“Türkləşmək, müasirləşmək,
islamlaşmaq” üçlü düsturu kimindir?
MƏSƏLƏNİN QOYULUŞUNA DAİR I MƏQALƏ
Artıq hamıya, ən azından ictimai, humanitar sahənin
mütəxəssislərinə yaxşı məlum olan,
lakin hələ də “Türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək” şəklində ifadə edilən
(düstur bayrağımızda fərqli şəkildə
öz əksini tapıb?!) bu üçlü məramın müəllifliyinin
yenidən sual altına alınması olsun ki, kimlərisə
narahat etsin.
Bu narahatlıq, hər şeydən əvvəl,
düsturun Əli bəy Hüseynzadəyə məxsusluğunun
Azərbaycan və türk elmi mühitində qismən təsbit
olunmasından irəli gəlir. Ancaq Azərbaycan
coğrafiyasından, ədəbi, elmi mühitindən də kənarda
çox məşhur olan bu üçlü düsturun kimə
aid olması ilə bağlı fikirlərdəki müxtəlifliyi
də nəzərə almamaq olmaz. Bizim
özümüzdə məsələ hələ
bütünlüklə öz həllini tapmayıb, lap
tapmış olsa belə, ədəbi, ictimai fikrimizin tarixilə
bağlı hər bir problemi elmi-nəzəri cəhətdən
yenidən araşdırmaq lazım gəlir.
Nədən ki, daim nəşr olunan yeni mətnlər və
elmin fasiləsiz araşdırılmasının özü
bunu bizdən tələb edir.
Yoxsa, bir-iki epizodik fikirlə, yaxud sitatla hökm vermək,
problemin araşdırılmasını inhisara almaq, yeni fikirlərə
qarşı təpki göstərmək elmi düşüncənin
sərhədlərindən kənardadır. Doğrudan da, ötən əsrin
80-ci illərinin ortalarından elmi kuluarlarda, 90-cı illərdən
isə elmi dövriyyədə haqqında dönə-dönə
yazılan bu düsturun kimin olması ilə bağlı
hansı şübhələr ola bilər
ki... Üstəlik, bu üçlü düstur haqqında
Əli bəy Hüseynzadənin daimi tədqiqatçılarından
olan, əsərlərinin elmi-tənqidi nəşrini
hazırlayan filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Ofeliya Bayramlı, AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar
Qarayev, eləcə də yerli arenada araşdırmalar aparan əksər
alimlərin tədqiqatlarında bu fikir birbaşa və
dolayı şəkildə ifadə olunub. Bəlkə
də Ə.Hüseynzadənin yaradıcılığı
haqqında yazan əksər tədqiqatçılar bu fikri fərqinə
varmadan təkrarlamışlar. Mən hələ
Ə.Hüseynzadənin fikir və ideya dostları Ziya
Göyalp, Yusif Akçura, M.Ə.Rəsulzadə, Hüseyn
Baykara, Mirzə Bala Məmmədzadənin müxtəlif
münasibətlə söylədikləri buna oxşar qənaətlərini
demirəm. XX yüzil Azərbaycan ədəbiyyatı,
ictimai fikir tarixi ilə bağlı istənilən
araşdırmalarda tədqiqatçılar birmənalı
olaraq “Türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək”
üçlü düsturuna toxunarkən bu düsturun müəllifi
kimi bəzi istisnaları (yenə istisnalar?!) nəzərə
almasaq Əli bəy Hüseynzadəni göstərmişlər.
Elmi fəaliyyətini
bütünlüklə Əli bəyin
yaradıcılığına həsr edən O.Bayramlı
yazır: “Beləliklə, əsrin (XX əsr nəzərdə
tutulur-B.Ə.) əvvəllərində azadlıq uğrunda
mübarizə yollarının hələ müəyyənləşmədiyi
bir dövrdə Ə.B.Hüseynzadə tarixi məsuliyyəti
öhdəsinə götürərək milli tərəqqinin
üç düşüncə tərzi (islamlaşmaq,
türkləşmək və avropalaşmaq) (seçmə mənimdir-B.Ə.)
əsasında aparılmasının vacibliyini iddia və isbat
etməklə türkçülüyü tez bir zamanda siyasi
doktrinaya çevirərək, müsəlman və türk
xalqlarının milli azadlıq tarixində yeni bir səhifə
açır” (Ə.Hüseynzadə. Qırmızı
qaranlıqlar içində işıqlar. B., 1996, s.
42-43). Görkəmli alim
Y.Qarayev isə O.Bayramlının transliterasiya və tərtib
etdiyi “Qırmızı qaranlıqlar içində
yaşıl işıqlar” kitabına yazdığı ön
sözdə qəti olaraq bu düsturu və üstəlik
bayrağımızdakı simvolikanı da Əli bəyə
aid edərək obrazlı şəkildə belə ifadə
edir: “Bayrağımızdakı üç rəngin
üçünün də rəssamı Əli bəydir. Milli gerbimizdəki boya simvolikası da onun “türkləşmək,
islamlaşmaq, avropalaşmaq” -düsturunun (düsturun bayraqda
bu şəkildə ifadə olunmadığını nəzərdən
qaçırmayaq-B.Ə.) rəngdə ifadəsindən
başqa bir şey deyildir. Şübhəsiz,
söhbət yalnız boyadan və kətandan getmir, həm də
təməldən, bünövrə daşından, dəmir
özüldən gedir: Əli bəy Azərbaycanda yox,
bütün türklük miqyasında qövmi
özünüdərkin, istiqlal düşüncəsinin təkcə
rəssamı deyil, həm də memarıdır” (seçmələr
mənimdir-B.Ə.)(Ə.Hüseynzadə. Qırmızı
qaranlıqlar içində işıqlar. B., 1996, s. 3).
90-cı illərdə yazılan digər tədqiqatlarda
isə bu və ya digər şəkildə ötəri də
olsa, Əli bəyin bu düstura müəllifliyi təsdiqlənmişdir. Son illərdə
aparılan araşdırmalarda da tendensiya bu şəkildə
davam etmişdir. Halbuki ötən müddət
ərzində bu üçlü düsturun keçib gəldiyi
yol və onun müəllifliyinə iddialıların əsərləri
dərc edilmiş, eləcə də haqlarında kifayət qədər
araşdırmalar aparılmışdır. Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Əsgər
Quliyev Ə.Hüseynzadəni “türkləşmək,
islamlaşmaq, avropalaşmaq (müasirləşmək)”
triadasının yaradıcısı və ilk
carçısı, milli bayrağımızdakı rənglər
simvolikasının müəllifi, türk dünyasında
milli özünüdərkin və milli istiqlal
düşüncəsinin mücahidi” (seçmələr mənimdir-B.Ə.)
(“Böyük ədəbi və mütəfəkkir Əli Bəy
Hüseynzadə”, Bakı, “Elm”, 2015, s. 384) hesab edir. Məqaləsinin
başqa bir yerində isə yazır: “...millətimizin islam ümmətçiliyindən islam millətçiliyinə
və oradan türk millətçiliyinə keçidinin əsas
ideya və əməl rəhbərlərindən (Əlimərdan
bəy Topçubaşov və Əhməd bəy
Ağaoğlu ilə birgə) biri olan Əli bəy
Hüseynzadə özünün irəli sürüb əsaslandırdığı
(?-B.Ə.) “türkləşmək, islamlaşmaq,
avropalaşmaq” milli dirçəliş və milli istiqlal
formulu (düsturu) ilə türkçülüyün siyasi məramnaməsini
və elmi-nəzəri əsaslarını (?-B.Ə.),
müasirlərinin dediyi kimi, milli istiqlal mücadiləsinin
“Ana Yasa”sını verməklə milli tariximizə
“türkçülüyün atası” kimi öz əbədi
imzasını atmış oldu” (Yenə orada, s. 384). Göründüyü kimi, Ə.Quliyev burada
Ə.Hüseynzadəni həm türkçülüyün,
həm üçlü məramın, həm də
bayrağımızın rəng simvolikasının şəriksiz
müəllifi hesab etməklə yanaşı, bu düsturu əsaslandırması
ilə bağlı da hökm verir. Hərçənd
hər hansı bir fikrin əsaslandırılması
üçün sistemli araşdırma, yaxud elmi-nəzəri
əsaslandırma tələb olunur. Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru Cavidə Məmmədova “Əli bəy
Hüseynzadənin üçlü düsturunun bədii ədəbiyyata
tətbiqi” məqaləsində bu təlimi Ə.Hüseynzadəyə
aid edir və “ ...az bir zaman içində
Türkiyə ictimai fikrini öz cazibəsinə alaraq
Türkiyədə də yeni tipli, bitkin millət
düşüncəsi yaratdı, daha mükəmməl
müdafiə və mübarizə üsullarını təlim
etdi” (“Böyük ədəbi və mütəfəkkir
Əli Bəy Hüseynzadə”, Bakı, “Elm”, 2015, s. 432) qənaətinə
gəlir.
Türkiyədə
də bu üçlü düsturun Əli bəy Hüseynzadəyə
aid olması ilə bağlı fikirlər az
deyil. Türkçülük hərəkatının
böyük adlarından biri Yusif Akçura özünün
“Türkçülüyün tarixi” əsərinin
“Hüseynzadə Əli bəy” bölümündə onun
“Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir”, “Bizə
hansı elmlər lazımdır” və “Yazımız, dilimiz,
ikinci ilimiz” adlı məqalələrinin adını çəkərək
yazır: “İkinci məqaləsində “Bizə hansı elmlər
lazımdır?” deyir, çağdaşlıq
aşılayır və bu məqalədə müsəlman
türk qövmləri üçün bir əsas olaraq:
“türkləşmək, islamlaşmaq, Avropalaşmaq” vacib
olduğunu iddia edərək bunu isbata çalışır.
Əli bəyin üçlü düsturu
yaxşı tapılmış xoşbəxt əsaslardandır”
(Y.Akçura. Türk tarixi. Bakı,
“Qanun”, 2010, s. 209). “Üç
tərzi siyasət” (1904) əsərinin müəllifi lakin elə
buradaca bu düsturla bağlı Z.Göyalpın da
yazılarının olduğunu bildirir: “Bu əsas türk aləminin
hər tərəfinə yayılmış və xüsusən
Məşrutiyyətdən sonra İstanbulda çox işlənmişdir.
Məsələn, Ziya Göyalp bəy “Türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək” məsələsi
haqqında bir çox yazılar yazmışdır” (Yenə orada,
s. 209). Mirzə Bala Məmmədzadə də
Y.Akçuranın bu fikrinə istinad edərək
Ə.Hüseynzadənin “Türkləşmək,
islamlaşmaq və Avropalaşmaq” (eynən Y.Akçurada
olduğu kimi!) formulunun müəllifi olduğunu və Ziya
Göyalpın bu mövzu üzərinə çox yazı
yazdığını bildirir (M.B.Məmmədzadə. Milli Azərbaycan hareketi, Ankara, 1991, 16-17). Onu da qeyd edək ki, əksər
araşdırmaçılar üçlü düsturun
Z.Göyalp tərəfindən bir sistem halına
salındığını, elmi-nəzəri cəhətdən
işləndiyini bu və ya digər şəkildə təsdiq
etmişlər. Z.Göyalpın iki fundamental
“Türkçülüyün əsasları” və “Türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək” əsərlərində
bu üçlü düstur bir elmi-nəzəri sistem
halına salındığı hamı tərəfindən
birmənalı şəkildə qəbul edilir.
Bu düsturun Əli bəy Hüseynzadəyə aid
olması ilə bağlı elmi, ədəbi mühitdəki
qənaətlər demək olar ki, Türkiyədə və
Azərbaycanda bu şəkildə ifadə olunur. Bu qənaətlər
bu gün də qüvvədədir; düsturun adı gələrkən
Əli bəy Hüseynzadə yada düşür, yaxud
Əli bəydən yazanlar dərhal bu üçlü məramın
adını çəkirlər. Bir
sözlə düsturun ən azından müəlliflərindən
birinin (irəlidə bunun əsaslandırılmasını
görəcəyik!) Əli bəy
Hüseynzadənin olması ilə bağlı bizdə də
heç bir şübhə yoxdur. “XX
yüzil Azərbaycan ədəbiyyatı. Mərhələlər,
istiqamətlər, problemlər” (Bakı, “Elm və təhsil”,
2015) monoqrafiyamızda da ötən əsrin əvvəllərində
özünün ən yüksək zirvəsinə
çatmış bu düsturun inkişaf yolu ilə
bağlı mülahizələrimizi də bildirmişik.
Tədqiqatda “Füyuzat” dərgisi ilə bağlı gəldiyimiz
nəticələrdən biri belə formulə edilir:
“Füyuzatçılıq “türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək” düsturunun
formalaşmasında müəyyən rol oynadı” (Göstərilən
mənbə, s. 72).
Maraqlıdır
ki, görkəmli ədəbiyyatşünas Ə.Mirəhmədov
Əli bəy haqqında “Həqiqətin
böyüyünü deyən sənət əsəri”,
“Türklüyə xidmət nümunəsi” adlı iki məqalə
yazmasına rəğmən, bu düstura və onun müəllifliyinə
toxunmamışdır. Professor Şamil Vəliyevin
“Füyuzat ədəbi məktəbi” (Bakı, 1999)
monoqrafiyasında da bu üçlü düsturun müəllifliyi
haqqında qəti fikir yoxdur. Lap bu
yaxınlarda isə Ə.Hüseynzadə
yaradıcılığını bütün yönlərilə
araşdıraraq sanballı monoqrafiya ortaya qoyan tədqiqatçı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Azər Turanla
söhbətimizdə düsturun müəllifliyilə
bağlı fikirlərimizi bölüşdük.
Düşünürəm ki, ədəbiyyatşünaslığımızın
indiki durumunda triadanın müəllifliyində 30 il əvvəlki fikirlərlə məhdudlaşmaq
olmaz. Çünki ədəbi, elmi fikir daim
inkişafdadır, fasiləsiz olaraq elmi dövriyyəyə
daxil olan əsərlər onun yenidən
araşdırılmasına rəvac verir, yeni fikir və
ideyaların yaranmasını şərtləndirir.
Bu baxımdan “Türkləşmək, islamlaşmaq,
müasirləşmək” üçlü düsturunun
yaranması, formalaşması və sistem halına
salınması məsələlərinə yenidən nəzər
salmağın zamanıdır. Söhbətimizdən
bir neçə ay sonra isə A.Turanın “Türkləşmək,
islamlaşmaq, çağdaşlaşmaq. Əli
bəy Hüseynzadəmi, yoxsa Ziya Göyalpmı?”
“(“Böyük ədib və mütəfəkkir Əli Bəy
Hüseynzadə”, Bakı, “Elm”, 2015, s. 436-451) məqaləsi
üzə çıxdı. A.Turanın yenidən bu problemə qayıtması əslində
açıq qalan, müzakirəsi gərəkən bəzi
problemlərə aydınlıq gətirmək, müzakirə
açmaq baxımından əhəmiyyətlidir. Müəllifin
fikrincə, çoxdan çözülən məsələnin
nəzəri prinsipinin Cəmaləddin Əfqaniyə, Yusif
Akçuraya, yaxud Ziya Göyalpa aid olmasını iddia edənlərə
ən tutarlı cavabı “Ziya Göyalpın vəfatı ilə
əlaqədar
yazdığı “Ziya Göyalp haqqında xatirə və
mülahizələr” (Türk yılı, 1928, s.417) məqaləsində
türkçülüyün böyük qurucularının
ilklərindən olan Yusif Akçuranın özü verirdi:
“Türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək...türkçülərin
fəaliyyətində bir vəchlə mahiyyətini haiz olan bu
üçüz (üçlü) ümdənin əsl
atası Hüseynzadə Əli bəydir. Məhz siyasət
sahəsində, biri digərinə zidd kimi görünən
türklük, islamlıq, osmanlılıq siyasətlərinin,
bu üç tərzi siyasətin, qabili təlif olduğunu
Əli bəy iddia etmiş və “Füyuzat”ın 10 iyul
ihtilalından əvvəl çıxmış nüsxələrindən
birində “türklük, islamlıq və avropalılıq”
qayələrinin məmzucən (sintez edərək, birləşdirərək)
istehsalını tövsiyə eyləmişdi” (“Böyük ədəbi
və mütəfəkkir Əli Bəy Hüseynzadə”,
Bakı, “Elm”, 2015, s. 436).
A.Turan məqaləsində
Y.Akçura, M.Ə.Rəsulzadə, David Kuşner, Yusif Vəzir,
Krımərdən gətirdiyi sitatlarla düsturun tək
Ə.Hüseynzadəyə aid olmasını, onun şəriksiz
müəllifliyini isbatlamağa çalışır. Bəri başdan deyək ki, məsələyə
bu cür yanaşma doğru olmadığı kimi, məğlubiyyətə
məhkumdur. Çünki eynən bunun əksini söyləyən
müəlliflər də yox deyil...
Məsələyə
yanaşmanın yanlışlığı orasındadır
ki, birincisi, bu düstur beş-üç günə ərsəyə
gəlməyib, müəyyən zaman keçdikdən sonra bu
şəklə düşmüşdür; ikincisi, hər
hansı bir düsturun təsbit olunması bir fikir, məqalə
ilə başa çatmır, ədəbi, ictimai mühitdə
toplumdan, müxtəlif aydınlardan gələn
düşüncələr, meyillər əsasında
formalaşır, onun nəzəri, estetik prinsiplərini müəyyənləşdirmək
üçün müəyyən zaman lazım gəldiyi
kimi, elmi-nəzəri cəhətdən əsaslandırılması
da tələb olunur; üçüncüsü, bu
düsturun formalaşmasında Ə.Hüseynzadə qədər
M.F.Axundzadənin, Ə.Suavinin, H.Zərdabinin,
İ.Qaspıralının, C.Əfqaninin,
Ə.Ağaoğlunun, Y.Akçuranın, S.Hüseynin,
Füyuzatçıların, Z.Göyalpın və nəhayət,
M.Ə.Rəsulzadənin hər birinin zəhməti
olmuşdur; dördüncüsü, Ə.Hüseynzadədə
bu düstur irəlidə görəcəyimiz kimi “türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək” formulunda səslənməmişdir
(nəzərə alaq ki, məsələ yuxarıda verilən
düsturun ibtidai formasından yox, məhz göstərildiyi
şəkildə ifadə olunmasından gedir!); beşincisi,
bayrağın rəng simvolikasının Ə.Hüseynzadə
ilə hansı əlaqəsi ola bilər; və nəhayət,
altıncısı, bayrağın rənginin “türkləşmək,
müasirləşmək, islamlaşmaq” şəklində
formulə edilməsi düsturdakı ideya dəyişikliyini təmin
etmiş olur ki, bu da düsturun dövlət rəmzində
bütün müəlliflərdən fərqli şəkildə,
yeni ictimai-siyasi rakursda və formulda (bu isə formulun yeni
müəllifi deməkdir!) öz əksini
tapdığını göstərmirmi?!
Əlbəttə, tədqiqatçı A.Turanın
istinad etdiyi mənbələr və gətirdiyi sitatlar
doğru olduğu kimi, bizə də yaxşı
tanışdır, lakin bu cür mənbələr bəzən
yubiley çıxışlarında və xatirələrdə
səsləndirildiyindən özünün elmi ciddiliyini və
qüvvəsini itirmiş olur. Məsələ
burasındadır ki, bu fikrin irəli sürüldüyü
Ə.Hüseynzadə ilə bağlı ilk fundamental tədqiqatlar
Azərbaycanda üzə çıxarkən tədqiqatçılar
ölkədən kənarda aparılan araşdırmalardan o qədər
də məlumatlı deyildi. Azərbaycanın
özündə belə aparılan araşdırmalarda hələ
bu üçlü düsturun ayrı-ayrı komponentlərinin
özü belə tədqiq edilməmişdi. Türkiyədə,
Tatarıstanda, Krımda aparılan araşdırmalarda
isə Azərbaycandakı tədqiqatlardan xəbər tutmaq
çətin olurdu. Bu nədənlə bu triadanın müxtəlif
ziyalıların adına
çıxarılmasını tamamilə təbii
qarşılamaq lazımdır. Triadanın
müəllifi olaraq bir çox mənbələrdə
Ə.Süavi, Z.Göyalp, Y.Akçuranın da adı çəkilir
ki, bunun da müəyyən əsasları vardır.
Lakin A.Turan bundan narahat olaraq yazır: “Mübahisələri
diqqətlə nəzərdən keçirib dərhal belə
bir nəticəyə gəlmək olur ki, bütün tərəflərin
ümumi hədəfi Əli bəy Hüseynzadədir”
(Göstərilən məqalə, s. 436).
Məsələ burasındadır ki, problemlə
bağlı bütün araşdırmalarda ümumi hədəf
kimi Ə.Hüseynzadə seçilməyib, cəmi-cümlətanı
bəzi doğruya yönəlik fikirlər vardır, hətta
mən deyərdim söylənilən fikirlərdə bir qədər
şişirtməyə yol verilərək Ə.Hüseynzadə
triadanın şəriksiz müəllifi kimi təsbit edilib. Problemlə
bağlı mübahisələrin olması təbii olduğu
kimi, həm də gərəklidir. Keçən
müddət ərzində ədəbiyyatşünaslığımızda
M.F.Axundzadə, Ə.Süavi, H.Zərdabi, C.Əfqani,
Y.Akçura, M.Ə.Rəsulzadə, Ziya Göyalp, lap elə
Ə.Hüseynzadənin özü ilə bağlı
aparılan araşdırmalar məsələyə yeni
kontekstdə yanaşmanı tələb edir. Lakin məsələni “Əli bəy Hüseynzadəmi,
yoxsa Ziya Göyalpmı?” şəklində qoymağın
özü də düzgün deyildir. Bəs burada
Ə.Hüseynzadə və Z.Göyalp qədər haqqı çatan fikir
adamlarımız necə olsun, onların haqqını necə
danmaq olar?
Maraqlı burasındadır ki, bu üçlü
düsturun Ə.Hüseynzadədən öncə
Ə.Süavinin olması fikri elə Ə.Hüseynzadə
irsinin böyük tədqiqatçısı O.Bayramlıya məxsusdur. O, yuxarıda istinad kimi gətirdiyimiz
fikrindən sonra bu üçlü görüşün
Ə.Hüseynzadədən öncə Ə.Süaviyə aid
olmasını irəli sürərək yazır: “Bu
üçlü görüş, yəni islamlaşmaq,
türkləşmək və avropalaşmaq
(göründüyü kimi, bu üçlü düstur həmişə
müxtəlif şəkildə ifadə olunur, komponentlərin
yeri dəyişilir-B.Ə.) Ə.B.Hüseynzadədən bir az əvvəl Əli Süavi (1839-1878) tərəfindən
irəli sürülmüş və müdafiə
olunmuşdur. Məlumdur ki, yeni osmanlılar
islamçılıqla yanaşı avropalaşmağı da
irəli sürürdülər. Bunlardan
yalnız Əli Süavidə islamlaşmaqla, avropalaşmaqla
yanaşı türkçülüyə də meyl vardı.
Əli Süavi ilk türkçülərdəndir və islam birliyini müdafiə etməklə
yanaşı türkçülüyü də müdafiə
edirdi. O yazırdı: “Türklər sadə bir əsgər və
fateh bir irq deyil, dünya mədəniyyətində quruculuq
xidməti görən böyük bir irqdir. Ona
görə islamçılıq, qərbçilik ancaq
türkçülüklə birləşdiyi zaman Avropa millətlərinin
önündə dayanacaq bir qüvvət halını ala bilər”.
Türkçülük görüşləri
Əli Süavidə osmançılığa qarşı
qoyulmuşdur” (Ə.Hüseynzadə. Qırmızı
qaranlıqlar içində işıqlar. B., 1996, s. 42).
O.Bayramlının bir az əvvəl dediyi zaman XIX yüzilin 70-ci illərinə gedib çıxır ki, bu da Ə.Hüseynzadədən 30 il əvvəl deməkdir. Tədqiqatçı O.Bayramlının 90-cı illərin ortalarında irəli sürdüyü bu fikri ən azından yeni araşdırmalar aparmağa imkan verir. Yalnız O.Bayramlının bu fikrimi? Yox, M.F.Axundzadənin, Ə.Süavinin, C.Əfqaninin, İ.Qaspıralının, H.Zərdabinin, Ə.Ağaoğlunun, Y.Akçuranın, S.Hüseynin, füyuzatçıların, M.Ə.Rəsulzadənin, Z.Göyalpın əlimizdə olan əsərləri, əldə etdiyimiz mənbələr, mətnlər bu problemlə bağlı elmi qənaətlərdə bir yanlışlığın olduğunu göstərir. O.Bayramlı Ə.Süavidən aldığı sitatın mənbəyini göstərmir, bunu da başa düşmək olardı, çünki o zaman Ə.Süavinin əsərlərinə əlimiz çatmırdı. İndi isə hər şey ortadadır. Əlbəttə, məsələ heç də tam olaraq O.Bayramlının dediyi kimi deyil, ancaq onun fikrini təpki ilə qarşılamaq da doğru deyildir. A.Turan O.Bayramlının bu fikrinə qarşı dərhal türk ədəbiyyatşünası A.H.Tanpınarın Ə.Süavi haqqında “...böyük bir doktrin sahibi olduğunu iddia etmək, hətta hər hansı bir bilgi şöbəsində tam bir dərinləşməyə endiyini qəbul etmək imkansızdır” (A.Turanda mənbə göstərilməyib-B.Ə.) fikrinə söykənərək onun xidmətlərini kənara qoymağa çalışır.
Olsun ki, O.Bayramlının “ilk türkçü” ifadəsi (ümumiyyətlə, tədqiqatlarda bu cür ifadələri işlədərkən bir qədər ehtiyatlı olmaq lazımdır, çünki çox zaman bu cür ifadələr sonra təkzib olunur) yerinə düşməyib, ancaq onun O.Bayramlının Ə.Süavinin üçlü düsturun müəllifi hesab etməsinə nə dəxli var axı?! A.Turan A.H.Tanpınarın yuxarıdakı fikrinə əsaslanaraq yazır: “Bunu da nəzərə alaraq (maraqlıdır, A.H.Tanpınar yuxarıda Ə.Süavinin bu üçlü düsturu ilə bağlı heç nə demədiyi halda, A.Turan nəyi nəzərə alır?!-B.Ə.). XX yüzil türk tarixi üçün bu qədər həyati əhəmiyyət daşıyan dirilik, varoluş düsturunu Əli bəy Hüseynzadədən qabaqkı mərhələyə-türkləşmək, islamlaşmaq, çağdaşlaşmaq triadasını irəli sürə biləcək qədər dərin və geniş mündəricəli əsərləri olmayan (seçmə mənimdir-B.Ə.) Əli Süaviyə bağlamaq cəhdi yolverilməzdir” (A.Turan. Göstərilən mənbə, s. 446).
Biz Ə.Süavinin üçlü düsturu ilə bağlı müzakirəni irəlidə aparacağıq, ancaq A.Turanın bu sahədə ciddi tədqiqatları olan O.Bayramlıya publisistik tonda “Əli Süaviyə bağlamaq cəhdi yolverilməzdir” və triadanı “irəli sürə biləcək qədər dərin və geniş mündəricəli əsərləri olmayan” kimi birtərəfli fikrlərini hec cür başa düşmürük. Axı, sabah Əli Süavi yox, başqa birisinin bu üçlü düsturla bağlı fikirləri ortaya çıxarsa, necə razılaşmaya bilərsən?! Yaxud, bu fikir və ideyalar bizim razılaşıb-razılaşmamağımızdan asılı olmayaraq mövcuddur. Bizim bu fikirləri görməzdən gəlməyimizdənsə, qolumuzu çırmayıb məsələnin dərinliyinə getmək daha yaxşı olmazmı?! Tədqiqatçının narahatlığını yaxşı başa düşürəm: bu triadanın müəllifliyi Azərbaycandan kənara getməsin! Bu yanaşma ilə də heç cür barışmaq olmaz, ona görə ki, triadanın qapsadığı problem o qədər böyük, coğrafiyası o qədər geniş, əhəmiyyəti o qədər gərəklidir ki, bununla məşğul olarkən məhz o səviyyəni gözləmək lazımdır, onu kiçiltmək, yerli, məhəlli düşünmək sadəcə doğru olmadığı kimi, həm də elmi yol və elmin yolu deyildir. A.Turanın “varoluş düsturunu Əli bəy Hüseynzadədən qabaqkı mərhələyə” atmaq cəhdlərinə dirəniş göstərməsi də heç bir tənqidə dözmür, çünki bu triada müxtəlif variasiyalarda ayrı-ayrılıqda ən azından otuz illik bir yol keçmiş, Ə.Hüseynzadə ilə təkmilləşərək sonrakı mərhələyə adlamış, Z.Göyalp və M.Ə.Rəsulzadə ilə indiki şəklinə düşmüşdür. Heç nə ilk vəziyyətində olduğu kimi qalmır, xüsusilə ictimai fikir daim inkişaf edir, yenilənir və dəyişir. Bunu “türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək” triadasında da görmək olar. Aydındır ki, biz triada haqqında danışarkən onun müxtəlif dövrlərdəki formulları ilə yanaşı, bugünkü formulundan çıxış etməliyik. Bu triadanın bugünkü, bayrağımızda təsbit olunan formulu isə “türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq”dır. Belə olan halda triadanın keçdiyi inkişaf yoluna, hansı proseslərdən keçməsinə bir daha nəzər salmaq vacib problemlərdəndir.
Bir məsələni də xüsusi qeyd etməliyik, triadanın kimin olması ilə bağlı hökm verərkən, fikir bildirərkən kimlərinsə hardasa söylədiyi fikirlərdən daha çox, müəllifin özünün əsərlərinə istinad etməliyik. Yəni bu üçlü düsturun kimin olmasını aydınlaşdırmaq üçün ən yaxşı mənbə müəlliflərin (müəllifin yox!) özünün əsərləri olmalıdır, nəinki onun haqqında deyilənlər. Bu düsturun Ə.Hüseynzadənin olmasını irəli sürən araşdırıcılar, yaxud müasirləri ən çox onun “Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir”, “İntiqad (tənqid-B.Ə.) ediyoruz, intiqad olunuyoruz”, “Bizə hansı elmlər lazımdır”, “Yazımız, dilimiz, “İkinci il”imiz” məqalələrinə istinad edirlər. Y.Akçura, M.B.Məmmədzadə, O.Bayramlı, Y.Qarayev, A.Turan və b. məhz bu məqalələrin adlarını çəkirlər. Y.Akçura formulu yuxarıdakı şəkildə ifadə edərkən Ə.Hüseynzadənin bu fikirlərinə əsaslanıb: “Fədai lazımdır, fədai! Yuxarı sıçrayan murdarlıqlardan qorxmayan fədai! Türk qanlı, müsəlman etiqadlı, firəng fikirli, Avropa qiyafətli fədai! İngilis, Amerikan kibi tizrəftar, yeni yaponlar kibi kütahdamən fədai! Çünki bu dövr kütahdamənlər, tizrəftarlar dövrüdür” (“Füyuzat”, 1907, N 23).
Biz Ə.Hüseynzadənin “türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək” üçlü formuluna olan qatqıları, onun formalaşmasındakı rolu haqqında ayrıca bəhs edəcəyik. Bunu isə ona görə gətirdik ki, Ə.Hüseynzadəni bu üçlü düsturun müəllifi hesab edənlər, əsasən, bu fikirlərinə əsaslanırlar.
Doğrudan da üçlü düsturun mahiyyəti Ə.Hüseynzadənin bu fikirlərində qismən açılır. Başqa bir neçə məqaləsində də Ə.Hüseynzadə buna yaxın bəzi fikirlər işlədir, türklərin tarixi və bugünü, əhatə etdiyi coğrafiya haqqında isə sistemli məqalələr yazaraq “Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir” başlığı altında dərc etdirir. İrəlidə bu barədə geniş araşdırmalar təqdim olunacaq. Ancaq məsələnin qoyuluşu üçün vacib olan bir neçə parametrə nəzər salaq; biz nəyin mübahisəsini edirik, əgər söhbət Əli bəyin “türk qanlı, islam imanlı, firəng fikirli, avropa qiyafətli” (dördlü düstur?-B.Ə.) kimi ifadə olunmuş, lakin hələ bir sistem halına düşməmiş fikirlərinin, yoxsa onun bugünkü şəklə düşmüş “türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək”, “türkləşmək, islamlaşmaq, avropalaşmaq”, yaxud “türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq” (bu düsturlar arasındakı fərqi də nəzərə almamaq olmaz!) triadasının, yaxud ondan əvvəlki formulların?!
Bir daha vurğulamaq lazım gəlir ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin və onun varisi olan bugünkü Azərbaycan Respublikasının bayrağında “türkləşmək, müasirləşmək, islamlaşmaq” formulu dayanır.
Əgər bu formullardan birinin yeri dəyişik düşərsə, çox doğru olaraq, bizim təpkimizə nədən olur. Məsələ də elə burasındadır; bu formulun ilk şəkli ilə sonuncu şəkilləri arasında xeyli dərəcədə mahiyyət, ifadə və sistem fərqi vardır.
Bundan başqa, bu triadanın bu və buna oxşar şəkildə işlənməsini əsas tutmalıyıq, yoxsa elmi, nəzəri və sistem şəklində kim tərəfindən əsaslandırılmasını? Doğrudanmı, triadanın ilk şəkli ilə sonuncu arasında olan fərq heç nəyi ifadə etmir. Lap tutaq ki, belədir, o zaman triadanın komponentlərinin birləşməsi məqamınadək hər birinin ayrı-ayrılıqda otuz ildən çox ictimai fikrin müzakirəsindən keçib gəldiyi yolu hara qoyaq?! Azərbaycanda deyil, bütün türk dünyasında gedən bu müzakirələr bizə imkan verir ki, triadanın komponentlərinin hər birinin keçib gəldiyi yolu və onun necə bir sistem şəklinə düşməsini araşdıraq.
Burada M.F.Axundzadənin, Ə.Süavi, C.Əfqani, H.Zərdabi, İ.Qaspıralı, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu, Y.Akçura, Z.Göyalp və nəhayət M.Ə.Rəsulzadənin, adları çəkilməyən bir çox aydınlarımızın hər birinin xidmətlərini, yaxud onun ayrı-ayrı komponentlərilə bağlı fikirlərini, nəzəri əsaslandırmalarını düzgün qiymətləndirmək gərəkir. Bizim istəyimiz də məhz budur! Bunu isə biz gələcək məqalələrimizdə gerçəkləşdirəcəyik.
Bədirxan
ƏHMƏDOV
525-ci qəzet.- 2015.- 19 dekabr.- S.18-19