Qədim Səhranın xaqanları

 

 

 

Dünya xəritəsində yer almış dövlətlər sırasında ərazisinə görə 9-cu yerdədir. 

 

Ərazisi 2 milyon 730 min kilometrdir. Bu ərazinin  44 faizi səhradan, 12 faizi isə yarımsəhralardan ibarətdir. Bu səhralarda  nələr olmadı? Kimlər doğulmadı? Kimlər yaşamadı? Kimlər gəlib keçdi, kimlər at oynatdı, kimlər qaldı?!..

 

Türk xaqanlarının, monqol Çingiz xanın və Qızıl Ordanın, Göy türklərin xanlıqlar qurub, döyüşlər etdiyi, toy çadırları, oğul yurdları saldığı  qədim, sirli səhralar.

 

Bu  il xanlıqlarının 550 illiyini qeyd edən Qazax elinin  və türk xaqanlarının kiçik Səhralara sahib olma səhifələrini , bir  balaca da   V-VI əsrlərdəki tarixlərini vərəqləmək istəyirəm. Yəqin ki, oxuucularımız üçün də maraqlı olacaq. Ulu türk tariximizi dərindən bilməsək TARİX  bizi bağışlamaz!!!

 

Türk tayfalarının tarixi səhifələrinin ağrılı səhifələrindən  biri də odur ki, hər kəs “MƏN” deyib, o biri “MƏN”lə vuruşdu. Ən azı İlteriş xanın VI əsrdə çağırdığı Qurultayda Mengu daşa vurduqları BİRLİK möhürünü, Güntəkinin yazdığı  Birlik Nizamnaməsini  həyatda qoruya bilmədilər. Qardaş-qardaşla, tayfa-tayfa ilə vuruşdu çox vaxt.

 

Qədim Səhrada  hakimiyyətinin gücləndiyini hiss edən  Məvarənnəhr  və Xarəzmlər  qazaxların köçəri tayfaları ilə qanlı müharibələrə başladılar.  1237-ci ildə yerli qıpçaqlar qarşılaşdıqları ordudan gücsüz olduqlarını hiss edib, Batı xanın  rəhbərliyi ilə monqolların ordusunda xidmətə keçdilər.   Xarəzmşahlara qarşı birləşərək, Şərqi Avropanı zəbt etmək planını gerçəkləşdirdilər.

 

Böyük türk səhraları üç monqol ulusunun tərkibində birləşdi.  Sərkərdələri isə Çingiz xanın oğlanları oldu.  Şərqi  Dəşti  Kıpçaq  Səhraları  Balxaşa qədər   Çingizxanın böyük oğlu Cuçiyə tapşırılmışdı.  Şərqi Türküstana ikinci oğlu  Çığatay  nəzarət edirdi. Üçüncü oğlu Tərbağataya isə Mərkəzi Asiyadakı  yuxarı İrtış və Şərqi Monqolustan  həvalə olunmuşdu.

 

Bu gün   müasir qazaxların həyatında  Qızıl Ordalıların  məişət və mədəniyyət detalları qorunub saxlanmaqdadır. Təəccüblü deyil ki,  XIII əsrin sonları və XVI əsrin əvəlləri monqollarda artıq türkləşirdilər. Bu da Batı xanın bir zamanlar güclü  Çingiz Ordusuna baş əyib, onunla ittifaqa girməsinin müsbət sonluğu idi. Bəhrəsini sonrakı türk xalqları və tayfaları gördülər.  7 dünya hökmdarı Fateh Teymur 1391-ci ildə   Qızıl Ordanı  darmadağın edəndən sonra isə, monqollar və digər  xalqların yaşadığı, onun nəzarətində olan bütün ərazilərdə türkləşmə sürətləndi. Fateh Teymurun hakimiyyəti o qədər güclənmişdi ki, ətrafında 27 dövləti birləşdirmişdi.

 

Monqolların səhradakı dövlətçilik ənənələri  bu ərazilərdə yaşayan tayfaların  həyatına köçəriliyi miras qoydu.  Əslində köçəri həyatın faydaları  Çingiz xanın “Yasa”sında (Qanun kitabı) öz əksini  tapmışdı. Sonra  bu qaydalar qazaxların “7 Qanun”  (“Jetti  jasa”) kitabında da öz əksini tapdı. Əsasını bu qanunlardan götürən və bu günə kimi qazax ellərində, ailə və nəsillərində yaşayan  Üç cüz” ənənəsi heç pozulmadı.  Çingizlər sülaləsinin üç ulusu, qazax ellərində üç cüzə çevrildi. Ən əsası isə çingizilər türklərə qarışaraq  baş cüz olan - birincini cüzü yaratdılar.

 

Qızıl səhralarda Qazax Xanlığı

 

... İllər ötdü qərinələr yaratdı, qərinələr əsrlərə çevrildi. Bu səhralarda, bu ellərdə, bu malikanələrdə  müharibələr dayanmadı. Bir xan o birini bəyənmədi.

 

Özbək ulusunun sultanı Abulhayır xana etiraz edən  Canibəy və Kerey xan qardaşları  sahibi olduqları aul və torpaqlarda olan  200 min adamı ilə birlikdə 1458-ci ildə zümrüd sulu   Sırdərya sahillərindən Jetti sunun (Yeddi su) nun şərqinə  köç edirlər. Monqolların hakimiyyəti zamanında bu yerlərin xanı olmuş Esen Buqi xanın torpaqlarında yerləşirlər.  Canibəy və Kerey xan qardaşları ilə yeni ərazilərdə təşəkkül tapan  azad insanlar özlərini  “qazax”  adlandırırlar. 1465-ci ildə isə Qazax xanlığını elan edirlər.

 

1468-ci ildə  Abul hayr xan dünyadan köçdü. Yenə tayfa savaşları, Böyük səhraya sahib olmaq uğrunda müharibələr başladı.  Şeybanilər və Noqaylar arasında davalar ara vermədi.

 

Hakimiyyət  tədricən Canibəy xanın övladlarına keçir. Tarixçilər qeyd edir ki, Canibəy xan və sülaləsinin apardığı dövlət üsul-idarəsi nəticəsində Qazax xanlığı  əzəmət və qüdrət sahibi olur.  Canibəy xanın oğlu Qasım xanın hökmdarlığı dövründə (1511-1521)  qazax xanlığının çiçəklənmə dövrü başlayır. Xanlıq o qədər möhkəmlənir ki, hətta çox asanlıqla Daşkəndi də öz hakimiyyətinə alır. Döyüşdə qazandığı uğurlar, ətrafda olan xanlıqlarda qısqanclıq yaratmaya bilməzdi. Bu uğurlar Noqay Ordasını narahat etməyə başlayır.  Qasım xan noqayların paytaxtı Saraycıqı ələ keçirərək,  Noqay Ordasını Həştərxan xanlığına  tərəf sıxışdırır. Qasım xanın apardığı islahatlar nəticəsində xanlıq böyüyərək, əhalisi 1 milyon nəfərə çatır.Qazax xanlığının möhkəmlənməsini seyr edən rus dövlətinin  çarı Vasiliy Temniy Qazax xanı Qasım xanla ittifaq bağlayır. Moskva ilə  siyasi və iqtisadi əlaqələr genişlənməyə başlayır. Bununla da qazax xanlığının Şərqi Avropada yeni xanlıq üsul-idarəsi  təşəkkül tapır. Dəşti Kıpçaq xanlığı günü-gündən möhkəmlənməyə başlayır.

 

Sarayında ən savadlı  elm adamlarını, qaziləri, biyləri, bəyləri saxlayan  Kasım xan XVI əsrdə  hakimiyyəti dövründə   yeni qanunlar toplusunu  yazdırır. “Qasım xanın? qasqa jolı”( “Qasım xanın işıqlı yolu”) adlı Ana yasa 5 əsas hissədən ibarət olur.  Bu kitabda Mülkiyyət Qanunu, Cinayət Qanunu, Hərbi Qanun, Səfirlik adəti, Yurdçuluq qanunu öz əksini tapır. Qasım xanın dövləti Dəşti Kıpçaq xanlığı kimi  formalaşır.  Tez bir zamanda xanın sülaləsinin və özünün şəkli həkk olunmuş gümüş pul sikkələri hazırlanır.

 

1523-cü ildə  Qasım xan vəfat edir. Bir neçə il keçəndən sonra isə Qasım xanın  nəvələri arasında hakimiyyət mübarizəsi güclənir və  bu qarışıqlıq nəticəsində xanlıqda vərəndaş müharibəsi başlayır. Qanlı döyüşlərdə Qasım xanın oğlu Haq Nazar qalib çıxır. Lakin daxili çəkişmələr  özbək və monqol hakimlərinə Dəşti Qıpcaq xanlığına qarşı birləşməyə rəvac verir. Xanlıq Sırdərya sahillərindəki ərazilərini yavaş-yavaş itirir. Haq Nazar xan dünyasını dəyişdikdən sonra, nəsil şəcərəsi qanunlarına uyğun olaraq onun oğlu Şiqay 1580-ci ildə taxta çıxaraq “Xan” titulunu alır. Taxta çıxanda Şiqay xanın 80 yaşı olur.

 

Səhra xanlarının Qanun toplusu “Esim xanın eski jolı”

 

Qazax xanlığının tarixinin maraqlı səhifələrindən biri də 1565-1628-ci illərə təsadüf edir. Bu Qazax xanı Esim xanın hakimiyyətinin qızıl dövrü sayılır.  Qasım xan və Haq Nəzər xandan sonra üçüncü xanlıq dövrünü idarə edən Esim xan Sığnaqdan paytaxtı Türküstana köçürür. Bu gedişlə   Daşkəndi ələ keçirən qaraqalpaqların üsyanının qarşısını alaraq, onları Sırdərya çayı sahillərindən qaçmağa məcbur edir. Çox dəqiq sərhəd və dövlət taktikası  yeridən Esim xan Buxara ilə 1598-ci ildə sülh müqaviləsi bağlayaraq, Türküstandakı əyalətlər üzərində hakimiyyəti nəzarətə götürür. Esim xanın ölümündən sonra hakimiyyət onun oğlu Çanibəyə keçir. Lakin  dövləti Esim xanın digər oğlu Cahangir sultan idarə edir. Esim xandan  dövlətinə bir çox qanunlar yadigar qalır.

 

Hakimiyyətdə  olduğu 63 il ərzində  daxili çəkişmələrin şahidi olan Esim xan yeni qanunlar yazır. Bu qanunların yazılması ilə isə, Qazax Dövlətinin siyasi sistemini dəyişməyə nail olur. Belə ki, o özündən  əvvəlki xanların qanunlarını dəyişir. Qanunlar - “Esim xannın eski jolı”(”Esim salqan eski jol”) “Esim xanın qədim yolu” adlı Ana Yasa kitabında yazılır. Əslində  yeni yazılan qanunlar Qasım xanın yazdığı kitaba əlavələr idi. Bu qanun aktında  xanın səlahiyyətləri, səhra  biylərinin  (hakimlər və qazilər) və batırların  (döyüşçülər) hüquqları və vəzifə borcları öz əksini tapır.

 

Qanunverici orqan  hakimiyyət kimi isə Məsləhət (Maslixat)   yaradılır. Məsləhətə qazax icmalarının nüfuzlu sultanları, ulusları  seçilir. Məsləhət ildə bir dəfə yığılaraq, lazım gəldikdə qanunları təzələyirdi. Məslihətin  verdiyi qanunlardan biri də Çingiz xanın qanun kitabından götürülmüş nəsil, şəcərə, cüz qanunu olur.  Qazaxıstanda bu qanunlar əslində xalq içində bu gün də saxlanmaqdadır.Cüzlər üç qrupa bölünür:

 

Yuxarı cüz: Sırdəryadan Yetti Suya qədər səpələnən uysun, kanqlın, dulatlı, albanı, suanı, sırğalı, ıstı, oşaktı, cəlair tayfalarına aid edilir.

 

Orta cüz:  Mərkəzi və Şimali Şərqi Qazaxıstanda yaşayan qıpçaq, arqın, yaki, nayman, konurat, kereyit və digər tayfaları birləşdirir.

 

Aşağı cüz: Sırdəryanın aşağı axarı ərazilərində Aral dənizi və Xəzər dənizi sahillərində məskunlaşan tayfalara şamil olunur.

 

Bundan əlavə Qanun kitabında 12 tayfa və nəslin də adı həkk olunur.

 

Qanunlara görə yuxarı hakimiyyəti Xan idarə edir. Bu qanunlarda törətdiyi qanunsuz əməllərə görə cinayərkarların cəzalandırılması da xüsusi yer tutur.  Cəzadan  qurtulmaq istəyən  müttəhim kun ödəməli idi.  Kunun məbləği cinayət törədənin və zərərçəkənin yaşayış səviyyəsinə uyğun olaraq təyin edilirdi.  Məsələn, bir nəfər kişi öldürən şəxs  1000 qoyun, qadını öldürən isə 500 qoyun verərək, canını cəzadan qurtara bilərdi.  Sultan və ya Xocaları öldürən 7 adama düşən pay qədər kun  ödəməli idi.

 

Məsləhətin  ildə bir dəfə keçirilən Qurultaylarına  silahsız gələn nümayəndə iclaslara buraxılmırdı. Qan qohumları ilə 7 arxa dönəndən evlənmək olmazdı. 13 yaşı olan şəxs artıq cinayət məsuliyyətinə cəlb oluna bilərdi. Eyni zamanda ailə nigahlarına da 13 yaşında girməyə icazə verilirdi. Bu qanunlar Qazaxıstanın  XVI-XVII əsrlərdə bərqərar olan  ərazilərində tətbiq olunurdu.

 

Qazax xanlığında köçərilik geniş yayıldığından burada əsasən  məişətdə işlədilən qab-qacaq sənətkarlığı,  yurtu bəzəmək üçün (çadır nəzərdə tutulur) əl işləri sənətkarlığı - toxuculuq, tikmə, boyama kimi sənət növləri inkişaf etmişdi. Eyni zamanda hərbi silahlar hazırlamaq da sənətkarlıq məktəbinə aid idi. Əsasən köçəri maldarlıq təsərrüfatı ilə məşğul olan qazaxlar geyimlərini dəvə və qoyun yunundan hazırlayırdılar.

 

Qazaxlar uşağın doğulmasını, toy adətlərini, xanın seçilməsi mərasimlərini, düşmən üzərində qələbəni, dini və urfani mərasimlərini xüsusi olaraq qeyd edirdilər. Bu günə kimi də gəlib çıxan qədim adətlər qazax xalqı içərisində qorunub saxlanmaqdadır.  Mətbəx mədəniyyətlərində isə əsasən ət və süddən istifadə edirdilər. Süddən ayran, qaymaq, qurut, koja, sarımay, kımız və şubat hazırlayardılar. Yeməkləri dəstərxana adətən  dəridən hazırlanmış qablarda gətirər və saxlayardılar..

 

Ailə qurulması məqamında qız evi oğlan evindən mütləq kalım alar, nigahlar valideynlərin razılığı ilə kəsilərdi, bir qayda olaraq, 7 arxadönən qohumla evlənmək cinayət və günah sayılardı. Səhra qanunlarına görə hər bir adam  7 babasını (“Jetti Ata”) 7 arxa dönəndən  tanımalı idi.

 

Təqdir olunası məqam odur ki, qazax xanlığından qalan bu  dəyərli ailə qanunları, tabu kimi  bu gün də qorunub saxlanmaqdadır.

 

XVI-XVII əsrlərdə  qazax xanlıqlarında İslam dini dövlət  səviyyəsində Türküstan, Xarəzm, Buxaranın mərkəzlərində yayılsa da, insanlarda Göy Tanrıya inanc daha güclü idi. Qazaxlar Yer ananı Torpağın ruhu, Su ananı isə  suyun ruhu sayırdılar. Müqəddəs bildikləri pirlərin, qəbirlərin üzərində qurbanlar kəsərdilər. Oda-ocağa inanc onların məişətində və əxlaqında xüsusi yer tuturdu. Bununla belə qazaxlar həm də şaman inancına söykənir, hətta əcdadlarının inanclarına hörmət əlaməti olaraq, heyvanlara da təzim edirdilər.

 

Sırdərya ətrafında yerləşən şəhərlərdə  müsəlman ruhaniliyi böyük rol oynayırdı.  Od ana   (ocağa, oda) deyirdilər bu ocağın qoruyucusu idi. Onların inanclarına görə inəkləri qoruyan ruh- Zəngi,  keçi və qoyunları qoruyan ruh- Şopan, atın qoruyucusu - Qəmbər,  dəvəni  hifz edən isə Oysıl idi. Gecə göylərdə görünən Böyük ayı bürcünə Jeti  Karakşı (Yurdu qoruyan), Marsı isə Qızıl ulduz “Kızıl juldız”  adlandırırdılar.  Yaman ruhları, gözü nəzəri, nəfsi Odla qovurdular.

 

Qazax xanlarının rus imperatoru Anna İoannovnaya elçiliyi

 

Qazaxıstan dövlətinin maraqlı səhifələrindən biri də rus imperiyasının tərkibinə daxil olmasıdır.

 

XVII əsrin 20-ci illəri Qazaxıstanın dövlətçilik tarixində ən ağrılı və ağır dövr hesab olunur. Qonşu xalqlarla bitib-tükənməyən müharibələr, əsasən də Şərqdən Cunqarların mütəmadi baş verən hücumları , dövlətin sosial-iqtisadi həyatına güclü zərbələr endirməkdəydi. Vəziyyətin mürəkkəbliyini nəzərə alan  xanlar  çıxış yolu axtarırdılar. Həmin dönəmdə  Abulhair xanın  cüzundən olan ağsaqqallardan  ibarət bir qrup şəxsi  danışıqlara başlamaq üçün rus imperatorunun yanına elçi göndərərək, onlara himayədarlıq etməsini istədilər. Rus şahzadəsi, Romanovlar sülaləsinin davamçısı  Anna İoannovna 1731-ci il 19 fevralda   Aşağı cüzün Rusiyanın tərkibinə daxil olması barədə fərman imzaladı. Sultan Barak xan bu ittifaqa etiraz edərək müxalifətdə dayansa da,  elə həmin il oktyabrın 10-da Qazaxıstan Rusiyanın təbbəliyini qəbul etdi.  Bu fərmanla Rusiyanın  iqtisadi imkanları genişləndi, Rusiya güclənməyə başladı. 18-ci əsrin 30-cu illərində isə Qazax xanlıqlarından əl çəkməyən Cunqarlar orta cüzün yaşadıqları əraziləri darmadağın etməyə başladılar. Orta cüz də, xilas yolunu Rusiya ilə birləşməkdə gördü və 1934-cü il iyunun 10-da o da rusun boyunduruğuna girdi. Bu Romanovlar sülaləsi üçün geniş fürsət idi. Qazax cüzlərinin ağsaqqalları düşmən saydıqları cunqarların hücumlarından qurtara bilmədikləri üçün, qurtuluşu Rusiyaya birləşməkdə görürdülər. 1733-1734-cü ildə Yuxarı Cüzün xanı Jolbarıs xan  da Peterburqa elçi göndərərək, Rus təbbəliyini qəbul etmək arzusunda olduğunu izhar etdi.

 

Aradan bir əsr keçəndən sonra, 1837-ci ildə Qazax  sultanı çingizilər nəslindən olan Abılay xanın nəvəsi Kenesarı  Qasımov  milli azadlıq hərəkatı yaradaraq, rus imperiyasına qarşı Azadlıq üsyanına başladı.  Onun  rəhbərlik etdiyi üsyan demək olar ki, Qazaxıstanın bütün ərazisini əhatə etdi. 1838-40-cı illərdə isə    Sultan Kenesarı tərəfdaşları   ilə iki cəbhədə-cənubda Kokand xanlığı ilə, şimalda isə digər qazaxlarla vuruşurdu.   Onun əsas məqsədi  Xan  titulunu yenidən qazanıb, ölkəsinə azadlıq gətirmək idi. Tale üzünə gülürdü. Mübarizəsi haqq  işi idi. Xalqını azadlığa çıxaracaqdı. 1841-ci ildə Kenesarı sultan  uğurlu döyüş əməliyyatları keçirərək,  Qazax xanlığını  yenidən Ata yurdunda bərpa etdi. Onun əsas tərəfdaşları biylər,bəylər,hakimlər, qazilər və batırlar (yəni döyüşçülər) oldular. Kenesarı XVIII əsrdə sözün əsl mənasında dövlət aparatı qurdu. Ordusuna güvəndiyindən Kenesarı xan  1837-ci ildə rus imperiyasına qarşı başladığı mabarizəsini davam etdirdi . Rusların tabeliyində olan əraziləri  rus hakimiyyətindən təmizlədi. 1844-cü ildə Yekaterina qəzasını da ələ keçirə bildi.  1847-ci ildə Kenesarı əraziləri rus təbbəliyindən təmizləmək üçün qırqızların ərazilərinə hücum etdi. Bu döyüşdə qırqızlar, kokandlılar ruslarla  Kenesarı xana qarşı birləşdilər. Döyüşlərin birində Kenesarı xanı əsir götürdülər və bundan sonra, onun  həlak olma xəbəri yayıldı.

 

XIX əsr. Mavi bayraq. Azad və Müstəqil Qazaxıstan

 

SSRİ tərkibində olan 15 respublika kimi, Qazaxıstan da 70 il rus imperiyasının boyunduruğu altında yaşadı.   1986-ci ilin 16-17 dekabrında qazaxların milli ruhu, milli iradəsi yenidən azadlıq istədi. Almata şəhərində  Sovet quruluşuna etiraz  aksiyasına çıxanlara meydanlarda divan tutuldu. Ara bir az sakitləşəndən sonra,  Qazaxıstan Mərkəzi Komitəsinin I katibi dəyişdirilərək, yerinə  Nursultan Nazarbayev təyin olundu.  1990-cı il aprelin 20-də Nursultan Nazarbayev Qazaxıstan SSR-nin ilk prezidenti seçildi, 1991-ci il dekabrın 1-də  isə ölkədə referendum keçirərək, Qazaxıstanın Konstitusiyasında dəyişiklik etdi. 16 dekabrda isə ölkəsinin müstəqilliyi haqqında fərman imzaladı. Müstəqil Qazaxıstanı ilk olaraq, müstəqilliyini elan edəndən 2 dəqiqə sonra Türkiyə Cümhuriyyəti tanıdı.

 

Müstəqil Qazaxıstan Dövlətinin başçısı olandan isə çox ilkə imza atdı. Semipalatinskdəki nüvə poliqonunu dayandırmaqla tarixə adını sülh carçısı kimi yazdı. TÜRKSOY təşkilatı, Avrasiya Birliyi, “YEDDİ MƏMLƏKƏT- BİR HƏRƏKƏT” prinsipi kimi qlobal ideyaları... artıq təşəkkül tapmaq üzrədir.

 

 Qazax xanlarının uzaqgörənlik ənənəsinə sadiq qalaraq , paytaxt Almatını Akmola vilayətinə gətirib, orada qışında yalquzaqlar ulayan, yayında istisi ilanları mələdən səhrada yeni bir mərkəzi şəhər- Astananı qurması oldu.

 

1998-ci ildə mərhum Heydər Əliyev də bu şəhərin təməl daşının qoyulmasında iştirak etmişdi. Demişdi ki, “Türk dünyasının bu Astanası uğurlu olsun! Qapınızın astanasından gözəl xəbərlər yayılsın”.

 

Türk dünyasının sevdiyi göy-mavi rəngli bayrağa sahib olan Qazaxıstanın prezidenti dünyada siyasi lider qalacaq bir şəxsiyyət olmaqla, həm də gözəl musiqiçidir, gözəl şeirlər yazır. Şah əsəri sayılan Astana şəhərinə “Mənim şəhərim” şeirini də o yazıb.

 

Sağlığında Türkiyədə heykəli ucalan Nursultan Nazarbayev! Tanrı Sizi hələ çox yaşatsın! Türk dünyasının birləşməsini görməyi Sizinlə birgə hamımıza nəsib etsin! Qazaxlar deyən kimi: BİRGƏ BOLSUN!!!

 

Aida Eyvazlı

525-ci qəzet.- 2015.- 19 dekabr.- S.20