Azərbaycanın dövlətçilik
tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
Qarabağ xalçaları:
keçmişdən bu günə
Respublikamızın
dilbər guşələrindən olan Qarabağ füsunkar təbiəti,
heyrətamiz musiqisi, qədim abidələri, nadir cins
atları ilə yanaşı, həm də nəfis
xalçaları ilə dünyada tanınır. Qədimliyi
ilə seçilən bu xalçalar Azərbaycan dekorativ tətbiqi
sənətinin nadir incilərindəndir.
Qarabağ
xalçaçılığın inkişaf etdiyi ən qədim
məkanlardandır. Təsadüfi deyil ki, Altayda
Pazırıq kurqanlarından tapılmış və ən qədim
xalça nümunəsi hesab edilən (2500 il əvvəl)
"Pazırıq" xalçası da Qarabağda - qədim
Bərdədə toxunub.
IX-XVI əsrlərdə
yaşamış bir çox ərəb tarixçilərinə
aid mənbələrdə Qarabağ xalçalarının nəfisliyindən,
bu xalçaların Yaxın Şərq ölkələrində
böyük şöhrət qazanmasından bəhs edilir.
Xammal
ehtiyatının bolluğu bölgədə toxuculuğun
geniş yayılmasına təkan verib
Sənət
və mədəniyyət mərkəzi kimi məşhurlaşan
Qarabağda daşişləmə, dulusçuluq, metalişləmə
və sair ilə yanaşı, toxuculuq sənəti də
özünəməxsus inkişaf yolu keçib. Bu sənət
növünün meydana gəlməsi və inkişafı
üçün zəruri şərtlərdən biri olan
xammal ehtiyatının bolluğu bölgədə
toxuculuğun geniş yayılmasına təkan verib. Ən qədim
zamanlardan Qarabağ xalçalarının müxtəlif
prosedurlardan keçərək ərsəyə gəlməsi,
məişətdə istifadəsi qayğı, diqqət və
məhəbbətlə müşayiət olunub. Maraqlı
naxış elementləri və təsvirlərlə bəzədilən
bu xovlu və xovsuz xalçalar müxtəlif təbəqədən
olan insanlara məxsus dəyələrin,
çadırların, alaçıqların,
yaşayış evlərinin və sarayların divar bəzəklərində,
döşənməsində istifadə edilib. Təsadüfi
deyil ki, zövq və rahatlıq mənbəyi olan
xalçalar Qarabağ bölgəsində var-dövlət
göstəricilərindən biri hesab olunub.
Hələ
X əsrdən başlayaraq yun və pambıq emalı ilə
məşğul olan, iri sənətkarlıq mərkəzi
kimi tanınan Qarabağın həm dağlıq, həm də
aran zonalarında xalçaçılıq sənəti
özünəməxsus xüsusiyyətləri ilə fərqlənən
inkişaf yolu keçib. Tarixi inkişaf prosesində
Qarabağ xalçaçılıq məktəbi öz
spesifikliyini qoruyub saxlayıb. Bu xalçaların bədii tərtibatına
həndəsiləşdirilmiş nəbati naxışlar, rəmzi
xarakterli rəsmlər, dekorativ və təsviri sənətin
müxtəlif sahələrindən
götürülmüş kompozisiyalar daxildir. Azərbaycanın
milli ornamenti sayılan buta, həmçinin göl və
xonçalar, müxtəlif heyvan (at, pələng, şir,
maral, qartal və sair) təsvirləri, təbiət mənzərələri,
ov səhnələri Qarabağ xalçalarında geniş
istifadə olunub.
Qarabağ
xalçalarının forması uzunsov, rəng-boyaq
palitrası olduqca zəngindir. Bu palitra Qarabağ təbiətinin
bütün rənglərinin ən zərif
çalarlarını özündə əks etdirir. Burada
al-qırmızı, palıdı, qızılı, sarı,
çəhrayı, qırmızı rənglər daha
çoxdur. Yerli qoyun növlərinin yununun xüsusiyyətlərinə
görə Qarabağ xalçaları sıx hündür və
yumşaq xova malikdir. Bu xalçaların ilmə
hündürlüyü 6-10 millimetr, ilmə
sıxlığı hər kvadratmetr sahədə 90 mindən
160 minədək olur. "Açma-yumma", "Aran",
"Bağçadagüllər", "Balıq",
"Buynuz", "Bərdə", "Bəhmənli",
"Qarabağ", "Muğan, "Xanlıq",
"Çələbi", "Şabalıdbuta" və
sair çeşnili xalça kompozisiyaları Qarabağ
xalçaçılıq məktəbinin klassik nümunələrindəndir.
XVIII əsrdən
başlayaraq Şuşada klassik çeşnili xalçalarla
yanaşı Rusiyadan, eləcə də Avropadan gətirilən
məişət əşyalarından
götürülmüş təsvirlərdən yeni
çeşnilər hazırlanır,
"Bağçadagüllər", "Saxsıdagüllər",
"Bulud" kimi maraqlı kompozisiyalı xalçalar
toxunurdu. Məhz bu dövrdən etibarən Şuşa şəhərində
Qarabağ xalçaçılıq məktəbinin yeni
inkişaf dövrü başlayır. Şuşa şəhərinin
Qarabağ xanlığının paytaxtı olması, mədəniyyət
və incəsənət mərkəzi kimi inkişaf etməsi,
Qarabağın İran, Türkiyə, Ərəbistan,
Hindistan və Rusiya ilə karvan ticarət yollarının
qovuşuğunda yerləşməsi burada
xalçaçılığın daim təkmilləşməsinə,
bədii və texnoloji cəhətdən yüksək səviyyəyə
çatmasına zəmin yaradıb. Qarabağın dağlıq
zonasında XVIII-XIX əsrlərdə xalça istehsalında
Şuşa şəhəri ilə yanaşı Daşbulaq,
Dovşanlı, Girov, Malıbəyli, Çanaxçı,
Tuğ, Tuğlar, Muradxanlı, Qasımuşağı,
Qubadlı, Qozağ, Mirseyid, Bağırbəyli, Xanlıq,
Dağ Tumas kəndləri də əsas rol oynayırdılar.
Xalçaçılıq
Qarabağın dağlıq hissəsi ilə yanaşı,
xammalla daha yaxşı təmin olunan aran bölgəsində
- Ağdam, Bərdə, Ağcabədi, Füzulidə də
geniş inkişaf etmişdi.
Qarabağ
xalçaçılıq ənənələrinin qorunub
saxlanılmasında Ağdam xalça fabrikinin böyük
rolu olub
Ötən
əsrin ortalarına qədər xalça istehsalı fərdi
şəkildə evlərdə həyata keçirilirdi.
1939-cu ildə isə bu nəfis sənətin daha çox
inkişaf etdiyi Ağdamda xalça fabriki yaradıldı.
Qarabağ xalçaçılıq məktəbi ənənələrinin
qorunub saxlanmasında və inkişaf etdirilməsində
fabrikin yaradılmasının böyük rolu olub.
Bir vaxtlar
Ağdam xalça fabrikinin, hazırda isə 2 saylı peşə
məktəbinin direktoru olan Aybəniz Cəfərova bildirib
ki, Ağdam xalça fabrikinin fəaliyyəti 1980-ci ildən
daha da genişlənib və Ağdam
Xalçaçılıq İstehsalat Birliyi yaradılıb.
Birliyin Bərdə, Xocalı, Şuşa, Baş Güney,
Papravənd, Əlimədədli, Mərzilidə filialları,
sexləri fəaliyyət göstərirdi. İstehsalat
Birliyində ildə 3 min kvadratmetrə yaxın xalça
toxunurdu. Xalçaların ən böyüyü 8 kvadratmetr,
kiçikləri isə 1 kvadratmetr olurdu. İstehsal olunan
xalçalar "Azərxalça" Elmi
Yaradıcılıq İstehsalat Birliyinə təhvil
verilirdi.
A.Cəfərovanın
dediyinə görə, akademik Xudu Məmmədov tez-tez fabrikə
gələr, gözəl çeşni eskizləri verərdi.
"Uçan göyərçinlər"
çeşnisinin eskizi də Xudu Məmmədova məxsusdur.
Qarabağın
xalçaçılıq sənətinin qorunub
saxlanıldığı və geniş
yayıldığı kəndlərdən biri də Baş
Güney kəndi idi. Baş Güney kəndindən məcburi
köçkün Validə Abdullayevanın dediyinə görə,
kənddəki evlərin əksəriyyətində xalça
toxunurdu: "Toxuduğumuz xalçaların ipini
özümüz hazırlayırdıq. Yun
qırxılır, yuyulur, daranırdı. Sonra cəhrədə
yunu əyirib ip edərdik. Yunu həm təbii yolla, həm də
cövhərlə boyayırdıq. Müxtəlif rənglərin
alınmasında təbii boyaq vasitəsi kimi soğan,
fındıq və alma qabığı, boyaqotu, qoz
ağacı, gəndalaş və sair kimi vasitələrdən
istifadə edirdik. Zəy və duz isə
aldığımız rənglərin boyama qabiliyyətini
artırırdı. Payız, qış aylarında demək
olar ki, bütün evlərdə hana qurulardı. Kəndimizdə
Ağdam Xalçaçılıq İstehsalat Birliyinin
filialı yaradıldıqdan sonra xalçaları dəzgahlarda
toxumağa başladıq. Toxuduğumuz xalçaların
çeşniləri də çoxaldı. Daha çox "Nəlbəki",
"Açma-yumma", "Ağçiçək",
"Buta" və sair çeşnilərə
üstünlük verirdik".
Qarabağ
xalçalarının toplanması, qorunması və öyrənilməsində
1987-ci ildə Azərbaycan Xalça Muzeyinin Şuşa
filialının yaradılmasının əhəmiyyətini
də qeyd etmək lazımdır. XVIII əsrin
tarixi-memarlıq abidəsi sayılan general Səməd bəy
Mehmandarovun mülkündə fəaliyyət göstərən
muzeydə 200-dən çox xalça və xalça məmulatı,
bədii tikmə, geyim, zərgərlik məmulatı
saxlanılırdı. 1992-ci ildə Şuşanın Ermənistan
silahlı qüvvələri tərəfindən
işğalı ərəfəsində muzey əməkdaşlarının
fədakar səyi nəticəsində XIX-XX əsrlərə
aid olan xalçalar və digər eksponatlar xilas edilərək
Bakıya gətirilib.
Ermənistanın
ölkəmizə qarşı hərbi təcavüzü
xalçaçılığa da ağır zərbə
vurub
Ermənistanın
ölkəmizə qarşı hərbi təcavüzü,
Qarabağın dağlıq hissəsinin və ətraf ərazilərin
işğal edilməsi bütün sahələr kimi,
xalçaçılığa da ağır zərbə
vurub. Hazırda Azərbaycanın bu qədim bölgəsində
əlvan naxışlı xalçalar toxunmasa da,
xalqımız Qarabağ xalçaçılıq məktəbi
ənənələrini yaşatmaqdadır.
Azərbaycan
Xalça Muzeyinin Şuşa filialı doğma məkanından
uzaq düşməsinə baxmayaraq, öz fəaliyyətini
bu gün də davam etdirir. Filialın kollektivi Qarabağ
bölgəsinə məxsus milli sərvətimizin təbliğini
və yaşadılmasını özlərinin əsas vəzifəsi
sayır. Azərbaycan Xalça Muzeyinin Şuşa filialı
köçkün sənətkarları muzeyə cəlb edir,
onların əl işlərindən ibarət sərgilər təşkil
edir, Qarabağ xalçalarının təbliği, tədqiqi
ilə bağlı işlər görür, Şuşa
xalçaları haqqında elmi-tədqiqat məqalələri,
bukletlər nəşr etdirir.
"Qaçqınların
və məcburi köçkünlərin yaşayış
şəraitinin yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə Dövlət
Proqramı"na uyğun olaraq Goranboy rayonunda məskunlaşan
Xocalıdan olan məcburi köçkünlərin işlə
təminatı, həmçinin Qarabağın unudulmaqda olan
toxuculuq texnologiyalarının bərpası və
inkişafı məqsədilə 2012-ci ildə
Aşağı Ağcakənd qəsəbəsində
xalça müəssisəsi yaradılıb. Azərbaycan
Xalça Muzeyinin Şuşa filialının əməkdaşları
tərəfindən Qarabağ məktəbinə məxsus
"Çələbi", "Bəhmənli" və
"Malıbəyli" çeşnili
xalçalarının eskizləri hazırlanaraq xalça
sexinə verilib.
Qarabağ
xalçaçılıq məktəbi ənənələrini
gənc nəslə aşılamaq üçün Ağdam
rayonunun Quzanlı qəsəbəsində yerləşən
2 saylı peşə məktəbində
xalçaçılıq qrupları fəaliyyət göstərir.
Burada gənc qızlar Azərbaycan xalçaları barədə
nəzəri biliklərə yiyələnir, emalatxanada təcrübə
keçirlər.
İyirmi
ildən çox köçkünlük həyatı
yaşayan Ağdam Xalçaçılıq İstehsalat
Vahidliyi isə bu müddət ərzində fəaliyyətini
Bərdə şəhərində davam etdirib. Vahidliyin
direktoru Ceyran Əliyeva bildirib ki, 1993-cü ildə
Ağdamın işğalından sonra Ağdam
Xalçaçılıq İstehsalat Birliyi və
bütün filiallar fəaliyyətini dayandırıb. Rəhbərlik
etdiyi kollektiv isə çətinliklərə baxmayaraq,
Qarabağ xalçaçılıq məktəbi ənənəsini
davam etdirir. Toxucuları əsasən məcburi
köçkünlər olan vahidlikdə 2014-cü ildə 40
kvadratmetr - 34 xovlu xalça toxunub. Vahidliyin toxucuları əsasən
"Malıbəyli", "Ağçiçək",
"Şuşa", "Buta", "Namazlıq",
"Pirəbədil", "Faxralı" və sair
çeşnili xalçaların toxunmasına
üstünlük verirlər.
Ağdamın
işğal edilməmiş ərazisində xalça
istehsalı müəssisəsi yaradılacaq
Azərbaycan
dekorativ tətbiqi sənətinin nadir incilərindən olan
Qarabağ xalçaçılıq məktəbi ənənələrini
davam etdirmək və qorumağın hər birimizin vətəndaşlıq
borcu olduğunu deyən Ceyran Əliyeva hazırda Ağdam
rayonunun işğal edilməmiş ərazisində xalça
istehsalı müəssisəsinin yaradılacağına əminliyini
ifadə edib.
Ağdam
rayon icra hakimiyyətindən verilən məlumata görə,
rayonun Eyvazlı kəndi ərazisində sənaye məhəlləsinin
inşa edilməsi məqsədilə torpaq sahəsi
ayrılıb. Qarabağ xalçaçılıq məktəbi
ənənələrinin davam etdirilməsi üçün sənaye
məhəlləsində xalçaçılıq müəssisəsinin
yaradılması da nəzərdə tutulub.
Köçkünlük
kimi ağır bir taleyə qatlaşaraq Qarabağ
xalçaçılıq sənətini yaşadanlar da,
onların peşə məktəbində nəzəri biliklərə
yiyələnərək təcrübə dərsləri ilə
kifayətlənən davamçıları da bu layihənin
gerçəkləşməsini səbirsizliklə gözləyirlər.
Arzular isə daha böyükdür. İrəlidə
işğal altında olan torpaqlarımızın azad edilməsi
və Qarabağ xalçaçılarının doğma
yurdlarında toxuyacaqları nəfis xalçaları ilə
yenidən dünyanı heyran edəcəyi günlər
dayanır.
Tahir AĞAMƏMMƏDOV
Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
edilir
525-ci qəzet.-
2015.- 10 dekabr.- S.8.