BəxtiyarVahabzadə
və Aripov yaradıcılığı türk xalqlarının ədəbi əlaqələri
rakursunda
Bəxtiyar Vahabzadə yaradıcılığında
60-cı illərdən etibarən
başlanan tamamilə
yeni estetik məzmun və keyfiyyətə malik mərhələnin mahiyyətini
və əsas estetik əlamətlərini
milli özünüdərk
meylləri səciyyələndirirdi.
Həmin
dövrdə yaranan və ədəbi mühitdə böyük
rezonans doğuran "Azərbaycan
oğluyam" (1966), "Nəsənsə
özün ol"
(1966), "Anamın kitabı"
(1967), "Şair-Vətən" (1967),
"Səhəndə məktub"
(1968), "Beşik" (1969), "Vüsalda hicran" (1970),
"Səhənd qardaşımıza"
(1971) və s. şeirlər
yeni Azərbaycan poeziyasının milli idealını dolğun surətdə özündə
əks etdirirdi. Bu şeirlər, təxminən,
yarım əsrə qədər öz səmimi duyğularını
və mahiyyətini ifadə etmək imkanından məhrum olan lirik qəhrəmanın
doğma xalqına coşğun bir ilhamla söyləyə bildikləri idi. "Azərbaycan oğluyam"
şeirini yeni Azərbaycan poeziyasının
milli oyanış manifesti adlandırmaq olar. Yığcam və lirik bir dastan təsiri
bağışlayan, poetik
fikrin zənginliyinə
və vüsətinə
görə zamanın
əhvali-ruhiyyəsini ümumiləşdirmək
qüdrətinə malik
olan bu şeirdə
azəri oğlunun milli mənşəyindən
tutmuş bütün
mürəkkəb həyat
yolu, sözün əsl mənasında, milli tərcümeyi-halı
əks etmişdi.
Yeni lirik qəhrəman öz milli kimlik vəsiqəsini
inamla sanki bütün dünyaya təqdim edirdi: "Odu Allah sanmışam. Anam torpaq, Atam
od, Mən
oddan yaranmışam:
Od kimi istiqanlı,
Seltək dəliqanlıyam.
Həyat
qədər qədiməm,
Torpaq qədər şanlıyam".
Gənc şair milli keçmişini və tərcümeyi-halını söyləməklə
kifayətlənmir, həm
də milli iradəsini və qüdrətini, yenilməzliyinin
və ölməzliyinin
sirlərini dostlara və düşmənlərə
bəyan edirdi. Cəsur lirik
"mən" dünyanın
misilsiz müsibətlərindən
və sınaqlarından
keçib, qətliam və ölüm düşərgələrindən qurtulan neçə-neçə
nəsillərin həyat
əzmini və yaşamaq eşqini ehtirasla tərənnüm
edirdi.
Od kimi yandıranam.
Su kimi söndürənəm
Məni
yandırsalar da,
Suda batırsalar da,
Yenə
mənəm, mən mənəm!..
Bu misralarda eyni vaxtda həm milli "mən"in, həm də lirik "mən"in keşməkeşli bioqrafiyası,
həyat və tarix macəraları gerçəkləşib. Xüsusən, "Məni yandırsalar da, Suda batırsalar
da" sətirləri
çox şeylərə
işarə edirdi.
Onların ehtiva etdiyi mənalar qatına
20-30-40-cı illərin amansız
qətliamları, sürgünləri,
dəhşətli qadağa
və yasaqları haqqında yaddaş da hopdurulmuşdu. Amma gənc lirik qəhrəmanın "Yenə
mənəm, mən mənəm!" deməsi
məzlum və məğlub kütlələrin
ümidvar könüllərinə
bir inam şöləsi səpirdi.
Yəni biz ölmədik,
ölməmişik və
ölməyəcəyik!..
Bunu müharibə və repressiyalardan, qırğın
və qətllərdən
keçib gəlmiş
qanlı-qadalı xalqa
hansısa bir siyasi lider və
ya dövlət xadimi deyil, gənc
bir qələm sahibi söyləyirdi.
Onda,
60-cı illərdə də
hələ Azərbaycanın
rəsmi nümayəndəsi,
xalq adından danışmağa layiq olan yeganə milli namizədi şairlər sayılırdı.
30-40-cı illərdə Səməd
Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Rəsul Rza nəinki millətimizi, hətta milli dövlətimizi təmsil etdikləri kimi, 60-cı illərdə
də ən vətənpərvər şairlərimiz,
o cümlədən B.Vahabzadə
millətin və dövlətin adından danışmaq, onu ifadə etmək səlahiyyətinə malik
idi. Bu səlahiyyəti
ona öz qüdrətli istedadı və atəşin, ehtiraslı milliyətçi
mövqeyi qazandırmışdı.
"Azərbaycan oğluyam"
şeirində məhz
buna görə də lirik "mən"in və milli "mən"in ictimai tərcümeyi-halı,
mənəvi vəziyyətləri
və dünyaya baxışı bu qədər yaxın, bu dərəcədə həmahəngdir: "Köküm
üstə bitmişəm,
Şöhrətim var,
Şanım var. Mənim
gələcəklə də
Öz əhdi-peymanım
var. Azərbaycan oğluyam,
At belində doğuldum;
Zamanın qazanında
Necə dəfə dağ oldum". Milli şeirimizin lirik "mən"i heç vaxt vaxt özünü
bu dərəcədə
inamla və cəsarətlə təqdim
etməmişdi. 20-30-cu
illər poeziyasında
gənc sovet şairlərinin xalq və Vətənə müraciətində, poetik
manifestlərində buna
bənzər coşğun
və kükrəyən
duyğulara rast gələ bilərik.
Amma siyasi və sinfi mübarizə prosesində poeziyanın ifadə etdiyi ötkəmlik və cəsurluq tamamilə başqa ictimai-estetik məzmun daşıyır,
ən mühümü
milli ovqat və dünyagörüşü
ilə heç cür uzlaşmırdı.
B.Vahabzadənin lirik
"mən" əsl
və döyüşkən
milli "mən" kimi çıxış edir və öz
duyğularını qətiyyən
cilovlamaq istəmirdi:
"Mənim damarlarımda
Gur sellər çağlamışdır. Anam cəngilər
üstə Məni qundaqlamışdır. Azərbaycan
oğluyam, Min ildir, öz adımın Keşiyində durmuşam,
Silahım olmayanda Nifrətimi barıttək
Qəlbimə doldurmuşam..."
Lirik qəhrəman öz ölməzliyinin səbəblərini bəyan edir. Tarixin amansız sınaqlarından, zamanların süzgəcindən keçərək bugünümüzə gəlib çatan müasirimizin varlığının və yaşarılığının əsl səbəblərini də müəllif cəsarətlə vurğulayır; öz kökünün üstə bitmək, öz əslindən və mənşəyindən uzaqlaşmamaq, daim öz varlığı uğrunda mübarizə aparmaq və həmişə sabahın eşqi ilə, gələcək arzusu ilə yaşamaq! Gənc lirik qəhrəmanın milli varlığımızın mahiyyətini və qanunauyğunluqlarını dərindən dərk etməsi, şübhəsiz ki, Azərbaycan mənəviyyatının və söz sənətinin sağlam özüllər və mənəvi-əxlaqi dəyərlər üzərində inkişaf etdiyini göstərirdi. B.Vahabzadənin "Azərbaycan oğluyam" şeirinin orijinallığını təmin edən cəhətlərdən biri onun Azərbaycan obrazına milli-tarixi kontekstdə yaratması idisə, ikinci mühüm cəhət Azərbaycanın taleyini bütün sərtliyi və kəskinliyi ilə əks etdirməsi idi. 30-50-ci illər poeziyasının "xoşbəxt" Azərbaycan obrazı "Azərbaycan oğluyam" şeirində ciddi dəyişikliyə uğrayır. Bəxtsiz Azərbaycan obrazını bəlkə də ilk dəfə gənc B.Vahabzadə Azərbaycan ədəbiyyatına gətirirdi. Birincilərdən olaraq, B.Vahabzadə ikiyə bölünmüş Azərbaycan haqqında, Vətənimizin əsas və böyük hissəsi - Cənubi Azərbaycan barəsində sətiraltı mənalarla, rəmzlərlə və işarələrlə deyil, ilhamının gur səsi ilə, bütün varlığı ilə dünyaya xitab edirdi.
B.Vahabzadənin 60-cı illərdən geniş vüsət alan mənəvi-estetik axtarışları təkcə onun Vətəni - o taylı, bu taylı Azərbaycanda deyil, onun sərhədlərindən xeyli uzaqlarda da əks-səda verirdi. Böyük şairin hərarətli Vətən çağırışlarına qardaş Özbəkistanın, Türkmənistanın, Qaraqalpaqıstanın və Qırğızıstanın yeni poetik gəncliyi səs verirdi. Bu poetik səslər öz ifadə tərzinə və milli-estetik çalarlarına görə bir-birlərindən fərqlənsələr də, onların mahiyyət və məzmununda həmahənglik diqqəti cəlb edirdi. Bu cəhətdən B.Vahabzadənin və özbək altmışıncılarının poeziyasındakı bənzərliklər diqqətə layiqdir. Məsələn, yuxarıda nəzərdən keçirdiyimiz "Azərbaycan oğluyam" şeirinin bədii pafosu və milli iztirabın səmimiyyət dərəcəsi ilə Abdulla Aripovun "Özbəkistan, Vətənim mənim" qəsidəsinin məna zənginlikləri və gözəllikləri arasındakı oxşarlıq heyrətamizdir. Özbək altmışıncılarının ən möhtəşəm Vətən obrazlarından biri məhz bu şeirdə gerçəkləşmiş, yeni özbək şeirinin və o vaxtkı gəncliyin milli estetik görüşlərinin formalaşmasında əvəzsiz rol oynamışdı. XX əsr özbək poeziyasında Vətən konsepsiyasının və Vətən fəlsəfəsinin yenilənməsində A.Aripov yaradıcılığının xüsusi yeri var. Şairin "Özbəkistan, Vətənim mənim" (1969) qəsidəsinin əhəmiyyətini ayrıca qeyd etmək zəruridir. Poeziyada milli şüur və Vətən duyğusunun yetkinləşməsində, Vətən obrazının mənəvi-əxlaqi cəhətdən zənginləşməsində bu şeir böyük rol oynadı. Sələflərin söyləyə bilmədiyi Vətən dərdlərini, ustadlar qəlblərində əbədiyyətə apardıqları Vətən arzularını A.Aripov və nəsildaşları şeirdə əks etdirməyə nail oldular.
(Ardı var)
Yaşar QASIMBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 3 dekabr.- S.6.