danışa bilər. Bizi demokratik ölkə kimi
həzm etmək istəməyənlər, buyursunlar, Azərbaycanda
küçədə, ictimai nəqliyyatda, ali məktəblərdə
talış, ləzgi, kürd, gürcü, ingiloy, avar
başqa azlıqlar çox rahat və mən deyərdim ki,
nümayişkaranə şəkildə öz dillərində
danışırlar.
-
Keçmiş postsovet ölkələrində bu sahədə
vəziyyət necədir?
- Birinci
olaraq ondan başlayaq ki, Ermənistan öz monoetnik strukturu və
irqçi dövlət siyasəti ilə ciddi təhlükə
mənbəyinə çevrilməkdə davam edir. Öz ərazisində yaşayan bütün millətləri
demək olar ki, sıxışdırıb çıxaran Ermənistan,
işğal etdiyi Azərbaycan torpaqlarında da geniş
miqyaslı etnik təmizləmə siyasəti aparır. Eyni zamanda gürcülərlə bağlı tez-tez
problemlər yaşayırlar.
Gürcüstanın özündə də vəziyyət
ürəkaçan deyil. Gürcüstan 1999-cu
ildə Avropa Şurasına qəbul olunarkən öhdəliklərdən
ən əsası Axısxa türklərinin Gürcüstana
dönməsi idi. Öhdəliyə görə,
Gürcüstan iki il ərzində
Reabilitasiya və Repatriasiya barədə Qanun qəbul etməli,
10 il ərzində isə problem həllini tapmalı idi. Axısxa türklərinin geri qaytarılması ilə
bağlı dəfələrlə komissiya yaradılsa və
dövlət proqramları təsdiq olunsa da, bu məsələnin
həlli istiqamətində də önəmli addımlar
atılmadı.
Qazaxıstanın istər milli, istərsə də beynəlxalq
səviyyədə mədəniyyətlərin və
sivilizasiyaların yaxınlaşması sahəsindəki fəaliyyəti
təqdirəlayiqdir, amma yetərli deyil.
Ukrayna son günlər ölkədə baş verən məlum
hadisələrə qədər monomilli dövlət kimi
tanınırdı. Karpatda kompakt şəkildə macar milli
azlığı, Çernovits əyalətində isə
rumın və moldav milli azlıqları yaşayır. 90-cı illərin əvvəllərində Ukraynada spesifik
problemlərdən biri - ölkənin rusdilli əhalisi
arasında separatçı əhval-ruhiyyənin
yaranmasıdır. Krım - tatar icması
arasında milli-ərazi muxtariyyəti ideyası da çox
populyar idi.
Bu gün Ukraynada vəziyyət daha
acınacaqlıdır. Krım və ölkənin Şərqində
yaşayan ruslar qiyam edərək mərkəzdən (Kiyevdən)
ayrılmaq kimi tələblərlə çıxış
edirlər. Belə olan halda etnomühitin
sabitliyindən danışmaq mümkün deyil.
- Amma
Ukraynanın bu gün yaşadıqlarını biz də
zamanında yaşamışıq...
-
Düzdür, Azərbaycanda da müstəqilliyin ilk illərində
milli mə-sələlərlə bağlı durum
narahatçılıq doğururdu. Respublikada yaşa-yan
xalqlarla bağlı yeni uydurulan bəzi neqativ məsələlərə
milli don geyindirmək cəhdi ağır nəticələr verdi. Amma Ümummilli lider Heydər
Əliyevin çevikliyi proseslərin qarşısını
aldı. Heydər
Əliyev ölkə daxilində milli münaqişələrin
olmaması üçün azərbaycançılıq
ideologiyası ilə çıxış etdi.
Prezident İlham Əliyev də azərbaycançılıq
ideologiyasını gücləndirməklə yanaşı,
millətlərarası, mədəniyyətlərarası
münasibətlərin inkişafı üçün
maraqlı tezislərlə çıxış etdi. Bunun da ən
bariz nümunəsi "Bakı prosesi" və onun
ardınca keçirilən Beynəlxalq Humanitar Forumlardır.
Bu yanaşma isə artıq Azərbaycan
prezidentinin dinindən, irqindən asılı olmayaraq,
özünü azərbaycanlı hesab edən hər kəsə
bir mesajı idi və birgəyaşayışın həlledici
sütunlarından birinə çevrildi.
- Azərbaycanın
multikulturalizm və tolerantlığın ünvanına
çevrilməsində "Bakı prosesi"nin
rolu nədən ibarət oldu?
-
"Bakı prosesi"nin məqsədi Azərbaycanın
həm Avropa Şurasına, həm də İSESKO-ya üzv
olan yeganə dövlət kimi Avropa ilə İslam
dünyası arasında mədəniyyət
körpüsü rolunu oynamaq və fərqli mədəniyyətlər
arasında dialoqun inkişafına xidmət etmək olub. Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü
ilə 2008-ci ilin dekabrında Bakıda Avropa Şurasına
üzv dövlətlərin mədəniyyət nazirlərinin
konfransı keçirildi.
Konfransda Prezident İlham Əliyevin
çıxışı zamanı irəli sürdüyü
təkliflər və tövsiyələr tədbirin beynəlxalq
əhəmiyyətini daha da artırdı. Beləliklə, Prezident
İlham Əliyev tərəfindən sivilizasiyalar arasında
dialoqun inkişafını nəzərdə tutan "Bakı
prosesi"nin əsası qoyuldu və bu təşəbbüsün
qlobal bir prosesə çevrilməsinə səbəb
oldu. 2009-cu ildə
isə Bakıda İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı
mədəniyyət nazirlərinin toplantısı
keçirildi.
Yenə də
dinlərarası barışığa, harmoniyaya,
sivilizasiyalararası dialoqa dəstək siyasəti öz
sözünü dedi. Azərbaycanın
timsalında dünya şahid oldu ki, bu kiçik müsəlman
dövləti, əslində, böyük dövlətlərə
multikulturalizm dərsi keçir. "Bakı prosesi"nin davamı olaraq 2011-ci ilin aprelində
Bakıda "Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
dialoq Forumu"nun keçirilməsi təşəbbüsü
irəli sürüldü və uğurla davam edir.
- Bunun
ardınca Azərbaycan Respublikasının millətlərarası,
multikulturalizm və dini məsələlər üzrə
Dövlət müşaviri postu, sonra isə Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzi yaradıldı.
- Azərbaycanda
əvvəllər, xüsusən də müstəqilliyin ilk
illərində oxşar qurumlar yaradılmışdı. Hətta 1992-ci ildə Prezidentin milli məsələlər
üzrə müşaviri yanında Məsləhət
Şurası var idi, bunun ardınca AMEA-da Milli Münasibətlər
İnstitutu yaradıldı. Müstəqilliyin ilk illərində
ölkədə baş verən siyasi hadisələrdən
dolayı, dövlət strukturları milli azlıqların
problemləri ilə faktiki olaraq məşğul ola bilmədi. Lakin 1993-cü ildən
sonra Azərbaycanın bütün ictimai və siyasi həyatında
olduğu kimi, milli azlıqlara münasibətdə də vəziyyət
tamamilə yaxşılığa doğru dəyişdi.
Bakı
Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi də qısa zamanda
xeyli iş görüb. Təkcə xarici ölkə
universitetlərində "Azərbaycan multikulturalizmi" fənninin
tədrisinə nail olmaq balaca iş deyil.
Respublikamızda
fəaliyyət göstərən ali məktəblərlə
yanaşı, 10-a yaxın və həm də çox məşhur
xarici universitetlərdə Azərbaycanın multikulturalizm
modeli tədris olunacaq.
- Amma bir az əvvəl mətbuatda geniş bir yazı
ilə çıxışınız zamanı Multikulturalizm
Mərkəzinə qarşı tənqidi fikirləriniz də
oldu.
- Bu təbiidir,
heç kim tənqiddən
sığortalanmayıb. On ilə yaxındır
bu sahə ilə məşğul olduğum üçün
sadəcə gördüyüm problemləri dilə gətirdim.
Mərkəz də bu tənqidi çox tolerant
qarşıladı və həmin yazını rəsmi
facebook səhifələrində yerləşdirdilər.
Bu gün baş verənləri təhlil etsək,
görərik ki, istər millətlərarası münasibətlərin
inkişafında, istər dini tolerantlıq sahəsində
ciddi araşdırmalara, elmi yanaşma ortaya qoymağa ehtiyac
yaranıb.
- Mərkəzdə
multikulturalizm mövzusunda yazan jurnalistlər və tədqiqatçı
alimlərlə görüşdə sizin də bu sahədə
maraqlı monoqrafiya hazırladığınızı
bildirdilər. Monoqrafiyada nələrdən bəhs
olunur və kitab halında nə zaman işıq üzü
görəcək?
- Təxminən on ilə yaxın üzərində çalışdığım "Azərbaycanda birgəyaşayış və multikulturalizm" adlı monoqrafiya artıq tamamlanıb. Araşdırmanın məqsədi milli azlıqların tədqiq edilməyən və yaxud da araşdırmaya az cəlb olunan tərəflərinin öyrənilməsi olub. Tədqiqatda ilk növbədə müstəqillik illərində dövlətin bu sahəyə diqqət və qayğısı öyrənilib. Həmçinin, birgəyaşayışda azərbaycançılıq ideologiyası milli birliyin əsası kimi göstərilib, Ümummilli lider Heydər Əliyevin bu istiqamətdə gördüyü mühüm işlər diqqətə çatdırılıb. Azərbaycan dövlətçiliyinə qəsdlər və onların qarşısının alınması, ölkədə birgəyaşayış naminə həyata keçirilən milli siyasət, beynəlxalq Konvensiyalar və onların milli qanunvericilikdə təsbiti, beynəlxalq qurumların respublikada milli azlıqlarla bağlı siyasətə münasibəti, milli azlıqların hüquqlarının təmin edilməsində Ombudsmanın rolu, təhsil siyasəti, mədəni müxtəliflik, milli azlıqlar və media, dini etiqad azadlığının təmin edilməsi də araşdırmamızın başlıca istiqamətlərindən olub. Yəqin ki, may ayında kitabı oxucuların ixtiyarına verəcəyik.
- Bəzi məsələlərdə Azərbaycana qarşı ikili siyasət yeridən beynəlxalq qurumların milli məsələlərlə bağlı siyasətə münasibətləri necədir?
- Bir ara bəzi beynəlxalq təşkilatlar və dövlətlər milli azlıqlara münasibətdə dövlətin siyasətində korrektələr edilməsinə cəhd göstərdilər. Əslində, onların bu cəhdi tələb deyil, sadəcə, istək səviyyəsindən o yana keçmirdi və yersiz səslənirdi. Nədən ki, Azərbaycan dövləti müstəqilliyin ilk illərindən başlayaraq bu tip xalqların sosial-mədəni inkişafı üçün beynəlxalq təcrübədə nə varsa, hamısından istifadə edir. Hələ 2002-ci ilin oktyabr ayında Strasburqda Avropa Şurasında Azərbaycanda milli azlıqlarla bağlı dövlət siyasəti məsələsinə həsr olunmuş ayrıca müzakirələr aparılmışdı. Həmin müzakirələrin nəticəsində Azərbaycanın milli siyasətini bəyənən və müsbət qiymətləndirən Avropa Şurası növbəti ildən bu səpkidə müzakirələrin digər dövlətlərin də iştirakı ilə aparılması qərarına gəlmişdi. Təsəvvür edin, keçirilən bu tədbir ərəfəsində bəzi "hüquq müdafiəçiləri"nin Avropa Şurasına qeyri-obyektiv məlumatlar ötürməsinə baxmayaraq, qurumda Azərbaycana qarşı çox işgüzar, normal, düzgün münasibət olmuşdur.
Maraqlısı ondan ibarətdir
ki, Avropa Şurasının
Nazirlər Ko-mitəsi 2003-cü
ilin yanvarın 21-də Ermənistanda etnik azlıqla-rın
hüquqlarının qorunması ilə bağlı bu ölkənin
rəhbərliyinə xüsusi tövsiyələr verən sənəd
qəbul etmişdir. Məruzədə Ermənis-tanda
haqları qorunmalı olan xalqlardan yezidi kürdlərin və
assu-riyalıların adları çəkilirdi. Təəssüflər
olsun ki, Ermənistanda yaşayan azərbaycanlıların
ölkədən qovulmaları barədə faktlar sənəddə
yer almamışdı. Bu
da sizə növbəti ikili standart.
525-ci qəzet.- 2015.- 29 aprel.- S.4