Fikrət Qoca yaradıcılığı
yeni mədəni epoxanın aydın təzahürü kimi
ŞAİRİN İNSAN, ALLAH, AZADLIQ VƏ POEZİYA HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏRİNƏ BİR NƏZƏR
60-cı illərin bədii mənzərəsini,
xüsusən, həmin dövrdəki fərdi üslub və
poetik üsulların qarşılıqlı əlaqəsini və
bir-birinə təsirini bugün də tam mənada təsəvvür
etmək çətindir.
Gənc şairlərin yaradıcılığında
varislik və novatorluq dərəcəsini, poetik təmayül
və tendensiyaların bir-biri ilə necə və hansı
müstəvidə uzlaşmasını
aydınlaşdırmaq da asan deyil. Yeni poetik epoxanın ən
parlaq və məşhur imzaları arasında müştərək
və fərqli cəhətlər xeyli idi.
İnsanın taleyi, həyatın və dünyanın
keçmişi, mənbəyi və mənşəyi
haqqında düşüncələr
altmışıncıların, o cümlədən, Fikrət
Qocanın erkən lirikasında mühüm yer tutur. Gənc müəllifin
Adəm və Həvva haqqındakı şeiri məhz bu nöqteyi-nəzərdən
son dərəcə diqqətəlayiqdir. Bu
şeirdə də gənc şairin mövcud cəmiyyət tərəfindən
qəbul olunmuş anlayışlar və həqiqətlər
haqqındakı dekonstruktiv qiymətləndirmələri davam
etdirilib. Şeir belə başlayır: “Deyirlər
dünyada bir Adəm olub, bir də Həvva. Demək, hamı
bacı-qardaşdı?”. Qeyd
etmək lazımdır ki, bu şeirin yazıldığı
vaxtlarda insanlığın mənşəyi barəsində
tamamilə başqa fikirlər mövcud idi. Elmi və ictimai fikirdə Darvinin məşhur təkamül
nəzəriyyəsi hökmran idi; bugünkü insanların
insanabənzər meymunlardan törədiyi iddia olunurdu. Şair ilk misralarıyla bu əcaib həqiqəti
inkar edir. Şeirdəki poetik fikrin
inkişafı bununla dayanmır. Zatən,
şeirdə məqsəd daha mühüm və güclü
həqiqəti ifadə etməkdir. İnsanlığın
bir-birinə qənim kəsilməsi, əzəli-əbədi
düşmənçiliyinin səbəbləri, kökü
gənc şairi dərindən düşündürür.
Nəyə görə “bacı-qardaşlar” bir-birinə bu dərəcədə
amansızdır: “üç milyard bacı-qardaşın hələ
də yarısı gözü yaşlı. Mehriban
dolanır bacı-qardaşlar kəsə-kəsə, asa-asa”.
Şeirdəki poetik fikirlərin genişliyi və
əzəməti oxucunun qəlbinə, düşüncəsinə
sirayət edir. Görəsən,
doğmalar necə yadlaşıblar? Bu
gedişlə dünyanın gələcəyi necə olacaq?
Şeirin sonluğunda məhz bu təəssüf və
ümidsizlik əks edib: “Adəm-Həvva nağılı əladır,
Habil-Qabil əhvalatı olmasa”.
Gənc F.Qocanın estetik axtarışlarının və
yeniliklərinin zirvəsini təşkil edən poetik nümunələrdən
biri onun ömrünün və
yaradıcılığının erkən
çağlarında qələmə aldığı “Salam,
Allah” şeiridir. Əlbəttə, bugün Allah barəsində
tam sərbəst şəkildə düşünmək və
yazmaq imkanına malik olan müasirlərimiz
aşağıdakı misraları oxuyarkən təəccüblənməməlidir.
Zira, “Salam, Allah” şeiri Allahsız və ateist
cəmiyyətin hegemonluğu dövründə qələmə
alınıb. Biz çox vaxt
keçmişə bugündən çıxış edərək
yanaşır və qiymət veririk. Əsrlərin
sınağından çıxmış böyük həqiqəti
unuduruq ki, hər bir hadisəyə və ya sənət əsərinə
onunözündən əvvəlki dövrlərə nəzərən
nə dərəcədə yeni olub-olmamasından
çıxış edərək qiymət vermək
lazımdır. “Salam, Allah” şeirini də
məhz bu kontekstdə - 30-50-ci illərin Allah haqqında səssizcə
düşünməkdən belə xoflanan çoxsaylı
lirik qəhrəmanlarının siyasiləşmiş mənəviyyatı
fonunda dəyərləndirmək zəruridir. Və
şeirdə Sabiranə poetik təhkiyənin xarakteri də
diqqəti cəlb edir:
Eheyy... salam, Allah!
Açıram pəncərəmi.
Gecə yarıdır, boşdur otaq.
Bəri
bax,
gəl,
söhbət eyləyək,
təkətək.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, şeir uca və misilsiz
Tanrının şərəfinə yazılmış mədhiyyə
deyil. O illərdə
bu cür şeirin yaranmasını da təsəvvür etmək
və gözləmək düzgün olmazdı. Şeirdə
Allah haqqında kifayət qədər kəskin və ateistlərin
“xoşuna gələcək” ifadələr mövcuddur: “Deyirlər,
sən məni yaratmısan, Adəm şəklində Yer
kürəsinə atmısan. Deyirlər, tez yaratmısan Mənim üçün
ölümü də. Deməli, məni yaradan
kimi məndən qorxmusan. Əlimdəsən,
Allah, əlimdə”.
Bəs bu şeirin məqsədi və
bugünümüz üçün dəyəri nədən
ibarətdir? Şairin arzusu və istəyi, təbii ki, öz
ateist müasirlərinin qəlbini oxşamaq deyildi. Allahla mübahisə şəklində
düşünülmüş və yazılmış
şeir nəinki dolayısıyla, hətta bilavasitə
Allahın varlığını təsdiq edirdi. Çünki lirik “mən” dünyanın Sahibinə,
Yaradana etiraz edirdi. Təbii ki, bu qəribə
mübahisə və çoxmənalı xitab Allahın
varlığını cəmiyyətə təlqin etmək məqsədi
daşıyırdı. Şeirin epiloqu müəllifin məhz
bu məqsədində son dərəcə ardıcıl və
israrlı olduğunu bir daha vurğulayır: “Sən, qatı
düşmənimsən, qatı. Xofunla vahiməyə
çevirirsən həyatı. Gəl, vuruşaq, Allah!
Bu vuruş bəşərin susuz dodağına su olacaq, su!
Vuruşaq ki, çıxsın canımdan, Allah vahiməsi,
Allah qorxusu!”.
Altmışıncıların Allah barəsində
düşüncələrinin tarixini “Salam, Allah” şeirindən
başlamaq olar. Onların “Mən burdayam, ilahi” (Vaqif Səmədoğlu)
xitabına gedən yolu “Salam, Allah”dan keçir. Beləliklə, yeni poetik epoxanın
formalaşması prosesi məşhur və əsas ictimai-fəlsəfi
və bədii-estetik kanonlara, dəyərlərə tamamilə
təzə yanaşmalara əsaslanırdı. Yeni ədəbi dövr özündən əvvəlki
estetik mərhələnin qanunlarına və həqiqətlərinə
bir təftişçi kimi yanaşır və insan, həyat,
tarix, dünya haqqında təsəvvürləri yeniləyərək
özününküləri yaradırdı. Gənc F.Qocanın yaradıcılığı yeni
mədəni epoxanın poetik dəsti-xəttini və
simasını müəyyənləşdirən ədəbi
hadisələrdən biri kimi gələcəkdə də
oxucu və ədəbiyyatşünasları
düşündürəcəkdir.
Poetik gəncliyin erkən
yaradıcılığında dekonstruktiv yanaşmaya məruz
qalan və hələ o zamanlar da ədəbi ictimaiyyətin
diqqətini özünə cəlb edən məsələlərdən
biri təkcə cəmiyyətin deyil, ümumən, XX
yüzilin əsas problemlərindən birinə - insanın
xoşbəxtliyi və səadəti haqqındakı ədəbiyyatda
kök salmış ənənəyə münasibət idi. Bu mövzuda gənc
F.Qoca xeyli şeirlər yazıb. Həmin
şeirlər, qeyd etmək lazımdır ki, 60-cı illərdə
də, sonralar da birmənalı qarşılanmayıb. Ona görə ki, müəllifin məqsədi
heç də Sovet şairlərinin ictimai və milli xoşbəxtlik
haqqındakı qənaətlərini və hökmlərini
davam etdirmək olmayıb. Bu şeirlərdə,
təbii ki, X.R.Ulutürkə məxsus açıq etiraz və
üsyankarlıq da, V.Səmədoğluya məxsus səadətin
antonimi - bəxtsizliyin və pessimizmin tərənnümü
də yoxdur. Amma gənc F.Qocanın erkən
lirikasında ictimai səadətin təsdiqi və tərənnümünü
də görmürük, əksinə, onun bu tipli şeirlərində
X.R.Ulutürk və V.Səmədoğluyla dərin və gizli
bir həmrəylik duyulmaqdadır. Məsələn, gəlin
şairin həmin şeirlərindən birini birlikdə oxuyaq:
“Mat qalmışam sənə: xoşbəxtliyini tək qoyub
necə yatacaqsan bu gecə? Xoşbəxtlikdən
necə ayrılacaqsan, necə? Bəlkə
səhər oyananda xoşbəxtliyin itmiş oldu? Səhərəcən təklikdən darıxıb
getmiş oldu? Bəlkə... bəlkə...
Nə bilim, bir gecədə dünyada o qədər
şeylər olub. Axı, necə yata bilərsən,
belə xoşbəxtlikdən ayrılıb”. Oxuduğumuz lirik mətndə müəllifin
“xoşbəxtlik” anlayışına qəribə münasibəti
diqqətinizi cəlb edirmi? Şeirdə təsvir
olunan insanın xoşbəxtliyi və ya ümumən, o
insanın xoşbəxt olması müəyyən
şübhə və tərəddüd yaradır. Yəni “xoşbəxt” insan yatıb səhər
yuxusundan bədbəxt oyana bilər. Burada
insan səadəti anlayışının nisbiliyi və ya
müvəqqətiliyi də ifadə olunub. Amma daha çox diqqəti çəkən xoşbəxtliyin
yalanlığı, saxtalığı və ya yoxluğudur.
Bu həqiqəti gənc F.Qoca son dərəcə
məharətlə ifadə edib. Poetik həqiqətlərin
bu cür sətiraltı mənalar və son dərəcə
incə işarələr vasitəsi ilə əks etdirilməsi
təcrübəsinə XX əsr poeziyasında bir sıra
ustad sənətkarların, o cümlədən,
M.Ə.Sabirin, S.Vurğunun, R.Rzanın, Ə.Kərimin və təbii
ki, F.Qocanın poeziyasında rast gəlirik.
Həqiqət və azadlıq bütün zamanlarda bədii
təfəkkürün diqqət mərkəzində dayanan
ictimai-estetik anlayışlardır. Yaradıcı
insanın simasını, şərəf və ləyaqətini
təyin edən bu mənəvi keyfiyyətlər heç vaxt
öz aktuallığını itirməyib. Öz dövrü həqiqətlərinə sədaqət
sənətkarın mənəviyyatı və tarix
qarşısındakı məsuliyyətini həmişə
açıq-aydın nümayiş etdirib. Söz sənətinin azadlığa münasibəti
də ilk öncə həqiqətə necə və nə dərəcədə
sayqı ilə yanaşmaqdan asılı olub. Öz dövrünün həqiqətlərinə
arxa çevirən ədəbiyyatın azadlıq barəsindəki
dəyərləndirmələri də saxta olmağa məhkumdur.
Altmışıncıların öz poetik həqiqətlərini
yaratmaqla bağlı estetik axtarışları onların
azadlıq ünvanına yönəlmiş mənəvi-əxlaqi
hökmləri ilə daha da dolğunlaşırdı.
Gənc F.Qocanın həqiqət və azadlıq haqqında bir neçə şeiri var. Bu şeirləri yeni poetik epoxanın varlığını və mahiyyətini səciyyələndirən bədii əsərlərin uğurlu nümunələri hesab etmək olar. Həm də bu şeirlər ümumilikdə altmışıncıların mənəvi-estetik qənaətləri ilə çox yaxın və həmahəngdir. Gənc şairin “Həqiqət” (1963) şeirində yuxarıda söylədiklərimizin inikasını görürük. “Günəş böyük həqiqətdir, Ondan incimək olmayır. Təriflənmək ləyaqətdir, Bəyənməmək qəbahətdir Özgə söz demək olmayır”. Müəllif öz dövrünün böyük həqiqətindən söz açır, onu günəş adlandırır. Amma bu şeiri günəşin tərifinə və təhlilinə həsr olunmuş bir əsər kimi dəyərləndirmək düzgün olmazdı. Əksinə, “Həqiqət” yazıldığı dövrün günəş kimi böyük həqiqəti haqqındakı şeirdir. Yəni yarandığı zamanın ən böyük həqiqətinə poetik münasibəti əks etdirir bu şeir. O dövrün ən böyük həqiqəti və ya həqiqətlərini isə biz öz təsəvvürümüzdə canlandırmalıyıq. Şeirin pafosunu və məqsədini doğru-düzgün dərk etmək üçün həmin həqiqətləri fikrimizdə bütövləşdirərək, aşağıdakı misraları oxuyanda biz şeirin və şairin həqiqətə baxışını anlayırıq:
Günəş böyük həqiqətdir,
Böyük olmaq böyük dərddir, -
O hər
yanda olsun gərək,
O hər yana çatsın gərək...
Müəllifin həqiqətə yanaşmasını və
münasibətini yuxarıdakı misralar daha aydın və sərrast
ifadə edir.
O, yəni həqiqət hər yerdə ola
bilmir, hər yana çata bilmir. Həqiqətin
azlığını və bir çox hallarda isə
yoxluğunu şair son dərəcə məharətlə,
günəş obrazının təbii və coğrafi imkanlarından
istifadə edərək söyləməyə nail olub.
Şeirin son misraları da müəllifin həqiqətlə
bağlı narahatlığını və
nigarançılığını, həqiqətsizliyin dəhşətini
vurğulayır: “Günəş böyük həqiqətdir,
Ondan incimək olmayır. Beləsinin verdiyi ziyan
böyük dərddir, heç kəsə demək
olmayır”. Amma
gördüyünüz kimi, kiməsə söyləmək
nə qədər çətin və təhlükəli olsa
da, gənc müəllif “Günəş kimi böyük həqiqətlərin”
verdiyi “böyük ziyan” barəsində öz oxucusunu və
xalqını xəbərdar etməyə cəsarət
etmişdi.
(Ardı var)
Qasımbəyli Yaşar
525-ci qəzet.- 2015.- 22 avqust.- S.18.