Ağdamda nəyim qaldı?
avtobioqrafik roman
“Azərbaycan”
jurnalının builki 10-cu sayında
yazıçı-dramaturq Əli Əmirlinin “Ağdamda nəyim
qaldı” avtobioqrafik romanının “ardı var”sız,
bütöv şəkildə çap olunduğunu görəndə
bu əsəri mütləq oxuyacağımı
düşündüm. Amma mütaliəylə bağlı
aldadıcı qənaətlərim az
olmayıb. Necə belə əsəri bir
neçə cümlədən, abzasdan, səhifədən
sonra yarımçıq qoymuşam. Sonra
heç yadıma da düşməyib. Amma
bu dəfə belə olmadı. Niyə
görəsən? Oxuduqca məni bürüyən
hüzn, kədər, göz yaşları, tez-tez sevinc, heyrət
qarışan hisslər bir-birini əvəz edirdi...
Dəqiq
deyə bilmərəm bu əsər məni niyə bu qədər
cəzb etdi, təsirləndirdi...
Bəlkə
mənim də uşaqlığımın və yeniyetməliyimin
keçdiyi - “dünyanın ən varlı şəhəri”
(A.Abbas) haqqındaydı ona görə?! O şəhərin
50-60-cı illər bundan öncəki durumu, aurası,
ab-havası həzin bir nostalji yaradırdı bəlkə?! Bəlkə
Əli Əmirlinin usta yazıçı qələminin, dəqiq,
sərrast müşahidələrinin, iti yaddaşının
beynimdə solan, rəngsizləşən məkanları,
adamları, xarakterləri diriltməsinə görəydi?! Yaxud indi az-az duyduğum, dərhal da
tanıdığım və təsirləndiyim təkrarsız
Ağdam koloritinin hesabınaydı?!
Oxuya-oxuya düşünürdüm ki, mütaliəmi
bitirib Əli müəllimə zəng vuracam, təbrik edəcəm,
minnətdarlığımı bildirəcəm. Amma hər
gün “525”in ofisində davam elədiyim mütaliəmin ikinci
günü elə təsirləndim ki, sonu gözləməyə
hövsələm çatmadı. Əsərin
yaratdığı həyəcanın, emosiyanın içində
Əli müəllimə zəng elədim, hisslərimi
bildirdim, soruşdum da ki, bəlkə əsərdən
parçaları “525”də çap edək. Etiraz etmədi. Sonrakı günlər
mütaliə eyni ovqatla davam etdikcə, necə oldusa,
düşündüm ki, parçalar niyə, bəlkə əsəri,
hissə-hissə də olsa, bütövlükdə verək qəzetdə?
Niyə mənim aldığım bu böyük zövqdən
“525”in sadiq oxucularına da pay düşməsin?! Buna görə
də, 50-60 il öncənin Ağdamını,
Qarabağını, bütövlükdə Azərbaycanını,
insanlarımızın yaşantılarını canlı,
dolğun əks etdirən bu əsərin “525”də hissə-hissə
dərcinə qərar verdim. Əlbəttə,
Əli müəllimin razılığı və ona
böyük minnətdarlıq hissləriylə.
Rəşad
MƏCİD
Dayımın
ailəsi
Mən Ağdama gələndə dayımın evi bir
otaqdan və şüşəbənd halına
salınmış artırmadan ibarətdi. Burada dayımla arvadı
Şəfiqədən başqa, yaşı yetmişi
çoxdan ötmüş nənəm Zinyət,
dayımın əsgərlikdən qayıdıb evlənmiş
yeganə oğlu Mənaf arvadı ilə yaşayırdı.
Onu da deyim ki, Mənafın arvadı mənim
atabir-ana ayrı bacım Naziləydi. Yəni
Əmimin müharibə vaxtı tələf olmuş
arvadından qalmış iki qızından biri.
Bu gün
o vaxtkı şəraiti
təsəvvürə gətirəndə adam dəhşətə
gəlir, o zamanlar isə, yəni 50-cı illərdə bu
darkeşlik elə də qəribə
görünmürdü. İndi bu qədər
adamın dar-düddək bir evdə yaşadığı
halda, hələ kimisə də övladlığa
götürməyin adı nəydi bilmirəm. Beləliklə, mənimlə birlikdə altı nəfərlik
ailə, amma xeyli mürəkkəb, özü də
qarışıq ailə. Bu evdə
hamıya ögey Şəfiqə idi, heç kimlə qan
qohumluğu yoxdu. Mənə gəldikdə
isə, məsələ xeyli mürəkkəbdi. Mənaf indi mənim həm dayım oğlu, həm
qardaşım, həm də yeznəmdi, bacımın əri.
Nazilə mənim həm ögey bacım,
dayımın gəlini, həm də qardaşımın
arvadıydı. Nənəmin qohumluq əlaqəsi dəyişməzdi,
istənilən halda doğma nənəmdi, amma ögey nənədən
betər: ətiacı, hirsli-hikkəli, acıqlı. Yeri gəlmişkən,
Nənəm mənim bu evə oğul keyfiyyətində gətirilməyimi
qəbul eləyə bilmirdi və vaxtaşırı çox
müdrik, amma biədəb bir misal çəkirdi: dana damdan çıxar, oğul... Həm də ona elə gəlirdi ki, bu oğulluq məsələsi
ilə mən onun özünə daha yaxın bildiyi Mənafın
haqqına girmiş oluram. Əsas səbəbsə,
təşəbbüsün o “hayasız”dan gəlməsi idi,
yəni Şəfiqədən. Dirsəyini lazım gələndə
Şəfiqəyə göstərib: “Umud ol, onnan saa oğul
olajax!” - Bir ağız öskürüb
bıçağı bir az da dərinə
işlədirdi: “Oğul istiyən onu doqquz ay qarnında gəzdirər,
canı çıxar hıqq eliyif doğar, o dartıf göyə
dikəltdiyi döşdərinnən əmizdirər, canım
saa desin...”
Bundan
sonra dava düşür, tərəflər bir-birini
yamanlayır, nəhayət, Nənəmin göz
yaşları və kənddə qoyub gəldiyi ev-eşiyinə
ağı deməsi, ötən günlərini
oxşaması ilə bitirdi.
Bəs necə olmuşdu Nənəm kənddə bir
anbar ağbirçəklik hörmətini, özü
demiş, topdağıtmaz evini,
bağını-bağçasını, çox evdən
rahat töyləsini, mal-heyvanını, toyuq-cücəsini
buraxıb gəlmişdi şəhərə, oğlunun bu
dardüddək evinə? Hələ bu azmış kimi, evi müəllimlər
evindən bir arakəsmə divar ayırırdı. O
müəllimlər evi ki, bir vaxtlar orada Ağdam teatrı yerləşirmiş.
İndi həmin müəllimlər evində bir tar dərnəyi
vardı ki, uşaqlar orda səhərdən axşamacan, “bəsdi
deyincə” tar dınqıldadır, Nənəm də deyinməkdən,
“başınız-dişiniz ağrısın!” deməkdən
yorulmur, hərdən də əlinin altında olan çəliyinin
tutacağı ilə divarı bərk-bərk döyəcləyirdi.
Məsələ burasındaydı
ki, babam Şahverən kişi Allah rəhmətinə
gedəndən sonra Nənəm bir müddət yeniyetmə
yaşında olan Mənafla tək qalır. Günləri pis
keçmir; kişi oldu-olmadı, elə əvvəlindən
təsərrüfat işlərinə Nənəm özü
rəhbərlik edirmiş. Mənaf da əsgərlik
yaşına qədər ona ən ağır işlərdə
kömək eləyir, əlbuyruqçusu kimi, arvadın
göstərişlərini yerinə yetirir.
Mənaf hərbi xidmətə çağrılandan və uzaq Rusiyaya xidmətə yola düşəndən sonra dayım, bundan sonra Papa deyəcəm ki, çaşqınlıq olmasın, qərara gəlir ki, tək qalmış qoca anasını şəhərə yanına gətirsin. Onda Papamın arvadı bir vaxtlar onun özü ilə Ağdam teatrında aktrisa kimi çalışmış Mahizərdi. Yaxşı muğam səsi olan bu xanım Ağdam teatrının tamaşaya qoyduğu muğam operalarında Leylini, Əslini, Ərəbzəngini oynayıb. Papamdan ayrılandan sonra Bakıya köçmüş, Opera və Balet Teatrında işə qəbul olunmuş, yenə də muğam operalarında müxtəlif partiyaları ifa etmişdi. Ərə də getmişdi, hələ desən oğul-uşaq sahibi də olmuşdu. Sözüm onda deyil. Elə Ağdama gəldiyi ilk gündən Nənəmlə gəlinin xasiyyəti tutmayıb. Artıq Şəfiqəyə aşiq olmuş və canını Mahizərdən qurtarmaq istəyən Papamın əlinə yaxşı bəhanə düşür və “ipək kimi” anasını yola vermədiyinə görə ondan ayrılmaq qərarına gəlir. Eşitdiyimə görə, qadın da məmnuniyyətlə boşanır. Səbəblər də çoxdu: Ağdamda teatr neçə ildir bağlanıb, ailədə uşaq yox, Papam kolxoz bazarının müdiri vəzifəsindən çıxarılıb, işsizdir, nə cibində, nə də altında bir manatı yox. Bir tərəfdən də, kənddən gəlmiş ərköyün qayınana firounluq eləyir, gəlinə gün verir- işıq vermir. Ayrılmaq qaçılmazdı. Əlbəttə, bu danışdıqlarım eşitdiklərimdir, məndən qabağın işləridir.
lll
Papam növbəti dəfə subaydır, yenidən evlənmək , düz iki il dalbadal alışıb-verişdiyi Şəfiqəni evə gətirmək məsələsində heç bir maneə yoxdur. Amma yox, karlı maneə vardı: pulsuzluq! Şəfiqə tanış olduqları iki ildə Papamı pullu görüb, özündən xeyli yaşlı olsa da (əslində, 48 yaş kişinin həm bilən, həm bacaran vaxtıdır), kifayət qədər yaraşıqlı, indi deyilən kimi, xarizmatik kişi, səxavətli, vəzifəli... İndi buyur: evlənmək məqamında pulsuzluq kəsib qabağını. Evlənmək istədiyi qadına necə desin ki, mən lüt-lütqomam? Kişi bir balaca düşünüb çıxış yolunu tapır: kənddə qapısı-darvazası bağlı qalmış ev kimin nəyinə gərəkdir?!
Ata yurdunu satdığına görə qonum-qonşunun, qohum-əqrabanın qınağına tuş gələcəyini bilsə də, fikrindən daşınmayıb, heç Nənəmə gənəşməyib də. Arvad bir də ev əlindən çıxanda ayılıb, gücü də çatıb qışqırmağa, qarğış eləməyə, amma gecdi, olan olub, torba dolub, daha geriyə yol yoxdu. Alan da kəndin cəddi daş çatladan çox hörmətli, ağır seyididir. Əslində, Papam savab iş görmüşdü, bomboş qalmış ata yurdu müqəddəs ocağa çevrilmişdi. Həqiqətən, adam bilmir harda qazanır, harda itirir, amma Papam üçün mühüm olan bu deyil, mühüm olan pul probleminin həll olunmasıdır.
Yeni izdivac baş tutur, qubalı qız Ağdama, Dəyirman həyətinə gəlin gəlir. Çətin də olsa, Dəyirman həyətini, Papamın ordakı evini görən qadının xəyal qırıqlığını təsəvvür etməyə çalışıram, amma...
Təzə gəlinin ayağı sayalı olur, papamı “Selpo” deyilən kəndlərlə bağlı bir ticarət idarəsinə müdir təyin edirlər. Vəziyyət tez dəyişir: pul var, vəzifə var, hörmət var, o vaxtların nadir bəzək əşyası olan qızıl “Zarya” saat və onu gözəl biləyinə bağlayan təzə arvad da var! Bir sözlə, həyat gözəldir, amma Nənəm belə düşünmür, o yenə də müxalifətdədir. Yetənə deyir ki, “Toy toğlusuna oxşuyan bu qırmızıdodax gəlinnən heç bir kişiyə, heç Məhəmmədə də arvad olmaz!”
Bir tərəfdən də Mənaf əsgərlikdən qayıtmalıdır. Kənddə ev yox, qocalmış nənə özü qalıb evsiz-eşiksiz, “podralı-qrasqalı yad qızının əlində əsir-yesir”. Amma evin aman-zaman bircə oğlu əsgərliyi “savıb” küçələrdə qalmayacaqdı ki! Buna millət nə deyər? Onu da deyim ki, Mənaf hələ üzünü görmədiyi təzə analığından bir yaş da böyükdü. Axı, Papam ilk dəfə evlənəndə on beş yaşının içində olub. Nənəm sonralar danışardı ki, gədəni evləndirəndə xrom çəkməsinə qəlbi daban vurdurub başına uzunşüllək gümüşü papaq qoymuşdum ki, boyu qəlbi olsun, yaşlı görünsün, yoxsa kənd sovetində kəbin kəsmirdilər. Ona görə də Mənaf, əslində, Papamın kiçik qardaşı yerindəydi, yaman da oxşayırdılar. Fərq ondaydı ki, Mənaf ilk baxışda boylu-buxunlu, yaraşıqlı olsa da, atasının xeyli primitiv dublikatı idi.
Papam əsgərlikdən gəlmiş, heç bir təhsili, sənəti-peşəsi olmayan Mənafa bir budka-dükan açdırır və Mənaf başlayır ticarətə, amma unutmayaq ki, Mənaf atasının oğluydu, yeyib-içən, kefqom, qadınlara münasibəti də əsgərlikdən göndərdiyi şəkillərdən məlumdu. Papamın sevimli monoloqlarındandı: “Ə, camaatın uşağı əsgərrikdən tank belində, avtomat çiynində şəkillər göndərir evə, mənimki də urus qəhbələri ilə şəkil çəkdirib yolluyur üstümə. Deyirəm, ay oğrac, mən səni ora göndərmişəm tüfəng atasan yoxsa... nəhlət saa şeytan dayna!” Bu monoloqu eşidəndə Mənaf gülməkdən qəşş eləyirdi.
Bu yerdə Nənəm Mənafa qahmar çıxır:
- Ə, Məhəmməd,
saa çəkif dayna! Sənnən oluf özgəsinə
oxşamıyajeydı ha! On üç yaşınnan arvad
deyif dad döyürdün.
- Palan
içi tökmə, az! Sənin yekəltdiyin
uşax bunnan artıq olmuyajeydı!
Bu yerdə
Nənəmi saxlamaqmı olardı:
- Neynək,
ə, mən pisiydim, gəlif sən yekəldeydin! Arvad bilmədin, ata-ana saymadın, uşax
tanımadın, qızdın qıza bildikcə, kəndə
sığmadın, qaşdın şəhərə. Pis yekəltmişəm mən?! Bə
niyə onda fikrin çəkmədin baleyın? Anası
da demə qınqılış dayanıfmış, o da hayıxıf
qoşuldu qaşdı Çölməhlə lotusuna! Qaldım altıaylıq südəmər uşaxla.
Sənin dilin də var danışırsan, ay
beinsaf? Mənaf yazıx havax ata
gördü, havax ana südü əmdi?
- Bəsdi, az!
Ağzını qoyma Allah yoluna! Dinc saxla o yüz qramlıq
dilini!
- Niyə, ə, mənim səsimi
alıflar? Qaldım eeey tək canıma
dilsiz-ağızsız tifilnən. Şəlliyirdim
kürəyimə, inək sağırdım, pəyə
kürüyürdüm, mal nobatına gedirdim. Bir də
görürdüm oduhaa... kürəyimin arası isdandı,
işəməyi axdı belimnən dabanımacan... Sən də
onda kefdeydin; lotu qalmadı Ağdamda, aldın-boşadın,
aldın-boşadın...
Nənəmin bu aqressiv reçitativindən sonra növbəti
davanın ikinci, daha qaynar fazası başlayırdı.
lll
Papam Mənafın ipə-sapa
yatmadığını, qazandığını “arvadlara və
qumara” qoyduğunu görüb onu evləndirmək qərarına
gəlir və bir dəfə kənddə bizim evdə
gördüyü Naziləni istəyir Mənafa. Nazilənin ağ bənizi, bilək yoğunluğunda
sarışın hörüyü, yaşıla çalan ala
gözləri kişinin xoşuna gəlmişdi. İki ögey qızına əsl “öyəlik” eləyən
Mamam məmnuniyyətlə razı olur, təki yetimlərin
birindən canı qurtarsın, qardaşının da
könlü xoş olsun. Elə bircə
günün içində Naziləni Mənafa, həmin o
dardüddək evə gəlin gətirirlər. Mənafa kimi almaq fərq eləməzdi, həm də
atasının sözündən çıxmazdı. Gənclik illərində, elə sonralar da “qağa”
dediyi atasından həm çəkinir, həm də çox
istəyirdi. Onun müqəddəs and yeri
qağasının canı idi. Sonralar Mənaf evdən
xeyli aralıda ev kirələdi və
arvadı ilə ora köçdü, şübhəsiz bu həm
də Şəfiqənin təzyiqinin və istəyinin nəticəsi
idi. Amma bu köçdən qabaq çox işlər oldu,
çox hadisələr baş verdi. Bu barədə yeri gələndə və lazım
bilsək danışarıq. Beləliklə, Mənaf ev tutub köçəndən sonra bu evdə
qaldı Papam, Şəfiqə, Nənəm və mən.
lll
Ağdamda, təzə evdə, yad ailədə mən hər
bazar gününü səbirsizliklə gözləyirdim. Həmin
gün Əmimlə Mamam şəhərə, yəni
Ağdama bazarlığa gəlirdilər. Təbiidir
ki, bazara gəlib qardaşı evinə dəyməyə bilməzdi
Mamam. Həm də orda indi anasından, qardaşından başqa mən də
vardım, özündən ayırıb qardaşa peşkəş
elədiyi uşaq.
Ağdama gəldiyim gündən darıxmağa başladım. Ata-anam, bacı-qardaşlarım, həyətimiz, bağçamız üçün tək burnumun ucu yox, ürəyim göynəyirdi. Dayımın evində mən özümü sürgündəki kimi hiss edirdim, amma bunu heç kimə deyə bilmirdim, hamıdan gizlədirdim, necə xifət elədiyimi heç vaxt büruzə vermirdim. Hamı məni xoşbaxt, ərköyün, sevilən uşaq bilirdi. İndi mənə çox qəribə gəlir, yeddi-səkkiz yaşlı uşağı ikili həyat sürməyə, həqiqi hisslərini cidd-cəhdlə gizlətməyə məcbur edən nəydi? Nəydi məni bu evdə, bu süni ailədə saxlayan? Mən Papamın neçənci arvadı olan Şəfiqənin qabağında, elə Papamın hüzurunda niyə özümü ata-anama biganə göstərirdim? Onların yanında anama həmişəki kimi mama demirdim, həm də deyim ki, buna ixtiyarım da çatmırdı. Bilirdim ki, artıq Papa dediyim dayım, mama dediyim Şəfiqə mənim valideynlərimə göstərdiyim bu biganə münasibətdən xoşlanır, hətta anamın məni öpməsinə qısqanclıqla yanaşırdılar. Yazıq Mamam bunu bildiyindən Papamın, xüsusilə də Şəfiqənin yanında məni öpməkdən çəkinirdi. Özünü saxlaya bilməyib məni yüngülvari öpəndə isə, Şəfiqə o saat Papamı köməyə çağırırdı:
- Mamed, buna bax, gör necə
öpür Əlini?
- Nədaaz, dəəsən
peşman olmusan?
Yazıq
Mamam vəziyyətdən çıxmağa
çalışır:
- Ə, indi qardaşımın balasını öpbəyə
ixtiyarım yoxdu, Mamed?
Əmimin gücü isə mənə
baxıb məzlum
təbəssümlə gülümsəməyə
çatırdı. Elə ki, mamamgil bizdən
çıxıb bazara yol alırdılar, bir bəhanə ilə
qaçıb qaranəfəs onlara çatır,
özümü Mamamın həsrətində olduğum
qucağına atırdım. Mamam burda, küçədə,
qardaşının gözündən iraq yerdə məni duz kimi yalayır,
üz-gözümü göz yaşları ilə
isladırdı. Əmim isə xasiyyətinə uyğun təvazökarlıqla,
sakitcə, ən çoxu da günahkar adam
kimi üzümdən və başımdan öpürdü. Mən
hələ onda hiss edirdim ki, Əmim mənim üzümə
baxmaqdan utanır.
Mamam toxtayıb göz
yaşlarından islanmış yanaqlarını ipək kəlağayısının
ucu ilə silir və hirsli-hikkəli soruşur: “O lotu səni
incitmir ki, ə?” Mamam lotu deyəndə Şəfiqəni
nəzərdə tuturdu, çünki qulağına
ağdamlı qonşularımız Şəfiqənin məni
nökər kimi işlətdiyini pıçıldamışdılar.
- Bax,
qorxub eləmə, saa pis baxırlarsa de, bu sahat aparım səni
evimizə. Mən qardaş-zad bilmərəm! - Bu yerdə
Mamamın səsi çatal vurur, gözləri yaşla dolur.
Mən Mamamın sualına heç nə demədən
başımı bulamaqla cavab verirdim. Heç vaxt Şəfiqənin
məni incitdiyini, əlbuyruqçusu kimi işlətdiyini, hətta
həyət süpürtdürtdüyünü demirdim,
çünki hələ o zaman da bilirdim ki, Mamam
qardaşından çox asılıdı. Bilirdim ki,
Mamam tez hirslənən, özündən çıxan hikkəli
qadındı, özü demişkən heç nəyin
üstündə “qırğın qoparandı”, bircə
şikayətimdən hirslənib sabahı düşünmədən
məni elə burdanca götürüb kəndə apara bilərdi,
amma tez də peşman olardı. Əvvəla,
bircə qardaşı ilə küsü saxlaya bilməzdi, bu
heç bir cəhətdən ona sərf eləməzdi,
ikincisi də qardaşını çox istəyirdi. Papam hər bir cəhətdən
onun uman və guman yeri idi. Bütöv Ağdamda tanınan,
sayılıb-seçilən adamdı kişi,
elədiyi xahiş boşa çıxmaz, sözü havada
qalmazdı. Bir çətinliyimiz olanda dərhal
dayı yada düşürdü. Özü
demiş “Poxu g...dən əyri çıxan” üstünə
yüyürürdü.
Kənddə çox adam
Mamama, elə bizim ailəyə Mamed Əmirova görə
hörmət edir, bizi adamlı bilirdilər. Arvadlar
Mamama “Sənin nə dərdin, ay Sitara, adı rayyonnan bir
qardaşın var” deyirdilər. Mən
uşaq olsam da, bütün bu nüansları başa
düşür və ona uyğun hərəkət edirdim.
lll
Mən Şəfiqənin bütün təpkilərinə
dözürdüm, nə qədər istəsəm də, kəndə
qayıtmağı ağlıma belə gətirmirdim. Çox illər sonra, onda
Əmim xeyli vaxtdı rəhmətə getmişdi, Mamam bir
söhbət əsnasında dedi ki, “Əmin saa görə
çox xifət eliyirdi, yazıx kişi içində
çəkirdi. Bir dəfə bazardan qayıdanda dedi ki, az, Sitara, biz niyə belə nainsaf iş
tutduq?!” Mamam gözünün yaşını silir: “Əli,
o dayının canı haqqı, bir dəfə də bunu dedi,
sonra o boyda kişi içini çəkib
hıçqıra-hıçqıra ağladı. Mən də
dedim ki, ə, Xannar, ə, ağlamaq nədi, ay dəli,
görmürsən gədəni paççah balası kimi
saxlıyıllar?! O boyda kişi belindən
gələn Mənafı qoyuf Əlinin canına and içir?
Bəənnən də danışdıxca gözümnən
yaş axır... Axı hər şeydən xəbərim
vardı, anan ölsün sənin, mən anan...”
Əlbəttə, nə Şəfiqə, nə onunla
antoqonist münasibətdə olan nənəm Zinyət, nə
də Papam məni məxsusi incitmirdilər, amma mən bu evə
gələndən artıq uşaqlığım bitmişdi. Uşaq istəklərimin
çoxunu içimdə dəfn eləmişdim. Heç kimə ərkim çatmırdı.
Evdə güvənə biləcəyim adam
yoxdu. Ona görə də məhlədəki
tay-tuşlarım kimi ürəkli deyildim. Nahaq deməyiblər
yetim quzu qoç olmaz! Bilirdim ki, çətin məqamda
arxamda dayanan olmayacaq, əksinə haqlı-haqsız çoxlu
danlaq, tənə yeyəcəm, odur ki, bütün hərəkətlərimi
Şəfiqənin xoşuna gələ biləcək istiqamətdə
tənzimləyirdim. Bir oğlan uşağı kimi mənim
azadlığım yoxdu, heç kəs kənddəki
kimi başıma fırlanmır, məni tumarlamır, nəvaziş
eləmir, üzümdən öpmürdü. Mən
heç doğmaca Nənəmdən də elə bir məhəbbət,
qayğı görmürdüm. Onun
başı özünə qarışmışdı, daha
çox “toy toğlusuna oxşayan” gəlinlə mübarizədə
idi. Ümumiyyətlə, Dayımın
evində bütöv bir ailə anlayışı yoxdu.
Şəfiqə
Şəfiqə
Papamdan iyirmi yaş kiçik, məndən cəmi on beş yaş böyükdü. Mən
uşaq olsam da, bilirdim ki, bu izdivac müvəqqətidir.
Prinsipcə onları bağlayan heç nə
yoxdu, ayrılmaq üçünsə səbəblər kifayət
qədərdi. Bu qadını papamın kişi
yaraşığı, xarizmatik görkəmi, ən çoxu
da pullu və səxavətli kişi rolunu məharətlə
oynaması aldatmışdı və bunu başa düşmək
üçün bir toyuğun ağlı da kifayət edərdi.
Qubalı qız Ağdama gəlib
reallığı görən gündən hər şeyi
anlamışdı mən bilən, amma gecdi, dərhal geri
qayıtmaq ayıb olardı. Hər bir cəhətdən
sınıq təknə təəssüratı
yaşamış və nə etmək lazım gəldiyini
bilməyən, bəlkə də hələ nəyəsə
ümid eləyən bu gənc qadın hər şeyi öz
axarına buraxmışdı.
Papam yaxşı vəzifələrdə
işləsə də, pul qazanan deyildi, əyri işlərə
girişməz, hökumət əmlakına əl uzatmaqdan
qorxardı. Xırda-xuruş nələri
isə nəzərə almasaq, əsasən, aylıq məvaciblə
dolanar, onun da əsas hissəsini əyin-başına xərcləyərdi.
Hər şeydə simic olsa da, özünə
geyim almaqda səxavətli idi.
O sabahı düşünən kişilərdən
deyildi, kef adamıydı. Əslində, Şəfiqə də gələcəyi
görənlərdən deyildi, yüyəni zamanın, bəzən
də, lap anın əlindəydi. O, cavanlığından
istifadə edib şıltaqlıqlar yapır, bir aktrisa kimi,
lazım gələndə vurğun qadın rolunu da pis
oynamırdı. Bu da Papamın xoşuna gəlirdi.
Məni oğulluğa götürmək də bu
qadının növbəti şıltaqlıqlarından biri,
sonranı görməyən adamın əməli idi. Yəqin onun ağlına da
gəlməyib ki, uşaq kukla deyil, canlı varlıqdı,
onun başını sığallayıb yanağını əlləmək
azdır, onu çimdirmək, yedirtmək, geyindirmək, bir
sözlə, qayğısına qalmaq lazımdı,
özü də bir dəfə yox, beş dəfə yox. Deyim ki, o buna təşəbbüs də eləmişdi.
Ağdama gəldiyim ilk günlər çox
böyük həvəslə mənim əyin-başımı
dəyişib şəhərli görkəminə salmağa
girişdi və Papamın köhnə pal-paltarından mənə
qısa şalvar, çesuçadan o vaxtlar şəhər
yerində dəbdə olan yaxası tikməli köynək,
daha nələrsə tikdi, geyindirdi. Kənd
uşağı tezliklə təğyiri-libas olub şəhər
uşağına çevrildi, hətta məhlə
uşaqlarını da bu qəribə geyim-keçimlə
keçdim, onlar da mənə maraqla baxırdılar. Şəfiqənin modelyerlik həvəsi tez
keçib getdi, payız gəldi, dalınca da qış və
məlum oldu ki, mən çılpağam. Bax, onda Əmim hər qışda olduğu kimi, on
manata mənə bir balaca sırıqlı aldı bazardan və
mən yenə də əvvəlki kənd uşağına
çevrildim.
Heç vaxt övladı
olmamış gənc bir qadının birdən birə yeddi-səkkiz
yaşlı özgə uşağının
qayğısını çəkməsi, əslində, asan
iş deyildi. Onun buna nə həvəsi, nə
istəyi vardı. Deməli, səkkiz yaşını
tamam eləməmiş bir uşaq özü öz
qayğısına qalmalı, əyin-başını təmiz
saxlamalıydı. Və bütün bunlar Şəfiqə
tərəfindən düzgün tərbiyə metodu kimi qələmə
verilirdi. Məsələ dözülməz
olardı, əgər Mənafın arvadı, mənim
bacım Nazilə olmasaydı. İndi yadıma
düşür ki, Mənafgil kirayə ev
tutana qədər evin işlərinin hamısını
yazıq Nazilə görürdü. Amma mən
insaflı olmalıyam. Şəfiqənin
müsbət tərəflərini də deməliyəm.
lll
Altı il
mama dediyim bu qadın
heç vaxt mənə əl qaldırmadı, demək
olar ki, haqsız yerə incitmədi. Əgər
bu humanist yanaşmanın bir səbəbi Şəfiqənin,
prinsipcə, xeyirxahlığa meyilli olması ilə
bağlıydısa, ikinci səbəb mənimlə
bağlıydı - mən gəldiyim gündən bu ailədə
həlledici səsə və hökmə malik bu
qadının istəklərinə köklənməyi
bacarmışdım. Məni incidən, mənə mənəvi
əzab verən onun mənə can yandırmaması, bəzən
də kobud, qaba davranışı idi. Əlbəttə, o
vaxtlar indiki ağlımla düşünə bilsəydim, hər cəhətdən
mənə ögey-özgə olan qadından ana sevgisi
ummağın ən azı sadəlövhlük olduğunu bilər
və ondan bu qədər inciməz, özüm də əzab
çəkməzdim. Əslində mən
öz valideynlərimdən küsməli, inciməliydim, bunu
isə, bacarmırdım, çünki mən Şəfiqəni
deyil, onları sevirdim. Sevdiyindən incimək
olmur. Bununla belə, sevsəm də, sevməsəm
də, istəsəm də, istəməsəm də Şəfiqə
mənim həyatıma həmişəlik girmişdi. Mən uzun illərdən sonra, indinin özündə
də bunu aydın görür, etiraf eləyirəm.
İlk olaraq onu deyim ki, mənim dünyagörüşümün yaranmasında, hətta Ağdam mühitindən fərqli olmasında, zövqümün formalaşmasında Şəfiqənin xidməti danılmazdı. Həyətimizdəki ev arvadlarından fərqli olaraq o, ardıcıl şəkildə kitab oxuyur, mütaliə edir, məni də kitab oxumağa həvəsləndirirdi. Rus dilində oxuduğu kitabların məzmununu danışırdı mənə. Drayzerin adını ilk dəfə Şəfiqədən eşitmişdim. “Cenni Herhardt”, “Kerri bacı”, “Dahi” romanlarını mən ondan sonra oxumuşdum. Rus dilində oxuduğu kitabların məzmununu mənə nağıl eləyəndə hiss eləyirdim ki, o, bu işdən ləzzət alır, bəlkə də aktrisa olduğu illər yadına düşür, mənə tamaşa oynayırdı. “Qraf Monte Kristo” romanını Şəfiqə mənə bitdə-bitdə elə danışmışdı ki, sonralar, özüm də rus dilində mütaliəyə başlayanda o romanı oxuya bilmədim, mənə elə gəldi ki, bu romanı artıq bir dəfə oxumuşam, məzmun mənə bütün təfərrüatları ilə məlumdu.
Şəfiqə teatrdan danışmağı da çox sevirdi. Böyük həvəslə yadına salırdı oynadığı rolları, ayrı-ayrı parçaları əzbərdən deyir, bəzən ağlamağı sevməyən bu qadının gözlərinin yaşardığını görürdüm. Onun aktyorluq fəaliyyətinin məkanı olan Quba teatrının o vaxtkı repertuarı haqqında mən tam məlumatlı idim. Təbii ki, bu teatr söhbətlərinin mərkəzində Şəfiqənin özü və onun oynadığı rollar dayanırdı. Onu demək artıqdır ki, bu söhbətlər, kitaba, illah da teatra aid nağıllar mənim uşaq yaddaşımda dərin izlər buraxırdı. Məhz həmin illərdə mən Azərbaycan dramaturqlarının bütün pyeslərini oxudum.
Şəfiqə şəhər kino-teatrında göstərilən təzə filmlərə baxmağı sevirdi, bu həm də o uzaq illərin hansındasa Papamın Ağdam kino idarəsinə rəhbərlik etdiyi vaxta düşürdü. Təzə filmlərə Şəfiqə çox vaxt yəhudi qonşularımızla, Faynşteynlərlə gedirdi, mən də bir kişi kimi bu üç qadını müşayiət edirdim. Zalda qadın qismində Şəfiqə və Faynşteynlər olurdu. Ağdam qadınları ancaq məşhur hind, bəzən də səs salmış Azərbaycan filmlərinə baxırdılar.
Şəfiqənin Faynşteynlərlə söhbəti yaxşı tuturdu, amma bu dostluq deyildi, hardasa bir-birinə lazım olan insanların mənəvi ehtiyacından yaranan münasibət, ünsiyyətdi.
Faynşteynlər Ağdamda, Dəyirman həyətində illərlə yaşasalar da, həyətin qadınları ilə ünsiyyətə meyl göstərmirdilər. Qızların anası Manya divar qonşusu Surayya ilə heç yola getmirdi. İmkan düşən kimi ona bir-iki acı söz deyirdi. O vaxtlar qadının hirslə dodağının altında Surayyanın ünvanına dediyi “şalava”, “prostitutka”, “zaraza” kimi sözlərin mənasını aydın bilməsəm də, pis söyüş olduğunu hiss edirdim.
Haqqında danışdığım bu qadınlar Şəfiqə başda olmaqla mənim fikrimdə, düşüncəmdə, maraq dairəmin formalaşmasında mühüm rol oynayırdılar. Təbiidir ki, o vaxtlar mən bu barədə düşünə bilməzdim, tərbiyəmdə kiminsə hansı mühüm rol oynadığını anlamazdım. İndi isə, hələlik Şəfiqəni rahat buraxıb qayıdaq mənim uşaqlığımın xoşbaxt günlərinə, doğma Boccalıya, ata-anamla getdiyim kənd toylarına.
Əli
Əmirli
525-ci qəzet.- 2015.- 5 dekabr.- S24-25