Muğanna mərtəbəsi və ya milli nəsrimizdə İsa Hüseynov mərhələsi
(Əvvəli ötən sayımızda)
"Teleqram" povestində
Zəlimxan Zümrüdlə
olan keçmişlərinin
üstünə birdəfəlik
xətt çəkməmək
üçün ona haram pulla qazanılmış
ziynət əşyalarını
çıxarmasını məsləhət
görür.
Həyatın dəbdəbəsinə, komfortuna alışmış
Zümrüd "Tək
mənəm?!. Hamı geyinmir?!. Səriyyə bacının, Məryəmin
geyindikləri bəs hardandır?!" - həqiqətini böyük
hiddət və şiddətlə bağırır.
Halbuki, Zəlimxan Zümrüdün
onu anlayacağını,
ona dəstək olacağını fikirləşir.
Zəlimxanın hər kəsi
öz arşını
ilə ölçməsi
bu səhnədə bariz bir ölçüdə
öz əksini tapır. O anlayır
ki, bütün ailə xitrdəyəcən
haramın içindədir.
Zəlimxan bu gerçəkliyin
ağır, dəhşətli
şokundan ayılmamış
atası Sabit Mayılovun həqarət dolu sözləri bu mühitin, öz doğma ailəsinin ondan mənən nə qədər uzaqlaşdığını
göstərir. Axı onun
təhsil ala bilməsi
üçün də
həmin doğma adamlar yad əməllərə
əl atmışdılar.
"Teleqram"dakı dramatik gərginlik, xarakterlərin əməli
davranışlarındakı faciə kəndin dar, lokal məkanından
çıxıb dünyanın,
insaniyyətin qlobal miqyaslı tragediyası kimi təcəssüm olunur. Povest bədii mətnə
xas keyfiyyətləri,
dili, üslubi imkanları, həyatın
mürəkkəb təfsilatlarının
lakonik bədii həllini vermək baxımından nəsrimizə,
ədəbiyyatımıza vurulan örnək "teleqram" siqnalıdır.
Əsərin sonunda Zəlimxan ona təhsil verən əziz yad adamlar
haqqında nə yazacağını düşünməsi,
Zümrüdü fikirləşməsi
İsa Hüseynovun qələmindəki həyatı
tədqiq edə bilmə ehtiras və bacarığından
xəbər verir: " Bəli, Zəlimxan Zümrüdün
yanında özünü
günahkar hiss edirdi. Çünki onun Zümrüdünü
dəyişdirib əvəzində
başqa Zümrüd
gətirən səbəbləri
vaxtında görə
bilməmiş, Zümrüdü
vaxtında xilas edə bilməmişdi.
İndi isə... Əfsanədən doğulmuş Dəli
pəri əfsanəyə
çevrilib Qarasuyun dumanı ilə birgə ələgəlməz,
tutulmaz olmuşdu.
Zümrüdlə birgə baba
da, Qaraxan da, Böyüktalanın sakit-epik həyatı da, hətta təkqol direktorla müəllimlər də
əfsanəyə dönmüşdü.
Elə isə, bəs Zəlimxanı bu yol ayrıcında dayanmağa məcbur edən nə idi?
O, bloknotu çıxarıb
dizinin üstündə
açmışdı. Amma qələm
başlanğıcda ilişib
dururdu. Hardan başlasın, necə
yazsın, meşənin,
təbiətin, insan gözəlliklərinin, doğruluğun,
saflığın düşmənləri
haqqında necə yazsın, bütün qəzetləri, jurnalları
öz patetik nitqləri ilə dolduran"Qarğıdalı"nın, əziz, can-ciyər "Əziz müəllimlə
yoldaşlıq məhkəməsi"nin
haqqında necə yazsın ki, dərdinin böyüklüyü,
qəzəbinin, kininin
dərinliyi bütün
aydınlığı ilə
görünsün?" Sənətkar "Quru budaq", "Tütək
səsi", "Şəppəli",
"Kollu koxa" əsərlərində də
müharibə zamanı
və müharibədən
sonrakı dövrdə
cəmiyyətdə baş
verən hadisələri,
mənəvi ekologiyanı
zədələyən amilləri,
unudulmuş, tərk edilmiş Sovet insanlarının taleyini işıqlandırır. İsa Hüseynov
nəsrində həyat
materiallarını təhliletmə
iqtidarı güclənir.
"Bir az romantika"dan
"Dəqiqələr və
illərin" hökm
sürdüyü ömür
karvanına
Nəsrimizin patriarxı "Bir az (da) romantika"dan
söhbət açır. Bir-biriləri
ilə təzə tanış olan iki gəncin
arasında keçən
romantik ünsiyyəti
ədəbiyyata gətirir.
Qırx yaşına çatmış, ancaq hələ evlənməmiş
Murad yenicə tanış olduğu Şərqiyə
qarşı qəribə,
məhrəm hisslər
duyur. Gecənin zülmət qaranlığında
dənizin sahili Muradla Şərqinin şirin, saf, romantik macərasına şahid olur. Bu əsərdə qəlbləşmiş sevgi
etirafı da romantikcəsinədir. Şərqi Murada
evlənmək təklifi
edir. Hekayənin
dili şeir siqlətlidir, təsvirlər
məhəbbət dolu
anların peyzajıdır:
"Uzaqda dənizin sinəsi qabardı. Yaxında axşamdan birinci dəfə ləpələrin şırıltısı
ilə birgə Muradın pıçıltısı
eşidildi:
- Şərqi, mən çimmək istəyirəm!
- Nə?.. Dəniz soyuqdur.
Çimmək olmaz! -
deyə Şərqi etiraz etmək istədi. Lakin etiraz əvəzində birdən uşaq kimi sevindi. - Dayan! Məni də gözlə!..
Payızın orta ayında buz kimi soyuq
dənizdə iki nəfər çimirdi. Onlar bir-birinin
üzünə su çırpır, sonsuz mavi genişlikdə şaqraq qəhqəhə
ilə gülüşürdülər.
Qoca balıqçı
özünü suda təsəvvür etdi, canından üşütmə
keçdi.
- Brrr!.."
Romantikadan söhbət açılmışkən
"Dəqiqələr və
illər"in romantik
anlarını xatırlayan,
gənclik duyğuları
(mühafizəkar) qəlbində
yenidən canlanan Heybət düşür yadımıza. "Dəqiqələr
və illər" hekayəsinin qəhrəmanı
Heybət hər gün qapılarının
ağzından keçən,
gözəl, gənc bir qızı özünün də baş açmadığı
hisslərlə tamaşa
edir. Heybət gənc qızı
gənclik illərində
sevdiyi Tutuya bənzədir. Heybətin gündəlik
adətinə çevrilən
gənc qıza tamaşa etməsini arvadı Tükəz gizlincə izləyir, eyni zamanda o, qıza olan məftunluğuna görə
özünü məzəmmət
edir. Heybət tutduğu əməldən
arvadının xəbərdar
olmasını biləndə
çox peşman olur. Hekayənin qəhrəmanı gənclik çağından
etibarən mühafizəkar,
dar düşüncəli
əxlaq normalarının
qatı daşıyıcısıdır.
Nişanlısı Tutunu bircə
dəfə plyajda açıq-saçıq vəziyyətdə
görməsi kifayət
edir ki, onu ən nalayiq
sözlərlə təhqir
edib ömürlük
ayrılsın. Heybətin bu
hərəkəti onu
özündən də
bir ömür boyu uzaqlaşdırır.
Əlbəttə ki, açıq-saçıqlıq
milli həyat tərzimizə yaddır.
Ancaq Heybət məsələyə fanatikcəsinə
yanaşır və " bütün varlığı" ilə
sevdiyi, məftun olduğu qadından belə üz döndərir. O qırx yaşına gəlib çatanda anlayır ki, ömür karvanı nə qədər mənasız
keçib. Ömrünü mənasız və
heç kimə lazım olmayan yazılara, əxlaq normalarına həsr etdiyini dərk edir. Hətta arvadı Tükəzə
baxanda illər boyu bu qadına
verdiyi "yorğunluqdan
və laqeydlikdən başqa heç nə"yin sezilmədiyini
görür. O, mənən
şikəst insandır.
Heybət daxilən, mənən çürüməyinin,
ürəksiz yaşamağının
faciəsi ilə sarsılır: "Şap...
şap... şap - dəqiqələr laqeyd, əbədi, rəhmsiz qanunla keçib gedir. Şap, şap - yoxsan!.. Yoxsan, Heybət!
Məhdud, sevgisiz, qanadsız, "ət, süd" yazan bədbəxt! Yoxsan! Ölü! Dayanıb ömür karvanın!
Məhşər günündən ideallarımıza
doğru
"Məhşər" romanı ilə İsa Hüseynov nəsri zaman, məkan və məna müstəvisində
miqyasını genişləndirir. Böyük
Nəsiminin həyatını
qələmə alan yazıçı
fərdin, şəxsiyyətin
kamilliyi konsepsiyasını
irəli sürür.
Hürufilik təriqətinin işıqlı, faydalı
yönlərini göstərməklə
yanaşı, təriqətin
mənsubları arasındakı
naqis cəhətlər
də romanın inikas çevrəsinə
daxil edilir. Romanda öz bədii həlini tapan vahid həqiqət
budur: Bəşəriyyətin
qurtuluşu, işıqlı
və firavan gələcəyi fərdlərin
kamillik zirvəsinə
çatmasından asılıdır.
"Məhşər" tarixi roman kimi də əlamətdar ədəbi hadisədir.
Tarixin sirli həqiqətləri,
dövrün ictimai-siyasi
qarşıdurmaları İsa
Hüseynovun bədii
-fəlsəfi təfəkkürü
süzgəcindən uğurla
keçirilib müasir
insanımıza-bəşəriyyətə
təqdim olunur. Nəsimi şeiriyyətinin ağır,
ləngərli, fəlsəfi
poetikası "Məhşər"in
üslubunda, İsa Hüseynovun nəsr dilində müşahidə
edilir. "Məhşər"
ədəbiyyatımızı geniş miqyasda - dünya səviyyəsində
təmsil edən
ilk romandır.
"İdeal" romanında İsa Hüseynov "Yanar ürək" romanında işlədiyi mövzunu genişləndirir və yeni formatda qələmə alır. "Yanar ürək"də mənfi obraz kimi canlandırılan Sultan Əmirli "İdeal" romanında müsbət qəhrəmandır. O, olduqca mürəkkəb, ziddiyyətli xarakterə malikdir. Sultan Əmirli bir tərəfdən həyatını xalqın, millətin xoş güzəranına həsr edən əsl el təəssübkeşi kimi görünsə də, bir yandan da xalq düşmənlərinin çirkin əməllərinə göz yummaqla dərin şübhələr doğurur. Üstəlik, öz qardaşı oğlu Səmədin nişanlısı Gülgəzlə ailə qurması Sultan Əmirli haqqında müxtəlif obrazlar tərəfindən səsləndirilən ittihamlara haqq qazandırır. Romanın süjetindəki mürəkkəblik, hadisələrin düyünlər zinciri ilə davam etməsi oxucunu daim gərgin vəziyyətdə saxlayır. Səməd Əmirlinin idealı Sultan Əmirlinin günahsız olması onun xalqın gələcəyi üçün ağır sınaqlara tabe tutulduğu üzə çıxanda aydınlaşır. "İdeal" süjet xəttinin qeyri-adiliyi, xalqımızın tarixi və müqəddəratı ilə bağlı problemlərə toxunması və müxtəlif ədəbi fəndlərlə oxucunu intizarda saxlaması etibarilə bənzərsiz bir romandır.
Ülvi BABASOY
525-ci qəzet.- 2015.- 20 iyun.- S.4.