Yerlə göyün arasında...
Bu
yazı düz bir il bundan əvvəl,
Kamal Abdullanın 64 yaşı münasibətilə qələmə
alınıb.
İndi – Kamal müəllimi 65 illiyində də həmin
yazıdakı fikirlərin kifayət qədər yeni və aktual
səsləndiyini düşündüyümüz
üçün onu bir daha oxucuların diqqətinə
çatdırırıq.
Görkəmli
yazıçı, ədəbi və ictimai xadim, akademik Kamal
Abdullanı yubileyi və Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı
ilə “Şöhrət” ordeninə layiq görülməsi
münasibəti ilə təbrik edir, ona
cansağlığı, yeni nailiyyətlər
arzulayırıq.
Azərbaycan
Respublikasının Millətlərarası, multikulturalizm və
dini məsələlər üzrə Dövlət
müşaviri, filologiya elmləri doktoru, professor, Əməkdar
elm xadimi, akademik, yazıçı Kamal Abdullanın bu gün
64 yaşı tamam olur. Doğrusu, haqqında söz
açacağım və doğum gününü bəhanə
edib ürəkdən gələn bəzi fikirlərimi
yazacağım adama aid bu yuxarıdakı statusları,
adları ard-arda sadaladıqca uzaq 90-cı illərdə mərhum
Aydın Məmmədov vasitəsiylə tanış
olmağımızı xatırladım. Onda
Aydın müəllimin başçılıq etdiyi Tərcümə
Mərkəzində müavin işləyirdim və Kamal
Abdullanı da elə o vaxtlar Aydın Məmmədovun dostu kimi
tanıdım.
Daha doğrusu, o zamandan başlanan, sonradan dostluğa
çevrilən tanışlığımız indiyə
kimi davam edir desəm, yanılmaram. Əgər Kamal Abdullanı bir
neçə sözlə ifadə etmək lazım gəlsə,
mən onu öz içində gizlənən adam
kimi səciyyələndirərəm. Məncə,
onun bu xarakteri və obrazı istər ictimai fəaliyyətində,
istərsə də əsərlərində özünü
göstərir. Nədənsə tez-tez mənə
elə gəlir ki, hətta bizlər, ən yaxın
dostları belə bu soyuqqanlı, sakit, təmkinli görkəmin
arxasındakı, içindəki gerçək Kamal
Abdullanı tanımırıq. Hansısa
ağrı, ya sirr var ki, bunu da yalnız yazıçı
özü bilir. Əsərlərinin də
bu qeyri-adi biçimi, ovqatı, üslubu, hətta fərqli
dili onun yazdığı mövzuların içərisində
gizlənmək istəyindən, öz
ağrılarını pərdələmək niyyətindən
və dünyanın bütün dadını duyub
görmüş insana xas müdrikliyindən irəli gəlir.
Bunu yazıçının ən məşhur
əsərləri olan "Yarımçıq əlyazma",
"Sehrbazlar dərəsi"ndə də müşahidə
etmək mümkündür. Məncə,
bu fərqlilik, qapalılıq heç də sadəcə,
müasir, yeni ədəbiyyat yaratmaq, yaxud orijinal görünmək
üçün deyil. Kamal Abdullanın böyük hadisələrə,
dərdlərə, problemlərə bir az
ironik, soyuqqanlı yanaşmasında, insanların bütləşdirdiyi,
doqmaya çevirdiyi məsələləri sakit tərzdə
yazmasında onun xarakteri, həyata baxışı
özünü göstərir.
...Doğrusu,
bu doğum günündə Kamal müəllimin sirlərini
açmaq, əsərlərindən görünən,
gündəlik proseslərdə müşahidə edilən, bəzən
bir kiçik detalla, bəzən böyük hadisələrlə
"özünü təqdim edən"
yazıçını hər kəsə tanıtmaq kimi bir
niyyətim yoxdur. Bəzən dostların,
doğmaların, həmkarlarımın yubileylərində təbriklər
yazıram. Xatırlayıram ki, 4 il
öncə, Kamal Abdullanın 60 illiyində qəzetimizdə
çoxlu yubiley təbrikləri işıq üzü
görmüşdü. Bir il sonra, 65
yaşı ərəfəsində də
yazıçını təbrik edənlərin
sayı-hesabı olmayacaq. Nədənsə, bu dəfə
ürək sözlərimi daha sakit vaxtda çatdırmaq istədim.
Mənə görə, Kamal müəllimin ən
qabarıq və indiki zamanda xeyli fərqli tərəflərindən
biri istedadlı adamı dəyərləndirməsi, istedada
qiymət verməsidir. Həm də Kamal
müəllimin bunu sadəcə, gündəlik işi kimi,
işlərinin tərkibi kimi etməsi xeyli təsirləndiricidir.
O, yaxşılığı özünütəsdiq
üçün, yaxud dost məclislərində mövzuya
çevirib təriflənməkdən ötrü eləmir. Elədiyi yaxşılıqları çox zaman
unudur.
Yadımdadır
ki, məclislərin birində Kamal müəllimin əl
tutduğu, dəstək olduğu neçə-neçə adam haqqında danışılanda onun
bütün bu deyilənləri
xatırlamadığını və səmimi təəccübləndiyini
müşahidə etmişdim. Kamal müəllimin
gənc nəslə qayğısını, köməyini
Bakı Slavyan Universitetinin rektoru işlədiyi vaxtlardan da hər
kəs müşahidə edib. Bir müddət
mən də həmin universitetdə dərs demişəm və
tələbələrin rektorları haqda səmimi, xoş
sözləri, başqa universitetlərlə müqayisədə
BSU-da yaradılmış demokratik mühit barədə dedikləri
yaxşı yadımdadır. Böyük
oğlum bu universitetdə təhsil alıb, onun da tələbəykən
görüb müşahidə etdikləri, azad mühit,
obyektiv imtahan sistemi haqda danışdıqları Kamal müəllimin
rəhbər kimi qurduğu sistemin fərqliliyini göstərirdi.
Bu gün də media mühitində BSU-nun
Jurnalistika fakültəsinin məzunları xüsusi
hazırlığı, savadı ilə seçilirlər.
Onun rektorluğu dövründə Slavyan
Universitetində Yaradıcılıq fakültəsinin fəaliyyətə
başlaması, neçə-neçə istedadlı gənci
öz ətrafında birləşdirməsi də çox
mühüm məqamlardan biridir.
İllər öncə Kamal Abdullanın Kamal Mehdi
imzasıyla yazdığı şeirlərdə də onun
qeyri-adi xarakteri nəzərə çarpırdı. Yadımdadır,
o şeirləri oxuyub onlardakı sirrin, sehrli auranın səbəbini
xeyli düşünmüşdüm. Görünür,
mərhum rejissor Vaqif İbrahimoğlunun da Kamal Abdulla
yaradıcılığına meylinin, marağının əsas
səbəblərindən biri bu idi. Fərqli
estetikası ilə seçilən Yuğ Teatrında Kamal
müəllimin əsərləri tez-tez səhnələşdirilirdi,
elə bu gün də teatr bu silsiləni davam etdirir.
Kamal müəllimin nəsrindən danışanda adətən,
"Yarımçıq əlyazma" və "Sehrbazlar dərəsi"
romanlarının adı çəkilir. Yazıçı
bu əsərləri ilə Azərbaycan nəsrinin xaricdə
tanıdılmasına, təbliğinə də öz
töhfələrini verib. Bu əsərlər
rus, ingilis, ərəb, fransız, ispan və neçə-neçə
başqa dillərə tərcümə olunub, müxtəlif
ölkələrdə işıq üzü görüb.
Hələ o zamanlar "Yarımçıq əlyazma"nın kitab halında çapından öncə
doğurduğu fərqli, təzadlı fikirlər məni
düşündürmüşdü. Əsəri
oxuyub fikirlərimi yazmışdım və müəyyən
parçaları "525-ci qəzet"də
yayımlamışdıq. O vaxtlar qəzetimizin təsis
etdiyi "İlin bədii əsəri"
mükafatını da bu romana görə Kamal Abdullaya təqdim
etmişdik. Bundan öncəki illərdə həmin
mükafatı Elçinin "Sarı gəlin", Anarın
"Ağ qoç, qara qoç" əsərləri
almışdı.
Hesab edirəm ki, Kamal Abdullanın "Unutmağa kimsə
yox" romanı son illər Azərbaycan
romançılığında ən yaxşı əsərlərdən
biridir. Çağdaş dünya
romançılığının, müasir nəsr
estetikasının bütün tələblərinə cavab
verən bu roman Kamal müəllimin ən sevdiyim əsəridir.
Doğrusu, ədəbi tənqidin və
mühitin bu əsərə lazımi reaksiya verməməsinin,
əsərin alt qatlarına enən dəyərli təhlili
yazıların azlığı məni heyfsləndirir.
Kamal müəllimin bütün bu fərqli,
üstün keyfiyyətlərini sadaladıqca belə bir
adamın dövlət idarəçiliyi strukturuna gətirilməsini
müsbət hadisə kimi vurğulamaq yerinə düşər. Yazımın
əvvəlki hissəsində Kamal Abdullanın olduğu hər
yerdə fərqli ab-hava, azad mühit yaratmasını qeyd
etmişdim. Məncə, adətən,
quru, soyuq görməyə alışdığımız rəsmi
mühitə də Kamal müəllim artıq öz
"üslubunu", xarakterini gətirib.
Multikulturalizm və dini məsələlər üzrə
Dövlət müşaviri təyinatından çox
keçməmiş yas mərasimləri ilə bağlı məsələləri
gündəmə gətirməsi onun illər ərzində
yazıçı müşahidələrinin,
gördüyü naqislikləri düzəltmək, yoluna
qoymaq istəyinin təzahürü idi. Vəzifənin
verdiyi imkanlardan istifadə edib bu əyər-əskikləri
aradan qaldırmaq üçün çalışması da
ziyalı xarakterinin daha bir göstəricisidir.
Bu günlərdə
Multikulturalizm məsələlərinə həsr
olunmuş Teatr konfransının açılışında
Kamal Abdullanın çıxışı hər kəsi təəccübləndirmişdi.
Dövlət müşavirinin Azərbaycanın necə bir
multikultural ölkə olmasını yazıçı kimi
bir ravinin əhvalatını, hekayəsini danışaraq ifadə
etməsi qonaqları, müxtəlif ölkələrdən gələn
sənət adamlarını da çox təsirləndirmişdi.
Zənnimcə, müasir dövrdə insanlara təsir
etməyin, inandırmağın ən gözəl yolu elə
səmimiyyətdir.
...
Yazımın əvvəlində vurğuladığım
kimi, Kamal müəllim çoxları üçün öz
içində gizlənmiş, sirli adam təsiri
bağışlayır. Yəqin ki, bu, həm də
doğmalarını, dostlarını qayğıları ilə
yükləməmək istəyindən, təvazökarlıqdan,
müdriklikdən irəli gəlir. Odur ki,
mən də onun haqqında danışarkən hansısa sirr
açmağa, qeyri-adi şərhlər verməyə cəhd
göstərmək niyyətində deyiləm. Sadəcə,
stolumun üstündəki təqvimdən
üzümə baxan 4 dekabr tarixindən - Kamal Abdullanın
doğum günündən istifadə edib dəyərli alimi,
istedadlı yazıçını, hər zaman
inandığım, etibar elədiyim dostumu təbrik etmək,
ona yeni-yeni yaradıcılıq uğurları, daha
böyük nailiyyətlər arzulamaq istədim.
Ad
gününüz mübarək, Kamal müəllim!
Rəşad MƏCİD
"525-ci qəzet"in baş
redaktoru, Azərbaycan Mətbuat Şurası İdarə Heyətinin
üzvü
525-ci qəzet.-
2015.- 4 dekabr.- S.7.