“Hamı səni sevənlər
burdadı...”
- Kamal Abdulla - 65
...Deyilənlərin
boş, söylənənlərin cəfəng, vədlərin
yalan, görünənlərin ilğım olduğu qənaətinə
gəldiyin bəlli bir yaşdan sonra inanmaq, güvənmək,
tapınmaq və təsəlli üçün bircə
Yazı qalır.
Bundan sonra hadisələr də, adamlar da Mətnə
çevrilir.
Hər şey “yazılmağa” başlayır.
Öncə yaddaşa, sonra tarixin səthinə - bəzən
dərin, bəzən səthi... Bundan sonra
adamlara mətn kimi yanaşırsan - alt qatdakı mənanı
axtarmaq şakərinə çevrilir, ötürdüyü
mesajı yozmaq isə vərdişinə. Bircə
baxış hərləməklə bütövünü bir
andaca “bitirdiklərin” də olur, cümlə
görüntüsünün ardına düzülən
üç nöqtənin hər birində ayrıca mənanın
mahiyyətinə vardıqların da. Adamlar səndən
ötrü başqa heç bir məziyyəti ilə deyil,
yalnız mahiyyətləri, ifadə etdikləri mənaları,
“oxunmaq” “asanlığı” və “çətinliyi” ilə
mövcud olmağa başlayırlar.
Hərflərin,
sözlərin bir-birinə qarışıb
bulaşdığı “mətnlərlə” rastlaşıb,
buna ötəri də olsa nəzər salıb
gözünü ağrıtdığına görə
heç qəzəblənmirsən, çünki bilirsən,
bunlar qəzəbə
dəyməyən nəsnələrdir. “Səhifələrini”
çevirəkən barmaqlarını, “oxuduqca” içini
qaraldan bu “mətnqırıqlarının” çoxluğu nə əndişələndirmir,
nə maraqlandırmır.
Zira əlyazma
kimi qiymətli, “paralel dünyalar” kimi gah bircə
addımlıqda, gah min işıq ili uzaqlığında
mövcud olan “sirriçində” MƏTN(lər)in
VARlığı təsəlli və tutalqa yeridir. Kamal Abdulla
mətni kimi cövhərində bütün anlamıyla
Mifqoruyan Mətn...
Bu mətnin
xas tərəfi odur ki, ömrün öncə sevmək,
sonrasa xatırlamaqla unutmağın arasında bir çək-çevir,
gör-götür və vərəvurddan ibarət olan real yaşantı-filan
deyil, sadəcə olmuş və olacaqlar, gəlmiş və
keçmişlərin depolandığı bir yaddaş
olduğunu anladır. Yüz cür isimləndirib
yaşadığın və yaşatdığın hər
şey bitən andaca artıq həyat deyil, yaddaş
materialıdır. “Yaddaş olmaq çətin
şeydir”. Olanı unudursansa, xatırlamaq
istəyib xatırlaya bilmirsənsə, deməli, bütün
yaşantılar ilğımmış, olmayıbmış.
Hər şey hardasa laübalı bir zamanda, bəlkə
də paralel dünyada baş veribmiş. Həyat
xatırladıqlarımızla dolu, unutduqlarımızla
boşdur. Vaxtilə nələri xatırlayardıq,
sonra nələri unutmadıq...
“- Sən də gedəcəksən şah
çıxıb gedəndə onunla?”
“- Mən buyruq quluyam, getməyə bilmənəm.
“- Demək, gedəcəksən?
“- Gedəcəyəm”
“- Bəs mən?”
“- Nə sən?”
“- Mən də. Bəs sevmirsən məni, deyirdin sevirəm...
“- Sevirəm?”
“- Hə də”.
“- Yaxşı, yaxşı, sevirəm”.
“- Yox,
sevmirsən, tük qədərinə də sevmirsən sən
məni...”
Unutmaqla
xatırlamaq çabalamaları arasındakı cəhd
dövrəsidir “ömür” dediyimiz... Xatırlamaqdan
unutmağa, unutmaqdan xatırlamağa qaça-qaça,
fırlana-fırlana o qapalı dövrədən kənara ata
bilməzsən özünü. Nağılla
reallığın sərhədini itirərsən, bilməzsən
nağıl harda qurtarır, reallıq hardan başlayır? Bu vurhavurda hardansa bir
Simurq quşunun peyda olub gəlib səni xilas edəcəyinə
belə, inanarsan. Sonra özün ümidlərinə təkzib
verərsən- “Kim
dedi ki, Simurq quşu var imiş?” İçindəki və
çölündəki qəribə boşluq diqtə edər
sonrasını: “Xatırlamağa kimsə yox”. Necə
yəni, bəs yaşananlar, bəs illərlə depolanan
yaddaş, bəs indiyədək gözlə
görülüb, əllə toxunulanlar? Olmayıb
hec biri?
Xatırlamağa
kimsə yox-yaddaşın hansı müstəsna
halıdır-bəlkə bu, ana bətninəqədərki yaddaşın təzahürüdür,
yaxud da ölümdən sonrakı vəziyyətin təsviri?
Bəs bunun tərsi, astarı olan, eyni zamanda həm də
paradoksal bir şəkildə üzü olan “Unutmağa kimsə
yox”un anlamı nədir? Yenə
də qəribə yaddaş fenomeni. Bu o deməkdir ki , ya yaddaş siləbəsilə doludur, ordan
unutmaq üçün kimsəni seçmək, kənara
qoymaq mümkün deyil. Hər kəs öz
yerini tapıb qərarlaşıb orda, bitkin bir mənzərə
alınıb, yaddaş ayaqlarını inamla yerə basıb
dayanıb. “Unutmağa kimsə yox” deyimindən
sonra ordan bircə kəsi çıxarmağa cəhd eləsən,
yaddaş müvazinətini itirəcək. Ya da düşünürsən ki, bəlkə
yaddaş öz yükünü, “arxada nə qaldısa-xatirə,
düşüncə, duyğu-hamısını” “Xaron, mərhəmətli Xaron”a
“yükləyib”? Və buna görə də boşluqdu,
tam boşluq-”Unutmağa da kimsə yox”... Bundan sonrası həyat
olmur ki, üzücü, darıxdırıcı, bezikdirici
rutin olur sadəcə, ya da indiyədək olmayan əcayib -qəraib
şeylər baş verir: “üzü Allaha tərəf,
üzü dərgaha sarı yağışlar
başlayır”... Bundan sonrasa “sevməyə bir adam
qalmadı daha” qənaətinə gətirib çıxaran əsl
səbəblər, ya da bəhanələr yada da
düşmür artıq...Amma di gəl ki,
başlanğıc doğal və doğmaydı axı. Mətnin
hansı yerindənsə bir cümlə sıyrılıb
ruhunu qanatmışdı : “Bu qızı
hamıdan, bütün dünyadan qorumaq lazımdır”. Bu
yerdə özünün samit olduğunu qəbul edən kişi qadına sait kimi
yanaşmışdı. Çün bilirdi ki,
yalnız ikisinin birliyindən söz, mətn yaranar. Saitsiz F.Q. gücsüzdü, oxunaqlı deyil, dilə
ilişir, amma bircə saitin təkrarlanması ilə F.Q. dönüb AFAQ
olur.
Əsl kişi olan özündən əvvələ
də qadını qoyur, iki samitin arasındakı qoruma
nöqtəsinə də. Axı bilir ki, saitlə bir yerdə
məna ifadə edir, “saitlərə” yumşaq münasibətin
isə məntiqi kökü var: “Saitlər dildə indiyənəcən
nə istəyiblər ediblər. Köçəri
quş kimidirlər...”Və yalnız bu samitli-saitli tandemdən
Çiçəkli Yazı doğulur. Sən
o yazını dünya tarixinin mühüm bir hissəsinin təcəssümü
zənn edərkən deşifrə olunanın sevgi şeiri,
bütün hərblərin və qələbələrin
tarixindən daha əfzəl bir eşq naməsi olduğunu
anlaşılır. Həmin məqam “
ürəyin qəlbə çevrilən məqamıdır”.
“Bilən bilir, ürəyin qəlbə çevrilən məqamında
adam hətta ağlını itirə bilər”:
...gözəl
görünmək
Heç
kimə bu qədər yaraşmamışdı...
Bu qədər
gözəl görünənin hələ
görüntüsündən ziyadə arzusuna bax: “Mən ki nə zamandı səmada
pərvaz eləməyin həsrətindəyəm, mənə
uçmağı öyrət...” Hələ bu istək “illərin
yükünü yığıb bir günün
çamadanına dürtən” “dünyanın sonuncu tənha
adamı”na deyilərsə,
- Arzuna
çatdınmı, bircə biləydim,
Bu da sənə
göyqurşağı...
- deyib o arzunu çin eləməzmi, eləyər...
Və çin olmuş o arzunun eyforiyasından “mən elə
bilirdim, bitməz o gecə” təəssüfünə
bircə addım məsafə var:
Vaxt gəlir,
hər şeyin yetişir sonu
Bu nəydi qurtardı, yox oldu, getdi?
Arzularla təəssüflər paralel dünyalar kimi
yanaşı mövcuddurlar. Bundan ona, ondan buna
adlamaq an məsələsidir- “Bilirsənmi? Bilirəm...”
Bilirsən? - Necə yəni, bəs
özün demirdinmi- “mahiyyəti bilmək bizə inayət
edilməyib”?!
Kağızdan
evcik qurub
Qızıl
saray bilmişik
Nahaqdan
incitmişik
qüssəli ürəkləri-
peşmançılığına öncə “hər adamın həyatında
bir Çalıquşu olur” sevinci, çox keçməmiş
“taleyində olan həyatında olmaya bilər” özünüaldatması
qarışanda “günah sahibinin” axtarışına
başlanılar: “Bəs o zaman kimin idi bu günah?! Moyraların olmasın?” Bundan sonra könül alarsanmı, yoxsa
dediyinlə can alarsanmı, düz-əməlli bəlli olmaz
ki:
səni
mən unutmaram-
xatirən ən naməlum
dumanlara
bürünəcək.
səni
mən unutmaram
ana bətninə
qədər
unutmadıqlarım tək.
gəlib
yığılma
səni
görməyən gözlərimə.
səni
mən unutmaram
məni
daha gözləmə.
Gedənlər
gedər, qalanlar da gedə bilmədikləri üçün
qalar...Gedənlərlə qalanlar arasında aramsız
yaşadıqlarından nəfəs dərməyə macal
olmaz ki:
Daha
yorulmuşuq çevrilmələrdən
Sən də
mənim kimi göylər gəzmisən...
Sonsuz
ölmələrdən, dirilmələrdən
Bezmişəm. Əlbəttə sən də bezmisən...
Bezginliyin
ardınca gözdən, beyindən duman çəkilər,
aydınlanar həqiqət:
Bütün
miflər bircə-bircə dağılar,
Yenə
qallam təkcə özüm özümlə...
Və “Təkcənəlik”
başlar... Bu təkcənəliyi ruhən, mənən
karlik olanların arasında daha dərindən, bütün
miqyasıyla hiss edərsən. Onların
sırasından “Dünyanın ən ucaboylu karliki”
tapılıb gülünc şəkildə boy müqayisəsinə
qalxanda qaranlığa qərq olmaqdan başqa arzu qalmaz ki.
“Sən maralla, mən maral” “düşüncəsi” ilə
yaşayanların arasında Təkcənəlik yükü
çəkilməz ki... belə mətləbləri yalnız
qaranlıqda həzm eləmək mümkündür, bir zərrə
işığın gələcəyi ümidilə:
İşıq
sizin, mənə qaranlıq verin,
Baxım görüm, neynirəm.
Qaranlığın
içində
Salın, itirin məni.
Nə mən
görüm kimsəni,
Nə kimsə məni görsün.
Bəlkə
onda bilərəm
İşığın
qədrini...
“Səhvlərimizin
qrammatikası”nda “deyiliş-yazılış” xətalarını
çözələyib çözdükcə bütün
ruhuazmanlar kimi təqsiri, günahı, suçu, yanlışı
heç kimdə aramazsan, təkcə özündə görərsən:
Sən
çətin tapasan axtardığını,
Sən
axtardığını itirməyiblər...
Özünə
kəsdiyin cəzanınsa misli-bərabəri tapılmaz: “Məni
yaşıl bir zəmini uçan quşlardan qorumaq
üçün taxtaya bağlayıb əllərimi yana
mıxlayasan və torpağa sancasan...”Və bütün
olanlardan sonra bəzən gərəksiz, lazımsız, bəlkə
də ən dogru olana üz tutarsan. Ümid fala qalarsa...
Bu faldan
bir ömür çıxart,
Bir az yaraşığı olsun
Torpaqdan
bir az yuxarı,
Göylərdən
aşağı olsun
İçinə
bir az zülmət at,
Bir az da işığı olsun...
Əlini
Allahın ətəyindən üzüb fala
bağlamağın cəzası agır olsa da
, qorxun ötəridir. Allah
bağışlayandır- bilirsən. Bunun da fərqindəsən
ki, bağışlamaq bəzən elə ən böyük
cəzadır:
Kimi bunu
alqışladı,
Kimi bir
nağıl başladı,
Allah bizi bağışladı,
yəni, verdi cəzamızı...
Ölüb-dirilməkdən, paralel dünyaları dövrə vurmaqdan yorulan dopdolu yaddaş daşıyıcıları bir də ona əmindilər ki, nə olursa olsun, cəza da, ağrı, da, iztirab da əbədi davam edə bilməz. Bitmiş görünənlər bitmir əslində...”Hər şeyin davamı var, bu dünya hər şeyin sonu deyil”. Ölüm də digər bir başlanğıcdır: “Ölərik-ayılıb görrük ki varıq”. Və “zaman zaman içində...” üstəlik onu da görrük ki, bizi sevən hamı burdadı-ayıldığımız yerdə. Təsəlli də hazırdı:
Vaxt gələcək ağrımız,
Örtüləcək çiçəklə.
Bütün yaralarımız
Yenidən bitişəcək...
Soldu nar çiçəkləri,
İndi nar yetişəcək...
İçində bu qədər mətləbi sığdırmağa qadir və hələ neçə misli buraya yazılmayan, “hadisələrin üfüqündə” yer alan “möhtəşəm ahəng” harmoniyalı Mətnin mütaliəsindən sonra yaddaş eynən “Unutmağa kimsə yox” durumuna düşür. Bundan o yana nə unutmağa yer, nə də yazmaga gərək qalmır...
Yol getməyə taqət qalmadı,
Danışmağa dil qalmadı,
Sevməyə ürək qalmadı,
Ölməyə həvəs qalmadı- necə oldu?
Dəxi mən
də dur
um gedim,
gec
oldu...
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2015.- 5 dekabr.- S19