“Baş”ın səyahəti
XALQ YAZIÇISI ElÇİNƏ ƏDƏBİ MƏKTUB
Əziz
Elçin müəllim!
Dərin tarixi bilgi əsasında, böyük fəhmlə
yazılmış “Baş” romanınızın maraq və həvəslə
- şəxsiyyətinizə hörmət,
yaradıcılığınıza məhəbbətlə
oxudum.
Öncədən etiraf edim ki, son vaxtlar belə ciddi və
maraqlı roman oxumamışdım.
“Baş” başsızlıq haqqında romandır. Harada
başsızlıq var, orada milli faciələr baş verir.
Sizin romanda baş böyük bir imperiyanın
timsalıdır.
Roman bir başın, bir də O-nun romanıdır. Əslində romanın
süjeti sadədir: təslim olunmaq haqqında Hüseynqulu
xandan Bakının simvolu olan şəhərin
açarını almaq üçün Qoşa Qala
qapısına gələn rus generalı, Zaqafqaziya ordusunun
komandanı, milliyyətcə gürcü olan knyaz Pavel
Dimitryeviç Sisyanov Hüseynqulu xanın bacısı
oğlu, millətsevər, igid türkçü Mahmud
ağanın adamları tərəfindən bir göz
qırpımında öldürüldükdən sonra Molla
Müzəffər Ağanın təklifi ilə İran
şahı Fətəli şaha hədiyyə verilmək
üçün başı kəsilir.
Bütün hadisələr bu Başın
yaddaşında və Başın səyahətində
baş verir. Bu yaddaş və bu səyahəti
sıxılmış zaman çərçivəsində,
romanda qırmızı xətt kimi keçir. “Miladi
tarixi ilə 1806-cı il fevral
ayının 9-u, hicri tarixi ilə 1220-ci il şubatın 20-si
şaxtalı günortaçağı idi, Hüseynqulu xan məşvərət
məclisi çağırmışdı. Sərdar Sisyanovun
qətli xəbəri elə bir sürətlə
yayılmışdı ki...” Hadisənin bir üzündə
- Sisyanovun qətlə qədər həyat və mübarizəsi
ilə bağlı yaddaşında və o biri tərəfdə Başın İran
şahı Fətəli şaha aparılması və
şahzadə Abbas Mirzə ilə bağlı olaylar cərəyan
edir...
Və hər iki müstəvidə baş verən
olaylar əslində Onun şəffaf və çəkisiz
varlığın da, sərhədsiz və Zamansız
görünən məkanda əks olunur və qiymətini
alır.
“Şəffaf və çəkisiz varlıq”, “sərhədsiz
və zamansız görünən məkan” - bunlar sadəcə
irreal, mistik anlayışlar deyil, bunlar tamamilə yeni -
insanın fəhm tərzidir və romanın qeyri-adiliyi də
elə bundadır. Burada (harada?) əks olunan ən böyük hadisələrin
də - Sisyanovun (meyitin!) başının ətdoğranan nəhəng
kötüyün üstündə kəsilməsinin,
müharibədə minlərlə adamın ölməsi,
Abbas Mirzənin və Fətəli şahın əməllərinin,
igid Mahmud ağanın təhqir olunmasının da, Hacı
Muxtarın mərdliyini də və ən kiçik hadisələrin
də - gözəl Sarı Çoban qızının faciəsini
də, Ağabəyim Ağanın taleyinin də, - əhəmiyyəti
yoxdur. Sanki bunlar haradasa uzaqda baş verir, baş
verən hadisələr O üçün bir vasitə, bir
fondur.
Dəyərli
Elçin müəllim!
O-nun məntiqini
pozan O-ya və deməli ki, romanı qeyri-adilikdən adiliyə
endirən bir general
Sisyanovun məktubları (məsələn, “Knyaz
P.D. Sisyanovun qraf N.İ.Timofeyev - Boqoyavlenskiyə məktub”)
bir də bəzi yaddaş düşüncələridir (məsələn,
təhqir olunmuş kapitan Suxarevin əsl rus zabiti, təmiz
qanlı rus qüruru haqqında düşüncələri).
Əslində bəlkə də reallıqda belə məktublar
yoxdur, Sizin təxəyyülünüzün məhsuludur, rus
cəmiyyətinin, Rusiyanın dövlət siyasətinin -
Qafqazdakı imperiyaçı siyasətin iç
üzünü açmağa xidmət edir. Və
bu cəhətdən romanın ayrıca bir xətti olaraq maraq
doğurur.
Rusiyanın
dövlət siyasətini gözəl bilməyinizi əks
etdirən, rus diplomatiyasını açan, xüsusilə,
Rusiyanın Qafqazı fəth etmək və Rusiyaya ilhaq etmək
strategiyasını açıb göstərən, rus
çarlarının - I Pyotrun, II Yekaterinanın, I Pavelin, I
Aleksandrın əxlaqsız saray dramasını, bu hakimlərin
Avropapərəst hərb siyasətini və Suxaryov kimi təmiz
qanlı rusların bunlara münasibətini əks etdirən
bu məktublar zəngin olsa da məhz romanın poetikası
baxımından (xüsusilə O-nun məntiqi
baxımında) uzun olur, onun dinamikasını
bölüşdürür, psixoloji gərginliyi siyasi müstəviyə
keçirir.
Yemelyan
Puqaçovun başının kəsilməsi səhnəsini
gənc zabit Pavel Dimitriyeviç Sisyanovun böyük
şövqlə izlədiyi və aşkar həzz
aldığı səhnəni sənətkarlıqla qələmə
almısınız.
Sisyanov bu səhnədə baş kəsməyin dərsini
alır. Lakin bu baş kəsən diri adamın
başını kəsirdi. Hüseynqulu
xan və onun qəssabı həmişə insanpərvərlikdən
danışan, Molla Müzəffər Ağanın qan tökməyi
günah sayan İslam dininin təəssübkeşinin təklifi
ilə meyitin başını kəsir. Baş torbada
oyuncaq kimi eldən-elə daşınır - çox ləyaqətli, mərd, təmiz
qanlı bir türk kimi təsvir və tərif olunan Teymur
Ağa Bakı və ətrafının ən mötəbər
üləması Molla Müzəffər Ağa Fətəli
şaha hədiyyə gətirir - Azərbaycanın digər işğalçısına
çatdırmaq üçün şahzadə Abbas Mirzədən
iltimas edirlər. Nəticəsi bu olur ki, tərbiyəsiz, əyyaş
şahzadə “getsin mollalığın eləsin” - deyə
Molla Müzəffər Ağanı heç qəbul etmir, Fətəli
şahla şəxsən görüşüb bütün
türkləri birləşdirilməsi fikrini ona bildirmək
istədiyini təkid edən Teymur Ağaya isə deyir: “ Bunu
eşiyə atın!” Nədənsə, bütün
Qafqazı lərzəyə gətirən general Sisyanovu
qorxmadan bir göz qırpımında gülləni
ağzına verən Mahmud Ağa əyyaş Abbas Mirzənin
qarşısında bu qədər miskin vəziyyətə
salmanız bədii təsdiqini tapmır, çünki hadisələrin
bədii məntiqi belə bir sonluğu belə demir.
Doğrudur, Teymur Ağa - bu türk oğlu türk Sibirdə
- katorqada ömrünü başa vurur: “...başaçıq
pırpızaqlı, uzun saçları saqqalına
qarışmış, qaşları, kirpikləri buz
bağlamış o dustaqlardan biri bir anlıq ayaq saxladı və
başını göyə qaldırıb canavar
ulartısına oxşayan bir səslə “Mən Atillayam!”... qışqırdı və onun
qışqırığının görünən o məkandakı
əks-sədası çovğunun vıyıltısına
qarışdı və elə həmin anda da atını o
dustağa sarı çapan konvoy qamçısını onun
belinə ilişdirdi: “Poşol!..Poşol” və O-nun
yaddaşı o dustağı, əlbəttə,
tanıdı: Hüseynqulu xanın bacısı oğlu
çovğun bürümüş o Sibir çöllərində
ayağı zəncirli Mahmud bəy yenə bir anlıq ayaq
saxlayıb üzünü göylərə qaldırdı və
yenə də canavar ulartısına oxşayan həmin səslə : “Mən Allahın qəzəbiyəm!...”qışqırdı...”.
“Baş” xarakterlər romanıdır. Hüseynqulu xan, Molla Müzəffər
Ağa, Teymur Ağa, Pavel Sisyanov, Hacı Muxtar, Suxaryov, general
Lazerevi qətlə yetirən gürcü
çariçası Mariya və s. Bu xarakterlərin ən
güclüsü Hacı Muxtardır. Son xəyanət
anında Hacı Muxtar özünə qalib gəlir,
dostluğa, gənc Mahmudun uşaqlığı ilə
bağlı nəcib xatirələr onun nəfsinə
üstün gəlir. Bu obraz milli ləyaqət,
kişilik rəmzidir və o hər cür hörmətə
layiqdir.
Hörmətli
Elçin müəllim!
Romanda üç kədərli tale xüsusilə diqqətəlayiqdir. Ümumiyyətlə,
Qarabağla bağlı epizodları, necə deyərlər,
ürək qanı ilə yazmısınız. Bunlardan biri İbrahim xanın böyük
qızı Ağabəyim Ağanın taleyidir. İkincisi Sarı Çoban qızının taleyidir.
Misilsiz
bir gözəl olan bu qız beş ata Abbas Mirzəyə
verilir, tez bir zamanda qadın düşkünü olan
şahzadə Abbas Mirzənin əlində xırpalanır, zərif
bir çiçək kimi qoxlanıb əzilir, əldən-ələ
keçib nimdaş bir əski kimi atılır, dəli olur.
Və nəhayət, üçüncüsü
İbrahim Xəlil xanın və bütün ailəsinin
Şuşanın komendantı rus mayoru Lisaneviç tərəfindən
xüsusi bir amansızlıqla qətlə yetirilməsidir.
“...çığırtılar
Onun şəffaf və çəkisiz
varlığındakı azadlığı, sərbəstliyi
açıq-aşkar boğmağa başlamışdı,
elə bil Onu həmin şəffaflıqdan və çəkisizlikdən
çıxarmaq, ayırmaq,uzaqlaşdırmaq
istəyirdi və O, heç nə edə bilmirdi gecə
paltarında yataq otağından çıxan İbrahim Xəlil
xan mayor Lisaneviçlə üz-üzə gəldi və ay
işığında daha da bozarmış xırda boz
gözləri daima oynayan qəzəbindən titrəyən səsi
ilə : “Hə qoca tülkü, Abbas Mirzəni gizlincə
Qarabağa çağırdın?! Nə oldu?!
Elə bilirdin mən xəbər tutmayacağam,
alçaq?! Hanı
indi sənin Qaçarların?! Hanı Fətəli
şah?! Niyə gəlib səni xilas
etmir?!” - dedi və dəhşətdən gözləri
bərəlmiş xanın ağzını açmağa
macal vermədən atəş açaraq İbrahim xanı
yerə sərdi...
...sonra O,
yavaş-yavaş elə bil, yenə səffaf və çəkisiz
varlığına qayıtdı və O-nun varlıgı zərif
bir inam yarandı ki, bütün bunların mənası sonra
məlum olacaq” hansısa o qüvvə ki, Onu özünə
tərəf çəkdi və O, mütləq ora (hara?)
ucalacaqdı, onda orada hər şey aydın olacaqdı, ancaq
görünən o məkan istəmirdi ki, hər şey
aydın olsun, ancaq ...ancaq orada (harada?) hər şey aydın
olacaqdımı?...”
Azadlığın, sərbəstliyin boğulduğu
yerdə (hətta şəffaf və çəkisizlikdə də)
mayor Lisaneviçlər peyda olur və onlar İbrahim
xanları və onların ailələrini körpəli-qocalı
çığırda-çığırda öz
silahlarını yoxlayırmış kimi güllələyə
bilirlər.
Hörmətli Elçin müəllim!
“Baş” romanı böyük həyat yaşamış, bu həyatın boşluğundan doymuş, çox şeyin yerində olmamasından dolayı dərin psixoloji vaakumda olduğunu dərk etmiş və bu vaakumla daimi mücadilə aparmağın səmərəsizliyindən yorulmuş bir adamın etirafları kimi də dəyərləndirilə bilər. Romanın üç mətni var: bir başla bağlı tarixi mətn, bir O-nun romanı, bir də deyilənlərdə deyilməyən mətn. Əsas məsələ bu sonuncu mətni “oxuya” bilməkdir. Bu həyatda olmayan, fəqət insan xoşbəxtliyi üçün olduqca zəruri - olmalı olan romanın mətnidir. Siz əslində “Baş” romanını bu mətni çatdırmaq üçün yazmısınız. Sizin əsərinizdə Azərbaycan xalqının, eləcə də dünya oxucusunun bu mətni oxuyacağına, yazıçı və vətəndaş kimi Sizin tarixi missiyanızı yerinə yetirmənizi dərk edəcəyinə nəcib bir ümid var.
“Baş” roman poetikasını ehkamlarını dağıdan, ədəbiyyatımıza yeni poetika gətirən novator əsərdir. Əsərin strukturu yenidir : O təkcə roman içərisində roman deyil, romanda hadisələri nəql edən Başla yanaşı, sanki onları tarixin izi ilə gedərək şəxsən izləyən bir göz var: bu Onun gözləridir. Peyğəmbərlərin, Sufilərin, dahilərin bəsirət gözü kimi bu Göz də gözə görünməyənləri görmək üçündür. Elə ona görə də Siz çox şeyləri görə bilmisiniz. Mən bunu ilahi göz, bədii göz adlandırır, sənət adlanan möcüzə elə bu gözün gördükləridir.
Bu gözün sahibi - O - “şəffaf və çəkisiz varlıq”, “sərhədsiz və zamansız gözəgörünən məkanda” hər şeyi görür: burada (harada!) tarixdə var, milli varlıqda var, müharibədə var, qürur və cəsarət də var, qarət olunmuş qadın namusu və xəyanət də var... və o məkanda məhz O şəffaf gözəgörünməz varlıq sayəsində bunu görə bilir.
“...və elə həmin məqamda da görünən o məkan sürətlə uzaqlaşmağa başladı, uzaqlaşdı və yox oldu və O, yalnız sonra dərk etdi ki, uzaqlaşan görünən o məkan deyil, bu onun özünün şəffaf və çəkisiz varlığın Onu özünə çəkən qüvvəyə doğru uçuşudur - görünən o məkan Onu saxlamağı bacarmadı, daha Onu buraxmamağa gücü çatmadı və O, uçdu...”.
“Baş” romanı böyük fəhmlə, yüksək milli qürur hissi ilə yazılıb. Burada yer “həqiqətlərindən” bezmiş, usanmış bir yazıçının yerdən qırılmaq, üzülmək uçmaq (haraya?) səmaya köçmək təşnəsi əbədiləşib. Başabəla Baş torbada da düşünür, yox, Baş düşünmür, başını saxlamaq istəyən başlar düşünür. Başın səyahəti baş tutmur, çünki Başı başa düşən başlar yoxdur. Bu mənada “Baş” romanı ümumbəşər faciəni əks etdirir: Silah və Baş! Başı (başları!) elə Başın düzəltdiyi silahla kəsirlər. Bu, qədim tarixdən bəri belədir. Buna qarşı bədii divan qurduğunuza görə insanlıq Sizə minnətdar olacaq. Ədəbiyyatın isə hökmü hər şeydən ucadır.
Nizaməddin
Şəmsizadə
525-ci qəzet.-
2015.- 19 dekabr.- S.15