Mifik və bədii düşüncə
tariximizin maraqlı səhifəsi: Əshabi-Kəhfə bir
hekayət
Pedaqoji və uşaq mətbuatı tarixinə aid silsilə
yazılar hazırlayarkən "Maarif" jurnalının
1921-ci ilə aid birinci nömrəsində Quran mövzusunda
olan maraqlı bir yazıya rast gəldim. Müəllifi
Kərim İsmayılzadədir. Kərim
İsmayılzadə Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasının 1890-cı il məzunlarındandır
(Nəriman Nərimanov da Qori seminariyasını 1890-cı ildə
bitirib).
"Kəşkül"
qəzetinin 29.08.1890-cı il tarixli 109 -cu
nömrəsində verilən xəbərə görə, həmin
il seminariyanı qurtaranların cərgəsində Nəsənzadə,
Qiyasbəyzadə, Qaibzadə, salyanlı Axundov da vardı. Seminariyada onların ana dili və şəriət
müəllimi salyanlı Axund Əbdüssəlam Axundzadə
(1843-1907) olub. Bu, o Ədüssəlam
Axundzadədir ki, 1879-cu ildə seminariyanın müsəlman
şöbəsinin açılışında
şirvanlı Seyid Əzim Şirvaniyə müəllimlik vəzifəsi
uğrunda müsabiqədə qalib gəlmişdi. Ə.Axundzadə 1894-cü ildən
ömrünün sonunadək Qafqaz Müsəlmanları
Şiə Ruhani İdarəsinin sədri, Zaqafqaziya
şeyxülislamı olub. N.Nərimanov
sonralar yazırdı ki, "Qori Seminariyasında elmini tamam
edib, indi qələm tutan 5-3 nəfər varsa, axund
Əbdüssəlamın tərbiyəsinə
bağlıdır".
Kərim İsmayılzadə haqqında məlumatlar
olduqca azdır. Sovetlər dağılandan sonra biz XIX əsrin
maarifçilik tarixinin əsas mənbələrindən uzaq
düşmüş, adda-budda mənbələrdən
faydalanaraq bəzi tarixləri ictimai-siyasi həyatımızın
əks olunduğu, ilişib qaldığı təsadüfi məxəzlərdən
öyrənməli olmuşuq.
Kərim İsmayılzadə
1890-cı ildə Tiflis yaxınlığındakı Qori
şəhərində yerləşən Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasını bitirəndən sonra bir müddət Vedidə
müəllim işləyib. Qafqaz Təhsil Dairə
rəhbərliyinin əmri ilə o, 15 sentyabr 1892-ci ildə
Nehrəm kənd məktəbinə müəllim vəzifəsinə
təyin olunub. Kərim müəllim burada cəmi 2 il müəllim işləyir. Kərim
müəllim Nehrəmdə işləyərkən bu kəndin
tarixi keçmişi, etnoqrafiyası haqqında irihəcmlı
əsər yazır. Əslən şəkili
olan Kərim İsmayılzadənin "Maarif"
jurnalında çıxan "Ölən şəhər"
yazısı da bu silsiləyə daxil olan əsərdəndir.
"Ölən şəhər" əsəri
çap olunanda K.İsmayılzadə Bakı məktəblərində
çalışırdı. O, pedaqoji və uşaq mətbuatında
hesab fənninə, o vaxtlar dəbdə olan elm və təbiət
tarixinə aid aid
maraqlı yazıları ilə gənc oxucuların və
müəllimlərin bədii, elmi və riyazi təfəkkürünü
zənginləşdirirdi.
Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd edək ki, XIX əsrin ikinci yarısında və XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycanın
maarifçilik həyatında məktəb
müəllimləri əhəmiyyətli yer tuturdular. XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan maarifçiləri öz fikirlərini publisistik
sözün qüdrətilə ifadə etməyi daha
münasib hesab edirdilər. Onlar XIX əsrin daha çox
mətbuatla tanınan maarifçilərinin -
"Əkinçi" qəzetinin (1875-1877) redaktoru Həsən
bəy Zərdabinin (1842-1907), Tiflisdə nəşr olunan
"Ziya" (1879-1880) və "Ziyayi- Qafqasiyyə"
(1880-1884) qəzetlərinin naşiri və redaktoru Hacı Səid
Əfəndi Ünsizadənin (1825-1905), publisistik
yaradıcılığa "Ziya" qəzetinin redaktoru kimi
başlayan,1883-cü ilin yanvarından nəşr edilən
"Kəşkül" jurnalının və "Kəşkül"
qəzetinin naşiri və redaktoru Cəlal Unsizadənin (1854-
1928 (bu tarix hələ tam dəqiqləşdirilməyib-N.N.),
XIX əsr Moskva və Tiflis rusdilli mətbuatının fəal
müxbirlərindən biri olan Məhəmməd ağa
Şahtaxtinskinin pedaqoji irsinə
bələd idilər. XX əsrin təhsillə
bağlı olan görkəmli nümayəndələri
Mustafa Mahmudov, Nəriman Nərimanov, Sultan Məcid Qənizadə,
Həbib bəy Mahmudbəyov, Ağa bəy İsrafilbəyli,
Cəmo bəy Cəbrayılbəyli, Abdulla Şaiq,
S.S.Axundov, Fərhad Ağazadə, Əliisgəndər Cəfərzadə,
Mahmud bəy Mahmudbəyov və başqaları zəngin və
rəngarəng ziyalılıq mədəniyyəti ilə
nümunəvi vətəndaş kimi tanınırdılar.Təsadüfi
deyil ki, pedaqoji mətbuatla tanınan bu ziyalıların çoxu sonralar Xalq Maarif
Komissarlığına dərslik və nəşriyyat
şöbəsinə işləməyə və əməkdaşlığa
dəvət olunmuşdular. Mətbuat tariximizdə özünə
şərəfli yer tutan "Rəhbər", "Məktəb",
"Dəbistan", "Maarif" , "Qırmızı
günəş", " Məktəb məcmuəsi"
kimi uşaq və pedaqoji mətbuat nümunələri sinifdənxaric
oxu kitabları kimi nəzərdə tutulmuşdu. Bu məcmuə və jurnalların əsas məqsədlərindən
biri sözü simvol və rəmzlərlə söyləməyə
xidmət edirdi. Mənə elə gəlir
ki, "Ölən şəhər"də də diqqət
bu məqsədə yönəldilmişdi.
lll
Bu
mövzunu çoxdan işləmək istəyirdim:
ölçürdüm, biçirdim, forma
axtarışlarına çıxırdım. Dillərini
bilsəm də, bilməsəm də dünya
"GOOGLE"larına üz tuturdum. Yaxşı
mənada bir ilişiklik axtarırdım. Nə isə...
Sirlərlə, rəmzlərlə, söz
içində söz deməyin yüz yolunu göstərən
bu yazını oxucuların diqqətinə
çatdırıram.
lll
Kərim
İsmayılzadənin 1921-ci
ildə "Maarif" jurnalında çap olunan "Ölən
şəhər" adlı əsəri dünyanın bir
sıra ölkələrində yayılan "Əshabi-kəhf"
(buna hekayə də, rəvayət də, əsatir də
deyirlər) adı ilə tanınan əsərin nəzirəsi
və təbdilidir. Əsərdə zalım və
allahlıq iddiasında olan ölkə
başçısının əlindən dağlardakı
mağarada özlərinə sığınacaq tapmış
yeddi nəfərin taleyindən söz açılır.
"Ölən şəhər" əsərinin ərəb
yazıçısı İmat əl-Şafenin
"Əshabi-Kəhf" hekayəsi əsasında
yazıldığı güman edilir.
"Əshabi-Kəhf"in müxtəlif variantları
var. Bədii, publisistik və
elmi yaradıcılığı hələ də kölgədə
qalan Kərim İsmayılzadənin "Ölən şəhər"
hekayəsini yazı üslubuna və orfoqrafiyasına
müdaxilə etmədən oxucuların diqqətinə
çatdırırıq. Babalarımızın
dünyagörüşlərini, ətraf mühitə
münasibətlərini, düşüncə tərzini
öyrənmək baxımından
Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasının
1890-cı il məzunlarından biri, Nəriman
Nərimanovun tələbə və əqidə dostu Kərim
İsmayılzadənin dünyanın bir sıra ölkələrində
geniş şəkildə dolaşan, xalq əsatiri əsasında
yazılmış bu hekayəsinin orta məktəb dərsliklərinə
daxil edilməsi məqsədəuyğun olardı.
"Ölən
şəhər"
Kərim
İSMAYILZADƏ
Naxçıvan şəhərinin 12 verstliyində Nehrəm
kəndinin yanında bir böyük düzən vaqedir. Bu düzəndə
keçmişdə böyük və məmur (abad-N.N.) şəhər
olmağı ənqazindən (xaraba, qalıqlar-N.N.)
aşkardır: xaraba divarların altından dəfaətlə
gümüş və mis pul, mis qab tapılır. Xərabələr qazıldıqda yer altından
parçaçı dükanları çıqıyur.
Nehrəmlilər xarabaları qazıb
bişmiş kərpicləri öz tikintilərinə işlədirlər.
Bu kərpic öylə əla kərpicdir ki, əsrimizdə
misli yoqdur. Topraq altından çıqan
parçaçı dükanlarında ğəribə ipək
və yun və qumaş görünyor. Lakin
bu qumaşlara əl vurduqda çürüyüb topraq
olmağı aşkar oluyor. Ətraf əhali
bu xərabələrə "Ölən şəhər"
deyirlər və böylə bir əsatir nəql edərlər.
Həzrət İsanın təvəllüdündən
neçə qərinə qabaq burada böyük və gözəl
bir şəhər var imiş. Bu şəhərin
padşahının adı Dağyanus imiş. Dağyanus zalım və məğrur və təkəbbürlü
bir padşah imiş. Özü üçün kərpicin
biri qızıldan, biri gümüşdən bir saray
yapdırmış və adını da behişt ( cənnət-N.N.) qoymuş. Kibr
(lovğalıq-N.N.) və ğüruru bir payəyə (burada:
mərtəbəyə-N.N.) yetmiş ki, özünü məbud
(Allah-N.N.) sanub təəbəsini çəbrən
özünə səcdə etdirərmiş. Sübh
gün çıxanda və axşam gün batan zamanı
gözəl, cavan qız və oğlanlar nəğmələr
ilə Dağyanusun üluhiyyətini
(allahlılığını-N.N.) vəsf edərlərmiş.
Kəndisi də libası və saqqalı cəvahrat
ilə məəzzin olduğu halda, müğənnilərin
önündə durarmış. Çıxan
və ya batan günəşin şüası
düşdükdə bu şah əksandaz olub cəbrən səcdə
üçün toplanmış əhalinin gözlərini
qamaşdırarmış. Bunu hiss edən əhali səcdəyə
düşüb, deyərlərmiş:
"Həqqa, sən bizim tanrımızsan".
Dağyanus Araz çayının kənarında bir
makina inşad etdirmişdi ki, istədigi vəqt bu makina vasitəsilə
yağış yağdıra bilərdi. Quraqlıq
keçən illərdə əhalinin ricası üzrə ətrafa
yağış yağdırıb bu yol ilə əvamlar qəlbində
üluhiyyətini möhkəmləşdirərdi.
Üluhiyyətini inkar edən, asi düşən adamları cürbəcür aqibətlər ilə cəzalandırardı. Bununla belə üsyançıların sanı gün-gündən artmaqda idi. Axırda əhali bunun zülmündən, ğururindən təngə gəlib üsyan qaldırdı, inqilab törətdi. Süləhadan (ixtiyarı olanlardan - N.N.) yeddi nəfər xalqın arasında Dağyanusun məxluq və zülm və məğərru bir hakim olmasını söyləyürdü. Dağyanus inqilabçıları olmazım əzablar ilə cəzalandırıb inqilabı yatırtdı.
Yeddi nəfər süləha bir tövr ilə xilas olub yaxında olan bir mağarada gizləndilər. Örümçəklər bu mağaranın tor çəkib orada gizlənən süləhanı xəlqin gözündən gizlətdilər. Bu yeddi kişi mağarada yatıyor. Bu minval ilə iki yüz ilə yuqlayır. Yuquya vardıqdan bir az keçməmiş Dağyanusun zülmilə bina olunmuş höküməti, şəhəri,qəsri düşmən alanda müzməhill (alt-üst - N.N.) oluyor.
İndi yüz yıldan sonra məğarada yatan yeddi kişi yuxudan ayılur.
Biri: "Bah nə çox yatmışıq" deyüb Allaha ibadət etməyi və Dağyanusun zülmündən xilas olmağın şükrini (minnətdarlığını - N.N.) yerinə yetirməgi təklif ediyor. İbadətdən sonra bunlar aclıqlarını hiss ediyorlar. Ciblərində olan qara puldan bir qədər yoldaşların birinə verüb Naxçıvana çörək almaq üçün göndərürlər.
Bu adam Naxçıvana gəlüb çörəkçidən çörək alur və cibindəki pulu çörəkçiyə veriyor. Çörəkçi diqqət ilə pula baxdıqda görüyor sikkə Dağyanus sikkəsidir . "A kişi,- deyir,- bu Dağyanus sikkəsidir, yəqin sən Dağyanusun sikkəsini tapmısan . İki yüz yıl var ki, bu pul ortalıqdan çıxmış".
Bunların bu danışığına adamlar toplanur. Hakimə xəbər gediyor ki, bir kişi Dağyanusun xəzinəsini tapmış, pulları da bazarda xərc ediyor. Hakim bu adamı dutmaq üçün fərraşlar göndəriyor. Nə isə bir tövr ilə bu adam qaçub mağaraya yoldaşlarının yanına gəlür və əhvalatı söyləyür. Bunlar qorquya düşüb Allah təaladan istiğaşə (təmənna - N.N.) ediyorlar ki, bunları bu yeni düşməndən xilas etsün. Bu yeddi nəfər gözdən gözdən ğayib oluyor. O vəqtdən bəri bu kişilərə "Əshabi-Kəhf", mağaraya "Əshabi-Kəhf mağarası" deyürlər. Hər il ətraf əhali bilafərq (istisnasız - N.N.) məzhəb bu mağaraya ziyarətə gediyorlər.
Nazim
NƏSRƏDDİNOV
Əməkdar
müəllim, Təhsil Nazirliyi Elmi-Metodiki Şurasının
bölmə üzvü
525-ci
qəzet.- 2015.- 15 dekabr.- S.6.