Filoloji düşüncəmizdə Bəkir
Nəbiyev mövqeyi
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının inkişafı və zənginləşməsində akademik Bəkir Nəbiyevin xidmətləri əvəzolunmazdır.
Bəkir
Nəbiyevin professor Cəfər Xəndanın rəhbərliyi
ilə “F.Köçərlinin həyat və
yaradıcılığı” adlı namizədlik
dissertasiyası kimi işlədiyi bu tədqiqat işi
filologiya elmləri namizədi alimlik dərəcəsi almaq
üçün müdafiə olunduğu zamanlarda, AMEA-nın
müxbir üzvü, professor Əbdüləzəl Dəmirçizadə,
akademik Feyzulla Qasımzadə və digər alimlər tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişdi. Azərbaycan millətinə
sadiqliyi və vətəndaşlıq mövqeyi onun filologiya
elmləri doktoru alimlik dərəcəsi almaq
üçün təqdim etmiş olduğu “Böyük Vətən
müharibəsi və Azərbaycan Sovet ədəbiyyatı”
adlı doktorluq dissertasiyasında da öz əksini tapıb.
B. Nəbiyev 40-70-ci illəri əhatə edən Azərbaycan ədəbi
prosesinin təhlilini apararaq, millətimizin faşizm ilə
mübarizəsinin fəal işıqlandırılmasına
yönəlmiş əsərləri elmi tədqiqata çəkib.
Görkəmli alimin ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində elmi fəaliyyəti namizədlik və doktorluq
dissertasiya işləri ilə məhdudlaşmayıb.
B. Nəbiyev Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir durumu və keçdiyi tarixi yolunun elmi tədqiq
olunmasına xüsusi diqqət yetirib, bu istiqamətdə elmi
dairələrdə müsbət qiymətləndirilmiş
monoqrafiyaları və məqalələri dərc edilib. Azərbaycan ədəbiyyatının
milli qaynaqlarla əlaqəsinə xüsusi maraq göstərən
B. Nəbiyevin elmi yaradıcılığında şifahi
xalq ədəbiyyatı nümunələrinə geniş yer
ayrılıb. Xalqın poetik
düşüncə tərzini əks etdirməklə
yanaşı, düşmənlərə qarşı qəhrəmanlıq
mübarizəsini, tarixi hadisələrini və coğrafi məkanlarını
real və canlı təsvir etməsi ilə diqqəti cəlb
edən “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanından müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının qidalanmasını B. Nəbiyev
xüsusi qeyd edib.
Klassik ədəbiyyatın nümunələrini tədqiq
edən B. Nəbiyev həmin dövrdə yaradılan bədii
nümunələrin janr aidiyyəti barəsində elmi
yeniliyi ilə seçilən mülahizələr irəli
sürüb.
B. Nəbiyevin bu istiqamətdəki tədqiqatlarında Azərbaycan
ədəbiyyatının janr baxımından inkişafı
prosesində klassik ədəbiyyatın rolu və mahiyyətinin
işıqlandırılmasına xüsusi yer ayrılır.
Fikrimizcə, B. Nəbiyevin Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda”
əsərinin janr özəlliklərinə dair mövqeyi
elmi yeniliyi və metodoloji cəhətdən əsaslı
olması ilə seçilir: “Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda”
əsəri təkcə Azərbaycan ədəbiyyatının
deyil, bütün türk xalqlarının ədəbi-ictimai
fikir tarixində çox əhəmiyyətli yer tutan
çoxşaxəli məqtəl romanıdır”.
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
elmi tədqiqinə öz yaradıcılığında geniş
yer ayırmış B. Nəbiyev müasirlərinin ədəbi
yaradıcılığının tənqidə çəkilməsinə
xüsusi maraq göstərib. Qeyd etmək
lazımdır ki, B. Nəbiyevin tənqidçilik fəaliyyəti
elmi dairələrdə yüksək qiymətləndirilib.
B. Nəbiyev XX əsrdə fəaliyyət göstərmiş
əksər ədiblərin yaradıcılığına
elmi nəzər salıb. Onun Xəlil Rza Ulutürkün həyat
və yaradıcılığını
işıqlandıran “İstiqlal şairi”, “Əhməd Cavad”
sənətkarlığını açıqlayan, Almas
İldırımın yaradıcılıq yolunu əhatə
edən “Didərgin şair” monoqrafiyaları, həmçinin
S.Vurğun (“Şairin ədəbi-nəzəri
görüşləri”), Ə.Vahid (“İnsanlığa xidmət
qalacaq”), M.Dilbazi (“Unikal hadisə”), N.Rəfibəyli (“Sahilsiz dəniz”),
M.Müşfiq (“Şəfəq saçan sənətkar”),
Ə.Kürçaylı (“Səfər davam edir”), Qabil (“Mən
onu belə tanıyıram”), Məmməd Araz (“Şeirimizin
xan çinarı”), R.Zəbioğlu (“Yeri görünür”)
və başqa ədiblərin yaradıcılıqlarına həsr
olunmuş məqalələri nəşr edilib.
Müasirlərinin
yaradıcılıqlarını təhlil edərkən B. Nəbiyev
bədii yaradıcılıq prosesində müəlliflik,
novatorluq, tipikləşdirmə, müəllifin əsərin əhatə
etdiyi tarixi dövr barədə mükəmməl biliklərə
malik olması və sair bu kimi problemlərin təhlilinə
aparıcı diqqət yetirib, nəzər dairəsinə
düşmüş əsərlərin bu tələblərə
cavab verməsinə xüsusi yer ayırıb.
B. Nəbiyevin
yaradıcılığı təkcə tənqidi fəaliyyətlə
məhdudlaşmır, alim müasir ədəbi nümunələrin
təhlilini aparması prosesində əldə etmiş bilikləri
müasir Azərbaycan ədəbiyyatında janrların yaranma
və inkişafı prosesinin tədqiq edilməsinə müvəffəqiyyətlə
tətbiq edir. Poeziya sənətinin incəliklərini
açıqlayan B. Nəbiyev qeyd etmişdir ki, “bütün ədəbi
növlər kimi, şeirin də məziyyəti onun həyatı
doğru-düzgün əks etdirməsində, müasir və
mübariz ruhunda, öz poetik vasitələri ilə
duyğulara hakim kəsilib, ürəklərə yol
tapmasında, mütərəqqi bəşəri ideyalar,
gözəl və səmimi hisslər aşılamaq qüdrətindədir”.
Bununla yanaşı, müəllif poeziyanın özəlliklərini
və inkişaf xətlərini də oxucuların nəzərinə
çatdırıb: “Ən aktual mövzularda deyilmiş ən
məruf həqiqətlərin də soyuq nəzm kimi “nizama”
düzülməsindən şeir əmələ gəlmir. Həyatın əlvan fakt və hadisələrinə,
təlatümlü zəmanəmizin əxlaqi problemlərinə
yüksək vətəndaşlıq mövqeyindən təzahür
edən fərdi sənətkar münasibəti, məhz
şairanə deyim tərzi, təzə poetik söz
lazımdır ki, bütün bunlar şeirin predmeti kimi canlanıb
oxucuya təsir göstərə bilsin”. B. Nəbiyev
poeziyanın şair üçün ədəbi vasitə
olmasını vurğulayaraq qeyd etmişdir ki, “...poeziya sənətkar
varlığındakı gözəllik və ülviyyətin,
humanizm və məhəbbətin, vətənsevərlik və
qəhrəmanlığın şair ürəyindən
başqa ürəklərə köçürülməsi
üçün özünəməxsus təkrarsız bir
vasitədir”. Bununla yanaşı, B. Nəbiyevin poema
janrının spesifik xüsusiyyətlərini
açıqlaması özünün elmiliyi ilə diqqəti
cəlb edir: “Epik planda mürəkkəb hadisələr vermək,
maraqlı süjet qurmaq, bədii obrazlar yaratmaq
üçün şeirdən fərqli olaraq, poemada həcm məhdudluğu
yoxdur... Poemanı başqa növlərdən fərqləndirən
əsas cəhət burada müəllifin təsvir etdiyi obyekt,
hadisə və obrazlara münasibətinin spesifik ifadə tərzidir...
Poemada obrazların səciyyəsini bütün
təfərrüatı ilə təsvir etmək tələb
olunmur. Burada yalnız başlıca
obrazların xarakterindəki ən mühüm cəhətlər,
özünü bariz şəkildə göstərən və
həmin obrazlar üçün son dərəcə xarakterik
olan xüsusiyyətlər təsvir edilir”.
Nəsrin inkişaf mərhələsini izləyən B.
Nəbiyev qeyd edib ki, “xüsusən, əsrimizin əvvəllərində,
1905-ci il inqilabının təsiri sayəsində ictimai fikrin
başqa sahələri kimi, Azərbaycan nəsri də yeni
inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuşdu. İnqilabdan əvvəlki
həyatın tipik lövhələrini əks etdirən nəsrdə,
xüsusən hekayə janrında bir sıra klassik nümunələr
yaranmışdı. Bu janrın Azərbaycanda vaxtilə
günün ən vacib məsələlərinə realist əsərləri
ilə cavab vermiş C. Məmmədquluzadə, Ə.
Haqverdiyev kimi görkəmli ustaları, onların
yaradıcılıq məktəbi “Molla Nəsrəddin”lə
bağlı qiymətli ənənələri vardı”. Nəsr
çərçivəsində hekayə janrının
problemlərinə toxunan alim tarixi ənənələrə
malik olan bu janrın xüsusiyyətlərini oxucunun
gözündə canlandırmağa müvafiq olur: “Hekayə
nəsrin çox zərif növüdür. Burada
hər obrazı bir qalaya bənzətsək, müəllifin
bu obraz üçün işlətdiyi boyalar, verdiyi
xarakteristika həmin qalanın daşlarıdır. Bu
daşları yazıçı elə həssaslıqla yonub
düzəltməlidir ki, qalanın arxitekturasına xələl
gətirən kobud, kələ-kötür yer qalmasın; əgər
obrazın xasiyyəti, davranışı, danışıq tərzi
haqqında yazıçı əsərini əvvəlində
dediyi konkret bir xüsusiyyəti axıra yaxın unudub,
heç bir əsas götürmədən onun tamamilə əksinə
olan başqa xüsusiyyətdən bəhs açarsa onda bu
qalanın bünövrə daşları laxlayar və qala
uçub dağılar”.
B. Nəbiyevin
roman janrında zəif əsərlər qələmə
almış yazarlara tutduğu iradlar da diqqəti cəlb edir:
“Süjeti uydurmalarla dolu olan qəzet xronikalarından və
ucuz kovboy filmlərindən alınmış bu üzdəniraq
romanların müəllifləri özləri də etiraf
edirlər ki, pul üçün yazırlar. Naşirlər
bunları ən müxtəlif adlar və seriyalar
altında-ailə romanları, tibbi romanlar, macəra
romanları və cinayət romanları kimi buraxsalar da, onlar
yalnız bir mürtəce məqsəd üçün kara gəlirlər:
tora düşən oxucunun şüurunu kütləşdirmək,
onun göz açıb ətrafındakı hadisələrə
baxmasına, bu hadisələri düzgün qiymətləndirməsinə
mane olmaq, bütün mədəni aləmdə ikrah hissi
doğuran düşkünlüyü, əxlaqsızlığı,
qarətçiliyi, yırtıcı millətçiliyi təbliğ
etmək, demokratik ideyaları boğmaq və ayılmaq təşəbbüslərinə
qarşı irticanı gücləndirmək”.
B. Nəbiyevin elmi yaradıcılığında Azərbaycan dilinin təmizliyinin qorunması problemi xüsusi yer tutur. Xüsusi əhəmiyyət kəsb edən milli və ədəbi dil probleminə B. Nəbiyevin münasibəti özünün kamilliyi ilə seçilir. Ana dili anlayışı ilə hər hansı əcnəbi dilin qarşı-qarşıya qoyulması faktlarına münasibət ədibin yaradıcılığında özünü qabarıq şəkildə göstərir. Ana dil-milli dil anlayışına etinasız yanaşanlara ürəkağrısı ilə toxunan alim, Azərbaycan dilinin qayğısına qalmağı əsas vəzifə kimi həyata keçirilməsini zərurət hesab edib.
Ədəbi əsərlərdə dil problemlərinə toxunan B. Nəbiyev Azərbaycan dilinə tərcümə edilən nümunələrin dil baxımından kamilliyi məsələsinə də diqqət yetirib. Tərcümə ədəbiyyatının inkişaf etdirilməsinin zəruriliyini vurğulayan B. Nəbiyev müxtəlif xalqlara mənsub ədəbi şedevrlərin Azərbaycan oxucularına doğma dildə çatdırılmasını millətimizin inkişafına, ümumdünya tarixi prosesdə fəal iştirakına müsbət təsir göstərəcəyi barədə fikirlər söyləyib. Bəkir Nəbiyev tərcümə ədəbiyyatının bu sahədə gördüyü işin əhəmiyyətini qeyd edərək yazır: “Müxtəlif xalqların dillərində yaranan ədəbiyyatlardan hər biri öz milli, bədii ənənələri zəminində inkişaf edir; xalq bədii təfəkkürünün özünəməxsus inikası olan həmin ədəbiyyatlar məfkurəvi istiqaməti, yaradıcılıq pafosu, estetik idealı və inkişafının başlıca qanunauyğunluqları baxımından bir-birilə əlaqə və vəhdətdədir”. Tərcümənin orijinalın həm ideyasını, həm də bədii xüsusiyyətini olduğu kimi saxlanılması, bununla belə tərcümələrin dil və ifadə tərzinin aydın və səlis olması kimi problemlərinə toxunmuş B. Nəbiyevin fikirləri maraq kəsb edir: “Bəzən deyirlər ki, tərcümə nə qədər gözəl olsa da, orijinala çatmaz... Əsl poetik tərcümədə iki şairin gücü birləşir. Tərcüməçi müəllifin yalnız xidmətçisi deyil, həm də bir növ sənət rəqibidir. Gərək eyni məzmunu ifadə etməkdə mütərcim də coşqun ilham, şeir ustalığı nümayiş etdirə bilsin. Belə bir sənət yarışı olmayan yerdə əsl poetik tərcümədən danışmaq çətindir”. B. Nəbiyevin nəşr olunmuş kitab və məqalələrində tərcümə prosesində məna təhriflərinə, hərfi tərcümə probleminə və tərcümə edilmiş əsərin dilində laqeydlik üzündən meydana çıxan qüsurlar da geniş açıqlanmışdır.
Göründüyü kimi, B. Nəbiyevin
yaradıcılığı milli dəyərlərə
sadiqliyi və çoxçeşidliyi ilə seçilir.
Görkəmli alim və tənqidçi B. Nəbiyev
Azərbaycan ədəbiyyatının müxtəlif sahələrini
tədqiq obyektinə çevirərək, meydana
çıxan problemli və ziddiyyət təşkil edən
amillərin aradan qaldırılması, bununla da Azərbaycan ədəbi
və mədəni mühitin inkişaf etməsinə müsbət
şəraitin yaradılması istiqamətində
mühüm addımlar atıb. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mühüm problemlərini tədqiq edən alim bu baxımdan
elm xəzinəsinə qiymətli əsərlər bəxş
etməklə şərəfli yüksəliş yolu
keçib, özünün Bəkir Nəbiyev adlı elmi məktəbinin
əsasını qoyub və “millətə xidməti
öz fiziki və mənəvi fəaliyyətinin əsas qayəsinə
çevirib”.
Salidə ŞƏRİFOVA
filologiya üzrə elmlər
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2015.- 15 avqust.- S.15.