Sufizm barədə bir neçə söz
Sufizm Orta əsrlər müsəlman şərqində
rəvac tapıb, uzunmüddətli inkişaf yolu keçərək
dövrümüzədək gəlib çatmış dini-fəlsəfi
cərəyandır.
Günümüzdə digər məzhəb və təriqətlərlə
müqayisədə kölgədə qalsa da, Orta əsrlər
müsəlman mədəniyyətinin, xüsusilə ədəbiyyatın
böyük bir qismi Sufizm üzərində bərqərar
olub.
İslamın daxilində yaranıb ondan bəhrələnmiş
bu cərəyanın qaynaqları cərgəsində bəzən
xristianlıq, yəhudi mistisizmi, Budda təlimi, Zərdüşt
fəlsəfəsi, platonizm, qnostisizm kimi fəlsəfi cərəyanların
göstərilməsi heç də onun islam zəmininə kənardan
gətirilmiş yad bir düşüncə tərzi
olmasına deyil, Sufizmin özünün müxtəlif mədəni
sistemləri birləşdirən mürəkkəb bir orqanizm
kimi varlığına dəlalət edir.
Sufizm - "təsəvvüf" sözünün mənası
barədə müxtəlif mülahizələr var. Ümumi
qəbul olunmuş mülahizə bunu "yun" sözünə
bağlayır. Sufilər də xristian mistikləri kimi
yun xirqələr geyinirdilər. İsti səhra
şəraitində kobud yun geyimlər bədənin
üzülməsi ilə ruhun saflaşmasını bir
müstəviyə gətirirdi. Bəzən
bu sözü "filosofiya" sözündəki
"sofiya" (hikmət) ilə əlaqələndirirlər.
Başqa bir mülahizəyə görə, təsəvvüf "səfa" kökündən
olub paklığa nail olmaq deməkdir. Səhabələr
arasında əhl-i suffə (çardaq əhli) adlanan bir qrupu
da ilk sufilər sayaraq sözü "suffə" ilə
bağlayanlar da var. Bu mülahizə sufizmin kökünü hz. Məhəmmədin öz
zamanına bağlayır. Deyilənə
görə, səhabələrdən ən dindarları Mədinə
məscidinin həyətində çardağın altına
yığışıb söhbət edərlərmiş.
Bəzi mülahizələrə görə, sufi
- cərgə (saff) sözündən yaranıb. Sufilər özlərini Allahın ən mömin bəndəsi
sayıb, cənnətdə ən ön cərgədə
olacaqdılar. Türk müəllifləri
arasında sufinin "su" sözündən
yarandığını iddia edənlər də var.
Bəzən sufizmin yaranmasını konkret bir şəxslə,
ilkin İslam dövründə yaşasa da, peyğəmbərin
mübarək üzünü görməmiş Uveys Karani ilə
əlaqələndirirlər. Məhəmməd
peyğəmbərin vəfat edərkən öz əbasını
ona vəsiyyət etməsi ilə bağlı bir rəvayət
geniş yayılıb. Bu rəvayət
mistiklərin bir-birini görməsələr belə, ruhən
yaxın olub ilahi sirləri bir-birinə ötürə bilmələrindən
xəbər verir.
Digər islam məzhəb və təriqətləri
kimi, sufilər də öz fikirlərinin isbatını Quranda
axtarırdılar. Sufinin məqsədi Allaha
yaxınlaşmaq, onunla təmasda olmaq idi. Sufiyə
görə, Quranın Qaf surəsindəki "Biz ona şah
damarından da yaxınıq" ifadəsi məhz onlara
aiddir. Əgər ortodoks İslam ilahi varlıqlarla
təmasın ancaq peyğəmbərlərə aid
olduğunu bildirirdisə, sufilər daxilən təmizlənmə,
mənəvi kamilliklə belə bir təmasa nail
olacaqlarına inanırdılar.
Sufilər övliyaların gizli biliklərə yiyələndiklərini
iddia edirdilər. Bu sahədə onlar övliyaları
peyğəmbərlərdən belə üstün bilir, bunun
isbatını da Quranda axtarırdılar. Kəhf
surəsində Musa peyğəmbərə mürşidlik edən
Xızrı onları xüsusi bir məqama qaldırıb
övliyaların ruhani öndəri sayırdılar. Buna
görə də, Bəyazid Bistami deyirdi: "Biz elə bir dənizə
baş vurmuşuq ki, peyğəmbərlər yalnız onun
sahilində dayanıb".
Sufiyə görə, insan cənnət nemətlərindən
bəhrələnmək üçün deyil, Allah dərgahına
yaxınlıq üçün cənnətə can
atmalıdır. Sufi cəhənnəm odundan da qorxmurdu.
Oddan qorxmağı kölələrin işi
sayırdı. İlk sufi mütəfəkkirlərindən
sayılan, köləlikdən övliyalığa yüksəlmiş
Rabiə əl-Ədəviyyə bir əlində kuzə, o biri
əlində məşəl olan bir mömin qadın kimi təsvir
olunur. O, "Bu məşəllə cənnət
bağlarını yandırıb, bu kuzədəki su ilə
cəhənnəm odunu söndürəcəm ki, insanlar cənnət,
cəhənnəm fikri ilə deyil, həqiqi bir məhəbbətlə
Allaha dua etsinlər" -deyirdi. Ərəb sufi
ədəbiyyatına ilahi eşq motivlərini ilk gətirən
də Rabiə əl-Ədəviyyə olub.
Allahla insan arasındakı məhəbbəti ön
plana çəkməklə sufilər Allaha müticəsinə
ibadəti və Allah qorxusunu (təqvanı) əsas tutan
ortodoks müsəlmanlardan fərqlənirdilər. Onlar bu
eşqin isbatını da Quranda tapırdılar. Maidə surəsində deyilir ki, Allah elə bir
qövm gətirəcək ki, O onları, onlar da Onu sevəcək.
Sufilər surədə məhz özlərinin nəzərdə
tutulduğunu bildirirdilər.
Bəzi sufilər (məsələn, Həllac Mənsur)
İblisə haqq qazandırırdılar və deyirdilər
ki, İblis Allahı çox sevib və yalnız ona ibadət
etmək istədiyindən Adəmə səcdə etməkdən
imtina etmişdir. Amma sufizmin köynəyindən
çıxmış hürufilikdə İblisin Adəmin
simasında ilahi təcəlli görməməsi və ona səcdə
etməməsi pislənir, yəni İblis Adəmə səcdə
qılmalı idi, çünki İnsan özü Allahın
məzhəridir.
Ortodoks islami düşüncədən fərqli olaraq,
sufilər axırıncı peyğəmbərin vəfatı
ilə ilahi vəhyin kəsilməsini qəbul etmirdilər. Onların
fikrincə, övliyalar daim Allahdan bilgilər alırlar, amma
onların missiyası bu bilgiləri peyğəmbərlər
kimi yaymaq deyil, gizli saxlamaqdır. Çünki
bu biliklərin cahillərə agah olması, əlində
kibrit olan bir uşağın kükürd dolu bir otağa
daxil olmasına bənzəyər. Bu mənada,
sufilərlə şiələr arasında yaxınlıq
görmək mümkündür. Şiələrə
görə, Məhəmməd peyğəmbərin vəfatı
ilə ilahi vəhyin ancaq zahiri tərəfi kəsilib, batini
bilgilər isə həmişə davamlı olub və bir
imamdan digərinə ötürülüb. Həm sufilər, həm də şiələr
Qurani-Kərimin batini, rəmzi şərhinə
üstünlük veriblər. Onlar bunu "əvvəl"
sözü ilə eyni kökdən olan "təvil", yəni
əvvələ, kökə qayıtmaq, ilkin metafizik mənanı
açıqlamaq kimi ifadə
edirdilər.
Sufinin
Allaha yaxınlaşmaq üçün keçdiyi mənəvi
kamillik yolu dörd mərhələyə bölünür:
şəriət, təriqət, həqiqət və mərifət.
Bəzən həqiqət ilə mərifəti
birlikdə, bəzən isə ayrı mərhələlər
kimi təqdim edirlər. Şəriət mərhələsində
sufi ilk növbədə mömin müsəlman
olmalı, şəriətin bütün qayda-qanunlarına
riayət etməlidir. Yəni, həqiqi müsəlman olmayan
bir şəxs, həqiqi sufi ola bilməz.
Təriqət (hərfi mənası yol) sufinin
keçdiyi özünəməxsus yoludur. Əgər
yol varsa orada dayanacaqlar, məqamlar da olur. Təriqətin
bəzən səkkiz, bəzən daha çox məqamı
olması göstərilir.
Geniş
yayılmış mülahizəyə görə, birinci məqam
tövbədir. Bu məqamda sufi qədəm
qoyduğu yolun məsuliyyətini bilir və bu yoldan dönməməyə
söz verir. İslamda tövbə
günahların əfv diləyi ilə bağlıdır.
Təriqət yolunə qədəm qoyan sufi bir növ
günahlarına görə əfv diləyib peyğəmbərlər
kimi məsumluq
yoluna üz tutur. İkinci məqam həddindən
artıq möminliyi bildirən vəra məqamıdır.
Bu zaman sufi bütün varlığı
ilə günahdan çəkinir. Bu
özünü, xüsusilə haram və halal məsələlərində
göstərir. Rəvayət edilir ki, bir obada qoyun
oğurluğu olardısa, həqiqi sufilər qoyunun
ömrü qədər, yəni on-on bir il
ət yeməzdilər ki, haramdan uzaq olsunlar. Haramdan
qaçan sufilər su və çırpı
yığıb satmağı ən münasib peşə
sayırdılar. Beləki, bu zaman onlar
Tanrının halal nemətini toplayır, satdıqları isə
öz zəhmətləri olurdu.
Sonrakı məqam zühddür. Zühd mərhələsində
sufi bilərəkdən nəfsini təmizləmək
üçün dünya nemətlərinə göz yumur. Sufi onun həyatda yaşamaq üçün zəruri
olan yemək-içmək, geyim və s. -dən başqa
heç nəyə tamah salmır.
Zühddən sonra fəqr məqamı gəlir. Fəqrin iki mənası
var: 1. Sufinin bilə-bilə kasıblığa can atması 2.
İnsanın ğəni (varlı) olan Allah
qarşısında öz miskinliyini dərk etməsi. Hədisdə "fəqirlik mənim fəxrimdir"
deyilir.
Yuxarıdakı məqamlar, xüsusilə zühd və
fəqr səbr tələb edir. Səbrin özü
növbəti məqam sayılır. Quranda "səbr
gözəldir" kimi gözəl bir kəlam var. Yusif
peyğəmbərin obrazı bu məqamın rəmzi
sayıla bilər.
Səbrdən sonra təvəkkül məqamı gəlir. Bu hədsiz
dözüm deməkdir. Bu məqamda bütün bəlalara
tab gətirmək, həyatda ancaq Allaha təvəkkül etmək
nəzərdə tutulur. İbrahim peyğəmbər
oda atılarkən bu məqamda olub.
Sonra riza məqamı gəlir. Bu Allahdan gələn
bütün bəlalara razı olmaqdır. Bu məqamda sufi büsbütün Allaha təslim olub
başına gələn bəlaları belə sevinclə
qarşılayır. Bütün bunları keçəndən
sonra sufi fəna məqamına
yaxınlaşır. Fəna və bəqa təriqətlə
həqiqətin qovşağında yaranır. İki mənada işlənir. Təsəvvüfdə
fəna mənən paklaşmış sufinin öz mistik
yolunun zirvə mərhələsində öz
varlığını hiss etməməsini, onun yox olub ilahi
varlıqla əriməsini bildirir. Buddizmdən fərqli
olaraq fəna yoxluqla qurtarmır. Çünki
bundan sonra bəqa billah (əbədi olaraq Allaha qovuşmaq) məqamı
gəlir. Ər-Rəhman surəsindəki "Yer üzərində
hər bir kəs fanidir, yalnız Cəlal və Kəramət
sahibi olan Rəbbinin
Üzündən başqa" ifadəsi bu son iki məqamın
rəmzi ifadəsi sayılır. Sufi
poeziyasında Üzə və Üz cizgilərinə verilən
xüsusi önəm də buradan qaynaqlanır. Bundan
sonra ariflik mərhələsi - mərifətdir gəlir ki, o
son mərhələ sayılır.
Məqamları
sufi öz ciddi-cəhdi ilə qazanır,
amma mistik kamilləşmə boyunca o, haldan-hala
düşür. Hallar məqamlardan fərqli
olaraq kəsb edilmir. Hal Allahın mərhəmətinin
ifadəsi kimi sufiyə bəxş edilir. Təriqətin
çətin yolunda sufi Allah sevgisi (məhəbbət)
hiss edir. Bəzən qəlbində Allahla bir
ünsiyyət (üns) duyur. Və yaxud, qəlbinə
qəflətən tanrı xofu gəlir, ya da bir ümid (racə)
yaşayır. Bütün bunlar
hallardır.
Sufizmin
ilkin təlimini əks etdirən bu fikirlər sufi
fəlsəfəsində dönə-dönə işlənib
sistem halına salınmışdır. Xüsusilə
İbn Ərəbi təlimi insanı Allahın məzhəri
saymaqla öz dərin humanizmi ilə seçilir. Bu təlimə görə, öz Zatı ilə
transsendent olan Allah Ad və Atributları ilə varlıqlarda təcəlli
edir. Allahın təcəllisini saf
güzgü kimi əks etdirən ən uca varlıq
İnsandır. İbn Ərəbi
Allahın daha çox gözəl qadında təcəllisini
məqbul bilir. Onun fikrincə, Allahn Rəhman
və Rəhim kimi gözəl adlarının rəhm (ana bətni)
sözü ilə eyni kökdən olması, Qadını
ilahi başlanğıcın məzhəri saymağa əsas
verir.
Allahın insan surətində təcəllisində bəzi sufilər bir hədisə əsasən bığ yeri təzəcə tərləmiş oğlana (bu obraz Şahid adlanır, yəni öz gözəlliyi ilə Allahın varlığına şəhadət edən) üstünlük vermişlər ki, bu da, şəhvət mənbəyi sayılan qadınlarla bağlı erotik elementlərdən yayınma məqsədi güdmüşdür. Bəlkə də bunun səbəbi Allahın qadın surətində təsəvvür edilməsinin müsəlman düşüncə tərzinə yad olması idi. Ümumiyyətlə, Tanrının İnsan varlığında təcəllisi Sufi fikrində geniş yayılsa da, İslami baxımdan mübahisəli məqamlarla doludur. Bunun tərəfdarları "Allahın insanı öz surətində yaratması" "Allahın Gözəl olub gözəlliyi sevməsi", "İnsanı ən gözəl biçimdə yaratması" kimi geniş yayılmış müddəaları bu fikrə əsas bilirlər. Mühafizəkar üləma isə Allahın antropomorfizmdən uzaqlığı, onun yeganə təcəlli obyektinin Söz, yəni Quran olması fikrini əsas tuturdu. Ortodoks İslamda Allahı hər hansı bir varlıqda seyr etmək məqbul bilinmir. Çünki İslam öz-özlüyündə görmə hissinə deyil, eşitmə hissinə üstünlük verən bir din idi və Allah da Quranda əvvəl "eşidən" (səmi), sonra "görən" (bəsır) adlanır, Musa peyğəmbər də Tanrını eşitmiş, "Özünü Göstər" deyərkən "Sən Məni görə bilməzsən" cavabı almışdır.
Sufilər tarix boyu rəmzlərlə danışmış, öz fikirlərini ya pərdələmiş, ya da üstüörtülü ifadə etmişlər. Bu səbəbdən, bir çox sufilər Həllacın ekstaz halındakı yaşantılarını "Ənl-həqq" deyərək dilə gətirməsini bəyənməmişlər. Çünki peyğəmbərdən fərqli olaraq övliyanın dəvət missiyası yoxdur. Övliya ona agah olan sirləri yaymamalıdır.
Sufizmin maraqlı tərəflərindən biri də onun kosmoqoniyasıdır. Sufilərə görə, Allah tanınmaq istədiyindən yeri, göyü, məxluqları yaradıb. Qüdsi hədisdə "Mən gizli xəzinə idim, tanınmaq istədim, insanları və cinləri yaratdım ki, məni tanısınlar,"- deyilir. Sufilərə görə, Allah ilkin olaraq Məhəmmədin Nurunu yaratmış, bu Nurun Allaha olan eşq həyasından cilvələnməsi ilə digər varlıqlar meydana gəlmişdir. Sufizmə görə, insan həyatı boyu itirilmiş bir cənnətin - Allah məqamında olduğu gözəl bir məclisin (bəzm-i ələst) həsrəti ilə yaşayır və insanın ruhu daim İlkin Ruha qovuşmağa can atır. İnsanın öz varlığında ilahi bir başlanğıc var.
Haqqı tanımaq istəyən birinci
özünü tanımalıdır. Özünü
tanıyan Rəbbini tanımış olur.
Aida
QASIMOVA
525-ci qəzet.- 2015.- 23 dekabr.- S6