Ağdamda nəyim qaldı?
avtobioqrafik roman
Novruzlu
toyları
Dediyim kimi, ögeyli-doğmalı
qardaş-bacılarımdan kənd məclislərinə getmək
təkcə mənim imtiyazımdı. Təbii ki,
burada mənim çox yaraşıqlı uşaq
olmağım da rol oynayırdı. Valideynlərim
mənimlə qürrələnirdilər.
Kənd toyları əsrarəngiz yuxular kimi yadıma
düşür. Düzdür, yaşa dolduqca, elə birbaşa deyək,
qocaldıqca köhnə xatirələrin təsir gücü
azalır, bir vaxtlar səni üzən nostalji zəifləyir,
heydən düşür, amma yenə də! Bu xatirələr
içərisində kəndin toylarının dəyişməz
“paccahı” olan gər səsli arıq, hikkəli, artıq bu
yazının əvvəlində adını çəkdiyim
Tağı Yarovu, bir də çox gözəl rəqs eləyən,
ağappaq sifəti işıq saçan, kənd
qadınlarından kəskin seçilən, şəhərlilər
kimi yaraşıqlı geyinən Gülsaba müəlliməni
elə bil indi də görürəm. Bu
qadının rəqsi də başqa qadınların rəqsindən
kəskin seçilirdi. O, adi kənd qadınları kimi
başını aşağı salıb utana-utana
oynamırdı, onun rəqsi qadının bütün gözəlliyini
aşkar edir, onu olduğundan da yaraşıqlı, məlahətli
göstərirdi. İndi də Gülsaba müəllimənin
geyim-kecimi, başındakı ağ , uzun
saçaqlı ipək örpəyi, örpəyi rəngində
lak dikdaban çəkmələri gözümün
qabağındadı.
Çox-çox
uzun illərdən sonra Bakıda xalam oğlunun hüzür
yerində az qala əyilib ikiqat olmuş bir
qarını mənə göstərib: “Gülsaba müəllimədi”.
- dedilər. “Sənin
yadına gəlməz, bir vaxtlar Novruzluda bundan gözəl
arvad yoxuydu”.
Onda mən
donub qaldım, heç nə də demədim...
Doğrudanmı quru yarpaq kimi bükülüb bürmələnmiş
bu xırda qarı mənim uşaqlıq yaddaşıma həkk
olunmuş o ağ örpəkli, dikdaban
çəkməli, ay qabaqlı qadındı?! “Sənin yadına gəlməz” - dedilər. Doğru dedilər, mənim yadımda olan tam
başqa qadındı.
Bir də, başında soğanı rəngdə
örpəyi olan çox utancaq bir qızın rəqsi
yaxşı yadımdadı. Görünürdü
ki, o çox utanır, sıxılır, təzə yerimək
öyrənən körpə kimi qorxa-qorxa addım atır, ləng
oynayır, elə bil icbari vəzifə yerinə yetirirdi.
Onda Mamam Əmimə pıçıldadı
ki, Şəkərin qızıdı, ərə gedəndən
birinci dəfədi üzə çıxır. Yeri gəlmişkən, o zamanlar bizim kənddə,
elə bütöv Qarabağda arvadlı-kişili hamı bir
mağarda (Bakıda palatka deyirlər) olurdu toyda. Bu ümumi mağar rəqs və musiqi
üçündü. Burada yemək verilməzdi.
Yemək üçün qonaqları
beş-beş, bəzən on-on mağardan çıxarıb
başqa bir otağa aparardılar.
Qonaqlar mağarda, adətən, iki-iki oynayardı. Ər arvadla, gəlin qaynana
və ya qardaşla, yəni doğmalar, dostlar... O zamanlar
kollektiv rəqs yoxdu, heç kəs başqasının
havasına oynamırdı. Əsl hökmdar ədası
ilə toyu idarə eləyən Tağı Yarov bütün
bu qaydalara ciddi nəzarət edir, pozucuları cəzalandırırdı.
Paccahın qabağındakı kiçik stolun
üstündə həmişə seçmə payız meyvələri
ilə dolu mis məcməyi olurdu. O da istədiyi qonağı bir zingilə
üzümlə, yaxud bir dilim yaxşı armudla, alma ilə mükafatlandırır, istəmədiyini
və ya toya gecikəni fərraş vasitəsilə cəzalandırır,
kimisə rəqsə məcbur edir, şabaşla cərimə
kəsirdi. Bu, əsl tamaşa idi; rejissoru və
baş rolun ifaçısı Tağı Yarov özü,
rejissor köməkçisi əli çubuqlu fərraş
Dilqəm, aktyorlar da toyun qonaqları. Hamı
bu tamaşada məmnuniyyətlə iştirak edir, rolunu məharətlə
oynayır, bəziləri isə geniş improvizəyə meyl
edir, hoqqalar çıxarır, nəticədə,
Tağı Yarovdan ya hədiyyə alır, ya da cərimələnirdi.
Hava qaralanda toyun ən
maraqlı vaxtı başlayırdı. Hələ
kənddə elektrik işığı
olmadığından, mağarda bir neçə nöyüt
lampası yandırılırdı, iki otuzluq lampa da
paccahın stolunun üstünə qoyulurdu. Lampa işığında toy daha maraqlı, daha
sirli görünürdü. Uşaq
vaxtlarımda yaxşı oynadığıma görə məni
tez-tez ortaya çıxarırdılar. Hər
tərəfdən şabaş verilən iri kağız pullar
xırda ovuclarıma güclə
sığışırdı. Bilirdim ki,
oyun bitəndə mən o pulları istəməsəm də,
çalğıçılara verməliyəm. Qayda beləydi.
lll
Toyların birində “Qarabağın maralı”
mahnısının müəllifi İsgəndər Novruzlunu
görmüşdüm, indi də onun Səməd Vurğunun
yaşlı, saçları ağarmış vaxtını
xatırladan yapışıqlı çöhrəsi
yadımdadı. Onun həqiqi adı İngilisdi, sonradan dəyişmişdi.
Deyilənə görə, İngilis Novruzlu
Hacı bəyin oğluydu. Amma vaxt o
vaxtdı ki, adamlar bəy, kulak, molla oğlu olmağı ilə
qürrələnmir, əksinə, bunu hər vəchlə
gizlədirdilər. İngilisdə də nə
bəylik qalmışdı, nə var-dövlət, nə də
təkəbbür. O adicə bir oxuyandı. Taleyi isə adi deyildi. İki
müharibə iştirakçısı olmuşdu.
1917-ci ildə anadan olmuş İngilis əvvəl
Sovet-Fin, sonra 1941-1945-ci illər müharibəsində hərbi
xidmətə çağırılmış, hər dəfə
də yaralanaraq tərxis edilmişdi. Buna baxmayaraq,
İngilis Hacıbəy oğlu etibarsızlar sırasında
idi. Qələbədən sonra yeni bir
güclə tüğyan edən repressiyadan, təqib və tənələrdən
canını qurtarmaq məqsədi ilə İngilis Türkmənistana
gedir. Orada evlənir, oğul-uşaq sahibi
olur. Təəssüf ki, 1948-ci ildə
baş verən Aşqabad zəlzələsində o,
bütün ailəsini bir göz qırpımında itirir və
havalanmış şəkildə yenidən Novruzluya
qayıdır. Toylarda oxuyur, şeirlər
yazır, adını da dəyişib İsgəndər Novruzlu
qoyur. Mən bu məlumatları dostum
Mustafa Çəmənlinin “Bir şair-bəstəkarın
taleyi” oçerkindən götürmüşəm. Elə
o oçerkdən bir parçanı yada salmaq istərdim:
“Ətrafı istedadlı şair-bəstəkarı olduğu
kimi qəbul edə bilmirdi. Azad ruhlu İsgəndər
onların əhatəsində təkdi. Qanadları
qırılmış bir quşa bənzəyirdi,
çırpınır, vurnuxur, bir çıxış yolu
tapa bilmirdi. Ailəsini itirib tək-tənha
qalmış İsgəndərin şair könlünə
yeni eşq odu düşmüşdü. O, Novruzlunun
çox hörmətli seyid ocağından bir qıza
vurulmuşdu. Təbiidir ki, bütün kəndin
müqəddəs bildiyi bir ailə meyə meyl edən,
azadlıq sevən, dilinin siyasi mənada qaytanı olmayan
İsgəndərə qız verməzdi. Bu
uğursuzluqdan sonra şair bir az da bədbinləşir,
hamıdan, lap dünyanın özündən də
küsür, artıq-əskik danışır, adamları
haqlı-haqsız acılayır, incidir. Nəticədə
İsgəndər həbsə alınır. İstedadlı şair, incə ruhlu bəstəkar qəfəsə
salınmış bülbül kimi çırpınır, səsinə
səs verən tapılmır. Heç kəs
fərqində olmur ki, dillər əzbəri “Qarabağın
maralı” mahnısının müəllifi Qala türməsində
xiffətdən saralıb-solur. Dünyanın,
Qarabağın, onun gözəlliklərinin heyranı olan
İsgəndər 1958-ci ildə vəfat edir”.
Əgər İsgəndər əlli səkkizinci ildə
vəfat edibsə, deməli mən onu beş-altı
yaşımda görmüş, yaddaşımda
saxlamışdım. İndi də o məşhur mahnını
eşidəndə keşməkeşli həyat
yaşamış şair-bəstəkarın məlahətli
siması köhnə albomda ilişib qalmış pozuq şəkil
kimi gözümün önündə canlanır.
Ay
qız, gəzmə aralı,
Könlüm
səndən yaralı,
Gözlərinə
heyranam,
Qarabağın maralı.
Bir vaxtlar mahnıda “Qarabağın maralı” əvəzinə
“Azərbaycan maralı” deyilməsi tələb olunurdu və
bu günün özünə kimi də bu təhrif qüvvədə
qalır. Onda, həqiqətən, senzura kimi səbəb
vardı, bugünkü səbəb isə bilməməzlikdən
və yəqin ki vərdişdəndir.
lll
Kəndə ilk dəfə radio xəttinin çəkilməsini,
elektrik işığının verilməsini də
xatırlayıram. Kəndin məişətini kökündən
dəyişən bu texniki yeniliklərə möcüzə
kimi baxırdıq. Radio ilk vaxtlar
camaatın əlini işdən soyutmuşdu. Hamı radioya aludə olmuşdu, millət daim konsert
sorağındaydı. Saat on ikidən sonra
verilən oyun havalarını adamlar həsrətlə
gözləyirdilər. Məni oynatmaq
üçün məktəbdən gəlməyimi
güdürdülər.
Birinci sinfə getməyim
də yadımdadır, heç xoşlamırdım məktəbə
getməyi, hər səhər ağlayırdım. Mamam əvvəl
məni əzizləməyə, dilə tutmağa
çalışır, sonra, özü demiş, “höysələsi
bir tikə olanda” qışqırırdı:
- Cəhənnəmə
get! Getmirsən- getmə!
Əmim isə, mələk kimi hövsələli,
qılıqlı, mehribandı. Yaxşı da
muğam səsi olduğundan çox yumşaq danışar,
“Əlləş (Əmimdən başqa heç kəs mənə
Əlləş deməzdi) niyə ağlayır?” - deyib, həmişə ağappaq olan dəsmalı
ilə burnumu silər, cibindən bir manat pul
çıxarıb verərdi mənə. Mən
pulu görüb susar, Novruzlunun bizim Boccalıdan xeyli uzaqda -
Aşağı məhlədə yerləşən məktəbinə
yollanardım.
Deməzdim ki, yaxşı oxuyurdum, yazıq Əmim hər
axşam mənə hesab dərsini öyrədənə kimi
cəhənnəm əzabı çəkirdi. Otağımız
böyükdü, onun aşağı başında bir stol qoyulmuşdu, bir-iki də stul. Əmim həmişə
stol arxasında oturur, yeməyini orda bizdən
ayrı çəngəllə yeyir, bizim kimi palaz üzərində
salınmış süfrə qırağında oturmurdu. Mənim hesab dərsim də elə o stolun
arxasında başlayırdı.
Əmimin hesab öyrətmək cəhdi, bir qayda olaraq,
mənim göz yaşlarımla bitirdi. Onda kişi
dilxor halda məndən əl çəkir, mənim də
canım kibrit çöpləri ilə misal həll eləməkdən
qurtarırdı. Buna baxmayaraq, məktəbdə
şəklimi əlaçı kimi şərəf lövhəsinə
vurmuşdular. Həmişə belə
olub; uşaq vaxtlarımda da, gənclik dövrümdə də,
bir sözlə, həyatımın hər dönəmində
tay-tuşlarımın deyil, məhz yaşlı adamların
hörmətini, hətta məhəbbətini hiss eləmişəm,
bəlkə də qazanmışam. Sonralar,
elə indinin özündə də çox vaxt
yaşıdlarımla deyil, məndən böyüklərlə
(indi məndən böyüklərin sayı xeyli azdır),
bir də məndən çox-çox cavanlarla daha səmimi
ünsiyyət qururam. Yaşıdlarımla
münasibət qurmaqda çətinlik çəkirəm, bu
kompleks məni həmişə izləyir. Ümumiyyətlə,
hər bir adamla, hətta dost dediyim adamla da, aramda görünməyən
bir sədd var. Bu sədd mənə dostluq eləməkdə
ciddi əngəldir. Ona görə də
çevrəmdə tanışlar çox olsa da, dostların
sayı bir əldəki barmaqların sayından azdır.
Bəlkə bu, mənim çox erkən
yaşlarımdan ehtiyatlı davranmaq vərdişimin nəticəsidir?!
Dəyirman
1956-cı ilin yayından mənim Ağdamlı günlərim
başladı.
Papam məni şəhərin ən
yaxşı və nüfuzlu hesab olunan 1 nömrəli məktəbinə
yazdırdı. Mənim Ağdamla
bağlı xatirələrimin çoxu da məhz bu məktəblə,
bir də “Dəyirman həyəti” kimi tanınan məhlə
ilə bağlıdır. İndidən hiss edirəm ki,
bu yazıda məktəbdən yox, bir yazıçı kimi
yaradıcılığımda dərin izlər buraxmış
bu köhnə məhlədən söhbət açacam.
Bəli, Ağdamda bir
dəyirman vardı. Adına çox vaxt od
dəyirmanı deyirdilər, yəqin su ilə deyil, elektriklə
işlədiyinə görə. Mənim
uşaq təsəvvürümə görə, bu, çox nəhəng
bir tikili idi. Həm də yarıxaraba bir
yerdi, baxmayaraq ki, onun bir hissəsi, deyək ki, ağzı
çeynəyir, dən üyüdürdü.
Yaxın-uzaq kəndlərdən bura üyütməyə
çuval-çuval dən gətirirdilər. Dövrə
görə xeyli arxaik mənzərə idi. Nimdaş geyimli adamlar eşşək və ya at
qoşulmuş araba ilə kisə dolu buğda, arpa, darı gətirir,
axşam tərəfi qovurğa iyi verən unu elə həmin
kisələrdə arabaya yükləyib geri aparırdılar.
İlk
vaxtlar dən üyüdülməsini maraqla izləyirdim,
sonralar şəhərli tay-tuşlarımda olduğu kimi, bu
proses mənim üçün də adiləşdi. Dəyirmanla bağlı əsas marağımız
həyətin cənub divarına, bir növ hasarına
çevrilmiş bu yöndəmsiz, çox iri və uzunsov
tikilinin baxımsız və istifadəsiz qalmış arxa tərəfiydi.
Pəncərə şüşələri
bizim, bizdən də qabaqkı nəsil uşaqların
atdığı daş parçaları ilə
sındırılmış, dişi tökülmüş
ağız kimi mırıqlamışdı. Bununla belə, şüşələrdən hələ
salamat qalanları da vardı. Hərdən
kiminsə əli dinc durmur, daş atıb daha bir
şüşəni sındırır və dəyirmançı
Astanın qulağı səsi alanda balaca bir
qara-qışqırıq, qalmaqal qopurdu.
Dəyirman ikimərtəbəli
idi, ya da tavanı çox hündür olduğundan bizə
ikimərtəbəli kimi görünürdü. Avgi
tövləsi kimi uzun, ucu-bucağı görünməyən
yarıqaranlıq zalda çoxlu metal hissələr, dəzgahlar,
saysız-hesabsız dişli, dişsiz çarxlar, təkərlər,
onları birləşdirən enli qayış ötürmələr,
transpartyorlar... Nələr yoxdu burda?!
Biz şüşəsi sındırılmış pəncərələrdən
qorxa-qorxa içəri keçirdik; Astandan qorxurduq, amma burda
Astan təhlükəsindən başqa, məzmunu bizə
aydın olmayan bir vahimə də vardı. Bəlkə də
bu vahimə dəyirmanın sirli bətni ilə
bağlıydı və elə bu vahimə, qorxu bizi nəhəng
piton şikarını çəkən kimi Dəyirmanın
içinə çəkirdi. Parlaq metal hissələri əlləşdirir,
o üzünə bu üzünə çevirir, böyük
hissələrdən vaz keçib xırda metal hissələri
qənimət kimi götürür, “Dava-dava” oyununda silah kimi
işlədirdik. Metal kürəcik, diyircəkli
təkər tapan uşaqlara isə həsədlə
baxırdıq.
Mənim uşaq təsəvvürümdə Dəyirman
sonralar Hollivudun savaş-döyüş və triller filmlərindəki
mürəkkəb konstruksiyalı əsrarəngiz məkanlara
bənzəyirdi.
Astanın çox vaxt dəyirmanın
yağmalanmasından xəbəri olmurdu. Biz qarəti
ya axşamtərəfi, Astan evə gedəndən sonraya
saxlayırdıq, ya da Astan dən üyüdəndə.
İkinci hal risqli olsa da, şəbxunlar, yəni
gecə basqınları daha cazibəli, vahiməli və
qandondurandı. Adama elə gəlirdi ki,
indi hansı qaranlıq küncdənsə əcaib bir məxluq
çıxıb səni görünməz bir aləmə
dartıb aparacaq. Adətən, bu gecə
basqınlarından sonra fantaziyası zəngin olan uşaqlar
maraqlı nağıllar uydururdular. O vaxtlar məndə
hələ yazıçı istedadı
oyanmamışdı, maraqlı bir şey düzüb-qoşa
bilmirdim, həm də kənddən gəldiyimə görə
şəhər uşaqlarından bir baş geriydim, sən deyən
populyarlığım və liderliyim də yoxdu. Şəhər uşaqları üçün mən
maraqlı deyildim. Səmimi görünmək
üçün onu da deyim ki, uşaq yaşlarında məndə
əlamətdar bir cəhət yoxdu, bir zahiri görkəmim,
qıvrım saçımdı ki, o da yaşlı
adamların, xüsusilə qadınların diqqətini çəkirdi.
Onu da deyim ki, saçımın qıvrım
olduğunu mən Ağdamda bildim, kənddə başım həmişə
Əmimin çalışqanlığı üzündən
daz olurdu. Başımın elə bir balaca
qaralması kifayət edirdi ki, Əmim maşınkanı
götürüb işə başlasın. Ağdamda isə birdən-birə
saçımın qıvrım olduğunu kəşf etdik.
Bu, Papamın xoşuna gəldi. Hətta məktəbdə saçımın
uzunluğuna müəllimlər irad tutmasın deyə, həkimdən
arayış da almışdı, guya başım
qırxılanda burnumdan qan açılır. “Ögey ana” filminin də populyar vaxtıydı.
Böyüklər saçımın
qıvrımlığına görə məni
İsmayıla bənzədirdilər. Mənim
bu təbii üstünlüyüm tay-tuşlarımın
vecinə deyildi.
Dərslərdə də uğurum yoxdu,
üçüncü sinifdə qiymət vərəqində
dörd qəşəng “iki” vardı. Alt-alta
yazılmış o dörd ikinin qıvrım görkəmi
altmış ildən sonra da gözümün
qabağındadı. Bu vəziyyət beşinci sinfə
qədər davam elədi, altıncı sinifdə isə mən
“iki” və “üç”ün nə olduğunu unutdum, humanitar
fənlərdən dörd-beş almağa başladım. Məktəbi bitirməyə yaxın mən
artıq medala namizəddim, amma namizəd olaraq da qaldım.
Elə onda da medal məsələsində valideyn-müəllim
münasibətləri az rol
oynamırdı. Bir tərəfdən də,
yaxşı ki, mənə medal vermədilər, yoxsa mən də
biabır olardım, məktəb də. Məsələ
bu ki, riyaziyyat müəllimi mənim riyazi qabiliyyətimi nə
qədər tərifləsə də, şəxsən mən
özüm bilirdim ki, riyazi təfəkkürdən, demək
olar ki, məhrumam. Bununla belə, həvəs
və istəyimin əksinə olaraq, AZİ-yə (indiki Neft
Akademiyası) daxil olmaq istədim və xoşbaxtlıqdan elə
birinci imtahandan kəsildim. Bu yerdə çox-çox
illər sonra bir elmi-tədqiqat institutunda rəhbərlik elədiyim
şöbədə hər cəhətdən
qartımış bir erməni işçimin sözü
yadıma düşür: “Adə, eto tvoy xorək?” Doğrudan da, AZİ, özü də
avtomatika-telemexanika qətiyyən mənim xörəyim
deyildi.
lll
Astanın çox vaxt dəyirmanda baş verən hadisələrdən, bizim şəbxunlardan xəbəri olmurdu. Dəyirman, bir növ, quyruğunun çürüdüyündən xəbəri olmayan dinozavr kimiydi. Onun ağız hissəsində hələ də dən üyütməsəydilər, yəni faydalı bir işə yaramasaydı, milyon illər qabaq məhv olmuş və skeleti bir möcüzə ilə salamat qalmış dinozavrdan artıq bir şey olmazdı.
Əlbəttə, bu Dəyirman ekzotik bir şeydi, amma uşaqlıq həyatımın ən maraqlı, bəzən dramatik, bəzən komik məqamları Dəyirmanın özündə deyil, onun yanındakı dövrələmə həyətdə, konkret desək, Dəyirman həyətində baş verirdi. Mənə atalıq eləmək iddiasında olan Papam da bu həyətin ən koloritli sakinlərindən biriydi. Yox, birincisiydi!
Tutduğu vəzifələrə, rayon miqyasındakı hədsiz populyarlığına, hörmətinə, nəhayət sosial statusuna görə, Papam bu məhlənin çox sadə kontingentinə yad adamdı desəm düz olmazdı, sadəcə, yaraşmırdı. Kommunal təsərrüfat idarəsinin, daha sonra təmir-tikinti idarəsinin, bütün Qarabağda məşhur olan Ağdam kolxoz bazarının, yol idarəsinin rəhbəri olmuş bir adamın Ağdamda ən azı ikimərtəbəli ev tikdirməsi çox təbii, adi bir iş olmalıydı, amma kişi bu həyətə necə alışmışdısa, ordan aralanmağı ağlına belə gətirmirdi. Bir tərəfdən də o, ev-eşik, ailə adamı yox, kef adamıydı. Heç vaxt evində cibindəkindən artıq pulu olmazdı. Çox vaxt idarə müdiri olduğundan gələn ayların maaşlarını da vaxtından qabaq alır, pal-paltara, hansısa kostyuma, çəkməyə, köynəyə, sayı-hesabı olmayan qalstuklara xərcləyirdi. Bəlkə də ağıllı işi o görüb. Ağdamın ağ daşdan tikilmiş saysız-hesabsız saraylarını murdar düşmən acgöz canavar kimi vəhşicəsinə yağmaladı, sökdü, dağıtdı, daşlarını belə daşıyıb apardı. “Zıpırtıçnı” kommunal evi itirmək dəbdəbəli villa itirməkdən ağrısız olmalıdı yəqin. Bu faktın özü maraqlı bir xarakter kimi Mamed Əmirovu tanımaqda bir ipucudu.
Əli
Əmirli
525-ci qəzet.- 2015.- 12 dekabr.- S.24-25