Muğanna mərtəbəsi və ya milli nəsrimizdə İsa Hüseynov mərhələsi
(Əvvəli ötən sayımızda)
Yeni nəsrin
ən səciyyəvi
cəhətlərindən biri
avtobioqrafik cizgilərin
qabarıqlığı ilə
zəngin olması idi.
Xatırlamalar İsa Hüseynovun oçerklərində dolğun
bədii mənalandırmalar,
doğma, məhrəm
hisslərin emosional ifadəsi kimi dəyər qazanırdı. Yazıçının ilk
çap olunan hekayələri Şolloyun
(balaca İsanı cəbhədə vəfat
edən atası belə çağırarmış)
dilindən nəql olunur. Şolloyun həyata saf
və məsum baxışı ilə
"doğma və yad adamlar"ın taleyi ədəbiyyata gətirilirdi. Nəsrin inikas
sərhədləri daraldıqca
insanın daxili aləminə nüfuz meyli güclənirdi.
İsa Hüseynov "Ömrümdə
izlər" ("Tərcümeyi-hal
əvəzinə" adlı
yazısında oçerk-hekayələrinin
həyat və yaradıcılığında buraxdığı dəruni
izlərdən böyük
həyəcan hissi ilə söhbət açır: "Çap
olunmağa başladığım
ildən bir fakt. Mehdi Hüseyn: "Səni tənbeh eliyəcəm. Oçerkdə niyə öz
atandan yazmısan?"
Mən: "Çünki
atamı yaxşı tanıyıram". Bu mükalimə
isə mənim bütün yaradıcılığım
üçün epiqraf
ola bilər".
İllər keçir, həyat
dəyişir, təbii
mən də dəyişirəm; babamın
uzaq dağlar qoynunda sahibsiz qəbri, düşmən
gülləsindən həlak
olmuş əmilərimin,
ömrü boyu, öz dediyi kimi, "el üçün
çalışıb" bu yolda həlak
olmuş atamın və onunla yanaşı yatan əziz, doğma adamların türbələri
məndə zamanlar və adamlar haqqında yeni-yeni düşüncələr doğurur.
Mənim
tərcümeyi-halım bu
düşüncələrdir.
Düşüncələrdən kitablar əmələ gəlir; bu günə qədər nə yazmışamsa, hətta tarixi mövzuda təcrübə
etdiyim yazılar da öz tərcümeyi
halımdan doğulmuşdur. Yazıçı öz ürəyini, öz beynini yazmırsa, səmimi deyil. Səmimi deyilsə, yazıçı
deyil".
Ədəbiyyat üfüqlərində doğan günəş
Ədəbiyyatımızın konservativ ab-havası "Saz" povestinin poetik təravəti və yeni estetik
ideal axtarışı ilə
əvəz olunur. İsa Hüseynov
qələmi "Saz"la
püxtələşir. "Sazı"ın yanıqlı səsi qəflət yuxusunda olan müasir insanımızı oyadır,
milli mənəviyyatımız,
insanlıq duyğularımız
daxili çürümə,
məhvolma təhlükəsindən
xilas olur. Povestdə Sovet inzibati orqanlarında çalışan Qılınc
Qurbanla xalq əqidəsinin, dünya görüşünün daşıyıcısı
İsfəndiyar kişi xarakterləri
qarşılaşdırılır.
Bu qarşılaşdırma hər hansı gərgin dramatizmdən, əməli toqquşmadan doğmur, hər iki obrazın mənəvi-psixoloji vəziyyəti,
cəmiyyətdəki mövqeləri,
insanlarla münasibətləri
onların şəxsiyyətlərini
sərgiləyir. İki oğlunun ikisini də cəbhəyə yola salan İsfəndiyar
kişi mehrini nəvələrinə
salır, gününü
nəvələri ilə
birlikdə keçirir.
İsfəndiyar kişi öz sevgi və qayğısını
gəlinlərinə olan
münasibətdə də
əskik etmir. Gəlinlər də öz
növbələrində İsfəndiyar
kişiyə doğma
ata məhəbbəti
və ehtiramı ilə yanaşırlar.
İsfəndiyar kişi öz ailəsinə qayğı
göstərdiyi kimi bütün kənd əhli ilə eyni nəcib hisslərlə ünsiyyət
qurur. Sovet sədri Qılınc
Qurban isə insanlara öz fikirlərini, öz hökmünü yeritməklə
məşğul olur.
Qılınc Qurban vəzifə
səlahiyyətlərinə arxalanaraq insanların həyatına istədiyi kimi müdaxilə edə biləcəyini düşünür. Qılınc Qurban İsfəndiyar kişinin evinə gəlib-gedən, bütün
dərdlərini onunla
paylaşan feldşer Hacını namussuzluqda ittiham edir.
O iddia edir ki,
Hacının İsfəndiyar
kişinin gəlinlərində
gözü var (Hacı müharibədən
əvvəl İsfəndiyar
kişinin oğlanları
Rəhmanla Bəhmənin
ailə qurduğu qızlarla evlənmək istəyir. Əvvəlcə böyük bacı
Pəri ilə ailə qurmaq istəyir ki, İsfəndiyar kişinin
böyük oğlu Rəhman onunla evlənir.
Daha sonra kiçik bacıya meyl edəndə kiçik bacı Tubunun dəmirçi İsfəndiyarın kiçik
oğlu Bəhmənlə
"alışıb-verişdiyini" görür). Ancaq Hacıya və gəlinlərinə güvənən
İsfəndiyar kişi bu cür rəzil bir böhtanı ağlına belə gətirmir. Qılınc Qurban Hacıya namussuz damğası vurub onu kəndin
"dustaq damı"na həbs edir. Qılınc Qurbanın böyüklük,
ağsaqqallıq iddiası
insanlara narahat, şübhəli baxışlarında,
vəzifə və qılınc gücü ilə öz istəklərini həyata
keçirməsində ifadə
olunur. İsfəndiyar kişiyə isə
hökmlü ağsaqqallıq,
böyüklük düşüncəsi
yaddır. Onun insanlarla
ürəyəyatımlı münasibəti, təvazökarlığı
böyüklüyü, el ağsaqqalı
olması kimi mənalanır. İsfəndiyar
kişi el-obanın hər cür qınaq və tənələrini
gözə alaraq feldşer Hacını
"dustaq damı"ndan
xilas edir. Çünki o Hacıya inandığı
kimi, kənd əhlinin onu başa düşəcəyinə
də ümid edir.
İsa Hüseynov
saflıq, dürüstlük,
humanistlik kimi insani duyğuları ən yüksək səviyyədə yaratmış
olduğu ən uğurlu xarakterdə - İsfəndiyar kişidə
təcəssüm etdirir. "Saz"
povestində insani hiss
və münasibətlər,
əxlaq və mənəviyyat məsələləri
tədqiq edilir. Hacı obrazını isə mənəvi təmizlik və məsumluğun mücəssəməsi adlandırmaq
olar. Hacı kiminsə namusuna
göz dikməyi xəyalına belə gətirməyəcək qədər,
çirkin əməl
və davranışlardan
uzaq birisidir. Yaşı qırxı ötən bu tənha insan
kəndi ağcaqanadlardan
təmizləmək üçün
çalışıb-vuruşur. Hətta bunun üçün suya girib-çıxmaqdan ağır "revmatizma"
xəstəliyinə tutulur.
Hacıya əzab verən cismani ağrıları
deyil, elin-obanın gözündə namussuz kimi tanınmaq
qorxusudur. Hacı ilə bərabər
şərə, böhtana məruz qalan insanlar İsfəndiyar
kişinin gəlinləridir. Ağır
müharibə şəraitində kolxozda öz alın tərləri
ilə işləmələri, ömürlərinin gənclik
çağlarını həyat yoldaşlarının əmanətləri
olan övladlarına həsr etmələri bizlərdə Pəri
və Tubuya qarşı açıq rəğbət və
razılıq hissi yaradır. "Saz"
povestinə qədər ədəbiyyatımız bu nisbətdə
insan mənəviyyatının bədii tədqiqatını
aparmamışdı. İsa Hüseynov nəsrimizdə
novatorluğu forma axtarışında deyil, məzmun keyfiyyətində
etdi. "Saz" povesti Qılınc Qurban və İsfəndiyar
kişi qütblərinin məxsusi xarakter
keyfiyyətlərini, mənəviyyatlarını bədii
inikasın işığında aşkar etməsi ilə yeni
sayılırdı. "Saz" povesti Pəri və
Tubu kimi qız-gəlinlərimizin əxlaqi
ucalığını fəth etməsi ilə dəyərli
idi.
"Saz" povesti müharibənin doğurduğu
çətinliklərin sazın yanıqlı ifasıtək
ifadə edə bilməsi ilə bənzərsizdi.
İsa Hüseynovun "Saz" povesti nəsrimizin məzmununa
yeni atmosfer, yeni həyəcan qazandırdı. Gənc nəslin
ədəbiyyatın yeni axarına qoşulması sürətləndi.
Əsərdə saz obrazı qabarıq verilməsə
də povestin hər bir cümləsinin dərununda sazın
yanıqlı və doğma səsini eşidirik. Povestin poetikası kədərli saz havalarının
simləri üstə köklənib. "Saz"
povesti ilə "ədəbiyyat üfüqlərində
günəş doğdu!" Bu günəşin
adı: İsa Hüseynovdur.
Maddi və
mənəvi ekologiya
"Teleqram" povestində ekoloji aləmin, ətraf
mühitin qorunması insan təbiəti ilə, mənəvi
ekologiyanın təmizliyi ilə əlaqələndirilir. Bakıda
yaşayan, jurnalist Zəlimxan qəfildən qardaşı
Qaraxandan atasının xəstə olması ilə
bağlı teleqram alır. Ancaq Zəlimxan kəndə
gələndə tamam fərqli bir mənzərə ilə
qarşılaşır: Atası Sabit Mayılov xəstə
deyil, əslində Zəlimxanı əvvəllər
sevib-ayrıldığı raykom katibi Əziz Mayılovun
gözünün ağı-qarası bircə qızı
Zümrüdlə evlənməyə
çağırıblar. Belə bir yalan da
uydurulur ki, Zəlimxan Zümrüdlə evlənməsə,
Əziz Mayılov altı qız atası Qaraxanı həbs
etdirəcək. Zəlimxanın qəti
etirazı evə gətirilən Zümrüdün şəhərə-ata
evinə qaçması ilə nəticələnir. Zəlimxan
kənddə yaşadıqca, meşəni gəzdikcə
çox dəhşətli hadisələrə şahid olur:
O, əvvəllər yamyaşıl, sıx ağaclarla
örtülü meşənin gündən-günə məhv
edildiyini, kimlərinsə qazanc mənbəyinə
çevrildiyini görür. Bu fəci hadisədə
Zəlimxanın gərgin, mənəvi sarsıntılar
yaşamasının ən böyük səbəbi meşəni
məhv edənlərin onun öz doğma ailəsinin,
qardaşı Qaraxan və əmisi Kərəmin
olmasıdır. O, insanlığın öz uca xislətindən
bu dərəcə yadlaşa, cılızlaşa biləcəyini
qəbul edə bilmir. Zəlimxan maddi və mənəvi
ekologiyanın harmoniyasını tənzimləməyə
çalışır. Təbiətin saf,
işıqlı, büllur xisləti Zəlimxanın şəxsiyyəti,
daxili aləmi ilə eyni ovqatda məna kəsb edir. O
düşünür ki, uşaqkən etdiyi faciəvi əmələ
(1942-ci ildə Zəlimxanın əlində açılan
beşaçılan Qaraxanın 3 yaşlı oğlunun
ölümünə səbəb olur) rəğmən
sevilib-əzizlənməsi, adına qoç qurbanlar kəsilməsi,
ali məktəbdə oxudulması ona görə idi ki,
"bugünkü gün yetişdikdə qaqaşın (Zəlimxanın),
etirazı, üsyanı yenə qırx ikinci ili
xatırlatsın?!"
(Ardı var)
Ülvi BABASOY
525-ci qəzet.- 2015.- 19 avqust.- S.4.