Fədakar yazıçı, məğrur
insan
Məmmədhüseyn Əliyev - 90
Məşhur ispan şairi Federiko Qarsiya Lorka faşizmin cənginə aldığı ötən əsrin 30-40-cı illər Avropasının ölüm düşərgələrinin birində yatarkən "yazıçılıq, şairlik fədakarlıqdı, qəhrəmanlıqdı" demişdi və bundan qorxmamışdı, bu isə həqiqətən o dövr üçün cəsarət tələb edirdi.
Ancaq təkcə o dövr üçünmü? Bizcə
ağır, mənəvi və fiziki güc tələb edən
bədii yaradıcılıq elə bütün zamanlar
üçün igidlikdir, qəhrəmanlıqdır. Müəyyən çətin məqamlar
istisnalıq təşkil eləmir. Bu, belə
olmuş, belə də olacaqdır.
Orta məktəb illərində Lənkəranda təhsil
aldığıma görə haqqım çatır ki, indi
deyəm, ilk tanıdığım yazıçı məhz
mərhum Məmmədhüseyn Əliyev idi. Lənkəran
o zaman üçün də qaynar şəhər idi, o qədər
iri olmasa da. 50-ci illərdə müharibənin
ağır yaraları sağalır, təhsilə diqqət
artır, ədəbi-bədii mühit formalaşırdı.
Rayonda bölgə qəzeti və Azərbaycan
radiosunun filialı fəaliyyət göstərirdi. Ədəbiyyat həvəskarı olduğum
üçün 5-ci, 6-cı siniflərdən redaksiyalara ayaq
döyürdüm. Məqalələrim
tez-tez çıxırdı, kiçik həcmli bədii
yazılarımı hansısa mətbuata göndərməyə
qorxurdum. Az sonra "Azərbaycan
pioneri" (indiki "Savalan") qəzeti lirik miniatürlərimi
dərc eləməyə başladı. Məktəbimizdə
hamı mənə "yazıçı" deyir və bu
sözün məsuliyyəti önündə özümə
yer tapa bilmirdim. Utanırdım, çəkinirdim.
Elə bu ərəfələrdə Məmmədhüseyn
müəllimlə tanış oldum və
ilk ünsiyyət, tanışlıq qəlbimdə silinməz
izlər buraxdı, içimdə baş qaldıran
duyğuları tərpətdi.
Bir dəfə
isə o unudulmaz şagirdlik illərimdə Məmmədhüseyn
Rüstəm oğlu Əliyev məktəbimizə qonaq gəldi,
müəllimlərlə səmimi görüşdü, bir
sözü indi də yadımdadı: "Mən də ədəbiyyat
və dil müəllimiyəm, yaradıcılıq sənətimdir,
pedaqoji fəaliyyətimlə texnikumda (indiki Lənkərandakı
Pedaqoji kollec nəzərdə tutulur - müəllif) məşğul
oluram". Bizim ədəbiyyat müəllimimiz
Məmmədhüseyn Əliyevin həyatından
danışdı, onun 1925-ci ilin baharında Lerikin Kürdəsər
kəndində doğulduğunu bildirdi. Yazıçı
özünün "Hekayələr" kitabını da
götürmüşdü. Ondan müəllimlərə
və şagirdlərə avtoqraf yazıb payladı. O
kitabça sonra təkrar-təkrar çap olundu, kiçik həcmli
hekaylərdə təsvir olunan hadisələr isə
yadımdan çıxmadı. "Narınc xanım",
"Şirməmmədin heykəli", "Sevinc",
"İmzasız", "Əvəz",
"İmtahan", "Sonrakı
peşmançılıq" adlı həmin nəsr
nümunələri mənim
yaradıcılığımın ilkin dövründən təsirsiz
ötüşmədi.
Bir müddət keçəndən sonra Məmmədhüseyn
Əliyevin "Dağlar oğlu" maraqlı romanı
"Uşaqgəncnəşr"də çap üzü
gördü, özü də kütləvi tirajla. Ancaq kitaba qədər
"Azərbaycan gəncləri" qəzeti irihəcmli əsərin
bir neçə hissəsini dərc etdirdi. Onda yuxarı sinif şagirdiydim, əməlli-başlı
ədəbiyyat saqqızımı oğurlamışdı.
Mən Lənkəranın mərkəzində
yerləşən köşkdən həmişə o sevimli
qəzeti alır və "Dağlar oğlu"ndan
parçaları mütaliə edirdim.
Onu da deyim ki, bu roman o dövr üçün oxucular
arasında çox populyar idi. Cənub bölgəsində
hər evdə vardı, əl-əl gəzirdi. Ordakı təbiət təsvirləri, etnoqrafik
lövhə və mənzərələr, xalqın minillik adət
və ənənələrinin olduğu kimi ifadəsi,
şifahi nitqə yaxın dil şirinliyi, atalar sözlərindən
yerli-yerində ustalıqla bəhrələnmə adamın qəlbini
ovsunlayır, ruhunu titrədirdi. Yazıçının
seçdiyi baş qəhrəman o zaman həyatda
yaşayırdı, Lerikin Pirasora kəndində 150 ilin dizini
qatlayan, kürəyini yerə vuran Mahmud Eyvazov təkcə
SSRİ-nin deyil, bütün dünyanın maraq dairəsindəydi.
O, planetin ən yaşlı sakini sayılırdı. Bax, bu danılmaz faktın özü bədii əsərin
gücünə güc qatmış, dəyərini qat-qat
artırmışdı. Qocaman dağlar
oğlunun obrazını yaradan Məmmədhüseyn müəllim
xoşbəxt taleli ədib sayılırdı. Uzaq-uzaq ellərdən Mahmud babayla maraqlanan, ona əli
çatmayan müxtəlif insanlar hardansa
yazıçının ünvanını öyrənir,
uzunömürlülüyün sirlərinə sanki yiyələnmək
üçün ondan məsləhət, tövsiyə almaq
istəyirdilər. Həssas
yazıçı heç bir məktubu cavabsız qoymur, hətta
əcnəbi dillərdə gələn teleqramları
xoşhallıqla yerli mütəxəssislərə oxutdurur,
onlardan xəbərdar olurdu. Və elə
bu sevgi və istək yazıçıya əsərin ikinci
hissəsini - "Dağda bahar"ı yazdırdı.
Mən uzun illərdən bəri subtropik bölgənin
mərkəzində - Lənkəranda müxtəlif vəzifələrdə
çalışmış və fəaliyyətim əsasən
istehsalatla bağlı olmuşdur. Ötən
yüzilliyin 70-80-ci illərində Məmmədhüseyn
Əliyevlə tez-tez gah rəsmi, gah da qeyri-rəsmi tədbirlərdə
iştirak edirdik. Rəhmətlik olduqca
zarafatcıl, baməzə və xoşxasiyyət kişiydi,
heç kəsdən çəkinmir, qorxmurdu, sözü həmişə
üzə deyir, adamların gözünün içinə
şax baxırdı. Görən kimi
"Mirələmov, təzə nə yazmısan, gəl bir
ürək söhbət edək, dərdləşək"
- söyləyərdi. Rayonun prokuroru ilə dost olan, ən
böyük vəzifələrdə çalışanlarla gəzən
bu ucaboylu, dağ cüssəli insan vədində bütöv
idi. Ona görə sözünü yerə sala
bilməzdim. "Məmmədhüseyn müəllim, nə
vaxt məsləhət bilsən, mən hazıram, lap elə
bu həftənin sonunda" - deyə bir az
da görüşümüzün tarixini
yaxınlaşdırardım.
Məmmədhüseyn Əliyevin
sığındığı Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının zona şöbəsinin
birmərtəbəli inzibati binası mərkəzdə yerləşirdi. Təəssüf
ki, indi nəinki köhnə çal-çağır,
heç o yastı-yapalaq bina belə qalmayıb, kommersiyaya,
bazar qanunlarının güdazına qurban gedib. Halbuki o
yeri bir məbəd kimi saxlamaq olardı: həm ədəbiyyatımız,
mədəniyyətimiz naminə, həm də bölgənin
ilk "Əməkdar İncəsənət Xadimi",
yazıçı-dramaturq Məmmədhüseyn Əliyevin
xatirinə. O zamankı qaynar mühit yadımdadı, ora Şəkər
Aslan, Əlisa Nicat, Həbib Səfərov, Mirhaşım
Talışlı, Yaşar Rzayev, Abbasağa, Hüseynağa Qəniyev,
Qüdrət Cəfərov, Xanhüseyn Vüqarlı, Xudaqulu
Canıyev kimi istedadlı şair və yazıçılar təşrif
gətirərdi. Şöbənin nəzdində "Gənc
qələmlər birliyi" vardı və indi
respublikamızda tanınan bir sıra görkəmli
yazarlar o yaradıcılıq məktəbinin "məzunlarıdır".
İndi də gözəl lirik şair Vaqif
Hüseynovun, Rəsul Rza əsərlərinin
davamçısı İltifat Salehin şövqlə
oxuduqları şeirlər diskussiyaya səbəb olan söhbətlərin,
mübahisələrin cingiltisi qulağımdan getməyib.
Bəzən Məmmədhüseyn müəllim telefon
açır, kefimi soruşur, axırda "Hüseynbala,
vaxtın varsa filan məktəbə və ya müəssisəyə
görüşə gedəcəyik, sən də bizə
qoşul" deyərdi. Vaxt tapanda məmnuniyyətlə
razılıq verərdim. Bəzən də
kiminsə əsərinin müzakirəsi keçirilərkən
və yaxud təzə kitabının təqdimatı olarkən
həvəslə özümü ora çatdırardım.
O, hər kəsin ruhunu oxuyurdu, "yoldaşlar,
yazıçının böyüyü-kiçiyi yoxdur,
hamımız qələm yoldaşıyıq və
bir-birimizin ehtiramını saxlamalıyıq. Hüseynbala
müəllimin vaxtı azdı, rayonlarımızı, kəndlərimizi
qazlaşdırır, xeyirxah bir işlə məşğuldur.
Deyirəm, bəlkə tələsir, ilk
sözü verək ona, sonra siz burda, mən burda" -
söyləyər, ehtiramla diqqəti mənə yönəldərdi.
Bölgənin şəhər və kəndlərindən
gələn yazarlar yazıçını sevir və bir
sözünü iki eləmirdilər.
Tələbəykən yazdığım ilk qələm
təcrübələrimi Məmmədhüseyn Əliyevə
oxumuşam.
Sağ olsun, axıracan məni dinləyib, məsləhətlərini
verib, həvəsləndirmək, qanadlandırmaq
üçün bərk tərifləyib. Hətta
durnalarla bağlı silsilə hekayələrimə qulaq asarkən,
"bəh-bəh, elə bil lirik şeir
parçalarıdı, əhsən, əhsən" deməyi,
ayrıca, özünəməxsus jesti gözlərimin
önündədir. Hiss edirdim ki, bu insan ürəkdən
sevinir, uğuruma biganə deyil. O vaxt söylədiyi bir fikri də
unutmamışam: "Ay Hüseynbala, nə çox durnalardan
yazırsan? Yəqin orta məktəbdən keçmisən,
Molla Pənah Vaqif, Qasım bəy Zakir kimi şairlər də
durna mövzusundan gen qaçmayıblar. Bu azad, qərib səma
yolçuları barədə düşündüklərini,
hiss və duyğularını misralara çeviriblər. Söz həmişə sözə söykəkdir.
Klassiklərdən bəhrələnmək qəbahət
deyil. Düzünü desəm, elə mənim
1947-ci ildə "Kolxoz yolu" qəzetində çıxan
şeirim də "Durnalar" adlanırdı və o təsirin
məhsuluydu. "Mən təəccübümü
gizlətməzdim. O, bunu görüb güldü,
oturduğu iri masanın alt siyirməsindən köhnə bir
qovluq çıxartdı. "Buyur,
subutalnı-dokumentalnı" dedi və həmin əzik-üzük
köhnə qəzeti tapıb mənə uzatdı.
Məmmədhüseyn müəllim nasir kimi məhsuldar
idi, ard-arda kitabları nəşr olunurdu. "Dağlar
oğlu"ndan sonra (bu ikihissəli roman təkrar surətdə
Azərbaycanda iki dəfə, rus dilində Moskva nəşriyyatlarında
üç dəfə işıq üzü gördü -
müəllif) "Lənkəran hekayələri",
"Qayaların səsi", "Döyüşən illər",
"Müstəqil", "Vadidə görüş",
"Torpağın ətri" və s. xeyli sayda çap edilən
əsərləri onun ədəbiyyata tale işi kimi
baxdığına, bu sənəti təsadüfən
seçmədiyinə işarəydi. O zaman qəzet və
jurnallar da ədibə biganə deyildilər: hekayə və
povestləri, romanlardan parçaları səhifələrində
dərc elətdirirdilər. Tanınmış tənqidçi
alimlərdən Əkbər Ağayev, Qulu Xəlilov əyalətdə
yaşayan görkəmli Azərbaycan
yazıçısının kitabları barədə
resenziyalar qələmə alır, həmin əsərlərin
ədəbi təhlilini aparır, müasir ədəbiyyatımızın
uğurları fonunda əhəmiyyətindən
yazırdılar.
Mənə elə gəlir, istər dünya səviyyəli
olsun, istərsə də yalnız ölkə içərisində
tanınsın - yazıçıya obrazları
yaşadığı ətraf mühitin müəyyən
keşməkeşləri, təbəllüatları diqtə
edir. O da qəhrəmanlarını
kənardan götürməmişdi, tanıdığı,
bildiyi şəxslər idi. Sadəcə Məmmədhüseyn
Əliyevdə kifayət qədər yazıçı
ustalığı vardı və həmin adamların xarakterlərinə
əlavələr eləyir, onları
dolğunlaşdırırdı. Bir dəfə
zövqünə inandığım bir nəfər ədəbiyyat
müəllimi "Hüseynbala müəllim, bizim Məmmədhüseyn
Əliyevin "Gəray müəllimin səhvi" hekayəsini
oxumusan da. Yəqin bilirsən, Gəray
müəllim kimdir?" - deyə məni
sorğu-suala tutdu. Heç cavab gözləmədən
"Əslində o kişinin adı heç Gəray deyil,
başqadı, mən onu yaxşı tanıyıram. Yazıçı onun adını gizlədib,
xarakterini isə olduğu kimi saxlayıb. Hekayəni
oxuyanların hamısı indi "dırnaqarası Gəray"ın
hansı məzhəbə qulluq elədiyini, hansı oyunlardan
çıxdığını bilir" - dedi. "Şərt adda deyil, dostum, əsas xarakter
yaratmaqdı, o da dediyin adamın surətini gözəl
yaradıb, yəni böyük Allah insanı necə
yaradıbsa, elə qalmalıdı. Mövlanə Cəlaləddin
Ruminin sözüdü: ya göründüyün kimi ol, ya da
olduğun kimi görün. Yazıçı həyata
nüfuz edən yaradıcı şəxsdir, o tipləri
araya-ərsəyə gətirməklə cəmiyyətin
eyiblərini göstərir, eyni zamanda hamını
düzlüyə, səhv etməməyə, paklığa
çağırır" - söylədim.
Bölgənin
mədəni həyatında N.B.Vəzirov adına
Lənkəran Dövlət Dram Teatrının rolu misilsiz idi.
Bu ocaqda təkcə maraqlı
yaradıcılıq gecələri deyil, teatr tamaşaları
qoyulur və yüzlərlə ziyalı, orta təbəqə
nümayəndəsi, tələbə, sadə kənd
adamı repertuarlara cəlb olunurdu. Baş
rejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Baba Rzayev Məmmədhüseyn
Əliyevin yaradıcılığına tez-tez müraciət
edir, dram əsərlərini səhnələşdirirdi.
Mən yazıçı-dramaturqun iki əsərinin
tamaşasına baxmışam: "Ana fəryadı"nın və "Prokuror"un. Hər
iki əsərin mövzusu ciddi idi və dramaturq öhdəsindən
uğurla gəlmişdi. Üstəlik,
istedadlı rejissor Baba Rzayev aktyor kollektivi ilə fədakarcasına
işləmiş, yaxşı tamaşa
hazırlamışdılar. Daha sonra hər
iki əsəri o zamankı Azərbaycan Televiziyasının
Ədəbi dram verilişləri redaksiyası
götürdü və efirdən göstərdi. Özü də bu dramlarda ekran həyatını
görkəmli rejissorlar Rauf Kazımovski və Lütfi Məmmədov
vermişdilər.
Bir dəfə Məmmədhüseyn müəllim məni çap olunmamış əsərləri barədə məlumatlandırdı və belə bir söz işlətdi: "Gecikmiş bəraət" adlı povestim var. Ağa Quliyev barədədir. Ağa Stalin - Bağırov repressiyasının qurbanlarından olub. Həm Stalinə, həm də Mircəfərlə vuruşub, onlara tabeçilik göstərməyib. Lerikin Zuvand bölgəsindən olan Ağa Quliyev müxtəlif dövlət vəzifələrində çalışıb, respublika prokurorunun birinci müavinliyindən yüksəlib. Onu Bağırovla üz-üzə qoyan İran sərhəddi yaxınlığında yerləşən kəndinin - Kələxanın sakinlərinin Biləsuvar-Saatlı rayonlarına köçürülməsi səbəb olub. Üç dəfə tutulub, bəraət alıb. Bu əyilməz və qorxmaz insanla yaxınlığım var, onun obrazını bir qəhrəman kimi yaratmışam, özünə oxumuşam əsəri, ləzzət eləyib". Bilmədim bu povest çap olundu, ya yox. Deyəsən heç əcəl də macal vermədi, yazıçı "Gecikmiş bəraət"i görmədi. Bundan başqa, Məmmədhüseyn Əliyevin özünəməxsus sandıq ədəbiyyatı da mövcud idi, "saxla samanı, gələr zamanı" - deyiblər. "Açılmamış düyünlər", "Lənkəran iztirabları" roman trilogiyaları, "Həyata sualım", "Borc", "Tabut", "Ağsaqqal", "Etibar" povestləri, "Xatirə", "Ağ ölüm", "Görünməmiş təlatüm" romanları bu sıradadır. Və o, bir qələm ustası kimi haçansa bu əsərlərin çapına ümidli idi. Görünür, zaman hələ o zaman deyildi, bu zamanın mövcud Sovet rejimi nələrinsə çapına icazə verməyəcəkdi.
Məmmədhüseyn Əliyev axund oğlu idi və atası dinsiz-ateist təbliğatının təsirinə düşməmək üçün yerindən, yurdundan, ailəsindən olmuş, didərgin düşmüş, sərhəddi adlayaraq İrana keçmişdi. Əqidə Rüstəm kişinin ən böyük amalıydı və o buna ömrü boyu xəyanət eləmədi. Baxmayaraq ki, varından-yoxundan çıxdı. Məğrurluqda və fədakarlıqda Məmmədhüseyn müəllim atası Rüstəm axunda çəkmişdi. Axı, yaxşı oğul atasına oxşar deyiblər. Müstəqilliyə qovuşan kimi Məmmədhüseyn müəllimi saxlamaq olmadı, o gedib ahıl yaşında atasının məzarını tapdı və ziyarət elədi. Az sonra özü də əbədiyyətə qovuşdu.
Bu yaxınlarda yazıçı-dramaturq, Əməkdar incəsənət xadimi Məmmədhüseyn Əliyevin anadan olmasının 90 illiyidir. Əlbəttə, ömrü boyu sözə tapınan, onunla təsəlli tapan bu fədakar yazıçını, mərd, məğrur insanı anmağa, xatırlamağa dəyər. Dünya gəldi-gedərdi, heç kəs əbədi deyil.
Hüseynbala Mirələmov
Milli Məclisin deputatı,
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2015.- 30 aprel.- S.7.