Uşaq və gənclərin fiziki və mənəvi
inkişafı
Texnika, internet əsrində
yaşamağımızın, qloballaşmanın faydalı tərəfləri
danılmazdır. Amma əgər bütün informasiyanın,
kitabların, bədii və elmi ədəbiyyatın
elektronlaşması, insanlar arasında virtual ünsiyyətin
üstünlüyü ələ alması bu dünyanın
adamının özünün robotlaşmasına, dilinin
"virtuallaşmasına" gətirib çıxarırsa,
çağdaş zamanın övladı
gülüşünü də, emosiyasını da işarələyirsə,
bütöv əsəri yox, onun sadəcə
annotasiyasını oxumaqla kifayətlənirsə, həyəcan
təbili çalmaq zamanıdır.
İnsanın
təbiətdən uzaq düşməsi, evindən
çıxmadan kiçik bir monitor qarşısında dünyanın gözəlliklərini virtual izləyə,
görə bilməsi, olduğu məkana da videokamera
ekranından baxması ciddi problemdir. Çünki hansısa genetik kodlar, ruh təbiəti
tələb edir. Zamanla musiqi, ədəbiyyat, sənətin
müxtəlif növləri mənəvi qidaya çevrilibsə
də, məhz ibtidai, yonulmamış, insan "redaktəsinə"
məruz qalmamış "qidalara" da ehtiyac qalır. Sadəcə
dinamik, sürətli dövrdə yaşayan adam
bunun fərqində deyil. Amma nəticə - fəsadlar
göz önündədir; doğma adamların
yadlaşması, insanın cəmiyyətlə
yabancılaşması, dəyərlərin itməsi,
bağların qırılması, nəsillərarası
dialoqun yoxa çıxması. Onda bir
anlıq düşünürsən ki, robotlaşan zaman
hansı gələcəyi vəd edir bizə? Rahat, dünyanı ovcunda duya biləcəyin şərait,
amma hissiz, duyğusuz həyat, küt, korazehin cəmiyyət?!
Bəs çıxış yolu nədir?
İnsan münasibətlərinin "böyük buzlaşma dövrünü" necə
qabaqlamaq olar? Görünür
lap əvvəldən başlamaq lazımdı: uşaqlardan. Yeni gələn nəsildə müasir dövr
"virus"larına qarşı immunitet
yaradılmalıdır.
Bu məsələdə təkcə ailə tərbiyəsi
deyil, sənət tərbiyəsinin, təhsilin də əhəmiyyəti
böyükdür. Uşaqların mənəvi
inkişafında folklorun, ədəbiyyatın müstəsna
yeri var. Yüzillərdən gələn ənənələrimiz
- körpələrə layla deyilməsi, oxşamaların, əzizləmələrin
söylənilməsi, nağılların oxunması
boşuna deyil. Bütün bunlar
balacaların zehni və mənəvi inkişafı
üçün son dərəcə mühüm məsələlərdir.
Və artıq XX əsrin əvvəllərindən
folklor nümunələrinin toplanması, nəşri valideynlər
üçün uşaqların tərbiyəsində daha bir
üstünlük oldu. Yəni ötən
əsrin əvvəllərindən bu materialları küll
halında oxumaq, seçim etmək imkanı yarandı. İnternet, saytlar, elektron kitabların
inkişafıyla isə bu məsələlər ümumiyyətlə
sadələşdi.
Bir sözlə, indiki zamanda hər hansı kitabı,
materialı əldə etmək problemi də yoxdur. Amma di gəl
ki, bu adətlərimiz, yazılmamış ailə
qanunlarımız getdikcə sıradan çıxmaqdadı.
Bu gün uşağına layla deyən, onu
oxşamalarla əzizləyən, nağıllar oxuyan azsayda gənc
ana olar. Ancaq uşaqları mənəvi cəhətdən
sağlam, köklərimizə bağlı böyütmək,
millətimiz üçün üstünlük, fərqlilik
sayıla biləcək - böyüyə hörmət,
kiçiklərə mərhəmət, dostluğa sadiqlik, vəfa,
etibar kimi cəhətlərimizi qoruyub saxlamaq istəyiriksə,
folklora, ədəbiyyata söykənən hərtərəfli,
sistemli tərbiyə vacibdir. Əlbəttə bu günün
uşağını, kompyuter arxasında oturub hansısa
oyunda virtual "biznes" quran,
"müharibələr" edən adamı uzun-uzadı
nağılla, yaxud əfsanəylə maraqlandırmaq çətindi,
bəlkə də mümkünsüzdü. Ancaq
görünür, diqqət çəkmək
üçün çağdaş zamana uyğun metodlara,
hansısa müasir üsullara, yeni təqdimat vasitələrinə
ehtiyac var. Bu gün dünyada da, Azərbaycanda da klassik musiqini
sevdirməyin üsulu tapılıb, müasir melodiyalarla sintez
etməklə daha ciddi, böyük əsərlər təbliğ
olunur. Çox güman ki, uşaqların və
gənclərin mənəvi inkişafında ədəbiyyatın,
xalq yaradıcılığının da yer tutmasından, kənarda
qalmamasından ötrü belə vasitələr
düşünülməlidir. Folklordan
qaynaqlanan mövzular yazılı ədəbiyyata gətirilməli,
müasir uşağın qavrama tərzinə,
yanaşmasına uyğunlaşdırılmalıdır.
Kobud desək, hansısa kiçik reklam elementlərindən
istifadə də vacibdir. Amma təəssüflər
olsun ki, son illərdə bu sahədə də durğunluq
müşahidə edilir.
Ötən
il uşaq ədəbiyyatı, uşaq
televiziya və radio verilişləri, kino və cizgi filmləri
ilə bağlı kiçik bir araşdırma aparıb
gördüm ki, əslində bu sahədə boşluq son
vaxtlarda yaranıb. Tarixən, folklorumuzdan
başlayaraq lap son dövrlərə kimi uşaqlar
üçün, onların sağlam ruhda tərbiyəsi,
milli köklərimizə bağlı böyüməsi üçün
əsərlər yazılıb, filmlər çəkilib,
tamaşalar qoyulub. Professional uşaq ədəbiyyatının
yaranması əsasən XX əsrin əvvəllərindən
başlanır. Abdulla Şaiqin, Abbas Səhhətin, Mirzə
Ələkbər Sabirin yazdıqları uşaq şeirləri,
Süleyman Sani Axundovun, Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin,
Əbdürəhim bəy Haqverdiyevin və başqa
ünlü yazıçılarımızın balacalar
üçün hekayələrini bu sahənin təməli
hesab etmək olar. Eyni zamanda dünya uşaq ədəbiyyatı
nümunələrinin C.Sviftin, M.Tvenin, J.Vernin, Ç.Dikkensin əsərlərinin
hələ sovet dövründə dilimizə çevrilməsini
uğurlu addımlardan saymaq
olar. Ötən əsrin 70-80-ci illərində
Azərbaycan radiosunda uşaq verilişləri xüsusi,
ayrıca layihə olub. Uşaqlar
üçün radio-tamaşalar hazırlanıb,
nağıllar oxunub, radio-oyunlar keçirilib. "Sehirli xalat", "Bir
qalanın sirri", "Şir evdən getdi", "Asif,
Vasif, Ağasif", "Qaraca qız" kimi uşaq filmlərini
bu gün də böyük maraqla izləyirik. Hələ
1958-ci ildə uşaqlar üçün dərgi -
"Göyərçin" çap olunmağa
başlayıb. Cırtdan, Təpəgöz,
Tıq-tıq xanım kimi cizgi filmləri personajlarının
sözləri, ifadələri o dövr uşaqlarının zərb-məsəllərinə
çevrilib, leksikonlarına keçib. Elə
isə bütün bu nikbin tarix, ənənə varsa, bəs
sonra nə olub, nə baş verib?! Əslində elə
bir ciddi geriləmə də müşahidə olunmur bəlkə...
Yeni uşaq ədəbiyyatı nümunələri indi də
yazılır, məsələn, Rafiq Yusifoğlu, Zahid Xəlil
uşaqlar üçün şeirlər, kiçik hekayələr
yazırlar, "Göyərçin" jurnalı bu gün də
elə Rafiq Yusifoğlunun baş redaktorluğu ilə çap
olunur, cizgi filmləri də az-çox çəkilir, televiziya
verilişləri hazırlanır, Azərbaycan radiosunda da
uşaqlar üçün əyləncəli verilişlər
var, Oqtay Zülfüqarovun mahnıları televiziyada, radioda
indi də səsləndirilir. Bəs onda şikayətimiz nədəndir, hər kəsi
narahat edən nədir? İlk növbədə
peşəkarlıq səviyyəsi, ikinci çağdaş
zamanın tələblərinə uyğun olmayan məqamlar. Etiraf edim ki, yutubda
uşaqlar üçün audio-nağılları dinləyəndə
xeyli təəccübləndim. Əlbəttə
nağılların varlığına yox, onların necə
peşəkarlıqla təqdim olunmasına. Nəcibə
Məlikova, Səməndər Rzayev,
Leyla Bədirbəyli, Hüseynağa Sadıqov, Məhluqə
Sadıqova, Amaliya Pənahova kimi böyük sənətkarların
bu nağılları, uşaq hekayələrini necə həvəslə,
ruhla, yüksək səviyyədə oxumasını dinlədikcə
düşündüm ki, görünür, bu gün peşəkar,
populyar aktyorların bu sahəyə fikir verməməsi də
ciddi problemlərdən biridir...
Dəfələrlə bu məsələlər
qaldırılsa da, problemlər qabardılsa da, teatrlar,
ayrı-ayrı təşkilatlar, qurumlar həll yolunda
kiçik, ya böyük addımlar atsalar da, nəticə tam
arzuolunan deyil. Çünki bu istiqamətdə
sistemli, ardıcıl, kompleks işlər görülməlidir.
"Sağlam bədəndə sağlam ruh olar" ifadəsinin
yaşı, müəllifi bilinmir. Amma zamanla,
yaşadıqca bu deyimin dəqiqliyini başa
düşürük. Yazımın əvvəlində
insanın təbiətdən uzaq düşməsi,
özünə, evinə, hücrəsinə
qapanmasını vurğuladım. Məhz bu mövzunu
düşündüyüm günlərdə
yaşadığım, ötüb keçdiyim məhəllələrə
fikir verəndə başa düşdüm ki, bir zamanlar dəb
olan küçə oyunları; məhəllə futbolu,
çilingağac, gizlənqaç, ortadaqaldı,
qaçdı-tutdu, səndə-məndə və s. kimi sadəlövh
uşaq əyləncələri də sıradan
çıxmaqdadır. Əgər on il qabaq gündüz
vaxtı həyətlərdən uşaq səsləri
eşidilirdisə, yenə də folklorumuzdan, adətlərimizdən
gələn meydan oyunları, onların bir az da qəribə
qaydaları balacaların dilindən düşmürdüsə,
bu gün dərsdən evə gələn uşaq, yeniyetmə yenə
də kompyuter, pult arxasına tələsir. Bu
oyunları virtual aləmdə oynayır. Və
bütün bunlar onların fiziki cəhətdən də
passivliyə gətirib çıxarır. Bəlkə də ilk baxışdan
sadaladığım məsələlər əlaqəsiz,
sadə görünə bilər. Ancaq mənə
görə bunlar hamısı bir-birindən asılı olan,
bir-birini hərəkətə gətirən məsələlərdir.
Yəni insanı daxildən hərəkətə
gətirən elm, sənət, ədəbiyyat, incəsənətdirsə,
zəhmətkeşliyi, əzmkarlığı,
dözümlülüyü və gücü aşılayan
idmandı, fiziki işlərdir. Və bu
daxili və zahiri "hərəkət"lər
üst-üstə düşəndə nəticə gözəl
olur.
Uşaqlardan, yeniyetmələrdən, gənclərdən
gələcəyimiz asılıdır. Bu gün cəmiyyətimizin
mənəvi sütunlarını təşkil edən
ziyalılarımız var. Amma həyat davam edir, zaman
amansızdı, tarixin sürəti bizim yaşam sürətimizlə
üst-üstə düşmür. Bu
günki gəncliyimiz gələcəyin qarantı kimi, layiqli
davamçılar olaraq yetişdirilməlidir. Bu gün uşaqların və gənclərin fiziki
və mənəvi inkişafı üçün dövlət
səviyyəsində bir çox işlər
görülür, yeni layihələr hazılanır, həyata
keçirilir. İdmanın inkişafı yolunda
görülən işlər - bölgələrdə və
paytaxtın bütün rayonlarında idman zallarının,
olimpiya komplekslərinin tikilməsi, istifadəsi,
idmançıların uğurlarının dövlət səviyyəsində
dəyərləndirilməsi, dünya səviyyəli
yarışların ölkəmizdə keçirilməsi və
s. bütün bunlar çağdaş nəsil
üçün stimuldur. Eyni zamanda mədəniyyətə,
incəsənətə də dövlət qayğısı,
istedadlı gənclərə mükafatların, təqaüdlərin
verilməsi, müxtəlif növ müsabiqələrin
keçirilməsi və s. də öz yerində. Amma görünür, bütün bu işlərin
effekt verməsi, necə deyərlər "ünvanına
çatması" üçün səfərbər
olmağımız lazımdı. Bu mənada
ailə-məktəb, valideyn-müəllim birgə işi son
dərəcə mühümdür. Və
əslində söhbət uşaqlardan, onların
inkişafından, gələcəyindən gedirsə,
heç kəs kənardan baxa bilməz. Yoxsa
nağılların xoşbəxt sonluğundakı
"üç alma"nı gözləməyimiz
çox çəkəcək!
Pərvin NURƏLİYEVA
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
etmək üçündür.
525-ci qəzet.- 2015.- 10 dekabr.- S.4.